Ο Τσαρούχης μέσα από τις σημειώσεις, τα απαγορευμένα έργα, τη ζωή του πριν το τέλος

Ο Τσαρούχης μέσα από τις σημειώσεις, τα απαγορευμένα έργα, τη ζωή του πριν το τέλος Facebook Twitter
0

Η γραφή του Γιάννη Τσαρούχη, οι σημειώσεις, οι δημοσιεύσεις και οι συνεντεύξεις του γίνονται η «φωνή» του που σε οδηγεί μέσα στο ισόγειο του Μουσείου Μπενάκη στην οδό Πειραιώς, στην έκθεση «Γιάννης Τσαρούχης, Εικονογράφηση μιας αυτοβιογραφίας. Δεύτερο Μέρος (1940-1989)». Πλάι σχεδόν σε κάθε έργο ή φωτογραφία έχει επιλεγεί ένα συνοδευτικό κείμενο του ίδιου του δημιουργού για το συγκεκριμένο έργο ή την περίοδο που αφορά. Όσο πιο αδιαμεσολάβητα γίνεται. Άλλωστε, ο Τσαρούχης δεν ήταν ερμητικός, κάθε άλλο. «Ήταν πληθωρικός στην επικοινωνία, την επιδίωκε, ήθελε να μιλάει με τους ανθρώπους» λέει στη LiFO η Νίκη Γρυπάρη, πρόεδρος του Ιδρύματος Τσαρούχη και ανιψιά του καλλιτέχνη.


Η διαδρομή αρχίζει με τη σκυτάλη που παραδίδει η έκθεση που πραγματοποιήθηκε το 2013, καλύπτοντας τα χρόνια από τη γέννησή του ως το 1939. Η σκυτάλη είναι δύο έργα που είδαμε και τότε: ο νέος αθλητής με μαύρο παντελονάκι και προτομή του Ερμή («ο Τσαρούχης ζωγράφιζε πάντα δίπλα στο μοντέλο για να βλέπει και να συγκρίνει επί τόπου»), αλλά και το περίφημο κεφάλι της Μέδουσας που ήταν γι' αυτόν κάτι σπουδαιότερο από ένα μυθικό σύμβολο. «Πολλοί νομίζουν ότι στράφηκε στη δυτική, στην αναγεννησιακή ζωγραφική κατά τη διάρκεια των χρόνων που έζησε στο Παρίσι. Κι όμως, ήταν αυτό το κεφάλι που τον οδήγησε στον συγκεκριμένο δρόμο. Το εξηγεί σε ένα κείμενο που θα βάλουμε σε αυτό το σημείο, ένα κείμενο λιγότερο γνωστό», εξηγεί η κ. Γρυπάρη. Δεν είναι τυχαίο ότι το κεφάλι της Μέδουσας έγινε και το έμβλημα του Ιδρύματος Τσαρούχη.

Στο σημείο αυτό υπάρχει το μοναδικό κείμενο που δεν έγραψε ο Τσαρούχης, αλλά ο Μάνος Χατζιδάκις. Σε αυτό περιγράφει πώς βγήκαν στους δρόμους οι πολίτες με αγγλικές ή αμερικανικές σημαίες για να γιορτάσουν την Απελευθέρωση. Ο Τσαρούχης βγήκε κρατώντας τη σημαία της Κίνας... Γελούσαν γύρω όλοι. Ντράπηκε ο Χατζιδάκις και έκρυψε τη δική του.


Η πορεία στην έκθεση ακολουθεί τη χρονολογική εξέλιξη. Και είναι εξαιρετικά πυκνή. Με καλπασμούς περνάει ο Τσαρούχης από θέματα σε χρώματα, τεχνικές, νέα έργα από χρόνο σε χρόνο – μερικές φορές μέσα στο ίδιο έτος. Στα πρώτα βήματα στην έκθεση θα δούμε τη θρυλική πλέον ιστορία από τα χρόνια που υπηρέτησε στο αλβανικό μέτωπο. Τότε που το όραμα που είδε ένας φαντάρος τον οδήγησε κατόπιν παραγγελίας του διοικητή στη ζωγραφική μιας εικόνας της Παναγίας πάνω σε ξύλο από κουτί με ρέγκες. Η ιστορία, όπως την αφηγήθηκε ο ίδιος, υπάρχει σε αυτόν τον τοίχο μαζί με τη φωτογραφία από το μέτωπο όπου την κρατά στα χέρια του.

Ο Τσαρούχης μέσα από τις σημειώσεις, τα απαγορευμένα έργα, τη ζωή του πριν το τέλος Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Και μετά το ταξίδι της επιστροφής, να περπατά και να κοιμάται όρθιος, «ξυπνήστε με όταν φτάσουμε στο γεφύρι της Άρτας, θέλω να το δω», η άφιξη στο σπίτι της μάνας, με το πανωφόρι του γεμάτο ψείρες και τη γενειάδα μακριά και κόκκινη. Πήγε η μάνα του με το που μπήκε σπίτι και φώναξε τον Πικιώνη, και αυτός, μόλις αντίκρισε τον εξαντλημένο φαντάρο, έσκυψε και τον φίλησε στο μέτωπο, διαβάζουμε.


Στα χρόνια της Κατοχής βρίσκεται στην Αθήνα. Δεν ήταν γνωστός, ήταν όμως πολυμήχανος και ικανός να ασχοληθεί με κάθε πιθανή εικαστική φόρμα. Εργάζεται στο θέατρο, όπως βλέπουμε στη συνέχεια της έκθεσης, πλάι στην κυρία Κατερίνα, για λόγους βιοποριστικούς. Ζωγραφίζει όμως συνεχώς, επηρεασμένος βαθιά απ' όσα συμβαίνουν γύρω του στην Αθήνα της Κατοχής. Σε αυτό το σημείο συναντάμε και ένα μεγάλο ρολόι τοίχου σε μπρούντζινο σκαλιστό πλαίσιο, που σε κάθε γωνία του έχει ζωγραφισμένη μία από τις τέσσερις εποχές. Παραδίπλα μια προθήκη αποκαλυπτική για τον τρόπο που δημιουργούσε ο Γιάννης Τσαρούχης.


Εξαντλητικά ερευνούσε, μελετούσε και κατέγραφε τα δεδομένα του πριν οδηγηθεί στη δημιουργία. Έτσι, σε αυτή την προθήκη βλέπουμε τουλάχιστον δέκα από τα προσχέδια που έκανε για την πρώτη έκδοση του Ήλιος ο Πρώτος του Ελύτη το 1943 (εκτίθεται και η πρώτη έκδοση). «Αυτά; Είναι μόνο μερικά από τα προσχέδια που δημιούργησε για την έκδοση. Έκανε εξαντλητική προετοιμασία και μεγάλη τεκμηρίωση. Έλεγε ότι για να φτάσεις στην ελευθερία να αφαιρείς και να τολμάς, πρέπει πρώτα να έχεις κάνει πιστή μελέτη» επισημαίνει η κ. Γρυπάρη.

Ο Τσαρούχης μέσα από τις σημειώσεις, τα απαγορευμένα έργα, τη ζωή του πριν το τέλος Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Βρισκόμαστε στο 1942. Ένας συλλέκτης στολών από το εξωτερικό τού ζητά να ζωγραφίσει μερικές ελληνικές, οι οποίες εκτίθενται στη συνέχεια σε ένα παντοπωλείο στο Κολωνάκι. Οι εικόνες αυτές υπάρχουν στην έκθεση κι έχουν μια ακόμα ιστορία να αφηγηθούν: όταν τις είδαν οι μαυραγορίτες ενθουσιάστηκαν και άρχισαν να του παραγγέλνουν να φτιάξει τις δικές τους στολές. Την ίδια εποχή αρχίζει να βάζει φτερά στους άνδρες που ζωγραφίζει, επηρεασμένος από την παράσταση του Σπαθάρη, με τον οποίο συνεργάστηκε. Φτιάχνει μάλιστα μια καρτ ποστάλ που έχει στο κέντρο τη φωτογραφία του περίφημου Διαμαντή, ο οποίος κυκλοφορούσε στους δρόμους της Αθήνας με φτερά στην πλάτη, και εκτίθεται εδώ.


Το 1947 μένει στο σπίτι της Ειρήνης Καλλιγά στο Σύνταγμα, στο δώμα, εκεί όπου αργότερα έζησε και ο Ταχτσής. Είναι η εποχή που βλέπει από το παράθυρο τις κηδείες και τις ζωγραφίζει, μαζί με μνημόσυνα ή βαφτίσεις. Ζωγραφίζει την Απελευθέρωση, τη σύλληψη των τριών κομμουνιστών, το μοντέλο εσατζή με το σορτς. Μάλιστα, το τελευταίο έργο παρουσιάζεται στην έκθεση μαζί με τη φωτογραφία του μοντέλου και το σημείωμα: «Με τους εσατζήδες, ένα νέο ενδυματολογικό στοιχείο μπήκε στον στρατό μετά τον πόλεμο: το σορτς. Δεν διατηρήθηκε όμως για καιρό, γιατί οι αξιωματικοί το θεώρησαν απρεπές. Και, κατά κάποιον τρόπο, επικίνδυνο λόγω των κουνουπιών». 

Στο σημείο αυτό υπάρχει το μοναδικό κείμενο που δεν έγραψε ο Τσαρούχης, αλλά ο Μάνος Χατζιδάκις. Σε αυτό περιγράφει πώς βγήκαν στους δρόμους οι πολίτες με αγγλικές ή αμερικανικές σημαίες για να γιορτάσουν την Απελευθέρωση. Ο Τσαρούχης βγήκε κρατώντας τη σημαία της Κίνας... Γελούσαν γύρω όλοι. Ντράπηκε ο Χατζιδάκις και έκρυψε τη δική του.


Εδώ συναντάμε και το περίφημο έργο του που κατέβηκε από την ομαδική έκθεση στον Αρμό. Ένας γυμνός άνδρας στο κρεβάτι και πλάι ένας ναύτης. «Δεν κατέβηκε το έργο λόγω του ανδρικού γυμνού, αλλά εξαιτίας της παρουσίας του ναύτη δίπλα στον γυμνό. Άλλωστε, στην ίδια έκθεση υπήρχε ένας σάτυρος με στύση και αυτό το έργο δεν το κατέβασαν», εξηγεί η κ. Γρυπάρη καθώς συνεχίζουμε την περιήγηση στην έκθεση.

Ο Τσαρούχης μέσα από τις σημειώσεις, τα απαγορευμένα έργα, τη ζωή του πριν το τέλος Facebook Twitter
Στο στήσιμο της έκθεσης. Διακρίνεται ο πίνακας που απεικονίζει τον νέο αθλητή με μαύρο παντελονάκι και προτομή του Ερμή. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Παραδίπλα, οι δύο από τις τρεις πόρτες που ζωγράφισε όσο τον φιλοξενούσε ο Ανδρέας Βουρλούμης σπίτι του. Η τρίτη αγνοείται... Τη μία από αυτές, την πόρτα με ζωγραφισμένη τη γυναίκα με στολή από την Ελευσίνα, την κουβαλούσε στην πλάτη του στους δρόμους του Παρισιού για να την πάει στην γκαλερί. Πλάι στα έργα, φωτογραφίες του Τσαρούχη στο σπίτι του Βουρλούμη με τις τοιχογραφίες που ζωγράφισε για να του κάνει έκπληξη στη γιορτή του...


Ακολουθεί η ενότητα του θεάτρου, με ενδεικτικές θρυλικές παραστάσεις – υπάρχει η σκέψη να γίνει στο μέλλον ειδική έκθεση για τον Τσαρούχη στο θέατρο, με όλο το υλικό. Το σχέδιο για ένα μεγάλο χαλί, το οποίο υλοποιήθηκε, αλλά δεν γνωρίζουμε πού βρίσκεται, και μεταξωτά υφάσματα με ένα μοτίβο από αγάλματα θεών, που δημιούργησε κατόπιν παραγγελίας.


Ενδιαφέρον παρουσιάζει η περιοχή της έκθεσης που αφορά την εποχή από το 1953 ως το 1957, οπότε είχε συμβόλαιο με την γκαλερί του Ιόλα. «Κάποιοι λένε ότι τον εκμεταλλεύτηκε τον Τσαρούχη. Ο ίδιος έλεγε πως του έδωσε την οικονομική ελευθερία να ζωγραφίζει ό,τι ήθελε». Σταμάτησε, μάλιστα, να δουλεύει στο θέατρο. «Του είχε τάξει ο Ιόλας ότι με το τέλος του συμβολαίου του το 1957 θα του έκανε έκθεση στη Νέα Υόρκη. Είχε ανακοινωθεί, είχε βγάλει και εισιτήριο ο Τσαρούχης. Και ο Ιόλας πήγε κι έκανε έκθεση στον Γκίκα. Έκτοτε, ο Τσαρούχης δεν ξανάκανε αποκλειστικό συμβόλαιο με καμία γκαλερί» λέει η κ. Γρυπάρη.


Η φωτογραφία και το έργο της γυναίκας με στολή Αταλάντης φανερώνει την αγάπη του για τις συγκεκριμένες ενδυμασίες αλλά και την κόμμωσή τους, «σαν τις αρχαϊκές κόρες της Ακρόπολης». Ακολουθούν τα σχέδια και φωτογραφίες από τη συμμετοχή στην Μπιενάλε και μια περιορισμένης έκτασης αναφορά με αφίσες, φωτογραφίες και έγγραφα για τη Μήδεια που έκανε στο εξωτερικό με τη Μαρία Κάλλας. Ξεχωρίζει το τηλεγράφημα του Τζεφιρέλι, που επειδή δεν μπορούσε να του πει «καλή επιτυχία» με το κλασικό γαλλικό merde (σκατά), για να μην κοπεί στη λογοκρισία, του έγραψε πως του εύχεται τη λέξη με τα πέντε γράμματα. Στη συνέχεια της έκθεσης, τα μεγάλης κλίμακας έργα ορθώνονται όλο και πιο πυκνά, σαν δάσος. Τα έργα που πουλήθηκαν στην γκαλερί Μέρλιν κυριαρχούν, μαζί με τον μεγάλο Θεόφιλο σαν αγιογραφία, πλάι το έργο που έφτιαξε για το κτίριο Δοξιάδη στο Κολωνάκι και το οποίο συναντάμε πλέον στο ψηφιδωτό στην είσοδο του Μουσείου Μπενάκη. Απεικονίζεται ο έρωτας να μετρά τις αναλογίες της αρχιτεκτονικής.

Ο Τσαρούχης μέσα από τις σημειώσεις, τα απαγορευμένα έργα, τη ζωή του πριν το τέλος Facebook Twitter
Ο Διονύσης Φωτόπουλος στην προθήκη με τις ζωγραφισμένες φωτογραφίες από τον Τσαρούχη που πρόσφερε στην έκθεση. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Σε μία από τις προθήκες εδώ συναντάμε φωτογραφίες ζωγραφισμένες από τον Γιάννη Τσαρούχη που πρόσφερε στην έκθεση ο Διονύσης Φωτόπουλος. Συνεχίζοντας, βλέπουμε τα τελευταία έργα που έκανε στην Ελλάδα πριν φύγει τον Σεπτέμβριο του 1966, τον Βράχο της Ακρόπολης, ένα έργο του που εκτίθεται πρώτη φορά και που βρέθηκε τυλιγμένο σε ρολό.


Φυσικά, από την εικονογραφική αυτοβιογραφία δεν λείπει μια αναφορά στο ζεϊμπέκικο. Άνδρες που χορεύουν ζεϊμπέκικο (αλλά και τσάμικο), σημειώματα του Τσαρούχη, φωτογραφίες του ίδιου, ζωγραφισμένο ένα στέκι στο Πέραμα, όπου άκουγαν μουσική από τζουκ-μποξ. Οι ποδοσφαιριστές με φτερά που εμπνεύστηκε από ένα πρωτοσέλιδο αθλητικής εφημερίδας αλλά και οι άνδρες με φτερά πεταλούδας και όχι αγγέλου.


Και, εννοείται, ο Γάλλος Ντομινίκ, από τα αγαπημένα του μοντέλα, ο πρώτος άνδρας που ζωγράφισε με μακριά μαλλιά. Ήταν η μόδα της εποχής και αυτό του επέτρεψε να ζωγραφίσει κεφαλές σαν κι αυτές που θαύμαζε στα έργα της Αναγέννησης. Ο Ντομινίκ πρωταγωνιστεί στις τρεις εποχές στο βάθος της αίθουσας – η Άνοιξη δεν έγινε ποτέ, γιατί δεν άρεσε το έργο στον πελάτη που το είχε παραγγείλει...


Φτάνουμε στο τέλος του βίου του. Ο Τσαρούχης σε ένα τεράστιο έργο ως Πατριάρχης. Η Αγία Παρασκευή λίγο πριν την αποκεφαλίσουν (έργο σε φυσικό μέγεθος). Ήταν παραγγελία του Tériade για το εκκλησάκι της Αγίας Παρασκευής που υπήρχε μεταξύ του Μουσείου Θεόφιλου και του σπιτιού του. Ζωγράφισε όλα τα πάθη της αγίας ο Τσαρούχης, όμως το έργο δεν έγινε ποτέ. Και στο τέλος, με ημερομηνία Φεβρουάριος 1989, ένα από τα τελευταία του έργα, το «Έρως Εσταυρωμένος/Στέλλα Βιολάντη». Υπάρχει, μάλιστα, ένα έργο από την πρώιμη περίοδο του Τσαρούχη που συγγενεύει πολύ με αυτό το έργο. Ο δημιουργός επανήλθε, σαν για να κλείσει τον κύκλο.


Και αυτό το έργο, όπως και η Ερωφίλη με τον Πανάρετο παραδίπλα, είναι ζωγραφισμένο σε μεγάλες επιφάνειες. Παρά την ηλικία και την αρρώστια του, ο Τσαρούχης δεν έκανε εκπτώσεις, η σωματική αδυναμία δεν τον απομάκρυνε από αυτό που επέλεξε να είναι δημιουργικά ως το τέλος της ζωής του. Και κυρίως έκανε αυτό που διαβάζουμε σε κάποια γωνία της έκθεσης: «Επηρεάζομαι πάντα από αυτό που βλέπω». Στην έκθεση αυτή θα δούμε όσα είδε, την κοινωνία και το τοπίο της Ελλάδας –και όχι μόνο– από το 1939 ως το 1989, μέσα από τα μάτια και τα λόγια του Γιάννη Τσαρούχη.

Ο Τσαρούχης μέσα από τις σημειώσεις, τα απαγορευμένα έργα, τη ζωή του πριν το τέλος Facebook Twitter
Ο Τσαρούχης άρχισε να βάζει φτερά στους άντρες που ζωγράφιζε επηρεασμένος από την παράσταση του Σπαθάρη, με τον οποίο συνεργάστηκε. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO. Δεξιά: Σπουδή ΕΣΑτζή, 1950, Λάδι σε πανί, Μουσείο Μπενάκη- Δωρεά Θάνου και Ελένης Κωνσταντινίδη
Ο Τσαρούχης μέσα από τις σημειώσεις, τα απαγορευμένα έργα, τη ζωή του πριν το τέλος Facebook Twitter
Ο Τσαρούχης μέσα από τις σημειώσεις, τα απαγορευμένα έργα, τη ζωή του πριν το τέλος Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

ΙNFO
Γιάννης Τσαρούχης, Εικονογράφηση μιας αυτοβιογραφίας.
Δεύτερο Μέρος
(1940-1989)

16/12/16-26/2/17 (Εγκαίνια: 15/12, 20:00)

Μουσείο Μπενάκη, Κτίριο Οδού Πειραιώς

Η έκθεση πραγματοποιείται στο πλαίσιο των θεματικών παρουσιάσεων του υλικού της συλλογής του Ιδρύματος Γιάννη Τσαρούχη, το οποίο φιλοξενείται από το Μουσείο Μπενάκη από τον Νοέμβριο του 2012 στο κτίριο της οδού Πειραιώς.

Επιμέλεια έκθεσης: Νίκη Γρυπάρη

Σχεδιασμός: Λίλη Πεζανού. 

Είσοδος: €7, €3,50

0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Εικαστικά / Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Οι χώροι όπου εκτίθενται οι συλλογές που αφορούν την Ελληνική επανάσταση αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς ξεναγεί στη νέα μόνιμη έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Εικαστικά / Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Οι Βρυξέλλες τιμούν μια ακούραστη δημιουργό που χάρη στη νεωτερικότητα, την οραματική αντιμετώπιση των εικόνων, του χρόνου και του χώρου και στους προβληματισμούς που διατρέχουν το έργο της εξακολουθεί να επηρεάζει γενιές καλλιτεχνών.
NEWSROOM
Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας

Εικαστικά / Μέσα στο '24 θα τρέξουν όχι μία, όχι δύο, αλλά τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς

Τρεις μεγάλες εκθέσεις αποκαλύπτουν τις πολλές μορφές του έργου μιας καλλιτέχνιδας που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας και αψήφησε την κατηγοριοποίηση.
NEWSROOM
ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΜΑΡΤΙΟΣ 2024

Εικαστικά / 28 εκθέσεις για έναν Μάρτιο γεμάτο τέχνη

Η συλλογή του Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη, ακόμα περισσότερες γυναίκες καλλιτέχνιδες στο ΕΜΣΤ, Marcel Duchamp στην Eleftheria Tseliou Gallery, Martin Margiela στην Bernier/Eliades, τρεις νέες προτάσεις στην Breeder και πολλές ακόμα επιλογές στο κορύφωμα της φετινής εικαστικής σεζόν.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ