Πατρίς-θρησκεία-οικογένεια reloaded

Πατρίς-θρησκεία-οικογένεια reloaded Facebook Twitter
Ο Φίλης επισκέπτεται τον Τζερόνιμο και μετά μαζεύει ταπεινά όσα δήθεν ελευθεριακά είπε ξείπε η κυβέρνηση ... Φωτ.: SOOC
6

«Δεν είναι δυνατόν να οφείλει να δηλώνει ο μαθητής σε δημόσιο έγγραφο το θρήσκευμά του ή την ιδιότητα του άθεου, ώστε να εξασφαλίσει απαλλαγή. Κακώς δεν το αλλάξαμε ως τώρα» δήλωνε προ ημερών στο «Κόκκινο 105.5» η υφυπουργός Παιδείας Σία Αναγνωστοπούλου, προαναγγέλλοντας ότι πια θα αρκεί η απλή αναφορά του μαθητή, του γονέα ή του κηδεμόνα. Κι όμως, αυτή η σύγχρονη, δημοκρατική, στοιχειωδώς ορθολογική προοπτική παραλίγο να πυροδοτήσει την πρώτη «μετωπική» ΣYΡIZA-Εκκλησίας, κάτι που μέχρι σήμερα αμφότερες οι πλευρές αποφεύγουν επιμελώς: oι ιεράρχες παραβλέπουν τη δηλωμένη αθεΐα του Τσίπρα και αρκετών ακόμα μελών της νέας κυβέρνησης, έχοντας εξασφαλίσει ότι «τζιζ» θέματα, όπως ο χωρισμός Εκκλησίας-Κράτους και η φορολόγηση της εκκλησιαστικής περιουσίας, δεν αγγίζονται (δεν παίξανε καν προεκλογικά, παρότι πάγια αιτήματα της Αριστεράς, ενώ επισκεπτόμενος πέρσι τον Άθω, ο Αλέξης μιλούσε για «εξορθολογισμό των σχέσεων» και όχι για «διαζύγιο»).


Να όμως που στην απλή νύξη όχι για κατάργηση του μαθήματος των Θρησκευτικών, όπως ζητούσε η Μαρία Ρεπούση το '13, για να «επικηρυχθεί» κανονικά από ιεραρχία και συντηρητικούς, αλλά για ευνοϊκότερη ρύθμιση ενός ήδη κατοχυρωμένου συνταγματικά δικαιώματος, η επίσημη Εκκλησία «άστραψε και βρόντηξε»: ο «συνήθης ύποπτος» Θεσσαλονίκης Άνθιμος διαπίστωσε «αρνητική στάση απέναντι στην Εκκλησία» (άσε μας, τώρα, βρε δέσποτα), απαίτησε... πιστοποιητικό θρησκευτικών φρονημάτων και υπογράμμισε πως «δεν θα καταργηθούμε εμείς, που είμαστε το 95%, για το 5%» («κλέβει» στις στατιστικές, φλερτάρει και με τη Βόρεια Κορέα!). Αλλά και ο «Τζερόνιμο», εγκαταλείποντας τη συνήθως ψύχραιμη στάση του, αναφέρθηκε απαξιωτικά σε «ορισμένες ιδέες που έχει κάποια κυρία στο μυαλό της» (λες και δεν είναι εκλεγμένη βουλευτής και υφυπουργός), καλώντας μας «να σοβαρευτούμε και να μην ακούμε τις ανοησίες του ενός και του άλλου» (εδώ, να συμφωνήσουμε!), εφόσον «αρμόδιο είναι το Σύνταγμα, που λέει ότι η παιδεία μας είναι ελληνοχριστιανική». Κοντολογίς, μην πολυκουνιέστε, γιατί «εμείς» κάνουμε κουμάντο σε αυτό τον τόπο – πράγματι, το υπουργείο έσπευσε να «ρίξει τους τόνους», αφού καμιά κυβέρνηση (εξαίρεση, η μοναδικά ευνοϊκή συγκυρία του πρώιμου ΠΑΣΟΚ, οπότε εκσυγχρονίστηκε τουλάχιστον το οικογενειακό δίκαιο) δεν διανοείται να τους ανεβάσει. Εκεί, άλλωστε, σκοντάφτει κάθε αναθεώρηση του ρόλου της Εκκλησίας στα κοσμικά μας πράγματα...

Κακά τα ψέματα, αν δεν συμβούν κοσμογονικές αλλαγές, Εκκλησία και Κράτος θα παραμείνουν το κορυφαίο «διαπλεκόμενο».


Το Σύνταγμα πράγματι μιλά για την ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης (και όχι συγκεκριμένα της ελληνοχριστιανικής, παρότι αναφέρει ως επικρατούσα θρησκεία την Ορθοδοξία) ως έναν από τους στόχους της παιδείας. Θεωρεί, όμως, θεμέλιό του τη λαϊκή, όχι τη θρησκευτική κυριαρχία. Διακηρύσσει το απαραβίαστο της θρησκευτικής συνείδησης και κατοχυρώνει ρητά την ανεξιθρησκία ήδη από την πρωτόλεια έκδοση της Τροιζήνας (1827). Άλλωστε, το μεγάλο μας πρόβλημα, σεβασμιότατε, δεν είναι η έλλειψη θρησκευτικότητας αλλά η υπερβολή της, ένας ευσεβισμός της υποκρισίας. Είναι ακόμα ο και θεολογικά καταδικαστέος εθνοφυλετισμός (οι ελληνορθόδοξοι ως περιούσιος λαός) και, βέβαια, ένας τόσο στενός εναγκαλισμός Εκκλησίας-Πολιτείας που μόνο σε θεοκρατικά καθεστώτα συναντάς, ευθύνεται δε για πολλές εθνικές, πολιτικές και πολιτισμικές μας αγκυλώσεις. Η Εκκλησία απαιτεί να έχει λόγο παντού, από τις πολιτικές εξελίξεις ως το μεταναστευτικό και από την καλλιτεχνική δημιουργία μέχρι το Σύμφωνο Συμβίωσης – ένας λόγος κατά κανόνα, δυστυχώς, σκοταδιστικός.

Πατρίς-θρησκεία-οικογένεια reloaded Facebook Twitter
O «συνήθης ύποπτος» Θεσσαλονίκης Άνθιμος διαπίστωσε «αρνητική στάση απέναντι στην Εκκλησία» (άσε μας, τώρα, βρε δέσποτα)... Φωτο: SOOC

Ας διδασκόμαστε Θρησκευτικά, σχετίζονται άμεσα άλλωστε με τις υπαρξιακές αναζητήσεις, τα ήθη και την κοινωνική οργάνωση του είδους μας. Να είναι όμως προαιρετικά, θρησκειολογικού-συγκρητικού χαρακτήρα, πιο συμβατά με τις σύγχρονες σκεπτικιστικές, ανεξίθρησκες, πολυπολιτισμικές κοινωνίες. Όσοι μαθητές/γονείς επιθυμούν κάτι δογματικότερο, ας απευθυνθούν στα κατηχητικά. «Όστις θέλει» δεν είπε ο Ναζωραίος; Να πάψουν να «αλωνίζουν» στα σχολεία οι παρεκκλησιαστικές οργανώσεις, να καταργηθούν οι υποχρεωτικοί αγιασμοί και εκκλησιασμοί, εξάλλου πιο... ευλογημένους δεν μας κάνανε. Να προβάλλονται οι αξίες του ανθρωπισμού, της αλληλεγγύης, της ανιδιοτελούς αγάπης, της αντίστασης στις αυθαιρεσίες της εξουσίας, που άλλωστε και ο χριστιανισμός πρεσβεύει στην «καλή» του εκδοχή – το πρώτο μάθημα που θα δίδασκα εγώ π.χ. θα ήταν η ιστορία του παπα-Στρατή της «Αγκαλιάς» στη Λέσβο.


Κακά τα ψέματα, αν δεν συμβούν κοσμογονικές αλλαγές, Εκκλησία και Κράτος θα παραμείνουν το κορυφαίο «διαπλεκόμενο». Τα διάφορα Βατοπέδια, τα «ροζ» σκάνδαλα, τα κηρύγματα μίσους που ελέγχονται πλέον και ποινικά (δεν ήταν τυχαία η αντίθεση εκκλησιαστικών κύκλων στο αντιρατσιστικό νομοσχέδιο) είναι απλώς η κορυφή του «ιερού» παγόβουνου. Που όσο γρηγορότερα λιώσει, τόσο καλύτερα για το κλίμα αυτού του τόπου. Ίσως όμως υπεραισιοδοξώ για τα νεωτερικά μας αντανακλαστικά. Γιατί μπορεί οι πραγματικά πιστοί να είναι πολύ λιγότεροι από το 95% που ισχυρίζεται ο Άνθιμος, εντούτοις όλες οι δημοσκοπήσεις φέρουν την Εκκλησία πρώτο σε εμπιστοσύνη θεσμό μαζί με τον στρατό και την οικογένεια, δικαιώνοντας έτσι το γνωστό χουντικό τρίπτυχο...

Πατρίς-θρησκεία-οικογένεια reloaded Facebook Twitter
O «Τζερόνιμο», εγκαταλείποντας τη συνήθως ψύχραιμη στάση του, αναφέρθηκε απαξιωτικά σε «ορισμένες ιδέες που έχει κάποια κυρία στο μυαλό της»... Φωτο: Menelaos Myrillas/SOOC
6

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Αλβανός «λάθρο» εξομολογείται

Ο ελληνικός ρατσισμός / Ένας Αλβανός «λάθρο» εξομολογείται

Η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα και το αντίκτυπό της σε Έλληνες κι Αλβανούς μέσα από τη συγκινητική αυτοβιογραφία του Φατός Ρόσα «Εγώ, ο Λαθρομετανάστης» (εκδ. Ελεύθερος Τύπος), μια μαρτυρία δυνατή που καθηλώνει με την παραστατικότητα, την αμεσότητα και την ευστοχία της
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η αθώωση των αστυνομικών που συμμετείχαν στην εκκένωση του Συντάγματος το '11 έχει πολλές σημασίες

Casus Belli / Γιατί η αθώωση των αστυνομικών που συμμετείχαν στην εκκένωση του Συντάγματος το '11 έχει πολλές σημασίες

Η αθωωτική απόφαση των δεκαοκτώ αστυνομικών που κατηγορούνταν για βιαιότητες κατά την επιχείρηση εκκένωσης της κατειλημμένης πλατείας Συντάγματος τον Ιούλιο του ’11 δεν εξέπληξε κανέναν και απογοήτευσε όποιον τυχόν έλπιζε σε ένα νέο ύφος και ήθος από πλευράς εξουσίας
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tι πρέπει να διδαχτούμε από την περιπέτεια της Ηριάννας και του Περικλή

Casus Belli / Tι πρέπει να διδαχτούμε από την περιπέτεια της Ηριάννας και του Περικλή

Κάθε άνθρωπος που δίκαια διασώζεται από τα νύχια ενός συστήματος εξουσίας βαθιά διεφθαρμένου, αυταρχικού κι ανάλγητου είναι κέρδος για την κοινωνία, αλλά τι θα συμβεί αν στην περίπτωσή της Ηριάννας και του Περικλή βρεθούν κάποιοι λιγότερο νέοι και ωραίοι;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τις εξεγέρσεις δεν τις κάνουνε πάντα οι «διαβασμένοι» κύριε Μακρόν

Casus Belli / Τις εξεγέρσεις δεν τις κάνουνε πάντα οι «διαβασμένοι» κύριε Μακρόν

Το παλιομοδίτικο, δασκαλίστικο κήρυγμα του εκνευρισμένου Γάλλου προέδρου σε νεαρό σπουδαστή που τάχα τον ειρωνεύτηκε αντικατοπτρίζουν απόλυτα το ύφος, το ήθος αλλά και τους μύχιους φόβους της εξουσίας σήμερα διεθνώς
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η προοπτική αναδοχής παιδιών από ομόφυλα ζευγάρια και ο συντηρητισμός του πολιτικού συστήματος

Casus Belli / Η προοπτική αναδοχής παιδιών από ομόφυλα ζευγάρια και ο συντηρητισμός του πολιτικού συστήματος

Σκέψεις σχετικά με το επίμαχο νομοσχέδιο αναδοχής για τα ζευγάρια που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, με αφορμή την 6η Γιορτή Οικογενειών Ουράνιο Τόξο στην Ακαδημία Πλάτωνος
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσο πιθανό είναι το σενάριο ενός Γ' Παγκοσμίου Πολέμου;

Casus Belli / Πόσο πιθανό είναι το σενάριο ενός Γ' Παγκοσμίου Πολέμου;

Από την κεντρική Αφρική ως την Αραβική χερσόνησο, από την Άπω ως τη Μέση Ανατολή κι από τον Καύκασο ίσαμε τη «δικιά μας» γειτονιά μυρίζει μπαρούτι. Πόσο πιθανός είναι άραγε ένας μεγάλος, τοπικός ή και παγκόσμιος πόλεμος και τι μορφή θα έχει; Κι αν έχει ήδη ξεκινήσει;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεροληπτεί η ελληνική δικαιοσύνη υπέρ της ακροδεξιάς;

Αρχείο / Μεροληπτεί η ελληνική δικαιοσύνη υπέρ της ακροδεξιάς;

Κρίνουν άραγε οι δικαστές τους κατηγορούμενους για πολιτική βία και τρομοκρατικές ενέργειες ισότιμα κι αντικειμενικά ή ανάλογα, εν πολλοίς, με την ιδεολογική τους προέλευση; Δύο ευαισθητοποιημένοι στα κοινά δικηγόροι και ο πρώην γ.γ. Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων καταθέτουν την άποψή τους
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μερικές ασυναγώνιστες χοντράδες που έχει πει κατά καιρούς ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Casus Belli / Μερικές ασυναγώνιστες χοντράδες που έχει πει κατά καιρούς ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Ο Τσίπρας έχει επίσης βέβαια κάνει μεγάλες γκάφες, όμως ο Κυριάκος που πλασάρεται ως πιο σπουδαγμένος, πιο εκλεπτυσμένος και πιο σοβαρός τερματίζει το «γκαφόμετρο»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Εξοπλίζοντας εγκληματίες πολέμου: σκέψεις περί «ηθικής» στο εμπόριο όπλων

Casus Belli / Εξοπλίζοντας εγκληματίες πολέμου: σκέψεις περί «ηθικής» στο εμπόριο όπλων

Το να εξοπλίζεις ένα καθεστώς όπως το (θεωρητικά σύμμαχο) σαουδαραβικό, που εμπλέκεται σε εγκλήματα πολέμου στην Υεμένη, είναι κραυγαλέα ανήθικο, έστω κι αν αποδειχθεί καθ΄όλα νόμιμο
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελικά ο «ανώμαλος»;

Casus Belli / Ποιος είναι τελικά ο «ανώμαλος»;

Οι εννέα ομοφυλόφιλοι πολίτες που μήνυσαν τον Καλαβρύτων Αμβρόσιο για κατάχρηση εκκλησιαστικού αξιώματος καθώς και δημόσια υποκίνηση βίας και μίσους ευελπιστούν σε μια καταδίκη-ανάχωμα στον μισαλλόδοξο λόγο που συχνά διατυπώνουν με περισσή χολή όχι μόνο κάποιοι αφιονισμένοι ρασοφόροι αλλά και η ίδια η επίσημη Εκκλησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «ακτινογραφία» της υπόθεσης του μικρού Αμίρ και μερικά άβολα συμπεράσματα

Στήλες / Μια «ακτινογραφία» της υπόθεσης του μικρού Αμίρ και μερικά άβολα συμπεράσματα

Η «κλεμμένη» σημαία, το φασιστικό χτύπημα, η προπαγάνδα του ψέματος και μια πρωθυπουργική πρωτοβουλία που θα ήταν θαυμάσια αν είχε την ανάλογη συνέχεια και συνέπεια
ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΟΔΩΡΗ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟ
Περί σεξουαλικής παρενόχλησης, εφηβικού ερωτισμού και άλλων δαιμονίων

Στήλες / Περί σεξουαλικής παρενόχλησης, εφηβικού ερωτισμού και άλλων δαιμονίων

Μερικές ενδεχομένως ανόσιες σκέψεις πάνω στην ερωτική επιθυμία -από την αθωότερη ως την απεχθέστερη εκδοχή της- καθώς και τις κοινωνικές νόρμες με αφορμή το πρόσφατο «Χόλιγουντγκεϊτ»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ