Περί Pessoa και άλλων κυκλοφοριών νέας εσοδείας

Περί Pessoa και άλλων κυκλοφοριών νέας εσοδείας Facebook Twitter
0

Περί Pessoa και άλλων κυκλοφοριών νέας εσοδείας Facebook Twitter
O Pessoa, κρυμμένος πίσω από τον ετερώνυμο Μπερνάρντο Σοάρες, γράφει: «Για να νιώσω την απόλαυση και τον τρόμο της ταχύτητας δεν έχω ανάγκη από γρήγορα αυτοκίνητα και υπερταχείες. Μου αρκεί ένα τραμ και η τρομερή ικανότητα αφαίρεσης που έχω και καλλιεργώ».

Pessoa for ever. Κάθε βιβλίο, κάθε κείμενο, κάθε χειρονομία, κάθε αράδα του Fernando Pessoa, του ιδιότυπου πρωτοπόρου των πρωτοπόρων, είναι απόσταγμα σοφίας, (αλλά και οδύνης). Στον τόμο Ω Λισαβόνα, σπίτι μου (μτφρ. Μαρία Παπαδήμα, εκδ. Gutenberg) συγκεντρώνονται θραύσματα από όλο του το έργο σχεδόν που έχουν να κάνουν με την πρωτεύουσα της Πορτογαλίας, γενέτειρα του δημιουργού και θέατρο του μοναδικού γνωστού έρωτα του Pessoa με τη δακτυλογράφο Οφέλια Κεϊρός. «Δρόμοι, πλατείες, στάσεις τραμ, τρένα και λεωφορεία συνιστούν για το ζευγάρι των ερωτευμένων ένα προσωπικό αστικό δίκτυο και κώδικα επικοινωνίας» σημειώνει η μεταφράστρια και ανθολόγος Μαρία Παπαδήμα στην εισαγωγή. Και ο Pessoa, κρυμμένος πίσω από τον ετερώνυμο Μπερνάρντο Σοάρες, γράφει: «Για να νιώσω την απόλαυση και τον τρόμο της ταχύτητας δεν έχω ανάγκη από γρήγορα αυτοκίνητα και υπερταχείες. Μου αρκεί ένα τραμ και η τρομερή ικανότητα αφαίρεσης που έχω και καλλιεργώ».

2.

Νέας Εσοδείας. Επιμείναμε, επιμένουμε και θα επιμένουμε: στα χρόνια της κρίσης, η εκδοτική παραγωγή είναι μια ανάσα, ιδίως αυτή ποιοτικών εκδοτικών οίκων που δρουν δονκιχωτικά. Τόσο των παλαιότερων (όπως οι Εστία, Ίκαρος, Άγρα, Gutenberg, Νεφέλη, Νήσος, Πλέθρον, Μεταίχμιο κ.λπ.), όσο και αυτών που ηρωικά ξεπρόβαλαν τον τελευταίο καιρό (όπως οι Κίχλη, Αντίποδες, Περισπωμένη, Utopia, Μελάνι, Οκτώ). Σπεύδω να προτείνω τηλεγραφικώς ορισμένα βιβλία που κυκλοφόρησαν προσφάτως και που είναι σίγουρο ότι θα διαβαστούν και θα συζητηθούν από τους ολοένα και πιο απαιτητικούς αναγνώστες: 1. Marc Ferro: Τύφλωση (μτφρ. Σώτη Τριανταφύλλου, εκδ. Μεταίχμιο), όπου μιλώντας (και) για τον Μάη του '68, ο σημαντικός ιστορικός τονίζει πως την έκρηξη αυτή την προανήγγειλαν κυρίως οι καταστασιακοί (situationnistes). 2. Χάρης Σαββόπουλος: Η τέχνη μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο – 1940-1960 (εκδ. Πλέθρον), όπου απολαμβάνουμε ένα συνεκτικό πανόραμα των πρωτοποριακών τάσεων που αναστάτωσαν μύθους και γερασμένες βεβαιότητες στο εικαστικό πεδίο. 3. Emir Kusturica: Ξένος μες στον γάμο (μτφρ. Αλέξης Εμμανουήλ, εκδ. Utopia), όπου λάμπει ο μαγικός βαλκανικός ρεαλισμός του δυναμικού σκηνοθέτη, μουσικού και συγγραφέα, με ισχυρές δόσεις χιούμορ και τρυφεράδας, και κάμποσα αναπάντεχα μπλεξίματα. 4. Χρήστος Χρυσόπουλος: Ο δανεισμένος λόγος (εκδ. Οκτώ), όπου ο δαιμόνιος συγγραφέας μιλάει για τις ποικίλες εκφάνσεις του γραπτού λόγου και θίγει τα ζητήματα της προσωπικής εμπλοκής των δημιουργών με τα κείμενά τους. 5. Leonard Mlodinow: Τα βήματα του μεθυσμένου (μτφρ. Ανδρέας Μιχαηλίδης), όπου ο διακεκριμένος φυσικός επιστήμονας περιπολεί στην αχανή επικράτεια της τυχαιότητας, προσφέρει έναν καινούργιο τρόπο αντίληψης του κόσμου και μας υπενθυμίζει ότι πολλά πράγματα στη ζωή είναι τόσο προβλέψιμα όσο τα βήματα κάποιου που γυρνάει σπίτι του τρεκλίζοντας ύστερα από μια νύχτα στο μπαρ.

3.

Δράση. Ένα θέμα αιχμής με διαχρονικές διαστάσεις και συνέπειες πρόκειται να απασχολήσει το 3ο Θερινό Πανεπιστήμιο «Ελληνική Γλώσσα, Πολιτισμός και ΜΜΕ» που οργανώνεται το 2017 στο Γαύριο της Άνδρου. «Λογοκρισία vs λόγος και κρίση» τιτλοφορείται ο φετινός κύκλος ενός προγράμματος που έγινε θεσμός και αναπτύσσει μια ιδιαίτερη δυναμική τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό με τα θεμελιώδη «συστατικά» της διά βίου μάθησης και της διαρκούς επιμόρφωσης. Το 3ο Θερινό Πανεπιστήμιο διευθύνεται ακαδημαϊκά από την επίκουρη καθηγήτρια Γλωσσολογίας και Ελληνικής Γλώσσας και Fellow of Comparative Cultural Studies (2014-15) CHS-GR του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ Νικολέττα Τσιτσανούδη-Μαλλίδη, ενώ και φέτος ενισχύεται με την παρουσία του Γιάννη Μαμάη, των εκδόσεων Gutenberg που στηρίζουν το πρόγραμμα, ο οποίος αναλαμβάνει επικεφαλής του εκπαιδευτικού και πολιτιστικού προγράμματος που εμπλουτίζει το σεμιναριακό κομμάτι. Όπως αναφέρει η κ. Ν. Τσιτσανούδη, επιλέχτηκε ένα πάρα πολύ σοβαρό θέμα το οποίο θα καλύψει θεματικές όπως η λογοκρισία στον δημόσιο λόγο, στο πλαίσιο μιας ιστορικής αναδρομής η οποία θα καταλήξει σε επίκαιρες προσεγγίσεις. «Λογοκρισία και δημοσιογραφικός λόγος, πολιτική λογοκρισία και επικοινωνία, εξουσία και μηχανισμοί λογοκρισίας και επιβολής, γλωσσική λογοκρισία είναι μερικοί από τους άξονες οι οποίοι θα απασχολήσουν τα σεμινάρια». (Πληροφορίες στην ιστοσελίδα summerschool.ac.uoi.gr.) Το πρόγραμμα προσφέρεται σε προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές, απόφοιτους, υποψήφιους διδάκτορες, ερευνητές, εκπαιδευτικούς και δημοσιογράφους. Το 3ο Θερινό Πανεπιστήμιο περιλαμβάνει καθημερινές τετράωρες διαλέξεις, εργαστήρια, συναντήσεις ανταλλαγής ιδεών στο τέλος κάθε εργαστηρίου/διάλεξης, καθώς και πολιτιστικές δραστηριότητες και εκπαιδευτικές εκδρομές. Στο πρόγραμμα θα διδάξουν κορυφαίοι ακαδημαϊκοί καθηγητές από ελληνικά και ξένα πανεπιστήμια.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντον Ντελίλο: «Άνθρωπος σε πτώση»

Το πίσω ράφι / «Άνθρωπος σε πτώση»: Το ρεαλιστικό έργο ενός από τους σπουδαιότερους εξερευνητές της μοντέρνας εποχής

Ο πολυβραβευμένος Ντον Ντελίλο γράφει για την ανάγκη των ανθρώπων να ανήκουν κάπου και να επικοινωνήσουν, όταν εισπράττουν από την Ιστορία οδύνη, απώλειες και χιλιάδες ερωτηματικά.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Αντώνης Καραμπατζός: Με έλκει ο μυθιστορηματικός κόσμος του Καραγάτση

The Book Lovers / Αντώνης Καραμπατζός: «Με έλκει ο μυθιστορηματικός κόσμος του Καραγάτση»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον καθηγητή Αστικού Δικαίου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Αντώνη Καραμπατζό για το πώς το έργο του Τζότζεφ Κόνραντ, του Φίλιπ Ρόθ ή η ποίηση του Κ.Π. Καβάφη ανοίγουν δρόμους στο συναίσθημα, στις ανθρώπινες σχέσεις και στην ιστορία.
THE LIFO TEAM
Ο θάνατος τής πήγαινε πολύ

Βιβλίο / Κάντι Ντάρλινγκ: Η συγκινητική ιστορία του τρανς ειδώλου και μούσας του Άντι Γουόρχολ

Η Κάντι Ντάρλινγκ προκαλούσε ανέκαθεν συμπάθεια και θαυμασμό, όχι τόσο για τα επιτεύγματά της στη σκηνή και τη μεγάλη οθόνη, όσο για την ομορφιά και την εύθραυστη αύρα της.
THE LIFO TEAM
Η Gen Z αγαπάει τη γιαγιά που πλέκει στο πανηγύρι του χωριού

The Happy Reader / Η Gen Z αγαπάει τη γιαγιά που πλέκει στο πανηγύρι του χωριού

Η Γενιά Ζ γράφει και διαβάζει, καταρρίπτοντας τα στερεότυπα. Βιογραφίες, ταξιδιωτικοί οδηγοί και υγεία οδηγούν τους Ευρωπαίους στα βιβλιοπωλεία. Οι γιοι του Μάρκες, Ροδρίγκο και Γκονζάλες, απολογούνται για το δικαίωμά τους στο έργο του πατέρα τους. Εκδοτικό γεγονός, η μετάφραση του πρώτου μυθιστορήματος του Τζέιμς Μπόλντουιν.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
«Teatro Grottesco»: Η γοτθική σκηνή της ζοφερής απελπισίας

Βιβλίο / «Teatro Grottesco»: Mια συλλογή σκοτεινών διηγημάτων από έναν μετρ του τρόμου

Κάποιοι ίσως τον γνωρίζουν από την πρώτη (και καλύτερη) σεζόν του «True Detective». Η βουτιά στις πλέον σκοτεινές πτυχές της υπαρξιακής φιλοσοφίας, η άκρως ζοφερή ατμόσφαιρα, η εικονοποιία που φλερτάρει με τη γοτθική αισθητική είναι χαρακτηριστικά του έργου του Τόμας Λιγκότι, η απουσία του οποίου από την ελληνική αγορά είναι τρανταχτή.
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΤΣΑΠΡΑΪ́ΛΗΣ
Ακύλλας Καραζήσης: «Μου αρέσει η λογοτεχνία του Θανάση Βαλτινού γιατί δεν ξέρεις ποτέ τι είναι αλήθεια και τι ψέμα»

The Book Lovers / Ακύλλας Καραζήσης: «Μου αρέσει η λογοτεχνία του Θανάση Βαλτινού γιατί δεν ξέρεις τι είναι αλήθεια και τι ψέμα»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον ηθοποιό και σκηνοθέτη Ακύλλα Καραζήση για την αναγνωστική διαδρομή του, που ξεκινάει από τον «Τομ Σόγερ» και τη Θεσσαλονίκη, περνάει από τον ρομαντικό κόσμο της Χαϊδελβέργης και φτάνει στην Αθήνα του θεάτρου και των κειμένων.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ιωάννα Τσιβάκου: «Δεν έχει χρόνο ο σημερινός άνθρωπος να γνωρίσει τον άλλον κι εδώ βρίσκεται η δυστυχία του»

Βιβλίο / Ιωάννα Τσιβάκου: «Δεν έχει χρόνο ο σημερινός άνθρωπος να γνωρίσει τον άλλον κι εδώ βρίσκεται η δυστυχία του»

Η συγγραφέας και ομότιμη καθηγήτρια Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου μιλά για την εποχή μας, τον χώρο της εκπαίδευσης και την ταυτότητα του νεοέλληνα.   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η άνοδος της δεξιάς συνδέεται με τις αποτυχίες της αριστεράς»

Βιβλίο / «Η άνοδος της δεξιάς συνδέεται με τις αποτυχίες της αριστεράς»

Ο Ντόναλντ Σασούν, ομότιμος καθηγητής Συγκριτικής Ευρωπαϊκής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Queen Mary του Λονδίνου και άλλοτε στενός φίλος, συνεργάτης και επιμελητής των βιβλίων του Έρικ Χoμπσμπάουμ, μιλά στη LiFO.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η Κάλλας δεν ήταν τραγική φιγούρα και δεν εγκατέλειψε την καριέρα της για τον Ωνάση

Βιβλίο / Η Κάλλας δεν ήταν τραγική φιγούρα και δεν εγκατέλειψε την καριέρα της για τον Ωνάση

Η συγγραφέας του βιβλίου “Diva”, Ντέζι Γκούντγουιν, τονίζει με άρθρο της στον Guardian ότι το να χαρακτηρίζει κανείς τη ζωή της κορυφαίας τραγουδίστριας τραγική, σημαίνει ότι την αδικεί κατάφωρα.
THE LIFO TEAM
Η Θήβα που δεν ξέρουμε

Βιβλίο / Η Θήβα που δεν ξέρουμε

Ο Βρετανός ιστορικός Πολ Κάρτλετζ αποκαθιστά την ιστορική πόλη της αρχαιότητας που αντιμετώπιζαν υπεροπτικά οι Αθηναίοι. Δείχνει πώς τα θηβαϊκά θέματα επιβιώνουν στη σύγχρονη τέχνη, γράφει για τον Επαμεινώνδα που είχε έναν μόνο τραχύ μανδύα, παρουσιάζει την κοινωνία που δημιουργεί τον Ιερό Λόχο, ένα στρατιωτικό σώμα που αποτελείται αποκλειστικά από εραστές και ερώμενους.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ