Ακόμα κι αν δεν πατάς στην κουζίνα, αυτά τα 3 βιβλία μαγειρικής αξίζει να τα διαβάσεις...

Ακόμα κι αν δεν πατάς στην κουζίνα, αυτά τα 3 βιβλία μαγειρικής αξίζει να τα διαβάσεις... Facebook Twitter
0

Ο διανοούμενος στην κουζίνα. Δεν θα ξεχάσω ποτέ τις θρυλικές μακαρονάδες και τις ακόμα πιο θρυλικές μπουγιαμπέσες που ετοίμαζε με ανυπέρβλητο μεράκι ο αείμνηστος Άγγελος Ελεφάντης. Επίσης αλησμόνητη είναι η μαγειρική του ποιητή Ηλία Λάγιου, ιδίως οι κοτόσουπες και τα ψητά στον φούρνο. Ο Στέλιος Αναστασιάδης, μεγάλη μορφή, ηθοποιός του Σταύρου Τορνέ, ζωγράφος, αμετανόητος μποέμ και ο «Κακομοίρας» στη Χαμένη Άνοιξη του Στρατή Τσίρκα, όχι μόνο μαγείρευε εξαιρετικά, αλλά και έγραψε/ζωγράφισε τις Χειμωνιάτικες εναλλακτικές συνταγές, ένα έξοχο βιβλίο για κάθε λάτρη της γαστρονομίας (εκδ. Εξάντας). Ο Βλαντίμιρ Ναμπόκοφ, απ' την άλλη, εκπλήσσοντάς μας, όπως πάντα, συνέγραψε μία όλη κι όλη συνταγή μαγειρικής, και μάλιστα για βραστά αυγά. Επίσης για αυγά, αλλά μάτια, επινόησε μια έμπλεη χιούμορ συνταγή ο René Viénet, ένας σινολόγος, λόγιος και κινηματογραφιστής, φίλος του φιλόσοφου Κώστα Παπαϊωάννου και μέλος της Καταστασιακής Διεθνούς. Επρόκειτο για τα διαλεκτικά αυγά, που τηγανίζουμε ξεχωριστά τους κρόκους και τα ασπράδια και εν συνεχεία, πιστοί στη διαλεκτική του Εγέλου, από την οποία εμπνέεται ο Viénet, τα συνθέτουμε!

Ο συγγραφέας Τζούλιαν Μπαρνς άργησε, όπως ο ίδιος μας πληροφορεί, να καταπιαστεί με τη μαγειρική. Στο βιβλίο του Ο διανοούμενος στην κουζίνα (μτφρ. Άννα Παπασταύρου, εκδ. Μεταίχμιο) αφηγείται τις περιπέτειές του με τις κατσαρόλες, τα τηγάνια, τα βιβλία μαγειρικής, τα κρέατα και τα ζαρζαβατικά. «Εν πάση περιπτώσει», γράφει, «τι θέλουν οι συγγραφείς των βιβλίων μαγειρικής; Τυφλή υπακοή; Τι είδους σχέση υπαινίσσεται αυτό; Στο κάτω κάτω, δεν είσαστε φαντάροι σε αγγαρεία, να καθαρίζετε πατάτες, και δεν μπορούν να σας προσάψουν κατηγορίες για αυθάδεια, για συγκάλυψη ή οτιδήποτε άλλο. Υπενθυμίστε στον εαυτό σας ποιος πλήρωσε για το βιβλίο τίνος. Ο μόνος τρόπος να κερδίσετε τον σεβασμό τους είναι να επαναστατήσετε. Συνεχίστε: καλό σας κάνει. Πιθανότατα κάνει και σ' αυτούς καλό».

2.

Μαγειρική και free jazz. Ο μέγιστος της τζαζ, ο Miles Davis (1926-1991), όταν υποχρεωνόταν σε κούρα για να πατσίσει τις καταχρήσεις, έκανε δύο πράγματα: ζωγράφιζε ή/και μαγείρευε. Μάλιστα, στη συναρπαστική Αυτοβιογραφία του (μτφρ. Μαριλένα Μασσάρου, εκδ. Εξάντας) μιλάει για τη συνταγή του για κοτόπουλο που επινόησε ο ίδιος. Τη μαγείρεψα και διαπίστωσα ότι είναι πολύ τζαζ συνταγή όντως και θυμίζει κοκτέιλ με βάση το τζιν ή τη βότκα. Και δεν την ξαναμαγείρεψα. Πάντως, έχει ενδιαφέρον: φιλετάκια από κοτόπουλο, ταντούρι, γιαούρτι, κόλιανδρο, κάρδαμο, τζίντζερ, μέλι, κρεμ φρες, γκάραμ μασάλα, πάπρικα και ο Θεός βοηθός! Στο λίαν συγκροτημένο βιβλίο των Ερβέ Τις & Πιερ Γκανιαίρ Η μαγειρική είναι αγάπη, τέχνη, τεχνική (μτφρ. Αιμίλιος Βέζης, εκδ. Πόλις), όπου μεταξύ άλλων τσιτάρονται οι Αριστοτέλης, Γκαίτε, Άγιος Μποναβεντούρα, Κικέρων, Λεονάρντο ντα Βίντσι, Ζαν-Πολ Σαρτρ, Θωμάς Ακινάτης, Σπινόζα, Σοπενχάουερ κ.ά., πετυχαίνουμε και μια απίθανη συνταγή ειδικά για τους λάτρεις της free jazz: περιλαμβάνει πάπια, κόκκινο τόνο, eau-de-vie αχλαδιού, λιωμένο βούτυρο, χυμό λεμονιού, σοκολάτα κουβερτούρα, σιρόπι ζάχαρης και σάλτσα σόγιας!

3.

Επιστροφή στα βασικά. Μετά τις τζαζιές και τις εκκεντρικότητες, ας επανέλθουμε στα στοιχειώδη με τα οποία μεγαλώσαμε και στα οποία εμμένουμε. Η Μελίσσα Στοΐλη συνδυάζει με μαεστρία τη λογοτεχνία, τη λαογραφία και τη μαγειρική, προσφέροντάς μας ένα ωραιότατο βιβλίο που ανοίγει την όρεξη. Μέσα από τις σελίδες του Και διηγώντας τα... να τρως (εκδ. Κίχλη) μαθαίνουμε όχι μόνο συνταγές αλλά και τις ιστορίες λατρεμένων κλασικών εδεσμάτων, όπως το σπετζοφάι, οι αγκινάρες αλά πολίτα, ο κρασάτος κόκορας, ο λαγός στιφάδο, η ρεβιθάδα, το ιμάμ μπαϊλντί, τα μακαρόνια με κιμά, το παστίτσιο, το μπριάμ, η σούπα μινεστρόνε, το αρνάκι φρικασέ και άλλα. Η Στοΐλη έρχεται να μας θυμίσει ότι η μαγειρική «αποτέλεσε ένα χωνευτήρι γηγενών και ξένων, αστικών, αγροτικών και κοσμοπολιτικών παραδόσεων, το οποίο δημιούργησε μια κληρονομιά μοναδικών συνταγών με δάνεια και προσθαφαιρέσεις, με παραλλαγές και ριζικές αλλαγές». Στην εκτεταμένη βιβλιογραφία της Στοΐλη συναντάμε, μεταξύ άλλων, τον Γαληνό, την Πηνελόπη Δέλτα, τη Μαρία Ιορδανίδου, τον Πέτρο Μάρκαρη, τον Πτωχοπρόδρομο, τον Νίκο Σαραντάκο, τον Νικόλαο Τσελεμεντέ, τον Κώστα Ταχτσή κ.ά. Μαθαίνουμε, επίσης, πόσο σημαντική είναι η επιστροφή της φασολάδας στα καλά σπίτια (!) και ότι γίνονται πανελληνίως διαγωνισμοί για την καλύτερη. Μάλιστα, η Αμερικανική Γεωργική Σχολή, μας πληροφορεί η Στοΐλη, «οργανώνει διαγωνισμό συνήθως κάθε Μάρτιο, και από τα έσοδα δίνονται υποτροφίες. Οι υποτροφίες της φασολάδας! Τέτοιες δάφνες δρέπουν πλέον αυτά τα θρυλικά όσπρια...».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ