Λόρδος Μπάιρον: 200 χρόνια μοναξιά

Λόρδος Μπάιρον: 200 χρόνια μοναξιά Facebook Twitter
Ο Μπάιρον ήταν ένα είδος σούπερ σταρ πριν εγκαταλείψει τα εγκόσμια και τα κοσμικά για το Μεσολόγγι.
0

ΠΑΡΟΤΙ ΣΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ οι υπόλοιποι του κινήματος μοιάζουν πιο σημαντικοί και πιο «σύγχρονοι» ως ποιητές από εκείνον, στην εποχή του, αλλά και πολύ μετά, ο Λόρδος Μπάιρον ήταν με διαφορά ο πιο διάσημος από τους επιφανείς εκπροσώπους του Αγγλικού Ρομαντισμού, όπως ο Κιτς, ο Γουόρντσγουορθ, ο Σέλεϊ και ο Κόλριτζ, ο οποίος είχε περιγράψει το πρόσωπο του Μπάιρον ως «το πιο όμορφο που είδα ποτέ... τα μάτια του ήταν οι ανοιχτές πύλες του ήλιου – πράγματα του φωτός και για το φως».

Αυτή την εξωτερική ομορφιά όμως, ο Μπάιρον έπρεπε να τη συντηρεί με κόπο και με πόνο. Επιρρεπής καθώς ήταν από μικρός στην παχυσαρκία, ήταν αναγκασμένος να καταφεύγει σε μια αυστηρή δίαιτα που περιλάμβανε μπόλικη σόδα και πολλά καθαρτικά. Ήταν ακόμα και στην πάση θυσία συντήρηση μιας ελκυστικής δημόσιας εικόνας, μπροστά από την εποχή του. 

Ο Μπάιρον ήταν ένα είδος σούπερ σταρ πριν εγκαταλείψει τα εγκόσμια και τα κοσμικά για το Μεσολόγγι και η ιδέα (ή ο μύθος) του «βυρωνικού ήρωα» που ξεπήδησε από το έργο του, υπήρξε βαθιά επιδραστική σε χιλιάδες μιμητές του αλλά και σε σπουδαίες προσωπικότητες των γραμμάτων, των τεχνών αλλά και της ποπ κουλτούρας, από τον Γκαίτε, τον Μπαλζάκ, τον Πούσκιν και τον Νίτσε, μέχρι τον Ντελακρουά, τον Μπερλιόζ, τη Λένι Ρίφενσταλ, τον Λέοναρντ Κοέν και τον Ντέιβιντ Μπόουι.

Όποια αντίληψη κι αν έχει κανείς για τον Μπάιρον και τον ρόλο του στην υπόθεση της Ελληνικού Αγώνα για την Ανεξαρτησία, όλοι φαίνεται να συμφωνούμε, σιωπηλά τουλάχιστον, ότι νεκρός απεδείχθη πιο χρήσιμος για μας απ' ό,τι ζωντανός.

Ο Μπέρτραντ Ράσελ του είχε αφιερώσει ένα ολόκληρο κεφάλαιο στην «Ιστορία της Δυτικής Φιλοσοφίας» όχι επειδή τον θεωρούσε συστηματικό στοχαστή, αλλά επειδή ο «βυρωνισμός», αυτή η «τιτάνια αυτοπεποίθηση», κατοχύρωσε μια αντίληψη για την ανθρωπότητα και τον κόσμο που στην πορεία βοήθησε τον Νίτσε να διαμορφώσει την έννοια του Υπερανθρώπου, ενός ήρωα που στέκεται μακριά από τα ευρέως αποδεκτά κριτήρια του καλού και του κακού. Ο βυρωνικός μύθος αποδείχτηκε πολύ πιο σημαντικός από την πραγματική ζωή του Μπάιρον, όσο συναρπαστικά χαοτική και ταραχώδης κι αν αυτή υπήρξε. 

Έγραφε η Μαίρη Σέλεϊ, έξι χρόνια μετά τον θάνατό του: «Ο δικός μας Λόρδος Μπάιρον, αυτό το συναρπαστικό - ελαττωματικό - παιδικό - φιλοσοφικό ον - που προκαλεί τον κόσμο - παρορμητικός και νωθρός - μελαγχολικός και όμως πιο χαρούμενος από οποιονδήποτε άλλον. Συμφιλιώθηκα (όπως έκανα συχνά και όσο ζούσε) με εκείνες τις ιδιοτροπίες του που με ενοχλούσαν, μέσα από τον απολαυστικό και ζωηρό τόνο της συνομιλίας και των τρόπων του».

Και ο ίδιος ο Μπάιρον όμως είχε σαφή αντίληψη της άστατης και κυκλοθυμικής συμπεριφοράς του. «Είμαι τόσο ευμετάβλητος, είμαι τα πάντα για λίγο και τίποτα για πολύ – είμαι ένα τόσο παράξενο μείγμα καλού και κακού που θα ήταν δύσκολο να με περιγράψει κανείς», θα ομολογούσε στη Λαίδη Μπλέσινγκτον. «Υπάρχουν μόνο δύο συναισθήματα στα οποία είμαι σταθερός – μια ισχυρή αγάπη για την ελευθερία και μια έντονη απέχθεια για την κοροϊδία»

Μόνο εικασίες μπορούμε να κάνουμε για την ψυχοσυναισθηματική του κατάσταση τις τελευταίες μέρες της ζωής του στο Μεσολόγγι. Ο ίδιος αναφερόταν στην αποστολή του στην Ελλάδα ως «ο Σκοπός» ή «ο Αγώνας» (the Cause). Όποια αντίληψη κι αν έχει κανείς για τον Μπάιρον και τον ρόλο του στην υπόθεση της Ελληνικού Αγώνα για την Ανεξαρτησία –είτε τον θεωρεί ηρωική μορφή είτε τυχοδιωκτική φιγούρα, είτε ευγενικό ιδεαλιστή είτε έκφυλο αριστοκράτη–, όλοι φαίνεται να συμφωνούμε, σιωπηλά τουλάχιστον, ότι νεκρός απεδείχθη πιο χρήσιμος για μας απ' ό,τι ζωντανός.

Μια πύλη στο μυαλό του εκείνο τον καιρό θα μπορούσε να είναι ένα από τα τελευταία ποιήματα που έγραψε ποτέ, ανήμερα των γενεθλίων του στις 22 Ιανουαρίου του 1824, τρεις μήνες πριν από τον θάνατό του, και έχει τίτλο On This Day I Complete My Thirty-Sixth Year (Σήμερα συμπληρώνω τα τριάντα έξι μου χρόνια): «Οι μέρες μου χλωμά κίτρινα φύλλα / τ’ άνθη και της αγάπης οι καρποί / είναι σκουλήκια βούρκος και σαπίλα / και κούφιοι οι παλμοί» (μτφρ.: Νίκος Σπάνιας). 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η μεταμόρφωση του Λόρδου Μπάιρον από εξεγερμένο ρομαντικό ποιητή σε φιλέλληνα διπλωμάτη

Βιβλίο / Η μεταμόρφωση του Λόρδου Μπάιρον από εξεγερμένο ρομαντικό ποιητή σε φιλέλληνα διπλωμάτη

Η μελέτη του Ρόντρικ Μπήτον για τη σύνθετη προσωπικότητα του Μπάιρον που γεννήθηκε σαν σήμερα δεν είναι άλλη μία βιογραφία του ανάμεσα στις διακόσιες ήδη υπάρχουσες.
ΕΥΗ ΜΑΛΛΙΑΡΟΥ
5 βιβλία για τον Λόρδο Βύρωνα που πέθανε σαν σήμερα

Βιβλίο / 5 βιβλία για τον Λόρδο Βύρωνα που πέθανε σαν σήμερα

Στις 19 Απριλίου 1824, πεθαίνει στο Μεσολόγγι ο Άγγλος ποιητής και μεγάλος φιλέλληνας Λόρδος Βύρων. Αυτά είναι πέντε ενδιαφέροντα βιβλία για τη ζωή και το έργο του, που καταπιάνονται με όλες τις πλευρές της πολυδιάστατης προσωπικότητάς του.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Και οι Bon Jovi έχουν ψυχή

Daily / Και οι Bon Jovi έχουν ψυχή

Πέρα από το νοσταλγικό χρονικό της μετεωρικής ανόδου του συγκροτήματος στα ασυνάρτητα ‘80s, το ντοκιμαντέρ «Thank You, Goodnight: The Bon Jovi Story» εστιάζει δραματικά στον αγώνα του Τζον Μπον Τζόβι να διατηρήσει κάτι από τη νεανική φωνή του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Daily / Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Η σειρά των σπαρταριστών περιηγήσεων ανά τον πλανήτη του διάσημου κωμικού, νυν podcaster και πρώην βασιλιά των νυχτερινών talk show, ξεφεύγει με ξεκαρδιστικό τρόπο από τα αβάσταχτα κλισέ των ταξιδιωτικών ντοκιμαντέρ.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Daily / Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Ο νεαρός, πολυσχιδής και εξαιρετικά ταλαντούχος ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης που πολλοί πρωτογνώρισαν στο Poor Things, λέει τα πράγματα με το όνομα τους στο “More Feelings”, το δεύτερο stand up comedy special που γύρισε για λογαριασμό του ΗΒΟ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Daily / Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Το κωμικό δημιούργημα του Λάρι Ντέιβιντ μας συντρόφεψε εδώ κι ένα τέταρτο του αιώνα, εκδηλώνοντας ό,τι πιο ανάρμοστο μπορεί να φανταστεί κανείς, με σπαρταριστά –και απελευθερωτικά για εμάς τους θεατές– αποτελέσματα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Daily / Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Το διάσημο μυθιστόρημα της Πατρίτσια Χάισμιθ «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» απλώνεται αργά και υποβλητικά στην πιο κινηματογραφικά φιλόδοξη ίσως τηλεοπτική σειρά που έχει παρουσιάσει ποτέ το Netflix.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Daily / Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Η νέα φιλόδοξη σειρά του Apple TV+ αποτελεί ένα ιδιαιτέρως ελκυστικό στο μάτι αμάλγαμα δραματικής σαπουνόπερας και σατιρικής φάρσας, που στα καλύτερά του λειτουργεί σε πολλά επίπεδα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ