Η καταγγελτική τέχνη είναι ανίσχυρη στην εποχή του καθολικού κυνισμού

Δεν είσαι εκεί, δεν είσαι εδώ – στάχτη να γίνω, Πολιτικό* Facebook Twitter
Όλοι γνωρίζουν ότι ο κόσμος σαπίζει, η πατριαρχία και ο ρατσισμός σκοτώνουν, οι εταιρείες και το κράτος εκμεταλλεύονται τα πάντα. Οk, everybody knows – και τι μ’ αυτό; Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

ΟΠΩΣ ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΙΑ από τον Covid και μετά, έκατσα και είδα όλες τις ταινίες του Εθνικού Διαγωνιστικού Προγράμματος στο (online) Φεστιβάλ της Δράμας1. Και, όπως κάθε χρονιά από τον Covid και μετά, αντιλήφθηκα ότι περίπου οι μισές ταινίες μικρού μήκους έχουν κοινωνικό περιεχόμενο. Συγκεκριμένα, και με μια παράξενη αγάπη για την ανακριβή ευταξία, θα μπορούσαμε να χωρίσουμε τις φετινές κοινωνικές ταινίες σε: 1) ταινίες για τον ρατσισμό και τη μισαλλοδοξία (Mailman, Παλίρροια, Ανορθόδοξος, À deux voix), 2) ταινίες για την ετεροκανονική πατριαρχία (Wings, Buffer Zone, Με λένε Άντι, Διάλεξε χέρι), 3) ταινίες για τον τεχνοϋγειονομικό έλεγχο και την εργασία (Αερολίν, Τείχη, Piece of Liberty, Παρακαλώ περιμένετε, Αθαλάσσα).

Ωραίες ταινίες, οι πιο πολλές. Ταινίες σίγουρα «κοινωνικές», ίσως και «πολιτικές». Τι απ’ τα δύο άραγε; Είναι αυτές οι ταινίες πράγματι «πολιτικές»; Και, αν ναι, τι τις κάνει τέτοιες; Όταν έπεσαν οι τίτλοι τέλους, οι σκέψεις αυτές πυροδότησαν μια ωραία συζήτηση με φίλους.

Η πολιτική είναι τα πάντα, τα πάντα είναι πολιτικά –όπως ανέδειξε εμφατικά ο δευτεροκυματικός φεμινισμός–, το προσωπικό είναι πολιτικό και αντιστρόφως. Όμως, όταν μιλάμε για «πολιτική τέχνη», τέτοιες διατυπώσεις μάλλον οδηγούν σε σύγχυση.

Θυμήθηκα τα χρόνια μου στην Αγγλία, ατέλειωτες προσπάθειες να ορίσουμε το «πολιτικό». Φυσικά, η πολιτική είναι τα πάντα, τα πάντα είναι πολιτικά –όπως ανέδειξε εμφατικά ο δευτεροκυματικός φεμινισμός–, το προσωπικό είναι πολιτικό και αντιστρόφως. Όμως, όταν μιλάμε για «πολιτική τέχνη», τέτοιες διατυπώσεις μάλλον οδηγούν σε σύγχυση: αν τα πάντα είναι πολιτικά, τότε τίποτα δεν είναι∙ και πάμε πάλι απ’ την αρχή. Ο ασφαλέστερος, ίσως, ορισμός, συνδέει την πολιτική με τη δύναμη/εξουσία και τις κοινωνικές σχέσεις που αυτή ορίζει.

Βασικό στοιχείο της εξουσίας είναι ότι δεν είναι ποτέ μονόπλευρη – απαιτεί πάντοτε (τουλάχιστον) δύο πλευρές, δύο στρατόπεδα τα οποία αλληλεπιδρούν ως αντίπαλοι μπλεγμένοι σε μια στρατηγική αναμέτρηση2. Αυτό είναι, θεωρώ, ένα χρήσιμο κριτήριο για τη διάκριση των «πολιτικών» προσεγγίσεων από τις αμιγώς «κοινωνικές». Και, υπό αυτή τη σκοπιά, το φετινό Εθνικό Διαγωνιστικό Πρόγραμμα της Δράμας φαίνεται να μην έχει πολιτικές ταινίες.

Οι φετινές ταινίες (όπως ακριβώς και οι περσινές, και οι προπέρσινες) παρουσιάζουν πολύ συχνά σχέσεις κυριαρχίας, καταστάσεις καταπίεσης και επιβολής. Παρ’ όλα αυτά, οι σχέσεις που προβάλλονται είναι πάντα μονομερείς: ένα σύστημα (ρατσισμός, πατριαρχία, τεχνική) ασκεί βία σε σώματα τα οποία αναπαρίστανται ως άμορφες μάζες προς πλάσιμο και εκμετάλλευση.

Τα σώματα δεν απαντούν: οι φυλακισμένοι εγκληματίες/άρρωστοι δεν δραπετεύουν απ’ τα ιδρύματα στα Τείχη, Piece of Liberty κι Αθαλάσσα∙ ο βασανισμένος Ανορθόδοξος δεν φέρνει καμία επαναξιολόγηση των αξιών∙ οι σκοτωμένοι δεν ανασταίνονται όταν έρχεται η Παλίρροια. Οι ταινίες της Δράμας επιστρατεύουν έναν κατά βάση καταγγελτικό λόγο3 για να αναπαραστήσουν και να καταδείξουν τα κακώς κείμενα της κοινωνίας. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, παραμένουν «κοινωνικές» και δεν περνάνε στο «πολιτικό».

Αυτός είναι και ο σπόρος της αδυναμίας τους, η καταγγελτική τέχνη είναι ανίσχυρη στην εποχή μας, την εποχή του καθολικού κυνισμού4, την εποχή του «everybody knows» (L. Cohen), όταν όλοι γνωρίζουν ότι ο κόσμος σαπίζει, η πατριαρχία και ο ρατσισμός σκοτώνουν, οι εταιρείες και το κράτος εκμεταλλεύονται τα πάντα. Οk, everybody knows – και τι μ’ αυτό;

Ως απάντηση στον βομβαρδισμό της στείρας, καταγγελτικής τέχνης, μπορούμε να δούμε τη δεκατριάλεπτη ταινία του Σερβετά5. Στο Cargo συναντάμε έναν κόσμο καθολικού εγκλεισμού, το αποτέλεσμα κάποιας πανδημίας. Μπάτσοι συγκρούονται με συμμορίες νοσούντων, ένα καθεστώς αστυνομοκρατίας κι ένα πανοπτικό ζέπελιν φαίνεται να συντηρούν την τάξη.

Η Κάργκο συλλέγει κασέτες με βιντεάκια του παλιού κόσμου, του κόσμου που αυτή γνώρισε. Διηγείται αυτόν τον κόσμο στη Λούνα, η οποία δεν τον γνώρισε. Μιλάνε συχνά, αλλά δεν έχουν βρεθεί. Γδύνονται στις βιντεοκλήσεις τους και ένας κυβερνητικός υπάλληλος τούς φέρνει φαγητό. Σχεδιάζουν να το σκάσουν. Το κάνουν. Το πτώμα του υπαλλήλου κείτεται στο χολ της Κάργκο, το ζέπελιν είναι άδειο κι εκείνες βρίσκονται εκεί – εκεί έξω. Εκεί έξω, η Κάργκο ανασαίνει. Συλλέγει ραδιοσήματα κι η Λούνα τη χαϊδεύει.

Όλα τα στοιχεία είναι εδώ: δύο πλευρές σε σύγκρουση, άνιση και ασύμμετρη, μα με ξεκάθαρη δυναμική – βία και αντίσταση, αντεπίθεση, στρατηγική. Μια πολιτική ταινία. Που δεν καταδικάζει την καταπίεση, μα ιχνηλατεί συγκρούσεις∙ δεν στηλιτεύει την κυριαρχία, αλλά μετρά αναμετρήσεις. Και, αν μου επιτρέπεται μια τόσο επιπόλαια δήλωση (και τόσο δεσμευτική υπόσχεση), κάτι τέτοιο φιλοδοξεί και η νεοσύστατη στήλη μου, το «Ιλεκτρίσιτυ»: ένας λόγος που καταγγέλλει μα δεν παραμένει στο καταγγελτικό, εξετάζοντας τις πολλαπλές αντιμαχόμενες πλευρές και εισάγοντας στοιχεία από κάτι ριζικά διαφορετικό, απ’ τις δυνητικότητες που είναι πάντα και ήδη εδώ.

Ένα στοίχημα που ισορροπεί στο (απ)ηλεκτρισμένο άστυ – αφού, όπως λέει η Κάργκο στον καταληκτικό μονόλογο της ταινίας, τα ερείπια της Αθήνας δεν είναι μια «απόδειξη της ανθεκτικότητας» του κόσμου αλλά «ο τόπος πολλών αποκαλύψεων», παλιών όσο και ερχόμενων.


* Παραποιημένο δίστιχο από το Firebug του Παπαθανασόπουλου.

[1] www.dramafilmfestival.gr

[2] Μ. Φουκό, Η τιμωρητική κοινωνία, 205-206.

[3] T. Adorno, On commitment∙ σε πιο εξελιγμένη μορφή, Ζ. Ρανσιέρ, Ο χειραφετημένος θεατής, 67-68.

[4] M. Φίσερ, Καπιταλιστικός Ρεαλισμός, 23-25.

[5] Για τους ίδιους λόγους, θα μπορούσαμε να δούμε ως πολιτικό το εξαιρετικό Με λένε Άντι των Βακαλιού και Ολσέφσκι. Για διαφορετικούς λόγους (και χρησιμοποιώντας έναν άλλο ορισμό του «πολιτικού») θα μπορούσαμε να βρούμε μεγάλη πολιτική αξία στο Mailman και στο Wings.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σεκάνια στη Ζάκυνθο: Μία από τις σημαντικότερες παραλίες στον κόσμο

Περιβάλλον / Σεκάνια στη Ζάκυνθο: Μία από τις σημαντικότερες παραλίες στον κόσμο

Είναι σπάνιο προνόμιο πια στην Ελλάδα να επισκεφθεί κανείς μια απάτητη παραλία. Η LiFO είχε αυτή την ευκαιρία. Βρέθηκε στα «απάτητα» Σεκάνια της Ζάκυνθου, ακολουθώντας την επιστημονική ομάδα του WWF Ελλάς και είδε από κοντά πώς προετοιμάζεται η μοναδική αυτή παραλία για να φιλοξενήσει τις νέες φωλιές της θαλάσσιας χελώνας καρέτα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Παράνομη στάθμευση: Πώς βάζει φρένο στη λειτουργία της πόλης

Ρεπορτάζ / Παράνομη στάθμευση στην Αθήνα: Παρκαδόροι, τουριστικά λεωφορεία και αντικοινωνική συμπεριφορά

Η παράνομη στάθμευση είναι μία από τις βασικές αιτίες πίσω από το κυκλοφοριακό πανδαιμόνιο της Αθήνας. Μια έρευνα για το χάος που δημιουργεί στους δρόμους της πόλης, για τους ελέγχους και τα μέτρα που έχουν ληφθεί, γι' αυτά που σχεδιάζονται αλλά και για τους παράγοντες που κάνουν τη λύση της εξίσωσης ακόμη πιο δύσκολη.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η αιμομιξία είναι πολύ πιο συχνή απ’ ό,τι ίσως νομίζουμε

Tech & Science / Η αιμομιξία είναι πολύ πιο συχνή απ’ ό,τι ίσως νομίζουμε

Οι ευρέως διαδεδομένες εξετάσεις DNA αποκαλύπτουν τη μία μετά την άλλη «μυστικές» περιπτώσεις παιδιών που γεννήθηκαν από στενούς συγγενείς, παρέχοντας μια άνευ προηγουμένου καταγραφή της αιμομιξίας στις σύγχρονες κοινωνίες.
NEWSROOM
Ο Πιβό και οι ταξιτζήδες

Οπτική Γωνία / Ο επιδραστικός Πιβό και οι ταξιτζήδες

Σε αντίθεση με τη Γαλλία, μια εκπομπή για το βιβλίο και τη λογοτεχνία με τεράστια θεαματικότητα στην ελληνική τηλεόραση, που να συζητείται και να καθηλώνει τους πάντες μπροστά στις οθόνες, φαντάζει όνειρο θερινής νυκτός. 
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Γιατί ο Ίλον Μασκ κουβαλάει παντού μαζί του τον τρίχρονο γιο του;

Οπτική Γωνία / Γιατί ο Ίλον Μασκ κουβαλάει παντού μαζί του τον τρίχρονο γιο του;

Ο μικρός X εμφανίζεται διαρκώς μαζί του, ακόμα και σε ακατάλληλες ώρες και περιστάσεις, βοηθώντας τον Μασκ να «μαλακώσει» τη δημόσια εικόνα του και λειτουργώντας ως πιόνι στη διαμάχη του με την Grimes για τη γονική επιμέλεια.
THE LIFO TEAM
Το μανιφέστο Κασσελάκη προκαλεί τρόμο στον παλιό ΣΥΡΙΖΑ

Βασιλική Σιούτη / Το μανιφέστο Κασσελάκη προκαλεί τρόμο στον παλιό ΣΥΡΙΖΑ

Ο Στέφανος Κασσελάκης δεν παραδίδει τα κλειδιά του ΣΥΡΙΖΑ, όποιο και αν είναι το αποτέλεσμα των εκλογών. Παραμερίζει τα όργανα και προκρίνει την «αδιαμεσολάβητη σχέση» του με τον λαό.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μάνος Καμακάρης: «Δεν με αφορά οτιδήποτε είναι εύπεπτο από στρέιτ ανθρώπους»

Social Media / Μάνος Καμακάρης: «Δεν με αφορά οτιδήποτε είναι εύπεπτο από στρέιτ ανθρώπους»

Ο Μάνος Καμακάρης καταφέρνει να δημιουργεί το πιο αναπολογητικά queer περιεχόμενο στο αποστειρωμένο, κατά τα άλλα, ελληνικό TikTok, όσο εφαρμόζει ευλαβικά highlighter στα ζυγωματικά του.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
«Δεν υπάρχει καμία ανησυχία για ανεπιθύμητες ενέργειες τόσο καιρό μετά τον εμβολιασμό»

Οπτική Γωνία / «Δεν υπάρχει καμία ανησυχία για ανεπιθύμητες ενέργειες τόσο καιρό μετά τον εμβολιασμό»

Η απόσυρση του εμβολίου της AstraZeneca και τα οφέλη έναντι των κινδύνων από τον εμβολιασμό. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Επιδημιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Δημήτρης Παρασκευής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ