MasterChef: Η ιστορία του Αιμίλιου ως στοίχημα για την τρανς ορατότητα στην ελληνική τηλεόραση

aimilios.gif
0

ΧΡΕΙΑΣΤΗΚΑΝ ΠΕΡΙΠΟΥ 25 ΧΡΟΝΙΑ ελληνικού τηλεοπτικού αέρα για ένα αλογόκριτο, unapologetic φιλί ανάμεσα σε δύο άντρες – ναι, αντιδράσεις υπήρξαν, αλλά τουλάχιστον φτάσαμε στο σημείο οι θεσμοί και οι ανεξάρτητες αρχές να μη δημιουργούν πρόβλημα με λογοκρισία και αντικοινωνικούς περιορισμούς, αφού ποτέ δεν είχαν να προτείνουν μια λύση.

Και φτάνουμε στο παράξενο σήμερα μας. Στην πρώτη ιστορία τρανς άντρα (έχει προηγηθεί η περίπτωση της Καίτης Γκραμμά λίγα χρόνια πριν) που ταξιδεύει μέσα από ένα mainstream τηλεοπτικό πρόγραμμα (όχι από εναλλακτικό δίαυλο, π.χ. μία κινηματογραφική ταινία, μία τηλεοπτική σειρά ή ακόμα πιο περίκλειστα μία ημερίδα ή ένα συνέδριο) για να μιλήσει για την τρανς ορατότητα, χωρίς ιδανικές συνθήκες και χωρίς αστερόσκονη.

Γράφτηκαν πολλά για τη συμμετοχή του Αιμίλιου στο MasterChef, τα περισσότερα φορτισμένα από το βάρος της ιστορίας και της αφήγησής του, γράφτηκαν και μερικοί οχετοί σχολίων – στη συνηθισμένη ρητορική της ματσίλας που στραγγαλίζει τις ζωές ανθρώπων όπως ο Αιμίλιος και τις ωθεί δολοφονικά στο περιθώριο και την απόγνωση.

Υπήρξαν και υπονοούμενα για την εκμετάλλευση αυτής της ιστορίας προς χάριν τηλεθέασης.

Πρώτα ο Αιμίλιος και σε κάπως αχαρτογράφητα νερά για mainstream τηλεόραση το κανάλι στη συνέχεια, μόλις έβαλαν ένα πολύ παράξενο στοίχημα: να μιλήσουν για κάτι που τρέμουν οι γονείς, για κάτι που εξοργίζει ένα άναρθρο και τρανσφοβικό κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας, για κάτι που παραξενεύει τους κάπως ανίδεους πλην καλοπροαίρετους τηλεθεατές και σίγουρα για κάτι που έχει απόλυτη ανάγκη μία μειονότητα συμπολιτών μας.

Κι όμως: Είναι η πρώτη φορά που για όποιον λόγο κι αν επιλέχθηκε να ριχτεί φως σ’ αυτή την ιστορία, υπάρχει περισσότερο από ποτέ ανάγκη να ακουστεί. Κυρίως για να γίνει κατανοητή και η οικονομική και η ψυχολογική και η σωματική περιπέτεια ενός ανθρώπου που προσπαθεί να αποδεσμευτεί από ένα σώμα που τον «αφανίζει». Για να γίνει σαφές το πλέγμα των γραφειοκρατικών εμποδίων, πέρα από τα οικονομικά. Για να γίνει αντιληπτή η ανάγκη της τρανς ορατότητας για την οποία συζητάμε όσο πιο συχνά μπορούμε, αλλά δεν είναι από τα αυτονόητα των καιρών μας.

Κακά τα ψέματα, παρά τη μεγάλη και θερμή αρθρογραφία, παρά τις εξειδικευμένες δημοσιεύσεις, παρά τις απανωτές καταγγελίες για περιστατικά bullying, ωμής τρανσφοβίας και χλεύης, ακόμα και σήμερα ένα μεγάλο μέρος των ανθρώπων του Τύπου και ένα ακόμα μεγαλύτερο της κοινωνίας αγνοεί όχι απλώς τα αιτήματα των τρανς ατόμων, αλλά ακόμα και την ύπαρξή τους. Κι ακόμα κι όταν δεν την αγνοεί, απλώς φροντίζει με κάθε τρόπο να την υποβαθμίζει, να την περιθωριοποιεί, κάποτε και να την τσιρκοποιεί, επιδιώκοντας τον αφανισμό της, κάποτε μεταφορικά και κάποτε απολύτως κυριολεκτικά.

Θα μπορούσε ο παίκτης του διαγωνισμού μαγειρικής να μείνει στο έτσι κι αλλιώς συγκινητικό περιτύλιγμα της ιστορίας του και να μη δηλώσει εξαρχής την επιθυμία του, να κερδίσει το έπαθλο για να ολοκληρώσει τη διαδικασία φυλομετάβασης. Τα όσα χώρεσαν σε λιγότερο από 10 λεπτά αφήγησης (το bullying, το να τον αποκαλούν με το «νεκρό» του όνομα ακόμα και μέλη της οικογένειάς του, η απόφασή του να απομακρυνθεί από τη μαγειρική εξαιτίας όλων των παραπάνω) θα ήταν αρκετά. Το μήνυμά του θα είχε φτάσει σε σημεία που ποτέ δεν θα φανταζόταν ότι θα μπορούσε να ακουστεί κρυστάλλινα, ξεκάθαρα, φωναχτά.

Όμως, εδώ δεν υπάρχει ακόμα ένα δακρύβρεχτο trans story, αλλά η επισήμανση μίας αδυναμίας του συστήματος (και του υγειονομικού) να κατανοήσει την αγωνία αυτών των ανθρώπων –αγωνία πραγματική, απτή, σωματική και ψυχική και όχι καφενειακό αστείο– να απαλλαγούν από την τραγωδία της ζωής σε λάθος σώμα.

[Είναι επώδυνα γνωστό ότι στην Ελλάδα, αντίθετα με τα όσα ισχύουν σε άλλες χώρες, τα ασφαλιστικά ταμεία δεν καλύπτουν τις διαδικασίες επαναπροσδιορισμού φύλου, κάνοντας τη φυλομετάβαση ακόμα πιο δύσκολη απ’ ό,τι σαν συνθήκη είναι για το άτομο που αποφάσισε να αγωνιστεί για το δικαίωμά του στη ζωή στο σωστό σώμα].

Οπότε, πολύ αποφασισμένα, πρώτα ο Αιμίλιος και σε κάπως αχαρτογράφητα νερά για mainstream τηλεόραση το κανάλι στη συνέχεια, μόλις έβαλαν ένα πολύ παράξενο στοίχημα: να μιλήσουν για κάτι που τρέμουν οι γονείς, για κάτι που εξοργίζει ένα άναρθρο και τρανσφοβικό κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας, για κάτι που παραξενεύει τους κάπως ανίδεους πλην καλοπροαίρετους τηλεθεατές και σίγουρα για κάτι που έχει απόλυτη ανάγκη μία μειονότητα συμπολιτών μας που δεν φαίνονται και δεν υπάρχουν στον δημόσιο διάλογο σχεδόν πουθενά, παρά μόνο κατόπιν πρόσκλησης ή εχθρικής και κακόβουλης πρόκλησης.

Αυτό (και η εξέλιξή του κυρίως) θα έχει τεράστιο ενδιαφέρον και για το πώς θα καλυφθεί και κυρίως για το θάρρος που μοιράζει τόσο στα τρανς άτομα όσο και στις οικογένειές τους που μέχρι σήμερα ζουν και πορεύονται με την ευθύνη της εκπαίδευσης του περίγυρού της ριγμένη αποκλειστικά στις πλάτες τους και με το βάρος της περιθωριοποίησης σε κάθε τους βήμα.

Η αρχή για να συζητάμε για τέτοια θέματα και από τέτοιους διαύλους μόλις έγινε. Το πώς και το αν θα συντηρηθεί –και με τι όρους– ένας τέτοιος διάλογος θα το δούμε το επόμενο διάστημα.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

GNTM: Μήπως παίζουμε με κάτι τόσο σημαντικό όσο η τρανς ορατότητα; - ampa

Οπτική Γωνία / GNTM: Μήπως παίζουμε με κάτι τόσο σημαντικό όσο η τρανς ορατότητα;

Δεν είναι μόνο το πώς χειρίστηκαν την Έβελυν, είναι μία συνολική εικόνα κακομεταχείρισης προς την τρανς κοινότητα και οπισθοδρόμησης στην ανοιχτή συζήτηση για την ορατότητα των τρανς ατόμων
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Καίτη Γκραμμά: «Νιώθω, είμαι και φαίνομαι Θεσσαλονικιά. Κυρίως φαίνομαι!»

Η Θεσσαλονικιά / Καίτη Γκραμμά: «Νιώθω, είμαι και φαίνομαι Θεσσαλονικιά. Κυρίως φαίνομαι!»

Από την παιδική και εφηβική της ηλικία στη Θεσσαλονίκη μέχρι τη Νομική και τα catwalks κορυφαίων σχεδιαστών, το επιτυχημένο μοντέλο μοιράζεται με τη LiFO τους μεγαλύτερους σταθμούς της συναρπαστικής ζωής της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τρανς ορατότητα: Το επόμενο μεγάλο στοίχημα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας και της ελληνικής κοινωνίας

Ρεπορτάζ / Τρανς ορατότητα: Το επόμενο μεγάλο στοίχημα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας και της ελληνικής κοινωνίας

Τριάμισι χρόνια μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου για τη νομική αναγνώριση ταυτότητας φύλου (ΝΑΤΦ) από τη Βουλή, κομβικό γεγονός για την τρανς ορατότητα στην Ελλάδα, είναι πολλά ακόμα αυτά που πρέπει να κατακτηθούν για μία από τις πιο «αθέατες» κοινωνικές ομάδες. Η LiFO μιλά με τρανς άτομα που προσπαθούν να βιοποριστούν, να ξεπεράσουν ανισότητες και προκαταλήψεις και να διεκδικήσουν απρόσκοπτα το δικό τους μερίδιο στην ευτυχία.
ΤΩΝ ΘΟΔΩΡΗ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ & ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑ
«Λόλα Καραμπόλα»

Βιβλίο / «Λόλα Καραμπόλα»: Το queer λογοτεχνικό διαμάντι της Ερωφίλης Κόκκαλη

Η νεοεμφανιζόμενη συγγραφέας μας μιλά για το πρώτο της μυθιστόρημα, για τη ΛΟΑΤΚΙ+ και την τρανς συνθήκη, για επιθυμίες κι έρωτες, για τα διδάγματα του παρελθόντος και τις προκλήσεις του μέλλοντος.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Katherine Reilly

Lgbtqi+ / Μία ώρα «μάθημα» με την τρανς εκπαιδευτικό Katherine Reilly

Η Ελληνοαμερικανίδα τρανς εκπαιδευτικός και συγγραφέας, που έκανε πρόσφατα το τηλεοπτικό της coming out, μιλά για την εμπειρία της αυτή, για τη ζωή, τη δουλειά, τις επιθυμίες, τα όνειρα, τα πιστεύω της αλλά και για τον καθημερινό αγώνα ανθρώπων σαν αυτή για αξιοπρέπεια, ισότητα και ορατότητα
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μαριλού Φραγκιαδάκη: Η συναρπαστική ζωή της τρανς επιχειρηματία που δημιούργησε τις «Κούκλες»

Τελικά, καλά τα κατάφερες / Μαριλού Φραγκιαδάκη: Η συναρπαστική ζωή της τρανς επιχειρηματία που δημιούργησε τις «Κούκλες»

Η Μαριλού Φραγκιαδάκη αφηγείται την πορεία της ζωής της στον Φώτη Σεργουλόπουλο: Από τo Ηράκλειο της Κρήτης και τα Μάταλα στην πλατεία Βικτωρίας και στα Εξάρχεια και από κει στο Βερολίνο και στα drag shows της δεκαετίας του ’70.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η περιουσία του Κασσελάκη ως σίριαλ με πολλά επεισόδεια

Ρεπορτάζ / Η περιουσία του Κασσελάκη ως σίριαλ με πολλά επεισόδια

«Είμαι ο πιο διαφανής πολιτικός», λέει εδώ και έναν χρόνο ο Στέφανος Κασσελάκης, αποφεύγοντας να παρουσιάσει οποιοδήποτε στοιχείο για την περιουσία και την επιχειρηματική του δραστηριότητα. Χθες δήλωσε πως θα το κάνει σήμερα.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
CHECK Γαβριήλ Σακελλαρίδης: «Θεωρώ τον Στέφανο Κασσελάκη μια επικίνδυνη περίπτωση πολιτικού»

Συνέντευξη / Γαβριήλ Σακελλαρίδης: «Θεωρώ τον Στέφανο Κασσελάκη μια επικίνδυνη περίπτωση πολιτικού»

Ο υποψήφιος ευρωβουλευτής και υπεύθυνος πολιτικού σχεδιασμού της Νέας Αριστεράς σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη για την επιστροφή του στην ενεργό πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Σεκάνια στη Ζάκυνθο: Μία από τις σημαντικότερες παραλίες στον κόσμο

Περιβάλλον / Σεκάνια στη Ζάκυνθο: Μία από τις σημαντικότερες παραλίες στον κόσμο

Είναι σπάνιο προνόμιο πια στην Ελλάδα να επισκεφθεί κανείς μια απάτητη παραλία. Η LiFO είχε αυτή την ευκαιρία. Βρέθηκε στα «απάτητα» Σεκάνια της Ζάκυνθου, ακολουθώντας την επιστημονική ομάδα του WWF Ελλάς και είδε από κοντά πώς προετοιμάζεται η μοναδική αυτή παραλία για να φιλοξενήσει τις νέες φωλιές της θαλάσσιας χελώνας καρέτα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Παράνομη στάθμευση: Πώς βάζει φρένο στη λειτουργία της πόλης

Ρεπορτάζ / Παράνομη στάθμευση στην Αθήνα: Παρκαδόροι, τουριστικά λεωφορεία και αντικοινωνική συμπεριφορά

Η παράνομη στάθμευση είναι μία από τις βασικές αιτίες πίσω από το κυκλοφοριακό πανδαιμόνιο της Αθήνας. Μια έρευνα για το χάος που δημιουργεί στους δρόμους της πόλης, για τους ελέγχους και τα μέτρα που έχουν ληφθεί, γι' αυτά που σχεδιάζονται αλλά και για τους παράγοντες που κάνουν τη λύση της εξίσωσης ακόμη πιο δύσκολη.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η αιμομιξία είναι πολύ πιο συχνή απ’ ό,τι ίσως νομίζουμε

Tech & Science / Η αιμομιξία είναι πολύ πιο συχνή απ’ ό,τι ίσως νομίζουμε

Οι ευρέως διαδεδομένες εξετάσεις DNA αποκαλύπτουν τη μία μετά την άλλη «μυστικές» περιπτώσεις παιδιών που γεννήθηκαν από στενούς συγγενείς, παρέχοντας μια άνευ προηγουμένου καταγραφή της αιμομιξίας στις σύγχρονες κοινωνίες.
NEWSROOM
Ο Πιβό και οι ταξιτζήδες

Οπτική Γωνία / Ο επιδραστικός Πιβό και οι ταξιτζήδες

Σε αντίθεση με τη Γαλλία, μια εκπομπή για το βιβλίο και τη λογοτεχνία με τεράστια θεαματικότητα στην ελληνική τηλεόραση, που να συζητείται και να καθηλώνει τους πάντες μπροστά στις οθόνες, φαντάζει όνειρο θερινής νυκτός. 
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ