Η σκοτεινή Τέχνη του Witkin δεν ήταν ποτέ για όλους (ΝSFW)

Η σκοτεινή Τέχνη του Witkin δεν ήταν ποτέ για όλους (ΝSFW) Facebook Twitter
©Joel-Peter Witkin
3

 

"Όλα ξεκίνησαν όταν ήμουν 12 ετών. Μια Κυριακή όταν η μητέρα μου, εγώ και ο αδελφός μου κατεβαίναμε από την πολυκατοικία στην οποία ζούσαμε για να πάμε στην εκκλησία. Καθώς βγήκαμε στο δρόμο, ακούσαμε το θόρυβο μιας απίστευτης συντριβής, ουρλιαχτά και κραυγές για βοήθεια. Τρία αυτοκίνητα με επιβάτες οικογένειες, είχαν συγκρουστεί. Θυμάμαι πως για κάποιο λόγο την ώρα εκείνη η μητέρα μου δεν με κρατούσε από το χέρι. Μπροστά μου είδα κάτι να κυλάει και πλησίασα να δω τι ήταν. Κατάλαβα πως ήταν το κεφάλι ενός κοριτσιού και δοκίμασα να πλησιάσω για να το αγγίξω και να του μιλήσω. Δεν πρόλαβα γιατί κάποιος με τράβηξε πίσω." Αυτό το συμβάν υπήρξε καθοριστικό για τον Joel-Peter Witkin και ο ίδιος δηλώνει πως το αποκεφαλισμένο κορίτσι ήταν η στιγμή που γεννήθηκε το καλλιτεχνικό του όραμα.

Αυτοπορτρέτο του WitkinΟι εικόνες του Witkin είναι ωμές και δύσκολα μπορούν να καταναλωθούν από όλους. Η Τέχνη του δεν είναι απλά προβοκατόρικη και ο ίδιος ανήκει σε εκείνη την μερίδα καλλιτεχνών που λατρεύεται και μισείται εξίσου. O ζοφερός κόσμος του Witkin βρίθει σεξουαλικών, θρησκευτικών και πολιτικών αναφορών. Άνθρωποι με δυσπλασίες φωτογραφίζονται γυμνοί και δίπλα τους μπορεί να υπάρχει ένα ξεκοιλιασμένο ζώο ή μια χίμαιρα. Νεκροί και ανθρώπινα μέλη συνθέτουν το φόντο για άλλα γυμνά πορτρέτα. Το γκροτέσκο και το πορνογραφικό μπλέκονται σε ένα πρωτοφανές freak show που δοκιμάζει τα όρια του θεατή. Όπου και αν έχει εκθέσει ο Witkin η δουλειά του δίχασε και προκάλεσε αντιδράσεις. 

Όσα από τα έργα του Witkin, περιελάμβαναν πτώματα έπρεπε να δημιουργηθούν στο Μεξικό εξαιτίας την νομοθεσίας των ΗΠΑ εκείνη την εποχή. Πολλά από αυτά έχουν λογοκριθεί και προκάλεσαν δυσαρέσκεια. Ωστόσο για τον Witkin που γεννήθηκε το 1939, οι εικαστικοί κύκλοι έχουν αναφερθεί με διθυραμβικά σχόλια." Είναι σαν ο Ιερώνυμος Μπος να συναντά τον Σχιζοφρενή δολοφόνο με το πριόνι. Είναι ο απόλυτος βασιλιάς της σκοτεινής φωτογραφίας" είχε αναφέρει η επιμελήτρια της έκθεσής του στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης.

Μόδα, κινηματογράφος και ποπ κουλτούρα έχουν αρκετά "κρυφά δάνεια" από το έργο του φωτογράφου. Η θρυλική κολεξιόν του Alexander McQueen ήταν γεμάτη αναφορές - σχεδόν αφιερωμένη στο έργο του Witkin. Xαζεύοντας τη δουλειά του συνολικά, θα δεις εικόνες που θα σου θυμίσουν American Horror Story, φωτογραφίες πολλών ακόμη πιο σύγχρονων δημιουργών και "τέρατα" του σινεμά.

Τα έργα του Witkins δεν έχουν "παίξει" σε πολλά μέσα, οι συνεντεύξεις του είναι ελάχιστες, αλλά θεωρείται ένας σημαντικός, πρωτοπόρος και αξιοσέβαστος αμερικανός καλλιτέχνης. Η γνωριμία με το έργο του δεν θα είναι απαραίτητα ευχάριστη για όλους, αλλά αξίζει την προσπάθεια.

Η σκοτεινή Τέχνη του Witkin δεν ήταν ποτέ για όλους (ΝSFW) Facebook Twitter
©Joel-Peter Witkin
Η σκοτεινή Τέχνη του Witkin δεν ήταν ποτέ για όλους (ΝSFW) Facebook Twitter
©Joel-Peter Witkin
Η σκοτεινή Τέχνη του Witkin δεν ήταν ποτέ για όλους (ΝSFW) Facebook Twitter
©Joel-Peter Witkin
Η σκοτεινή Τέχνη του Witkin δεν ήταν ποτέ για όλους (ΝSFW) Facebook Twitter
©Joel-Peter Witkin
Αρχείο
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Διεθνή / Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων και καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Στρατηγικών Σπουδών στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Χαράλαμπος Παπασωτηρίου, εξηγεί πώς μια νίκη του Μπάιντεν θα σηματοδοτήσει την αναβίωση της Δύσης ως κεντρικού παράγοντα στη διεθνή πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια
Ο Witkin δεν ξεπέρασε ποτέ το περιστατικό που συνέβει στα παιδικά του μάτια. Το έβλεπε αλλά δεν βρήκε τη δύναμη (ούτε μέσω της φωτογραφίας) να το αντιμετωπίσει.