Ο βομβαρδισμός της Γκουέρνικα.

Facebook Twitter
7

Φωτογραφία δημοσιευμένη στη γαλλική εφημερίδα L' Illustration (1937). Βλ. geheugenvannederland.nl.

 

Η Γκουέρνικα φλέγεται μετά την επιδρομή των βομβαρδιστικών του Χίτλερ και του Μουσολίνι που έκαναν εκτεταμένη χρήση εμπρηστικών βομβών σε μία γενική πρόβα πριν τις μαζικές τρομοκρατικές επιχειρήσεις του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου ενάντια σε άμαχους πληθυσμούς. Ο επίσημος απολογισμός των θυμάτων ανήλθε σε 1.654 νεκρούς και 800 τραυματίες.  Bl. ineedartandcoffee. 

 

Τα ιταλικά βομβαρδιστικά Savoia-Marchetti SM.81 (κάτω) και τα γερμανικά Heinkel He 111 της  Legion Condor που χρησιμοποιήθηκαν στο βομβαρδισμό της Γκουέρνικα. Βλ. rafmuseum.

 

Βλ. Der Spiegel.

Γκουέρνικα, 8 Μαίου 1937.  Βλ. Der Spiegel.

 

Βλ. Der Spiegel.

 

Βλ. The Times και Der Spiegel.

 

Στρατιώτες του Franco στην κατακτημένη Γκουέρνικα τον Οκτώβρη του 1937. Βλ. Der Spiegel.

 

Επιζώντες -άνθρωποι και ζώα- στην κατεστραμμένη πόλη. Βλ. Der Spiegel.

 

H Guernica εκτίθεται σήμερα στο Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (Μαδρίτη). Bρισκόταν στο MOMA επί 40 περίπου χρόνια και επέστρεψε στην Ισπανία μόνο αφότου κατέρρευσε το καθεστώς του Franco. Ο Πικάσο συνέλαβε την ιδέα του πίνακα αμέσως μετά την καταστροφή της πόλης και τον ολοκλήρωσε μέσα σε δύο μήνες (Μάης με Ιούνης 1937) προκειμένου να σταλεί στη Διεθνή 'Εκθεση του Παρισιού, όπως του το είχε ζητήσει η ισπανική Δημοκρατική κυβέρνηση. Βλ. thepeoplesayproject.org.

 

Προσχέδιο για την Γκουέρνικα. Βλ. The Best Artists.

Βλ. The Best Artists.

 

Βλ. The Best Artists.

 

Ο Πικάσο στο ατελιέ του, ζωγραφίζοντας την Γκουέρνικα. Φωτ. Dora Maar. Βλ. ineedartandcoffee.

 

Αριστ. πορτρέτο του Πικάσο από τον David Seymour. Δεξ., φωτ. της Dora Maar. Bl.  Kunstkritikk και myartinitiative.

 

Φωτ. Dora Maar. Βλ. El Pais.

 

Γκουέρνικα, πρώτο στάδιο. Φωτ. Dora Maar.
Source: Picasso and Photography. Βλ. ineedartandcoffee.

 

Γκουέρνικα, τρίτο στάδιο. Φωτ. Dora Maar.
Source: Picasso and Photography. Βλ. ineedartandcoffee.

 

Γκουέρνικα, τέταρτο στάδιο. Φωτ. Dora Maar.
Source: Picasso and Photography. Βλ. ineedartandcoffee.

 

Μαύρα Αεροπλάνα (Μαδρίτη, 1937), έργο του ισπανού ζωγράφου Horacio Ferrer. Βλ.The Best Artists.

Black and White Guernica, έργο του αμερικανού ζωγράφου Ron English. Βλ. D' Ars Magazine.

 

American People Series #20: Die, 1967, έργο του αφρο-αμερικανού ζωγράφου Faith Ringgold εμπνευσμένο από την Guernica. Βλ. There Is No There.

 

El árbol de Guernica (Το δέντρο της Γκουέρνικα,1975), γαλλική ταινία του ισπανού σκηνοθέτη Fernando Arrabal. Βλ. Cinema of the World και maisnenousdelivrezpasdumal.

 

El árbol de Guernica (1975).

 

Guernica, 33 dias (Γκουέρνικα, 33 μέρες, 2013), ταινία του ισπανού σκηνοθέτη Carlos Saura. Bl. asociacionappa.es.

7

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK ΔΕΥΤΕΡΑ «Love Actually»: η συνήθεια που έγινε λατρεία έκλεισε τα 20 χρόνια

Οθόνες / «Love Actually»: Η συνήθεια που έγινε λατρεία έκλεισε τα 20 χρόνια

Σαν σήμερα πριν από είκοσι χρόνια έκανε πρεμιέρα στη Νέα Υόρκη η λονδρέζικη χριστουγεννιάτικη κομεντί που εξελίχθηκε σε απαραίτητη χριστουγεννιάτικη προβολή για εκατομμύρια σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Κάθριν Χέμπορν: Η σταρ των μεγάλων αντιφάσεων

Σαν Σήμερα / Κάθριν Χέπμπορν: Η σταρ των μεγάλων αντιφάσεων

Είκοσι χρόνια μετά τον θάνατό της στις 29 Ιουνίου του 2003 σε ηλικία 96 ετών, η Κάθριν Χέπμπορν παραμένει η εμβληματικότερη κινηματογραφική μορφή αυταπάρνησης και αδιαφορίας για το ασύλληπτης διάρκειας status της, υπονοώντας πως ήταν καταδικασμένη να γίνει, και να πεθάνει, σταρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

6 σχόλια
Η Γκουέρνικα στην πραγματικότητα προφέρεται Γκερνίκα.La légende veut qu'à Otto Abetz, ambassadeur du régime nazi à Paris, qui lui aurait demandé devant une photo de la toile de Guernica, un peu indigné lors d'une visite à son atelier : « C'est vous qui avez fait cela ? », Picasso aurait répondu : « Non… c'est vous ». Dans une interview accordée à Simone Tery, publiée le 24 mars 1945 dans Les Lettres françaises, il revient sur l'anecdote en disant qu'elle est « à peu près vraie » et précise qu'en réalité il distribuait aux visiteurs allemands des années 1940 des photos reproduisant le tableau, en les narguant d'un « Emportez-les. Souvenirs, souvenirs ! »Άλλα έργα τέχνης με θέμα το βομβαρδισμό της Guernica: * [λινοτυπία του Heinz Kiwitz](http://bit.ly/101aVG7)· * [γλυπτό του René Iché](http://bit.ly/100xPyx).
Everyone knows about Guernica in Chechaouen. In Guernica no one has ever heard of Chechaouen. And yet they are sister cities. Two small cities, clinging to mountainsides, a few miles from the northern coast of Spain and Morocco, respectively. Both of them are very old-Guernica was founded in 1366, and Chechaouen in 1471. Both are holy places-Guernica has the sacred oak of the Basque people, and Chechaouen has Moulay Abdessalam Ben Mchich's sacred grave. Both are capitals-Guernica for the Basques, and Chechaouen for the Jibala people. Both had populations of about 6,000 when they were bombed, Guernica in 1937 and Chechaouen 1925. Both were bombed by legionnaires-Guernica by Germans serving under Franco, and Chechaouen by Americans under French command, serving the interests of the Spanish colonial power. Both had their turn to be "discovered" by a Times correspondent-Guernica by George Steer, Chechaouen by Walter Harris -- Sven Lindqvist, A History Of Bombing
Η ιστορία είναι το πολυτιμότερο δώρο της ανθρωπότητας προς την ανθρωπότητα. Είτε το κρατάμε σαν φυλαχτό και μαθαίνουμε είτε το πετάμε κι επεναλαμβάνουμε τα ίδια λάθη.