Ο Αποστάτης και οι… Σατανικές Ερωμένες του

Ο Αποστάτης και οι… Σατανικές Ερωμένες του Facebook Twitter
1

Είναι πολλά τα κρυφά φιλμ του ελληνικού κινηματογράφου. Αν κοιτάξει κανείς τους καταλόγους με τους τίτλους των ταινιών μεγάλου μήκους (αφήνω των μικρών και μεσαίων, γιατί εκεί γίνεται χαμός…) σίγουρα θα εντοπίσει έργα ενός κάποιου βεληνεκούς, που θα ήθελε να τους ρίξει μια ματιά – αν όχι να τα δει ολόκληρα και όπως πρέπει. Αφήνω κατά μέρος το γεγονός πως, σε διάφορες περιπτώσεις, ορισμένα απ’ αυτά (τα «άγνωστα» έργα) θα μπορούσε ν’ αποδειχθούν απείρως πιο ενδιαφέροντα από τη μυριοστή προβολή τού «Καλώς ήλθε το δολάριο» (που το βλέπω, πια, μόνο για τον σπαραξικάρδιο entertainer Ζαν Βασίλη…), ή του «Κάτι να καίει» (που δεν το βλέπω με τίποτα)…

Την 28/9/1973 προβάλλεται στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης η ταινία του Φαίδωνα Γεωργίτση «Ο Αποστάτης». Επρόκειτο για ένα «εμπορικό» φιλμ, που δεν συνδεόταν με το κλίμα του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου, όπως εκείνο άρχιζε σιγά-σιγά να διαμορφώνεται στις αρχές του ’70, και που θα μπορούσε να αναζητηθεί (στη συγκεκριμένη διοργάνωση) στον «Ιωάννη το Βίαιο» (Τώνια Μαρκετάκη), στο «Λάβετε θέσεις» (Θόδωρος Μαραγκός) ή στο «Κρανίου Τόπος» (Κώστας Αριστόπουλος).

Ο Φαίδων Γεωργίτσης δεν τα κατάφερε όπως ενδεχομένως θα ήθελε, παρότι επιμέρους στοιχεία τού «Αποστάτη» του θα μπορούσε να συνηγορήσουν προς το υψηλό. Ποια ήταν αυτά; Κατ' αρχάς η άψογη παρουσία της Αλίκης Γεωργούλη, έπειτα το μοντάζ του Θανάση Ρεντζή, η ωραία φωτογραφία του Άρη Σταύρου και βεβαίως η εξαιρετική μουσική του Νίκου Μαμαγκάκη.

Ο Γεωργίτσης είχε επιχειρήσει να γυρίσει ένα καλλιτεχνικώς φιλόδοξο φιλμ κινούμενος στο πλαίσιο μιας ευπρόσωπης παραγωγής… και επηρεασμένος κατά τι από την «Κρυφή γοητεία της μπουρζουαζίας»(!) του Λουίς Μπουνιουέλ, που προβαλλόταν αρχές του ’73 στην Ελλάδα. Στο net διάβασα και κάτι για το «Θεώρημα», όμως αυτό δεν φαίνεται πιθανό επειδή η ταινία του Παζολίνι θα παιζόταν στη χώρα μας επί Μεταπολίτευσης. Εξάλλου, το concept τού… ερωτικού καταλύτη δεν είναι εύρημα παζολινικό – ασχέτως αν η παζολινική εκδοχή του είναι άπιαστη.

Δεν τα κατάφερε, λοιπόν, ο Γεωργίτσης, παρότι διάφορα επιμέρους στοιχεία τού «Αποστάτη» του θα μπορούσε να συνηγορήσουν προς το υψηλό. Ποια ήταν αυτά; Κατ’ αρχάς η λιτή «αριστοκρατική» παρουσία της Αλίκης Γεωργούλη, έπειτα το μοντάζ του Θανάση Ρεντζή, η ωραία φωτογραφία του Άρη Σταύρου και βεβαίως η εξαιρετική μουσική του Νίκου Μαμαγκάκη.

Ο Αποστάτης και οι… Σατανικές Ερωμένες του Facebook Twitter
Αλίκη Γεωργούλη, Φαίδων Γεωργίτσης

Και τι μουσική! Όχι μόνον αποσπάσματα από τα «11 Λαϊκά τραγούδια του Γιάννη Ρίτσου» που είχαν μόλις κυκλοφορήσει (το «Έφυγες» με τη Μαρία Δουράκη ή κάποια γυρίσματα από το «Άιντε και ντε»), αλλά και ηλεκτρονικοί ήχοι, ηχογραφημένοι στο στούντιο του Πολυτεχνείου του Βερολίνου. Έχω, μάλιστα, την αίσθηση πως ακούω σ’ αυτά κάτι από τον «Ολοφυρμό» τού θρυλικού άλμπουμ «Ελληνική Ηλεκτρονική Μουσική -1», που θα τυπωνόταν λίγο αργότερα (μέσα στο ’74).

Έκπληξη όμως, και μάλιστα μεγάλη, ήταν και το τραγούδι της αρχής που ερμήνευε η Αρλέτα, και που ήταν βασισμένο στους αγγλικούς στίχους της Θεοδώρας Ντάκου (η ποιήτρια από τη Θεσσαλονίκη και γνωστή αστρολόγος).

Η Ντάκου είχε γράψει τα λόγια και σ’ ένα άλλο παλιότερο τραγούδι της Αρλέτας, το «Ένα κορίτσι δεκαεφτά χρονώ» από το LP «Στο Ρυθμό του Αγέρα», άλμπουμ της Lyra από το 1968. Το τραγούδι στον «Αποστάτη» μπορεί να είναι χοντρά επηρεασμένο από το περίφημο “Lady D'Arbanville” του Cat Stevens, έχει όμως (και) τη δική του χάρη.

Αρλέτα στ’ αγγλικά; Φυσικά. Δύο-τρία χρόνια αργότερα η τραγουδοποιός θα έκανε ένα ολόκληρο αγγλόφωνο άλμπουμ, που θα το ακούγαμε όλοι μας ως “Demo” μόλις το 2010…

Ο Αποστάτης και οι… Σατανικές Ερωμένες του Facebook Twitter
Άννα Φόνσου, Φαίδων Γεωργίτσης

Διαβάζουμε στη «Μακεδονία» της 29/9/1973, για τον «Αποστάτη»:

«Στο μεταξύ χθες το βράδυ προεβλήθη η ταινία του Φαίδωνα Γεωργίτση “Ο Αποστάτης” για την παρουσία της οποίας στο φεστιβάλ δεν νομίζω πως υπάρχουν έστω και ισχνές δικαιολογίες. Ο Γεωργίτσης που πρωτοεμφανίζεται σαν κινηματογραφικός παραγωγός και σκηνοθέτης παρουσίασε τον “Αποστάτη”, που αν είχε λίγο αποκαλυπτικώτερες σκηνές σεξ, θα μπορούσε θαυμάσια να σταδιοδρομήση σε λαϊκούς κινηματογράφους.

Ο ήρωάς του Λουκάς (Φαίδων Γεωργίτσης), αφού φροντίζει να στείλει στη φυλακή το φίλο του συγγραφέα Κίμωνα Δράκο (Μηνάς Χρηστίδης) εγκαθίσταται στη βίλα του για να καταστήση μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα ερωμένες του την σύζυγο του συγγραφέα (Αλίκη Γεωργούλη), την γεροντοκόρη αδελφή του (Ρίκα Σιφάκη) και την υπηρέτριά του (Άννα Φόνσου), παλιά πόρνη του Πειραιά. Ο Λουκάς φέρνει την ηρεμία στο πρώην ταραγμένο σπιτικό και στα διαλείμματα της ερωτικής του προσφοράς στις τρεις γυναίκες, σκέπτεται να κάνη κάτι μεγάλο για την ανθρωπότητα, που, όμως, δεν μπορεί να βρη. Όταν αποφασίζει να φύγη με μια Αγγλίδα, πρώην φιλενάδα του, πεθαίνει φαρμακωμένος από κάποιο δηλητήριο, που έριξε στο γάλα του μια από τις ερωμένες του».

Η ταινία δεν «τράβηξε», όπως προείπαμε, στη Θεσσαλονίκη, παρά το γεγονός πως είχαν υπάρξει και θετικές κριτικές. Έτσι, η παραγωγή (ο Γεωργίτσης δηλαδή) αλλάζει τον τίτλο της για τις ανάγκες πλέον της αγοράς, δίνοντάς της κάτι περισσότερο ταιριαστό με τα κινηματογραφικά ήθη της περιόδου. «Οι Σατανικές Ερωμένες», όπως μετονομάστηκε ο «Αποστάτης», προβάλλονται στις αίθουσες τη σεζόν 1973-74, κόβοντας 41.501 εισιτήρια (28η σε εισπράξεις από τις 44 ταινίες της περιόδου), διαγράφοντας, δηλαδή, και σ’ αυτό τον τομέα μια χαμηλή τροχιά.

Ο Αποστάτης και οι… Σατανικές Ερωμένες του Facebook Twitter

Το 2010 η ταινία θα προβληθεί, με όλες τις σχετικές επισημότητες, στο «8ο Φεστιβάλ Cult Ελληνικού Κινηματογράφου» στο Gagarin 205 με νέο τίτλο (ως «Λουκάς ο Αποστάτης») και κυρίως με νέα remastered κόπια, για… περισσότερη απόλαυση. Ο χρόνος, δε γεννάται θέμα, προσπόρισε κάποια οφέλη…

Θέλω να πω πως ο «Αποστάτης» βλέπεται –και πέραν της καλτίλας, για τους λόγους που αναφέρθηκαν πιο πάνω, ή και για κάποιους ακόμη– αν και η δική μου γνώμη είναι πως πιο πολύ ακούγεται…

Λουκάς ο αποστάτης (1º μέρος)

Λουκάς ο αποστάτης (2º μέρος)

Ο Αποστάτης και οι… Σατανικές Ερωμένες του Facebook Twitter
 

1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
THE LIFO TEAM
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

σχόλια

1 σχόλια
ΕΛΑΤΕ Σ' ΕΜΑΣ ΓΙΑ ΕΝΑΝ ΚΑΦΕ του Πιέρο Κιάρα, γραμμένο στην Ιταλία του Μουσολίνι.Ανέβηκε από την Ομάδα 92, στο θέατρο ΦΟΥΡΝΟΣ, ίσως παιχθεί και του χρόνου.Υπάρχει και ομώνυμη ταινία.Εκεί βάσισε το σενάριό του ο ακριβοθώρητος Φαίδων Γεωργίτσης.Όντως, ένα διαμάντι του ελληνικού κινηματογράφου που έμεινε αδικαίωτο!