uber upfront

Raymund Li: Ολόκληρη η ελληνική οικονομία θα μπορούσε να επωφεληθεί από την εισαγωγή περισσότερων δομημένων υπηρεσιών ride sharing

Ο Raymund Li, γενικός διευθυντής της Uber για την Νότια, Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη μιλά στη LiFO για το παρόν και το μέλλον της εταιρείας στην Ελλάδα, αλλά, και το πώς η εταιρεία αναπτύσσεται στρατηγικά και σταθερά με το βλέμμα στραμμένο στη βιωσιμότητα, την πιο πράσινη φιλοσοφία και τη συμπερίληψη.

Ο Raymund Li, μετρά οκτώ χρόνια στην Uber και έχει διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην παγκόσμια ανάπτυξη της εταιρείας και στην προώθηση της κινητικότητας στις διεθνείς αγορές τα τελευταία χρόνια. 

 

Ως γενικός διευθυντής της Uber για την Νότια, Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, έδωσε το "παρών" στο 9ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, όπου είχε την ευκαιρία να αναπτύξει το όραμα και τη διαδρομή της εταιρείας για την Ελλάδα από τότε που ξεκίνησε να δραστηριοποιείται στη χώρα μας υπογραμμίζοντας τις δυνατότητες της ως κορυφαίου τουριστικού προορισμού. Μεταξύ άλλων αναφέρθηκε και στην ευκαιρία για τον εκσυγχρονισμό του κλάδου, ώστε να ανταποκριθεί στις ανάγκες εκατομμυρίων επιβατών, κατοίκων και επισκεπτών. Με αφορμή την παρουσία του στη χώρα μας, είχαμε την ευκαιρία να μάθουμε περισσότερα για την παρουσία της Uber στην Ελλάδα και τη φιλοσοφία της γύρω από ζητήματα βιωσιμότητας, αστικής κινητικότητας αλλά και συμπερίληψης.

 

— Πώς ήταν η έως τώρα διαδρομή της Uber προς την κερδοφορία σε παγκόσμιο και ευρωπαϊκό επίπεδο;

uber
Raymund Li, γενικός διευθυντής της Uber για την Νότια, Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη

Το περασμένο έτος ήταν μια σημαντική στιγμή για την Uber, καθώς αποδείχθηκε ότι μπορούμε να συνεχίσουμε να παράγουμε ισχυρή και κερδοφόρα ανάπτυξη σε παγκόσμιο επίπεδο. Το 2023, κάθε μήνα, πάνω από 150 εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο χρησιμοποίησαν την εφαρμογή της Uber για τις μετακινήσεις τους ή/και για να παραλάβουν κάποιο δέμα, ενώ περισσότεροι από 6 εκατομμύρια άνθρωποι χρησιμοποίησαν την Uber για να μεταβούν στον χώρο εργασίας τους με ένα κλικ. Και αυτή είναι μόνο η αρχή. Στις περισσότερες από τις χώρες όπου λειτουργεί η Uber, όπως και στην Ελλάδα, ένας σχετικά μικρός αριθμός του πληθυσμού χρησιμοποιεί την εφαρμογή μας, παρουσιάζοντας μια τεράστια ευκαιρία για την Uber να συνεχίσει να αναπτύσσεται σε μεγάλη κλίμακα.

 

— Ποια κενά έχετε πρόθεση να γεφυρώσετε με την Uber;

Πρέπει να αντιληφθούμε αυτήν τη μοναδική ευκαιρία ζωής, να αναθεωρήσουμε, να ανακατασκευάσουμε και να επαναστατήσουμε στον τρόπο με τον οποίο κινούνται οι άνθρωποι στις πόλεις. Υπάρχει μια όλο και περισσότερο κοινή παραδοχή μεταξύ κυβέρνησης και βιομηχανίας ότι το κλειδί για την επίλυση πολλών προβλημάτων, τα οποία αντιμετωπίζουν οι πόλεις - συμφόρηση, ρύπανση, προσβασιμότητα - είναι η συνεργασία για την αντικατάσταση της χρήσης του ιδιωτικού αυτοκινήτου με πρόσβαση σε μια ποικιλία κοινόχρηστων, ηλεκτρικών επιλογών μετακίνησης με ένα κλικ. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αναγνωρίσει την ανάγκη να κινηθεί προς αυτήν την κατεύθυνση και έχει στείλει οδηγία προς όλα τα κράτη-μέλη να υιοθετήσουν ένα κοινό πλαίσιο για τη διευκόλυνση της ανάπτυξης εφαρμογών για μετακινήσεις.

 

— Πώς θα περιγράφατε την αστική κινητικότητα σήμερα και πώς διαφαίνεται το μέλλον της;

Με το βλέμμα σε ένα αβέβαιο μέλλον, έχουμε την πεποίθηση πως η Uber μπορεί να παίξει κρίσιμο ρόλο ώστε οι ευρωπαϊκές πόλεις να επιτύχουν τους απαραίτητους, αλλά και φιλόδοξους, στόχους τους προς μια αστική κινητικότητα μηδενικών εκπομπών. Είναι ένα φιλόδοξο όραμα, οπότε πώς θα φτάσουμε εκεί; Πρώτον, οι πόλεις πρέπει να επικεντρωθούν στη έγκαιρη εξάλειψη των εκπομπών άνθρακα εντός των αστικών τους δικτύων κινητικότητας, με την ηλεκτροκίνηση να βρίσκεται «στην καρδιά» αυτής της προσπάθειας. Δεύτερον, η Uber είναι μέρος ενός πολυποίκιλου οικοσυστήματος κινητικότητας και ο δημόσιος τομέας συγκοινωνιών πρέπει να είναι το κέντρο αυτού. Θέλουμε η Uber να είναι το σημείο αναφοράς για μια ποικιλία επιλογών μετακίνησης, με το “shared mobility” να επεκτείνει την εμβέλεια των συγκοινωνιών και να την καθιστά μια πιο προσβάσιμη επιλογή. Τέλος, η ανασυγκρότηση της αστικής κινητικότητας για τον 21ο αιώνα απαιτεί αποφασιστικές ενέργειες και την εισαγωγή προοδευτικών πολιτικών. Χρειαζόμαστε έξυπνους κανόνες που επιταχύνουν τη μετάβαση σε πράσινες και ψηφιακές κινητικές λύσεις.

 

Είμαστε αποφασισμένοι να συνεργαστούμε με τον κλάδο των ταξί στην Ελλάδα και με χιλιάδες οδηγούς ταξί, που αυξάνονται χρόνο με το χρόνο, για να παρέχουμε ασφαλείς και αξιόπιστες επιλογές μετακίνησης σε εκατομμύρια ντόπιους και τουρίστες

 

— Ποιο είναι το μεγαλύτερο εμπόδιο που αντιμετωπίζει η αστική κινητικότητα και πώς πιστεύετε ότι μπορεί να λυθεί;

Η ηλεκτροκίνηση είναι κρίσιμης σημασίας τόσο για το κλίμα όσο και για την Uber. Οι οδικές μεταφορές είναι από τις μεγαλύτερες και γρηγορότερα αυξανόμενες βιομηχανίες που εντείνουν τις εκπομπές άνθρακα, αποτελώντας περίπου το 18% των παγκόσμιων εκπομπών CO2. Η ευρεία υιοθέτηση οχημάτων μηδενικών εκπομπών θα παίξει σημαντικό ρόλο στη μείωση των εκπομπών στις μεταφορές και στην επίτευξη των συλλογικών μας στόχων για το κλίμα. Πράγματι, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, η μετάβαση σε ηλεκτρικά οχήματα είναι ένα από τα λίγα φωτεινά σημεία στη μετάβαση της ενέργειας.

 

— Τι κάνει η Uber για τη βιωσιμότητα - υπάρχει νέα στρατηγική προς μια ακόμα πιο πράσινη φιλοσοφία;

Ως η μεγαλύτερη πλατφόρμα για την μετακίνηση στον κόσμο, έχουμε μεγάλη ευθύνη να βοηθήσουμε τους εκατομμύρια οδηγούς, που χρησιμοποιούν την εφαρμογή της Uber, να μεταβούν σε ηλεκτρικά οχήματα. Γι' αυτό πριν από τρία χρόνια δεσμευτήκαμε να παρέχουμε 800 εκατομμύρια δολάρια σε πόρους για να αντιμετωπίσουμε τα κύρια εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι οδηγοί στη μετάβαση σε ηλεκτρικά οχήματα, όπως οι αρχικές δαπάνες και η φόρτιση. Ως αποτέλεσμα, πάνω από 126.000 οδηγοί στην Uber έχουν κάνει τη μετάβαση παγκοσμίως. Σήμερα οι οδηγοί που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα της Uber μεταβαίνουν σε ηλεκτρικά οχήματα περίπου 5 φορές ταχύτερα από τον μέσο ευρωπαίο ιδιοκτήτη αυτοκινήτου και, με τη σειρά τους, παρέχουν έως και 4 φορές περισσότερο τα οφέλη στη μείωση εκπομπών, σε σύγκριση με τους κανονικούς οδηγούς. Ωστόσο, παραμένουν σημαντικές προκλήσεις - είναι προφανές ότι δεν μπορούμε να επιτύχουμε τους κοινούς μας στόχους για μηδενικές εκπομπές χωρίς μια πιο φιλόδοξη δράση από τους νομοθέτες και τη βιομηχανία. Σχετικά με την ηλεκτροκίνηση, το μήνυμα είναι σαφές: τώρα είναι η ώρα να επιταχύνουμε, όχι να επιβραδύνουμε.

 

— Υπάρχει σχέδιο για την ενσωμάτωση αυτόνομων οχημάτων στο άμεσο μέλλον;

Αν και δεν θα συμβεί από τη μια μέρα στην άλλη, αναμένουμε τα αυτόνομα οχήματα να αποτελούν ολοένα και πιο σημαντικό μέρος του οικοσυστήματος της μετακίνησης και, συνεπώς, της δραστηριότητας της Uber. Αντί να κατασκευάζουμε αυτόνομα οχήματα μόνοι μας, αποφασίσαμε να φέρουμε στο δίκτυό μας συνεργάτες, ειδικούς στην παραγωγή αυτόνομων οχημάτων. Ως η μεγαλύτερη πλατφόρμα κινητικότητας στον κόσμο, έχουμε τη μοναδική ευκαιρία να το κάνουμε. Σήμερα, συνεργαζόμαστε με αρκετούς αξιόπιστους συνεργάτες σε όλες τις πολιτείες της Αμερικής, συμπεριλαμβανομένου και του Φοίνιξ, όπου ως μέρος μιας συνεργασίας με την Waymo, όσοι χρησιμοποιούν την εφαρμογή της Uber μπορούν να ζητήσουν ένα αυτόνομο όχημα να τους πάει από το σημείο Α στο σημείο Β.

 

— Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις της Uber απέναντι σε αναπτυσσόμενες αγορές;

Την τελευταία δεκαετία, η Uber έχει γίνει ένας σημαντικός συνεργάτης σε περισσότερες από 3000 πόλεις και κωμοπόλεις, σε 25 χώρες στην Ευρώπη. Η Uber έχει βοηθήσει πολλά μέρη του κόσμου να εξελιχθούν, μερικές χώρες όμως παραμένουν περισσότερο νοσταλγικές. Επιπλέον, ενώ πολλές ευρωπαϊκές χώρες έχουν αποδεχτεί τα οφέλη της «μετακίνησης κατόπιν αιτήματος» - είτε πρόκειται για κλήση αυτοκινήτου, ηλεκτρικού ποδηλάτου ή τρένου, μέσω του τηλεφώνου - σε ορισμένες χώρες, οι άνθρωποι βλέπουν ακόμα τις πόλεις τους σαν έναν χώρο στάθμευσης και την μετακίνηση σαν ένα κυκλοφοριακό χάος. Πολλές χώρες έχουν μεγάλη δυναμική, αλλά αυτό εξαρτάται από δίκαιους και προοδευτικούς κανονισμούς που εξυπηρετούν το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού. Η Uber στοχεύει να «κινήσει» αυτές τις χώρες μπροστά, συνεργαζόμενη με τις πόλεις για να κάνει την αστική κινητικότητα πιο πράσινη, πιο ασφαλή και πιο προσβάσιμη για τους εκατομμύρια ανθρώπους που χρειάζονται να μετακινούνται από το ένα σημείο στο άλλο, καθημερινά.

 

Σχετικά με την ηλεκτροκίνηση, το μήνυμα είναι σαφές: τώρα είναι η ώρα να επιταχύνουμε, όχι να επιβραδύνουμε.

 

— Η Uber βρίσκεται στην Ελλάδα σχεδόν 10 χρόνια· υπήρξαν κάποια συγκεκριμένα προβλήματα που αντιμετώπισε στη χώρα μας και πώς τα ξεπέρασε;

Η Ελλάδα είναι μια πολύ σημαντική αγορά για την Uber: μετά από 9+ χρόνια λειτουργίας στην Αθήνα και 3 χρόνια στη Θεσσαλονίκη, συμπεριλαμβανομένων κάποιων νησιών όπως η Σαντορίνη, η Κέρκυρα και η Μύκονος, όπου πέρυσι λειτούργησε και το Uber Boat, επιβεβαιώνουμε τη δέσμευσή μας στην Ελλάδα. Είμαστε αποφασισμένοι να συνεργαστούμε με τον κλάδο των ταξί στην Ελλάδα και με χιλιάδες οδηγούς ταξί, που αυξάνονται χρόνο με το χρόνο, για να παρέχουμε ασφαλείς και αξιόπιστες επιλογές μετακίνησης σε εκατομμύρια ντόπιους και τουρίστες. Η Ελλάδα έχει, όμως, ακόμη μεγαλύτερη ευκαιρία: η ανάλυση της αγοράς δείχνει ότι οι υπηρεσίες “ride sharing” στην Ελλάδα θα μπορούσαν να προσελκύσουν ακόμη περισσότερους ταξιδιώτες και, ως προς τον οικονομικό αντίκτυπο, οι υπηρεσίες αυτές μπορούν πιθανόν να προσφέρουν επιπλέον θέσεις εργασίας. Ολόκληρη η ελληνική οικονομία θα μπορούσε να επωφεληθεί από την εισαγωγή περισσότερων δομημένων υπηρεσιών “ride sharing”. Για να το κάνουμε αυτό, χρειάζονται κανονισμοί που θα απελευθερώσουν αυτό το δυναμικό.

 

 

— Ποια είναι η δέσμευση της Uber για τη διαφορετικότητα και την συμπερίληψη;

Έχουμε κάνει πολλά βήματα τα τελευταία χρόνια για να προωθήσουμε την εκπροσώπηση όλων των ομάδων στην Uber και να αντιμετωπίσουμε όλων των ειδών τις διακρίσεις στην πλατφόρμα μας. Έχουμε μάλιστα εισαγάγει ένα σύνολο νέων μακροπρόθεσμων δεσμεύσεων για να προωθήσουμε αυτό το σημαντικό έργο, τόσο εντός όσο και εκτός της εταιρείας μας. Κάνουμε πραγματικές και διαρκείς αλλαγές για να καταπολεμήσουμε τον ρατσισμό στην πλατφόρμα μας, τόσο εκμεταλλευόμενοι την τεχνολογία όσο και εκπαιδεύοντας όλους όσοι χρησιμοποιούν την Uber, προκειμένου να διασφαλίσουμε ότι όλοι κατανοούν τους κανόνες που διέπουν τη χρήση της εφαρμογής μας. Όσον αφορά τα γραφεία μας, επικεντρωνόμαστε στο να αποφύγουμε τις διαφορές στον μισθό μεταξύ όλων των εθνοτικών και φυλετικών δημογραφικών ομάδων. Δεσμευόμαστε να διπλασιάσουμε την εκπροσώπηση των μαύρων ατόμων σε ηγετικές θέσεις, όσων εργάζονται στον τομέα της εξυπηρέτησης πελατών, καθώς και στον αριθμό των συνεργατών (οδηγοί, μεταφορείς κ.α.). Επιπλέον, όλοι οι προϊστάμενοι των ομάδων λαμβάνουν προχωρημένη εκπαίδευση για την επάρκεια και την υιοθέτηση διαπολιτισμικής αντίληψης. Δεσμευόμαστε να εξασφαλίσουμε ότι η Uber είναι ένα υπέροχο μέρος για όλους τους εργαζόμενους, προάγοντας την ισότητα στις κοινότητες που εξυπηρετούμε.

 

Πώς κατάφερε η Uber να κερδίσει τους νέους και να την επιλέξουν τόσο ενθουσιωδώς;

Είμαστε μια εταιρεία τεχνολογίας και γι' αυτό το λόγο οι νεότερες γενιές ήταν οι πρώτες που υποδέχτηκαν τα οφέλη και τις ευκαιρίες που προσφέρει η εφαρμογή μας. Τα τελευταία χρόνια, όμως, οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν την εφαρμογή μας για να μετακινηθούν αυξάνονται όλο και περισσότερο σε όλο τον κόσμο. Στην Ελλάδα το 60% της βάσης μας είναι άνθρωποι ηλικίας 25-49 ετών. Ξεκινήσαμε το 2010 για να λύσουμε ένα απλό πρόβλημα: πώς θα έχετε πρόσβαση σε μια μετακίνηση με ένα κλικ; 14 χρόνια μετά μπορούμε να πούμε ότι έχουμε αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι κινούνται στις πόλεις, ανοίγοντας ορίζοντες προς νέες δυνατότητες.
 

Αυτοκίνητο
 
 
 
 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ