Η JTI στηρίζει το «2024 – Έτος Πολιτισμού & Τουρισμού Ελλάδας και Ιαπωνίας» με ένα origami installation

Η JTI στηρίζει το «2024 – Έτος Πολιτισμού & Τουρισμού Ελλάδας και Ιαπωνίας» με ένα origami installation

Μια πρωτότυπη κατασκευή του Έλληνα εικαστικού Δημήτρη Δάλα έγινε σημείο συνάντησης στο Delphi Economic Forum IX.

ADVERTORIAL

Ένα origami installation αποτέλεσε meeting point των συνέδρων και επισκεπτών του φετινού Delphi Economic Forum IX αλλά και «σημείο αναφοράς» υψηλού συμβολισμού του ελληνικού και ιαπωνικού πολιτισμού. Το έργο αποτελεί πρωτότυπη κατασκευή του  Έλληνα εικαστικού Δημήτρη Δάλα και τοποθετήθηκε σε περίβλεπτο σημείο του Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών κατά τη διάρκεια του διεθνούς συνεδρίου. 

 

Το origami, η διάσημη παραδοσιακή ιαπωνική τεχνική που βασίζεται στις αρχές της γεωμετρίας, έκανε την εμφάνισή του στους Δελφούς, σε μια πρωτότυπη πρωτοποριακή όσο και γόνιμη διαλεκτική συνύπαρξη με την αρχαία ελληνική τέχνη. Το έργο υλοποιήθηκε με την υποστήριξη της Japan Tobacco International (JTI), στο πλαίσιο του εορτασμού των 125 χρόνων των ελληνο-ιαπωνικών διπλωματικών σχέσεων, τα οποία συμπληρώνονται φέτος, και τιμώνται με την ανακήρυξη του 2024 σε «Έτος Πολιτισμού – Τουρισμού Ελλάδας και Ιαπωνίας» με αναγνώριση της σημασίας  της ανταλλαγής ανάμεσα στους δύο πολιτισμούς που με την πλούσια κληρονομιά τους έχουν αφήσει το δικό τους αποτύπωμα στην εξέλιξη του σημερινού κόσμου. 

 

Ξεχωριστή στιγμή, η επίσκεψη του νέου Πρέσβη της Ιαπωνίας στην Ελλάδα ITO Koichi, ο οποίος είδε από κοντά την έκθεση και συνομίλησε με τον δημιουργό της. Τα έργα origami επισκέφθηκαν επίσης υψηλόβαθμα στελέχη της JTI, από την Ελλάδα και το εξωτερικό που συμμετείχαν στη διεθνούς εμβέλειας διοργάνωση, μεταξύ των οποίων ο Vice-President, Fiscal Affairs and Anti-illicit Trade της JTI, Ramūnas Macius και η Lili Zigoslu, CEO της JTI Hellas.

 

Η JTI στηρίζει το «2024 – Έτος Πολιτισμού & Τουρισμού Ελλάδας και Ιαπωνίας» με ένα origami installation
Koichi Ito, Πρέσβης της Ιαπωνίας στην Ελλάδα, Lili Zigoslu, CEO JTI Hellas

 

Η πολιτισμική αξία αυτής της ιστορικής και καλλιτεχνικής σύζευξης έγκειται στο γεγονός ότι οι φιγούρες της έκθεσης των έργων ιαπωνικής τέχνης ήταν εμπνευσμένες από την ελληνική Αρχαιότητα: Πιο συγκεκριμένα, η εγκατάσταση αναπτύχθηκε με 11 επιμέρους φιγούρες, μεταξύ των οποίων ο Πήγασος, ο Κένταυρος, ο Μονόκερως και η Κουκουβάγια και κάθε φιγούρα συνοδευόταν από ένα επεξηγηματικό κείμενο σχετικό με τον συμβολισμό της.

 

Με την ανακήρυξη του 2024, από τους πρωθυπουργούς της Ελλάδας και της Ιαπωνίας, Κυριάκο Μητσοτάκη και Fumio Kishida, τον Ιανουάριο του 2023 κατά την επίσκεψη του Έλληνα πρωθυπουργού στην Ιαπωνία, ως έτος Πολιτισμού και Τουρισμού, η ιδέα του origami installation ήταν να συνδέσει στοιχεία του πολιτισμού των δύο χωρών. Από την μια πλευρά ήταν το origami, η αρχαία γιαπωνέζικη τέχνη διπλώματος του χαρτιού και από την άλλη ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός. Μάλιστα όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο δημιουργός του installation, Δημήτρης Δάλας «τα μοντέλα που διπλώθηκαν με την τεχνική origami, παρουσιάστηκαν με τέτοιο τρόπο, σαν να ήταν ευρήματα από κάποιον αρχαιολογικό χώρο» για να προσθέσει ότι «καθοριστικό ρόλο σε αυτό έπαιξε και ο χώρος του πολιτιστικού κέντρου των Δελφών που έδωσε μια μοναδική διάσταση στην παρουσίαση των έργων».

 

Λίγα λόγια για το origami

Το origami είναι μια ιαπωνική τέχνη που αφορά το τέχνημα του χαρτιού χωρίς κοπή και συγκεκριμένα την τεχνική του διπλώματος. Ξεκίνησε στον 6ο – 7ο αιώνα και αρχικά χρησιμοποιήθηκε για θρησκευτικούς σκοπούς από μοναχούς στην Ιαπωνία. Η τεχνική διαδόθηκε στην Αφρική και την Ευρώπη και συνεχίζει να εξελίσσεται σήμερα, με εφαρμογές που αγγίζουν ακόμα και την καθημερινή ζωή.

 

Τα εκθέματα:


Πήγασος

Ο Πήγασος είναι φτερωτό άλογο. Η γέννησή του συνδέεται με τον θάνατο της μητέρας του, της Γοργόνας Μέδουσας, από τον Περσέα. Άλλοτε ξεπηδά από τον λαιμό της Γοργόνας, ως γιος του Ποσειδώνα, και άλλοτε από την ίδια τη Γαία που γονιμοποιήθηκε από το αίμα της Γοργόνας, όταν την αποκεφάλισε ο Περσέας.


Κένταυρος

Οι Κένταυροι είναι τετράποδα δίμορφα πλάσματα, μισοί άλογα, μισοί άνθρωποι. Μερικοί από τους επιφανέστερους Κενταύρους ήταν οι Χείρων, Φόλος, Δάφνις, Αμφίων, Φρύξος.


Μονόκερως 

Ο Μονόκερως είναι μυθικό ον, συνήθως άγριο ζώο, με μορφή αλόγου και ένα κέρατο στο μέτωπο. 


Άλογο

Το άλογο, από τους προϊστορικούς ακόμη χρόνους, κατείχε μια σημαντική θέση στην Αρχαία Ελλάδα. Το άλογο ήταν το ιερό ζώο του Ποσειδώνα, που με την ορμητικότητά του θύμιζε τη δυναμική των κυμάτων και τη σφοδρότητα ενός ποταμού. 

 

Η JTI στηρίζει το «2024 – Έτος Πολιτισμού & Τουρισμού Ελλάδας & Ιαπωνίας» με ένα origami installation
Άλογο

 

Ταύρος

Στην αρχαία Ελλάδα ο ταύρος ήταν η ενσάρκωση, το σύμβολο ή το έμβλημα των θεών της δημιουργίας, οι οποίοι κατοικούσαν στον ουρανό, ή σε ψηλές βουνοκορφές. 


Άγαλμα

Η ελληνική γλυπτική των αρχαίων χρόνων στην πορεία διαμόρφωσής της μέσα στους αιώνες, δέχθηκε επιρροές κυρίως από πολιτισμούς που διασταυρώνονταν με τους μεγάλους εμπορικούς δρόμους. Εντούτοις, κατόρθωσε σε ένα σχετικά μικρό χρονικό διάστημα, να αναπτύξει ένα χαρακτηριστικό περίγραμμα στη μορφή της μνημειακής γλυπτικής, το οποίο λειτούργησε ως βάση, για την περαιτέρω ανάπτυξη της τέχνης γενικότερα στον αποκαλούμενο δυτικό πολιτισμό.

 

Η JTI στηρίζει το «2024 – Έτος Πολιτισμού & Τουρισμού Ελλάδας & Ιαπωνίας» με ένα origami installation
Άγαλμα


Κουκουβάγια

Το ιερό πουλί της Αθηνάς ονομάζεται «Γλαύκα». Ένα από τα προσωνύμια της Θεάς της Σοφίας ήταν «γλαυκώπις», λόγω των σπινθηροβόλων γαλάζιων ματιών της. Η Γλαύκα συμβολίζει τη σοφία, διότι είναι νυχτόβιο πτηνό, το οποίο έχει εξαιρετική όραση ακόμα και στο σκοτάδι. Έχει τη φυσική συνεπώς ιδιότητα, να βλέπει την «αθέατη πλευρά των πραγμάτων», εκεί που άλλοι αδυνατούν λόγω του σκότους.


Δελφίνι

Από την αρχαιότητα, οι Έλληνες έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα δελφίνια, γι’ αυτό συνέλεξαν έναν εντυπωσιακό όγκο γνώσης και σοφίας σε σχέση με αυτά. Αυτά τα θαλάσσια θηλαστικά, ενεπλάκησαν στις ζωές των Ολύμπιων Θεών, των οποίων οι πράξεις περιγράφονταν αλληγορικά, σε σχέση πάντα με τον τρόπο ζωής των θνητών.


Πολεμιστής 

Όπως κάθε λαός, έτσι και οι Έλληνες σκέφτηκαν νωρίς την άμυνα απέναντι στους εχθρούς. Όσο πιο πίσω πάμε στην ελληνική ιστορία, οι θώρακες είναι βαρύτεροι. Οι Μυκηναίοι πολεμούσαν αρχικά με ολόσωμο χάλκινο θώρακα, που τους δυσκόλευε στις κινήσεις χεριών και ποδιών. Όσο περνούσαν όμως, οι αιώνες, δημιούργησαν ένα νέο μοντέλο πανοπλίας με ξεχωριστά μέρη προστασίας του τραχήλου και των ώμων, που συνδεόταν με το στηθαίο του θώρακα με ελάσματα.


Αρχαία Φιγούρα

Οι Αθηναίοι, φρόντιζαν να χαίρονται την καθημερινότητά τους. Τις ελεύθερες ώρες τους, τις περνούσαν στα γυμναστήρια ή στην Αγορά, όπου συζητούσαν τα καθημερινά προβλήματα και τα κοινά. 


Χιτώνας

Ο Χιτώνας είναι ένα τετράγωνο ύφασμα, που το φορούν άνδρες και γυναίκες στην Αρχαία Ελλάδα. Ο γυναικείος χιτώνας είναι πιο μακρύς από τον ανδρικό και τον έδεναν με ζώνη. Πάνω από τον χιτώνα, φορούσαν το ιμάτιο και τη χλαμύδα.

Good Living
 
 
 
 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ