ΑΛΜΑΝΑΚ
TO BLOG ΤΟΥ ΣΠΥΡΟΥ ΣΤΑΒΕΡΗ


Σεξ, άγιοι και φίδια

 

 

Παίρνοντας τον τίτλο της από το παραδοσιακό τραγούδι Η Κατσαρίδα, η έκθεση La Cucaracha παρουσιάζει τις νέες φωτογραφίες του νοτιοαφρικανού καλλιτέχνη Pieter Hugo, ο οποίος εξερευνά τον θάνατο, τη σεξουαλικότητα και την πνευματικότητα στη χώρα του Μεξικού.

Pieter Hugo: La Cucaracha, στην Huxley-Parlour Gallery του Λονδίνου, από τις 19 Φεβρουαρίου έως τις 14 Μαρτίου. 

The Guardian, 04.02.2020

 

 

Ο Pieter Hugo στο Μεξικό

 

 

 

© Pieter Hugo

Black Friday, Oaxaca de Juárez, 2018 

 

Για πάνω από δύο χρόνια, ο Hugo επισκέφθηκε το Μεξικό τέσσερις φορές· ειδικά την βιομηχανική ζώνη της πόλης του Μεξικού, την έρημο του Hermosillo και τις ορεινές περιοχές Ixtepec και San Crisobel. Οι φωτογραφίες που προέκυψαν - ένα μείγμα πορτραίτων, παλλόμενων και σπαρακτικών τοπίων, εσωτερικών σπουδών και νεκρών φύσεων- παρουσιάζουν μια πολύπλευρη μελέτη της χώρας.

 

© Pieter Hugo

Burning Bush, Oaxaca de Juárez, 2018

 

Για τις σειρές αυτές, ο Hugo σκιαγράφησε μία ιστορία του Μεξικού, μέσα από πολιτιστικές, ιστορικές και λογοτεχνικές αναφορές, όπως λόγου χάρη η τοιχογραφία Από τη δικτατορία του Porfirio Diaz στην Επανάσταση, την οποία ο κομμουνιστής καλλιτέχνης David Alfaro Siqueiros δημιούργησε από το 1957 έως το 1966. Συνομιλώντας με τον πλούσιο οπτικό πολιτισμό του Μεξικού, το έργο του Hugo επιχειρεί να διερευνήσει τον τρόπο με τον οποίο το τελετουργικό, η παράδοση και η κοινότητα κάνουν τα άκρα της ζωής και του θανάτου να συναντώνται στη χώρα αυτή.

 

© Pieter Hugo

The Snake Charmer, Hermosillo, 2019

 

Οι σειρές αντανακλούν το μακροχρόνιο ενδιαφέρον του καλλιτέχνη για το πώς η ιστορία και το περιβάλλον μπορούν να διαμορφώσουν μία κουλτούρα μαζί με όλους εκείνους που ζουν μέσα σε αυτήν. Ο Hugo εξετάζει τόσο τις τελετές μετάβασης, όσο και τους συναφείς τυπικούς κώδικες συμπεριφοράς και ντυσίματος, καθώς και τις γενικότερες τελετουργίες της θρησκείας, του θεάτρου και της κοινότητας. Σε αυτές τις σειρές, εξετάζει ειδικότερα τον αντίκτυπο πάνω στα σώματα, δημιουργώντας δυνατά πορτρέτα εστιασμένα στα τατουάζ, τα κοσμήματα, τον ιδρώτα και τις ουλές.

 

© Pieter Hugo

The Wedding Gift, Juchitán de Zaragoza, 2018

 

Το εξωπραγματικό και το καθημερινό συναγωνίζονται σε ερεθίσματα για τον νοτιοαφρικανό φωτογράφο, καθώς επιχειρεί να ερμηνεύσει και να μελετήσει την μεξικανική κουλτούρα. Η εικόνα αυτή δείχνει μια νεαρή νύφη στο Juchitán της Zaragoza να αγκαλιάζει μία ιγκουάνα, ένα πλάσμα που θεωρείται στο Μεξικό σύμβολο της υπομονής, της κατανόησης και της καλοσύνης.

 

© Pieter Hugo

The Sceptic's Proof, Mexico City, 2019

 

Η φωτογραφία απεικονίζει τον βάναυσο ακρωτηριασμό ενός ανθρώπου από ντίλερς ναρκωτικών σε μία χώρα όπου ο θάνατος είναι πανταχού παρών. Ο Hugo λέει: "Υπάρχει μια πολύ διαφορετική σχέση με το θάνατο [στο Μεξικό] από εκείνη στην οποία είμαι συνηθισμένος. Εάν κάποιος κοιτάξει πέρα από τα κλισέ των σκελετών που χορεύουν και των κρανίων από ζάχαρη, υπάρχει μια βαθιά, περίπλοκη σχέση με τη θνησιμότητα. Αυτή η νεκροπολιτική δυναμική είναι περισσότερο ορατή στις αντιφατικές λατρευτικές εκφράσεις της μετά θάνατον ζωής, στις εορταστικές εκδηλώσεις της Ημέρας των Νεκρών και στο βίαιο διαμελισμό των σωμάτων από τους εμπόρους ναρκωτικών."

 

© Pieter Hugo

The Asylum Seeker, Hermosillo, 2019

 

Ο Χούγκο προσθέτει: "Το Μεξικό έχει ιδιαίτερο ήθος και αισθητική· υπάρχει μια αποδοχή ότι δεν υπάρχει λαμπρή νίκη για τη ζωή, ούτε happy end."

 

© Pieter Hugo

First Communion, Mexico City, 2019

 

Η εικόνα απεικονίζει μια τελετή μετάβασης στη μεξικανική καθολική ζωή. Ο Hugo λέει: "Το χιούμορ, η τελετουργία, η έντονη αίσθηση της κοινότητας και ο εναγκαλισμός με το αναπόφευκτο σε καθιστούν ικανό να ζεις ακόμη και μέσα στις πιο τραγικές και συχνά απαράδεκτες καταστάσεις."

 

© Pieter Hugo

Brujería, Juchitán de Zaragoza, 2018

 

Ένα φυτό μεγαλώνει σε ένα παλιό δοχείο. Ο Hugo σχολιάζει: "Παράλληλα με την φανταχτερή και αιχμηρή καταγραφή σ' αυτές τις σειρές, υπάρχει και η συνηθισμένη καθημερινότητα. Με έλκει το μεγαλείο του κοινότοπου και η κοινοτυπία του εξωτικού."

 

© Pieter Hugo

After Siqueiros, Oaxaca de Juárez, 2018

 

Ανασύνθεση μιας σκηνής από την τοιχογραφία του David Alfaro Siqueiros Del Porfirismo a la Revolución (1957-1966). Ο O'Hagan γράφει: "Στα μεξικάνικα πορτρέτα του Hugo, η διάθεση μεταβάλλεται μεταξύ μιας καθημερινότητας που σε εξυψώνει και του γκροτέσκου των καταστάσεων: σκουρόχρωμοι αγρότες με τα ρούχα της δουλειάς, μία γυναίκα ντυμένη όπως η Frida Kahlo, εύσωμα γυμνά, πρόσωπα μέσα στα αίματα και ένας άνδρας με ακάνθινο στεφάνι. Τίποτα δεν είναι εντελώς αυτό που φαίνεται, η πολύπλοκη φύση της μεξικανικής κουλτούρας αντανακλάται στα μάτια ενός ξένου ως ένα μείγμα από τελετουργίες, παιχνίδια ρόλων και υπερβολική πραγματικότητα σε διάφορες διαβαθμίσεις."

 


© Pieter Hugo

Reclining Nude, Oaxaca de Juárez, 2018

 

Ο τίτλος του σώματος του έργου, La Cucaracha, προέρχεται από το ισπανικό λαϊκό τραγούδι, δημοφιλές στο Μεξικό, του οποίου το αρχικό νόημα παραμένει άγνωστο. Το χαρούμενο τραγούδι λέει την ιστορία μιας κατσαρίδας που αγωνίζεται να περπατήσει χωρίς τα δυό της πισινά πόδια.

 


© Pieter Hugo

The Bricklayer, Oaxaca de Juárez, 2018

 

Η κατσαρίδα μπορεί να συμβολίζει την ανθεκτικότητα απέναντι στις κακουχίες, να γίνει μια μεταφορά για τα άκρα της μεξικάνικης ζωής, όπου η χαρά και η τραγωδία συνυπάρχουν στον ιστό της καθημερινής ύπαρξης.

 

['Ολες οι λεζάντες είναι από τον Guardian]

 

Μτφ. Σ.Σ.

 

 

Αλμανάκ