H ασύγκριτη Anis al-Doleh αγαπημένη σύζυγος του Σάχη (δεξιά).
Αρχαιολογία & Ιστορία

Το χαρέμι του Ιράν με τις γενειοφόρες κόρες

Στην Ανατολή υπήρχαν χαρέμια με τριχωτές γυναίκες

Η εμφάνιση της γενειοφόρου ερμηνεύτριας Conchita Wurst στον διαγωνισμό της Γιουροβίζιον προκάλεσε αντικρουόμενες εντυπώσεις. Η συζήτηση που μονοπώλησε στα social media συνειρμικά με παρέπεμψε σε μια τυχαία ανακάλυψη που είχα κάνει προ καιρού.

 

Τα χαρέμια της Ανατολής δεν κατακλύζονταν πάντα από λάγνα κορμιά και αιθέριες, εξωτικές γυναίκες.

 

Τουλάχιστον έτσι συνέβαινε στο Ιράν της δυναστείας Κατζάρ τον 19ο αιώνα. Ο σάχης Νασρεντίν (ή αλλιώς Νασρ αλ Ντιν Σαχ) ήταν ο τρίτος μακροβιότερος στον θρόνο μονάρχης του Ιράν, μετά τον Σαχπούρ των Σασσανιδών και τον Ταμάσπ των Σαφαβιδών. Ηγεμόνευσε για σαράντα οκτώ χρόνια από το 1848 μέχρι την δολοφονία του το 1896.

 

Οι περισσότερες αρκετά ευτραφείς, δεν έβγαζαν τα φρύδια τους αλλά επεδίωκαν να τα ενώσουν σε μια ενιαία γραμμή, άφηναν μουστάκι και όσες δεν είχαν έντονη τριχοφυία έβαφαν ένα μουστάκι με μολύβι.

 

Ήταν φιλότεχνος, συλλέκτης έργων τέχνης, ποιητής, ζωγράφος, φωτογράφος, αλλά ανώριμος και ανίκανος ηγέτης. Απέκτησε μία από τις πρώτες φωτογραφικές μηχανές που εμφανίστηκαν στο Ιράν και μετέτρεψε ένα δωμάτιο των ανακτόρων Γκολεστάν στην Τεχεράνη σε φωτογραφικό studio. Τράβηξε πολλά στιγμιότυπα από την ζωή στο παλάτι αλλά ταξίδεψε και στο υπόλοιπο βασίλειό του απαθανατίζοντας σκηνές από την καθημερινότητα των ανθρώπων και τις ασχολίες τους.

 

Ο σάχης Νασρεντίν μπροστά στον θρόνο του Παγωνιού.

 

Επίσης ήταν ο πρώτος Ιρανός μονάρχης ο οποίος διατηρούσε σημειώσεις σε προσωπικό ημερολόγιο και ο πρώτος που ταξίδεψε στην Ευρώπη. Αρχικά το 1873 και αργότερα το 1878, όπου ενθουσιάστηκε από την προηγμένη τεχνολογία των Ευρωπαίων και την καλαισθησία τους. Επισκέφθηκε πολλές βιομηχανικές εγκαταστάσεις όπως χαλυβουργεία και αρκετές γκαλερί από όπου αγόρασε πολλά μονάκριβα έργα τέχνης όπως πίνακες, γλυπτά, πολυέλαιους και διακοσμητικές αντίκες για τα ανάκτορά του στο Ιράν.

 

Η κακοδιαχείριση και οι σπατάλες σύντομα επέτρεψαν την είσοδο των ξένων δυνάμεων στο Ιράν. Οι Άγγλοι και οι Ρώσοι ανέλαβαν τον τραπεζικό κλάδο και την οικονομία, οι Βέλγοι το εμπόριο και τις εξαγωγές, οι Γερμανοί και οι Αυστριακοί την εκπαίδευση των στρατιωτικών δυνάμεων και οι Γάλλοι με τους Ιταλούς τις αστυνομικές δυνάμεις. Τις σπατάλες διόγκωσαν και οι ολοένα αυξανόμενες απαιτήσεις της παρασιτικής αυλής του σάχη αλλά και του πολυάριθμου χαρεμιού του.

 

Η λέξη «χαρέμι» προέρχεται από την αραβική λέξη «χαράμ» που σημαίνει το «απαγορευμένο». Στα χαρέμια της Ανατολής αποκλειστική πρόσβαση είχε μόνο ο σουλτάνος και οι ευνούχοι που υπηρετούσαν τις συζύγους του μεγαλειότατου, τις παλλακίδες του και άλλες γυναίκες της οικογενείας του.

 

Ο σάχης Νασρεντίν επισκέπτεται την Μεγάλη Βρετανία και ασπάζεται τη βασίλισσα Βικτώρια.

 

Οι Δυτικοί ζωγράφοι και λογοτέχνες εφόσον δεν είχαν πρόσβαση στα χαρέμια επιστράτευσαν τη φαντασία τους και αποτύπωσαν στον καμβά ή το χαρτί, με χρώματα ή λέξεις διάφορες εικόνες για τα χαρέμια. Προφανώς οι γυναίκες και οι διάφορες ερωμένες που επέλεγε ο σουλτάνος ήταν καλλονές. Ωστόσο τα αισθητικά πρότυπα σε κάθε εποχή μεταβάλλονταν.

 

Ο σάχης Νασρεντίν είχε 84 συζύγους. Το φωτογραφικό υλικό της εποχής ανατρέπει τις οριενταλιστικές φαντασιώσεις που θέλανε τις γυναίκες του σάχη να είναι πανέμορφες. Σε αντίθεση με τις τελευταίες βασίλισσες του Ιράν, τη Φαουζία, τη Σοράγια και τη Φαράχ οι οποίες ομολογουμένως ήταν πολύ όμορφες, οι σύζυγοι του Νασρεντίν ήταν τριχωτές!

 

Οι περισσότερες αρκετά ευτραφείς, δεν έβγαζαν τα φρύδια τους αλλά επεδίωκαν να τα ενώσουν σε μια ενιαία γραμμή, άφηναν μουστάκι και όσες δεν είχαν έντονη τριχοφυία έβαφαν ένα μουστάκι με μολύβι. Φορούσαν μια μαντήλα, φούστες σαν ομπρέλες με πολλές πτυχώσεις μέχρι το γόνατο και κεντημένες κάλτσες. Αυτό ήταν το στυλ που επικρατούσε στο παλάτι ενός μονάρχη της Ανατολής.

 

Οι γυναίκες αυτές χάρισαν 48 απογόνους στον σάχη Νασρεντίν και τον διαδέχθηκε στον θρόνο ο γιος του, ο Μοζαφάρ (που σημαίνει ο νικηφόρος).

 

Αγοράζοντας πολύτιμες αντίκες στην Ευρώπη.

 

Η δυναστεία των Κατζάρ ανατράπηκε πραξικοπηματικά το 1925 από έναν συνταγματάρχη του ιρανικού στρατού, τον Ρεζά Χαν. Οι τρεις πανέμορφες βασίλισσες που προαναφέραμε ήταν σύζυγοι του γιου του Ρεζά Χαν και τελευταίου μονάρχη του Ιράν, Ρεζά Παχλαβί.

 

Η μελέτη της ιστορίας είναι γεμάτη από εκπλήξεις, επιβεβαιώνοντας την ρευστότητα των αισθητικών προτιμήσεων. Αυτό που σήμερα είναι ελκυστικό ενδεχομένως σε κάποια εποχή να ήταν αποκρουστικό. Αντιστρόφως αυτό που στις μέρες μας ορίζεται ως αποκρουστικό σε άλλες εποχές και σε συγκεκριμένους τόπους ήταν ελκυστικό. Κάποτε στην Ανατολή, οι γυναίκες με έντονη τριχοφυΐα ήταν τυχερές και αποτελούσαν τη συντροφιά ενός Παντισάχ. Κάποτε οι Κοντσίτες ήταν περιζήτητες.

 

Περιποίηση μουστακιού.

 

 

Το ευτραφές σώμα υπήρξε κριτήριο ομορφιάς.

 

 

 

 

Η Anis al-Doleh.

 

Ο γιος και διάδοχος του Νασρεντίν, Μοζαφάρ με το στέμμα των Κατζάρ, ''Kiani Crown''.Το ύψος του υπολογίζεται σε 32cm. Επενδυμένο με κόκκινο βελούδινο ύφασμα και 1.800 μαργαριτάρια με διάμετρο 7 χιλιοστόμετρα το καθένα. Επίσης φέρει 300 σμαράγδια το μεγαλύτερο εκ των οποίων είναι 80 καρατίων και 1.800 ρουμπίνια και διαμάντια. Το μεγαλύτερο ρουμπίνι είναι 120 καρατίων ενώ το μεγαλύτερο διαμάντι 23 καρατίων.

 

Οι τρεις σύζυγοι του τελευταίου σάχη Ρεζά Παχλαβί. Από αριστερά στα δεξιά, Φαουζία, Σοράγια και Φαράχ.

 

Ο Νασρεντίν σε ναργιλέ.

 

Αρχαιολογία & Ιστορία

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μιχάλης Σωτηρόπουλος: «Για να κατανοήσουμε καλύτερα το ’21 ως λαός χρειαζόμαστε ένα στρίψιμο της βίδας»

Αρχαιολογία & Ιστορία Μιχάλης Σωτηρόπουλος: «Για να κατανοήσουμε καλύτερα το ’21 ως λαός χρειαζόμαστε ένα στρίψιμο της βίδας»

25.3.2020
Το 1821 από την οθωμανική σκοπιά: Mια διαφωτιστική συζήτηση

Αρχαιολογία & Ιστορία Το 1821 από την οθωμανική σκοπιά: Mια διαφωτιστική συζήτηση

25.3.2020
Ένα ψηφιακό ταξίδι στην αρχαία Κόρινθο μέσα από τα αρχεία της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών

Αρχαιολογία & Ιστορία Ένα ψηφιακό ταξίδι στην αρχαία Κόρινθο μέσα από τα αρχεία της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών

25.3.2020
Από την επιδημία πανώλης επί Καποδίστρια, το 1828, στον κορωνοϊό του 2020

Αρχαιολογία & Ιστορία Από την επιδημία πανώλης επί Καποδίστρια, το 1828, στον κορωνοϊό του 2020

24.3.2020
Ανθεστήρια, η μεγάλη γιορτή της άνοιξης

Αρχαιολογία & Ιστορία Ανθεστήρια, η μεγάλη γιορτή της άνοιξης

20.3.2020
Το νόημα της χειραψίας

Αρχαιολογία & Ιστορία Το νόημα της χειραψίας

15.3.2020
Ποιος πραγματικά δολοφόνησε τον Ιουλίο Καίσαρα στις 15 Μαρτίου του 44 π.Χ.;

Αρχαιολογία & Ιστορία Ποιος πραγματικά δολοφόνησε τον Ιουλίο Καίσαρα στις 15 Μαρτίου του 44 π.Χ.;

15.3.2020
Ποιος ήταν ο Καρλ Μαρξ;

Αρχαιολογία & Ιστορία Ποιος ήταν ο Καρλ Μαρξ;

14.3.2020
 H σπάνια συλλογή από Κινέζικες πορσελάνες του Μουσείου Μπενάκη στο LIFO.gr

Αρχαιολογία & Ιστορία H σπάνια συλλογή από Κινέζικες πορσελάνες του Μουσείου Μπενάκη στο LIFO.gr

13.3.2020
Όταν αποσπάστηκαν οι αρχαιότητες από τον σταθμό μετρό της Αγίας Σοφίας στη Θεσσαλονίκη - και κανείς δεν αντέδρασε

Αρχαιολογία & Ιστορία Όταν αποσπάστηκαν οι αρχαιότητες από τον σταθμό μετρό της Αγίας Σοφίας στη Θεσσαλονίκη - και κανείς δεν αντέδρασε

10.3.2020
2 Σχόλια
avatar
Γράφων 24.4.2019 | 12:38
Έτη φωτός μπροστά ο Αρκάς...
Ars est longa. Ζήτω η Θέκλα!
avatar
nikospip 24.4.2019 | 21:28
Ρε παιδιά, επειδή κανείς δε μιλά για τον άντρα στο χαρέμι (κατά τον «ελέφαντα στο δωμάτιο»), μήπως ήταν μερακλής ο Σαχης και κάποιες εκ των εμφανιζόμενων εδώ ήταν απλά κάποιοι;... Δεν ήταν και οι καλύτεροι καιροί να είσαι gay ή bi, ειδικά αν είσαι ο Σαχης....