Αρχιτεκτονική

Αποκλειστικό: Μπήκαμε στην Παλιά Ταινιοθήκη της Ελλάδος

To ιστορικό κτίριο στην οδό Κανάρη που σχεδίασε ο Ernst Ziller ανακαινίστηκε πλήρως και είναι έτοιμο να υποδεχτεί ξανά το κοινό.

Η Αθήνα είναι η πόλη που σε αιφνιδιάζει σε κάθε γωνιά της με την αρχιτεκτονική κληρονομιά που διαθέτει. Ένας ανυπέρβλητος κτιριακός πλούτος που συνδέει το χθες με το σήμερα και δίνει τη δυνατότητα στους Αθηναίους να έρθουν σε επαφή με αφηγήσεις του παρελθόντος καθώς και με την ιστορία της πόλης όπου κατοικούν. Ένα από τα πιο επιβλητικά μνημεία της πρωτεύουσας βρίσκεται στη διασταύρωση των οδών Ακαδημίας και Κανάρη.

 

Αναφερόμαστε στο Μέγαρο Δεληγιώργη που, χτισμένο στις αρχές της δεκαετίας του 1880, σε σχέδια που είχαν ανατεθεί στον Γερμανό αρχιτέκτονα Ernst Ziller, θεωρείται δείγμα του ώριμου αθηναϊκού νεοκλασικισμού και συγκαταλέγεται στα κτίρια που μεταμόρφωσαν την Αθήνα του 19ου αιώνα και εξακολουθούν να αποτελούν ένα σημαντικό κεφάλαιο του αρχιτεκτονικού θησαυρού της. Το συγκεκριμένο τριώροφο αρχοντικό ανήκε στον πολιτικό και δημοσιογράφο Λεωνίδα Δεληγιώργη (1840-1928), αδερφό του επί πολλά έτη πρωθυπουργού Επαμεινώνδα Δεληγιώργη. Ο Λεωνίδας Δεληγιώργης ήταν γόνος πολιτικής οικογένειας από το Μεσολόγγι, η οποία στα τέλη του 1850 μετεγκαταστάθηκε στην Αθήνα.

 

Η μαρμάρινη σκάλα στην κύρια είσοδο επί της οδού Κανάρη, το τοξωτό πρόπυλο και οι υπέροχες οροφογραφίες της περιόδου του Τσίλερ αποτελούν τα πρώτα δείγματα γραφής που εντυπωσιάζουν τον επισκέπτη του νεοκλασικού κτιρίου. 

 

Γεννήθηκε στην πρωτεύουσα της Αιτωλοακαρνανίας το 1839 και υπήρξε συνεργάτης του αδελφού του στις εξεγέρσεις εναντίον του βασιλιά Όθωνα. Εξαιτίας της αντιπάθειάς του για τον Όθωνα, μαζί με τον αδερφό του εξορίστηκαν και φυλακίστηκαν στην Κύθνο, ενώ αργότερα, όταν ο Όθωνας κηρύχθηκε έκπτωτος και αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την χώρα, ανέλαβε τη διεύθυνση της εβδομαδιαίας εφημερίδας «Εφημερίς των Συζητήσεων», δημοσιογραφικού οργάνου του κόμματος του αδελφού του. Επίσης, υπήρξε μέτοχος στα Μεταλλεία Λαυρίου καθώς και υπουργός Εξωτερικών στην κυβέρνηση του Θεόδωρου Δεληγιάννη.

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Σήμερα το τριώροφο κτίριο έχει περάσει στην ιδιοκτησία του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων, που το απέκτησε από τους κληρονόμους του Λεωνίδα Δεληγιώργη. Για περισσότερα από τριάντα χρόνια στέγασε την περίφημη Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Αξίζει να σημειωθεί ότι στη διάρκεια της δικτατορίας, το μέγαρο απειλήθηκε με κατεδάφιση, αφού υπήρχαν σχέδια που προέβλεπαν την ανέγερση πολυώροφου κτιρίου γραφείων σαν εκείνα που υπάρχουν ήδη στην απέναντι πλευρά της οδού Ακαδημίας. Όμως, παρόλο που δημοσιεύματα της εποχής αναφέρονταν στα συγκεκριμένα σχέδια, τελικά δεν προχώρησαν και ακυρώθηκαν.

 

Λίγα χρόνια αργότερα, το 1997, μια πυρκαγιά ήταν η αιτία που παραλίγο να βάλει σε κίνδυνο ολόκληρο το μέγαρο. Τελικά, για πολλά χρόνια το τριώροφο μέγαρο μεταξύ των οδών Πινδάρου, Ακαδημίας και Κανάρη παρέμενε κλειστό για το κοινό, αφού πραγματοποιούνταν εργασίες επισκευής, αναπαλαίωσης, συντήρησης και αποκατάστασης προκειμένου να μισθωθεί εκ νέου από το Μετοχικό Ταμείο.


Πλέον το Μέγαρο Δεληγιώργη διαθέτει έναν σύγχρονο ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό, ενώ ο ιστορικός χαρακτήρας του έχει μείνει αναλλοίωτος. Πρόκειται για ένα κτίριο εκλεκτικιστικού ρυθμού, με ιδιαίτερο χαρακτηριστικό τους αρκετά πρωτοποριακούς για την εποχή τοξωτούς θόλους που ακολουθούν τις επιταγές της γαλλικής αρ νουβό. Η μαρμάρινη σκάλα στην κύρια είσοδο επί της οδού Κανάρη, το τοξωτό πρόπυλο και οι υπέροχες οροφογραφίες της περιόδου του Τσίλερ αποτελούν τα πρώτα δείγματα γραφής που εντυπωσιάζουν τον επισκέπτη του νεοκλασικού κτιρίου.

 

Παράλληλα, και στους τρεις ορόφους (ένα ισόγειο και δύο όροφοι συνολικής μεικτής επιφάνειας 1.160 τ.μ.) είναι ευδιάκριτα τα αναγεννησιακά στοιχεία κατασκευής, ενώ από την είσοδό σου ήδη καταλαβαίνεις τι θα ακολουθήσει. Κάθε αίθουσα έχει τον δικό της χαρακτήρα, ενώ οι παρεμβάσεις που συντελέστηκαν αναδεικνύουν και αποκαλύπτουν το μέγεθος της αξίας του αστικού νεοκλασικισμού.

 

Το μέγαρο συνδέεται με το εκκεντρικό γειτονικό κτίριο της οδού Πινδάρου, ενώ ο χώρος δεξιά μετά τον προθάλαμο θυμίζει πολύ πρωθυπουργική κατοικία. Οι υπόγειοι χώροι χρησιμοποιούνταν από το υπηρετικό προσωπικό, το οποίο διέθετε ξεχωριστή σκάλα εντός του κτιρίου για τις μετακινήσεις του, ενώ τον Λεωνίδα Δεληγιώργη ακολουθούσαν διάφορες φήμες που απασχόλησαν τα κοσμικά σαλόνια της εποχής.

 

Μέχρι στιγμής, οι δύο επικρατέστερες προτάσεις για την ενοικίαση και αξιοποίηση του ακινήτου αφορούν τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών καθώς και μια γκαλερί της Νέας Υόρκης, με τις συζητήσεις να βρίσκονται στο στάδιο των διαπραγματεύσεων. Πάντως, το κοινό θα έχει τη δυνατότητα να θαυμάσει από κοντά το Μέγαρο Δεληγιώργη το τριήμερο 8-10 Δεκεμβρίου (10:00-21:00), οπότε το Μετοχικό Ταμείο θα πραγματοποιήσει έκθεση με πίνακες που ανήκουν στην ιδιοκτησία του, ψηφιδωτά και έργα ζωγραφικής της Σχολής Καλών Τεχνών.


Αναντίρρητα, δύσκολα παίρνει κανείς το βλέμμα του από το συγκεκριμένο, πανέμορφο αθηναϊκό οικοδόμημα. Το Μέγαρο Δεληγιώργη ανήκει στα εντυπωσιακά μνημεία της πόλης και καταδεικνύει την αρχιτεκτονική ομορφιά της Αθήνας. Χωρίς αμφιβολία, ξεχωρίζει ως ένα σημαντικό τοπόσημο και θεωρείται συνώνυμο της διαχρονικής αξίας και της αισθητικής της πόλης. Τέλος, το σημαντικό είναι ότι έρχεται να δώσει πνοή στο ταλαιπωρημένο κέντρο της Αθήνας και να συγκροτήσει ένα κομβικό σημείο αναζωογόνησης της καθημερινότητάς μας.

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα βήμα πίσω από το λιμάνι του Πειραιά, σήμερα

Αρχιτεκτονική Ένα βήμα πίσω από το λιμάνι του Πειραιά, σήμερα

23.8.2019
Μέσα στο φουτουριστικό ανάκτορο του Pierre Cardin στις Κάννες

Αρχιτεκτονική Μέσα στο φουτουριστικό ανάκτορο του Pierre Cardin στις Κάννες

31.7.2019
20+1 εμβληματικές πολυκατοικίες της Αθήνας

Αρχιτεκτονική 20+1 εμβληματικές πολυκατοικίες της Αθήνας

4.7.2019
Γιατί ήταν τόσο σημαντική αρχιτέκτονας η Ζάχα Χαντίντ;

Αρχιτεκτονική Γιατί ήταν τόσο σημαντική αρχιτέκτονας η Ζάχα Χαντίντ;

31.3.2019
The New Raw: Οι αρχιτέκτονες που μετατρέπουν τα πλαστικά σκουπίδια σε χρήσιμα αντικείμενα

Αρχιτεκτονική The New Raw: Οι αρχιτέκτονες που μετατρέπουν τα πλαστικά σκουπίδια σε χρήσιμα αντικείμενα

26.9.2018
Στο σπίτι της Γκλόρια Βάντερμπιλτ, στο πανάκριβο Upper East Side του Μανχάταν

Αρχιτεκτονική Στο σπίτι της Γκλόρια Βάντερμπιλτ, στο πανάκριβο Upper East Side του Μανχάταν

18.9.2018
Η βαθιά σχέση της μόδας με την αρχιτεκτονική

Αρχιτεκτονική Η βαθιά σχέση της μόδας με την αρχιτεκτονική

16.9.2018
Μέσα στη φύση, χωρίς ρεύμα και γείτονες: Η design «καλύβα» των SO? στα ελληνοτουρκικά σύνορα

Αρχιτεκτονική Μέσα στη φύση, χωρίς ρεύμα και γείτονες: Η design «καλύβα» των SO? στα ελληνοτουρκικά σύνορα

1.9.2018
O Πύργος του Νείλου - Η Αίγυπτος κατασκευάζει το ψηλότερο κτίριο της Αφρικής που σχεδίασε η Zaha Hadid

Αρχιτεκτονική O Πύργος του Νείλου - Η Αίγυπτος κατασκευάζει το ψηλότερο κτίριο της Αφρικής που σχεδίασε η Zaha Hadid

1.9.2018
Ποιος ήταν ο Δημήτρης Πικιώνης;

Αρχιτεκτονική Ποιος ήταν ο Δημήτρης Πικιώνης;

28.8.2018
2 Σχόλια
avatar
xristosd 30.11.2017 | 06:13
Υπέροχο κτίριο. Έβλεπα δε τανίες κάποτε. Γλύτωσε απί τα άρρωστα μυαλά της χούντας και της με κάθε τρόπο και κόστος ανάπτυξης. Ρην ίδια στιγμή αλλού θα πρέπει κάποιες πέτρες , αρχαία για ορισμένους αντι ανσπτυξιακούς , να μπαζωθοτν για να γίνουν καζίνο .
cooluser 2.12.2017 | 12:31
εξαιρετικό κτίριο