Τον χαρακτήρισαν καταραμένο -λογοτέχνες και άλλοι άνθρωποι των τεχνών- γιατί τα δημιουργικά χρόνια της ζωή του διήρκεσαν πολύ λίγο (1915-1918).
Εικαστικά

Αυτός είναι ο πίνακας του Μοντιλιάνι που «εξέθεσε» τον Τσακαλώτο

Ο καταραμένος ζωγράφος του εξπρεσιονισμού έχει φιλοτεχνήσει, μεταξύ άλλων, σπουδαία γυμνά, αλλά από κάποιους θεωρήθηκε «απρεπές» για τον υπουργό Οικονομίας να κάνει δηλώσεις μπροστά σε ένα από αυτά

Μεγάλη συζήτηση έχει ανοίξει από χθες, με αφορμή τις εικόνες που κυκλοφόρησαν με τον Ευκλείδη Τσακαλώτο να κάνει δηλώσεις μπροστά σε έναν από τους διάσημους γυμνούς πίνακες του Μοντιλιάνι.

 

Το διαδίκτυο γέμισε σχόλια και memes, με τους επικριτές του να θεωρούν «απρεπές» να γίνονται δηλώσεις από τον υπουργό Οικονομικών μπροστά σε γυμνή εικόνα, ακόμα κι αν πρόκειται για έναν από τους πιο εμβληματικούς πίνακες του «καταραμένου» ζωγράφου.

 

Ποιος ήταν όμως ο ζωγράφος που φιλοτέχνησε το συγκεκριμένο έργο; Ο ζωγράφος και γλύπτης Αμαντέο Κλεμέντε Μοντιλιάνι (1884-1920) γεννήθηκε στο Λιβόρνο της Τοσκάνης και ξεκίνησε τις σπουδές του στις καλές τέχνες στην Ιταλία. Μετακόμισε στο Παρίσι το 1906 όπου και έζησε μέχρι το τέλος της ζωής του. Πέθανε σε ηλικία 36 ετών.

 

Τον χαρακτήρισαν καταραμένο -λογοτέχνες και άλλοι άνθρωποι των τεχνών- γιατί τα δημιουργικά χρόνια της ζωή του διήρκεσαν πολύ λίγο (1915-1918). Ήταν σαν μια αναλαμπή που έσβησε ξαφνικά, όπως και κείνος λίγα χρόνια αργότερα, κατεστραμμένος από την άστατη ζωή και την εύθραυστη υγεία του. Το έργο του όμως είναι πολύ επιβλητικό για να φυλακίσει τον δημιουργό του σε λογοτεχνικούς μύθους. Είναι ειλικρινές και καλά καθορισμένο.

 

Ο Μοντιλιάνι γεφύρωσε πολλές από τις αισθητικές τάσεις (κυβισμό, γαλάζια και ροζ περίοδο του Πικάσο, νέγρικα γλυπτά, φλωρεντινή παράδοση κ.ά.) που ήταν διάχυτες στα διαμερίσματα της Bateau-Lavoir στη Μονμάρτη των αρχών του περασμένου αιώνα.

 

Το αποτέλεσμα των επιρροών αυτών είναι μία επιτηδευμένη κομψότητα που διακρίνεται στην καθαρότητα του σχεδίου, στην έντονη σχηματοποίηση των μοντέλων του με τα στενόμακρα πρόσωπα, τους επιμήκεις λαιμούς και τις στενές πλάτες.

 

Ο χαρακτηριστικός μανιερισμός του θα μπορούσε να σχολιαστεί αρνητικά, μια πιο προσεκτική ματιά όμως -ειδικά στις προσωπογραφίες του- αποκαλύπτει μια εκπληκτική γκάμα συναισθημάτων. Αυτό ακριβώς είναι που κάνει σπουδαίο το έργο του και δεν το εγκλωβίζει στις μορφολογικές αρχές που ο ίδιος επινόησε.

 

 

©Αμαντέο Κλεμέντε Μοντιλιάνι

 

©Αμαντέο Κλεμέντε Μοντιλιάνι

 

Portrait Of Anna Zborovska, 1917, Rome, Galleria Nationale d' Arte Moderna. ©Αμαντέο Κλεμέντε Μοντιλιάνι

 

Chaim Soutine, 1916. ©Αμαντέο Κλεμέντε Μοντιλιάνι

 

Jeanne Hebuterne- the Artist's Wife 1918. ©Αμαντέο Κλεμέντε Μοντιλιάνι

 

Jeanna Hebuterne with Hat, 1919. ©Αμαντέο Κλεμέντε Μοντιλιάνι

 

Jacques and Berthe Lipchitz, 1916

 

Lunia Czechowska 1919

 

Madame Pompadour, 1915

 

Max Jacob

 

 

Portrait of Woman in Hat, 1917, Private collection

 

Portrait of Jean Cocteau, 1916

 

Portrait of Jeanne Hebuterne 1918, New York, The Metropolitan Museum of Art

 

 

Portrait of Moise Kisling, 1915

 

Portrait of Paul Guillaume, 1916

 

 

The Boy

 

Bride and Groom, 1915/1916

 

Riclining nude, 1917

 

Victoria, 1916

 

 

 

Εικαστικά

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια βραδιά με τον πειρατή της σύγχρονης τέχνης Mark Leckey στην Αθήνα

Εικαστικά Μια βραδιά με τον πειρατή της σύγχρονης τέχνης Mark Leckey στην Αθήνα

12.11.2019
Η Λένα Κιτσοπούλου ζωγράφος (και καλή μάλιστα)

Εικαστικά Η Λένα Κιτσοπούλου ζωγράφος (και καλή μάλιστα)

11.11.2019
Ο ζωγράφος Γιώργος Ρόρρης αφηγείται τη ζωή του στη LifO

Εικαστικά Ο ζωγράφος Γιώργος Ρόρρης αφηγείται τη ζωή του στη LifO

10.11.2019
Μήπως είναι καιρός να αποκαθηλωθεί η Μόνα Λίζα, «η Κιμ Καρντάσιαν των διάσημων πορτρέτων»;

Εικαστικά Μήπως είναι καιρός να αποκαθηλωθεί η Μόνα Λίζα, «η Κιμ Καρντάσιαν των διάσημων πορτρέτων»;

7.11.2019
6 εκθέσεις εικαστικών που αξίζει να δείτε αυτή την περίοδο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά 6 εκθέσεις εικαστικών που αξίζει να δείτε αυτή την περίοδο στη Θεσσαλονίκη

4.11.2019
Η σημασία της Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης

Εικαστικά Η σημασία της Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης

2.11.2019
Αν αξίζει να δείτε μόνο ένα πράγμα στη Θεσσαλονίκη τώρα, είναι η σπάνια έκθεση της Λιουμπόβ Ποπόβα

Εικαστικά Αν αξίζει να δείτε μόνο ένα πράγμα στη Θεσσαλονίκη τώρα, είναι η σπάνια έκθεση της Λιουμπόβ Ποπόβα

1.11.2019
Γερμανός στην Ελλάδα, Έλληνας στη Γερμανία ο Μπουζιάνης υπήρξε η ψυχή του ελληνικού εξπρεσιονισμού

Εικαστικά Γερμανός στην Ελλάδα, Έλληνας στη Γερμανία ο Μπουζιάνης υπήρξε η ψυχή του ελληνικού εξπρεσιονισμού

23.10.2019
Η τέχνη του Taxis: Αληθινές ιστορίες σε κτίρια όλου του κόσμου

Εικαστικά Η τέχνη του Taxis: Αληθινές ιστορίες σε κτίρια όλου του κόσμου

18.10.2019
Δύο έργα του Ελ Γκρέκο ταξιδεύουν από το Μουσείο Μπενάκη στο Grand Palais - Όλο το χρονικό της μεταφοράς

Εικαστικά Δύο έργα του Ελ Γκρέκο ταξιδεύουν από το Μουσείο Μπενάκη στο Grand Palais - Όλο το χρονικό της μεταφοράς

12.10.2019
5 Σχόλια
TheJuggernaut 29.3.2018 | 13:02
Έχει σπάσει το βλακόμετρο σ' αυτόν τον τόπο.
avatar
σαλιγκάρι 29.3.2018 | 15:09
δεν λέγεται βλακόμετρο, λέγεται πατρίς-θρησκεία-οικογένεια.
avatar
Psineas 29.3.2018 | 16:50
Δεν εξέθεσε ο πίνακας τον Τσακαλώτο. Ο Τσακαλώτος εξέθεσε τον πίνακα.
avatar
Μαύρος Γάτος 5.4.2018 | 01:04
Πόσο μουχλιασμένα σεμνότυφος, πόσο κομπλεξικός -αν όχι εντελώς σεξουαλικά δυσλειτουργικός- πρέπει να είσαι για να ασχολείσαι με ένα έργο τέχνης αντί να κάνεις -τεκμηριωμένη- κριτική στα λεγόμενα ενός φορέα της εξουσίας;

Αν αυτοί οι άνθρωποι είχαν παέι Γαλλία πριν το 2002, πως ένοιωθαν πιάνοντας το εκατόφραγκο το οποίο κοσμούσε η γυμνόσηθη Ελευθερία που οδηγεί τον λαό, έργο του Ντελακρουά;
avatar
Βεβαιως 27.4.2018 | 00:09
Γιατι βρε Τσακαλωτε, μια χαρα σε ζωγραφισε!