Street artists or street assholes?

Γκραφιτοτουρίστες της συμφοράς: H νέα μάστιγα της Αθήνας

Δεκάδες τουρίστες και street artists έρχονται στην πόλη μόνο και μόνο για να βάψουν όπου βρουν επειδή κανείς δεν τους εμποδίζει, λερώνοντας τα πάντα και αδιαφορώντας για το αισθητικό αποτέλεσμα

Είναι αργά το απόγευμα στην οδό Καποδιστρίου και δύο νεαροί –ο ένας ανεβασμένος σε σκάλα, ο άλλος τον κρατάει− φτιάχνουν ένα εκτρωματικό σχέδιο με σπρέι σε ένα από τα ελάχιστα σημεία της περιοχής που δεν είναι βαμμένα μέχρι τον πρώτο όροφο.

 

Κόσμος περνάει, τους βλέπει να βάφουν και συνεχίζει την πορεία του χωρίς να δίνει καμία σημασία.


Δεν σχηματίζεται κάποια εικόνα, δεν κάνουν τέχνη, αφήνουν απλώς το αποτύπωμά τους σε μια πόλη που έχει καταντήσει ένας απέραντος καμβάς, όπου «οποιοσδήποτε θέλει μπορεί να γράψει οτιδήποτε, όπου θέλει, ακόμα και μέρα μεσημέρι», όπως σχολιάζει ένας ηλικιωμένος κύριος που στέκεται και τους κοιτάει.

 

«Κάποτε, τουλάχιστον, έβλεπες στους δρόμους λίγη ομορφιά, τώρα κάνουν μόνο μουντζούρες» λέει και φεύγει κουνώντας το κεφάλι του.


Πλησιάζω να τους ρωτήσω τι είναι αυτό που γράφουν (το σχέδιο σχηματίζει μια λέξη που δεν είναι ούτε γκραφίτι ούτε tag, είναι απλώς άσχημα, κακοσχηματισμένα γράμματα). Δεν φαίνονται παραπάνω από 20 και όταν τους ρωτάω τι ακριβώς φτιάχνουν, εκνευρίζονται.

 

Δεν μιλούν ελληνικά. Και οι δύο είναι Γερμανοί, ο J. από τη Φρανκφούρτη (είναι 18 και φοιτητής, αρνείται να μου πει περισσότερα), ο F. από το Βερολίνο (19, δηλώνει «artist»), κι έχουν έρθει στην Αθήνα για διακοπές και για να βάψουν στους δρόμους. Αυτό που φτιάχνουν είναι, κατά τη γνώμη τους, «piece of art». «Γιατί να βάψετε στην Αθήνα;» τους ρωτάω. «Επειδή μπορούμε» μου λένε.

 

Κανένας δεν ενδιαφέρεται, βλέπεις κόσμο να βάφει όπου να 'ναι στο κέντρο της Αθήνας, ακόμα και με το φως της μέρας, και να μη διαμαρτύρεται κανείς. Έχει γεμίσει το κέντρο με ξένους που έρχονται μόνο για να βάψουν, επειδή είναι πανεύκολο. Αγοράζουν σπρέι και μπορούν να καταστρέψουν τα πάντα.


Λίγο πιο κάτω, στην οδό Μάρνη (και 3ης Σεπτεμβρίου), δύο από τα πιο όμορφα έργα street art των τελευταίων χρόνων (το ένα ήταν η υπέροχη φάλαινα του Alex Katras) έχουν βανδαλιστεί από μια ομάδα νεαρών Γάλλων που σε μια νύχτα έβαψε βιαστικά ένα άθλιο logo, καταστρέφοντας και τα δύο.

 

Αν περπατήσει κανείς από το Πολυτεχνείο όλη τη Στουρνάρη και γύρω από την πλατεία Εξαρχείων η κατάσταση είναι απελπιστική.

 

Η υπέροχη φάλαινα του Alex Katras στην οδό Μάρνη που έχει βανδαλιστεί από ομάδα νεαρών Γάλλων. Φωτο: Γιώργος Αδάμος/LIFO


«Το βάψιμο στους δρόμους της πόλης είναι μια διαδικασία που για πολλά χρόνια γινόταν από καλλιτέχνες, ακόμα και οι tag-ιές είχαν κάποιο νόημα και τα γκραφίτι είχαν μια καλλιτεχνική αξία» λέει ο Σ., ένας από τους καλλιτέχνες που φτιάχνουν έργα στους δρόμους της Αθήνας εδώ και 15 χρόνια.

 

«Όταν ξεκίνησα να βάφω, ψάχναμε έρημα και ερειπωμένα κτίρια και βάφαμε μόνο εκεί. Ποτέ δεν έχω βάψει σε νεοκλασικό, σε τοίχο πολυκατοικίας ή σε μαγαζί. Γενικά, δεν βάφαμε κατοικημένο σπίτι, από άποψη. Τουλάχιστον όχι χωρίς άδεια. Σήμερα η κατάσταση έχει ξεφύγει και νομίζω ότι πλέον δεν διορθώνεται. Είναι στο πλαίσιο μιας γενικότερης αφασίας.

 

Κανένας δεν ενδιαφέρεται, βλέπεις κόσμο να βάφει όπου να 'ναι στο κέντρο της Αθήνας, ακόμα και με το φως της μέρας, και να μη διαμαρτύρεται κανείς.

 

Έχει γεμίσει το κέντρο με τουρίστες που έρχονται μόνο για να βάψουν, επειδή είναι πανεύκολο.

 

Αγοράζουν σπρέι και μπορούν να καταστρέψουν τα πάντα. Έσβησαν πολλά από τα παλιά έργα στους δρόμους που ήταν μέρος της κουλτούρας της πόλης, λέρωσαν τοίχους, φτιάχνουν ακόμα και έργα μεγάλων διαστάσεων που είναι άθλια.


Δεν υπάρχει πολυκατοικία καθαρή στα Εξάρχεια, τοίχοι, πόρτες, κολόνες − έχουν βάψει ακόμα και τις εισόδους και τα μπαλκόνια, στην πλατεία έχουν βάψει ακόμα και στον δεύτερο όροφο! Οι παλιοί ντόπιοι street artists έχουν σταματήσει να βάφουν πλέον μέσα στην πόλη. Σχεδόν όλες οι μουντζούρες γίνονται από τουρίστες».

 

Το πάρκινγκ στη γωνία Σολωμού και Σουλτάνη. Φωτο: Γιώργος Αδάμος/LIFO

 

«Αυτοί δεν είναι street artists, είναι street assholes» λέει ο ιδιοκτήτης ενός μαγαζιού στα Εξάρχεια που βάφει την πρόσοψη του μαγαζιού του σχεδόν κάθε μέρα. Και τη νύχτα την ξαναλερώνουν με κακά γκραφίτι.

 

«Δεν είναι street art αυτό» εξηγεί. «Μπροστά σε ένα έργο τέχνης νιώθεις σεβασμό, ακόμα και ο πιο αδαής αντιλαμβάνεται ότι είναι έργο τέχνης, και ο πιο βλάκας μπροστά στην ομορφιά στέκεται έκθαμβος. Αυτό που γίνεται τώρα σου δημιουργεί μια απέχθεια.

 

Κάθε βράδυ Γερμανοί, Ιταλοί, Γάλλοι, Πολωνοί –εκτός από Έλληνες, που έχουν σταματήσει να έρχονται να βάψουν στα Εξάρχεια− καταστρέφουν την αισθητική. Δεν υπάρχει ένα μήνυμα σε αυτό που κάνουν, δεν γράφουν ούτε καν το όνομά τους. Είναι άθλια σχέδια, ανορθόγραφα συνθήματα και κακοτεχνίες.


Στη γωνία Σολωμού και Σουλτάνη υπάρχει ένα πάρκινγκ και ο άνθρωπος που το έχει πλήρωσε φοιτητές της Καλών Τεχνών, μια ομάδα, να του φτιάξουν ένα πολύ ωραίο γραμμικό έργο, εξαιρετικό, εμπνευσμένο από τα γραμμικά που κάνουν στα χωριά της Χίου.Το φώτισε κιόλας. Λοιπόν, την πρώτη νύχτα πήγαν κι έγραψαν πάνω του. Και το έσβησαν. Τώρα δεν υπάρχει, είναι μια σειρά από μουντζούρες, το έχουν καλύψει.

 

Η Αθήνα είναι μία απ' τις τελευταίες πρωτεύουσες της Ευρώπης όπου είναι ακόμα σχετικά εύκολο να κάνει γκράφιτι κάποιος όπου θέλει. Φωτο: Γιώργος Αδάμος/LIFO

 

Ένα έργο τέχνης έχει σκέψη, έχει κόπο, έχει χρόνο. Κάποιος που τα διαθέτει αυτά και φτιάχνει ένα πολύ ωραίο έργο τέχνης μπορεί να το αφήσει απροστάτευτο; Δυστυχώς, στην Αθήνα όχι μόνο δεν προστατεύεται αλλά είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα σου το βανδαλίσουν. Αυτοί που βάφουν αυτήν τη στιγμή είναι όλοι βάνδαλοι, με κάθε έννοια. Είναι και θρασείς.


Μια μέρα κάποιοι Γάλλοι που έβαφαν εδώ κοντά ήρθαν να μου πουλήσουν μια σκάλα! Την αγόρασαν για να βάψουν και μόλις τελείωσαν την έδιναν μισοτιμής, γιατί δεν την χρειάζονταν. Από 50, 25 ευρώ!».


«Σάββατο βράδυ, στις οκτώ, τέσσερις νεαροί χωρίς κουκούλες, με μπίρες στα χέρια και σκάλα στους ώμους, εμφανίστηκαν στη γειτονιά, έριξαν τη σκάλα στον τοίχο, άφησαν τις μπίρες κατάχαμα, έβγαλαν το σπρέι από την κωλότσεπη κι έγραψαν συνθήματα υψηλού νοήματος» λέει μία από τις κατοίκους της περιοχής.


«Ο ένας πέρασε στο απέναντι πεζοδρόμιο κι άρχισε να γράφει στον τοίχο του νεοκλασικού κοσμήματος. Άρχισα να φωνάζω "σταματήστε, φύγετε από δω, μη βανδαλίζετε το μυαλό και τη γειτονιά μου" − αντίδραση καμιά! Απτόητοι, ατάραχοι, κυρίαρχοι, συνέχιζαν τη συγγραφή. Λέω, "δεν είναι να περιμένω άλλο στο μπαλκόνι, αυτοί είναι ικανοί να ρίξουν τη σκάλα κι εδώ".


Κατεβαίνω στον δρόμο, βγαίνει ταυτόχρονα και ο ιδιοκτήτης του νεοκλασικού, βουτάει αυτόν που έγραφε στον τοίχο του, ζητάει εξηγήσεις, του έρχονται οι απαντήσεις στα γαλλικά, αρνείται ότι έγραφε αυτός, ρωτάμε ταυτόχρονα "από πού είστε", μας απαντά από τη Γαλλία! Πότε γαλλικά, πότε αγγλικά, μαθαίνουμε ότι έχουν έρθει στα Εξάρχεια για να γράψουν συνθήματα! Φωνάζουμε με αρκετή ευγένεια, μαζεύουν σκάλα, σπρέι, μπίρες και χάνονται προς την πλατεία».

 

Οι ξεναγήσεις περιλαμβάνουν και την οδό Στουρνάρη, στην οποία γίνονται επεισόδια τα περισσότερα Σαββατοκύριακα. Φωτο: Γιώργος Αδάμος/LIFO

 

Ο νέου τύπου τουρισμός που έχει αναπτυχθεί τον τελευταίο καιρό και αντιμετωπίζει την παρακμή της Αθήνας ως αξιοθέατο είναι σημείο των καιρών.

 

Και η παρακμή, όπως φαίνεται, είναι ελκυστική και πουλάει, αυτό το αποδεικνύουν οι απογευματινές και νυχτερινές ξεναγήσεις στα Εξάρχεια που περιλαμβάνουν ως ατραξιόν τα σημεία που για πολλούς οδηγούς και tour operators είναι χαρακτηριστικά: την οδό Τζαβέλλα, όπου δολοφονήθηκε ο Αλέξανδρος Γρηγορόπουλος (το σημείο απ' όπου ξεκίνησαν οι ταραχές του Δεκεμβρίου 2008), και την οδό Στουρνάρη, στην οποία γίνονται επεισόδια τα περισσότερα Σαββατοκύριακα.

 

«Το Σάββατο πέρασαν από την πλατεία περισσότερα από 40 ποδήλατα με ξένους που είχαν έρθει με ξεναγό, επειδή τα επεισόδια έχουν γίνει αξιοθέατο» λέει ένας από τους καταστηματάρχες της περιοχής.

 

«Έρχονται καθημερινά στην πλατεία, όλη την ημέρα, αλλά κυρίως αργά, και περιμένουν να δουν τις μολότοφ. Η παρακμή της Αθήνας –αποτέλεσμα της γενικής κρίσης της τελευταίας δεκαετίας− η βρομιά και η φτώχεια ήταν μέσα στο πακέτο που πρόσφερε η "Guardian" στους Άγγλους που ήθελαν να πάρουν γεύση από κοντά.

 

Ο τρόπος που διαφημίζεται η ασυδοσία που υπάρχει αυτήν τη στιγμή στην Αθήνα, την οποία παρουσιάζουν ως τη Μέκκα του γκραφίτι και ως μια πόλη όπου ο καθένας κάνει ό, τι του καπνίσει ανενόχλητος, χωρίς τιμωρία, έχει προσελκύσει ένα νέο είδος τουρίστα. Τον βλέπεις αυτήν τη στιγμή σε όλο το κέντρο, αλλά ειδικά στα Airbnb των Εξαρχείων.

 

Στο μαγαζί μου, τον τελευταίο καιρό, μπαίνουν ένα σωρό νεαροί ξένοι με σακίδια γεμάτα σπρέι, οι οποίοι απλώς κοιτάζουν και δεν αγοράζουν τίποτα. Οι περισσότεροι έρχονται για να βάψουν ή να ζήσουν για λίγο συναρπαστικά όσα γίνονται γύρω από την πλατεία.

 

Είναι θλιβερό όλο αυτό που συμβαίνει, έχουν βάψει πινακίδες, έχουν λερώσει τα πάντα και ο δήμος έχει σηκώσει τα χέρια ψηλά. Η κατάσταση αυτήν τη στιγμή είναι ανεξέλεγκτη και απελπιστική. Σε λίγο τα Εξάρχεια θα έχουν μόνο τουρίστες».

 

Φωτο: Γιώργος Αδάμος/LIFO


«Ο γκραφιτοτουρισμός δεν είναι νέο φαινόμενο» λέει ο C.R., Αθηναίος street artist. «Τα τελευταία δέκα χρόνια πολλοί γκραφιτάδες επισκέπτονται την Αθήνα είτε για να βάψουν τρένα είτε να κάνουν bombing στο κέντρο της πόλης.

 

Η Αθήνα είναι μία απ' τις τελευταίες πρωτεύουσες της Ευρώπης όπου είναι ακόμα σχετικά εύκολο να το κάνει κάποιος. Νομίζω πως μετά το εντυπωσιακό βίντεο των 1UP απ' το Βερολίνο ("Graffiti Olympics") θα ακολουθήσουν κι άλλοι μιμητές.

 

Οι 1UP αγαπάνε ιδιαίτερα τη χώρα μας και πριν από κάποια χρόνια είχαν κάνει την πρεμιέρα της μεγάλου μήκους ταινίας τους για το γκραφίτι. Είναι μια καλή διαφήμιση της Αθήνας για τον "γκραφιτοτουριμό" και όχι μόνο.

 

 


Είναι αλήθεια πως διάφοροι ξένοι γκραφιτάδες δεν σέβονται κάποια μνημεία αλλά ούτε και τα παλιότερα γκραφίτι που έχουν γίνει χαρακτηριστικά της πόλης. Σε κάποιες άλλες πρωτεύουσες, αν σε πιάσουν να κάνεις γκραφίτι, σου κόβουν κλήση.

 

Αλλά και τα γκραφίτι έχουν γίνει το χαρακτηριστικό της πόλης μας, θα είναι κρίμα να σβηστούν ή να καταπολεμηθούν ως εγκληματική πράξη.

 

Όπως και να το κάνεις, άσχημα ή όμορφα, είναι τέχνη. Εγώ προσπαθώ να βάφω σε εγκαταλελειμμένα κτίρια και δεν με πειράζει να βλέπω τα τρένα βαμμένα.


Αλλά το να βάφεις το μαγαζάκι κάποιου ταλαίπωρου μικροεπιχειρηματία ή ένα νεοκλασικό είναι θλιβερό. Ακόμα και αν δεν εκτιμάς τη νεοκλασική αρχιτεκτονική, είναι κρίμα να μη σέβεσαι το μεράκι των μαστόρων που έφτιαχναν κάποτε τέτοια κτίρια.

 

Δείτε την τοιχογραφία των Os Gemeos στην Πειραιώς, έχει γεμίσει με τεράστια throw ups από ξένους κυρίως γκραφιτάδες, είναι πραγματικά θλιβερό.

 

Ένας στους δέκα γκραφιτάδες που έρχονται μπορεί να αφήσουν κάτι καλό, όπως ο RUIN και ο Skirl από τη Βιέννη, που επισκέφτηκαν πρόσφατα την Αθήνα, ή ο OMICK. Αυτοί είναι πραγματικοί καλλιτέχνες.


Κάποιοι από αυτούς αγαπάνε πραγματικά την Αθήνα, όπως ο Sam 3 από την Ισπανία, που μετακόμισε πρόσφατα εδώ, και ας μην ξεχνάμε τον WD από το Μπαλί, που είναι εδώ και 10 χρόνια στην Ελλάδα κι έχει χαρίσει "κοσμήματα" στην πόλη μας, όπως η κουκουβάγια.

 

Αυτοί οι καλλιτέχνες κάνουν την Αθήνα μια παγκόσμια πόλη, τουλάχιστον για το street art, και αν το πάρει έτσι κανείς, είναι καλό, από δημιουργικής απόψεως, που υπάρχει αυτή η "ασυδοσία" στην πόλη μας, ας μην τα βάζουμε όλα στο ίδιο τσουβάλι».

 

Μπροστά σε ένα έργο τέχνης νιώθεις σεβασμό, ακόμα και ο πιο αδαής αντιλαμβάνεται ότι είναι έργο τέχνης, και ο πιο βλάκας μπροστά στην ομορφιά στέκεται έκθαμβος. Αυτό που γίνεται τώρα σου δημιουργεί μια απέχθεια. Φωτο: Γιώργος Αδάμος/LIFO

 

Φωτο: Γιώργος Αδάμος/LIFO

 

Φωτο: Γιώργος Αδάμος/LIFO

 

Αθήνα
53 Σχόλια
123
avatar
luki 11.4.2018 | 10:59
Το σόι τέχνη είναι αυτή που επιβάλλεται με το ζόρι; Δεν ζήτησα να μετατρέψει κάποιος τον τοίχο μου σε καμβά. Το κάνει χωρίς να με ρωτήσει. Μου επιβάλει να βλέπω την δική του "τέχνη" παντού. Εγώ αυτό το λέω φασισμό, αναμεμειγμένο με μπόλικο ψώνιο και παντελή έλλειψη ταλέντου. Αυτοαποκαλούνται και artists πανάθεμα του, ενώ το μόνο που ξέρουν να κάνουν είναι μουτζούρες επιπέδου μικρού παιδιού.
avatar
Άρης Κωνσταντινίδης 11.4.2018 | 11:51
Η "μάστιγα" ασφαλώς αντιμετωπίζεται. Με τον πιό απλό και εύκολο τρόπο: Απλώς βγάζεις την αστυνομία στους δρόμους και την αφήνεις να κάνει τη δουλειά της. Στην πόλη πρωτεύουσα της παλαβομάρας όμως, απαγορεύεται να αφήσεις την αστυνομία να κάνει τη δουλειά της γιατί τότε θα κατηγορηθείς για "φασισμό". Έτσι οι κυβερνήσεις και οι υπουργοί προτιμούν να σφυρίζουν αδιάφορα, αντί να προσπαθήσουν να βγάλουν τα κάστανα από τη φωτιά. Ιδίως σήμερα που έχουμε και "πρωτηφοραριστερα" που είναι πολύ "ευαίσθητη" σε ζητήματα αστυνομικής παρέμβασης και πολύ αναίσθητη σε ζητηματα τάξεις.

Έχουμε τις πόλεις που θέλουμε. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία γι'αυτό!
avatar
tktk 11.4.2018 | 12:11
Γενικότερα οι τουρίστες που επισκεπτονται την Αθήνα το κάνουν για να ζήσουν για λίγο στο χάος, σαν ένα λούνα παρκ. Και γι αυτό και δεν προσελκύει πολύ περισσότερους όπως θα μπορούσε. Ακούω ακόμα τουρίστες να λένε στα νησια μεταξύ τους: πήγατε Αθήνα; Συναρπαστική πόλη. Είναι πολύ βρώμικη και χαώδης αλλά συναρπαστική!
Βγάλτε συμπεράσματα...
βλαχάκι (το) 11.4.2018 | 12:49
Τα territorial pissings των γκραφιτάδων και δη τα άτεχνα είναι πρόβλημα βέβαια, ειδικά σε εν λειτουργία κτήρια (...μεγάλος σταρχιδισμός, όμως τόσο μυαλό φαίνεται διαθέτουν), αλλά είναι και έτερα πράγματα που είναι χάλια: Οι δρόμοι με τα μπαλώματα, τα σπασμένα πεζοδρόμια και αγωγοί, οι ταμπέλες-διαφημιστικά-led-αυτοκόλλητα που είναι παντού, η βρωμιά, η στάση-στάθμευση αυτοκινήτων, το συνεχές μπετό, τα άσχημα κτήρια με τις ότι να 'ναι προσθήκες.
avatar
Ramon Ramone 11.4.2018 | 14:13
Σύμφωνοι. Απλώς το άρθρο αναφέρεται σε κάτι συγκεκριμένο, πολύ άσχημο, πολύ ακαλαίσθητο στις περισσότερες περιπτώσεις, και πολύ εκνευριστικό, ειδικά αν ο τοίχος είναι δικός σου. Τέχνη my ass... Σε κάποια βέβαια "ανώτερα" και "φωτισμένα" μυαλά που δεν πολυπιστεύουν στην έννοια της ιδιοκτησίας αυτά φαίνονται ως μικροαστικοί καθωσπρεπισμοί και τα αντιμετωπίζουν με την συνήθη τους αλαζονεία και έπαρση...
avatar
Μαύρος Γάτος 11.4.2018 | 17:02
Συμφωνώ.
Πολύ χειρότερη αίσθηση παρακμής και μπάχαλου δίνουν το σκουπιδαριό (πόσο μάλλον το παχύτατο στρώμα αποτσίγαρων που συσσωρεύεται στους κόμβους των μεγάλων αρτηριών που απ' ό,τι φαίνεται, δεν ανήκουν στην αρμοδιότητα κανενός και δεν καθαρίζονται ποτέ), η μυρωδιά του κάτουρου σε πολλά σημεία, τα οκταπλοπαρκαρισμένα αυτοκίνητα, τα σκισμένα πανώ που κρέμονται από τους δρόμους, το κουρελαριό της τεράστιας εμπορικής αφισσοκόλησης...
Κι όταν τα βλέπουν όλα αυτά (Ελληνες και ξένοι) γιατί να μην βάλουν το... σπρέι τους και να αυξήσουν ακόμα περισσότερο το μπάχαλο της πόλης;
avatar
MiLe 11.4.2018 | 19:15
Two wrongs don’t make a right
βλαχάκι (το) 11.4.2018 | 22:35
...never said the opposite, however new demons can't possibly erase old ones and as far as I know people, generally, do tend to keep "clean" what is already clean and mess around with what isn't. Dirt and mess just attracts more dirt and mess.

και όπως έλεγε και κάποιος: -"Αχ, μάνα, κρύωσα!" -"Αμ, σε ήξερα κι απ' το καλοκαίρι Γιούλα μου", if you know what I mean.
avatar
Προσωρινώς ο Ποκοπίκος 12.4.2018 | 12:08
Βλαχακι είσαι λαθος γιατί η ρητορικη αυτη τακτικη χρησιμοποιήτε για να "αποδυναμώσει" το επι της συζητήσεως προβλημα βαζοντας αλλα επισης προβληματα, είναι κοινως ενα καλογραμμενο "ναι αλλα και ο γιωργακης...."

Για τα σπασμενα πεζοδρομια/δρομοι υπάρχουν οι Δημοι για να αποδωθουν ευθυνες (αμα το αποφασίσουμε ποτε), οι ταμπελες, led κτλ είναι επιγραφες καταστηματων, υπάρχει λογικα κειμενη νομοθεσία, η βρωμια εχει υπευθυνο παλι τον εκαστοτε Δημο, τα παρανομα παρακρισμενα εχουν πινακιδες και αρα υπολογους οδηγους, το συνεχες μπετον και τις προσθηκες να σου θυμησω ότι η Αθηνα ηταν πολη των 10.000 και σε λιγότερο απο εναν αιωνα εγινε πολη των 5.000.000 και ποτε δεν ηταν πλουσια πολη οπως Ρωμη, Παρισι κτλ.

Τα γκραφιτι 1.δεν εχουν υπολογους 2, είναι παρανομα στην πλειοψηφία τους (οπως η αφισοκοληση) αφου δεν γίνονται κατοπιν αδειοδοτησης είτε Δημου (δημοσια κτηρια) είτε ιδιωτων (πολυκατοικιες).

Το Μπετον δεν μπορουμε χωρις να γκρεμισουμε να το διορθωσουμε, την βρωμα τους δρομους/πεζοδρόμια χωρις την ανακατατομη του αστικου πληθυσμου (οσο επιπλεον χρημα και να ριξουμε)....τα γκραφιτι/αφισσοκοληση ομως μπορουμε.

Το σχολιο σου ηταν κυριολεκτικα "ναι μεν αλλα ο κωστακης".
βλαχάκι (το) 12.4.2018 | 17:11
Ποκοπίκε δεν έχω κανέναν ιδιαίτερο λόγο να αποδυναμώσω το "επί συζητήσεως πρόβλημα", γιατί δεν έχω κανένα απολύτως συμφέρον. Ίσα, ίσα που αυτή η εικόνα ΔΕΝ μου αρέσει ΚΑΘΟΛΟΥ, αλλά ΔΕΝ είναι το μόνο πράγμα που ΔΕΝ μ' αρέσει σ’ αυτήν την εικόνα, σόρυ τι να κάνομε δηλαδή. Σιγά την κείμενη νομοθεσία με τις ταμπέλες, που ο καθείς κάνει ο,τι του κατέβει και κοτσάρει και μία σαν οδική σήμανση, σιγά που μας φταίει το γεγονός ότι η Αθήνα ήταν χωριό για το γεγονός ότι ο ημεδαπός είναι ικανός να ανοίξει το παραθυράκι του auto του και να πετάξει το πλαστικό του φραπέ που θα πέσει σκάσει πάνω στο παρμπρίζ ρε φίλε. Για το γεγονός -βέβαια- ότι είμαστε ολίγον τι αρχοντοχωριαταραίοι και γυφτομπαροκομπαρόκοι στο οικιστικό, ενδεχομένως και να φταίει.

Τελοσπαντων, αυστηρά επί του θέματος, επιμένω, ότι παρότι -όντως- φαίνεται να υπάρχει αυτό το χαζοτρεντ με τους εξωγενείς γκραφιτάδες wannabees (τρομάρα να τους έρθει), δυστυχώς στην περιοχή, μία χάλια εικόνα αναφορικά επικρατούσε και όλα τα ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ χρόνια. Οι "ξένοι" προφανώς «πατάνε» και λειτουργούν προσθετικά, με οπτικό κορεσμό, αλλά τώρα μας έπιασε ο πόνος;

Ας δούμε και το κτήριο "ύψιλον" το 2009 (2η από κάτω στο παρόν άρθρο):
http://4.bp.blogspot.com/_kg4-mdNSMSE/SuQ47_wyAZI/AAAAAAAABKk/qZC9zRPy2Us/s1600-h/DSCF7993.JPG

και

ας δούμε το "Το πάρκινγκ στη γωνία Σολωμού και Σουλτάνη" το 2011 (3η από πάνω στο παρόν):

https://www.google.com/maps/@37.9864435,23.7337493,3a,75y,189.03h,100.91t/data=!3m7!1e1!3m5!1sS3ZuF1b_SE3lnNKdHGkFOA!2e0!5s20110801T000000!7i13312!8i6656

…και ας δούμε μερικές φωτό από το 2011:
http://odos-exarcheion.blogspot.gr/2011/03/blog-post.html

+

(2014)
https://www.google.com/maps/@37.9870404,23.7355017,3a,75y,336.53h,90.2t/data=!3m6!1e1!3m4!1sl1rCfG5s7_Ffi63A0GnNvQ!2e0!7i13312!8i6656
(2009)
https://www.google.com/maps/@37.9874057,23.7356096,3a,75y,108.36h,99.13t/data=!3m6!1e1!3m4!1sdl2X8woOX4sCOuwjw0_9Hw!2e0!7i13312!8i6656
(2009)
https://www.google.com/maps/@37.9864292,23.7364422,3a,75y,15.1h,94.45t/data=!3m6!1e1!3m4!1s0kscDg83oxli16l2H3spUw!2e0!7i13312!8i6656
(2009)
https://www.google.com/maps/@37.9871286,23.7380637,3a,75y,182.96h,94.66t/data=!3m6!1e1!3m4!1s-CgNwineVinE7zZh4wKgUQ!2e0!7i13312!8i6656
(2009)
https://www.google.com/maps/@37.9891896,23.7403285,3a,75y,56.75h,92.11t/data=!3m6!1e1!3m4!1ssRFR39w7FD47y-Kae7T0uA!2e0!7i13312!8i6656
(2009)
https://www.google.com/maps/@37.9900402,23.7452018,3a,75y,76.59h,94.82t/data=!3m6!1e1!3m4!1s0HSfaT65hW8Jyg_Z2f256A!2e0!7i13312!8i6656

+
Βικτώρια φώτο 2011:

https://www.google.com/maps/@37.9930028,23.7305714,3a,75y,143.03h,95.84t/data=!3m7!1e1!3m5!1sLbmj2r6l30aeFA6kSeGqUg!2e0!5s20110801T000000!7i13312!8i6656

και το ίδιο σημείο το 2014 (με ελληνικότατες προσθήκες):
https://www.google.com/maps/@37.9930036,23.7305689,3a,75y,143.03h,95.84t/data=!3m7!1e1!3m5!1sZN4QPLm668dpRyAtk8sjbw!2e0!5s20140801T000000!7i13312!8i6656
avatar
luki 12.4.2018 | 17:44
Δηλαδή ρε βλαχάκι επειδή το αστικό περιβάλλον της Αθήνας είναι ήδη άσχημο, πρέπει να κάνουμε ότι περνάει από το χέρι μας να το ασχημίσουμε ακόμη περισσότερο;;; Όταν ήμουνα μικρότερη, θεωρούσα ότι το πιο φρικτό πράγμα στην Αθήνα είναι οι γκρι πολυκατοικίες της. Τα τελευταία χρόνια θεωρώ ότι το πιο άσχημο, μίζερο, φασιζστικό και καταθλιπτικό στοιχείο που υπάρχει στις ελληνικές πόλεις είναι τα γκράφιτι (ιδίως τα tags) και οι σχισμένες αφίσες.
βλαχάκι (το) 12.4.2018 | 20:52
Luki, πιθανολογώ ότι όταν έγραφες το σχόλιο δεν είχε δημοσιευτεί το δικό μου 17:11, χρήσιμο θα ήταν να του ρίξεις μια ματιά, αν θες. Επίσης θα επαναλάβω κάτι που έχω πει και άλλες φορές: αν κάποιος δεν λέει "άσπρο", δεν σημαίνει ότι λέει "μαύρο", πολύ δίπολο ρε παιδί μου. Η γενικότερη, ευρύτερη, μεγαλύτερη εικόνα πάσχει και πάσχει πολύ καιρό τώρα, προφανώς και δεν λέω ότι δεν πρέπει να γίνει κάτι και για το συγκεκριμένο. Αλλά αν, πάλι, θεωρούμε ότι το νο.1 πιο άσχημο και φασίζον πράγμα σ' αυτήν την πόλη είναι το τάγκινγκ, ε... εντάξει ο καθείς δικαιούται την άποψή του και δεν χρειάζεται να συμφωνούμε όλοι.
Haifischnet 11.4.2018 | 13:16
Μα γιατί, άραγε, δεν πάνε στην Βουδαπέστη;

(μπουχαχα!)
avatar
Ανώνυμος/η 11.4.2018 | 13:43
Η λύση είναι πολυ απλή :Βγαίνει η αστυνομία και κόβει τον κωλο οποίου τουρίστα η μη την είδε artist και θέλει να κάνει και αυτός την κουτσουλιά του ...
Αυτοί που είναι πραγματικοί καλλιτέχνες ,μπορούν να βάφουν με την γραπτή άδεια που πήραν στα χέρια .
A guy somewhere north 11.4.2018 | 14:04
Αθήνα, διαμαντόπετρα, της Γης το δαχτυλίδι...
avatar
nego 11.4.2018 | 14:49
Αυτό που μου αρέσει στην LIFO ειναι να συνδυάζω αρθρα μια και τα βρίσκω ιδιαιτέρως αντικειμενικά και κυρίως ψυχραιμα ,κάτι που εγώ πολλές φορές δεν είμαι.
Αναρατιέμαι λοιπόν αν καποια στιγμή καποιος κατοικος αντιδράσει πιο 'εντονα στο γκραφιτοτουρισμό είναι δυνατον να καταγραφεί η αντιδραση αυτη από το Δίκτυο Καταγραφής Περιστατικών Ρατσιστικής Βίας ?
λukum (το) 11.4.2018 | 14:54
Αν υπήρχαν ΜΚΟ «προστασίας ελεύθερης καλλιτεχνικής έκφρασης δίχως σύνορα» θα είχαν μηνύσει και τον αρθρογράφο και την εφημερίδα για φασισμό και υποκίνηση φυλετικού μίσους.

Ρίξτε όμως και μία ματιά στον περιβάλλοντα χώρο της Καλών Τεχνών της Αθήνας που το άρθρο σας δημοσιεύει μέσα από φωτογραφίες...
Πόσο διαφέρει η θλιβερή εικόνα που παρουσιάζει το άρθρο για το κέντρο της Αθήνας από το ακαδημαϊκό περιβάλλον της Σχολής Καλών Τεχνών; Όταν ένα Ανώτατο Πανεπιστημιακό Ίδρυμα, που υποτίθεται πως φοιτά και διδάσκει η ελίτ (;) της χώρας, παρουσιάζει μία τέτοια θλιβερή εικόνα τι περιμένετε για το κέντρο της Αθήνας;
λukum (το) 11.4.2018 | 23:46
http://www.lifo.gr/articles/athens_articles/171938
Σωφρόνιος 11.4.2018 | 15:05
Τωρα βαφουν τα νεοκλασικα. Θα ρθει καιρος που θα βαφουν και τα αρχαια μνημεια.
avatar
σκύλος 11.4.2018 | 22:04
Στην αψίδα του γαλέριου (καμάρα-Θεσσαλονίκη) έχουν ζωγραφίσει κάτι αλφάδια ενώ η εκκλησία της Αγίας Σοφιάς (Θεσσαλονίκη)είναι γεμάτη υπογραφές (tags).

Η λύση είναι παιδεία(καμπάνιες σε σχολεία), αστυνόμευση & καθαρισμός των μνημείων με έξοδα των υπαιτίων.
λukum (το) 11.4.2018 | 23:49
Παιδεία έχουν και αυτοί που έχτισαν αυτό...
http://www.lifo.gr/articles/architecture_articles/187540/giati-xtizetai-ayto-to-paranomo-teratoyrgima-dipla-sti-moni-ntaoy-pentelis

Παιδεία, ανώτατη, που όπως φαίνεται δεν είναι η λύση...

Lucretius 12.4.2018 | 08:15
Στην καμάρα αναγκάστηκαν να τοποθετήσουν κάγκελα γύρω από την βάση επειδή η κατάσταση είχε ξεφτιλιστεί και το μνημείο έχανε υλικό με κάθε καθαρισμό. Πλέον βέβαια τα ούγκανα έμαθαν και κρεμάν τα πανώ πάνω στα κάγκελα. Πολιτισμός.
123