Μέρος του ιστορικού, επιβλητικού κτιρίου στη διασταύρωση Πανεπιστημίου και Πατησίων αξιοποιείται ήδη εμπορικά από τη δανέζικη εταιρεία Flying Tiger, ενώ σύντομα στο ίδιο κτίριο αναμένεται να λειτουργήσει ένα νέο υπερκατάστημα της ελληνικής αλυσίδας καλλυντικών Galerie de Beauté. Φωτο: Φίλιππος Λεμονής/LIFO
Αθήνα

Επιδρομή επενδυτών στην Ομόνοια/ Δεκάδες νέα πρότζεκτ

Η κατασκευή ξενοδοχείων και η αξιοποίηση κτιρίων δίνουν νέα πνοή στην πολύπαθη πλατεία

Νέα δυναμική αποκτά η πολύπαθη πλατεία Ομονοίας με επενδυτικές δραστηριότητες, κατασκευή ξενοδοχείων και την αξιοποίηση ιστορικών κτιρίων. Ένας τόπος συνάντησης που κατά το παρελθόν έζησε σπουδαίες στιγμές, αλλά τα χρόνια της οικονομικής κρίσης μετατράπηκε σε έναν παρακμιακό δημόσιο χώρο. Ένα κατεξοχήν κομβικό σημείο του αστικού τοπίου, που στο πέρασμα των ετών δέχτηκε πολυάριθμες παρεμβάσεις και για μεγάλο χρονικό διάστημα αφέθηκε στη φθορά, στη διάβρωση, στην υποβάθμιση και στην εγκατάλειψη.


Όμως το τελευταίο χρονικό διάστημα κάποιες επιχειρηματικές πρωτοβουλίες, σε συνδυασμό με τη διαρκή κινητικότητα που επικρατεί στην περιοχή, στόχο έχουν να τη μετατρέψουν σε ένα εμπορικό κέντρο αλλά και σε ένα πεδίο πολλαπλών στάσεων, δίνοντας νέα πνοή στο κέντρο της Αθήνας.

 

Το τελευταίο χρονικό διάστημα κάποιες επιχειρηματικές πρωτοβουλίες, σε συνδυασμό με τη διαρκή κινητικότητα που επικρατεί στην περιοχή, στόχο έχουν να τη μετατρέψουν σε ένα εμπορικό κέντρο αλλά και σε ένα πεδίο πολλαπλών στάσεων, δίνοντας νέα πνοή στο κέντρο της Αθήνας.


Ήδη η διακοπή λειτουργίας του υποκαταστήματος της Εθνικής Τράπεζας στο ισόγειο του επιβλητικού κτιρίου στη διασταύρωση Πανεπιστημίου και Πατησίων έδωσε τη δυνατότητα να αξιοποιηθεί εμπορικά ένας χώρος επιφάνειας άνω των 700 τ.μ. Συγκεκριμένα, στα 250 τ.μ. ξεκίνησε τη λειτουργία του κατάστημα της δανέζικης εταιρείας Flying Tiger, ενώ στα υπόλοιπα 480 τ.μ. αναμένεται άμεσα να λειτουργήσει ένα νέο υπερκατάστημα της ελληνικής αλυσίδας καλλυντικών Galerie de Beauté.

 

Ένα ιστορικό μέγαρο το οποίο οικοδομήθηκε στις αρχές του 20ού αιώνα και λόγω των αρχιτεκτονικών χαρακτηριστικών τα σχέδια αποδίδονται στον αρχιτέκτονα Eρνστ Τσίλερ. Πρόκειται για προϊόν του λεγόμενου εκλεκτικιστικού ιστορισμού, που διατηρεί βέβαια κάποια στοιχεία του αθηναϊκού νεοκλασικισμού. Εκτείνεται σε τρεις όψεις, επί της πλατείας Ομονοίας, της οδού Πανεπιστημίου και της οδού Πατησίων, οι οποίες έχουν χαρακτηριστεί διατηρητέες από το υπουργείο Πολιτισμού.

 

Το Σαρόγλειο Μέγαρο, το οποίο μέχρι πρότινος στέγαζε το Ειρηνοδικείο και υπηρεσίες του Πταισματοδικείου Αθηνών θα αξιοποιηθεί επιχειρηματικά από την κατασκευαστική εταιρεία Dimand με σκοπό την ξενοδοχειακή χρήση. Φωτο: Φίλιππος Λεμονής/LIFO


Επίσης, προς αξιοποίηση οδεύει και το Σαρόγλειο Μέγαρο, το οποίο μέχρι πρότινος στέγαζε το Ειρηνοδικείο και υπηρεσίες του Πταισματοδικείου Αθηνών. Το κτίριο της οδού Σταδίου 65 που ανεγέρθηκε στη θέση της κατοικίας του Π. Σαρόγλου αναμένεται να αξιοποιηθεί από την κατασκευαστική εταιρεία Dimand με σκοπό την ξενοδοχειακή χρήση.

 

Σε επικοινωνία που είχαμε με τον γενικό διευθυντή της εταιρείας Πάνο Παναγιωτίδη μάθαμε ότι: «Το επιχειρηματικό μας πλάνο προβλέπει τη δημιουργία ξενοδοχείου τεσσάρων αστέρων που θα περιλαμβάνει όλες τις σύγχρονες προδιαγραφές. Πρόκειται για ένα νεανικό concept πέρα από τα στατικά ξενοδοχεία που γνωρίζαμε, με στόχο να απευθύνεται στις ανάγκες του σύγχρονου ταξιδιώτη. Υπολογίζουμε ότι θα είναι έτοιμο τους επόμενους 18-24 μήνες επειδή, λόγω της τοποθεσίας του, στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας, καθυστερεί πολύ η αδειοδοτική διαδικασία».

Το ξενοδοχείο «La Mirage» που είναι κλειστό από το 2008 αναμένεται να επαναλειτουργήσει το προσεχές διάστημα. Φωτο: Φίλιππος Λεμονής/LIFO
Εδώ και λίγο καιρό ξεκίνησε τη λειτουργία του το εννιαόροφο Breeze Boutique Athens. Φωτο: Φίλιππος Λεμονής/LIFO


Ελάχιστα μέτρα πιο πέρα υπάρχει το ξενοδοχείο «La Mirage» που είναι κλειστό από το 2008 και αναμένεται να επαναλειτουργήσει το προσεχές διάστημα. Στον διαγωνισμό που πραγματοποιήθηκε υπέβαλε ο επιχειρηματίας Στέλιος Ιωαννίδης τη μοναδική πρόταση. Πιθανολογείται ότι έχει σκοπό να διατηρήσει την ίδια επωνυμία και να δημιουργήσει μια νέα ξενοδοχειακή μονάδα επί της οδού Μαρίκας Κοτοπούλη 3 που θα προσφέρει υψηλού επιπέδου τεχνολογικές υπηρεσίες στους πελάτες του.

 

Παράλληλα, εδώ και λίγο καιρό ξεκίνησε τη λειτουργία του το Breeze Boutique Athens, ένα ξενοδοχείο με εννέα ορόφους που βρίσκεται δίπλα στην πλατεία Ομονοίας, κατά μήκος της οδού Χαλκοκονδύλη, στον αριθμό 46. Το συγκεκριμένο κτίριο παρέμενε κλειστό τα τελευταία χρόνια και πλέον κατακλύζεται καθημερινά από ταξιδιώτες.

 

Το ιστορικό ξενοδοχείο Πίνδαρος θα ανακαινιστεί ριζικά από τον όμιλο Αλλαντικών Υφαντή. Φωτο: Φίλιππος Λεμονής/LIFO


Την ίδια στιγμή μια νέα ξενοδοχειακή επένδυση σχεδιάζει σε ιδιόκτητο ακίνητο δίπλα στο δημαρχείο της Αθήνας ο όμιλος Αλλαντικών Υφαντή. Ειδικότερα, η επένδυση προβλέπει την ανακατασκευή του διατηρητέου κτιρίου όπου κάποτε στεγαζόταν το ιστορικό ξενοδοχείο Πίνδαρος και βρίσκεται στη διασταύρωση των οδών Σοφοκλέους και Αθηνάς. Βάσει των μέχρι στιγμής δεδομένων, δρομολογείται η ριζική ανακαίνιση με την προσθήκη τριών ορόφων στο υπάρχον κτίριο από την ιδιοκτήτρια εταιρεία του Fresh Ηotel, η οποία ελέγχεται από τον όμιλο Υφαντή.

 

Επίσης, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της LiFO, ολοκληρώθηκε η διαδικασία μίσθωσης του ιστορικού ξενοδοχείου «Ολυμπιάς» στη διασταύρωση της οδού Αθηνάς 57 με την πλατεία Βαρβακείου και αναμένεται η δημιουργία ενός νέου ξενοδοχείου πέντε αστέρων.

 

Πρόκειται για ένα πενταώροφο κτίριο που οικοδομήθηκε στη διάρκεια του Μεσοπολέμου. Χαρακτηριστικό δείγμα ενός μεταβατικού μοντερνισμού, σε αφαιρετικό μορφολογικό ύφος και διανθισμένο με νεοβυζαντινά στοιχεία, όπως οι καμάρες και οι παραστάδες ανοιγμάτων, οι οποίες είναι ορατές ακόμη και σήμερα από τον επισκέπτη. Από τον ίδιο επιχειρηματία μισθώθηκε και το γειτονικό κτίριο στην οδό Αρμοδίου 12, το οποίο επίσης προορίζεται για ξενοδοχείο.

 

Στο ιστορικό ξενοδοχείο «Ολυμπιάς» της οδού Αθηνάς 57 αναμένεται η δημιουργία ενός νέου ξενοδοχείου πέντε αστέρων. Φωτο: Φίλιππος Λεμονής/LIFO


Επιπλέον, ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση των δύο εμβληματικών κτιρίων της πλατείας Ομόνοιας «Μέγας Αλέξανδρος» και «Μπάγκειον» θα ξεκινήσει στις αρχές του επόμενου έτους. Ωστόσο, στην ανατολική γωνία της διασταύρωσης της οδού Αθηνάς με την πλατεία Ομονοίας ετοιμάζεται από την εταιρεία «Βενέτης» ένα νέο concept γρήγορης εστίασης, το οποίο, σύμφωνα με επιβεβαιωμένες πληροφορίες, θα είναι έτοιμο το Φεβρουάριο του 2019, συμβάλλοντας στην αναζωπύρωση της επιχειρηματικής κίνησης του υποβαθμισμένου κέντρου της Αθήνας.


Κατά καιρούς, η ιστορική πλατεία της Αθήνας έχει βρεθεί στο επίκεντρο πολλών αναπλάσεων. Όμως τα προβλήματα καθαριότητας, ανομίας και παραβατικότητας παραμένουν. Το ζητούμενο είναι να ξαναβρεί τη χαμένη της αίγλη, να ανακοπεί η φθίνουσα πορεία της και να εξελιχθεί πάλι σε αναβαθμισμένο συγκοινωνιακό κόμβο αλλά και σε ένα ενιαίο «ζωντανό» σημείο αναφοράς των χιλιάδων διερχόμενων πολιτών.

 

______

Xρησιμοποιήθηκε footage από την Athens Biennale 2015 - 2017 "OMONOIA"

 

Το κτίριο της οδού Αρμοδίου 12 θα μετατραπεί και αυτό σε πολυτελές ξενοδοχείο. Φωτο: Φίλιππος Λεμονής/LIFO

 

Η πλατεία Ομονοίας από ψηλά. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

 

Κατά καιρούς, η ιστορική πλατεία της Αθήνας έχει βρεθεί στο επίκεντρο πολλών αναπλάσεων. Φωτο: Φίλιππος Λεμονής/LIFO

 

Η πλατεία για μεγάλο χρονικό διάστημα αφέθηκε στη φθορά, στη διάβρωση, στην υποβάθμιση και στην εγκατάλειψη.Φωτο: Φίλιππος Λεμονής/LIFO

 

Αθήνα
38 Σχόλια
avatar
odyseas iliades 19.9.2018 | 11:05
Να ελπίζουμε ότι η Πολιτεία θα φροντίσει να απομακρυνει ό,τι και όσους "στολίζουν" σημερα την πολύπαθη πλατεία ώστε αυτές οι προσπάθειες να έχουν ουσιαστικό αποτέλεσμα για εμάς και για αυτούς που θα βάλουν το χρήμα.
avatar
Ανώνυμος/η 19.9.2018 | 11:44
...και το κέντρο μιας ακόμα ευρωπαϊκής πόλης οδεύει ολοταχώς στην μετατροπή του σε ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο, ένα μεγάλο "τουριστικό theme park". Σε 3-4 το πολύ καλοκαίρια το πολύ θα ζήσουμε κατάστάσεις Βαρκελώνης και Βενετίας, ντόπιοι Vs τουρίστες (και επιχειρηματίες τουρισμού). Μια κατάσταση που καλπάζει απρογραμμάτιστη και ανεξέλεγκτη με τον Δήμο να κοιτάει σιωπηλά (και μέσω αυτής της σιωπής, να την επικροτεί) το απόλυτο laissez-faire.

γιατί ναι, το κέντρο της Αθήνας και η πλατεία Ομονοίας χρειάζονται πολλά. όχι όμως, γκατζετάκια από το Tiger, βερνίκια νυχιών ή νέες ορδές-κοπάδια τουριστών...

#gentrification_αγαπη_μου
avatar
walkingbread 19.9.2018 | 14:12
Αυτη την καραμελα που οποτε παει να γινει κατι σε μια υποβαθμισμενη περιοχη ειναι gentrification και κακο, να την κοιταξεις φιλε μου
avatar
Ανώνυμος/η 19.9.2018 | 16:57
Την έχω κοιτάξει καλά "φίλε μου". Όπως μάλλον δεν πρόσεξες, στο σχόλιό μου φυσικά και συμφώνησα με την ανάγκη να υπάρξει παρέμβαση στο κέντρο της Αθήνας και στην περιοχή της Ομόνοιας. Υπάρχουν όμως πολλών ειδών "κάτι", όχι μόνο τα εμπορικά κέντρα και τα ξενοδοχεία. Γιατί αυτά -και εδώ μιλάω με την επιστημονική μου ιδιότητα/γνώσεις- ναι, αυτά τα projects θα επιφέρουν εξευγενισμό (gentrification)

υγ: μην κάνουμε τώρα την κουβέντα του τί είναι ο εξευγενισμός κι αν κάνει καλό ή όχι...
avatar
LANTUS 19.9.2018 | 21:45
Εκτορ Μπελασκοαράν Σάιν πες μας τι προτείνεις με 2-3 συγκεκριμένα παραδείγματα και γιατί βλέπεις αρνητικά τον εξευγενισμό, ο οποίος και δεν πρόκειται να συμβεί όπως συνέβει σε περιοχές στο Παρίσι/Λονδίνο κλπ.
ημίθεος 22.9.2018 | 02:08
καλύτερα να κοιτάξετε εσείς αυτή την καραμέλα της "ανάπτυξης" που εμφανίζεται και εξαφανίζεται με παραμυθένιες ταχύτητες όπου κρίνουν συμφέρον διάφοροι "βασιλιάδες" του real estate...
avatar
atman 19.9.2018 | 21:28
αγαπητε Εκτορ, να υποθεσω οτι το λεωφορειο της περιοχης που μενεις δεν κατεβαινει ποτε κατω απο την Καννιγος;;; Κατι τετοια για gentrefication στην Ομονοια (ροφλ) μονο απο ανθρωπους που εχουν περασειο τη ζωη τους στα Ψυχικα καταλαβαινω και οχι στις αφετηριες των 852 και των Β18.

Η Ομονοια ειναι ηδη genrify σε αυτους που εχουν πορωση με την μιζερια και την παρακμη, αντικατοπτριζοντας ψυχαναλιτικα μαλλον προβληματα. Για να μην γινει παρεξηγηση δεν αναφερομαι σε σενα,αλλα σε αυτους που προτιμουν 10 πρεζακια να πεθαινουν σε ενα υπογειο απο ενα airbnb.
avatar
Ανώνυμος/η 20.9.2018 | 12:59
Αγαπητέ LANTUS,
με χαρά να μοιραστώ εδώ κάποιες δικές μου σκέψεις προτάσεις γύρω από το θέμα της τραγικής εικόνας που παρουσιάζει η Ομόνοια και μεγάλο μέρος του κέντρου της πόλης.
Πριν λίγα χρόνια είχε τρέξει ένας αρχιτεκτονικός διαγωνισμός με τίτλο "Αθήνα 4x4" ο οποίος ανέδειξε κάποιες πολύ ωραίες ιδέες για πολύ μικρά φθηνά έργα σε τετράδες οικοδομικών τετραγώνων όλης της πόλης. Έμεινε στα χαρτιά.
Επίσης, χρόνια τώρα ο Δήμος συζητάει για την ανάγκη επιστροφής (ή ένταξης) της κατοικίας στο κέντρο της πόλης. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να γίνει με την επιδότηση στην αγορά πρώτης κατοικίας ή και για την επισκευή και επανάχρηση/κατοίκηση παλαιών κτηρίων ιδιαίτερου αρχιτεκτονικού ενδιαφέροντος. Κι αυτό ξεχάστηκε...
Φτάνοντας και στο θέμα της ασφάλειας ή καλύτερα του αισθήματος ασφάλειας που πρέπει να νιώθουν οι πολίτες, οι παγκόσμιες εμπειρίες έχουν δείξει πως ασφαλής πόλη είναι η ζωντανή πόλη. Και ζωντανή σημαίνει, όλες τις ώρες, με ποικιλία χρήσεων, κοινωνικών και πλυθησμιακών ομάδων που την χρησιμοποιούν κ.ο.κ.

(ένα πολύ καλό και εύκολα κατανοητό βιβλίο πάνω σε αυτά τα θέματα είναι το "Death and life of great american cities" της Jane Jacobs. μην σε αγχώνει ο τίτλος, αυτά που λέει ισχύουν και εκτός Αμερικής..)
avatar
Ανώνυμος/η 20.9.2018 | 13:19
αγαπητέ atman,
δεν θέλω να σταθώ στον τόνο του σχολίου σου - εμφανώς ειρωνικό προς εμένα, που ασφαλώς δεν γνωρίζεις αλλά εύκολα συμπεραίνεις ότι δεν έχω καμιά εικόνα η γνώση για τις περιοχές για τις οποίες μιλάμε και άρα δεν δικαιούμαι να μιλάω...
Μιλάω λοιπόν για gentrification χωρίς να "έχω περάσει τη ζωή μου στα Ψυχικά" (στο Παγκράτι μένω παρεπιπτόντως. δεν ξέρω που με κατατάσσει αυτό) Και ναι, χωρίς να έχω κατοικήσει σε αυτές τις περιοχές, τις ζω καθημερινά για λόγους σχετικούς με τη δουλειά μου.

"Πορωση με την μιζερια και την παρακμη" εγώ προσωπικά δεν έχω καμία. Και ειλικρινά δε βλέπω την εξίσωση "διαφωνείς με τον εξευγενισμό=έχεις πόρωση με τη μιζέρια και την παρακμή"
Βλέπω όμως πως πέφτεις εύκολα στην παγίδα να πιστεύεις πως ξέρεις τι προτείνω ή υπερασπίζομαι εγώ με βάση μόνο και μόνο το τί απορρίπτω! Επειδή δλδ δεν συμφωνώ με την μελλοντική εικόνα της Ομόνοιας και του κέντρου της Αθήνας όπως την παρουσιάζει το άρθρο, σημαίνει πως υπερασπίζομαι τη σημερινή! Ναι, δεν θέλω μια πόλη παραδομένη στο Airbnb. Αυτό για σένα σημαίνει ότι θέλω τα "10 πρεζάκια που πεθαίνουν στο υπόγειο"??? Ήμαρτον δλδ!!

[σχετικά με τον εξευγενισμό, τί ακριβώς σημαίνει, πώς λειτουργεί κλπ θα σου πρότεινα το βιβλίο "How to kill a city: Gentrification, Inequality, and the Fight for the Neighborhood" του Peter Moskowitz]

υγ: στο θέμα των προτάσεων που απάντησα προηγουμένως στον LANTUS, να προσθέσω και το λιανικό εμπόριο και την μικρή παραγωγή, ιστορικά χαρακτηριστικές χρήσεις του κέντρου της πόλης (Μοναστηράκι, Ψυρρή, Ομόνοια, Κεραμεικός κ.α) και οι οποίες εκδιώκονται συστηματικά τα τελευταία χρόνια, με συγκεκριμένες πολεοδομικές πολιτικές.
υγ2: θα ήθελα κάποια στιγμή να μου αναλύσεις αυτό που λες για "αντικατοπτρισμό ψυχαναλιτικών μάλλον προβλημάτων"
avatar
Μαύρος Γάτος 20.9.2018 | 16:24
Προς Εκτορα Μπελασκοαράν (τον οποίο και συγχαίρω για την επιλογή του ψευδωνύμου):

Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου σε όσα σχόλια έγραψες.
Πάντως, θα πρέπει σιγά σιγά να συνηθίσεις το γεγονός ότι σε αυτή τη χώρα -κυρίως οι υπερσυντηρητικοί/ξενόφοβοι/εθνικιστές, αλλά όχι μόνο-, μόλις πεις ή γράψεις 5-15 λέξεις, έχουν ήδη καταστρώσει για σένα ένα προφίλ και ψυχογράφημα δεκάδων σελίδων, το οποίο τις περισσότερες φορές αποτελείται από ένα ολόκληρο φεστιβάλ στερεοτύπων και κοινοτοπιών...
avatar
atman 21.9.2018 | 17:40
Αγαπητοι οσο και αν σας ενοχλει τα πραγματικα λαικα στρωματα της χωρας, η πολωνη καθαριστρια, ο αλβανος εργατης και ο μεροκαματιαρης της Δ.Αττικης δεν θα ειχαν κανενα απολυτως προβλημα με μια gentrify Ομονοια κατακλυσμενη απο ορδες τουριστων.

Οι μονοι που εχουν προβλημα ειναι αυτοι υπηρετουν ειτε συγκεκριμενοι πολιτικη ατζεντα μιζεριας είτε ως γνησιοι χιπστερ βλεπουν τις περιοχες αυτες (στις οποιες ουτε κατοικουν ουτε στην ουσια δραστηριοποιουνται - οχι το ποτο ή η συναντηση Ρομαντζο δεν ειναι πραγματικη δραστηριοποιηση) ως τουρισμο στον εξωτισμο.

Υποψη, γιατι σε αυτη τη χωρα θεωρητικοποιουμε τα παντα, συνηθως με ιδεες απο εισαγωγη.

Δεν με απασχολει τι κανει το gentrification παγκοσμια στο βερολινο, ή στη Στοκχολμη ή την Ν.Υορκη.

με αποσχολει τι κανουμε ΕΜΕΙΣ ΕΔΩ ΤΩΡΑ για να ξεφυγουμε προς μια αργη καθοδικη πορεια στο 3κοσμο που γινεται με κλειστα ματια, και μυρηκαζοντας ταυτοχρονα προβληματισμους που εν πολλοις εχουν γενηθει και ανηκουν σε αλλες οικονομικες και κοινωνικες συνθηκες.

Με λιγα λογια μπορειτε να μιλησετε για το gentrification στο Brooklyn οσο θελετε. Μη κανετε μονο αυτη τη συζητηση για την Ομονοια γιατι ειναι σα να λενε τι Κοζανη τι Λωζανη.

Αλλο που μενει κανεις αλλο που μεγαλωσε και ποιο ειναι το κοινωνικοπολιτικο backγground του.

avatar
atman 21.9.2018 | 17:45
Επισης Εκτορ οταν λες οτι ασφαλης περιοχη ειναι η ζωντανη περιοχη κανεις discrimination

Γιατι νομιζεις οτι η Ομονοια αυτη τη στιγμη δεν ειναι μια ζωντανη περιοχη;;;;

Οποιαδηποτε ωρα περασεις βλεπεις κοσμο να συναλασεται συνομιλει αναζητει και δουλευει - σχεδον μια αρχαια αγορα κανονικα.

Αρα δεν μας απασχολει για μια ασφαλη πολη αν εχει ζωη, αλλα τι ειδους ζωη ειναι αυτη. Εκει φαινεται να φοβασαι να συμπληρωσεις το επιχειρημα.
avatar
Ανώνυμος/η 22.9.2018 | 14:27
atman, επειδή έχεις βάλει πολλά θέματα και τα χεις βάλει και μπερδεμένα (και τα χεις βάλει και μαζί μου, αλλά αυτό είναι το λιγότερο), να τα ξεκαθαρίσουμε:

1) "Η πολωνη καθαριστρια, ο αλβανος εργατης και ο μεροκαματιαρης της Δ.Αττικης δεν θα ειχαν κανενα απολυτως προβλημα με μια gentrify (gentrified είναι το επίθετο) Ομονοια κατακλυσμενη απο ορδες τουριστων" Σε αυτό έχεις κατακόρυφα λάθος! Και θα στο αποδείξω με μια ιστορία. Έχω βρεθεί το 2006, στις 4 το πρωί σε bar γεμάτο κόσμο στην οδό Κωνσταντινουπόλεως στο Βοτανικό. Είναι αρχές καλοκαιριού, οι περισσότεροι με μια μπύρα στο χέρι και στο δρόμο. Και ξαφνικά βγαίνει στο μπαλκόνι του 1ου ακριβώς δίπλα ο τύπος που δεν μπορεί να κοιμηθεία από τη φασαρία, ο απόλυτα "μεροκαματιάρης" που λες κι εσύ και κοιτάει απελπισμένα περιμένοντας ένα σωρό κωλόπαιδα (κι εγώ μέσα!) πότε θα φύγουν για να πάει για ύπνο μπας και δεν σέρνεται στις 6 που θα ξυπνήσει να πάει στη δουλειά του. Εγώ με το που είδα την έκφραση αυτού του ανθρώπου απλά ντράπηκα και έφυγα.
Αυτό κάνει ο εξευγενισμός στην ζωή των χαμηλότερων στρωμάτων!
[κι αν στην Ομόνοια δεν υπάρχει κατοικία για να διαταραχτεί με αυτόν τον τρόπο, υπάρχει λιανεμπόριο, εστίαση και άλλες δραστηριότητες οι οποίες απότομα θα "αναβαθμιστούν" και θα ακριβύνουν, αφού δεν θα απευθύνονται πια σε αυτόν και θα του είναι απαγορευτικές]

2) Όταν λέω (όχι εγώ, καμιά εκατοστή πολεοδόμοι, αστικοί κοινωνιολόγοι κ.α) ότι ασφαλής πόλη είναι η ζωντανή πόλη, αναφέρομαι στη χρονική συνέχεια και την ποικιλία. Ζωντανή σημαίνει πολλές χρήσεις (κατοικία, γραφεία, εμπόριο, τουρισμός, αναψυχή, εστίαση κα) το οποίο θα φέρει και ζωή όλο το 24ωρο. Και χρήσεις που θα απευθύνονται σε πολλές και διαφορετικές κοινωνικές ομάδες (άρα όχι διαχωρισμός). Με μία λέξη: μίξη! κατανοητό? Είναι άπειρα τα παραδείγματα ανά τον κόσμο του πώς το zoning έχει φτιάξει νεκρές και επικίνδυνες πόλεις. Δες πχ πώς το CBD (Central Business District, η κεντρική περιοχή έδρα μεγάλων επιχειρήσεων) στις περισσότερες μεγαλουπόλεις του κόσμου νεκρώνει και γίνεται και επικίνδυνο τα σαββατοκύριακα!
Όπως βλέπεις δεν "φοβάμαι" να συμπληρώσω κανένα επιχείρημα.
(τον τόνο ειρωνείας σε αυτό το σημείο, τον αντιπαρέρχομαι)

Αν ακόμα δεν κατανοείς κάποια πράγματα και σε ενιδαφέρει να εμβαθύνεις, με χαρά να σε παραπέμψω σε βιβλιογραφία από ανθρώπους που έχουν μελετήσει καλύτερα τέτοια θέματα και μπορούν σίγουρα να στα εξηγήσουν καλύτερα!


Και για να το ξαναπώ αν ακόμα έχεις αμφιβολίες: Ναι, η Ομόνοια και η ευρύτερη περιοχή έχει ανάγκη από παρεμβάσεις/έργα/δράσεις/πολιτικές (πες το όπως θες). Όχι όμως από αυτά που περιγράφει το άρθρο εδώ.

υγ: "Δεν με απασχολει τι κανει το gentrification παγκοσμια στο βερολινο, ή στη Στοκχολμη ή την Ν.Υορκη" Σε πληροφορώ αγαπητέ μου πώς οι συνθήκες δεν διαφέρουν όσο πιστεύεις! Και εδώ πριν λίγα χρόνια λέγαμε "έλα μωρέ, τί αλλαγές μπορεί να φέρει το airbnb στην Αθήνα? δεν είμαστε Νέα Υόρκη εδώ" Κι αυτή τη στιγμή οι μισοί κάτοικοι των περιοχών του Δήμου Αθηνών, τρώνε εξώσεις ή εκβιασμούς τύπου "350 το είχαμε το νοίκι? ας το κάνουμε 800 γιατί αλλιώς το κάνω και airbnb" (αληθινή ιστορία, αληθινά τα νούμερα, Νεάπολη δίπλα στην Αλεξάνδρας)
avatar
Μαύρος Γάτος 22.9.2018 | 17:38
Προς τελευταίο σχόλιο του ΑΤΜΑΝ:
Λες:
"η πολωνη καθαριστρια, ο αλβανος εργατης και ο μεροκαματιαρης της Δ.Αττικης δεν θα ειχαν κανενα απολυτως προβλημα με μια gentrify Ομονοια κατακλυσμενη απο ορδες τουριστων"

ΜΑ και βέβαια θα είχαν καθώς θα είναι οι πρώτοι που θα αναγκαστούν να αλλάξουν γειτονιά όταν τριπλασιαστεί-πενταπλασιαστεί το ενοίκιο που πληρώνουν. Η δε πολωνίδα καθαρίστρια θα περνάει ώρες μέσα στα λεωφορεία για να φθάσει, από το μακρινό λαϊκό προάστιο στο οποίο θα καταλήξει, στην Ομόνοια όπου θα καθαρίζει τα διαμερίσματα που θα διατίθενται μέσω AirBNB.
Κι ενώ μπορεί να παίρνει μερικά ευρώ παραπάνω, η αίσθηση της υποβάθμισης και του ξεπεσμού θα εντείνονται μέσα της
avatar
atman 27.9.2018 | 12:02
Κυριοι αυτη τη στιγμη η πολωνη καθαριστρια και ο αλβανος μεροκαματιαρης ενδιαφερεται για την ασφαλεια που εχει στο σπιτι του, και οχι αν η Ομονοια ειναι genrify. Επισης ενδιαφερεται να ζει με ασφαλεια ειτε ειναι τα Κατω Πατησια είτε ειναι το Κολωνακι ειτε η Ομονοια ή τα Πετραλωνα.

Αυτοι δεν εχουν καημο να ζουν στα χιπ Πετραλωνα. Ζουνε ηδη στα υποβαθμισμενα Πατησια. Εχουν καημο να ζουν καπου σχετικα φτηνα και με ασφαλεια. Το genrification της Ομονοιας δεν εχει καμια σχεση με αυτο, ισα ισα η αισθηση παρακμης που συνηθως περιφερεται με την εν ελλαδοις αριστεριλα εχει να κανει τα παντα με την ασφαλεια ειτε στην Ομονοια ειτε στα Πατησια.
A guy somewhere north 19.9.2018 | 12:32
Βλέπεις τη σημερινή φωτογραφία της πλατείας από ψηλά και σκέφτεσαι πώς ήταν κάποτε, με πράσινο και συνβτριβάνι, ΄΄η ακόμα παλιότερα με δέντρα, καφενεία και καρέκλες με΄σα στο πράσινο, και αισθάνεσαι αηδία και αποστροφή για όλους όσους ατιμώρητοι ασχημόνησαν πάνω της, περιαματιζόμενοι με "μοντερνιές" και "νεωτερισμούς" του κ@λου, τσιμεντοποιώντας κι άλλο μια υπερ-τσιμεντοποιημένη πόλη, ερήμην και εναντίον των κατοίκων της...
avatar
atman 19.9.2018 | 21:28
Ειναι μνημειο αποτυχημενης παρεμβασης πραγματι, μονο κυκλοφοριακα ελυσε προβληματα...
ΒαρθακούΡης Γουίδερσπουν 19.9.2018 | 13:54
Ενα μυστηριο πραγμα ολα τα παρηκμασμενα μερη στην Ελλαδα να εχουν "σπανιες προοπτικες αστικης δυναμικης , να ειναι κομβοι νοηματοδοτησης του συγκοινωνειν, και σημεια αναφορα διαταξικης συνυπαρξης " :P




Thanasis Maikousis 19.9.2018 | 17:16
Άντε σιγά σιγά να τη ξανακάνουν πλατεία με ένα συντριβάνι στη μέση και γκαζόν γύρω γύρω. Αυτό το χάλι που είναι τώρα δεν είναι καν πλατεία. Να βάλουν και τη Καλιόπη στη θέση της.
Να άνοιγε ξανά και το Μινιόν...
avatar
Μεταμεσονύχτια_Ντίκ_Πίκ 19.9.2018 | 20:26
Ο καπιταλισμός θα κάνει την Ομόνοια σαν τα γνωστά πλαστικά και χωρίς χαρακτήρα κέντρα των μεγαλουπόλεων του εξωτερικού.
Συγχαρητήρια κύριοι ...
avatar
atman 19.9.2018 | 21:29
ειναι φανερο οτι τετοια σχολια προερχονται απο ανθρωπους που δεν ξερουν που πεφτει καν η Μενανδρου ή το μαθαν σε τιποτα δρασεις Documenta
avatar
Harlan 19.9.2018 | 20:46
Ένα παρόμοιο άρθρο μιλούσε για το πολυθρύλητο πλέον Κουκάκι και ότι η "ανάπτυξη" στο Κουκάκι μεταγγίζεται και στο απέναντι πεζοδρόμιο της Συγγρού.

Το πρώτο ερώτημα είναι τι ακριβώς θεωρούμε σαν ανάπτυξη.
Το δεύτερο είναι τι είδους ανάπτυξη θέλουμε.

Μια μικρή αλλά σχετική παρένθεση για τους ναρκομανείς και τους παραβατικούς που δρουν σήμερα στην Ομόνοια: Όσο το κράτος δεν καταφέρνει να τους βοηθήσει, μιλάμε για απλή μετακόμιση. Θα φύγουν από την Ομόνοια (ή το Πεδίο του Άρεος) και θα πάνε κάπου αλλού. Δεν θα εξαερωθούν. Μόνο μια κρατική πρόνοια θα έλυνε το πρόβλημα των ναρκωτικών, βγάζοντας τους εξαρτημένους από τον δρόμο.

Πίσω στην Οικονομία: Όσο το πραγματικό συνολικό εισόδημα δεν αυξάνει, δεν μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη. Μόνο μετατόπιση. Θα "αναπλαστεί" π.χ. το Κουκάκι και η Ομόνοια και θα ερημωθεί κάποια άλλη γειτονιά/ες.
Θα ανοίξουν 5 (μεγάλα) μαγαζιά στην Ομόνοια και θα κλείσουν 50 (μικρά) μαγαζιά σε άλλες περιοχές. Ανάπτυξη το λέμε αυτό;

Όταν το συνολικό διαθέσιμο ποσό προς κατανάλωση είναι σταθερό 1000 ευρώ, δεν έχει διαφορά αν θα ψωνίσεις από τον Γιάννη ή τον Κώστα.

Και με το να πουλάμε καφέδες και τυρόπιτες ο ένας στον άλλον δεν έρχεται ανάπτυξη. Συμφωνώ με τον @Εκτορ Μπελασκοαράν Σάιν πιο πάνω. Μόνο αν δημιουργήσουμε κάτι πραγματικά καινούργιο θα έρθει η (πραγματική) ανάπτυξη.

Σε μια χώρα με 50.000 καταστήματα ρούχων και μισό εκατομμύριο καφετέριες (μόνο στην Αττική), τι θα μας προσφέρουν 50 καινούργιες καφετέριες πέριξ της Ομόνοιας;

Για τον τουρισμό: Δεν θα έρθουν περισσότεροι τουρίστες στην Ελλάδα, επειδή θα στήσουμε 50 καφετέριες / τυροπιτάδικα / σουβλακερί στην Ομόνοια. Ούτε θα έχουν αυτοί οι τουρίστες περισσότερα λεφτά στην τσέπη τους. Τα λεφτά που θα καταναλώσουν στην Ομόνοια, δεν θα τα καταναλώσουν στο Σύνταγμα ή στην Σαντορίνη. Το κράτος θα πάρει τα ίδια έσοδα (που είναι έτσι κι αλλιώς μηδαμινά όταν μιλάμε για τουρισμό).

Ούτε οι θέσεις εργασίας θα κάνουν καμμία διαφορά. Τους σουβλατζήδες και τους καφετζήδες που θα προσλάβει ο Μήτσος στην Ομόνοια, θα τους έχει απολύσει ο Θανάσης στο Κουκάκι (αφού ο δικός του τζίρος θα μειωθεί αυτόματα).

Τι θα μπορούσε να γίνει; Για αρχή να ξεφύγουμε από τα τετριμμένα μαγαζιά καφετέρια / τυροπιτάδικο / τοστάδικο / τσολιαδάκια / αρωματάκια / ρουχαλάκια. Έχουμε ήδη εκατομμύρια από δαύτα και η οικονομία μας έχει τα μαύρα της τα χάλια.
Σε δεύτερη φάση να φτιάξουμε ΝΕΑ προϊόντα που θα είναι ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ χρήσιμα είτε στο εσωτερικό είτε στο εξωτερικό (χωρίς να χρειάζεται να έρθουν εδώ οι ορδές των τουριστών - εισβολέων για να τα ψωνίσουν επί τόπου).

Έχω μερικές ιδέες στο μυαλό μου, αλλά το σχόλιο έγινε ήδη πολύ μεγάλο.

Αν με διαβάζει ο @Εκτορ Μπελασκοαράν Σάιν, πολύ θα με ενδιέφερε το τι προτάσεις έχει εκείνος στο μυαλό του, μιας και δηλώνει ειδικός και επαγγελματίας.
avatar
atman 19.9.2018 | 21:31
Harlan οι τουριστες στην Ελλαδα εχουν γνωρισει αριθμητικα μεγαλη ανοδο. Αρα το σχολιο σου εχει μια βασικη παραδοχη λαθος. Επισης η Βαρκελωνη που εχει οντως προβλημα δεχεται ισως και περισοτερους απο οσους δεχεται ολη η Ελλαδα.
avatar
atman 19.9.2018 | 21:40
Επισης ανωτερη ποιοτητα ζωης (ναι μια Ομονοια που δεν ειναι βομβαρδισμενη δειχνει και αυτο) θα κανει περισοτερο κοσμο να μεινει στην Ελλαδα. Αυτη τη στιγμη δεν φευγει κοσμος γιατι δεν βρισκει δουλεια στην Ελλαδα, σε ορισμενους κλαδους εχουν ερθει εταιριες απο το εξωτερικο που εχουν ανοιξει χιλιαδες θεσεις καλων δουλειων συνολικα, αλλα γιατι εχει μπουχτισει με την μιζερη πραγματικοτητα. Ιδανικα η Ελλαδα θα μπορουσε να ειναι προορισμος teleworking - αλλα πως το ειπαμε εξω τουριστες μεσα οι υπολοιποι.
avatar
Harlan 20.9.2018 | 09:24
atman, δεν θέλω να μετατρέψω (και) αυτό το άρθρο σε διαμάχη υπερ/κατά του τουρισμού. Τις απόψεις μου και τα στοιχεία μου τα έχω παρουσιάσει σε 30+ σχόλια κατά την διάρκεια του περασμένου καλοκαιριού.
Συνοπτικά: Εσύ μετράς τα κεφάλια, εγώ μετράω τα ευρώ στο κρατικό ταμείο. Και τα τελευταία είναι απελπιστικά λίγα.

Το επόμενο σημείο σου είναι οι "χιλιάδες καλές θέσεις εργασίας από εταιρείες του εξωτερικού". Πρώτον δυσοκλεύομαι να τις δω. Έχεις μήπως στατιστικά στοιχεία;
Δεύτερον αναρωτιέμαι για τα κριτήρια. Γιατί να έρθει μια ξένη εταιρεία στην Ελλάδα σήμερα; Ο μόνος λόγος που μπορώ να φανταστώ είναι ότι έτσι όπως τα μνημόνια έχουν διαλύσει κάθε εργασιακό δικαίωμα, οι ξένες εταιρείες απλά ψάχνουν για φτηνούς δούλους.
Και θα φύγουν εν ριπή οφθαλμού μόλις "στρώσει" λίγο ο ερντογαν.

Ας υποθέσουμε ότι είσαι η σουηδική εταιρεία ΧΥ και θέλεις να επεκταθείς. Ποιό είναι το κριτήριο σου να ανοίξεις υποκατάστημα στην Ελλάδα και όχι στην Αυστρία ή την Ολλανδία;

Και αυτό με φέρνει στην 3η αντίρρηση: Τι ρόλο παίζει η ανάπλαση της Ομόνοιας σε όλα αυτά; Ακόμα και αν έχουμε χιλιάδες "καλές δουλειές" όπως λες, τι την χρειάζονται την (αναπλασμένη) Ομόνοια όλοι αυτοί;
Για τα ενοίκια; Η μισή Αθήνα χάσκει από ξενοίκιαστα γραφεία. Τα καινούργια γραφεία στην Ομόνοια θα τους λείψουν; Για να ψωνίσουν; Μα, αν είναι "καλές" δουλειές, όλοι αυτοί θα προσανατολιστούν στα βόρεια προάστια.

Αν θέλουμε να μείνουμε στο θέμα του άρθρου, πρέπει να μου εξηγήσεις το πως η ανάπλαση της Ομόνοιας θα φέρει _καινούργιες_ δουλειές, όχι το γενικόλογο "έρχονται εταιρείες".

Δηλαδή αν στο κέντρο της Αθήνας προσθέσουμε ακόμα 200 σουβλακερί / τυροπιτάδικα στα ήδη 50.000 υπάρχοντα, θα έρθουν περισσότερες ξένες εταιρείες από όσες ήδη έρχονται τώρα; (αν ισχύει αυτό που λες)

Δηλαδή ξέρεις εσύ κάποια ξένη εταιρεία που να λέει "θα πήγαινα στην Ελλάδα ρε γμτ. αλλά έτσι που είναι η Ομόνοια δεν μπορώ να πάω". Νομίζεις ότι έτσι σκέφτονται οι ξένες εταιρείες;

Ξανά: Η μιζέρια, οι ναρκομανείς, οι παραβατικοί, το καυσαέριο, η βρώμα, το σκουπιδαριό, ο θόρυβος δεν παύουν να υπάρχουν μόνο και μόνο επειδή θα ανακαινίσουμε μερικά κτίρια και θα ανοίξουμε 50 καφενεία / τυροπιτάδικα σε ένα σημείο (που σήμερα τυχαίνει να είναι η Ομόνοια).
Ολα αυτά θα μεταφερθούν απλά λίγο παραπέρα.

Π.χ. αν θελήσεις να κάνεις την Ομόνοια πιο ήσυχη και πιο καθαρή (πως θα έρθουν αλλιώς οι ξένοι με τις καλές δουλειές μέσα στην μπόχα; ), θα πρέπει να ρίξεις τα αυτοκίνητα στις γύρω περιοχές - που θα γίνουν ακατοίκητες από την βρώμα και την μόλυνση.

Υ.Γ. Αυτό με το teleworking προδίδει την ηλικία σου ;-) Ετσι ονειροπόλος και ρομαντικός ήμουν κι εγώ στα 19 μου ;-)
Αλλά ακόμα και αν υποθέσουμε ότι το όνειρο σου γίνεται πραγματικότητα (κάτι που το εύχομαι) ειδικά τότε δεν θα χρειαζόμαστε την αναπλασμένη Ομόνοια.
Η μήπως νομίζεις ότι οι επίδοξοι teleworkers θέλουν να είναι στο καράκεντρο μιας τερατώδους μεγαλούπολης;
avatar
Μεταμεσονύχτια_Ντίκ_Πίκ 20.9.2018 | 14:20
atman πρέπει να σου ξέφυγε ένα ποστ κολλητέ...
avatar
Μαύρος Γάτος 20.9.2018 | 16:11
Προς Harlan:
Οσον αφορά το τέλος του σχολίου σου περί τηλεεργαζόμενων, συμφωνώ απόλυτα.
Εχω ακούσει για ξένους τηλεεργαζόμενους που έχουν εγκατασταθεί σε ποιοτικά και τουριστικά μέρη της ελληνικής επαρχίας (από Σύρο έως Μάνη ή Πήλιο), αλλά πολύ δύσκολα φαντάζομαι κάποιον να εγκαθίσταται Ομόνοια, άντε Κουκάκι...
Επίσης, στον γαλλικό Τύπο, έχω πέσει πάνω σε κάμποσα άρθρα που περιγράφουν τη Λισαβόνα ως νέο μαγνήτη για τους Ευρωπαίους τηλεεργαζόμενους.
Εκτός από το καλό κλίμα (έχουμε καλύτερο) και τις πολύ φτηνές τιμές (η ζωή είναι πολύ φτηνότερη από την Αθήνα), πρόκειται για μια πόλη όμορφη και φιλόξενη, μεγέθους Θεσσαλονίκης, με ανυρώπινη κλίμακα, με εξαιρετικό δίκτυο μεταφορών, πολύ φιλική για τον πεζό (οι περισσότερες μετακινήσεις γίνονται με τα πόδια), χωρίς ρύπανση, μποτιλιαρίσματα και τριπλο-τετραπλο-παρκάρισμα, καθαρή,και με μάλλον αμελητέα εγκληματικότητα.
Με λίγα λόγια όλα όσα λείπουν από την Αθήνα, με εξαίρεση το κλίμα και την πολύ πιο έντονη νυχτερινή ζωή.
avatar
atman 21.9.2018 | 11:45
Αγαπητε Harlan δεν μπορω να σε πεισω να ξεφυγεις απο την μιζερη θεωρηση της πραγματικοτητας. Πιστεψε με οτι οι εταιριες που αναφερομαι δινουν παρα πολυ καλους μισθους, γιατι πολυ απλα΄οταν ενας ανθρωπος στην Καλιφορνια κανει 100.000 - 130.000Ε τη χρονια και εδω από 30.000 - 60.000 τη χρονια ειναι οντως 70.000 κερδος στην εταιρια. Το πως θεωρεις ενα μισθο με κοστος 60.000 ή 40.000 εδω ειναι δικο σου θεμα, εγω σιγουρα δεν τον θεωρω μισθο πεινας. Αν θελουν μισθους πεινας υπαρχει και η Ινδια. Εχει γραφει άρθρο εδώ http://www.kathimerini.gr/984990/opinion/epikairothta/politikh/to-kryfo-oplo-ths-anakamyhs και σε διαβεβαιω οτι από την προσωπική μου εμπειρία οι θέσεις ειναι πραγματι απο εκατονταδες ως πολλές χιλιαδες και οι μισθοι εξαιρετικοί για Ελλάδα,
avatar
Harlan 21.9.2018 | 15:49
Αγαπητέ atman ούτε εγώ μπορώ να σε πείσω ότι η αισιοδοξία σου είναι υπερβολικά υπερβολική. Αλλά δεν το θέλω κιόλας. Αν πιστεύεις ότι στην Καλιφόρνια δίνουν μισθούς 130.000 ευρώ και αν πιστεύεις ότι στην Ελλάδα υπάρχουν "πολλές χιλιάδες" θέσεις εργασίας με 60.000 ευρώ, είμαι ο τελευταίος που θέλει να σου χαλάσει την εικόνα.

Μεταξύ μας: Μακάρι να έχεις εσύ δίκιο κι εγώ άδικο. Μακάρι να υπάρχουν αυτές οι θέσεις εργασίας που περιγράφεις. Μακάρι να είμαι εγώ ο μίζερος της ιστορίας.

Αλλά, καλέ μου άνθρωπε, πιστεύεις πραγματικά ότι οι "χιλιάδες" εργαζόμενοι των 60.000 ευρώ θα έρθουν να δουλέψουν στην Ομόνοια; Το άρθρο μιλάει για ανάπλαση της Ομόνοιας.

Αντε, ωραία, έστω ότι την αναπλάσαμε την Ομόνοια. Την κάναμε κουκλίτσα, τέλεια, πανέμορφη. Η Ομόνοια είναι ένας κύκλος με διάμετρο 300 μέτρων.
Τι πιστεύεις ότι θα κάνουν όλοι αυτοί οι χιπστεράδες των 60.000 ευρώ ετησίως έξω από αυτόν τον κύκλο; Η μήπως πιστεύεις ότι θα τους αρέσει να ζουν/εργάζονται μέσα σε ειδυλλιακά 300 μ. μιας πλατείας και έξω από την πλατεία θα κυριαρχεί το χάος, η βρώμα, το καυσαέριο και το σκουπιδαριό;

Το οποίο θα έχει χειροτερεύσει κιόλας από την ανάπλαση, εκτός αν ξέρεις κάποιον τρόπο να εξαφανίσεις τις εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα που περνάνε από την Ομόνοια σήμερα.
Όλα αυτά τα αυτοκίνητα θα στριμωχτούν στους γύρω δρόμους, ρυπαίνοντας 10Χ περισσότερο από σήμερα. Οι γύρω δρόμοι δεν χωράνε την κίνηση, τα μποτιλιαρίσματα είναι δεδομένα, το καυσαέριο θα κάνει τα ακριβά γκάτζετ των χιπστεράδων να κολλάνε.

Υ.Γ. Όλη αυτή η νεοφιλελέ απάτη με τις σταρταπ που δήθεν κολυμπάνε στα εκατομμύρια είναι ένας χάρτινος πύργος. Και την ανακαλύψατε στην Ελλάδα με 20 χρόνια καθυστέρηση.
Η ιστορία είχε ενδιαφέρον όσο το χρήμα ήταν τζάμπα. Ο κάθε πικραμένος μπορεί να ιδρύσει μια σταρταπ, όσο τα επιτόκια είναι μηδενικά. Τώρα που τα επιτόκια ανεβαίνουν, οι πρώτες που θα πάνε φούντο θα είναι οι αχ τόσο ελπιδοφόρες σταρταπ. Και άλλο ένα νεοφιλελέ ψέμα θα αποκαλυφθεί.
avatar
atman 21.9.2018 | 17:30
Μιλησα για 60Κ κοστος δηλ βγαλε ασφαλιστικες βγαλες φορο μιλαμε για λιγοτερα απο τα μισα στο χερι. Δεν βλεπεις οτι αν η Ομονοια αναβαθμιστει η παρακμη δεν θα παει απλα παρακατω, μπορει απλα και να εξαφανιστει. Δεν υπαρχει κανενας λογος να κυριαρχει το χαος το σκουπιδαριο κλπ κλπ εξω απο την Ομονοια σε συνθηκες Υεμενης. Ας εχει τουλαχισοτν την οψη υποβαθμισμενης γειτονιας Κοπεγχαγης.
Γενικα δεν υπαρει μια σταθερη ποσοτητα δυστυχιας η ευτυχιας που περιφερεται. Π.χ. η αποσταση της Υεμενης απο την Δανια ειναι τεραστια, αλλα η Δανια εχει μπει σε ενα εναρετο κυκλο και η Υεμενη σε ενα καταστροφικο καθοδικο. Επιλογη μας ποιον θα επιλεξουμε εμεις.

Α και ποιος ειναι ο τροπος οι δουλειες αυτες απο χιλιαδες να γινουν δενκαδες χιλιαδες: πανεπιστημια κορυφαια ανταγωνιστικα και στοχευμενα, οχι κεντρα διερχομενων καθηγητων ή φοιτητων. so simple.
avatar
Harlan 21.9.2018 | 22:08
Atman, είσαι πολύ σωστός με αυτό που αποκαλείς "ενάρετο κύκλο".
Η διαφορά μας είναι η εξής: Δεν πιστεύω ότι ένας ενάρετος κύκλος όπως τον ονειρεύεσαι εσύ (κι εγώ μαζί σου) θα ξεκινήσει με το να βάψουμε μερικούς σοβάδες και να ανοίξουμε το ν+1 (όπου ν τείνει στο άπειρο) σουβλατζήδικο και τυροπιτάδικο σε μια πλατεία.

Το πως θα ξεκινήσει αυτός ο ενάρετος κύκλος είναι ένα πολύ μεγάλο θέμα - και θα με ενδιέφερε πολύ η γνώμη σου.
Αυτό που λες με τα παν/μια είναι μια πολύ σωστή αρχή. Αλλά ξεφεύγει εντελώς από την ανάπλαση της Ομόνοιας, που ήταν το θέμα του άρθρου.
avatar
atman 27.9.2018 | 12:07
Χαρλαν επειδη ειμαστε μια μικρη περιθωριακη χωρα λεω να αντιγραψουμε για την ωρα τους εναρετους κυκλους που παιζουν στο εξωτερικο,και σε 2η φαση μιλαμε για το πως κανουμε τα πραγματα οπως πραγματικα θελαμε.

Σε αυτο δεν μπορεις σωστα να βαλεις μονο σουβλατζιδικα, αλλα θα τα βαλεις και αυτα. Και φυσικα τεχνολογια, κλπ. Για αρχη ασ αντιγραψουμε απο τα επιτυχημενα παραδειγματα.
avatar
Μαύρος Γάτος 20.9.2018 | 16:39
Το πρόβλημα με τα πρεζόνια δεν είναι να φύγουν από την Ομόνοια ή τις παρόδους της Κάνιγγος (για να πάνε που;").
Δεδομένου ότι μάλλον αργούμε εξαιρετικά πολύ να φτάσουμε σε μια κοινωνία που δεν θα δημιουργεί σε άτομα την ανάγκη να καταναλώνουν ναρκωτικά και δεδομένου ότι ο "πόλεμος κατά των ναρκωτικών" έχει οδηγηθεί παγκοσμίως σε φιάσκο, το ζητούμενο είναι να διαχειριστούμε το πρόβλημα με τον καλύτερο δυνατόν ανθρώπινο τρόπο:
να αυξήσουμε και να στελεχώσουμε ικανοποιητικά μονάδες απεξάρτησης (να μην περιμένει ο ναρκομανής έως και 5 χρόνια σε λίστα προτεραιότητας) και να δημιουργηθούν όπως και στο εξωτερικό, στις περιοχές όπου συχνάζουν ναρκομανείς, ειδικές αίθουσες όπου θα κάνουν χρήση κάτω από αξιοπρεπείς υγειονομικές συνθήκες παρουσία γιατρού, ενώ στη συνέχεια θα μπορούν να παραμείνουν εκεί μερικές ώρες αντί να είναι σωριασμένοι στους δρόμους (Παρεμπιπτόντως με αυτόν τον τρόπο έχουν πρόσβαση στους ναρκομανείς κοινωνικοί λειτουργοί, νοσοκόμοι, ψυχολόγοι και στελέχη των κέντρων απεξάρτησης, με τους οποίους έχουν αναπτυχθεί σχέσεις στοιχειώδους εμπιστοσύνης, επειδή οι ναρκομανείς τους συναναστρέφονται τακτικά στην αίθουσα).
Κι ίσως κάποτε οι κοινωνία μας να προοδεύσει αρκετά ώστε να χορηγεί σε αυτά τα άρρωστα άτομα δωρεάν τη δόση τους μέσα σε νοσοκομειακές μονάδες, ξεδοντιάζοντας με αυτόν τον τρόπο μονομιάς τα πανίσχυρα κυκλώματα διακίνησης ναρκωτικών.
avatar
Μαύρος Γάτος 20.9.2018 | 16:49
Παρεμπιπτόντως, υπάρχει η φήμη -δεν την υιοθετώ, αξίζει όμως νομίζω να διερευνηθεί γιατί υπάρχουν αρκετές ενδείξεις- ότι, από την εποχή της κρίσης κυρίως, η εγκατάσταση μεγάλων ομάδων ναρκομανών σε μια περιοχή του κέντρου της Αθήνας συνδέεται με την επιθυμία ομάδων αφανών επενδυτών να ρίξουν στα τάρταρα τις τιμές και να αγοράσουν πραγματικά ακίνητα για ένα κομμάτι ψωμί. Όταν ολοκληρωθούν οι επενδύσεις, οι ναρκομανείς μετακινούνται αλλού.
Πριν μερικά χρόνια, απίστευτα πλήθη ναρκωμανών κατέκλυζαν την Τοσίτσα και τις γύρω παρόδους (περιοχή παραμελημένη μεν αλλά πραγματικό φιλέτο, με ορισμένες πολυκατοικίες που παρουσιάζουν και αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον). Η κατάσταση είχε γίνει πραγματικά ανυπόφορη. Μιλώντας αρκετά αργότερα με έναν κάτοικο, τον ρώτησα πως απαλλάχτηκαν από την μάστιγα. Μου έδωσε την εξής απάντηση: "Όσοι ήταν να πουλήσουν πούλησαν. Άρα δεν είχε πια νόημα να τους κρατάνε εδώ. Τους μετακίνησαν αλλού..."
avatar
atman 21.9.2018 | 12:39
Γατε ειναι ενας ακομα αστικος μυθος. Εδω και μια δεκαετια+ θυμαμαι τεραστιες επενδυσεις και αγορες στον κεραμεικο κατω απο την Ομονοια. Θυμαμαι μια προσπαθεια gentrification μεσα απο καποια events κλπ.
Ολα αυτα εγιναν πριν καμια 10ετια και ακομα η περιοχή ειναι εξίσου υποβαθμισμένη.
avatar
Μαύρος Γάτος 22.9.2018 | 17:29
Αν όντως δεν πρόκειται για αστικό μύθο -δεν έχω καταλήξει, η "νεκροψία" θα το δείξει- αυτό θα το δούμε σε μερικά χρόνια.
Οσοι έχουν την δυνατότητα να επενδύουν παρόμοια ποσά και να κάνουν σχεδιασμούς αστικού εξευγενισμού (gentrification)μεγάλης κλίμακας, εχουν και μεγάλο περιθώριο χρόνου, μεγαλύτερο από τα 5-6 χρόνια που έχουν ήδη περάσει (όχι 10 για την περίπτωση που ανέφερα).
Πόσο μάλλον αν τα χρήματα που έχουν επενδυθεί προέρχονται από ξέπλυμα, οπότε και δεν υπάρχει ιδιαίτερα μεγάλη βιασύνη για την γρήγορη οικονομική αποδοτικότητα της επένδυσης.
Αυτό έχει ήδη συμβεί σε πολλά ιστορικά κέντρα πρώην ανατολικών χωρών, αλλά όχι μόνο. Πριν μια εικοσαετία περίπου, κουβέντιαζα με έναν υπεύθυνο τοπικής ανάπτυξης της Γκαέτα, μιας μικρής ιταλικής πόλης (20.000 κάτοικοι, 120 χμ νότια της Ρώμης) και απορούσα για το πόσο φτωχή είναι η πόλη και γιατί καταρρέει το πανέμορφο ιστορικό της κέντρο και μένει αναξιοποίητο. Η απάντησή του ήταν ότι όταν ολοκληρώσει η Μαφία τις αγορές ακινήτων μέσω αχυρανθρώπων, τότε αναμένεται ότι θα ρίξει χρήμα για ανακαινίσεις και τουριστική ανάπτυξη...
avatar
atman 21.9.2018 | 13:18
Δηλαδή τωρα η Τοσίτσα ειναι ... επενδυτοτοπος;;; ροφλ.
Αυτο που εγινε ειναι οτι σκοτωθηκε μια γυναικα απο εναν στη Τοσιτσα πριν καποια χρονια και αναγκαστηκαν να τους μαζεψουν διπλα απο το Μουσειο. Μολις προσφατα διακοπηκε προβολή στο Μουσειο λογω συμπλοκης. Τι λεμε...
Lucretius 21.9.2018 | 22:07
Αναγκάστηκαν να τα μαζέψουν γιατί σκοτώθηκε η Ηώς Ζερβουδάκη, ίσως η καλύτερη "παλιά" νομισματολόγος της Ελλάδας, φεύγοντας από εκδήλωση προς τιμήν της στο Εθνικό Αρχαιολογικό. Έχω την αίσθηση οτι αν ήταν οποιοσφήποτε άλλος μπορεί να μην γινόταν και τίποτα.