Η σημαντικότερη μεταβολή σε όσα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα είναι ότι γίνεται επαναφορά του σιντριβανιού, σφραγίζοντας κατ' αυτόν τον τρόπο τη νέα εποχή εξωστρέφειας της πλατείας. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αθήνα

Τι ξέρουμε για τη νέα πλατεία Ομονοίας

Όσοι έχουν πρόσβαση στα γύρω κτίρια βλέπουν ήδη τις μεγάλες αλλαγές στην πολύπαθη πλατεία.

Η πλατεία Ομονοίας αποτελεί ένα εμβληματικό τοπόσημο της Αθήνας. Εδώ και πολλά χρόνια έχει περάσει διάφορες φάσεις ακμής και παρακμής. Σε λίγες μέρες αναμένεται να μπει σε μια νέα περίοδο, αλλάζοντας εντελώς πρόσωπο μετά τη διαδικασία συντήρησης, ανάπλασης και ανακατασκευής της. Ήδη πολλοί Αθηναίοι έχουν προσέξει τις ψηλές λαμαρίνες που κρύβουν τον νέο σχεδιασμό της πολύπαθης πλατείας, η οποία, όμως, βρίσκεται στην τελική ευθεία της παράδοσης στους κατοίκους της.


Η σημαντικότερη μεταβολή σε όσα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα είναι ότι γίνεται επαναφορά του σιντριβανιού, σφραγίζοντας κατ' αυτόν τον τρόπο τη νέα εποχή εξωστρέφειας της πλατείας. Ένα τεράστιο σιντριβάνι διαμέτρου 30 μέτρων με 13 πίδακες, 188 δέσμες νερού και 90 υποβρύχιους προβολείς θα κοσμεί το μεγαλύτερο κομμάτι της ιστορικής πλατείας. Μάλιστα, ο κεντρικός πίδακας προβλέπεται ότι θα δίνει ώθηση ύψους 20 μέτρων στο νερό, εντυπωσιάζοντας τους διερχόμενους, ενώ θα περιβάλλεται από μια ήπια μορφή πρασίνου (γκαζόν).


Το γιγαντιαίων διαστάσεων σιντριβάνι που θα καταλαμβάνει σχεδόν ολόκληρο τον χώρο της πλατείας διαθέτει και ανεμόμετρο, το οποίο θα ενημερώνει την κεντρική μονάδα ελέγχου, προκειμένου να μειώνεται το ύψος των πιδάκων και να μη δημιουργείται πρόβλημα διασκορπισμού του νερού. Επίσης, σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, έχουν γίνει ήδη δοκιμές προκειμένου να επαναλειτουργήσει το ανενεργό γλυπτό του Γ. Ζογγολόπουλου, ώστε το υδάτινο να είναι το κυρίαρχο στοιχείο της νέας μορφής της Ομόνοιας.

 

Η νέα εικόνα της πλατείας θα παραπέμπει ευθέως στον σχεδιασμό της της δεκαετίας του '60 αλλά και στην περίοδο προτού η κατασκευή του μετρό αλλάξει ριζικά τη φυσιογνωμία της, δημιουρ-γώντας κατά καιρούς πολυάριθμα προβλήματα στεγανότητας στην τσιμεντένια πλάκα.


Στη νέα της εκδοχή έχουν απομακρυνθεί τα παραπήγματα που υπήρχαν στην πλευρά της 3ης Σεπτεμβρίου, όπως και οι κερκίδες στο κέντρο της. Επίσης, η δαπεδόστρωση πραγματοποιείται με φιλικά προς το περιβάλλον υλικά, τα οποία θα είναι χρήσιμα, ειδικά κατά τους θερινούς μήνες, όταν ανεβαίνει η θερμοκρασία.

 

Παρότι η παράδοσή της έχει καθυστερήσει –αρχικά προβλεπόταν ακόμα και πριν από τις γιορτές των Χριστουγέννων –, είναι πλέον γνωστό ότι εντός του Φεβρουαρίου, ξεπερνώντας κάποια τεχνικά προβλήματα και εργασίες, θα είναι έτοιμη προς χρήση, συμβάλλοντας στην κοινωνική γεωγραφία του ιστορικού κέντρου και στην αναζωογόνησή του.

 

Έτσι, η νέα εικόνα της πλατείας θα παραπέμπει ευθέως στον σχεδιασμό της της δεκαετίας του '60 αλλά και στην περίοδο προτού η κατασκευή του μετρό αλλάξει ριζικά τη φυσιογνωμία της, δημιουργώντας κατά καιρούς πολυάριθμα προβλήματα στεγανότητας στην τσιμεντένια πλάκα.

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 1960, όταν ολοκληρώθηκαν τα έργα διαμόρφωσης της επιφάνειάς της με τη δημιουργία τεχνητής λίμνης με σιντριβάνια, μια εικόνα που κυκλοφορεί ακόμη στα social media, αποτέλεσε πολλές φορές πεδίο θριάμβου, αφού έδινε την ευκαιρία στους φιλάθλους να βουτούν στα νερά της έπειτα από επιτυχία της ομάδας τους. Το 1930, όταν η πλατεία έγινε κυκλική και κατασκευάστηκαν περίπτερα για τους ανθοπώλες, απέκτησε εμπορικό χαρακτήρα και θεωρούνταν το πιο αναγνωρίσιμο σημείο για τους κατοίκους της επαρχίας που έρχονταν στην πρωτεύουσα.

 

Επιστρέφοντας στο παρόν, στη σύγχρονη κατασκευή έρχονται να προστεθούν κάποιες επιχειρηματικές πρωτοβουλίες, οι οποίες, σε συνδυασμό με τη διαρκή κινητικότητα της περιοχής, στόχο έχουν να τη μετατρέψουν σε εμπορικό κέντρο αλλά και σε πεδίο πολλαπλών στάσεων, δίνοντας νέα πνοή στο κέντρο της Αθήνας.


Κάπως έτσι, η νέα δημοτική αρχή επιθυμεί να εντάξει επιτυχημένα στην καθημερινότητα των Αθηναίων την πλατεία, δίνοντάς της την καινούργια ταυτότητα του φωτεινού δημόσιου αστικού χώρου. Σε απόλυτη αρμονία με τη μετατόπιση του ενδιαφέροντος της μεσιτικής κοινότητας αλλά και των επενδυτικών πρωτοβουλιών, αναδεικνύεται στο νέο σύμβολο του ευρύτερου «εξευγενισμού», τονώνοντας τον αθηναϊκό ιστό της πόλης.


Άλλωστε, αποτελεί βασικό μέρος του φιλόδοξου σχεδίου του δημάρχου Αθηναίων, Κώστα Μπακογιάννη, ο οποίος έχει μιλήσει για συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και για τη βοήθεια ιδρυμάτων, συλλόγων και σωματείων. Να θυμίσουμε ότι σε προηγούμενη συνέντευξή του στη LiFO είχε επισημάνει: «Το μεγάλο στοίχημα για εμάς είναι να επανασυνδέσουμε, όχι μόνο λειτουργικά αλλά και νοηματικά, το Σύνταγμα με την Ομόνοια και το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Να γεφυρώσουμε αυτό το χάσμα που υπάρχει σήμερα στην πόλη. Είναι μια δυσάρεστη πραγματικότητα το γεγονός ότι ολόκληρες περιοχές του κέντρου έχουν αφεθεί και εγκαταλειφθεί. Η Ομόνοια έχει γίνει ένα νοητό τείχος που χωρίζει την Αθήνα στα δύο».

 

Η πιο παλιά πλατεία της πόλης προβλέπεται να αποκτήσει ξανά την αλλοτινή της αίγλη και να αποτελέσει έναν νέο συγκοινωνιακό κόμβο, έναν ελπιδοφόρο ζωντανό αστικό χώρο, αφήνοντας πίσω της τα χρόνια της υποβάθμισης και της εγκατάλειψης, ειδικά την περίοδο της οικονομικής κρίσης.

 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

 

Αθήνα
14 Σχόλια
smooth_criminal 29.1.2020 | 14:55
Έχω την αίσθηση (χωρίς φυσικά να μπορώ να την υποστηρίξω με τα αποτελέσματα κάποιας δημοσκόπισης) ότι η επαναφορά της στρογγυλής πλατείας με το συντριβάνι αποτελεί μια σταθερή επιθυμία των Αθηναίων. Για να δούμε αν με αυτήν την τελευταία παρέμβαση, η 2η καρδιά της Αθήνας βρει επιτέλους τη θέση που της αρμόζει (1η καρδιά θεωρώ το Σύνταγμα, αν και η αρίθμηση είναι τυχαία :-) ).
avatar
pane 29.1.2020 | 18:47
όχι αν είσαι πεζός
avatar
ddffgg11 30.1.2020 | 20:57
Η καρδιά της Αθήνας είναι το λεγόμενο εμπορικό τρίγωνο (Ομόνοια, Σύνταγμα, Μοναστηράκι). Αλλά η καρδιά της καρδιάς είναι η Ομόνοια, και όχι το Μοναστηράκι ή το Σύνταγμα. Άμα δεις το χάρτη της Google, η λέξη "Αθήνα" είναι πάνω στην πλατεία Ομόνοιας. Από κει ξεκινούν οι μεγαλύτερες οδικές αρτηρίες της Αθήνας (Πειραιώς ΝΔ, Αγίου Κωνσταντίνου/Αχιλλέως Αθηνών Δ, 28ης Οκτωβρίου/Πατησίων Β, Πανεπιστημίου & Σταδίου ΝΑ, Αθηνάς Ν), και ήταν η βασική αφετηρία πολλών γραμμών κορμών πριν την έλευση του μετρό.

Το Σύνταγμα και το Μοναστηράκι απλά θεωρούνται πιο συνηθισμένα σημεία συνάντησης, γι'αυτό έχει μείνει αυτή η άποψη.
avatar
ddffgg11 31.1.2020 | 20:16
Και αν το προχωρήσουμε στο νομό Αττικής γενικότερα, τότε ναι έχει 2 καρδιές. Η πρώτη είναι η Αθήνα, και η δεύτερη φυσικά ο Πειραιάς...ο οποίος παρεπιμπτόντως τα τελευταία χρόνια αναβαθμίζεται λόγω της επέκτασης του μετρό.

avatar
Γράφων 29.1.2020 | 16:51
Η ομορφότερη γειτονιά της Ελλάδας μας...
A guy somewhere north 29.1.2020 | 22:50
Με τα μάτια της ψυχής, φαντάζομαι...
avatar
Baron von Sternberg 29.1.2020 | 17:41
Πού τους είδατε τους Αθηναίους; Έχετε πάει ποτέ στην Ομόνοια μετά τις 10 το βράδυ;
Haifischnet 30.1.2020 | 15:46
Και πριν τις 10, για ψώνια. Μπαίνω να ψωνίσω ένα σκουφί, συνεννόηση μόνο στα αγγλικά, εκτός φυσικά κι αν γνωρίζεις αραβικά (μόνο το "ευχαριστώ" ξέρω).
avatar
ddffgg11 30.1.2020 | 20:59
Και οι Πακιστανοί/Ιρακινοί/Νιγηριανοί Αθηναίοι είναι. Από τη στιγμή που είσαι κάτοικος της ευρύτερης Αθήνας είσαι Αθηναίος. Τελεία και παύλα.
avatar
Γράφων 31.1.2020 | 10:14
Ο τόπος έχει διαφορά από το τοπίο και ο κάτοικος από τον περαστικό.

Η διαφορά των τελευταίων είναι στο βουλητικό στοιχείο. Αν πηγαίνοντας Θεσσαλονίκη κοιμηθώ στα Καμένα Βούρλα δεν σημαίνει ότι προορισμός μου ήταν τα Καμένα Βούρλα.
Riemann 31.1.2020 | 06:06
εννοεις τους Αθηναιους που συναντιοντουσαν στου Μπακακου; χαχαχαχα
Peter V... 29.1.2020 | 18:58
Αν δεν συντηρείται σε συνεχή βάση (καθαρισμός νερού, μηχανολογικά κλπ) και γίνει και πάλι καθιστικό της Βαβέλ, σύντομα θα μπουν και νέα ελενίτ.
Angelos_ 29.1.2020 | 19:06
Θα με πείτε απαιδιόδοξο, αλλά σε λίγους μήνες τα συντριβάνια και οι λοιποί μηχανισμοί δεν θα λειτουργούν, καθότι θα έχουν αφαιρεθεί από ευπαθείς ομάδες (!) για να πωληθούν ως σίδερα. Οι βάθρες των συντριβανιών θα είναι γεμάτες σκουπίδια, θα γεμίζουν με νερό μόνο όταν θα βρέχει. Το γκαζόν (ή αλλιώς η ήπια μορφή πράσινου, όπως αναφέρει το άρθρο) θα έχει ξεραθεί από την ούρηση και την αφόσευση ευπαθών ομάδων (!). Ο χώρος θα είναι κατειλλημένος από τις ευπαθείς ομάδες (!). Τα σκουπίδια θα κυριαρχούν τριγύρω. Η άναρχη ανάπτυξη των καταστημάτων με ευτελείς ζελατίνες, τραπεζοκαθίσματα κιτσ αισθητικής, ταμπέλες, ταμπελίτσες και παραταμπελίτσες θα ολοκληρώνουν την εικόνα. Ηχορύπανση. Το πρωί πιάτσα μικροεγκληματιών. Το βράδυ εγκληματιών.
Διαφωνώ με το άρθρο, ότι η πλατεία έχει περάσει φάσεις ακμής και παρακμής. Έχει περάσει οριστικά από μια αρχική φάση πράγματι ακμής σ' αυτήν της μετέπειτα οριστικής παρακμής. Δεν θυμάμαι πότε ακριβώς. Είμαι μικρός. Ίσως κάπου στις αρχές του '80. Κι έτσι θα εξακολουθήσει, σταθερά στην τροχιά της παρακμής.
Τον Φεβρουάριο θα είναι όντως όμορφη. Αλλά για να παραμείνει όμορφη και λειτουργική, για να υφίσταται στην συλλογική συνείδηση των Αθηναίων ως ουσιαστικό και εμβληματικό τοπώσημο της πόλης, είναι ανάγκη ν'αλλάξει η ίδια η πόλη, δηλ. τα μυαλά των κατοίκων της πόλης. Έργο βιτρίνας, που δεν υποτιμώ την σημασία του, αλλά υπογραμμίζω ότι δεν αρκεί από μόνο του.
Αν με ρωτούσαν, εγώ θα φύτευα δεκάδες δέντρα, σ'ολη την επιφάνειά της. Αλσύλλιο Ομονοίας.
A guy somewhere north 29.1.2020 | 22:57
Δυστυχώς αυτό είναι το πιθανότερο και μακάρι να διαψευστούμε. Το μόνο με το οποίο διαφωνώ είναι το αλσύλιο, το οποίο αμέσως θα γινόταν χώρος χρήσης ναρκωτικών, σημείο συνάντησης εγκληματιών ανάμεσα στα δέντρα κλπ...

Κατά τη γνώμη μου ο μόνος τρόπος για να παραμείνει καθαρή και ασφαλής θα ήταν να έχει επάνω οικονομική δραστηριότητα: ένα καφέ με τραπεζάκια και τέντα, πράσινο, ένα περίπτερο και ένα ανθοπωλείο. Τέτοια πραγματα. Και να είναι συνδεδεμένη με πεζοδρόμιο (δηλαδή να μην είναι κυκλική νησίδα), ώστε να μπορεί κόσμος να πηγαίνει και να έρχεται εύκολα.
Και πολλά φώτα.