Η Ανιές Βαρντά στο 'αυτοβιογραφικό' της ντοκιμαντέρ, «Οι παραλίες της Ανιές» του 2009.
Σινεμά

«Αν με ανοίγατε, θα βρίσκατε μέσα μου παραλίες» - και άλλες έξοχες ατάκες της Ανιές Βαρντά

Αναμοχλεύοντας παλιότερες συνεντεύξεις της μεγάλης δημιουργού, βρίσκει κανείς παντού διαμάντια

Εκτός από μια σπουδαία και πολυσχιδής σκηνοθέτιδα με τεράστια και απείρως σημαντική φιλμογραφία, η Ανιές Βαρντά ήταν επίσης μια από τις πιο εμβληματικές φιγούρες της κουλτούρας, διόλου εσωστρεφής και πάντα πρόθυμη να μοιραστεί τις απόψεις και την κοσμοθεωρία της με την ίδια θέρμη που εξέφραζε την επιθυμία της να συνεχίσει να δουλεύει μέχρι το τέλος.

 

«Με τις ταινίες μου», είχε πει κάποτε, «ήθελα πάντα να κάνω τους ανθρώπους να κοιτάξουν βαθιά. Δεν θέλω να υποδείξω πράγματα, αλλά να υποκινήσω στους ανθρώπους την επιθυμία να δουν από μόνοι τους».

 

Οι παλιές συνεντεύξεις της είναι γεμάτες από τέτοια διαμάντια. Η Βαρντά ήταν μια μηχανή ατάκας για τα πάντα από τον μισογυνισμό στο Χόλιγουντ μέχρι τη μανία της με το δενδρολίβανο, το οποίο κατανάλωνε με το κιλό «πίνοντάς» το σε ποτήρια με ζεστό νερό, κυρίως όταν εργαζόταν.

 

«Άλλοι πίνουν καφέ, άλλοι παίρνουν αμφεταμίνες, εγώ σπιντάρω με δενδρολίβανο» είχε πει. «Το όνομα της εταιρείας μου είναι Ciné-Tamaris, που είναι ένα είδος δενδρολίβανου. Αυτή είναι η αμφεταμίνη μου. Ζεστό νερό και βότανο. Προτιμώ να σκέφτομαι πάντως ότι την έχουμε μέσα μας την ενέργεια. Βρίσκεται κάπου εντός, αλλά μερικές φορές κοιμάται. Προσπαθώ να την ξυπνάω όταν την χρειάζομαι».

 

«Δεν είχα κλείσει καλά-καλά τα 30 και με αποκαλούσαν ήδη 'γιαγιά' [της Νουβέλ Βαγκ]. Είχα αρχίσει να γερνάω φαίνεται σε πολύ νεαρή ηλικία».

 

Όσο για την ταμπέλα της φεμινίστριας σκηνοθέτιδας που της είχε αποδοθεί από νωρίς (και την είχε αποδεχθεί), είχε δηλώσει: «Νομίζω ότι ήμουν φεμινίστρια πριν γεννηθώ ακόμα. Θα πρέπει να υπήρχε κάπου ένα φεμινιστικό χρωμόσωμα».

 

Αυτό που ίσως την ενοχλούσε λίγο ήταν η πρώιμη ταμπέλα της «νονάς» αλλά και της «γιαγιάς» ενίοτε της Νουβέλ Βαγκ: «Δεν είχα κλείσει καλά-καλά τα 30 και με αποκαλούσαν ήδη 'γιαγιά' [της Νουβέλ Βαγκ]. Είχα αρχίσει να γερνάω φαίνεται σε πολύ νεαρή ηλικία».

 

Σκηνοθετώντας το "La Pointe Courte", το 1954

 

Παρότι κυρίως η Βαρντά γύριζε ταινίες στη Γαλλία, είχε εργαστεί και στο Λος Άντζελες – είχε μετακομίσει εκεί στα τέλη της δεκαετίας του '60 με τον σύζυγό της, τον σκηνοθέτη Ζακ Ντεμί, ο οποίος είχε υπογράψει συμβόλαιο τότε με την Columbia Pictures. «Από τη στιγμή που πάτησα το πόδι μου, ερωτεύτηκα αυτή την περίεργη πόλη» είχε πει σε μια συνέντευξή της. Συγχρόνως όμως διαισθανόταν και το χάσμα ανάμεσα στην κουλτούρα του Χόλιγουντ και στο δικό της έργο: «Εγώ δεν έκανα καριέρα, έκανα ταινίες. Είναι πολύ διαφορετικό».

 

Στη δεκαετία του '80 πάντως, αποφάσισαν μαζί με τον Ντεμί να δώσουν μια δεύτερη ευκαιρία στο Χόλιγουντ. Η Βαρντά όμως αποφάσισε ότι ήταν μάταιη η απόπειρα όταν σε μια συνάντησή τους με έναν παραγωγός, αυτός την τσίμπησε συγκαταβατικά στο μάγουλο. Η αντίδρασή της ήταν άμεση και καίρια, όπως είπε στην περσινή συνέντευξή της στον Guardian: «Ήταν αηδιαστικό εκ μέρους του να με τσιμπήσει στο μάγουλο. Τον χαστούκισα. Το άξιζε όμως».

 

Στην ίδια αυτή συνέντευξη είχε μιλήσει και για την συνεργασία της με τον καλλιτέχνη JR για το ντοκιμαντέρ Faces Places (για το οποίο έγινε η μεγαλύτερη σε ηλικία υποψήφια βραβείου Όσκαρ) στο οποίο οι δύο τους εμφανίζονται να περιφέρονται με γοργούς ρυθμούς ανά τη Γαλλία.

 

Ο JR έμοιαζε να μην υπολογίζει την ηλικία της 90χρονης δημιουργού, και έτσι ακριβώς το προτιμούσε και η ίδια: «Δεν με αφορά η προστασία της τρίτης ηλικίας. Είμαι ακόμα ζωντανή. Έχω ακόμα περιέργεια. Δεν θέλω να μου φέρονται σαν γέρικο υπόλειμμα μιας σαπισμένης σάρκας!».

 

Παρότι το Faces Places είχε να κάνει κυρίως με τους ανθρώπους που η ίδια και ο JR συναντούσαν καθ' οδόν, είναι επίσης και μια ματιά στη ζωή της και στην καλλιτεχνική της πορεία, κάτι που έκανε πιο διεξοδικά στο ντοκιμαντέρ του 2009, «Οι παραλίες της Ανιές», όπου η Βαρντά επισκέπτεται συναισθηματικά ορόσημα από το παρελθόν της. Εξηγώντας τον τίτλο της ταινίας, είχε πει τότε: «Αν μπορούσαμε να ανοίξουμε τους ανθρώπους, θα βρίσκαμε τοπία. Αν ανοίγαμε εμένα, θα βρίσκαμε παραλίες».

 

 

 

Με στοιχεία από το Vanity Fair

 

Σινεμά

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βέρνερ Χέρτζοκ: «Ο 21ος αιώνας  είναι ο αιώνας της μοναξιάς»

Σινεμά Βέρνερ Χέρτζοκ: «Ο 21ος αιώνας είναι ο αιώνας της μοναξιάς»

19.10.2019
Τσόντα ή τέχνη; Η πρώην σταρ της Disney, Bella Thorne, οδηγεί το πορνό στο επόμενο επίπεδο

Σινεμά Τσόντα ή τέχνη; Η πρώην σταρ της Disney, Bella Thorne, οδηγεί το πορνό στο επόμενο επίπεδο

18.10.2019
 Όταν ο Θόδωρος Αγγελόπουλος θριάμβευσε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για πρώτη φορά

Σινεμά Όταν ο Θόδωρος Αγγελόπουλος θριάμβευσε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για πρώτη φορά

16.10.2019
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Σπάνιες εικόνες από 57 χρόνια Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Σπάνιες εικόνες από 57 χρόνια Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

16.10.2019
Έργο χωρίς δημιουργό: η περίπτωση του Γερμανού σκηνοθέτη Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ

Σινεμά Έργο χωρίς δημιουργό: η περίπτωση του Γερμανού σκηνοθέτη Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ

14.10.2019
«El Camino: Α Breaking Bad Movie»: Άξιος κινηματογραφικός επίλογος μιας θρυλικής σειράς (όχι spoilers)

Σινεμά «El Camino: Α Breaking Bad Movie»: Άξιος κινηματογραφικός επίλογος μιας θρυλικής σειράς (όχι spoilers)

14.10.2019
«Οι ποιητές δεν σκοτώνουν, να το ξέρετε»: Η συναρπαστική ζωή του Ροβήρου Μανθούλη μέσα από μια παθιασμένη συνέντευξη

Σινεμά «Οι ποιητές δεν σκοτώνουν, να το ξέρετε»: Η συναρπαστική ζωή του Ροβήρου Μανθούλη μέσα από μια παθιασμένη συνέντευξη

13.10.2019
Τζον Γουότερς: Ένα «αμετανόητο φρικιό» μιλά στη LiFO για όσα τον έκαναν τόσο λατρεμένα απαράδεκτο

Σινεμά Τζον Γουότερς: Ένα «αμετανόητο φρικιό» μιλά στη LiFO για όσα τον έκαναν τόσο λατρεμένα απαράδεκτο

12.10.2019
«All that Jazz»: To αριστούργημα του Μπομπ Φόσι σε μεταμεσονύκτια προβολή στο Midnight Express

Σινεμά «All that Jazz»: To αριστούργημα του Μπομπ Φόσι σε μεταμεσονύκτια προβολή στο Midnight Express

11.10.2019
Όλιβερ Στόουν για τα 25 χρόνια από το προφητικό Natural Born Killers: «H ίδια ιστορία με το Joker σήμερα»

Σινεμά Όλιβερ Στόουν για τα 25 χρόνια από το προφητικό Natural Born Killers: «H ίδια ιστορία με το Joker σήμερα»

9.10.2019
1 Σχόλια
βλαχάκι (το) 2.6.2019 | 16:41
Les Plages d' Agnes
Η κοπέλα που "ξεκίνησε" μαντάροντας δίκτυα ψαράδων :-)