Ο Χρήστος Λούλης στον ρόλο του Γιάνη Βαρουφάκη, στην ταινία «Ενήλικοι στην Αίθουσα» του Κώστα Γαβρά
Σινεμά

Ανταπόκριση από τη Βενετία: Ο Κώστας Γαβράς ραψωδεί την ήττα της αριστεράς

Η ταινία «Ενήλικοι στην Αίθουσα» προσφέρει ακριβώς αυτό που θα περίμενε ο υποψιασμένος στο σινεμά του Κώστα Γαβρά και τις θέσεις του Γιάνη Βαρουφάκη, θεατής: ένα πολιτικό δράμα για μια αλλαγή που ματαιώθηκε άδοξα κι επώδυνα

Η ταινία Ενήλικοι στην Αίθουσα προσφέρει ακριβώς αυτό που θα περίμενε ο υποψιασμένος στο σινεμά του Κώστα Γαβρά και τις θέσεις του Γιάνη Βαρουφάκη, θεατής: ένα πολιτικό δράμα για μια αλλαγή που ματαιώθηκε άδοξα κι επώδυνα, μέσα από το χρονικό των εξαντλητικών διαπραγματεύσεων της Ελλάδας με τους εταίρους για το δυσβάσταχτο χρέος, στα χρόνια της κρίσης.

 

Πέρα από τα γεγονότα, που αναπαράγονται με λεπτομέρειες που συχνά φτάνουν σε σεμιναριακό επίπεδο ανάλυσης, ο 86χρονος Ελληνο-Γάλλος δημιουργός, ο οποίος βραβεύτηκε και για τη συνολική του προσφορά στο Φεστιβάλ Βενετίας, στήνει δυο εξαιρετικές, καθαρά κινηματογραφικές σκηνές, ανάσες στον συνεχόμενο διάλογο:

 

Ο Γαβράς δεν επιφυλάσσει για τον Βαρουφάκη ηρωικό βήμα αντίστοιχο του Σαρτζετάκη στο «Ζ», αλλά αναγκαστικά συντάσσεται με την ουτοπία του.

 

Όταν νέοι Αθηναίοι σηκώνονται από τα τραπέζια τους σε ταβέρνα όπου ο Βαρουφάκης με τη σύζυγο και φίλους τους τρώνε και συζητάνε τις εξελίξεις και την ενδεχόμενη παραίτησή του, περπατάνε αργά προς το μέρος του, σέρνοντας τα πόδια τους στα χαλίκια, βγάζοντας τον ήχο των αλυσοδεμένων ή των φαντασμάτων, τον κοιτάζουν για λίγα δευτερόλεπτα αμίλητοι, και αποχωρούν με νόημα. Και όταν ο πρωθυπουργός μεταβαίνει στις τελικές διαπραγματεύσεις, ο Γαβράς αποφεύγει τελείως τον λόγο, τον βάζει να κινείται ρομποτικά σε άγνωστα νερά, σα να προσπαθεί να αποφύγει αντιπάλους σε ρινγκ, και τον φέρνει αντιμέτωπο με αυτούς, σαν αρχαία χορωδία, βουβή και ασύμβατη, να χορεύει μαζί τους στις άκρες ενός αόρατου σκοινιού, σαν να δίνουν όλοι μαζί παράσταση διελκυστίνδας, με αποτέλεσμα μια αναμνηστική φωτογραφία βγαλμένη από ταινία τρόμου.

 

Ο Γαβράς δεν επιφυλάσσει για τον Βαρουφάκη ηρωικό βήμα αντίστοιχο του Σαρτζετάκη στο Ζ, αλλά αναγκαστικά συντάσσεται με την ουτοπία του (εξαιρετικός ο Χρήστος Λούλης), και ταυτόχρονα βλέπει με μεγαλύτερη συμπάθεια τον «ρόλο« του Αλέξη Τσίπρα, χωρίς να τον δαιμονοποιεί.

 

Σταθερά προσηλωμένος σε μια Ευρώπη αξιών και ανθρωπισμού, ο Κώστας Γαβράς βρήκε, 50 ακριβώς χρόνια μετά το ανελέητο κατηγορώ στην κυβέρνηση των συνταγματαρχών, τη δυσάρεστη αφορμή για να μιλήσει για ένα ακόμη ελληνικό δράμα, και, σε ευρύτερο πλαίσιο, την εξαφάνιση της αριστεράς μετά από μια σύντομη αναλαμπή ελπίδας και υποσχέσεων. Έχει δίκιο, και επέλεξε να κινηματογραφήσει το αυτονόητο.

 

Ο Αλέξανδρος Μπουρδούμης, η Βαλέρια Γκολίνο, ο Κωστας Γαβράς και ο Χρήστος Λούλης στο σημερινό photocall για την πρεμιέρα της ταινίας στο Φεστιβάλ Βενετίας. Φωτο: Getty Images/Ideal Image

 

 

Adults in the Room trailer 

Σινεμά

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

αδελφέ Αντονιόνι *

Σινεμά αδελφέ Αντονιόνι *

18.11.2019
Με ποιους θα ήταν ο Χριστός σήμερα;

Σινεμά Με ποιους θα ήταν ο Χριστός σήμερα;

18.11.2019
Τι συνέβαινε στην Ελλάδα, στις τέχνες και τα γράμματα, τον ταραγμένο Νοέμβρη του 1973;

Σινεμά Τι συνέβαινε στην Ελλάδα, στις τέχνες και τα γράμματα, τον ταραγμένο Νοέμβρη του 1973;

17.11.2019
Όλες οι ταινίες του Μάρτιν Σκορσέζε στο καλειδοσκόπιο του LIFO.gr

Σινεμά Όλες οι ταινίες του Μάρτιν Σκορσέζε στο καλειδοσκόπιο του LIFO.gr

17.11.2019
«Last Christmas»: Η σημασία και η ανανέωση του είδους της ρομαντικής κομεντί

Σινεμά «Last Christmas»: Η σημασία και η ανανέωση του είδους της ρομαντικής κομεντί

15.11.2019
Ματ Ντέιμον και Κρίστιαν Μπέιλ: Μια φιλία που άλλαξε την Ιστορία, «Κόντρα σε όλα»

Σινεμά Ματ Ντέιμον και Κρίστιαν Μπέιλ: Μια φιλία που άλλαξε την Ιστορία, «Κόντρα σε όλα»

12.11.2019
Από το Τέξας στον ISIS: Ένα 20λεπτο υποβλητικό ντοκιμαντέρ στο Netflix λέει πολλά για την απομόνωση, τη φιλία και τα πολιτισμικά στερεότυπα

Σινεμά Από το Τέξας στον ISIS: Ένα 20λεπτο υποβλητικό ντοκιμαντέρ στο Netflix λέει πολλά για την απομόνωση, τη φιλία και τα πολιτισμικά στερεότυπα

11.11.2019
Ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο γίνεται σήμερα 45 και θυμόμαστε 10+1 αγαπημένες ερμηνείες του

Σινεμά Ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο γίνεται σήμερα 45 και θυμόμαστε 10+1 αγαπημένες ερμηνείες του

11.11.2019
Τα 5 πιο εμβληματικά αυτοκίνητα σε ταινίες της τελευταίας δεκαετίας

Σινεμά Τα 5 πιο εμβληματικά αυτοκίνητα σε ταινίες της τελευταίας δεκαετίας

11.11.2019
Στίβεν Κινγκ: Ο συγγραφέας που ξέρει και τον πιο κρυφό μας φόβο

Σινεμά Στίβεν Κινγκ: Ο συγγραφέας που ξέρει και τον πιο κρυφό μας φόβο

11.11.2019
15 Σχόλια
avatar
ΕΛΠΟ 31.8.2019 | 19:46
"Ο Γαβράς δεν επιφυλάσσει για τον Βαρουφάκη ηρωικό βήμα αντίστοιχο του Σαρτζετάκη στο Ζ, αλλά αναγκαστικά συντάσσεται με την ουτοπία του" Πηγή: www.lifo.gr

Δικαίωμά του, αλλιώς άλλωστε πιθανολογώ, δεν θα έπαιρνε και τα δικαιώματα να γυρίσει την ταινία.

Ashton Heston III 1.9.2019 | 06:31
«...να χορεύει μαζί τους στις άκρες ενός αόρατου σκοινιού, σαν να δίνουν όλοι μαζί παράσταση διελκυστίνδας, με αποτέλεσμα μια αναμνηστική φωτογραφία βγαλμένη από ταινία τρόμου...»

Ο Γαβράς υπήρξε σαφώς μεγάλος σκηνοθέτης και καλλιτέχνης, και σίγουρα δεν θα έχει χάσει το ταλέντο του στην mise-en-scène. Εγώ πάντως θυμάμαι εκείνη την εποχή (ίσως λίγους μήνες αργότερα, το φθινόπωρο του ‘15) τον Τσίπρα στις αναμνηστικές φωτογραφίες του Eurogroup να στέκεται κοντός και μουτρωμένος στην δεξιά άκρη του πλαισίου. Σαν τον μουτζούρη/cancre (γαλλιστί).
avatar
SKYHOOK47 1.9.2019 | 10:27
Οι άνθρωποι που είπαν στους Έλληνες ότι τα γαϊδούρια πετάνε και αυτοί τους πίστεψαν...
Και μετά κατηγόρησαν τον Βαρουφάκη και τον Τσίπρα όχι γιατί τους είπαν ψέματα αλλά γιατί δεν κατάφεραν να κάνουν τα γαϊδούρια να πετάνε...
Ο Νοών... νοείτω 1.9.2019 | 14:16
E pur si muove (Και όμως κινείται).

Αν σου λέει κάτι αυτό...

Το γεγονός ότι οι προτάσεις «λύσεων» για την Ελλάδα ήταν μονομερείς, έχοντας σήμερα κατακρεουργηθεί πληθώρα κοινωνικών δικαιωμάτων (τα οποία, όχι απλώς ισχύουν, αλλά είναι αυτονόητα για πολλά άλλα μέλη-κράτη), είναι γεγονός.
Και αυτό οφείλεται στην «Ιερά Εξέταση» (Eurogroup), του... κονκλαβίου των Βρυξελλών, έχοντας, ουσιαστικά, μετατραπεί σε ένα παπικό συμβούλιο «αλάνθαστων»-αδιαπραγμάτευτων και αμετάκλιτων αποφάσεων.
Μπορώ να αναφέρω πολλά παραδείγματα άδικης και παράλογης ασυμβατότητας κοινωνικών κανονισμών και νόμων που ενώ ισχύουν, παγιωμένα, σε όλα τα ανεπτυγμένα, ευρωπαϊκά κράτη-μέλη (εκ των οποίων, πολλά μας κουνούν το δάχτυλο...), έχουν καταργηθεί στη χώρα μας.
Κατά τα άλλα η εναρμόνιση στο κόψιμο του τσιγάρου μας μάρανε και άλλα παρόμοια, αστεία (όσο αφορά τη βαρύτητα τους), μέτρα.
Άλλοι είναι εκείνοι που μας έπεισαν, τελικά, πως οι γάιδαροι πετάνε, υποχρεώνοντας μας να το πιστεύουμε και πως δεν γινόταν αλλιώς...
Και για να γίνω κατανοητός, υπήρχαν πιο σωστές, λογικές και ανθρωπιστικές λύσεις του οικονομικού ζητήματος της χώρας μας, χωρίς να αναγκαστούμε να φτάσουμε στο σημερινό σημείο. Η κρίση στη χώρα μας δεν έχει λήξει. Τώρα ξεκινάει να φαίνεται το ουσιαστικό πρόβλημα και ο αντίκτυπος. Ο τυφώνας πέρασε, όλα τα ρήμαξε και τώρα, χωρίς ουσιαστικά εφόδια, πλήρως αποδιοργανωμένοι, θα αρχίσουμε να τρώει ο ένας τον άλλο. Στο ερώτημα, γιατί; Η απάντηση που παίρνουμε είναι, «γιατί έτσι» και «δεν γινόταν αλλιώς»...
Σαφέστατα για τον κάθε νοήμονα άνθρωπο, λύσεις σωστές υπήρχαν.

Υ.Γ.: Πήγαινε να παρακολουθήσεις την ταινία και μετά γράφεις. Τότε όποια ένσταση (επί της ταινίας) θα είναι αποδεκτή και σύμφωνη.
λukum (το) 1.9.2019 | 15:28
Όταν έχει γίνει ένα "έγκλημα" ενάντια στη χώρα (πλαστά στοιχεία ελλείμματος 2008) και κανείς δεν έχει τιμωρηθεί για αυτό, αυτό και μόνο του απαντά σε όλα τα ερωτήματα που θα μπορούσε να έχει κάποιος σκεπτόμενος πολίτης που δεν θα ήταν ποτέ δυνατόν να πιστέψει πως ο γάιδαρος πετάει, δηλαδή να γίνει στα καλά καθούμενα η ψωροκώσταινα μια πλούσια δυτική χώρα με βιοτικό επίπεδο ανάλογο των άλλων υπερδυνάμεων της ένωσης.
avatar
SKYHOOK47 1.9.2019 | 16:56
Προσπερνώ τις προσωπικές προσβολές και τις επιτακτικές παραινέσεις ... Το σχόλιο αφορούσε και αφορά τη συγκεκριμένη διακυβέρνηση και όχι την ταινία...Εάν εσείς χρησιμοποιείτε ως πηγές για γεγονότα που έχουν συμβεί τις διάφορες κινηματογραφικές ταινίες ,έχετε σοβαρό πρόβλημα αντίληψης της πραγματικότητας.Να το κοιτάξετε αυτό γιατί από ότι φαίνεται δεν είναι στραβός ο γιαλός, εσείς αρμενίζετε στραβά. Είστε η απόλυτη επιβεβαίωση του σχολίου που έκανα παραπάνω...
Ο Νοών... νοείτω 1.9.2019 | 18:23
λukum (το) 1.9.2019 | 15:28

Συμφωνώ. Όμως, επί της ουσίας (και πραγματικότητας), φτωχή χώρα όσο αφορά τους πόρους μας δεν είμαστε. Δεν τους εκμεταλλευόμαστε όμως, καθώς ό,τι κερδοφόρο υπήρχε στο παρελθόν, έχει καταργηθεί στο βωμό των ευρωπαϊκών επιχορηγήσεων με αντάλλαγμα την κατάργησή τους ή την κοινοτική-ποσοστιαία παραγωγή ίδιων ειδών (κυρίως αγροτικών), των κρατών-μελών. Σε όλο αυτό συντελεί και η ζημιογόνα-«αυτοκαταστροφική» νοοτροπία και ιδιοσυγκρασία μας.
Το ζητούμενο όμως είναι, πέραν των οικονομικών λογιστικών, γιατί να καταστρατηγηθεί και το κράτος δικαίου μας σε πολλούς τομείς;;... Ας πούμε -κάτι που συμβαίνει- το να καταστρατηγήσεις το εργασιακό δίκαιο, που θα βοηθήσει και σε τι ακριβώς;;... Ιδού το ερώτημα.
λukum (το) 1.9.2019 | 21:54
"Ας πούμε -κάτι που συμβαίνει- το να καταστρατηγήσεις το εργασιακό δίκαιο, που θα βοηθήσει και σε τι ακριβώς;;... Ιδού το ερώτημα."

- Στην μείωση του εργατικού ΚΑΙ εργασιακού κόστους.
- Στη μείωση των γεννήσεων.

Ποιο το κίνητρο και ο σκοπός;
...

Ίσως θα πρέπει να γυρίσουμε λίγο πίσω στην ιστορία και να δούμε πως γινόταν η διακυβέρνηση στα μεγάλα Βασίλεια και τις Αυτοκρατορίες...
Ο Νοών... νοείτω 2.9.2019 | 01:09
@λukum (το) 1.9.2019 | 21:54

Άρα;
Άρα, όπως καταλάβαμε από την πρώτη στιγμή, δεν τίθεται κανένα ζήτημα διάσωσης και κολοκύθια με τη ρίγανη που μας λένε. Προς τα πίσω ολοταχώς, με μια, δημοκρατικά νομότυπη, αυτοκρατορία νέου τύπου. Άντε όμως να το πεις αυτό σε όσους, πραγματικά έχουν πιστέψει πως οι γάιδαροι πετάνε, πιστεύοντας στο... ιδεώδες της ευρωπαϊκής ένωσης.

...της ποιας;;;;.......
λukum (το) 2.9.2019 | 11:30
Προφανώς και όταν μπαίνεις σε μία "ένωση" με μεγαθήρια (Γερμανία, Γαλλία, Αγγλία, Ιταλία) δεν είσαι συνεταίρος, αλλά υπάλληλος.

Ας μην ντρεπόμαστε να το παραδεχτούμε... αποικία λέγεται.
Ο Νοών... νοείτω 2.9.2019 | 22:00
@λukum (το) 2.9.2019 | 11:30

Πολύ σωστά λukum, πολύ σωστά!...
avatar
Άρης Καλδής 1.9.2019 | 10:53
τι εννοεί ο Κουτσογιαννόπουλος με το ότι ο Γαβράς "αναγκαστικά συντάσσεται με την ουτοπία του Βαρουφάκη";
Προς τι το αναγκαστικά;
Προς τι το "πολιτικής προέλευσης και κριτικής" ουτοπία; Θα ήταν αποδεκτός ένας τέτοιος χαρακτηρισμός από κριτικό κινηματογράφου αν έτσι (ως ουτοπία δηλαδή) παρουσιαζόταν από τον σκηνοθέτη η πολιτική δράση του ήρωά του. Από τη στιγμή όμως που, και κατά τον ίδιο τον κριτικό, ο σκηνοθέτης ταυτίζεται (έστω και "αναγκαστικά" με τον Βαρουφάκη, το προφανές του πολιτικού σχολίου καθιστά προβληματική την κριτική της ταινίας.
Living_in_a_material_world 1.9.2019 | 13:54
Αχ Mr Gavras...."Δεν εκπλήσσομαι που οι ενηλικοι στο δωμάτιο" σας ενεπνευσαν να τους κάνετε ταινία..
Είστε Γάλλος,στη Γαλλία ζείτε,..το αν θα γινόταν η Ελλάδα, Βενεζουέλα, βεβαίως για σας ως artist και ως happening ,κινηματογραφικά θα είχε τεράστιο ενδιαφέρον.
Για τους Ελληνες όμως θα ήταν τραγωδία.
Ευτυχώς στο και πέντε τη γλυτώσαμε..God or Universe..knows only how and why..
ημίθεος 2.9.2019 | 15:38
δεν είναι ωραίο να υποστηρίζετε ότι οι συμπατριώτες μας του εξωτερικού δεν δικαιούνται να ομιλούν από την ασφάλεια μιάς άλλης χώρας...
avatar
SKYHOOK47 1.9.2019 | 14:27
Αφήνω αυτό εδώ...
"Ήδη υπάρχουν οι έλεγχοι στις τράπεζες, ήδη έχει υπάρξει μια σταθεροποίηση της κατάστασης. Αυτό, τις επόμενες ημέρες θα εξομαλυνθεί περισσότερο, όσο ο κόσμος θα συνηθίζει αυτή την κατάσταση, για τώρα. Άρα, δεν τίθεται θέμα κατάρρευσης αν ψηφίσουμε ΟΧΙ, γιατί υπάρχει έλεγχος”, είπε ο κ. Λαπαβίτσας, μιλώντας στο ΧΧΧΧ.gr