Από όποια όψη κι αν κοιτάξει κανείς το συγκεκριμένο αρχιτεκτονικό σχέδιο παρουσιάζει τρομερό ενδιαφέρον. Φωτο: VA
Design

Η φουτουριστική πρόταση της αρχιτεκτονικής ομάδας της Ζάχα Χαντίντ για το Αρχαιολογικό Μουσείο Σπάρτης

Οi συνεργάτες των Zaha Hadid Architects Δημήτρης Κολώνης και Ζέττα Κοτσιώνη παρουσίασαν την πρότασή που κατέθεσαν στον Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό Προσχεδίων για το «Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Σπάρτης»

Τη συμμετοχή τους στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για το «Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Σπάρτης» παρουσίασαν οι συνεργάτες του γραφείου της Ζάχα Χαντίντ, Δημήτρης Κολώνης και Ζέττα Κοτσιώνη. Το μουσείο αναμένεται να αλλάξει την εικόνα της πόλης, αλλά και ολόκληρης της Πελοποννήσου. Το πρότζεκτ αυτό φέρνει νέο αέρα στην οικονομική και πολιτιστική ζωή της πόλης, καθώς σε συνδυασμό με άλλους μουσειακούς χώρους της περιφέρειας, πρόκειται να αποτελέσει σημείο αναφοράς όχι μόνο για το ευρύ κοινό, αλλά και για ανθρώπους από τον χώρο της εκπαίδευσης και του πολιτισμού. 

 

Από όποια όψη κι αν κοιτάξει κανείς το συγκεκριμένο αρχιτεκτονικό σχέδιο παρουσιάζει τρομερό ενδιαφέρον: η βόρεια πλευρά του αντικρίζει τον ποταμό Ευρώτα, η ανατολική χαρακτηρίζεται από μεγάλες γυάλινες επιφάνειες και διάτρητα πάνελ, τα οποία επιτρέπουν στις ακτίνες του ήλιου να διαχυθούν σε ολόκληρο το κτίριο και να φωτίσουν περισσότερο τα εντυπωσιακά εκθέματα, ενώ η δυτική πλευρά, με τις εξίσου μεγάλες γυάλινες επιφάνειες, βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από τα αρχαία και τα ψηφιδωτά, που είναι τοποθετημένα στον υπαίθριο χώρο. Μ'αυτό τον τρόπο δυσκολεύεται κανείς να διακρίνει με σαφήνεια τα όρια μεταξύ εσωτερικού και εξωτερικού χώρου. Βέβαια, ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει και η νότια πλευρά του κτιρίου, καθώς μέσω αυτής επικοινωνεί το μουσείο με τη σύγχρονη πόλη της Σπάρτης.

 

Αν και η πρόταση του γραφείου Zaha Hadid δείχνει αρκετά ρηξικέλευθη, η όψη, η ογκομετρία και οι αναλογίες του κινούνται σε μεγάλο βαθμό παράλληλα με τις υπάρχουσες, θέλοντας έτσι να παραμείνει ζωντανή η ξεχωριστή ταυτότητα του μουσείου.

 

Οι διάφορες διαδρομές, που συνδέουν τον κεντρικό χώρο του μουσείου με τον περιβάλλοντα χώρο, επιτρέπουν στους επισκέπτες να κινούνται με μεγάλη ευκολία σε κάθε μεριά του. Η σύγκλιση αυτών των διαδρομών γίνεται στην Ακρόπολη, όπου και βρίσκονται τα σωζόμενα ευρήματα της αρχαίας εμπορικής οδού. 

 

Φωτο: VA

 

Συγχρόνως, η υπερυψωμένη γυάλινη πλατφόρμα, που περνάει πάνω από τα αρχαία μνημεία, είναι αυτή που οδηγεί τους επισκέπτες στην κεντρική είσοδο του μουσείου, ενώ η εγκάρσια τομή που υπάρχει στο κτίσμα αποκαλύπτει την άμεση οπτική επαφή με τα ευρήματα που είναι αποθηκευμένα στον υπόγειο χώρο. 

 

Αν και η πρόταση του γραφείου Zaha Hadid δείχνει αρκετά ρηξικέλευθη, η όψη, η ογκομετρία και οι αναλογίες του κινούνται σε μεγάλο βαθμό παράλληλα με τις υπάρχουσες, θέλοντας έτσι να παραμείνει ζωντανή η ξεχωριστή ταυτότητα του μουσείου. Πέρα, όμως, από την εξωτερική του διαμόρφωση, το μουσείο εσωτερικά είναι εξαιρετικά «ευέλικτο» για τους επισκέπτες, αφού η οργάνωσή των εκθεσιακών ενοτήτων είναι τέτοια, ώστε να ανταποκρίνεται πλήρως στις σύγχρονες τάσεις της Μουσειολογίας. 

  

Στην όλη δόμηση του κτιρίου δόθηκε σημαντική έμφαση στον έλεγχο της ηλιακής ακτινοβολίας, στην προσαρμογή και ενσωμάτωση τοπικών υλικών κατασκευής, καθώς επίσης και στον φυσικό αερισμό των εσωτερικών χώρων, στους οποίους απαιτείται λεπτομερής προσοχή, έτσι ώστε να παραμείνει αλώβητη η πολιτιστική κληρονομιά που φυλάσσεται σε αυτούς. 

 

Φωτο: VA

 

Φωτο: RENDER_ACCESS_MOSAICS

 

Φωτο: TOPVIEW_SITEFAR

 

Φωτο: VA

 

Πηγή: Archisearch

 

Design
14 Σχόλια
12
avatar
σκύλος 30.7.2019 | 10:18
Φανταστικό!!!!!
WLGFQ 30.7.2019 | 11:01
«….η ανατολική χαρακτηρίζεται από μεγάλες γυάλινες επιφάνειες και διάτρητα πάνελ, τα οποία επιτρέπουν στις ακτίνες του ήλιου να διαχυθούν σε ολόκληρο το κτίριο και να φωτίσουν περισσότερο τα εντυπωσιακά εκθέματα, ενώ η δυτική πλευρά, με τις εξίσου μεγάλες γυάλινες επιφάνειες, …»

Κατά πόσο αυτό είναι καλό δεδομένου του όλο και θερμότερου Μεσογειακού κλίματος;
Τι ακριβώς μπορεί να σημαίνει το «…δόθηκε σημαντική έμφαση στον έλεγχο της ηλιακής ακτινοβολίας, ...»
Μήπως πως έχουν ληφθεί υπόψη κάποιες απαραίτητες οικολογικές ευαισθησίες/ απαιτήσεις ώστε το οικοδόμημα να μην γίνεται φούρνος και ενεργειακά να είναι οικονομικά βιώσιμο/ αυτοσυντηρούμενο/ μειωμένου αποτυπώματος; Αν ναι, γιατί δεν αναφέρονται ρητά;
Π.χ: Γιατί η οροφή του δεν είναι καλυμμένη από βλάστηση/ ηλιακά πάνελς/ κεραμίδι;
Ή γιατί το πάρκινγκ δεν είναι υπόγειο οπότε να υπάρχει ακόμη μεγαλύτερη δενδροφυτεμένη επιφάνεια;
Το εξωτερικό του κτηρίου δεν έχει ουδεμία σχέση με την τοπική ή παραδοσιακή αρχιτεκτονική. Θα μπορούσε να βρίσκεται σε οποιοδήποτε σημείο του πλανήτη. Αυτό αποτέλεσε άραγε συνειδητή επιλογή ή προϊόν …διανοητικής/ καλλιτεχνικής τεμπελιάς των παραγγελιοδόχων / αρχιτεκτόνων;

EktorasPro 30.7.2019 | 12:54
Μακάρι να κατασκευαστεί
avatar
parallel universe 30.7.2019 | 13:18
Μακάρι να εγκριθεί. Πάσχουμε στην μνημειακή αρχιτεκτονική στην Ελλάδα. Απλά υπέροχο!!!!
και όμως γυρίζει 30.7.2019 | 13:20
Την Σπάρτη -πατρίδα της γιαγιάς μου- γνωρισα παιδί το 1960. Η απλότητα και η νεοκλασσική αυστηρότητα δέσποζε. Οι άνθρωποι με βαθιά φυσική ευγένεια, διανθίζονταν και με χωριάτικες πονηριές - ίσα γιά να ξεχωρίζουν οι ενάρετοι.
Αυτά γιά να πω, ότι παρ'όλο που τίποτα από αυτά δεν δεν ξαναβρίσκω σ'αυτό το πρότζεκτ, μου φαίνεται γοητευτικό, με ευελιξίες που μπορεί να οδηγήσουν σ' ενα φιλικό αύριο.
Citellus citellus 30.7.2019 | 14:41
Μαμεί.
Mac-Linux 30.7.2019 | 15:21
επι τελους κατι διαφορετικο. Βαρεθηκα το κιτσ τις αρχαολογικες κολωνες τους δωρικους κιονες. καταπληκτικο
Lucretius 30.7.2019 | 19:41
Εντωμεταξύ το σχέδιο που νίκησε στον διαγωνισμό είναι των MOR Architects. Μια όψη μπορείτε να δείτε εδω
https://www.flynews.gr/neo-mouseio-spartis-mor-architects-1o-vraveio-diagwnismou/

Η πρόταση δεν είναι επίσημα από το γραφείο των ZHA αλλά ανεξάρτητα των δύο παιδιών.
avatar
AlexF 30.7.2019 | 20:10
Αρχικά, το ότι συνεργάζονταν με την Χαντιντ δεν σημαίνει ότι είναι η Χαντίντ. Έτσι;
Όντως είναι ένα εντυπωσιακό σχέδιο αλλά το βρίσκω απολύτως αταίριαστο για τον τόπο. Σαν ένα λευκό διαστημόπλοιο που προσγειώθηκε έξω από την Σπάρτη. Δεν φαίνεται να έχουν λάβει υπόψιν τους καθόλου τον περιβάλλοντα χώρο, έστω και χρωματικά. Και όλα αυτά για γυάλινες επιφάνειες κλπ ακούγονται τελείως άκυρα.
Να μην σχολιάσω δε την τελευταία εικόνα της μακέτας του εσωτερικού με τις αιωρούμενες περικεφαλαίες, τους εξώστες και τους καναπέδες. Σαν κιτς φουτουριστικό λόμπι ξενοδοχείου είναι.
Ελπίζω να μην κερδίσει στο διαγωνισμό.
Lucretius 30.7.2019 | 21:56
Δεν κέρδισε. Δεν είναι καν στις προτάσεις που διακρίθηκαν εδώ τα αποτελέσματα https://www.sadas-pea.gr/apotelesmata-toy-architektonikoy-diagonismoy-proschedion-me-thema-neo-archaiologiko-moyseio-spartis/
vergecio 30.7.2019 | 22:13
Ο εν λόγω διαγωνισμός ζητούσε ένα σχέδιο το οποίο θα λαμβάνει υπόψη του και θα αναδεικνύει και θα αξιοποιεί το υφιστάμενο βιομηχανικό κτίριο που σχεδίασε ο Τάκης Ζενέτος ως εργοστάσιο χυμών. Είναι αυτό το γκριζωπό τμήμα, το οποίο φαίνεται στην πλαϊνή όψη της πρότασης (τέταρτη εικόνα) και για το οποίο δεν γίνεται καμιά αναφορά στο σκεπτικό της εν λόγω πρότασης... Γατί;

Κατά τα λοιπά, όντως εντυπωσιακή η φόρμα, αλλά, απολύτως ξένη με το περιβάλλον και την τοπική ταυτότητα...
12