24 πίνακες με μάχες, όπως τους παρήγγειλε ο Μακρυγιάννης σε λαϊκούς ζωγράφους της εποχής του

Κεντρικός πυρήνας της έκθεσης που ετοιμάζεται στη νέα πτέρυγα της Γενναδείου Βιβλιοθήκης είναι 24 πίνακες που εξιστορούν επεισόδια από την Επανάσταση του 1821

Η έκθεση «Ιωάννης Μακρυγιάννης. Ζωντανή έκφραση», που είναι αφιερωμένη στο Στρατηγό Μακρυγιάννη, μεγάλο ήρωα της Ελληνικής Επανάστασης, ισχυρό εθνικό μύθο, και, σύμφωνα με τον νομπελίστα Γιώργο Σεφέρη, «μεγάλο διδάσκαλο της γλώσσας μας», εγκαινιάζεται στη νέα πτέρυγα «Ιωάννης Μακρυγιάννης» της Γενναδείου Βιβλιοθήκης.

 

Η έκθεση, που θα ξεκινήσει στις 5 Ιουνίου, θα πραγματοποιηθεί στη σύγχρονη αίθουσα τέχνης της πρόσφατα ανακαινισμένης πτέρυγας, όπου στο εξής θα παρουσιάζονται εικαστικές εκθέσεις με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

 

Κεντρικός πυρήνας της έκθεσης είναι 24 εμβληματικοί πίνακες που «εξιστορούν» επεισόδια από την Επανάσταση του 1821. Ο Μακρυγιάννης ανέθεσε στους λαϊκούς ζωγράφους Παναγιώτη και Δημήτριο Ζωγράφο από τη Σπάρτη, να απεικονίσουν ξεχωριστές σκηνές από μάχες, όπως ακριβώς τις περιέγραψε στα «Απομνημονεύματά» του. Το αποτέλεσμα ήταν μια σειρά από εικόνες αξιοθαύμαστες για τη ζωντάνια και τη δύναμή τους.

 

Ο Μακρυγιάννης ανέθεσε στους λαϊκούς ζωγράφους Παναγιώτη και Δημήτριο Ζωγράφο από τη Σπάρτη, να απεικονίσουν ξεχωριστές σκηνές από μάχες, όπως ακριβώς τις περιέγραψε στα «Απομνημονεύματά» του.

 

Από τα τέσσερα αντίγραφα ακουαρέλας της αρχικής σειράς, ο Ιωάννης Γεννάδιος αγόρασε το 1909 εκείνο που ανήκε στο βασιλιά Όθωνα και που τώρα εκτίθεται στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη.

 

Η έκθεση παρουσιάζει, επίσης, αρχειακό υλικό σχετικό με τη ζωή και τη δράση του Στρατηγού Μακρυγιάννη, καθώς και προσωπικά του αντικείμενα, που έχουν δανείσει για την πραγματοποίηση της έκθεσης το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, τα Ιστορικά Αρχεία του Μουσείου Μπενάκη, τα Γενικά Αρχεία του Κράτους και το Ίδρυμα Σύλβιας Ιωάννου.

 

Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν «To Σύνταγμα της Ελλάδος» του 1844, χειρόγραφο που ορίζει το τέλος της περιόδου της απόλυτης μοναρχίας του Όθωνα μετά την επανάσταση της 3ης Σεπτεμβρίου 1843, το Αργυρό Αριστείο που χορηγήθηκε στο Μακρυγιάννη το 1836 για την προσφορά του στον Αγώνα της Ανεξαρτησίας, καθώς και η αίτηση του Μακρυγιάννη προς τη Διοίκηση στην οποία, ιστορώντας τα της στρατιωτικής του δράσης, ζητάει βοήθημα (Ναύπλιο, 24 Νοεμβρίου 1824).

 

Παράλληλα με την έκθεση, έχει πραγματοποιηθεί έκδοση με ομώνυμο τίτλο, που υλοποιήθηκε από τις Εκδόσεις Καπόν, με σκοπό τον επαναπροσδιορισμό του μοναδικού εικαστικού συνόλου των πινάκων του Μακρυγιάννη, την ανάδειξη του χρονικού της αγοράς του από τον Ιωάννη Γεννάδιο και τη σφαιρική παρουσίαση όλου του υλικού σε μία έκδοση υψηλής αισθητικής ποιότητας και επιστημονικής αξίας.

 

Δημήτριος Ζωγράφος, Μάχη της Λαγγάδας και Κομπότι

 

Δημήτριος Ζωγράφος, Πόλεμος των Βασιλικών

 

Δημήτριος Ζωγράφος, Πολιορκία και μάχαι των Ναβαρίνων

 

Δημήτριος Ζωγράφος, Διάφοραι πολιορκίαι του Μεσολογγίου

 

Δημήτριος Ζωγράφος. Κάδρον της Δυτικής Ελλάδος και κέντρον η Βόνιτζα όπου έγιναν αρκετοί πόλεμοι εις αυτά τα μέρη και σημειώνονται οι αγωνισταί όπου ενθυμούμεθα

 

Δημήτριος Ζωγράφος, Μάχαι διάφοραι της Ανατολικής Ελλάδος και κέντρον η Θήβα

 

Σπαθί Ι. Μακρυγιάννη, Εθνικό Ιστορικό Μουσείο

 

Πιστόλα του Ι. Μακρυγιάννη, Εθνικό Ιστορικό Μουσείο

 

Benjamin Mary, Στρατηγός Μακρυγιάννης, Αθήνα, 30 Απριλίου 1840. Σχέδιο. Συλλογή Ιδρύματος Σύλβια Ιωάννου
Karl Krazeisen, Προσωπογραφία του Ιωάννη Μακρυγιάννη. Λιθογραφία (πριν το 1828)

 

Info:

Ιωάννης Μακρυγιάννης. Ζωντανή έκφραση

Γεννάδειος Βιβλιοθήκη

Σουηδίας 61, Κολωνάκι

Διάρκεια έκθεσης: 5/6 - 29/9

Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Τρ., Τετ., Παρ., Σάβ. 11:00 - 17:00, Πέμ. 13:00 - 20:00

Είσοδος ελεύθερη

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μελλοντική χρήση της παλιάς Λυρικής Σκηνής - Τι αλλάζει με το Μουσείο Μαρία Κάλλας

Μουσεία&Εκθέσεις Η μελλοντική χρήση της παλιάς Λυρικής Σκηνής - Τι αλλάζει με το Μουσείο Μαρία Κάλλας

18.8.2018
Μια πρωτότυπη έκθεση στο V&A του Λονδίνου για την κουλτούρα των videogames

Μουσεία&Εκθέσεις Μια πρωτότυπη έκθεση στο V&A του Λονδίνου για την κουλτούρα των videogames

12.8.2018
Ποιος δάγκωσε το νεκρικό καρβέλι στην αρχαία Αίγυπτο;

Μουσεία&Εκθέσεις Ποιος δάγκωσε το νεκρικό καρβέλι στην αρχαία Αίγυπτο;

5.8.2018
Ο  Γιαννούλης Χαλεπάς επιστρέφει στο χωριό του, στην Τήνο

Μουσεία&Εκθέσεις Ο Γιαννούλης Χαλεπάς επιστρέφει στο χωριό του, στην Τήνο

5.8.2018
7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναϊκά μουσεία / No 7: Το πιστόλι του Καρυωτάκη

Μουσεία&Εκθέσεις 7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναϊκά μουσεία / No 7: Το πιστόλι του Καρυωτάκη

5.8.2018
7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναικά μουσεία/ Νο 6.: Η πόλις θα σε ακολουθεί

Μουσεία&Εκθέσεις 7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναικά μουσεία/ Νο 6.: Η πόλις θα σε ακολουθεί

4.8.2018
7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναϊκα Μουσεία/ Νο 5.: Ερωτοστασία

Μουσεία&Εκθέσεις 7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναϊκα Μουσεία/ Νο 5.: Ερωτοστασία

4.8.2018
7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναϊκά μουσεία/ Νο 4: Η κατάρα του Αντιδίκου

Μουσεία&Εκθέσεις 7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναϊκά μουσεία/ Νο 4: Η κατάρα του Αντιδίκου

3.8.2018
7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναικά μουσεία / Νο3. δειγματολόγιο τεράτων

Μουσεία&Εκθέσεις 7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναικά μουσεία / Νο3. δειγματολόγιο τεράτων

2.8.2018
7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναϊκά μουσεία/ Νο2. Χούκα εκ Λονδίνου

Μουσεία&Εκθέσεις 7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναϊκά μουσεία/ Νο2. Χούκα εκ Λονδίνου

2.8.2018
9 Σχόλια
avatar
Ανώνυμος/η 29.5.2018 | 17:12
Δεν συμφωνώ μάλλον με τη χρήση του αφελής για την απόδοση του ναϊφ...
kouasimodistros 29.5.2018 | 17:29
Άλλο ναίφ, άλλο "αφελής".
avatar
Ανώνυμος/η 29.5.2018 | 18:50
Η λέξη ναϊφ προέρχεται από το γαλλικό naive που σημαίνει αφελής , ωστόσο ο όρος αφελής ακούγεται κάπως αδόκιμος στα γαλλικά. Ούτως ή άλλως ο όρος ναϊφ έχει κάπως ξεπέσει.
avatar
ΒρεΜπας...? 29.5.2018 | 20:09
Να τολμήσω να ρωτήσω αν ταιριάζει καλύτερα ο όρος "ρομαντικοί" από αφελείς;
avatar
Ανώνυμος/η 30.5.2018 | 14:48
Όχι , γιατί ο ρομαντισμός είναι διαφορετικό καλλιτεχνικό κίνημα...
Απ' αλλού 29.5.2018 | 23:49
Στην ουσία πρόκειται για λαϊκούς ζωγράφους, αυτοδίδακτους, όπως ο πολύς Θεόφιλος.
Η έλλειψη γνώσεων ακαδημαϊκής ζωγραφικής δεν καθιστά το έργο τους ανάξιο.
Κάποια έργα είναι διαμαντακια.
avatar
Ανώνυμος/η 30.5.2018 | 14:52
Κάποιοι από τους πίνακες της έκθεσης μάλιστα ανήκουν σε καλλιτέχνες που δεν εμπίπτουν στη συγκεκριμένη κατηγορία . Αλλά και μορφολογικά , πολλοι πίνακες δεν είναι ναϊφ"
και όμως γυρίζει 30.5.2018 | 12:47
Συμφωνώ γιά το αδόκιμο της μετάφρασης του ναϊφ σε αφελής.
Νομίζω ότι αυτός ο τίτλος θα ήταν απολύτως επαρκής: "24 πίνακες με μάχες, όπως τους παρήγγειλε ο Μακρυγιάννης σε λαϊκούς ζωγράφους της εποχής του ".
Απ' αλλού 30.5.2018 | 20:20
Εχω την εντύπωση ότι αυτός είναι ο τίτλος ενος βιβλίου που παρουσιάζει ακριβώς αυτές τις ιστοσελίδες εικόνες.
Υπάρχει δηλαδή την βιβλίο, το έχω δει, αλλά δε θυμάμαι τον ακριβή τίτλο.
Πρέπει να είστε μέλος για να αναρτήσετε σχόλια