KYKΛΙΚΑ ΑΠΟ ΑΡΙΣΤΕΡΑ: Αλβανοί καταφθάνουν με τα πόδια στην Ελλάδα (Φωτ. Σπύρος Στάβερης/ LIFO) ―Etmond Guri, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Αλβανικών Συλλόγων στην Ελλάδα (Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO) ― Ο Jurgen Doci είναι μέλος του δικτύου κατά της ακροδεξιάς― Συσσίτιο στο Δελβινάκι σε Αλβανούς που κατευθύνονται πεζή προς την Αθήνα (Φωτ.: Σπύρος Στάβερης/ LIFO)
Ελλάδα

Αλβανοί στην Ελλάδα, τότε και τώρα: Όσα άλλαξαν στη ζωή τους από το '97 και μετά

Πώς ζει σήμερα η αλβανική κοινότητα; Τι πραγματικά πιστεύει για τις ελληνοαλβανικές εκκρεμότητες και εντάσεις; Γιατί μέχρι σήμερα το «Αλβανός» ισοδυναμεί με βρισιά; Τι στ' αλήθεια νιώθουν για τους Έλληνες;

 

Εθνικιστικά παραληρήματα, ελληνοαλβανικές εκκρεμότητες, το ζήτημα των τσάμηδων, αμφισβητούμενες αναρτήσεις στο Facebook του Αλβανού πρωθυπουργού Έντι Ράμα και κατεδαφίσεις σπιτιών Ελλήνων μειονοτικών στη Χειμάρρα επαναφέρουν στο προσκήνιο διπλωματικές εντάσεις του παρελθόντος μεταξύ Ελλάδας και Αλβανίας. Από τις αρχές της δεκαετίας του '90, όταν πολλοί Αλβανοί ήρθαν στη χώρα μας φεύγοντας από μια άλλη διαλυμένη, αυτή η «κόντρα» διατηρείται ζωντανή. Για μεγάλο χρονικό διάστημα η λέξη «Αλβανός» χρησιμοποιούνταν ως βρισιά, ενώ στην επικαιρότητα κυριαρχούσαν ειδήσεις που καταδείκνυαν τους Αλβανούς ως αιτία της ανόδου του δείκτη της εγκληματικότητας. Λεκτική και σωματική βία, προσβολές, προπαγάνδα, απειλές, φυλετικό μίσος και ρατσισμός αποτελούσαν τα βασικά χαρακτηριστικά που είχε να αντιμετωπίσει η αλβανική κοινότητα. Τα τελευταία χρόνια, όμως, πολλά έχουν αλλάξει και η εικόνα έχει βελτιωθεί. Πλέον, ο αριθμός των Αλβανών που κατοικούν μόνιμα στην Ελλάδα έχει ξεπεράσει τους 500.000, 22.000 είναι οι «κοινές οικογένειες», ενώ τους 9.000 αγγίζουν όσοι εργάζονται στον εμπορικό τομέα. Πώς κρίνει, λοιπόν, η αλβανική κοινότητα την κατάσταση σήμερα, τι θυμάται από το χθες και τι προβλήματα εξακολουθεί και αντιμετωπίζει; Θα επέστρεφαν στην Αλβανία και πόσο τους ανησυχεί η ανάδυση ενός νέου πατριωτισμού;

 

Ο Etmond Guri είναι πρόεδρος της Ομοσπονδίας Αλβανικών Συλλόγων στην Ελλάδα. Στη χώρα μας μένει μόνιμα από το 1997. «Οι πρώτες εικόνες που θυμάμαι, ερχόμενος στην Ελλάδα, είναι αρκετά δύσκολες. Τρώγαμε πάρα πολύ ξύλο από τον στρατό κάθε φορά που περνούσαμε τα σύνορα για να έρθουμε εδώ – ο στρατός κυριολεκτικά εκπαιδεύτηκε πάνω μας. Οι τελωνειακοί μάς έκαναν τη ζωή δύσκολη. Έσκιζαν διαβατήρια, χώριζαν οικογένειες, προξενούσαν συνεχώς προβλήματα. Γι' αυτό και το μεγάλο μου παράπονο δεν είναι προς την ελληνική κοινωνία, αλλά προς την πολιτεία, το κράτος και τα ΜΜΕ. Για μεγάλο χρονικό διάστημα στιγμάτισαν ανθρώπους που αναζητούσαν μια καλύτερη ζωή. Η Αλβανία ήταν μια χώρα διαλυμένη, στην οποία κυριαρχούσε η διαφθορά, οι συμμορίες. Δεν υπήρχαν ούτε τα βασικά αγαθά για να ζήσεις και η επιλογή να έρθεις στην Ελλάδα ήταν μονόδρομος για εμάς. Η αποδοχή από την ελληνική κοινωνία σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό ήταν πολύ καλή. Αυτό διαπιστώνεται και από το γεγονός ότι οι δύο λαοί έχουν συσφίξει τις σχέσεις τους και αγγίζουν ή και ξεπερνούν τις 22.000 οι κοινές οικογένειες Αλβανών και Ελλήνων. Αυτά όμως δεν θα τα ακούσετε από κανένα μέσο ενημέρωσης», τονίζει ο κ. Guri. «Μπορεί οι Έλληνες και οι Αλβανοί πολλές φορές να τρώγονται σαν τη γάτα με το ποντίκι, αλλά ιστορικά δεν έχουν πολεμήσει ποτέ μεταξύ τους. Ακραία εθνικιστικά στοιχεία είναι αυτά που δημιουργούν τα προβλήματα μεταξύ μας», προσθέτει.

 

Etmond Guri, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Αλβανικών Συλλόγων στην Ελλάδα: «Οι πρώτες εικόνες που θυμάμαι, ερχόμενος στην Ελλάδα, είναι αρκετά δύσκολες. Τρώγαμε πάρα πολύ ξύλο από τον στρατό κάθε φορά που περνούσαμε τα σύνορα για να έρθουμε εδώ – ο στρατός κυριολεκτικά εκπαιδεύτηκε πάνω μας». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Από τους περισσότερους Έλληνες ακούς να λένε ότι όσοι Αλβανοί γνωρίζουν προσωπικά είναι καλοί άνθρωποι και παιδιά-μάλαμα και όλοι οι άλλοι είναι επικίνδυνοι, εγκληματίες και κακοποιοί. Πώς γίνεται αυτό; Πουλάει να ρίχνεις τις ευθύνες αλλού. Πουλάει να λες ότι για όλα πάντα φταίνε κάποιοι άλλοι. Πουλάει στα μέσα ενημέρωσης να στοχοποιείς και να δημιουργείς "μαύρα πρόβατα".


—Πώς ήταν η κατάσταση τα πρώτα χρόνια και τι δυσκολίες αντιμετωπίσατε; 

Τα πράγματα ξεκίνησαν να αλλάζουν σταδιακά προς το καλύτερο μετά το 2001, ύστερα από τη δεύτερη διαδικασία της νομιμοποίησης. Η πρώτη είχε πραγματοποιηθεί, σε μικρότερο βαθμό, το 1998. Κοιτάξτε, η Ελλάδα ήταν μια χώρα που εξήγε μετανάστες και δεν είχε μάθει να εισάγει, με αποτέλεσμα τα πρώτα χρόνια να είναι σχετικά δύσκολα. Πώς να πείσεις την Ελληνίδα μάνα που έχει στείλει το παιδί της στο εξωτερικό να σε βοηθήσει ή να σου προσφέρει εργασία; Βέβαια, φρόντισαν αρκετοί ώστε να καλλιεργηθεί το φυλετικό μίσος προς την Αλβανία. "Κωλοαλβανοί" ήταν μια λέξη ευρέως διαδεδομένη. Ξαφνικά, γίναμε τα "μαύρα πρόβατα" που η παρουσία τους εξηγούσε οποιοδήποτε πρόβλημα προέκυπτε. Στα δελτία ειδήσεων άκουγες συνεχώς για Αλβανούς κακοποιούς, ενώ στη συνέχεια αποκαλυπτόταν ότι από τις δέκα περιπτώσεις, οι δύο ήταν που αφορούσαν Αλβανούς. Για παράδειγμα, ανατρέξτε στη μεγάλη ληστεία της Πάρου, που όλοι στην αρχή διέδιδαν ότι τη ληστεία τη διέπραξε η αλβανική μαφία. Τελικά, αποκαλύφθηκε ότι όχι μόνο δεν ήταν Αλβανοί, αλλά Έλληνες πολίτες. Όμως τα media δεν ζήτησαν ποτέ συγγνώμη. Όπως και στο περιστατικό με τη δολοφονία του συγγραφέα Μένη Κουμανταρέα, που μέχρι να βρεθεί ο δράστης, κυριαρχούσε γι' άλλη μια φορά η προπαγάνδα ότι επρόκειτο για Αλβανούς εγκληματίες. Το πρώτο, λοιπόν, πρόβλημα που αντιμετωπίσαμε ήταν αυτό, η προπαγάνδα. Το δεύτερο ήταν πως η πολιτεία δεν ήθελε για κανέναν λόγο να μας βοηθήσει στο θέμα της νομιμοποίησης και χορήγησης ιθαγένειας. Και έχει έρθει η στιγμή να πούμε αλήθειες. Οι Αλβανοί είναι ένας λαός άθρησκος και παγανιστικός. Στην Ελλάδα, οι περισσότεροι, όταν άκουγαν ότι είσαι μουσουλμάνος, σε ταύτιζαν με την Τουρκία κι επομένως σε θεωρούσαν εχθρό. Όταν πήγαινα να βρω δουλειά και με ρωτούσαν το όνομά μου, έλεγα "Etmond". Θυμάμαι να μου απαντούν "τι όνομα είναι αυτό, θα γίνεις ελληνόπουλο, θα βαφτιστείς ορθόδοξος". Κάπως έτσι, και για να αντιμετωπίσουν αυτή την κατάσταση της μη νομιμοποίησης, πολλοί Αλβανοί αποφάσισαν να βαφτιστούν ορθόδοξοι ή επέλεξαν να υιοθετήσουν ελληνικά ονόματα, προκειμένου να τους αποδεχτούν σε εργασίες ή στον κοινωνικό περίγυρο. Στην Αλβανία, για μεγάλο χρονικό διάστημα, μπορούσες να γράφεις ό,τι ήθελες, οι υπηρεσίες ήταν εντελώς διαλυμένες. Πλήρωνες και ο άλλος σού έβγαζε ό,τι χαρτί ήθελες. Ήθελες να γίνεις Αμερικανός, Έλληνας, Γάλλος; Με μικρό χρηματικό ποσό και σε ελάχιστα λεπτά ήσουν έτοιμος. Εγώ είμαι βαφτισμένος Βασίλης-Ιωάννης. Στην Αλβανία ο πατέρας μου ήταν μουσουλμάνος, όχι φανατικός, αλλά τηρούσε τις θρησκευτικές παραδόσεις. Όταν του ανακοίνωσα ότι θα βαπτιστώ ορθόδοξος, θυμάμαι να μου λέει: "Παιδί μου, κάνε ό,τι θέλεις, αλλά ποτέ μην εξαπατήσεις άλλον άνθρωπο και μην εμπλακείς σε παρανομίες". Ενώ η μητέρα μου, κάθε φορά που τηλεφωνεί στο σπίτι μας, επειδή η γυναίκα μου με φωνάζει Βασίλη, της λέει "μου δίνεις τον Βασίλη τον δικό σου και τον Etmond το δικό μου;"

 

«Έχουμε αποκλειστεί από δικαιώματα, επιδόματα και πρόσβαση σε υπηρεσίες. Είναι πολύ άσχημο συναίσθημα να ζεις τόσα χρόνια σε μια χώρα, να προσφέρεις, να βοηθάς και για κάποιους να θεωρείσαι ένα τίποτα, ένα μηδενικό». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
«Στην Ελλάδα ακούς για τη "Μεγάλη Αλβανία" και στην Αλβανία διαβάζεις για τη "Μεγάλη Ελλάδα". Οι συνθήκες πλέον έχουν ωριμάσει, είμαστε αδέλφια. Μαζί μεγαλώνουμε, παίζουμε, ξενυχτάμε και γλεντάμε. Εγώ νιώθω Έλληνας. Είμαι πολίτης αυτής της χώρας». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


—Άλλη μια κατηγορία που προσάπτουν στους Αλβανούς είναι ότι εξαιτίας τους μειώθηκαν τα μεροκάματα. Τι απαντάτε; 

Μύθος. Τεράστιο ψέμα. Κανείς δεν αναφέρει πως όταν ζητούσαμε εργασία, κανένας εργοδότης δεν πλήρωνε εισφορές για 'μας. Και όταν πηγαίναμε να βρούμε το δίκιο μας στις υπηρεσίες, δεν μας έδινε κανείς σημασία. Ακούγαμε πάρα πολλές φορές τη φράση "ο καλύτερος Αλβανός έχει σκοτώσει τη μάνα του". Αλλά κανείς δεν έχει μπει στον κόπο να αναζητήσει πόσοι Αλβανοί έχουν δολοφονηθεί, εξαφανιστεί και δεν έχουν βρεθεί ποτέ. Γνωρίζετε ότι ο αριθμός των δολοφονημένων Αλβανών, καταγεγραμμένων επίσημα από τον στρατό και την αστυνομία, αγγίζει τους 200; Και ότι οι συγγενείς τους ακόμα δεν έχουν δικαιωθεί, ενώ ακούνε αστείες δικαιολογίες, λ.χ. ότι το όπλο εκπυρσοκρότησε, και βλέπουν να μεταθέτει ο ένας την ευθύνη στον άλλον; Από αυτά τα άτομα, πολλά βρέθηκαν νεκροί σε κελιά. Άρα, για ποια Δικαιοσύνη μιλάμε; Γνωρίζετε για την υπόθεση των "502 παιδιών των φαναριών", αλβανικής καταγωγής, του ιδρύματος της Αγίας Βαρβάρας, που εξαφανίστηκαν μυστηριωδώς και δεν έχουν βρεθεί ακόμα; Όποιος τόλμησε να αγγίξει αυτό το θέμα, ειδικά Αλβανοί δημοσιογράφοι, περιέργως τον έκαναν στην άκρη! Ψάξτε το, αρκεί να είστε πολύ προσεκτικός.


—Πώς αντιμετωπίζετε τις ρατσιστικές επιθέσεις που κατά καιρούς έχετε δεχθεί; 

Από τους περισσότερους Έλληνες ακούς να λένε ότι όσοι Αλβανοί γνωρίζουν προσωπικά είναι καλοί άνθρωποι και παιδιά-μάλαμα και όλοι οι άλλοι είναι επικίνδυνοι, εγκληματίες και κακοποιοί. Πώς γίνεται αυτό; Πουλάει να ρίχνεις τις ευθύνες αλλού. Πουλάει να λες ότι για όλα πάντα φταίνε κάποιοι άλλοι. Πουλάει στα μέσα ενημέρωσης να στοχοποιείς και να δημιουργείς "μαύρα πρόβατα". Η πολιτεία δεν είχε ποτέ την πρόθεση να φτιάξει ένα νομικό πλαίσιο για να λειτουργεί όλο αυτό ως μέσο πίεσης προς τη γειτονική Αλβανία. Ας μην ξεχνάμε ότι οι Αλβανοί βοήθησαν κατά πολύ στην ανοικοδόμηση της Ελλάδας και στην πορεία προς την ανάπτυξη. Βέβαια, οφείλω να πω ότι υπήρξαν και Αλβανοί που με τις δηλώσεις τους δημιούργησαν πρόβλημα ή ενίσχυσαν την κυρίαρχη προπαγάνδα. Παράδειγμα αποτελεί ο κ. Ταχίρ Μίτσι, ο οποίος, χωρίς να εκπροσωπεί κανέναν, με διάφορες δηλώσεις του προκαλούσε. Τα media υιοθετούσαν αυτές τις δηλώσεις, δημιουργώντας εντυπώσεις και σπέρνοντας πανικό.


—Είναι αλήθεια ότι οι Αλβανοί δεν κρατούν τα χρήματα τους στην Ελλάδα, αλλά τα στέλνουν στην Αλβανία; 

Όταν αρκετοί Έλληνες έβγαλαν τα χρήματά τους στο εξωτερικό, λόγω της κρίσης, οι μόνοι που δεν άγγιξαν τις καταθέσεις τους ήταν οι Αλβανοί. Αυτό το πιστοποιεί και έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος. Είναι όμως και αυτό μέρος της εικονικής πραγματικότητας που διαμορφώνεται κατά καιρούς. Πράγματι, υπήρξαν περίοδοι που πολλά χρήματα επέστρεψαν στην Αλβανία, αλλά αυτό συνέβαινε μέχρι το 2004. Όταν, σταδιακά, αρκετοί Αλβανοί νομιμοποιήθηκαν, δεν υπήρχε λόγος να στέλνουν χρήματα στη χώρα καταγωγής τους. Πάντως, να αναφέρουμε και γεγονότα που αρκετός κόσμος δεν ξέρει. Γνωρίζετε ότι η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα σε επενδύσεις στην Αλβανία; Γνωρίζει ο ελληνικός λαός ότι η Ελλάδα και η Ιταλία έχουν αποκτήσει τον εναέριο χώρο της Αλβανίας στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ; Επίσης, γνωρίζει ότι η Ελλάδα κατέχει το 30% του ΑΕΠ της Αλβανίας και της οικονομίας της; Αυτά δεν τα λένε, όπως είπαμε και πριν.

 

Το πρώτο κύμα μεταναστών του 1991. Φωτογραφία του Σπύρου Στάβερη στα σύνορα Αλβανίας - Ελλάδας.


Του υπενθυμίζω ότι ένα από τα κυρίαρχα συνθήματα ήταν το «Δεν θα γίνεις Έλληνας ποτέ, Αλβανέ, Αλβανέ».

«Όπως λένε και οι Άγγλοι, "no comment"», απαντά και συμπληρώνει, «το πρόβλημα με τέτοιου είδους συνθήματα είναι ότι ενισχύουν ακραία στοιχεία, όπως η Χρυσή Αυγή, που βρίσκουν πάτημα σε τέτοιες αηδίες και εκμεταλλεύονται το εθνικό πνεύμα. Για να επιβιώσουν αυτοί πολιτικά, κατασκευάζουν έναν εχθρό. Ειδικά στην αρχή, η Χρυσή Αυγή εναντιώθηκε αρκετά στους Αλβανούς, αλλά επειδή και οι Αλβανοί είναι οξύθυμος λαός, τους αντεπιτέθηκαν και γι' αυτό στράφηκαν σε άλλες εθνικότητες, σε Πακιστανούς ή Αφγανούς. Βέβαια, το χειρότερο είναι ότι πολλοί Αλβανοί σήμερα έχουν γίνει υποστηρικτές της Χρυσής Αυγής. Μιλάμε για δεύτερης γενιάς Αλβανούς που μπήκαν στον στρατό και στην αστυνομία, με αποτέλεσμα να έχει αρχίσει να λέει η Χρυσή Αυγή καλά λόγια για εμάς, κάτι που δεν μας τιμά καθόλου», υποστηρίζει.

 
—Σήμερα πώς είναι η κατάσταση; Σας ανησυχεί η αναζωπύρωση εθνικιστικών εντάσεων και συζητήσεων για δημιουργία τσάμικου κόμματος; 

Ακόμη και σήμερα, που η κατάσταση έχει βελτιωθεί, παρατηρούνται σημαντικά προβλήματα. Είναι τόσο φτηνές οι ερωτήσεις που γίνονται σχετικά με τη χορήγηση της ιθαγένειας, που ούτε οι Έλληνες δεν ξέρουν να απαντήσουν – ίσως και να γελάνε. Έχουμε αποκλειστεί από δικαιώματα, επιδόματα και πρόσβαση σε υπηρεσίες. Είναι πολύ άσχημο συναίσθημα να ζεις τόσα χρόνια σε μια χώρα, να προσφέρεις, να βοηθάς και για κάποιους να θεωρείσαι ένα τίποτα, ένα μηδενικό. Όσον αφορά το τσάμικο ζήτημα, δεν είμαι ιστορικός. Αυτό που γνωρίζω είναι ότι υπάρχουν πληγές του παρελθόντος που πρέπει να επουλωθούν. Αλλά χρειάζεται καλή θέληση και αμοιβαίες υποχωρήσεις. Τα κοινά συμφέροντα είναι περισσότερα από αυτά που μας χωρίζουν. Πιστεύω ότι αγγίζουν τα όρια του γελοίου οι αναφορές στη "Μεγάλη Αλβανία". Όλα για λαϊκή κατανάλωση. Στην Ελλάδα ακούς για τη "Μεγάλη Αλβανία" και στην Αλβανία διαβάζεις για τη "Μεγάλη Ελλάδα". Οι συνθήκες πλέον έχουν ωριμάσει, είμαστε αδέλφια. Μαζί μεγαλώνουμε, παίζουμε, ξενυχτάμε και γλεντάμε. Εγώ νιώθω Έλληνας. Είμαι πολίτης αυτής της χώρας. Όταν ζεις τόσα χρόνια σε μια χώρα, υιοθετείς όλα τα χαρακτηριστικά και τις συνήθειές της. Αυτές οι δύο χώρες πρέπει να συμμαχήσουν και τα αποτελέσματα αυτής της συμμαχίας θα είναι καταλυτικά.


Η Bona Gjika μένει στη Λάρισα και απασχολείται σε εταιρεία που κάνει δρομολόγια λεωφορείων από και προς την Αλβανία. «Ήρθα στην Ελλάδα το 1993 και ήμουν μόλις 21 ετών. Στην Αλβανία σπούδαζα πολιτικός μηχανικός. Αναγκάστηκα να διακόψω τις σπουδές μου και μαζί με τον σύζυγό μου ήρθαμε στην Ελλάδα για μια καλύτερη ζωή. Τα πρώτα χρόνια δούλευα ως baby sitter, καθάριζα σπίτια και σκάλες. Είχαμε μάθει στις δυσκολίες και όταν είσαι νέος, τις ξεπερνάς ευκολότερα. Έχεις υπομονή κι επιμονή να προσπαθήσεις να πετύχεις καλύτερες συνθήκες ζωής. Επίσης, το θετικό ήταν πως η Ελλάδα είναι μια χώρα που συνορεύει με την Αλβανία, άρα δεν ήταν το ίδιο όπως αν πήγαινες σε ένα μέρος πιο απομακρυσμένο, όπως η Γερμανία. Αυτές οι δύο χώρες μοιάζουν πολύ μεταξύ τους, έχουμε τα ίδια καλά και τα ίδια κακά. Γνωρίζουμε ο ένας την Ιστορία του άλλου. Στην Αλβανία, στο σχολείο μαθαίναμε αρχαία ελληνικά και Όμηρο. Όλα αυτά τα χρόνια περιέχουν και δύσκολες στιγμές αλλά και όμορφες. Θυμάμαι που τη δεκαετία του '90 ακούγαμε συνεχώς πως για οτιδήποτε συνέβαινε έφταιγαν οι Αλβανοί. Ήταν κάτι που μας ενοχλούσε πολύ. Αν δεν το ζήσεις, δεν μπορείς να αντιληφθείς πόσο σε επηρεάζει, είτε στην καθημερινότητα είτε στην ψυχολογία σου. Έκλειναν πόρτες, ο κόσμος σε έβλεπε καχύποπτα και το πιο δύσκολο ήταν να κερδίσεις την εμπιστοσύνη του. Πάντως, εκεί που συναντούσαμε τα περισσότερα προβλήματα και πέφταμε θύματα ρατσισμού ήταν στις δημόσιες υπηρεσίες. Αντίθετα, ο Έλληνας γείτονας σου άνοιγε το σπίτι του. Κάθε φορά που πηγαίνω στην Αλβανία λέω "ήρθα στην πατρίδα μου, στον τόπο μου". Όταν επιστρέφω στην Ελλάδα, λέω "ήρθα στο σπίτι μου"». Παρόλο που η Bona μένει στη Λάρισα από το 1993, δεν τις έχουν δοθεί πολιτικά δικαιώματα και ψηφίζει μόνο στην Αλβανία. Θα επιστρέψει, αν τελικά η Αλβανία μπει στην Ευρωπαϊκή Ένωση; «Όχι. Για μένα το πρόβλημα είναι ότι και στις δύο χώρες έχουμε την τάση να μεγεθύνουμε δηλώσεις και να τις παρερμηνεύουμε, ενώ τα πράγματα έχουν αλλάξει. Οι σχέσεις μεταξύ των δύο λαών, ό,τι και να κάνουν μερικοί, έχουν βελτιωθεί πάρα πολύ. Θεωρώ ότι κανείς δεν νοιάζεται, παρά μόνο όσοι έχουν πολιτικά συμφέροντα. Μετά από τόσα χρόνια στην Ελλάδα έμαθα ότι τελικά δεν μετράει ούτε πού γεννήθηκες, ούτε το χρώμα σου, ούτε η θρησκεία σου, μόνο οι αξίες. Αγαπώ την πατρίδα μου, αλλά ταυτόχρονα εκτιμώ ότι ο Έλληνας έχει φιλότιμο και χαρακτηρίζεται από ανθρωπιά», αναφέρει.


Η Vera (Pramvera) Bircaj γεννήθηκε και έζησε στην Αυλώνα (Vlora) της Αλβανίας. «Το 1999 έφθασα στην Ελλάδα, στην Αθήνα. Από τότε ζω κι εργάζομαι εδώ. Ελληνικά έμαθα παρακολουθώντας τηλεόραση και διαβάζοντας ποίηση, Καβάφη, Πολυδούρη, Σαραντάρη και Ελύτη. Πρώτα εργάστηκα ως οικιακή βοηθός, τώρα εργάζομαι ως οικονόμος σε αθηναϊκά σπίτια. Αισθάνομαι ότι η ελληνική κοινωνία με έχει δεχθεί καθώς και ότι μοιράζομαι τις χαρές και τις αγωνίες της. Φέτος ιδρύσαμε τη γυναικεία οργάνωση "Ζωή". Όλες πιστεύουμε ότι τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα και οι ξεχωριστές ικανότητες της γυναίκας μπορούν να συμβάλουν στη δημιουργία ενός πιο ανθρώπινου κόσμου. Η γυναίκα δίνει τη ζωή και όταν αντιλαμβάνεται σωστά τον ρόλο της, την υπηρετεί, τη συντηρεί και τη βελτιώνει συνεχώς. Η γυναίκα συνδέει και ενώνει, αθόρυβα, σιωπηλά, με δύναμη, ενώ από τη φύση της εργάζεται για το καλύτερο. "Εάν δεν έχουμε ειρήνη, είναι επειδή έχουμε ξεχάσει ότι ανήκουμε ο ένας στον άλλο", "εάν θέλεις να εργαστείς για την ειρήνη, πήγαινε στο σπίτι σου και αγάπησε την οικογένειά σου" έλεγε η Μητέρα Τερέζα. Σκοπός της "Ζωής", λοιπόν, είναι να βοηθήσει όλες τις Αλβανίδες που ζουν στην Ελλάδα να αποκτήσουν συνείδηση της δύναμής τους και αυτοεκτίμηση, ώστε να γίνουν ενεργά μέλη της ελληνικής κοινωνίας, χτίζοντας γέφυρες επικοινωνίας με αυτήν αλλά και με άλλες κοινότητες που ζουν εδώ. Να αναδείξουμε όχι μόνο τα προβλήματα και τις δυσκολίες μας αλλά και τη δύναμη και τις δυνατότητές μας, δηλαδή τον πολιτισμό μας», υποστηρίζει.

 

Ο Jurgen Doci είναι μέλος του δικτύου κατά της ακροδεξιάς που μελετά την άνοδο της ακροδεξιάς στην Ευρώπη και, μεταξύ άλλων, παρακολουθεί τη δίκη της Χρυσής Αυγής.


Ο Jurgen Doci γεννήθηκε στα Τίρανα το 1990 και από το 1997 ζει μόνιμα στην Ελλάδα. Είναι πτυχιούχος του τμήματος Ρωσικής Γλώσσας, Φιλολογίας και Σλαβικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής, μεταπτυχιακός φοιτητής στο πρόγραμμα σπουδών Νοτιοανατολικής Ευρώπης, του τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης και ασχολείται ενεργά με τους φοιτητικούς συλλόγους των Αλβανών στην Ελλάδα. Επίσης, είναι συνεργάτης του «Youthnet Hellas», ενός δικτύου νέων διαφόρων εθνικοτήτων που τους βοηθά να ταξιδέψουν σε διάφορα μέρη, με εκπαιδευτικά ή επαγγελματικά προγράμματα. Παράλληλα, είναι μέλος του δικτύου κατά της ακροδεξιάς που μελετά την άνοδο της ακροδεξιάς στην Ευρώπη. «Αρχικά, ως προς το ζήτημα της ανάρτησης του Αλβανού πρωθυπουργού, θεωρώ πως ήταν ένα διπλωματικό ατόπημα, το οποίο κλιμακώθηκε άσκοπα και από τις δύο πλευρές. Σαφώς τέτοιου είδους δηλώσεις είναι ανεπίτρεπτες και δεν πρέπει να γίνονται, ιδιαίτερα σε θεσμικό επίπεδο, όμως πιστεύω ότι πλέον ο κόσμος καταλαβαίνει πως αυτά είναι τεχνάσματα εσωτερικής κατανάλωσης. Προσωπικά, θεωρώ πως το να συζητάμε γι' αυτά τα ζητήματα με σημερινούς όρους είναι άτοπο και αναχρονιστικό. Σε έναν κόσμο που συνεχώς αλλάζει, οι πολιτικές ηγεσίες δεν μπορεί να μένουν προσκολλημένες σε τέτοιου είδους τερτίπια με σκοπό τον αποπροσανατολισμό του κόσμου από τα πραγματικά προβλήματα, τα οποία είναι κοινά σε όλους τους λαούς. Σήμερα οι σχέσεις των δύο χωρών βρίσκονται σε πολύ καλό επίπεδο και αν σε αυτό συνυπολογίσουμε το γεγονός ότι σχεδόν μισό εκατομμύριο Αλβανοί έχουν ενσωματωθεί πλήρως στην ελληνική κοινωνία, τότε εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς ότι τέτοιου είδους ζητήματα δεν βοηθούν κανέναν. Πέραν των ιστορικών και των πολιτισμικών δεσμών, μεταξύ των δύο χωρών έχουν αναπτυχθεί και ισχυροί οικονομικοί δεσμοί και στην περίοδο της ραγδαίας οικονομικής ύφεσης που διανύουμε είναι χρέος όλων μας να συμβάλουμε στην περαιτέρω ανάπτυξη αυτών των σχέσεων. Ιδιαίτερα για εμάς τους νέους πιστεύω πως προέχουν άλλα ζητήματα, όπως το μεγάλο ποσοστό νεανικής ανεργίας, η μαύρη εργασία και η πλήρης αποδόμηση των εργασιακών σχέσεων και στις δύο χώρες. Μια ολόκληρη γενιά καταστρέφεται και η πολιτική ηγεσία μένει αδρανής. Ένα εξίσου σημαντικό ζήτημα είναι το φαινόμενο "brain drain", καθώς είναι πλέον γεγονός πως όλο και περισσότεροι νέοι πτυχιούχοι βλέπουν τη μετανάστευση ως μοναδική λύση. Αξίζει να αναφέρουμε πως κατά τη γνώμη μου αυτή είναι μια προσωρινή λύση, γιατί σκοπός κάθε κοινωνίας είναι η επίλυση των προβλημάτων και όχι η αποφυγή τους. Γι' αυτό και θεωρώ χρέος όλων μας να συνεργαστούμε και να αγωνιστούμε για ένα καλύτερο βιοτικό επίπεδο. Άλλωστε, είμαστε εμείς που τα επόμενα χρόνια θα πληρώσουμε τις ζημιές της σημερινής κατάστασης», λέει.


«Μήπως σταδιακά οδηγούμαστε σε ένα πλαίσιο αναζωπύρωσης νέων εθνικισμών και ποιο μπορεί να είναι το περιεχόμενο του νέου πατριωτισμού;» «Οι πρόσφατες δηλώσεις του Αλβανού πρωθυπουργού σχετικά με το θέμα των τσάμηδων δείχνουν πως ο αλβανικός εθνικισμός αναζωπυρώνεται και επιστρέφει στη λογική του 19ου αιώνα, όταν ισχυρά εθνικιστικά κινήματα διαμόρφωσαν νέα εθνικά κράτη» επισημαίνει ο επίκουρος καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Σωτήρης Ντάλης. «Το γεγονός αυτό συνδέεται και με το πώς βλέπει κανείς σήμερα τη συζήτηση περί πατριωτισμού. Αν, δηλαδή, συνδέει τις πολιτικές του επιλογές με τον γνωστό εσωστρεφή πατριωτισμό που θέλει τη χώρα του κλεισμένη στον εαυτό της ή επιλέγει τον εξωστρεφή και ανοιχτό πατριωτισμό που αναπνέει απρόσκοπτα στο διεθνές περιβάλλον. Η δεύτερη αντίληψη περί πατριωτισμού συνδέεται με τον ευρωπαϊκό προσανατολισμό μιας χώρας. Κι εδώ δεν χωρά η δικαιολογία της αδύναμης χώρας, γιατί στη διεθνή πολιτική δεν είναι μόνο το μέγεθος ή η δύναμη που προσδιορίζει την επιρροή. Είναι και οι ιδέες, οι απόψεις και οι λύσεις για τα προβλήματα που προτείνει μια χώρα. Τέλος, ας μην ξεχνάμε πως η σημερινή συζήτηση περί πατριωτισμού γίνεται σε μια περίοδο κατά την οποία η Ευρωπαϊκή Ένωση καλείται να υπερασπιστεί ιστορικούς, κοινωνικούς και πολιτικούς δεσμούς έναντι μιας αισχρής ιδεολογίας που προσβάλλει ό,τι πέτυχε η Ευρώπη μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο», καταλήγει ο κ. Ντάλης.

 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δεν είναι μόνο ότι κακοποιούνται οι γυναίκες. Υπάρχει και μια συνωμοσία σιωπής γύρω από αυτό το έγκλημα.

Ελλάδα Δεν είναι μόνο ότι κακοποιούνται οι γυναίκες. Υπάρχει και μια συνωμοσία σιωπής γύρω από αυτό το έγκλημα.

25.11.2020
Στο χωριό των κεραμοποιών της Κρήτης τη δεκαετία του '70

Ελλάδα Στο χωριό των κεραμοποιών της Κρήτης τη δεκαετία του '70

25.11.2020
Covid και Ακροδεξιά: Ο ιός εξαπλώνεται, οι μάσκες πέφτουν

Ελλάδα Covid και Ακροδεξιά: Ο ιός εξαπλώνεται, οι μάσκες πέφτουν

25.11.2020
Όχι άλλες «κραυγές στη σιωπή»: Η έμφυλη και ενδοοικογενειακή βία την εποχή της καραντίνας

Ελλάδα Όχι άλλες «κραυγές στη σιωπή»: Η έμφυλη και ενδοοικογενειακή βία την εποχή της καραντίνας

25.11.2020
Επιχειρησιακό σχέδιο μαζικού εμβολιασμού: η επόμενη πρόκληση για την αντιμετώπιση της πανδημίας

Ελλάδα Επιχειρησιακό σχέδιο μαζικού εμβολιασμού: η επόμενη πρόκληση για την αντιμετώπιση της πανδημίας

22.11.2020
Στήριξη για τις γυναίκες που βγαίνουν από τη φυλακή

Ελλάδα Στήριξη για τις γυναίκες που βγαίνουν από τη φυλακή

22.11.2020
Στις απόκρημνες σκήτες του Αγίου Όρους

Ελλάδα Στις απόκρημνες σκήτες του Αγίου Όρους

22.11.2020
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

19.11.2020
CURA pod: Η Kaizen Gaming (Stoiximan) στηρίζει το Εθνικό Σύστημα Υγείας με φορητές Μονάδες Εντατικής Θεραπείας

Ελλάδα CURA pod: Η Kaizen Gaming (Stoiximan) στηρίζει το Εθνικό Σύστημα Υγείας με φορητές Μονάδες Εντατικής Θεραπείας

18.11.2020
Ένας 18χρονος φοιτητής μιλά για την ζωή του στην καραντίνα

Ελλάδα Ένας 18χρονος φοιτητής μιλά για την ζωή του στην καραντίνα

18.11.2020
25 Σχόλια
12
xouftalo 28.11.2016 | 14:13
Οι Αλβανοί αποτελούν κατηγορία από μόνοι τους στο μεταναστευτικό. Πρώτα από όλα, μετανάστευσαν σε μία χώρα, που όπως πολύ σωστά λέει ο κος Guri, δεν είχε καμία εμπειρία ως χώρα υποδοχής μεταναστών. Μάλιστα, επειδή ήταν η αρχή, για δέκα χρόνια, η Ελλάδα δεν κατάλαβε ότι άλλαξε ο κόσμος και τα μεταναστευτικά ρεύματα ήρθαν για να μείνουν, και σε αντίθεση πίστευε ότι η Αλβανική μεταναστευτική ροή, ήταν μία ανωμαλία που έπρεπε να σταματηθεί. Σήμερα δε, που πια μπορεί να γίνει σύγκριση με λαούς που πραγματικά δεν μπορούν να ενσωματωθούν, οι Αλβανοί τοποθετήθηκαν στην πραγματική διάσταση που τους αξίζει και πια δεν τους ξεχωρίζουμε πια πραγματικά από τους γηγενείς.

Για πάνω από 15 χρόνια οι Αλβανοί και οι Αλβανές, έκαναν, κακοπληρωμένα, όλες εκείνες τις δουλειές που οι συνέλληνες μας απαξιούσαν να κάνουν: Μας μάζεψαν τα φρούτα, μας όργωσαν τα χωράφια, μας έχτισαν τα σπίτι, μας μεγάλωσαν τα παιδιά, μας ξεσκάτισαν τους γέρους, μας, μας, μας... Στήριξαν την Ελληνική επαρχία και έδωσαν ζωή σε νησιά και χωριά που πέθαιναν. Πολλές φορές, αντιμετωπίζοντας απατεώνες αφεντικά και ελεεινή εκμετάλλευση. Οι περισσότεροι όμως, ρίζωσαν εδώ, έκανα παιδιά, τα σπούδασαν, έχτισαν σπίτια και επιχειρήσεις και τελικά, παρά τις δυσκολίες, ενσωματώθηκαν επιτυχώς. Η χώρα τους χρωστάει πολλά στην ανάπτυξη της μέχρι να έρθει η κρίση.

Εκεί που οι περισσότεροι Αλβανοί, δεν αντέχουν να συζητήσουν ακόμη την αλήθεια είναι η εγκληματικότητα. Η χώρα τους, ήταν κατά δήλωση του Χότζα, ο τέταρτος κόσμος. Μία σφραγισμένη επικράτεια με μηδενική γνώση για το πως λειτουργεί ο υπόλοιπος πλανήτης και το τι σημαίνει καπιταλισμός και ατομική περιουσία. Όποιοι λένε ότι η εγκληματικότητα που παρουσίασαν στην χώρα δεν ήταν δυσανάλογα μεγάλη του πληθυσμού που ήρθε εδώ, απλά λένε ψέμματα στον εαυτό τους. Η άγνοια τους σε συνδυασμό με μία εκ φύσεως κατσαπλιάδικη νοοτροπία (κάτι που και ο κος Guri έμμεσα παραδέχτηκε) δημιούργησε ένα πρωτοφανές εγκληματικό κύμα, που σε πολύ μικρότερο βαθμό, αλλά πια κανονικά οργανωμένο σε μαφία, συνεχίζει μέχρι σήμερα. Οι Πολωνοί πχ είναι ερασιτέχνες μπροστά στα νούμερα εγκληματικότητας των Αλβανών, ακόμη και οι Βούλγαροι και οι Ρουμάνοι υστερούν. Δεν είχε να κάνει με την ανέχεια και τη φτώχεια του μετανάστη, είχε να κάνει με τις ιδιαιτερότητες των Αλβανών. Σήμερα, η κατάσταση έχει εξομαλυνθεί, αλλά δεν κάνει σε κανέναν καλό να αρνείται μία σκληρή πραγματικότητα.

Από εκεί και πέρα, νομίζω ότι κανένας λαός δε μας κατάλαβε και δεν ενσωματώθηκε τόσο καλά όσο οι Αλβανοί και αυτό είναι προς όφελος και των δύο λαών.
Ούρμπαν φον Ρίπερ 28.11.2016 | 16:52
....φίλε μου συμφωνώ σε όλα

μιά παρατήρηση για την τελευταία παράγραφο, επειδή πράγματι υπάρχει οργανωμένο έγκλημα, με τίς ευλογίες των αρχών και του κράτους όλα αυτα...
και η μη ομαλή ενσωμάτωση λόγω ανεμπειρίας στην μεταναστευτική πολιτική αλλά και η μή δημιουργία οργανωμενου εγκληματος σε μιά κοινωνία είναι ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ των λειτουργών της, αυτους δηλαδη που επιλεγουμε να μας αντιπροσωπευσουν....πάλι καλά δηλαδη
avatar
foodinspector 28.11.2016 | 21:53
Εξαιρετικό και ψύχραιμο σχόλιο: Οι Αλβανοί συνομιλητές του συντάκτη σαφώς δεν διακατέχονται από ανθελληνικά αισθήματα - το αντίθετο. Ο κατσαπλιαδισμός ωστόσο δεν καταδικάζεται, όπως δεν καταδικαζόταν στα βουνά της απελευθερωμένης Θεσσαλίας στις αρχές του προηγούμενου αιώνα που έδινε χώρο δράσης στο διαβόητο λήσταρχο Θωμά Καντάρα. Είναι θέμα χρόνου, η επόμενη γενιά Αλβανών που γεννιούνται στην Ελλάδα θα τον καταδικάσει.

Το ουσιαστικό λάθος που κάνει ο Etmond Guri είναι η αναζήτηση συμβιβασμού για τους Τσάμηδες. Οι τσάμηδες δεν καταδιώχτηκαν επειδή ήταν Αλβανοί. Τους πολέμησε, πολλούς τους εκτέλεσε και άλλους τους ανάγκασε να φύγουν ο ΕΔΕΣ του Ναπολέοντα Ζέρβα, επειδή ήταν συνεργάτες των Γερμανών στην κατοχή. Ο δεξιός αντιστασιακός Ζέρβας, πιστός στον αγώνα κατά των ναζί όσο και η αριστερή εαμική αντίσταση, ξεπέρασε κάθε σκέψη να αξιοποιήσει τους τσάμηδες κατά του ΕΛΑΣ, απέναντι στον οποίο πολεμούσε, και τους τιμώρησε. Πουθενά στην Ευρώπη δεν αποκαταστάθηκαν συνεργάτες των ναζί, για να αποκατασταθούν οι τσάμηδες. Ήταν, άλλωστε, από τους ελάχιστους συνεργάτες που διώχτηκαν στη χώρα μας. Αν εξαιρεθούν και όσοι εκτελέστηκαν από τον ΕΛΑΣ μετά από σκληρές μάχες (Μελιγαλάς και Κιλκίς) οι υπόλοιποι συνεργάτες, όλοι οι χίτες (βλ. Γεώργιος Γρίβας) και όλοι οι μαυραγορίτες, λόγω εμφυλίου, θεωρούνταν στο εξής ... εθνικόφρονες.
avatar
ΕΛΠΟ 30.11.2016 | 18:35
Έστω και λόγο καθυστερημένα, θα ήθελα να πω :

- Συμφωνώ με όλα τα θετικά που αναφέρονται για τούς Αλβανούς π ρ ώ τ η ς γ ε ν ι ά ς μετανάστες (του 1990).

- Συμφωνώ ότι οι περισσότεροι Αλβανοί εργάστηκαν σκληρά και στερήθηκαν για να ορθοποδήσουν. Έχω γνωρίσει Αλβανούς που για οικονομία έμεναν 7 άτομα (άντρες-γυναίκες) σε γκαρσονιέρα 30 τετραγωνικών.

- Ό μ ω ς :

Εσχάτως - και από τους Αλβανούς του 1990 αλλά και τους μετέπειτα ήδη ενταγμένους πάντως στην κοινωνία μας - βγαίνει αρκετά συχνά και με ένταση το "κατσαπλιάδικο" που αναφέρεται παραπάνω.

Και έχει μια ιδιαίτερη σκληρότητα η κοινωνική αυτή συμπεριφορά τους (μεγαλύτερη από άλλης εθνικότητας μεταναστών), συνδυασμένη με μια διάθεση εκδικητική θα έλεγε κανείς - ακόμη και απέναντι σε αυτούς τους Έλληνες που δεν τους αδίκησαν και που τώρα βρίσκονται σε δύσκολη κατάσταση για τους γνωστούς λόγους.
avatar
Faceless 28.11.2016 | 15:57
Μου 'κανε εντύπωση η μόλις και καλυπτόμενη κακία? αχαριστία? των δύο αντρών-πολιτικών σε αντίθεση με την καλοσύνη και αισιοδοξία των δύο γυναικών. Ελπίζω όταν δουν τις φωτό πριν-μετά να αναλογιστούν ότι πρέπει να αφήσουν την καρμιριά κατά μέρος.
avatar
Πρωτότυπος 29.11.2016 | 12:58
Κι εμένα μου κάνει εντύπωση η δική σου. Απ'όλα όσα διάβασες σ'ενοχλεί το ότι παραπονέθηκαν; Δεν είναι καρμιριά να μη θέλεις τη λέξη "κωλο" μπροστά από την καταγωγή σου.
Albert Pierrepoint 28.11.2016 | 18:21
Μπορεί να μην πολέμησαν εναντίον μας, αλλά μια ζωή ήταν σύμμαχοι των αντιπάλων μας, Ιταλών, Γεμρναών, Τούρκων κλπ.
Χιλιάδες χρόνια γεωγραφικής γειτνίασης, αλλά κανένα στοιχείο συμβίωσης, επαφής κοινωνικής ή πολιτιστικής.
Φταίει βέβαιατ το γεγονός ότι είμαστε σαν λαός, ασύμβατοι με τους γείτονες, ανάδελφοι που έλεγε και ο Χάρυ Κλυν, εεε ο Σαρτζετάκης εννοούσα.
Δον Ιδιώτης 28.11.2016 | 23:01
Τώρα να σου πω ότι οι Σουλιώτες ήταν χριστιανοί Αλβανοί θα με πεις τουλάχιστον σκουλήκι και προδότη, οπότε ζήσε τον μύθο σου...
avatar
Νικολής 29.11.2016 | 15:17
Ναι, ήταν νομαδες- κτηνοτρόφοι. Κάτοικοι της γεωγρφικης περιοχής που σήμερα λέγεται Αλβανία, και ήρθαν στην σημερινή Ελλάδα το 14ο αιώνα (!!!). Μόνο που δεν υπήρχε Αλβανία τον 14ο αιώνα. Για αυτό και η Βυζαντινή γλώσσα και θρήσκευμα.
Ακόμη και Αλβανοί να ήταν όμως αυτό δεν σημαίνει τίποτα απολύτως..
Δον Ιδιώτης 29.11.2016 | 18:05
Ήταν Αρβανίτες και μιλούσαν αλβανική διάλεκτο όπως και πολλοί Έλληνες επίσης. Λέγεται ότι όταν έφτασε η ελληνική αντιπροσωπεία στο Λονδίνο να διαπραγματευθεί τους όρους του πρώτου δανείου, οι Άγγλοι έβαλαν δίπλα έναν διπλωμάτη που γνώριζε ελληνικά ώστε να ακούσει τι έλεγαν. Όμως δεν κατάλαβε τίποτα γιατί η ελληνική αντιπροσωπεία το μυρίστηκε και όλοι μιλούσαν αλβανικά.
Albert Pierrepoint 30.11.2016 | 17:53
Σου απαντάει πολύ καθαρά ο Νικολής και συμφωνώ μαζί του.
Γενικά πολύς κόσμος, όπως κι έσυ, έχεις σύγχυση με τα εθνικά θέματα.
Από τη μία απαξιώνουμε ότιδήποτε εθνικό (βγάζουμε σπυριά στην κυριολεξία) και από την άλλη αναγνωρίζουμε και καμαρώνουμε για έθνος Αλβανών στην Ελλάδα από το 14ο αιώνα ή και Σλάβων από τον 8ο αιώνα, που συμμετείχε και βοήθησε, όπως λες στην απελευθέρωση των Ελλήνων. Αυτό έχει ελάχιστη ή και μηδαμινή σημασία, γιατί σίγουρα μπορεί να βρεθεί στην ιστορία και παράδειγμα τούρκου που μας βοήθησε.
Τι σημαίνει αυτό; Ότι οι Τούρκοι είναι φίλοι μας;
Για σένα, ο εθνικισμός των άλλων είναι καλός, ενώ ο δικός μας, δεν είναι.
Γιατί άραγε επαναστατήσαμε εναντίον μιας οικουμενικής, χωρίς σύνορα, διεθνιστικής οθωμανικής αυτοκρατορίας;
Γιατί να γίνουμε ελεύθερο κράτος;

Νομίζω ότι έχει ξεκαθαριστεί και αποδειχτεί, ότι άλλο αρβανίτες και άλλο Αλβανοί.
Είναι σαν να λες ότι οι Βρετανοί και οι Αμερικανοί είναι ίδιο έθνος, γιατί πριν 500 χρόνια κάποιοι τυχοδιώκτες και κατάδικοι άγγλοι, αποίκισαν την Αμερική.

Σε μεγάλες επαρχίες όπως η Βυζαντινή είναι λογικό να συρρέουν χιλιάδες λαών και φυλών, κυρίως όταν μυρίζονται ψωμί. Είναι λογικό να ομιλούν ή και να αναπτύσσουν εντός της επικράτειας τις γλώσσες τους ή και το ιδίωμα τους.
Γνωρίζεις ότι η αλβανική γλώσσα όπως και η σκοπιανή είναι τεχνητές;
30% των αλβανικών λέξεων είναι ελληνικής προέλευσης, 40% τουρκικής και το υπόλοιπο σλαβοβουλγάρικης.
Αν υπάρχει και καμμιά καθαρά αλβανική λέξη, αυτό συμβαίνει παντού.
Γιατί άλλο πράγμα είναι η βίλλα στα ελληνικα και άλλο στα κυπριακά. Ή η καστοριανή τσούρα.

Τέλος υπάρχει μια μεγάλη αδικία στον κόσμο.
Στη Γερμανία και στο Βέλγιο σκάβεις και βρίσκεις κάρβουνο, στη Σαουδική Αραβία πετρέλαιο και στην Ελλάδα, πέτρες.
Ομοίως στα βόρεια συνορά μας, εδώ και 1000 κανείς δεν ενδιαφέρεται για το κέντρο των Βαλκανίων που λιμνάζει σε έλος.
Δεν δείχνει κανένας να ενδιαφέρεται για αυτούς τους άμοιρους λαούς, τους οποίους τους δίνει υπόσταση μόνο η αντιπαράθεση με την Ελλάδα.
Μπορεί να σφάλλω, αλλά ποιος θα ασχολούνταν από εμάς με αυτούς, εάν δεν υπήρχε το μακεδονικό ζήτημα και οι συρροή εκατομμυρίων αλβανών στη χώρα μας.
Με τη λογική σου και οι Βλάχοι (ο γραφων) είναι ρουμάνοι!!!
Albert Pierrepoint 30.11.2016 | 18:01
Επίσης σχετικά με την αλβανική διάλεκτο που αναφέρεις, σε πληροφορώ ότι στις συνοριακές περιοχές των νομών Καστοριάς, Φλώρινας και Πέλλης, μέχρι και το 1950 (που η Αθήνα ήταν πολύ μακρια), οι περισσότεροι ήταν πολύγλωσσοι.
Κατάλοιπα παλιότερων εποχών.
Αλλά όλοι τους βαθύτατα ελληνικής συνείδησης.
Τα αλβανικά ήταν ένα κράμα των 3-4 κύριων γλωσσών που δημιουργήθηκε, γιατί ως νομαδικός λαός έπρεπε να συννενοείται σε μεγάλες εκτάσεις εντός και εκτός βυζαντινών συνόρων.
Μένης 28.11.2016 | 23:46
Ε μήπως όμως η ύπαρξη μιας ανθούσας, ευημερούσας, αποδεκτής και προσαρμοσμένης κοινότητας Αλβανών εν Ελλάδι είναι η αφορμή και η δίοδος για βελτίωση των σχέσεων επιτέλους;
ΠολιτηςΧ 7.12.2016 | 21:24
Καθολου.Το ακριβως αντιθετο θα συμβει, αν δεν αφομοιωθουν εντελως.. και λυπαμαι, αλλα αυτο ακριβως δειχνει η ιστορικη εμπειρια στην ευρυτερη περιοχη οχι μονο των βαλκανιων αλλα και ολης της υπολοιπης ευρωπης. Σε καθε περιπτωση, η δημιουργια "ευημερουσας και ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΜΕΝΗΣ οπως αναφερεις κοινοτητας", αργα ή γρηγορα οδηγει σε δημιουργια μιας ωραιοτατης "ευημερουσας και προσαρμοσμενης ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑΣ" με οτι εξυπακουεται ως συνεπακολουθο. Η ελλειψη ιστορικης γνωσης, βλαπτει σοβαρα την υγεια δυστυχως. Απο καθε αποψη... ειτε σωματικα , ειτε πνευματικα. Και κυριως το πρωτο. Και σε περιπτωση που αμφιβαλλεις, τραβα ρωτα τα εκατομμυρια εκπατρισθεντων μειονοτικων πληθυσμων απο κυριολεκτικα παντου στην ευρωπη, μετα το τελος του Β' ΠΠ : οι περισσοτεροι απο αυτους ξεκινησαν ως "ευημερουσες και προσαρμοσμενες κοινοτητες" στα πλαισια των παλαιων αυτοκρατοριων και μεγαλο μερος τους κατεληξαν τελικα ειτε σε στρατοπεδα και φουρνους, ειτε στην εξορια. Ποτε ομως στα σπιτια τους.
avatar
nassos 29.11.2016 | 12:39
Καλά ότι οι Έλληνες θεωρούν τους Αλβανούς που γνωρίζουν ενα κομμάτι μάλαμα είναι ψέμα, ή τουλάχιστον μπορεί να λεν ψέματα στον ίδιο. Προσωπικά γνώμη για έναν άνθρωπο σχηματιζω απο τον χαρακτήρα του και όχι απο καταγωγή, χρώμα κ.α
Και δε νομίζω τυχαίος μια ολόκληρη χώρα και όχι μόνο να έχει μια συγκεκριμένη άποψη για μια ομάδα ανθρώπων, εκπέμπεις αυτό που είσαι.
Έχω Αλβανούς σε τεράστια εκτίμηση και άλλους όχι. Αυτό κυρίως που τους χαρακτηρίζει όμως δυστυχώς γι'αυτους είναι ότι δεν ενσωματονονται εύκολα στην Ελληνική κοινωνία (εκτός απο τα παιδιά που γεννήθηκαν εδώ) αλλα εμμένουν στην δική τους νοοτροπία, αυτό το καθιστά βαρίδιο στην κοινωνική τους άνοδο, γι'αυτο δε θα δεις συχνά παρόλο που έχουν πολύ μεγάλο πληθυσμό στην Ελλάδα σε κάποιο υψηλόβαθμο αξίωμα ή επάγγελμα κύρους.
Τέλος πιστεύω πως βοήθησαν πάρα πολύ οικονομικά στην ανάπτυξη της Ελλάδος κάτι που είναι πέρα για πέρα αλήθεια.
Το μόνο που μένει πλέον είναι να αφήσει η χώρα καταγωγής τους τα εθνικιστικά παραλήρηματα γιατί μόνο πίσω θα τους πάει αυτό και να βοηθήσουν την Ελλάδα να αναπτυχθεί και σε άλλους τομείς εκτός της οικονομίας.
Atlas Rise 29.11.2016 | 15:14
Αναγνωρίζω οτι σαν λαός είναι εργατικός, επίσης πολυμήχανος και πονηρός με την καλή και την κακή έννοια. Ο,τι είχαν προσφορά στην.... "Ανάπτυξη" της χώρας, επίσης ο,τι τα πρώτα χρόνια επίσης επεσαν θύματα εκμετάλλευσης από απατεώνες Έλληνες εργοδότες. Τα αναγνωρίζω όλα! Ας είναι όμως και αυτοί απόλυτα ειλικρινείς και να αναγνωρίσουν ότι ασπάζονται πλήρως τις θέσεις των πολιτικών τους περι μεγάλης Αλβανίας κλπ. Όσοι εχουν δουλέψει με Αλβανούς αλλά και απ τα λεγόμενα του κυρίου εδω στο άρθρο καταλαβαίνει ότι η κρυφή επιθυμία ΥΠΑΡΧΕΙ.
Η παραμονή τους εδώ θεωρώ πως μακροχρόνια μπορεί να αποτελέσει βάση για χ αξιώσεις από διάφορες πλευρές του ορίζοντα. ... Γενικά δεν τους εχω εμπιστοσύνη όπως δεν εχω εμπιστοσύνη και μέρος του Ελληνικού λαού για τις επιλογές του και τον τρόπο σκέψης και λειτουργίας του.
Θα συμφωνήσω με έναν φίλο που σχολίασε εδώ πως πότε δεν πολέμησαν άμεσα εναντίων μας γιατι πολύ απλα δεν μπορούσαν. .!!! Το έκαναν όμως έμμεσα με συμμαχίες με άλλους εχθρούς μας. Πολλοί θέλανε και θέλουν αυτό το τελευταίο κομμάτι Ελληνικής γης που μας έχει απομείνει...Αν δοθεί η παραμικρή ευκαιρία στον οποιονδήποτε ένα είναι σίγουρο πως θα αρπάξει την ευκαιρία.....
Το θέμα φυσικά είναι εμείς τι κάνουμε...!!!#
avatar
Ανώνυμος/η 29.11.2016 | 15:34
Ωραίο θέμα. Ένα άλλο ζήτημα που έχει να κάνει με τις περίπλοκες σχέσεις με τη γείτονα χώρα είναι πως 5.000 Έλληνες στρατιώτες βρίσκονται ακόμα θαμμένοι στην Αλβανία. Δυστυχώς καμιά Ελληνική κυβέρνηση δεν έθεσε θέμα επαναπατρισμού των οστών όπως κάναν άλλες χώρες (πχ Ιταλία) για να μη δημιουργηθούν ζητήματα "αλύτρωτων πατρίδων". Ελπίζουμε να δοθεί μια λύση και να επιστρέψουν οι ήρωες μας στη χώρα για την οποία έδωσαν τη ζωή τους. Οι συγγενείς τους το περιμένουν χρόνια αλλά και κάθε Έλληνας πιστεύω το θέλει.
avatar
Κυριάκος Ιωαννίδης 29.11.2016 | 19:37
Νομίζω, ότι και από τις δύο πλευρές σεμνά και ορθά έθεσαν τα θέματα΄τους.Η παρούσα κατάσταση είναι καλή, όμως μπορεί να γίνει καλύτερη. Είναι καιρός να μη βλέπουμε μόνο το σήμερα αλλά και το αύριο. Να φροντίσουμε όχι μόνο στα λόγια, αλλά και στην πράξη να βελτιώσουμε ακόμη περισσότερο τις σχέσεις μας, ώστε να καταργήσουμε και τα σύνορά μας, γιατί εκ των πραγμάτων αυτό είναι το αύριο. Ας δουλέψουμε όλοι με αυτό το πνεύμα. Να είμαστε αμείλικτοι στους κακοποιούς και ανεκτικοί στους διαφορετικούς.
Citellus citellus 29.11.2016 | 20:41
Διερωτώμαι μήπως η σχετική ευκολία ενσωμάτωσης των Αλβανών στην ελληνική κοινωνία έχει να κάνει κυρίως με την αδιαφορία τους για τη θρησκεία, σε αντιδιαστολή με τους μουσουλμάνους.
katsou69 30.11.2016 | 13:26
''Κοιτάξτε, η Ελλάδα ήταν μια χώρα που εξήγε μετανάστες και δεν είχε μάθει να εισάγει'' Σωπα, τι μου λες ; Νομιμους μετανάστες εξηγαμε. Δεν πηδουσαν από τα συρματα μες στο σκοταδι. Με χαρτια ολοι τους φυγανε.
Anonymous Guest 30.11.2016 | 16:39
Ναι γιατί απλά μπορούσαμε νόμιμα, μας επιτράπηκε. ΕΑΝ δεν μας επιτρεπόταν λίγοι θα φεύγαν για Γερμανία λόγω και απόστασης που δεν θα άξιζε και τον κόπο. Αν όμως είμασταν γείτονες με την Γερμανία, πίστεψε με ΠΟΛΛΟΙ θα το δοκίμαζαν έστω.

Άλλωστε όπως είπαν ήταν μονόδρομος η Ελλάδα θέλαν δεν θέλαν. Μέχρι και τώρα 2016 η Αλβανία Τρίτος Κόσμος είναι αν εξαιρέσεις Τίρανα και Αγίους Σαράντα, άσε το τι μου έχουν πει Αλβανοί γνωστοί μου που τους ξέρω από μικρός (στο χωριό τους να καταλάβεις 8ωρο ανα ημέρα ρεύμα και 2 φορές την εβδομάδα νερό μόνο καθώς και χαλικόδρομοι παντού με τον κεντρικό επαρχιακό δρόμο που διαπερνάει το χωριό ναναι με άσφαλτο με πολλές λακκούβες ωστόσο και σκοτεινό)...Τους ευνόησε και η εύκολη πρόσβαση και το ότι γειτνίαζαν με πιο ισχυρή χώρα. Πχ δεν φύγαν τόσο μαζικά παράνομα προς Σκόπια, Σερβία, Ιταλία.
Μένης 2.12.2016 | 00:58
μια χαρά εισήγε στο παρελθον. Τρανότερο παράδειγμα οι Αρμένιδες.
Μια χαρά ενσωματώθηκαν και εγκλιματίστηκαν και δεν εχασαν την ταυτότητα τους ούτε διώχθηκαν!
ΠολιτηςΧ 7.12.2016 | 21:37
Αναφερεσε σε ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ.Κια σε εθνοτητα καθαρα χριστιανικης παιδιας και με ακαταλυτους δεσμους με το βυζαντινο παρελθον τους και την γειτνιαση τους με την Ελλαδα απο αρχαιοτατων χρονων, πραγμα που δεν συμβαινει με τους Αλβανους, παρα την προσπαθεια τους να προβαλλονται ως απογονοι των... ιλλιριων της περιοχης, διεκδικωντας ετσι και βαφτιζοντας ΑΛΒΑΝΙΔΑ (!!) ακομα και τη ...μανα του Αλεξανδρου για να μην αναφερθουμε και σε αλλα ιστορικα ατοπηματα που προβαλλει τελευταια ο μεγαλοιδεατισμος τους... Ιδιαιτερως δε, για την δευτερη κιολας γενια των Αρμενιων που αφησε τα χωματα της μετα τις σφαγες των Οθωμανων, δεν τιθεται το παραμικρο ζητημα πληρους ενσωματωσης.Σε αντιδιαστολη με τους Αλβανικης καταγωγης οικονομικους μεταναστες, που αν μη τι αλλο βρισκονταν 600 χλμ το πολυ μακρια απο την πατριδα τους και δεν ειχαν κανενα απολυτως λογο να το πραξουν , και που στην πλειονοτητα τους , ΔΕΝ το επραξαν. Αλλο λοιπον το ενα και αλλο το αλλο, ας μην μπερδευουμε μηλα με πατατες.
avatar
atman 31.10.2017 | 17:20
"Πάντως, εκεί που συναντούσαμε τα περισσότερα προβλήματα και πέφταμε θύματα ρατσισμού ήταν στις δημόσιες υπηρεσίες. Αντίθετα, ο Έλληνας γείτονας σου άνοιγε το σπίτι του "

Οι δημοσιες υπηρεσίες στην Ελλαδα ειναι εχθρικες εναντι οποιοουδηποτε πεσει στην αναγκη τους. Δεν ειναι εθνικιστικο το θεμα, αλλα ταξικο: πας μη δημοσιος υπαλληλος εχθρος.

Καλωσηλθατε στον υπαρκτο πασοκοσυριανελκαραμανλισμο. Μια χωρα που επιμενει να υποκρινεται οτι εχει μεινει στην δεκαετια του 50 (δες τις γινεται με το "ηλεκτρονικο" εισητηριο)
12
Πρέπει να είστε μέλος για να αναρτήσετε σχόλια