Είμαι πολύ χαρούμενος, ξέρεις για τι άλλο, όμως; Γιατί άνοιξα σε μια τέτοια περίοδο μια αγορά για τους ηθοποιούς που δεν υπήρχε πριν στην Ελλάδα.
Urban Culture

Ο Θοδωρής Ελευθεριάδης έχει φτιάξει τα πιο φρικιαστικά escape rooms της Αθήνας

Έχεις μπει ποτέ μέσα σ' ένα escape room; Έχεις νιώσει ποτέ πώς κάποιος σε κυνηγάει από πίσω; Έχεις βγει από δωμάτιο και έχεις τρομάξει τόσο που σκέφτεσαι να μην πας ποτέ ξανά; Κατά πάσα πιθανότητα πίσω από όλα κρύβεται ο Θοδωρής Ελευθεριάδης.

 

Ο Θεσσαλονικιός ηθοποιός, λίγο πάνω από τα τριάντα, είναι σήμερα ένας από τους πιο γνωστούς σχεδιαστές δωματίων διαφυγής στην Ελλάδα, η οποία έχει καταφέρει από το πουθενά μέσα σε μια πενταετία να γίνει η «πρωτεύουσα» των escape rooms παγκοσμίως.

 

Τι είναι αυτό που κάνει; Παίρνει έναν άδειο χώρο από την αρχή, φτιάχνει τα σκηνικά, ετοιμάζει τους γρίφους και εκπαιδεύει τους ηθοποιούς για να τρομάξουν τους παίκτες οι οποίοι προσπαθούν να διαφύγουν. Αυτός είναι άλλωστε και ο σκοπός του, ο φόβος.

 

Η ενασχόλησή του με το είδος ξεκίνησε την περίοδο που τα πρώτα, μικρά ακόμη δωμάτια τα οποία έμοιαζαν πιο πολύ με εκείνα των σπιτιών, άρχιζαν να κάνουν την εμφάνισή τους. Τα ζόμπι εμφανίστηκαν για πρώτη φορά στον ίδιο, όταν πριν από 9 χρόνια, το Allou Fan Park, δημιούργησε το πρωτοποριακό για τα δεδομένα της εποχής, House of Fear, ένα live παιχνίδι τρόμου με πραγματικούς ηθοποιούς.

 

Η δουλειά του ηθοποιού σε escape room τρόμου δεν παύει να είναι δύσκολη, καθώς δεν είναι λίγες οι φορές κατά τις οποίες παίκτες - συνήθως άπειροι - μπορεί να τους επιτεθούν, ακόμη και να τους τραυματίσουν βαριά.

 

Παράλληλα ο Θοδωρής Ελευθεριάδης εργάζονταν στο θέατρο και την τηλεόραση. «Τον πρώτο καιρό όταν δούλευα στο Allou το έκρυβα. Έβγαινα με κουκούλα από την πίσω πόρτα. Πού να ήξερα πως ο τρόμος θα ήταν αυτός που με ζούσε πλέον...», εξηγεί ο ίδιος στη LiFO.

 

Εκεί έμεινε για περίπου τρία χρόνια. Με την έκρηξη των escape room στη χώρα αποφάσισε κι αυτός να κάνει το επόμενο βήμα και να ξεκινήσει να δουλεύει σ' αυτά. Τα επόμενα δύο χρόνια τα πέρασε τρομάζοντας στο διάσημο Amnesia, το οποίο παρέμενε για αρκετό μήνες στο No.1 των προτιμήσεων των παικτών. Και εκεί τα ζόμπι, όμως, συνέχισαν να τον ακολουθούν.

 

Το πιο δύσκολο κομμάτι, ωστόσο, που έπρεπε να διδάξει στους μαθητές του ήταν πώς να γίνουν scare actors.

 

«Έχω κάνει το ζόμπι αμέτρητες φορές. Σκέψου πως έπαιζα τον συγκεκριμένο ρόλο επί 8 χρόνια, 5 φορές τη βδομάδα για 8 ώρες. Προσπάθησα, να φανταστείς, να βάζω ακόμη περισσότερα πράγματα για να μην είναι ίδιο κάθε φορά» λέει γελώντας.

 

Η εξειδίκευση στο είδος ήταν κι αυτή που αργότερα τον έφερε σε επαφή με την Fox Greece, η οποία, μάλιστα, του ανέθεσε να παίξει - τι άλλο; - το ζόμπι στο trailer του έβδομου κύκλου του Walking Dead, το οποίο προβλήθηκε σ' όλο τον κόσμο.

 

Τα χρόνια περνούσαν και σε κάθε γειτονιά της Αθήνας άρχιζε να ανοίγει και από ένα escape room, ενώ οι εκτάσεις που τα φιλοξενούσαν παράλληλα να μεγαλώνουν. Από τα μικρά δωμάτια των δέκα και είκοσι τετραγωνικών, δημιουργούνταν σταδιακά ολόκληρες αίθουσες με επιμέρους χώρους συνολικής έκτασης ακόμη 400 τ.μ, ολόκληρα τούνελ, τρύπες ακόμη και νερά στο πάτωμα. Πλέον υπήρχε η ανάγκη, όμως, και για ηθοποιούς.

 

Έχοντας όλη αυτή την εμπειρία, αρκετοί νέοι ιδιοκτήτες απευθύνθηκαν σ' αυτόν για να σχεδιάσει νέα δωμάτια από την αρχή. Μπορεί στην αρχή, όλοι να τον καλούσαν να φτιάχνει με ζόμπι, εκείνος, όμως, δεν έμεινε εκεί, σχεδιάζοντας παιχνίδια τα οποία έμοιαζαν ακόμη και με κλινικές.   

 

Για να ξεκινήσουν, όμως, όλα έπρεπε να βρει τους ανθρώπους που θα το έκαναν, καθώς πέραν απ' αυτόν, λίγοι ήταν οι συνάδελφοί του οι οποίοι είχαν ασχοληθεί στην Ελλάδα.

 

Δάσκαλοί του, στα πρώτα του βήματα, ήταν οι αδελφοί Αλαχούζοι, διάσημοι για τα ειδικά κινηματογραφικά εφέ σε πλήθος μεγάλων ταινιών ακόμη και του Hollywood, όπως του Χάρι Πότερ.


Έτσι πια ξεκίνησε σεμινάρια στα οποία μάθαινε τους επίδοξους ηθοποιούς, από υποκριτική μέχρι μακιγιάζ και ειδικά εφέ. Πολλές από τις τρομακτικές μάσκες και τα μακιγιαρίσματα σήμερα τα δημιουργεί μόνος του. Δάσκαλοί του, στα πρώτα του βήματα, ήταν οι αδελφοί Αλαχούζοι, διάσημοι για τα ειδικά κινηματογραφικά εφέ σε πλήθος μεγάλων ταινιών ακόμη και του Hollywood, όπως του Χάρι Πότερ.

 

Το πιο δύσκολο κομμάτι, ωστόσο, που έπρεπε να διδάξει στους μαθητές του ήταν πώς να γίνουν scare actors. «Πρέπει να μπεις στην εγκέφαλο του άλλου. Υπάρχουν, όμως, και πιο απλά πράγματα που μπορείς να κάνεις, ακόμα και με το σβήσιμο του φωτός. Έχουμε δει παίκτες από την ένταση και την φόβο να τρομάζουν μεταξύ τους. Είναι πώς θα χτίσεις τον τρόμο. Είναι ψυχολογία» εξηγεί.

 

Μεταξύ των χαρακτήρων που σήμερα σχεδιάζει είναι από τέρατα, φαντάσματα μέχρι και κυνηγούς οι οποίοι κρατούν αλυσοπρίονα, τα οποία μπορεί να μην έχουν αλυσίδα αλλά είναι αληθινά, «μυρίζουν κανονικά βενζίνη». Το κόστος της όλης κατασκευής; Από 8 χιλιάδες ευρώ, μέχρι «όσο πάει» λέει γελώντας.

 

Η δουλειά, ωστόσο, του ηθοποιού σε escape room τρόμου δεν παύει να είναι δύσκολη, καθώς δεν είναι λίγες οι φορές κατά τις οποίες παίκτες - συνήθως άπειροι - μπορεί να τους επιτεθούν, ακόμη και να τους τραυματίσουν βαριά.

 

Ξεκίνησε σεμινάρια στα οποία μάθαινε τους επίδοξους ηθοποιούς, από υποκριτική μέχρι μακιγιάζ και ειδικά εφέ.

 

Ο ίδιος θυμάται ένα τέτοιο περιστατικό, το οποίο του έχει αφήσει ένα μικρό σημάδι ακόμη μέχρι σήμερα στο πρόσωπό του. «Είχα κάνει 14 ράμματα από χτύπημα καγκελόπορτας στο κεφάλι μου. Επειδή, όμως, κατάλαβα πως έγινε πάνω στον πανικό και όχι επίτηδες, δεν σταμάτησα το παιχνίδι για να μην τους χαλάσω τη φάση. Μου έφεραν αυτοκόλλητα ράμματα από το φαρμακείο, τελείωσε, πήρα τηλέφωνο έναν άλλον ηθοποιό για να με αντικαταστήσει και έφυγα για το νοσοκομείο».

 

Δεν έχουν λείψει, ωστόσο, και οι φορές που έχει διακόψει παιχνίδια, επειδή ακριβώς κατάλαβε πως οι επιθέσεις εναντίον του γίνονταν πια ηθελημένα και με σκοπό να τον χτυπήσουν.

 

«Ξέρεις όταν παίζει κάποιος και η αδρεναλίνη έχει φτάσει στα ύψη, μπορεί να νομίζεις, πως ο ηθοποιός έχει κάτι προσωπικό με σένα. Υπάρχει περίπτωση να σε κυνηγάει κάποιος και να σε προσβάλει. Δεν ξέρει ο ηθοποιός πώς θα αντιδράσεις».

 

Σε άλλο του πέταξαν μέχρι και ένα τεχνητό αλλά βαρύ πτώμα που είχε σχεδιάσει σε δωμάτιο. Το σταμάτησε και εκείνο. «Πια υπάρχουν μέτρα ασφαλείας. Τώρα έχουν και περισσότερη εμπειρία οι παίκτες, δεν είναι όπως στην αρχή. Πλέον αν αρχίζει να γίνεται επικίνδυνο διακόπτεται άμεσα».

 

Παίρνει έναν άδειο χώρο από την αρχή, φτιάχνει τα σκηνικά, ετοιμάζει τους γρίφους και εκπαιδεύει τους ηθοποιούς για να τρομάξουν τους παίκτες οι οποίοι προσπαθούν να διαφύγουν. Αυτός είναι άλλωστε και ο σκοπός του, ο φόβος.

 

Από τα σεμινάριά του σήμερα έχουν βγει περίπου εκατό ηθοποιοί, ενώ υπολογίζεται πως σ' όλη την Ελλάδα εργάζονται συνολικά τετρακόσιοι. Σ' ένα, μάλιστα, από τα τελευταία του σεμινάρια, ήρθαν ιδιοκτήτες και πήραν 2-3 για να δουλέψουν στα δωμάτια που ετοιμάζουν άμεσα. «Υπάρχει μεγάλη ανάγκη και αποκατάσταση» εξηγεί ο ίδιος.

 

Παράλληλα αυτή την περίοδο ετοιμάζει και σκηνοθετεί τον Δράκουλα στο θέατρο «Χώρος». Το επόμενο διάστημα πρόκειται, επίσης, να πάει σε Βουλγαρία και Γαλλία για να διδάξει σε ιδιοκτήτες escape rooms για τον τρόπο σχεδίασης των παιχνιδιών. Είναι κι αυτό μια απόδειξη πως στην Ελλάδα βρίσκονται τα καλύτερα δωμάτια του κόσμου, σύμφωνα με τον ίδιο.

 

Μπορεί τα δωμάτια διαφυγής να μην ήταν το παιδικό του όνειρο και να προέκυψε στην πορεία, ωστόσο είναι ικανοποιημένος με τη ζωή του σήμερα. «Είμαι πολύ χαρούμενος, ξέρεις για τι άλλο, όμως; Γιατί άνοιξα σε μια τέτοια περίοδο μια αγορά για τους ηθοποιούς που δεν υπήρχε πριν στην Ελλάδα».

 

 

Ελλάδα