To λιμάνι του Πειραιά εκτείνεται σε μια ακτογραμμή μήκους άνω των 24 χιλιομέτρων και παράλληλα καλύπτει μια συνολική έκταση άνω των 5 εκατ. τετραγωνικών μέτρων. Φωτο: Shutterstock
Ελλάδα

Τα αλλεπάλληλα ρεκόρ του λιμανιού του Πειραιά

Πώς διαμορφώνεται το νέο πρόσωπο του μεγαλύτερου λιμανιού της Ελλάδας.

Το λιμάνι του Πειραιά είναι το μεγαλύτερο της Ελλάδας. Εκτείνεται σε μια ακτογραμμή μήκους άνω των 24 χιλιομέτρων και παράλληλα καλύπτει μια συνολική έκταση άνω των 5 εκατ. τετραγωνικών μέτρων. Η γεωγραφική του θέση αλλά και η μεγάλη γκάμα υπηρεσιών που προσφέρει (κρουαζιερόπλοια, ακτοπλοΐα, κοντέινερ, car terminals, εφοδιαστική αλυσίδα) έχουν συμβάλει στην καθιέρωσή του όχι μόνο ως πρώτου λιμανιού της Μεσογείου αλλά και ως ενός από τα σημαντικότερα διεθνή ναυτιλιακά κέντρα. Ήδη το τελευταίο χρονικό διάστημα τα αλλεπάλληλα ρεκόρ στη διακίνηση κοντέινερ καταρρίπτονται κι έχει καταγραφεί μια σημαντική αύξηση των διακινούμενων φορτίων σε νέα, υψηλότερα επίπεδα, που ξεπερνούν τα 5 εκατ. εμπορευματοκιβώτια.


Την ίδια στιγμή, επενδυτικά σχέδια, αξιοποιήσεις εκτάσεων, κτιρίων και περιοχών, στρατηγικές παρεμβάσεις και νέες συγκοινωνιακές λειτουργίες διαμορφώνουν το νέο πρόσωπο του μεγάλου λιμανιού της χώρας. Τον Αύγουστο του 2016 ολοκληρώθηκε η μεταβίβαση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών της ΟΛΠ Α.Ε. από το ΤΑΙΠΕΔ στον μεγαλύτερο ναυτιλιακό όμιλο του κόσμου, την Cosco Shipping. Η αγορά των μετοχών συνοδευόταν με την ανάληψη της υποχρέωσης ενός πακέτου επενδύσεων 294 εκατ. ευρώ που αφορούν το σύνολο των λιμενικών υπηρεσιών και στοχεύουν στη συνολική ανάπτυξη του λιμένος. Η διοίκηση της ΟΛΠ Α.Ε., λειτουργώντας ως μακροχρόνιος και υπεύθυνος επενδυτής, συμπεριέλαβε στο master plan του λιμένος, πέραν των υποχρεωτικών, επιπλέον εθελοντικές επενδύσεις ύψους περίπου 625 εκατ. ευρώ, οι οποίες είναι απολύτως απαραίτητες ώστε να μην απολέσει ο Πειραιάς το συγκριτικό του πλεονέκτημα. Συνολικά, το master plan της ΟΛΠ Α.Ε. περιλαμβάνει επενδύσεις συνολικού ύψους 920 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το ποσό των 120 εκατ. ευρώ θα χρηματοδοτηθεί από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αττικής (ΕΣΠΑ).

 

Bασική φιλοδοξία της Cosco είναι η αναρρίχηση του λιμανιού σε θέση αντίστοιχη με αυτήν των λιμανιών του Ρότερνταμ και της Αμβέρσας, ώστε όχι μόνο να βελτιώσει τις υποδομές του αλλά και να πρωταγωνιστήσει στην ευρωπαϊκή αγορά.


Επιπρόσθετα, βάσει υπολογισμών οι επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά κατά την τελευταία δεκαετία έχουν αποφέρει επιπλέον έσοδα στο ελληνικό Δημόσιο που αγγίζουν τα 800 εκατ. ευρώ, χωρίς να υπολογίζονται τα ποσά από τις επενδύσεις σε υποδομές ή το τίμημα για την αγορά του πλειοψηφικού πακέτου της ΟΛΠ Α.Ε., με τα οποία το συνολικό ποσό φτάνει περίπου στα 1,8 δισ. ευρώ. Μάλιστα, οι επιδόσεις του ΟΛΠ έχουν προσελκύσει τα βλέμματα επενδυτών, όπως η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, που πριν από λίγο καιρό συμφώνησε να χορηγήσει 140 εκατ. ευρώ, προκειμένου να στηρίξει την επέκταση και αναβάθμιση του λιμανιού του Πειραιά.


Άλλωστε, όπως έχει επισημανθεί στο πρόσφατο παρελθόν, βασική φιλοδοξία της Cosco είναι η αναρρίχηση του λιμανιού σε θέση αντίστοιχη με αυτήν των λιμανιών του Ρότερνταμ και της Αμβέρσας, ώστε όχι μόνο να βελτιώσει τις υποδομές του αλλά και να πρωταγωνιστήσει στην ευρωπαϊκή αγορά. 

 

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Ελλάδα

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κορωνοϊός: Οι ευάλωτες κοινωνικές ομάδες στο «μάτι του κυκλώνα»

Ελλάδα Κορωνοϊός: Οι ευάλωτες κοινωνικές ομάδες στο «μάτι του κυκλώνα»

29.3.2020
Χρήστος Σταϊκούρας στη LIFO: «Η ελληνική οικονομία βαδίζει σε ύφεση – δεν μπορούμε να προσδιορίσουμε την έκταση της κρίσης»

Ελλάδα Χρήστος Σταϊκούρας στη LIFO: «Η ελληνική οικονομία βαδίζει σε ύφεση – δεν μπορούμε να προσδιορίσουμε την έκταση της κρίσης»

28.3.2020
Το Bloode, σε συνεργασία με την Beat, μας δίνουν την ευκαιρία να γίνουμε αιμοδότες με ασφάλεια

Ελλάδα Το Bloode, σε συνεργασία με την Beat, μας δίνουν την ευκαιρία να γίνουμε αιμοδότες με ασφάλεια

27.3.2020
«Θα ήθελα κι εγώ να είμαι σπίτι μου!»: Ένας ντελιβεράς μιλά στη LIFO

Ελλάδα «Θα ήθελα κι εγώ να είμαι σπίτι μου!»: Ένας ντελιβεράς μιλά στη LIFO

26.3.2020
«Νικώντας όλα τα εμπόδια, θα κερδίσουμε τη ζωή μας»: Το Χατζηκυριάκειο Ίδρυμα στέλνει το δικό του μήνυμα

Ελλάδα «Νικώντας όλα τα εμπόδια, θα κερδίσουμε τη ζωή μας»: Το Χατζηκυριάκειο Ίδρυμα στέλνει το δικό του μήνυμα

25.3.2020
2 φαρμακοποιοί περιγράφουν στη LIFO πώς αντιμετωπίζουν τον πανικό και την παραπληροφόρηση του κόσμου

Ελλάδα 2 φαρμακοποιοί περιγράφουν στη LIFO πώς αντιμετωπίζουν τον πανικό και την παραπληροφόρηση του κόσμου

23.3.2020
Αποχωρούν πρόσφυγες και μετανάστες από τον Έβρο, αλλά ο «σκληρός πυρήνας» παραμένει

Ελλάδα Αποχωρούν πρόσφυγες και μετανάστες από τον Έβρο, αλλά ο «σκληρός πυρήνας» παραμένει

22.3.2020
Δεν υπάρχει ιατρός που θέλει να λείπει από αυτή την μάχη

Ελλάδα Δεν υπάρχει ιατρός που θέλει να λείπει από αυτή την μάχη

21.3.2020
Η Παγκόσμια Ημέρα κατά του Ρατσισμού φέτος γιορτάζεται αλλιώτικα

Ελλάδα Η Παγκόσμια Ημέρα κατά του Ρατσισμού φέτος γιορτάζεται αλλιώτικα

21.3.2020
Κι αν δεν έχεις σπίτι για να «μείνεις»; – Μια νύχτα στο υπνωτήριο για αστέγους

Ελλάδα Κι αν δεν έχεις σπίτι για να «μείνεις»; – Μια νύχτα στο υπνωτήριο για αστέγους

21.3.2020
6 Σχόλια
SMURFakos 26.1.2020 | 16:00
Μαλιστα πολυ ωραια ολα αυτα. Ποτε επιτελους ομως θα αναβαθμιστουν και οι επιβατικες εγκαταστασεις? Σε αυτο τον τομεα δεν εχει αλλαξει τιποτα απ'την δεκαετια του 50. Αναφερομαι στην κατασκευη ενος σοβαρου τερμιναλ για να μπορει ο κοσμος να μπαινει με φυσσουνες κατευθειαν μεσα στο πλοιο και να μην λιωνει/ βρεχεται περιμενοντας. Και αερογεφυρες για να μπαινουν τα οχηματα στον μισο χρονο. Αυτη την στιγμη το επιπεδο ειναι το αντιστοιχο (σε λιμανι) των ΚΤΕΛ Κηφισου
avatar
Harlan 26.1.2020 | 17:16
Εδώ και 25 χρόνια σχεδιάζουν να μεταφέρουν το 80-90% των επιβατηγών στο Λαύριο.
Στον Πειραιά θα μείνουν μόνο τα εμπορικά και ελάχιστη επιβατική κίνηση - έτσι λέει το σχέδιο.

Οσο ισχύει αυτό στο σχέδιο, δεν έχει νόημα να επενδύσει κανείς σε υποδομές για τους επιβάτες στον Πειραιά, αφού θα αχρηστευθούν "σε λίγο".

Το σχέδιο δεν υλοποιείται γιατί το Λαύριο δεν έχει σύνδεση με τραίνο είτε με κάποιο σοβαρό οδικό δίκτυο. Πως θα στείλεις όλον τον κόσμο εκεί;
Το λιμάνι στο Λαύριο το έφτιαξαν τεράστιο μεν (έπεσε μπόλικο παραδάκι) αλλά λιμάνι χωρίς πρόσβαση = άχρηστο.

Πρόκειται περί της ανώτερης ελληνικής ικανότητας σχεδιασμού / προγραμματισμού.

Υ.Γ. Μην κουραστείς να σχολιάσεις την εξυπνάδα / χρησιμότητα ενός τέτοιου σχεδίου. Εγώ προσπαθώ να σου δώσω μια εξήγηση στο γιατί δεν κάνουν υποδομές για το επιβατικό κοινό στον Πειραιά.
Το αν το σχέδιο είναι καλό ή όχι είναι μια άλλη πονεμένη ιστορία.
avatar
Νικος Νικολαιδης - ΣΦ 27.1.2020 | 14:11
FYI SMURfakos - Ζω 30 χρονια εξω, στην Αμερικη, τελευταια φορα που ηρθα Ελλαδα το 2012, και παροτι δεν ειμαι Πειραιωτης, εκανα ενα φωτορεπορταζ στην κατασταση που επικρατουσε γυρω απ το λιμανι για να πιεσω να γινει κατι. Η κατασταση ηταν επιεικως τριτοκοσμικη. Ο διευθυντης Κρουαζιερας του ΟΛΠ κ Τσιτουρας αμεσως προθυμοποιηθηκε να με βοηθησει να κατεβαστουν κατι απαισια κουρελιασμενα πανο απο κτιριο πανω στην Ακτη Τζελεπη φατσα-καρτα σε εκατονταδες χιλιαδες τουριστες που φευγαν για τα νησια μας. Ειμαι σιγουρος τα πραγματα ειναι καλυτερα τωρα.

Σου δινω το κειμενο του ρεπορταζ μου πιο κατω :

ΛΙΜΑΝΙ ΠΕΙΡΑΙΑ ( 2012 )

Δειτε πιο κατω φωτος που εστειλα τις τελευταιες δυο βδομαδες στις δημοτικες και περιφερειακες αρχες Πειραια, την Ενωση Εφοπλιστων Ακτοπλο'ι'ας και λοιπους φορεις για να πιεσω για την, μετα απο 25 χρονια, αναβαθμιση του πεζοδρομιου στο Λιμανι Πειραια, απ τον Τερματικο του ΗΣΑΠ μεχρι την Αγια Τριαδα, την αναβαθμιση της Στοας Λυκουργου οπου λειτουργει ψαραγορα και κρεαταγορα και τον χωρο εξω απο τον Τερματικο του ΗΣΑΠ. 

Η κατασταση ειναι απιστευτη αν αναλογιστει κανεις οτι παροτι το προβλημα ειναι παλιο εχουμε τωρα εστιασει την κατευθυνση της Ελληνικης Οικονομιας στην αναβαθμιση του τουριστικου προιοντος, εχουμε ενωσει το λιμανι με το "Βενιζελος" και τουλαχιστον 6 εκατομμυρια τουριστες θα πατησουν αυτο το πεζοδρομιο για να βγαλουν τα ναυλα τους.

Ο συνεργατης του Αντιπεριφερειαρχη Πειραια Χρηστου, Θανασης Ανδριτσος μου τονισε προχτες οτι η Περιφερεια το πολεμα το ζητημα τρια ολοκληρα χρονια, ειναι φυσικα υποθεση του Δημου αλλα ισως συμβαλλουν κι αυτοι χρηματικα. Οταν τον ρωτησα ποσα εκατομμυρια πανω-κατω θα κοστισει μου λεει : " Εκατομμυρια ;;; Τι εκατομμυρια ;;; Ενταξει δε μπορω να πω ακριβως αλλα υπολογιζω γυρω στα 200-300 χιλιαδες ! " Επισης μου ειπε οτι δε μπορει να γινει φετος το καλοκαιρι αλλα απο τα τελη του χρονου θα αρχισει...".

Οι φωτογραφιες με το πεζοδρομιο ειναι ιδιες οπου κι αν τραβηξεις.
Με το ασπρο πουλμαν ειναι η Στοα Λυκουργου κατω απ τον Πυργο Πειραια. Η κατασταση απο πλευρας καθαριοτητας ειναι τραγικη αφου προκειται για αγορα τροφιμων. Τα μαρμαρα στο ισογειο του Πυργου εναι μαυρα. Εκει ακριβως υπαρχει πινακιδα του Δημου για ενα εργο απο το...2001 ! ( προτελευταια φωτο ). Ειναι ακριβως εξω απο το δισκαδικο του κ. Κεχαγια. Τα φρεατια ειναι σπασμενα εκει. Ο Κεχαγιας βαζει σανιδες για να τα κρατα λειτουργικα. Ολη η περιοχη μυριζει το απογευμα και κατω απ το εξοχικο του Βενιζελου, που υπαρχει ενα περιπτερο, σκεπαζουν τα φρεατια με λαστιχενια καλυμματα γι αυτο το λογο. Αλλοι περιπτεραδες, οπως η κ. Ποπη Μπακλαβαδακη, που εργαζεται εξω απο το ΝΑΤ, ριχνουν χλωρινη.

Μιλησα τηλεφωνικα στις 20 Απριλιου 2012, με τον Διευθυντη Κρουαζιερας ΟΛΠ κ. Τσιτουρα, για το ζητημα των μεγαλων σκισμενων πανο που κρεμονται απο το κτιριο που στεγαζε κατα το παρελθον το "Ευρωπαικο Ινστιτουτο Ναυτιλιακων Μελετων κ Ερευνας" στην Ακτη Τζελεπη ( δειτε τελευταια φωτο ), κτιριο το οποιο ειναι θεα για εκατομμυρια τουριστες εδω και πολλα χρονια. Με ευχαριστησε και μου ειπε οτι θα πηγαινε να το κυτταξει. 

Προς το τελος οι φωτος που δειχνουν πολυ κοσμο εχουν τραβηχτει εξω απο τον τερματικο του ΗΣΑΠ διπλα και κατω απο την γεφυρα Καλατραβα. Τρια πραγματα εκπλησσουν εδωπερα :

α) Καταρχας, εχουν τοποθετησει το σταθμαρχειο, το εκδοτηριο και μηχανακια στο λιγο χωρο που αναλογει στο πεζοδρομιο κατω και διπλα της γεφυρας, μ' αποτελεσμα οι πεζοι να βγαινουν στο δρομο.
Βγαινουν επισης γιατι η ουρα που δημιουργηται στο εκδοτηριο, μπλοκαρει την κινηση πεζων.
Αν τα κουβουκλια μεταφερονταν μολις εναμισυ μετρο πιο μεσα θα ειχε αποσυμφωρεθει ολη η πλατεια...

β) Με ευρυγωνιο φακο δινω τον συνωστισμο που παρουσιαζεται ακριβως στην πυλη του τερματικου του ΗΣΑΠ απ τις αλλεπαληλες πινακιδες οι οποιες στη κυριολεξια ειναι η μια πανω στην αλλη ! Θα μπορουσαν να μπουν εφαπτομενες του τοιχου για παραδειγμα...

γ) Η γενικη εικονα του πεζοδρομιου, αναλογη της εικονας που παρουσιαζει και το υπολοιπο πεζοδρομιο μεχρι την εκκλησια της Αγιας Τριαδας. 
Σε ενα σημειο μπορειτε να δειτε προεξεχουν απο το "παπουτσι" κολωνας που εχει αφαιρεθει, οι βιδες που καποτε την στηριζανε. Η φωτο αυτη οπως μπορειτε να δειτε, εχει τραβηχτει ακριβως κατω απο τη γεφυρα Καλατραβα ! 

Ενα απο τα ε-μειλ αυτο απο τον Διευθυντη ΟΛΠ, τον συμπαθη κ. Τσιτουρα.

Κοινοποίηση επιστολών
 
Κύριε Γενικέ καλημέρα,
 
Σχετ.: Το από 12/7/2012  e- mail σας.
 
Σε συνέχεια του παραπάνω σχετικού και όσον αφορά τον Ο.Λ.Π., σας πληροφορούμε ότι με τον κ. Νικολαΐδη μιλήσαμε τηλεφωνικά τον Απρίλιο του 2012, ο οποίος μας ανέφερε για τα σχισμένα πανό του κτηρίου της Ακτής Τζελέπη, όπου στεγαζόταν το «Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Ναυτ/κων Μελετών και Έρευνας». 
Στην καλοπροαίρετη αυτή υπόδειξη ο Οργανισμός ανταποκρίθηκε άμεσα και μερίμνησε, όπως φαίνεται από τις παρακάτω φωτογραφίες, για την απομάκρυνσή τους.
 
   Απρίλιος 2012                                                       Ιούλιος 2012
                
 
Στη διάθεσή σας για περαιτέρω πληροφορίες ή λεπτομέρειες.
 
Με εκτίμηση,
 
 
ΘΕΟΔ. ΤΣΙΤΟΥΡΑΣ
Διευθυντής
Ο.Λ.Π. Α.Ε.

Επισης, θυμαμαι οτι στη γενικοτερη περιοχη υπηρχε μια εξαρση της μικρο-εγκληματικοτητας, Στις 25 του Μαρτη το 12, το περιπτερο της οικογενειας Μπακλαβαδακη παραβιαστηκε. Υπαρχουν δυο τρια περιπτερα εκει κοντα...ιδια ιστορια.

Δε μπορω να φανταστω τι γινεται με τους τουριστες, μιλωντας παντως με ατομα που γνωριζαν το θεμα, μου ανεφεραν οτι για ευνοητους λογους, πολλες αν οχι τις περισσοτερες φορες τα περιστατικα μικροεγκληματικοτητας δε βγαινουν προς τα εξω.
avatar
Μαύρος Γάτος 26.1.2020 | 17:34
Για τους γαλλόφωνους παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον το αφιέρωμα του Gabriel Grésillon στην σημαντική γαλλική οικονομική εφημερίδα Les Echos που δημοσιεύτηκε ως κύριο άρθρο του σαββατιάτικου φύλου της 17 Οκτωβρίου 2019:
Quand la Chine débarque dans les ports européens (Οταν η Κίνα αποβιβάζεται στα ευρωπαϊκά λιμάνια)

Εξετάζει το κατά πόσον ωφελήθηκαν συνολικά οι τοπικές οικονομίες του Πειραιά και της Τεργέστης που παραχώρησαν τα λιμάνια τους στην Cosco και καταλήγει στο συμπέρασμα ότι επρόκειτο για μάλλον ετεροβαρείς συμφωνίες.

https://www.lesechos.fr/monde/europe/quand-la-chine-debarque-dans-les-ports-europeens-1140738
Citellus citellus 27.1.2020 | 17:49
Στον καπιταλισμό αυτός που βάζει τα λεφτά οφελείται πάντα περισσότερο, δεν πρόκειται για νέο. Η σύγκριση οφείλει να γίνεται με το πριν και το μετά, άντε και με το επιθυμητό (που ωστόσο ο καθένας ορίζει όπως νομίζει).
avatar
Psineas 26.1.2020 | 21:47
Αυτήν την τριτοκοσμική, γλιτσερή διδρομή από το τραίνο στο πλοίο, με την βρώμικη κυλιόμενη σκάλα να χάσκει άπραγη και τα ανύπαρκτα πεζοδρόμια γεμάτα υπολείμματα τυρόπιτας και γύρου, δεν μπορεί να την φανταστεί κανένας βλέποντας την κοσμοπολίτικη φωτογραφία του άρθρου. Τόσα μεγαλόπνοα σχέδια και το αυτονόητο ακόμα το ψάχνουμε.