Το Τρίτο Πρόγραμμα στην πιο βαρετή, αγράμματη και μπερδεμένη φάση του
Ραδιόφωνο

Το Τρίτο Πρόγραμμα στην πιο βαρετή, αγράμματη και μπερδεμένη φάση του

Οι παραγωγοί του αρέσκονται σε μια κενή, δραματικούλα λογοδιάρροια, έχοντας εξορίσει την κλασική μουσική η οποία είναι υποτίθεται ο λόγος ύπαρξης του Τρίτου.

Kυριακή απομεσήμερο, σήμερα μέρα εκλογών, στο Τρίτο Πρόγραμμα της ΕΡΤ, ακούω ένα cheesy τραγουδάκι με την Δήμητρα Γαλάνη. Και καπάκι τον «αναντικατάστατο» Σώτο Παναγόπουλο στο «Σαν πιώ κρασί ζαλίζομαι» και άλλα 5-6 τραγούδια του. 

 

Πριν λίγες μέρες, διάβασα μιαν θριαμβική ανακοίνωση των υπευθύνων του ραδιοσταθμού, ότι το Τρίτο Πρόγραμμα έχει «μεγάλη ακροαματικότητα». Μεγάλη, τρόπος του λέγειν: από αμοιβάδα έγινε νάνος. Αγγίζει, λέει, τα ποσοστά του Δεύτερου Πρόγράμματος που επίσης σέρνεται.

 

Δεν ξέρεις τι να πρωτοθαυμάσεις: Την ασχετοσύνη ή την πτωχαλαζονία…. Βάλε ένα ουισκάκι να κλάψω στον ώμο σου και να στα πω.

 

Επειδή μάλιστα και η λογοδιάρροια προαπαιτεί κάποια σκέψη, πολλοί διαβάζουν ό,τι λάχει — ποιήματα, λογοτεχνήματα, περιοδικά, παραμύθια... βάζοντας ανάμεσα χαζοτράγουδα που λογίζονται ποιοτικά ανάμεσα στους αγράμματους. Ή συζητούν καφενειακά με τους φίλους τους.

 

Για να ξεκινήσουμε από τα βασικά: 

 

Η ΕΡΤ έχει έξι (!) ραδιόφωνα και όχι ένα, για να απευθύνονται διαφοροποιούμενα σε συμπληρωματικά κοινά. Target group του Τρίτου είναι το κοινό που του αρέσει η κλασική και πρωτοποριακή μουσική, οι διανοούμενοι, αυτή που την ψάχνουν και δεν την βρίσκουν στα λαϊκά και εμπορικά ραδιόφωνα. Αιτία ύπαρξης (και χρηματοδότησης) του Τρίτου είναι να προάγει την ποιότητα που το εμπόριο περιφρονεί ή αγνοεί. 

 

Αν είσαι ταλαντούχος άνθρωπος ή οργανισμός (όπως ήταν ο Μάνος Χατζιδάκις όταν ανέλαβε το Τρίτο ή όπως είναι ο έξοχος και πολύ δημοφιλής βρετανικός Classic FM σήμερα), ανακαλύπτεις ότι η ποιότητα δεν είναι πάντα να την κλαιν’ κι οι ρέγγες. Μπορεί να είναι δυναμική, ευχάριστη, μοντέρνα και απίθανα επιδραστική.

 

Ακριβώς όμως επειδή αυτά τα χαρίσματα είναι σπάνια, αρκείται κανείς να υπάρχει ένα τέτοιο «δύσκολο» και έστω «αντιδημοφιλές» ραδιόφωνο που προάγει την ομορφιά της μουσικής  και το πληρώνει μέσω φορολογίας.

 

Τι έχουμε αντ’ αυτού; Ένα Τρίτο που παίζει Σώτο Παναγόπουλο! Και κομπάζει ότι αύξησε την ακροαματικότητά του. Ας βάλει και Βίσση να την αυξήσει περισσότερο.

 

Παρακολουθώ πολλά χρόνια το πρόγραμμα (αν και πλέον μέσω apps έχω στραφεί σε καταπληκτικούς ξένους σταθμούς κλασικής μουσικής) και σας διαβεβαιώ ότι το Τρίτο μεταδίδει πλέον την λιγότερη κλασική μουσική που μετέδωσε ποτέ.Έχει χάσει δηλαδή τον λόγο ύπαρξής του.

 

Οι περισσότεροι παραγωγοί του μετά βίας κρύβουν την πλήρη ασχετοσύνη τους με την κλασική μουσική (για να μη πω την εχθρότητά τους), αναλισκόμενοι σε μια κενή, δραματικούλα λογοδιάρροια. Επειδή μάλιστα και η λογοδιάρροια προαπαιτεί κάποια σκέψη, πολλοί διαβάζουν ό,τι λάχει — ποιήματα, λογοτεχνήματα, περιοδικά, παραμύθια… βάζοντας ανάμεσα χαζοτράγουδα που λογίζονται ποιοτικά ανάμεσα στους αγράμματους. Μετά γίνεται η αποφώνηση και πέφτει ο μισθός που συνάχτηκε από το τέλος της ΕΡΤ, το οποίο διπλασιάστηκε τα τελευταία χρόνια.

 

Για να μην αναφέρω τις σχοινοτενείς συζητήσεις, το ατέρμονο μπίρι-μπίρι για να περάσει η ώρα, στομφώδες ή νυσταγμένο τις περισσότερες φορές, με τους φίλους τους και ομοϊδεάτες τους.

 

Η καλή μουσική πάλι απουσιάζει εκκωφαντικά. Όχι βάσει σχεδίου. Απλώς αργά ή γρήγορα ο καθένας εκφράζει τον εαυτό του. Και ασχέτως των προδιαγραφών του Τρίτου, οι νέοι παραγωγοί του μάλλον ακούνε ελαφρολαϊκά στο σπίτι τους.

 

Υπάρχουν ελαχιστότατες εξαιρέσεις. Αλλά εν τω συνόλω του το Τρίτο Πρόγραμμα αφότου ξανάνοιξε η ΕΡΤ είναι στην πιο βαρετή, αγράμματη και μπερδεμένη φάση του.

 

Media

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

MasterChef: Αποχαιρετάμε τη Μαριάννα με μια σορμπέ τριαντάφυλλο

Media MasterChef: Αποχαιρετάμε τη Μαριάννα με μια σορμπέ τριαντάφυλλο

6.6.2020
Η Ζωή Είναι Πάντα Μπροστά: Η αληθινή ιστορία του Δημήτρη Χρόνη σε σκηνοθεσία Βασίλη Κεκάτου

Media Η Ζωή Είναι Πάντα Μπροστά: Η αληθινή ιστορία του Δημήτρη Χρόνη σε σκηνοθεσία Βασίλη Κεκάτου

5.6.2020
Το υπερθέαμα της εξέγερσης: Πώς ορισμένα media στέκονται στις φλόγες κι όχι στην αιτία που τις προκάλεσε

Media Το υπερθέαμα της εξέγερσης: Πώς ορισμένα media στέκονται στις φλόγες κι όχι στην αιτία που τις προκάλεσε

2.6.2020
«ZeroZeroZero»: Η διαδρομή μιας «καραβιάς» κοκαΐνης σε 8 συναρπαστικά επεισόδια

Media «ZeroZeroZero»: Η διαδρομή μιας «καραβιάς» κοκαΐνης σε 8 συναρπαστικά επεισόδια

2.6.2020
MasterChef: Η «Silver Week» που οδηγεί γοργά στον τελικό

Media MasterChef: Η «Silver Week» που οδηγεί γοργά στον τελικό

1.6.2020
Cinobo: Μια ελληνική streaming πλατφόρμα γεμάτη με εξαιρετικές ταινίες

Media Cinobo: Μια ελληνική streaming πλατφόρμα γεμάτη με εξαιρετικές ταινίες

31.5.2020
Lovelife: (Some) Sex and the City, για ρομαντικές ψυχές

Media Lovelife: (Some) Sex and the City, για ρομαντικές ψυχές

29.5.2020
#EUmemes: Ένα επεισόδιο με θέμα την πολιτιστική κληρονομιά από τη σειρά της Ε.Ε. στο Youtube

Media #EUmemes: Ένα επεισόδιο με θέμα την πολιτιστική κληρονομιά από τη σειρά της Ε.Ε. στο Youtube

27.5.2020
MasterChef: Ακόμα κι αν αποχώρησε, η Ντέμη κατάφερε να εκπαιδεύσει το ελληνικό κοινό στον βιγκανισμό

Media MasterChef: Ακόμα κι αν αποχώρησε, η Ντέμη κατάφερε να εκπαιδεύσει το ελληνικό κοινό στον βιγκανισμό

22.5.2020
#EUMemes: Οδηγίες για online shopping από την πρωτότυπη σειρά της Ε.Ε. στο Youtube

Media #EUMemes: Οδηγίες για online shopping από την πρωτότυπη σειρά της Ε.Ε. στο Youtube

21.5.2020
10 Σχόλια
avatar
Γράφων 7.7.2019 | 16:41
Λέω εγώ τώρα, μήπως φταίει ότι το Τρίτο το τρέχει πλέον συνδικαλιστής και όχι μουσικός;

Διορθώσατέ με αν σφάλλω.
avatar
ΜΠΕΤΤΥ 11.7.2019 | 00:22
Δεν γνώριζα ότι ο σημερινός διευθυντής του Τρίτου ήταν συνδικαλιστής. Ακούω Τρίτο συνεχώς, πάρα πολλά χρόνια, και λόγω ηλικίας! Νομίζω ότι έχει φτιάξει ένα πολύ ενδιαφέρον πρόγραμμα, σύγχρονο, με ποίηση, λογοτεχνία, συζητήσεις με καθηγητές φιλοσοφίας και άλλα πολλά. Είναιεξαιρετικά σεμνός, λιγόλογος και πολύ ευγενικός. Καλό θα ήταν η πολιτική/κοί να μην ασχολούνταν, τουλάχιστον, με το Τρίτο!
avatar
Ανώνυμος/η 28.4.2020 | 23:17
Ευχαρίστως να σε διορθώσω…
Λοιπόν, το πρόβλημα με το Τρίτο ξεκίνησε από το 2004, όταν λόγω Ολυμπιακών οι περικοπές, σχεδόν εξαφάνισαν νέες παραγωγές και γέμισε το πρόγραμμα με επαναλήψεις (προσωπικά δεν με ενόχλησαν τόσο, διότι πολλές απ' αυτές είναι «διαμάντια» λόγου και μουσικών επιλογών).
Γύρω στο 2007-08, άρχισαν να «νερώνουν» το ποιοτικό «κρασί» του Τρίτου με εκπομπές από το Δεύτερο Πρόγραμμα, –δεν υπαινίσσομαι ότι ήταν κακές εκπομπές, απλώς, «εξωγήινα όντα» στον «πλανήτη» του Τρίτου και πολύ καλές για το target group του Β' Προγράμματος– που σε κάποιες περιπτώσεις μου έμοιαζαν διαικπεραιωτικές, ως προς το να δικαιολογήσουν τον μισθό τους, σε αντίθεση με τους κλασικούς παραγωγούς του Τρίτου, που είχαν, συγχωρέστε μου την έκφραση, καύλα γι' αυτό που έκαναν. Είναι και το σημείο που συμφωνώ με την αρθρογράφο· από την χροιά της φωνής των παραγωγών, ως την συνολική αντιμετώπιση-διαχείρηση της εκπομπής και, συχνά, ήχοι ξένοι προς το Τρίτο (Σώτο Παναγόπουλο) κλπ.
Εδώ πρέπει να σημειώσω, ότι, μετέφεραν επίσης και εκπομπές με κλασσική μουσική από το Δεύτερο, όπου και αυτές με ξένιζαν – άκου «δημοσιογραφική επιμέλεια» σε εκπομπή με κλασσική μουσική!!! Τι άλλο θ' ακούσω!
Προφανώς εκεί οφείλεται και η αύξηση των ακροατών, που «παρέσυραν» ακροατές του Δεύτερου στο Τρίτο. Οι οποίοι, μάλλον, άλλαζαν σταθμό, όταν η αγαπημένη τους εκπομπή τελείωνε και άρχιζαν οι, με ποιητική διάθεση, ακαταλαβίστικες εκπομπές (σε επανάληψη) του Τρίτου. Κάτι που έκανα κι εγώ, όταν μου «μύριζε» Δεύτερο.
Μεγάλωσα, διαμορφώθηκα, απέκτησα μια συγκεκριμένη ταυτότητα, αισθητικά-φιλοσοφικά, και το πλουραλιστικό πρόγραμμα του Τρίτου, συνέβαλε σε αυτό καθοριστικά, από τα τέλη της εφηβείας μου, γύρω στο '77-'78 μέχρι σήμερα.

Μάκης Παπαδόπουλος
Riemann 7.7.2019 | 20:07
ε οταν συγκρινετε εποχη Χατζιδακι τι να πω. Υπαρχει πολιτισμος τωρα στο Ελλανδα;
avatar
Ανώνυμος/η 7.7.2019 | 20:51
Υπάρχει μεγάλο, εν δυνάμει, κοινό για το Τρίτο και για τη κλασική/σύγχρονη μουσική. Υπολογίστε σπουδαστές μουσικών σχολείων, ωδείων, μουσικών πανεπιστημίων, οι δάσκαλοι και οι καθηγητές αυτών, επίσης οι γονείς αυτών των παιδιών/σπουδαστών.
Υπάρχουν συναυλιακοί χώροι (για Αθήνα) όπως Μέγαρο Μουσικής, Ωδείο Αθηνών, Ιδρύματα Θεοχαράκη/Κακογιάννη, Στέγη, Νιαρχείδιο κτλ συν τα δεκάδες φεστιβάλ σε νησία κτλ. Είναι κρίμα το Τρίτο να είναι τόσο παλαιοληθικό γεμάτο βύσματα, γόνους
και λοιπούς άσχετους οι οποίοι στην πλειοψηφεία τους (βγάζουν αυτοδυναμία!) με όχημα την κάκη εκφορά του λόγου μας πρήζουν στην κυριολεξία!
Μπουρμπούχα 8.7.2019 | 11:46
Το προγραμμα του εχει καταστραφει εδω κ πανω απο 3 χρονια. Καταπληκτικες εκπομπες εχουν εξαφανιστει, οι παρουσιαστες ασχετοι, απαιδευτοι στην πλειοψηφια τους με αποτελεσμα απο κει που πανω απο 10 χρονια μονιμως αυτο ακουγαμε, τωρα ουτε με σφαιρες.
avatar
apostolidis 8.7.2019 | 11:56
Συμφωνώ με τα γραφόμενά σας, γιαυτό καταφεύγω σε σταθμούς του διαδικτύου.
Το σημαντικό όμως είναι ότι δεν ακούγεται πανελλαδικά.
Σκεφτείτε ότι στην ...Ανδρο άκουγα πρόπερσι έναν Τούρκικο , ανάλογο σταθμό!!!
Εννοείται ότι το σχετικό-καταγγελτικό email μου προς την ΕΡΤ ουδέποτε απαντήθηκε.
avatar
بيلل 9.7.2019 | 12:56
Απόψεις. Τελευταία στράφηκα στο Τρίτο (λόγω jazz αρχικά) αν και, το εκτιμούσα διαχρονικά, ομολογώ πως εξεπλάγην εφόσον παρατήρησα πως υπάρχουν αρκετές εκπομπές πιο εναλλακτικές και <<βατές>> σε ανθρώπους που δεν είναι ιδιαίτερα εξοικιωμένοι με την κλασική που μάλιστα μπορούν να λειτουργήσουν ως διαβατήριο σε αυτήν. Μπορώ να ξεχωρίσω τις εκπομπές του Εμμανουήλ Κουτσουρέλη, της Αφροδίτης Κοσμά του Δημήτρη Τρίκα τον Πανταζή Τσάρα κ.α. Το Σ/Κ που μας πέρασε είχα την ευχάριστη έκπληξη να ακούσω μια μεσημεριανή εκπομπή σχετικά με επιφανείς τραγουδίστριες της σάμπα της δεκαετία του '50 σαν προπομπός της bossa (δεν ξέρω αν σχετίζεται με την απώλεια του Joao Gilberto). Να μη λησμονήσω να αναφέρω βέβαια και την εκπομπή του Δαυίδ Ναχμία ως ξεχωριστή καθώς και αυτή του Μάρκου Μωυσίδη. Θεωρώ το Τρίτο ένα αξιόλογο ραδιόφωνο, φάρο στα ευτελή μουσικά προτάγματα των καιρών.
avatar
Ανώνυμος/η 28.4.2020 | 23:40
Η εκπομπή του Κουτσουρέλη είναι πάνω από 11 χρόνια, όπως και του Τσάρα· ο Τρίκας, επίσης είχε εκπομπή για τη Jazz χρόνια τώρα.
Νέες είναι της Κοσμά και οι δυο εκπομπές του Σαββατοκύριακου (Book Fly και Factory) του Τρίκα.

Μάκης Παπαδόπουλος
avatar
ΜΠΕΤΤΥ 11.7.2019 | 00:31
Μερικός κατάλογος απαίδευτων παραγωγών του Τρίτου:
KOΡΟΠΟΥΛΗΣ Γ.: Μετέφρασε (μεταξύ άλλων) Αχμάτοβα, Καβαλκάντι, Κάτουλο, Λαφόργκ, Μπρεχτ, Παστερνάκ, Ρίλκε, Τσβετάγεβα. Μεταφράζει μετ’ εμποδίων τη Θεία Κωμωδία του Δάντη σε τερτσίνα και ενδεκασύλλαβο. Τα ποιήματά του έχουν μεταφραστεί σε όλες τις γλώσσες, αλλά δεν δίνει την άδεια να δημοσιευτούν οι μεταφράσεις και αισχυντηλά αποκρύπτει τις αναρίθμητες ανά την υφήλιο τιμητικές διακρίσεις που έλαβε.
Μ. ΜΩΥΣΙΔΗΣ: Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1959. Μελέτησε Ανώτερα Θεωρητικά της Μουσικής με τους Χάρη Ξανθουδάκη και Δημήτρη Λιωνή. Μελέτησε πιάνο από την ηλικία των 10 χρόνων, σπουδές που συνέχισε από το 1977 με την σολίστα Νέλλη Σεμιτέκολο. Μελέτησε σύνθεση και ενορχήστρωση με τον Θ. Αντωνίου (Αθήνα - Πανεπιστήμιο Βοστώνης) και με τον Γιοσίχισα Ταϊρα (Ecole Normale de Musique) στο Παρίσι.
Να μη σας κουράσω με άλλους.
Πρέπει να είστε μέλος για να αναρτήσετε σχόλια