Όλη αυτή η κατάσταση δημιουργεί προβληματισμό σχετικά με τον κόσμο στον οποίο ζει ο Nick Cave και ας ελπίσουμε ότι δεν έχει το ναρκισσιστικό υπόβαθρο που απέκτησε ο Morrissey τελευταία.
Μουσική

Ο Νικ Κέιβ στο Ισραήλ: Απλώς ξενέρωμα!

Oι αμφιλεγόμενες δηλώσεις του Nick Cave στο Ισραήλ τελικά τον κάνουν λιγότερο σημαντικό ως καλλιτέχνη;

Πριν από λίγες μέρες ο Nick Cave έδωσε μια ιστορική συναυλία στην Αθήνα που θα συζητιέται για πολύ καιρό. Αμέσως μετά πήγε στο Ισραήλ και έκανε δύο sold-out εμφανίσεις που προκάλεσαν τις επικριτικές, αλλά αναμενόμενες αντιδράσεις διαφόρων καλλιτεχνών και της οργάνωσης που μάχεται για τα δικαιώματα των Παλαιστινίων. Δεν θα μπω σε λεπτομέρειες για την κατάσταση των δύο λαών, είναι γνωστά πάνω-κάτω όλα.


Το πρόβλημα όμως με τον Cave είναι ότι υπερασπίστηκε την άποψή του, εξηγώντας σε μια συνέντευξη Τύπου την απόφασή του να πραγματοποιήσει τις συναυλίες αντί να τις ακυρώσει, όπως έκαναν οι Young Father και ο Neil Young όταν βρέθηκαν στη θέση του. Μέχρι εδώ όλα καλά, αλλά αυτά που είπε νομίζω ότι δεν τον τιμούν και πάρα πολύ και λογικά προκάλεσαν την έντονη κριτική των Brian Eno, Roger Waters, Mike Leigh και Ken Loach, μεταξύ άλλων.

 

Κανείς δεν θα πει σε οποιονδήποτε μουσικό πώς να χειριστεί την καριέρα του, αλλά δεν ξέρω από πότε έγινε κακό να διαφωνείς με κάποιες επιλογές, ειδικά όταν αγγίζουν λεπτά όρια.


Δήλωσε, λοιπόν, ότι αν κάποιος μουσικός επιλέξει να κάνει συναυλίες στο Ισραήλ, πρέπει να αντιμετωπίσει τον δημόσιο

εξευτελισμό από τον Roger Waters και την παρέα του και συνέχισε: «Μετά από αρκετή σκέψη, τηλεφώνησα στους ανθρώπους μου και τους είπα: "Θα κάνουμε μια ευρωπαϊκή περιοδεία και θα πάμε και στο Ισραήλ". Ξαφνικά αισθάνθηκα ότι πρέπει να πάρουμε θέση ενάντια σε αυτούς που προσπαθούν να φιμώσουν, να κάνουν bullying, να λογοκρίνουν και να εκμηδενίσουν τους μουσικούς».

 

Μετά είπε ότι αγαπάει το Ισραήλ και ότι θα πολεμήσει με κάθε τρόπο τη λογοκρισία και τη φίμωση των μουσικών. Στη συνέχεια, αναφέρθηκε στην οργάνωση BDS που διαμαρτύρεται για την κατάσταση με τους Παλαιστίνιους στο Ισραήλ: «Τελικά, θα μπορούσες να πεις με έναν τρόπο ότι το BDS με έκανε να θέλω να παίξω στο Ισραήλ». Καταρχάς, πρέπει να του εξηγήσει κάποιος τη διαφορά μεταξύ λογοκρισίας που προέρχεται από την κριτική και διαμαρτυρίας.
 

Οι Radiohead κατακρίθηκαν για τον ίδιο λόγο το καλοκαίρι. Σε αντίθεση με τον Cave όμως, ο Thom Yorke, αν και τσαντισμένος, απάντησε ψύχραιμα στον Ken Loach που πήρε ξεκάθαρα θέση ενάντια στην κυβέρνηση του Ισραήλ. Είχε κάνει ένα τουίτ που έλεγε: «Δεν υποστηρίζουμε τον Νετανιάχου, όπως ούτε και τον Τραμπ, ωστόσο εξακολουθούμε να παίζουμε στην Αμερική. Η μουσική και οι τέχνες είναι για να περνούν τα σύνορα, όχι για να τα χτίζουν, είναι για ανοιχτά μυαλά, για να μεταδίδουν την ιδέα του ανθρωπισμού, του διαλόγου και της ελευθερίας της έκφρασης. Ελπίζω να είμαι σαφής, Ken».


Κανείς δεν θα πει σε οποιονδήποτε μουσικό πώς να χειριστεί την καριέρα του, αλλά δεν ξέρω από πότε έγινε κακό να διαφωνείς με κάποιες επιλογές, ειδικά όταν αγγίζουν λεπτά όρια. Όλη αυτή η κατάσταση δημιουργεί προβληματισμό σχετικά με τον κόσμο στον οποίο ζει ο Nick Cave και ας ελπίσουμε ότι δεν έχει το ναρκισσιστικό υπόβαθρο που απέκτησε ο Morrissey τελευταία.

 

«Είσαι με τους δυνάστες ή με τους καταπιεζόμενους;».


Δεν καταλαβαίνω εν τέλει πόση ζημιά του κάνει η στοχοποίηση εκ μέρους του BDS. Δεν νομίζω ότι είναι τόσο μεγάλο το κακό, αν σκεφτεί κανείς ότι οι συναυλίες του είναι σχεδόν sold-out σε όλο τον κόσμο. Δεν θα αναφερθώ καν στο τι λέει ο Roger Waters, που είναι και ο πιο προκλητικός από τους επικριτές του Cave και έχει φάει το περισσότερο κράξιμο για τις απόψεις του, αλλά σε αυτό που ρωτάει ο Ken Loach και ενοχλεί τόσο από ηθικής πλευράς. «Είσαι με τους δυνάστες ή με τους καταπιεζόμενους;».

 

Από τη στιγμή που ένας καλλιτέχνης μπαίνει σε γκρίζες ζώνες οφείλει να ξεκαθαρίσει την άποψή του ακριβώς λόγω της πολιτιστικής ιστορίας που κουβαλάει. Δεν γίνεται να είσαι απολιτίκ όποτε σε συμφέρει, ειδικά στους περίεργους καιρούς που ζούμε. Aξίζει επίσης να διαβαστεί τι του απαντάει ο Brian Eno.


Σίγουρα η απόφαση του Cave να παίξει στο Ισραήλ δεν θα μου χαλάσει τον ύπνο ή την ευχαρίστηση που αντλώ κάθε φορά που ακούω τη μουσική του και ίσως συνεχίσω να πηγαίνω στις συναυλίες του. Όσα είπε σχετικά με λογοκρισία, όμως, θα με κάνουν να αμφισβητήσω τον επόμενο που θα μου πρήξει τον έρωτα λέγοντάς μου πόσο σπουδαίος καλλιτέχνης είναι. Απλώς, ξενέρωμα!

 

Μουσική

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Bicep: Το πιο hot δίδυμο της παγκόσμιας ηλεκτρονικής μουσικής παίζει απόψε στην Αθήνα

Μουσική Bicep: Το πιο hot δίδυμο της παγκόσμιας ηλεκτρονικής μουσικής παίζει απόψε στην Αθήνα

14.12.2019
Ανακαλύπτοντας τον Νίκο Σκαλκώτα, μέσα από μια έκθεση αφιερωμένη στη ζωή του

Μουσική Ανακαλύπτοντας τον Νίκο Σκαλκώτα, μέσα από μια έκθεση αφιερωμένη στη ζωή του

14.12.2019
Ο Γιάννης Καστανάκης και ο Pepper 96.6 επιλέγουν το soundtrack του Σαββατοκύριακου

Μουσική Ο Γιάννης Καστανάκης και ο Pepper 96.6 επιλέγουν το soundtrack του Σαββατοκύριακου

14.12.2019
Burial: Αποχαιρετισμός μιας δύσκολης δεκαετίας με ένα αριστουργηματικό άλμπουμ

Μουσική Burial: Αποχαιρετισμός μιας δύσκολης δεκαετίας με ένα αριστουργηματικό άλμπουμ

12.12.2019
Λίνα Νικολακοπούλου: «Η αναπνοή δεν είναι δεδομένη»

Μουσική Λίνα Νικολακοπούλου: «Η αναπνοή δεν είναι δεδομένη»

11.12.2019
Λέοναρντ Κοέν: νέο άλμπουμ με τραγούδια που είχε προηχογραφήσει

Μουσική Λέοναρντ Κοέν: νέο άλμπουμ με τραγούδια που είχε προηχογραφήσει

10.12.2019
Jay-Z: Αλάνι, Ποιητής, Καπιταλιστής, μάθημα κοινωνιολογίας

Μουσική Jay-Z: Αλάνι, Ποιητής, Καπιταλιστής, μάθημα κοινωνιολογίας

10.12.2019
«Ντον Κάρλο»: Οι πρωταγωνιστές της όπερας του Βέρντι που ανεβαίνει στη Λυρική μιλούν στη LiFO

Μουσική «Ντον Κάρλο»: Οι πρωταγωνιστές της όπερας του Βέρντι που ανεβαίνει στη Λυρική μιλούν στη LiFO

9.12.2019
Steve Onemanshow: «Άρχισα να εκφράζομαι στο σχολείο γράφοντας στίχους πάνω σε ένα instrumental των Wu-Tang»

Μουσική Steve Onemanshow: «Άρχισα να εκφράζομαι στο σχολείο γράφοντας στίχους πάνω σε ένα instrumental των Wu-Tang»

9.12.2019
Ο Holy δεν είναι ο συνηθισμένος «type rapper»

Μουσική Ο Holy δεν είναι ο συνηθισμένος «type rapper»

8.12.2019
28 Σχόλια
12
avatar
ΜΗΔΕΝ ΕΝΑ 21.11.2017 | 18:08
η αλεξίου και ο νταλάρας πάνε βρεξει -χιονίσει...
avatar
billSKP 21.11.2017 | 20:25
Αυτοι ειναι ικανοι σημερα να τραγουδησουν σε Ισραηλινους και αυριο σε Παλαιστινιους. Και οχι μονο αυτοί.
avatar
χορχε0074 21.11.2017 | 18:17
παντως απο μουσικης αποψης εχει καποια rights!!
ασε που η μουσικη ενωνει εμπνεει κ καμια φορα ξεσηκωνει{δεν αλλαζει κ τη κατασταση}
κιολλας θα λεγα...δε ξερω ποσο ξεσηκωτικη η μουσικη του για τα της... ζωης
κ πόσο νοιάζεται είς το σύνολο!ομως και ο λαος οι νεες γενιες εχουν δικαιωμα παραθυρου στις ηλιαχτιδες στο φως της τεχνης κ του πολιτισμου. ισως και να εμπνευστουν κ να θελησουν να αλλαξουν καποια δεδομενα!!ισως λεμε ισως το πολιτισμικο κ οποιο κοινωνικο εμπαργκο να γινει μοχλος για κατι τετοιο.....τωρα ως προς τα της μπιζνας του θεαματος κ φραγκα ...ποιοος ξερει κ αν του ταξανε ποσά για να παει κ να πει αυτα.{ παντως μια "εκστρατια τεχνης κ πολιτισμου εις το λαο τη νεολαια της εν λογο χωρας ισως κ να βοηθαγε περισσοτερο στα πραματα..
avatar
Lastly 21.11.2017 | 18:33
Θεωρώ το εν λόγω άρθρο εντελώς άτοπο με κριτική που δεν βγάζει κανένα απολύτως νόημα. Από πού και ως πού πρέπει ο Nick Cave να αποφύγει να παίξει στο Ισραήλ; Για να τιμωρήσει το κοινό του; Και σε ποιόν χρωστάει εξήγηση για τις επιλογές του; Η απόφαση να μείνει εκτός πολιτικής (που είναι πάρα πολύ πολύπλοκη στην εν λόγω χώρα) θα έπρεπε να είναι σεβαστή από όλους. Η συντάκτρια δεν μας εξήγησε γιατί ξενέρωσε;
Double Helix 22.11.2017 | 08:20
Φυσικά πχ οι Electric Litany δεν έπαιξαν σε Βόλο και Πειραιά λόγω δημοτικών εκλογών πρίν κάποια χρόνια.
avatar
billSKP 22.11.2017 | 13:07
Εκλαψε ο Βολος κσι ο Πειραιας με την καλλιτεχνικη αυτη απουσια.
avatar
eple 21.11.2017 | 19:12
Μπούρδες, μπούρδες, μπούρδες. Κανονικά η απάντηση του thom yorke θα έπρεπε να είχε λήξει το ζήτημα αλλά οι γραφικότεροι των γραφικών (κεν λόουτς σ' αγαπώ αλλά φτάνει) συνεχίζουν στο ίδιο τροπάρι.

Κι εκτός από το θέμα που θίγει ο thom yorke για την τέχνη και τη μουσική γενικά, ή το επιχείρημα πως αν παίζω live π.χ. σε κλαμπ συμφερόντων του MEGA CHANNEL δεν σημαίνει ότι στηρίζω τη διαπλοκή (ναι άστοχη η αναλογία αλλά καταλαβαίνετε τι θέλω να πω), υπάρχει και το ζήτημα του γενικού πληθυσμού: ποιός είσαι εσύ που θα αποκλείσεις τον γενικό πληθυσμό από πρόσβαση σε πολιτιστικό προϊόν επειδή αυτοί που τον κυβερνούν είναι διεφθαρμένοι ή ακόμα και δολοφόνοι;

Τέλος, αντιλαμβανόμαστε άραγε πως με αυτές τις λογικές, και εστιάζοντας μάλιστα ο καθένας στο θέμα που τον αγγίζει περισσότερο, δεν θα έπρεπε να γίνεται live πουθενά στον κόσμο;; Είμαι ο Κεν Λόους και είμαι αντίθετος στον πόλεμο του Βιετνάμ, ΚΑΜΙΑ συναυλία στις ΗΠΑ. Είμαι ο Κεν Λόουτς και με ενοχλεί ο πόλεμος στο Ιρακ, καμία συναυλία στις ΗΠΑ. Είμαι ο Κεν Λόουτς και είμαι ευαίσθητος στο πρόβλημα της σεξουαλικής πορνείας ανηλίκων, καμία συναυλία στην Ταϋλάνδη. Είμαι ο Κεν Λόουτς και διαφωνώ με την καταπάτηση των δικαιμάτων και τις διώξεις ομοφυλοφίλων, καμία συναυλία σε Ρωσία, Τουρκία, Τσετσενία, Αζερμπαϊτζάν. Είμαι ο Κεν Λόουτς και.... να συνεχίσω;;
ημίθεος 23.11.2017 | 18:20
είμαι ο Κεν Λόουτς και παρόλο τον εμετό που ξερνάνε καθημερινά τα δυτικά μέσα ενημέρψσης παίζω στη Βενεζουέλα! για να δω τώρα...
Chorizo 21.11.2017 | 19:25
Δεν κατάλαβα σχεδόν τίποτα! Παρακαλώ, την άλλη φορά κάντε τον κόπο να μας δώσετε και μια σύντομη περίληψη της μέχρι τώρα πλοκής (π.χ. τι είναι το BDS, τι πρόβλημα έχει ο R. Waters, κλπ.) για να μπορέσουμε να παρακολουθήσουμε το σκεπτικό σας.
Haifischnet 22.11.2017 | 10:57
Να σου πω εγώ, από αυτά που βλέπω χρόνια τώρα:

Υπάρχει ένα ρεύμα (μία μόδα, δηλαδή) περί Παλαιστίνης και Παλαιστινίων από πλευράς αριστεριζόντων καλλιτεχνών (ο Waters είναι κάργα αριστερός). Στην Ελλάδα την μόδα καθιέρωσε ο Παπανδρέας και τα κολλητιλίκια του με τον Αραφάτ.

Όπως λέει σχολιαστής πιο κάτω, καμμία πλευρά δεν είναι άγια. Κι ο Cave κι ο Yorke και ο κάθε καλλιτέχνης οφείλει πρωτίστως να ικανοποιήσει το κοινό του και ουχί τις ιδεοληψίες του ενός και του άλλου.

Ρότζερ και Μπράιαν, αγαπήστε τους παλαιστινίους όσο τραβάει η ψυχή σας, αλλά αφήστε τους άλλους καλλιτέχνες να κάνουν την δουλειά τους. Νισάφι πια με τον ιδεολογικό τραμπουκισμό.
ημίθεος 23.11.2017 | 18:22
νισάφι με τις υποδείξεις! αν πιστεύεις ότι καθένας έχει δικαίωμα να υποδεικνύει κάτι σε κάποιον άλλο, τότε καλά κα΄νει ο Γουώτερς και ο Ηνο και καλά κάνει ο Κέηβ και τούς αγνοεί. Αν πιστεύεις ότι κανείς δεν έχει διακίωμα να υποδεικνύει κάτι σε κάποιον άλλο, να μην υποδεικνύεςι εσύ πάνω από όλα.
annibas 21.11.2017 | 19:30
Όλα είναι θέμα επιλογής και τις έκανε.
Αν και εξακολουθώ να τον θεωρώ μεγάλο performance και μου αρέσει η μουσική που γράφει με τον Warren Ellis για το σινεμά, αυτή η Καραμπογιά ρε παιδί μου δεν την μπορώ.
Ας πει στο Μήτσο να το σπάσει λίγο

https://www.youtube.com/watch?v=zobm-D9grWc
avatar
walkingbread 21.11.2017 | 19:55
Αυτή η καραμέλα ότι το Ισραήλ είναι ο μόνος κακός της υπόθεσης στο θέμα με την Παλαιστήνη πότε θα σταματήσει ώστε να σταματήσουν να το παίζουν και κάποιοι δήθεν ανθρωπιστές από την ασφάλεια του σπιτιού τους; Ας πει κάποιος αν υπάρχει άλλη χώρα στη Μέση Ανατολή όπου υπάρχει ανεξιθρησκεία και διοργανώνεται κάθε χρόνο pride γιατί εγώ προσωπικά δεν ξέρω.
greeko25 21.11.2017 | 22:09
Διαφωνω με το αρθρο και το σκεπτικο του . Ο Νικ Κειβ εχει οπαδους στο Ισραηλ που αγαπανε τα τραγουδια και τη μουσικη του για τους ιδιους λογους που τα αγαπανε οπαδοι του στην Ελλαδα, μεταξυ των οποιων και η αρθρογραφος . Επιπλεον κανεις δεν μπορει να γενικευσει και να πει οτι πολλοι απο τους ανθρωπους που πηγαν στις sold out συναυλιες δεν θελουν και οι ιδιοι μια λυση στο παλαιστινιακο , ένα αλλο μέλλον για τους δυο λαους , διαφορετικο απο το ζοφερο παρον . Δεν πηγε να κανει συναυλια στους παρανομους οικισμους των υπερορθοδοξων εβραιων στην Δυτικη Οχθη . Αμερικανοι καλλιτεχνες πηγαινανε για συναυλιες στην Σοβιετικη Ενωση στην εποχη του Ψυχρου πολεμου. Ο στοχος ειναι η επικοινωνία με το κοινο , με τον θαυμαστη , οχι με τις κυβερνησεις του εκαστωτε έθνους . Αν η κυρια Παπά νιώθει οτι τα τραγουδια του ειναι λιγοτερο αληθινα επειδη δεν τον χωνευει πλεον πολιτικα αυτο ειναι δικο της θεμα .
avatar
vardaksis 21.11.2017 | 22:22
Αυτό το "λίγο πολύ γνωστά" θα μας φάει. ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΛΙΓΑ είναι γνωστά για το τι συμβαίνει μεταξύ Παλαιστινίων και Ισραηλιτών. Μια ματιά στη στατιστική του ΟΗΕ για τα θύματα των συγκρούσεων θα εκπλήξει τους περισσότερους και τότε ίσως να μην ξενερώνετε έτσι εύκολα με τις αποφάσεις των καλλιτεχνών.
avatar
oslodays 21.11.2017 | 23:54
για μενα ο cave ειναι η μουσικη του, οι στιχοι του, ειναι η πορεια του εδω κ 30 χρ που εκτιμω.
δεν ηταν ποτε στρατευμενος καλιτεχνης, δεν εκανε σχολια κοινωνικα κ πολιτικα
ουτε περιμενω στα 60 του να ειναι ο ιδιος που ηταν στα 20.
ο cave ειναι ενας σουπερ σταρ (ο τι κ αν σημαινει αυτο) παγκοσμιου φημης κ μοιαζει να το διαχειριζεται καλα.
το ποια ειναι η θεση του για ενα πολιτικο θεμα, το αν με βρισκει συμφωνη ή οχι,
σιγουρα δεν με ξενερωνει ουτε ακυρωνει στο ελαχιστο κ με τιποτα τη συνεπεια που δειχνει ολα αυτα τα χρονια απεναντι στην τεχνη που διαλεξε να υπηρετει.
τον cave δεν τον γνωριζουμε κ δεν ειναι δυνατον να ανταποκρινεται στις προσδοκιες του καθενα.
δεν ειναι καν υποχρεωμενος. τη δουλεια του την κανει παραπανω απο καλα
κ ευχομαι η μουσικη του να αγγιζει πολλους ακομα σε οποιοδηποτε σημειο του πλανητη κ εαν βρισκονται.
12