Οι BTS είναι οι τραγουδιστές Jin, Jimin, V και Jungkook και οι ράπερ Suga, J-Hope και RM. Φημίζονται για τη δεμένη σχέση και την έλλειψη ανταγωνιστικότητας που έχουν μεταξύ τους.
Μουσική

ΒΤS: ποιο είναι το κορεάτικο γκρουπ που σπάει όλα τα ρεκόρ στα charts

7 αγόρια κατάφεραν με την K-Pop μουσική τους να κάνουν μόδα την κορεατική κουλτούρα, ακόμα και να προτρέψουν τους δυτικούς να μάθουν κορεάτικα

Στην ασιατική αγορά της ποπ, που είναι από τις πιο ελεγχόμενες, οι BTS, το επταμελές συγκρότημα από τη Νότια Κορέα φαντάζουν κάτι σαν επανάσταση. Στα κορεάτικα τους ξέρουν ως Bangtan Sonyeondan, που σημαίνει αλεξίσφαιροι πρόσκοποι (sic). Είναι γνωστοί και ως Bangtan Boys ενώ το BTS βγαίνει από το Beyond the Scene.


Οι BTS είναι οι τραγουδιστές Jin, Jimin, V και Jungkook και οι ράπερ Suga, J-Hope και RM. Φημίζονται για τη δεμένη σχέση και την έλλειψη ανταγωνιστικότητας που έχουν μεταξύ τους, όπως επίσης και για το τεράστιο και φανατικό fan club τους, το BTS Army (από το Adorable Representative MC for Youth).


Είναι το πρώτο συγκρότημα που καταφέρνει να περάσει τα σύνορα της χώρας του και να κάνει παγκόσμια επιτυχία, κατακτώντας τρεις φορές την κορυφή του Billboard με τρία διαφορετικά άλμπουμ σε λιγότερο από έναν χρόνο. Το μοναδικό συγκρότημα που είχε πετύχει κάτι ανάλογο στα τσαρτ ήταν οι Beatles τη δεκαετία του '60. Ορισμένοι ήδη στριφογυρνάνε στη θέση τους στο άκουσμα αυτής της είδησης.

 

Είναι το πιο μεγάλο όνομα σε δημοφιλία μετά τον Drake. H Ariana Grande και ο Justin Bieber δεν τους πλησιάζουν καν. Το περιοδικό Time τους έκανε εξώφυλλο και τους έβαλε στην λίστα με τα 100 πιο επιδραστικά πρόσωπα στον κόσμο αυτήν τη στιγμή.


Αυτό όμως δεν πρέπει να προκαλεί έκπληξη. Σε μια εποχή που τα social media λύνουν και δένουν στην ποπ κουλτούρα, για τους συμπαθείς Κορεάτες έγιναν το απόλυτο εργαλείο για την πορεία προς την κορυφή. Το 2016 σε ένα άλλο υπό-τσαρτ του Billboard, όχι και τόσο γνωστό, το Billboard Social 50, βρίσκονταν στην κορυφή για 31 εβδομάδες. Πέρσι ήταν το πιο τουιταρισμένο όνομα στον κόσμο – και πρόπερσι και το 2016. Δεν θεωρούνται απλά, είναι το πιο μεγάλο όνομα σε δημοφιλία μετά τον Drake. H Ariana Grande και ο Justin Bieber δεν τους πλησιάζουν καν. Το περιοδικό Time τους έκανε εξώφυλλο και τους έβαλε στην λίστα με τα 100 πιο επιδραστικά πρόσωπα στον κόσμο αυτήν τη στιγμή.

 

«Έχουμε μάθει να αγαπάμε τον εαυτό μας, γι' αυτό σας παροτρύνω να μιλάτε. Δεν έχει σημασία ποιος είσαι, από πού είσαι, το χρώμα του δέρματός σου, η ταυτότητα φύλου. Μίλα εσύ, ο ίδιος. Βρες το όνομά σου και βρες τη φωνή σου».


Έχουν τόσο μεγάλη επιρροή που πέρσι μίλησαν στα Ηνωμένα Έθνη. Ένας στους 13 τουρίστες που επισκέπτεται την Κορέα, το κάνει χάρη σ' αυτούς. Για να μη μιλήσουμε για τις ορδές των δυτικών φαν που μαθαίνουν τη γλώσσα τους. Το άκουσα τελευταία και στην Ελλάδα. Μια γνωστή μου μίλαγε για την κόρη της που μαθαίνει κορεάτικα εξαιτίας της μουσικής τους. Το σημαντικότερο νέο, όμως, είναι πως ήταν από τους καλλιτέχνες κλειδιά που κατάφεραν να αυξήσουν τις παγκόσμιες πωλήσεις μουσικής στα 19 δισ. το 2018, έναν αριθμό που είχε να εμφανιστεί από το 2006.


Οι BTS είναι λοιπόν το πιο πετυχημένο boyband της τρέχουσας δεκαετίας μετά τους One Direction. Ίσως ένας λόγος της επιτυχίας τους να βρίσκεται στην άνθιση της ασιατικής κουλτούρας γενικότερα στον δυτικό κόσμο.


Πέρα, όμως, από όλα αυτά, η μουσική βιομηχανία της Νότιας Κορέας παραμένει προβληματική. Μοιάζει περισσότερο σαν ένα εργοστάσιο κατασκευής μουσικών ειδώλων προορισμένων για μαζική κατανάλωση. Μόνο που τα προϊόντα που παράγει είναι πολυμελή συγκροτήματα από νεαρά αψεγάδιαστα αγόρια και κορίτσια που στο πρόσωπο τους είναι μόνιμα τυπωμένο ένα τέλειο πλαστικό χαμόγελο, σαν να είναι κούκλες. Συχνά ακούγονται εφιαλτικές ιστορίες για τις συνθήκες διαβίωσης αυτών των παιδιών, για την ψυχική τους υγεία (κατάθλιψη και πολλές αυτοκτονίες) ενώ δεν λείπει και η σεξουαλική εκμετάλλευση με τη μορφή χορηγιών.

 

 

BTS - (Boy With Luv) feat. Halsey

 

Οι BTS μπορεί να έχουν αναρριχηθεί μέσα από αυτούς τους μηχανισμούς της K-Pop, σε αντίθεση, όμως, με τις σκληρές πρακτικές της όπου οι ζωές των ποπ ειδώλων ελέγχονται μέχρι την παραμικρή λεπτομέρεια, είχαν την τύχη να είναι μια επινόηση του βετεράνου στιχουργού και παραγωγού Bang Shi Hyuk και της σχετικά νεοσύστατης εταιρείας του Big Hit Entertainment που αποφάσισε να κάνει τα πράγματα διαφορετικά.

 

Πιο συγκεκριμένα, γεννήθηκαν όταν ο Bang γνώρισε τον ηγέτη του γκρουπ, τον ράπερ RM το 2010 και εντυπωσιάστηκε από το ταλέντο του στις ρίμες. Αν και μικρότεροι σε αριθμό από ένα συνηθισμένο idol γκρουπ που μετράει συνήθως 12 μέλη (οι BTS είναι μόνο 7), ως ένα αυθεντικό boyband σχήμα καλύπτουν κάθε γούστο. Δεν γνωρίζω αν πέρασαν από εξαντλητική εκπαίδευση από την τρυφερή ηλικία των 7 ή 10 ετών για να φτάσουν σε αυτό το σημείο χωρίς να είναι απαραίτητα εγγυημένη η επιτυχία τους στον ορίζοντα. Φαίνεται ότι το συγκρότημα σχηματίστηκε στην εφηβεία τους.


Ο Bang, όπως γράφει ο Guardian, έδωσε στα μέλη των BTS πλήρη αυτονομία στο να χειρίζονται το δικό τους Twitter αλλά και να ανεβάζουν βίντεο από το στούντιο τους. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι τους έδωσε δημιουργική ελευθερία. Οι ράπερ του γκρουπ από την αρχή έγραφαν το δικό τους υλικό σε συνεργασία με την ομάδα παραγωγής.

 

Στην περίπτωση των BTS δεν είναι επομένως τα πάντα κατασκευασμένα από πολυμελείς ομάδες που αναζητούν το απόλυτο χιτ. Με έναν τρόπο αυτό εξηγεί και τους συναισθηματικά ευάλωτους στίχους τους που διαφέρουν από τον σωρό και είναι γεμάτοι με κοινωνικά μηνύματα. Εμπνέονται από συγγραφείς όπως οι Χαρούκι Μουρακάμι, Ούρσουλα Λε Γκουίν, Γιουνγκ, Όργουελ, Έσσε και Νίτσε.

 

Φωτογραφία από την εμφάνιση του γκρουπ στα βραβεία Billboard 2019. Φωτο: Getty Images/Ideal Image


Ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι όταν πρωτοβγήκαν δεν έκαναν αμέσως χιτ. Παρόλα αυτά οι ζωντανές εμφανίσεις τους πρόδιδαν ένα σπάνιο χάρισμα – κάτι που δεν έχουν χάσει ούτε στο ελάχιστο, σύμφωνα με μαρτυρίες όσων έχουν βρεθεί σε συναυλία τους. Στην πορεία άλλαξαν τον ήχο τους από σκληρό old-school hip-hop και καθαρή ποπ με soul και ραπ στοιχεία.


Σε μια συζήτηση που είχα πριν από μερικούς μήνες με τον Γιάννη Πετρίδη για τα τσαρτ και την άνοδο του χιπ-χοπ, μου εξομολογήθηκε ότι αυτό που τον τρόμαζε περισσότερο ήταν η μεθοδευμένη επικράτηση των BTS και το τι θα σήμαινε αυτό για το μέλλον της mainstream μουσικής, μια επέλαση της κορεάτικης ποπ. Ποιος ξέρει τι θα συμβεί; Πάντως, μετά τους BTS για πρώτη φορά ανέβηκε στα τσαρτ του Billboard και το πρώτο γυναικείο idol γκρουπ, οι Blackpink που προμοτάρουν το στυλ του «κακού κοριτσιού» αντί της δήθεν χαριτωμενιάς.


Η K-Pop είναι ένα μουσικό είδος που δεν ανήκει στις προτιμήσεις μου, αν, όμως, όπως και στην περίπτωση του ρεγκετόν, αυτά τα γκρουπ καταφέρουν να αλλάξουν το πρόσωπό της με την ξεκάθαρη στάση στη μουσική τους και στο image τους υπέρ της διαφορετικότητας, τα πράγματα δεν είναι και τόσο σκούρα στον ορίζοντα. Να θυμίσουμε μόνο ότι η κοινωνία της Νότιας Κορέας είναι από τις πιο πουριτανικές όσον αφορά τα LGBTQ δικαιώματα.


«Έχουμε μάθει να αγαπάμε τον εαυτό μας, γι' αυτό σας παροτρύνω να μιλάτε. Δεν έχει σημασία ποιος είσαι, από πού είσαι, το χρώμα του δέρματός σου, η ταυτότητα φύλου. Μίλα εσύ, ο ίδιος. Βρες το όνομά σου και βρες τη φωνή σου» είπε ο RM στην ιστορική ομιλία του γκρουπ στα Ηνωμένα Έθνη και άσχετα αν σου αρέσει ή όχι η μουσική τους, δεν μπορείς να μην τους παραδεχτείς σε αυτό.

 

 

Οι BTS στην ομιλία τους στα Ηνωμένα Έθνη

Μουσική

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Γιάννης Αγγελάκας αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Μουσική Ο Γιάννης Αγγελάκας αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

18.9.2019
«Γράμματα στην αγαπημένη»: Το μεταθανάτιο άλμπουμ του Μάνου Λοΐζου που έγινε το ευαγγέλιο μιας γενιάς τραγουδοποιών

Μουσική «Γράμματα στην αγαπημένη»: Το μεταθανάτιο άλμπουμ του Μάνου Λοΐζου που έγινε το ευαγγέλιο μιας γενιάς τραγουδοποιών

17.9.2019
Σαν σήμερα το 1982 πεθαίνει ο Μάνος Λοίζος

Μουσική Σαν σήμερα το 1982 πεθαίνει ο Μάνος Λοίζος

17.9.2019
Κρίσι Χάιντ: «Γιατί ήταν λίγες γυναίκες στα συγκροτήματα; Επειδή μάλλον φρόντιζαν τους γκόμενούς τους»

Μουσική Κρίσι Χάιντ: «Γιατί ήταν λίγες γυναίκες στα συγκροτήματα; Επειδή μάλλον φρόντιζαν τους γκόμενούς τους»

17.9.2019
Πώς ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας έσωσε, τελικά, την τιμή του ελληνικού ροκ

Μουσική Πώς ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας έσωσε, τελικά, την τιμή του ελληνικού ροκ

17.9.2019
Ο Tom Yosi ονόμασε το πρώτο του EP «Bondyè» από την ανώτατη ύπαρξη στη θρησκεία των Voodoo

Μουσική Ο Tom Yosi ονόμασε το πρώτο του EP «Bondyè» από την ανώτατη ύπαρξη στη θρησκεία των Voodoo

15.9.2019
Η Sugahspank αφηγείται τη ζωή της στη LIFO

Μουσική Η Sugahspank αφηγείται τη ζωή της στη LIFO

15.9.2019
Μα, τι επιτέλους είναι αυτό το ρεγκετόν;

Μουσική Μα, τι επιτέλους είναι αυτό το ρεγκετόν;

14.9.2019
Η Λουκία Σούπουλη και ο Pepper 96.6 επιλέγουν το soundtrack του Σαββατοκύριακου

Μουσική Η Λουκία Σούπουλη και ο Pepper 96.6 επιλέγουν το soundtrack του Σαββατοκύριακου

14.9.2019
Γιατί το «1 Ευρώ» του Bloody Hawk είναι o καλύτερος ελληνικός ραπ δίσκος που βγήκε φέτος

Μουσική Γιατί το «1 Ευρώ» του Bloody Hawk είναι o καλύτερος ελληνικός ραπ δίσκος που βγήκε φέτος

12.9.2019