Με το Μακεδονικό βγήκε μια πολύ περίεργη «γνώση» στην επιφάνεια, ενώ η σχέση μας με τα ιστορικά μνημεία είναι τουλάχιστον αρρωστημένη. Φωτό: Oli Scarff/Getty Images
Β. Στεργίου

Πειράζει που το σχολείο μάς μαθαίνει να μισούμε την Iστορία;

Πότε, επιτέλους, θα δούμε την ιστορική γνώση ως κάτι συναρπαστικό που αφορά την ίδια τη ζωή μας κι εμάς προσωπικά;

Η σκέψη ότι οι νέοι στην Ελλάδα τώρα ή είμαστε πολιτικά αδιάφοροι ή δίνουμε μεγάλη υποστήριξη σε ακραίες πολιτικές ομάδες με ζορίζει κάθε φορά που την ακούω.

 

Ισχύει όμως. Δεν είναι της μόδας να ενδιαφερόμαστε για την πολιτική. Δεν εννοώ τα κόμματα. Τι γίνεται στην Ε.Ε.; Πού έχει πόλεμο; Τι συμβαίνει με την κλιματική αλλαγή; Για κάποιον λόγο δεν είναι θέματα συζήτησης στις παρέες μας αυτά. Όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό.

 

Η πολιτική ενεργοποίηση των νέων συνήθως είναι ένα χιπστερικό hashtag στη φωτογραφία προφίλ, δηλαδή ένας τρόπος να μιλήσουμε δήθεν για τα προβλήματα των άλλων, μιλώντας ουσιαστικά για τον cool, σπουδαίο, γαμάτο εαυτό μας πάλι. Μαζί μ' αυτό, πολλοί από μας γίνονται ακροδεξιοί ή υποστηρίζουν τη βία.


Υπάρχουν πολλές αναλύσεις γι' αυτό. Είναι περίπλοκο. Πολλοί παράγοντες καθορίζουν αυτά τα αποτελέσματα. Όμως, έγιναν η αφορμή να θυμηθώ το μάθημα της Ιστορίας στο σχολείο και να αναρωτηθώ αν φταίει κι αυτό σε κάτι.

 

Στην Ελλάδα πολλοί νέοι δεν ξέρουν παρά ελάχιστα για το Ολοκαύτωμα (από δακρύβρεχτες ταινίες συνήθως) και γνωρίζω ελάχιστους που διαβάζουν βιβλία Ιστορίας, ακόμα και από αυτούς που διαβάζουν βιβλία γενικά.

 

Πώς να καταλάβουμε τη σημασία τού να μένει καθαρό ένα μνημείο για τους Έλληνες Εβραίους, όταν δεν ξέρουμε ότι σ' αυτήν τη χώρα υπήρξαν Εβραίοι, επειδή δεν κάνει ν' ακούσουμε πώς τους φέρθηκαν όχι οι Γερμανοί αλλά οι ίδιοι οι Έλληνες συμπατριώτες τους;

 

Με το Μακεδονικό βγήκε μια πολύ περίεργη «γνώση» στην επιφάνεια, ενώ η σχέση μας με τα ιστορικά μνημεία είναι τουλάχιστον αρρωστημένη.

 

Δεν θα σταθώ σ' αυτά που έχουν αναλυθεί. Ότι, δηλαδή, το σχολείο μάς κάνει ίσως πατριώτες με πολύ κακό τρόπο, οριακά εθνικιστές, ότι φωτίζει το παρελθόν στοχευμένα και μπερδεμένα και ότι στο τέλος οι μαθητές έχουν στο κεφάλι τους ένα τουρλουμπούκι που περιλαμβάνει τον τρούλο της Αγια-Σοφιάς, τους κούρους και τις κόρες και τις θητείες του Βενιζέλου.


Θα σταθώ στην απίστευτη ικανότητα του σχολείου να κάνει την Ιστορία βαρετή. Την κάνει κάτι με το οποίο δεν θέλεις να ασχοληθείς.

 

Για να μην αγγίξει αυτά που δεν πρέπει, το αποσπασματικό μάθημα «χοροπηδάει» από δω κι από κει, σε περιόδους που βολεύουν ή «σ' αυτά που πέφτουν και είναι sos», κομμάτια με πολλά ονόματα, χρονολογίες και τόπους.

 

Η ανάγκη να βγει η ύλη κόβει την όρεξη για περιπλάνηση σε ενδιαφέρουσες ιστορικές περιόδους ή σ' αυτές που μας αφορούν άμεσα τώρα.

 

Πώς να καταλάβουμε τη σημασία τού να μένει καθαρό ένα μνημείο για τους Έλληνες Εβραίους, όταν δεν ξέρουμε ότι σ' αυτήν τη χώρα υπήρξαν Εβραίοι, επειδή δεν κάνει ν' ακούσουμε πώς τους φέρθηκαν όχι οι Γερμανοί αλλά οι ίδιοι οι Έλληνες συμπατριώτες τους;

 

Πώς να μην κατέβουν στο συλλαλητήριο για το Μακεδονικό άνθρωποι που ποτέ δεν έμαθαν τίποτα για τη Μακεδονία (spoiler: δεν είναι μία); Άλλωστε, τελειώνοντας απ' το σχολείο, έχουμε μέσα μας την πιο ανώμαλη εικόνα για τη γνώση: ότι την αποκτάς σαν σε συναλλαγή, για να πάρεις κάτι σε αντάλλαγμα.

 

Oι Εβραίοι της Θεσσαλονίκης εξαναγκάζονταν σε γυμναστικές ασκήσεις από τους Γερμανούς τον Ιούλιο του 1942 και αν κάποιος έπεφτε τον χτυπούσαν.


Η ανώμαλη αυτή θέαση συνεχίζεται ως απέχθεια για τα ιστορικά βιβλία στην ενήλικη ζωή. Έτσι, η πιθανότητα να ακυρωθεί το κακό που γίνεται σχολείο, επειδή κάποιος θα πάρει μόνος του μερικά βιβλία και θα μάθει Ιστορία, μειώνεται σοβαρά.

 

Αφού η Ιστορία είναι χρονολογίες και παράγραφοι με ονόματα που μαθαίνουμε στο σχολείο ως αγγαρεία, γιατί να μπλεχτούμε μ' αυτά, όταν επιτέλους ξεμπερδέψουμε με τις εξετάσεις; «Επιλέγουμε» να μη διαβάζουμε Ιστορία και «αντιδρούμε» ετεροχρονισμένα στο τραύμα του σχολικού κειμένου που κακοποιούσε το μυαλό μας, κάνοντάς μας παπαγάλους.

 

Έτσι, στην Ελλάδα, λίγοι μάλλον απ' όσους σήμερα είναι από 18 έως 30 γνωρίζουν τι έγινε στον Εμφύλιο ή στους παγκόσμιους πολέμους. Νομίζουμε ότι δεν έχουμε καμία σχέση με τον αντισημιτισμό, ενώ μάλλον είμαστε πρωταθλητές.

 

Έχουμε άμεση σχέση με τον Μ. Αλέξανδρο όμως! Την Ιστορία μας τη βλέπουμε μοναδική και είναι λογικό, αφού δεν ξέρουμε την Ιστορία κανενός άλλου. Ακόμα και οι άνθρωποι που διαβάζουν βιβλία διστάζουν να διαβάσουν Ιστορία.

 

Τα σκληρά θέματα, η πολύ σκοτεινή πλευρά της ανθρώπινης φύσης που αποκαλύπτεται, μάλλον δεν κάνουν ελκυστική την ιστορική γνώση. Δεν έρχεται, φυσικά, στους περισσότερους η έλξη για την Ιστορία, πρέπει κάποιος να σου δείξει ότι είναι απολαυστική και σημαντική. Φυσικά, υπάρχουν σπουδαίοι δάσκαλοι που μπορούν να το πετύχουν αυτό.

 

Όμως, αυτό δεν λύνει το πρόβλημά μας. Αντίθετα, δείχνει ότι έτσι όπως είναι το σύστημα, είναι θέμα τύχης (ή χρημάτων, που αγοράζουν πρόσβαση σε καλά ιδιωτικά) το αν θα συνειδητοποιήσει κανείς πως του κάνει καλό να ξέρει Ιστορία ή αν θα νομίζει για πάντα πως είναι κάτι άσχετο, που δεν τον αφορά και που δεν θα τον ωφελούσε σε τίποτε αν το γνώριζε.


Δεν λέω πως οι νέοι αδρανούμε ανησυχητικά όσον αφορά την επέκταση του πεδίου της ακροδεξιάς επειδή είμαστε ανιστόρητοι. Ή ότι η πολιτική μας ενεργοποίηση είναι μια επιφανειακή social media αγωνία, λόγω άγνοιας.

 

Δεν λέω πως πολλοί ψηφίζουν τους νεοναζί, επειδή δεν ξέρουν Ιστορία ή ότι κινητοποιούνται απ' αυτό. Λέω πως αφηνόμαστε για πολλούς, περίπλοκους λόγους σε αδιανόητες συμπεριφορές και ηττημένες ιδεολογίες.

 

Ένας από αυτούς τους λόγους είναι ίσως η ανικανότητά μας να δούμε την ιστορική γνώση ως κάτι συναρπαστικό που αφορά την ίδια τη ζωή μας κι εμάς προσωπικά. Το σχολείο έχει ευθύνη γι' αυτό.

Απόψεις
14 Σχόλια
avatar
Γράφων 24.2.2019 | 11:33
Διάολε! Η δημοκρατία είναι πολίτευμα ενηλίκων. Και η ενηλικότητα έχει ευθύνες. Μια από αυτές είναι η ευθύνη της μόρφωσης του εαυτού μας. Για να μην πω των παιδιών μας και παρεξηγηθώ.

Το σχολείο τόσα μπορούσε, τόσα έκανε. 30 χρονώ γαϊδούρι δεν έχει ευθύνες αν νομίζει ότι ο ΕΑΜ-ΕΛΑΣ πολεμούσε με ροδοπέταλα για μια ιδέα; Ή αν επιλεγεί να αγνοεί τα ντεσού του Εθνάρχη; Ή αν μισεί το δικό του βυζαντινό παρελθόν;
WLGFQ 24.2.2019 | 12:23
Υπάρχει μια δυστυχώς μεγάλη και συνεχώς διευρυνόμενη ομάδα ατόμων που δείχνουν να μην θέλουν ούτε να αναγνωρίσουν ούτε να ζήσουν στην πικρή Πραγματικότητα μέσα στην οποία ζούμε όλοι. Μόλις αυτή γίνεται αισθητή, απεκδύονται των ευθυνών τους μεταθέτοντάς τες όπου βολικότερα.
Το σχολείο κι οι όποια αναποτελεσματικότητά του υπαρκτή και ανύπαρκτη είναι συνηθισμένος στόχος.

Προφανώς πολλοί κάνουν πως δεν έχουν προσέξει την από δεκαετίες προώθηση διδακτικών πρακτικών που εξοβελίζουν από την Εκπαίδευση κάθε έννοια μελέτης (η ρίζα ΚΑΘΕ κακού σε ό,τι αφορά την ασύλληπτη αμορφωσιά της σημερινής νεολαίας).
Κορώνες περί «στείρας απομνημόνευσης» ακούμε συχνά –ακόμη και για την απλή προπαίδεια!!.
Η προώθηση εκπόνησης ομαδοσυνεργατικών (δήθεν) εργασιών με χρήση του διαδικτύου, δηλ.-ας μην κρυβόμαστε ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΟΤΑΤΑ πίσω από θεωρίες- του c(λ)opy-paste ακόμη και μέσω του οικτρού google translator, έχει γίνει θεσμός και προωθείται από το Δημοτικό και θεσμοθετείται ακόμη και για την απόκτηση απολυτηρίου από το Λύκειο.
Τραγικά συγγράμματα παρουσιάζονται σαν βιβλία και ασύνδετα συνονθυλεύματα σαν «διδακτέα» ύλη.
Μέθοδοι εξέτασης που θα έπρεπε να εφαρμόζονται αποκλειστικά σε δυσλεκτικούς μαθητές (Πολλαπλής επιλογής, Σωστό/ Λάθος, Αντιστοίχιση, κ.ά.), επιβάλλονται κι εφαρμόζονται σε ημερήσια διάταξη και ακόμη κι η Έκθεση Ιδεών με «μπούσουλα» …υποδείξεις.

Φυσική κατάληξη: η αποστροφή της πλειονότητας για οποιαδήποτε ουσιαστική μάθηση και για τους φύσει φιλομαθείς και χαρισματικούς μαθητές, το πολύ η ημιμάθεια.
Κι από αυτό το θεσμοθετημένα υπονομευμένο από κάθε πλευρά σχολείο, κάποιοι έχουν παράλογες απαιτήσεις παροχής ευρείας και εξειδικευμένης Γνώσης σε βάθος επί παντός επιστητού, ενώ εσκεμμένα και μεθοδευμένα παρέχεται περιορισμένη και ελλιπέστατη Πληροφόρηση.

Η υποκρισία στο μεγαλείο της.
avatar
nego 24.2.2019 | 12:29
Καλά όλα αυτά ,γιατί όμως είναι προϋπόθεση να να μάθουμε ότι δεν είμαστε απόγονοι του Μ.Αλέξανδρου για να μάθουμε πως φερθήκαμε οι Έλληνες στους Έλληνες Εβραίους?
Cogito ergo sum 24.2.2019 | 19:06
Δυστυχώς έτσι είναι. Όσοι μετά το σχολείο ασχολήθηκαν πιο σοβαρά με το θέμα και διάβασαν ιστορία εξωσχολική από αναγνωρισμένους στο χώρο ιστορικούς καταλαβαίνουν πόσο συναρπαστική μπορεί να γίνει.

Στην περίπτωση μας όμως δεν πρόκειται να αλλάξει κάτι. Ο ρόλος της ιστορίας για το εκπαιδευτικό σύστημα είναι ξεκάθαρος και μη αμφισβητήσιμος. Η ιστορία είναι ένα εργαλείο για εμπέδωση εθνικής συνείδησης. Το αντίθετο του "το Έθνος πρέπει να μάθει να θεωρεί εθνικό ό,τι είναι αληθινό" του Σολωμού δηλαδή.
avatar
Ramon Ramone 24.2.2019 | 21:25
To the point. Από την άλλη, το να λέμε ότι έτσι ήταν πάντα και ότι δεν πρόκειται ποτέ να αλλάξει κάτι και ότι είναι και δική μας ευθύνη η μόρφωση μας (που είναι φυσικά), δεν απαλλάσει από τις ευθύνες την πολιτεία και το άθλιο εκπαιδευτικό σύστημα για τους (μεταξύ των άλλων) ανιστόρητους πολίτες που παραδίδει στην κοινωνία. Σε τέτοιους πολίτες βασίζονται οι λαϊκιστές, οι δημαγωγοί, οι εθνικιστές, οι ακραίοι και όλοι εκείνοι που έχουν κάθε συμφέρον να διαιωνίζεται αυτή η κατάσταση. Εκεί ψαρεύουν. Στη μεγάλη δεξαμενή.
Riemann 25.2.2019 | 17:32
μην θεοποιείτε τους θεοποιημένους αρχαίους ''σοφούς'' Μελετείστε τους παραγνωρισμένους Ιωνες φιλοσόφους
avatar
Sparrow 25.2.2019 | 07:33
Μα... η σωστή γνώση της ιστορίας είναι πολύ επικίνδυνο πράμα για την κουτάλα της άρχουσας τάξης (όχι του Τσίπρα ρε λεβιέ) κ του παπαδαριού (όχι του παπα-Χρήστου της Κάτω Ραχούλας μαρή).
Citellus citellus 25.2.2019 | 11:19
Να σας πω ένα μυστικό: ο ρόλος του του σχολείου, κανενός σχολείου εδώ που τα λέμε στην ιστορία των σχολείων, δεν είναι να σου μάθει οοολα τα μυστικά της ζωής, του σύμπαντος και όλων των υπολοίπων. Πρώτον γιατί σε πολλά πράγματα δεν υπάρχει ακόμα συμφωνία ούτε μεταξύ των ειδικών (παρά την ελαφρότητα και την σιγουριά που εκπέμπει το άρθρο). Δεύτερον διότι αν εμβαθυναμε τόσο πολύ στην ύλη, η υποχρεωτική εκπαίδευση θα διαρκούσε πάνω από μισό αιώνα. Και τέλος γιατί από το να ταΐζουμε "ιστορικές αλήθειες" τα παιδιά είναι πιο αποδοτικό και πιο έντιμο να τους δίνουμε κάποιες βασικές γνώσεις καλλιεργοντας ταυτόχρονα την κριτική τους σκέψη και την περιέργεια τους , αφήνοντας τα να βγάλουν τα δικά τους συμπεράσματα. Αλλά αυτό είναι κάτι που δεν απασχολεί το άρθρο.

Για να είμαι ειλικρινής νομίζω ότι βασικό κίνητρο πίσω από αυτό το άρθρο είναι η ενόχληση του αρθρογράφου από τη μαζική συμμετοχή των πολιτών στις συγκεντρώσεις εναντίων της συμφωνίας των Πρεσπών. Δηλαδή κανείς δε θα αντιτάσσονταν στην αναγνώριση του "Μακεδονικού λαού" από την Ελλάδα αν γνωρίζαμε την "αληθινή" ιστορία ή αν απλά χρησιμοποιούσαμε το μυαλό μας, όπως το έθεσε πιο ωμά ο Τσίπρας.
avatar
Ramon Ramone 25.2.2019 | 18:21
Σίγουρα, ο ρόλος του του σχολείου δεν είναι "να σου μάθει όλα τα μυστικά της ζωής, του σύμπαντος και όλων των υπολοίπων." Αυτό είναι προφανές και αυταπόδεικτο. Όπως όμως λέει και ο/η Cogito ergo sum παραπάνω αναφερόμενος στα δικά μας, "ο ρόλος της ιστορίας για το εκπαιδευτικό σύστημα είναι ξεκάθαρος και μη αμφισβητήσιμος. Η ιστορία είναι ένα εργαλείο για εμπέδωση εθνικής συνείδησης".

Αυτό συνέβαινε ανέκαθεν, από συστάσεως του Ελληνικού κράτους. Πάντοτε. Και προκειμένου να εκπληρωθεί ο στόχος διδάσκονταν (και διδάσκονται ακόμα) μισές αλήθειες, παραποιούνται γεγονότα, άλλα γεγονότα αποκρύπτονται συνειδητά και άλλα απλώς αποφεύγεται να αναφερθούν επειδή δεν εξυπηρετούν την εθνική αφήγηση, ή επειδή είναι σαφώς δυσάρεστα και την αμαυρίζουν. Αυτά όμως δεν είναι "ιστορικές αλήθειες", αλλά ιστορικά ψεύδη. Χωρίς εισαγωγικά. Και αυτό είναι ξεκάθαρα ανέντιμο, αν όχι στα όρια της προπαγάνδας. Και το μόνο που δεν καλλιεργεί είναι η περιέργεια, η αμφισβήτηση (που ως γνωστόν είναι μήτηρ μαθήσεως) και η κριτική σκέψη που θα βοηθήσει έναν μελλοντικό πολίτη να είναι ανοιχτόμυαλος και ωφέλιμος για τον εαυτό του και την κοινωνία. Όπως και να το δει κανείς, το μάθημα της Ιστορίας έτσι όπως διδάσκεται στην χώρα μας είναι η επιτομή της συνολικής τραγικής κατάστασης του εκπαιδευτικού συστήματος, που αντικατοπτρίζει με την σειρά του την γενικότερη Σισύφεια τραγικότητα μας ως κοινωνία και ως χώρα. Δυστυχώς, όσο δεν ακουμπάμε αυτά που μας πονούν (απ' όπου κι αν προέρχεται ο πόνος, όποιος κι αν τον προκάλεσε, ότι κι αν έκανε, όποιες κι αν είναι οι πεποιθήσεις του), όσο αποφεύγουμε να τα γιατρέψουμε για να κλείσουμε κατά το δυνατόν τις πληγές, όσο παστουρώνουμε το πληγωμένο και παραμορφωμένο πρόσωπό μας με ιστορικά "καλλυντικά" - όχι μόνο για να αντέχουμε να το βλέπουμε αλλά για να το θαυμάζουμε κιόλας - τόσο θα πέφτουμε και θα σπάμε ξανά και ξανά τα μούτρα μας. Κοιτάζοντας πάντα τον καθρέφτη, καθώς βαδίζουμε αγέρωχοι και ευθυτενείς προς άλλον έναν γκρεμό.
Citellus citellus 25.2.2019 | 20:17
Αυτο που ειπα ειναι οτι δεν υπαρχει "σωστη ιστορια", οπως αφηνει να εννοηθει το αρθρο, αλλα μονο επιστημονικα εγκυρος τροπος να την μελεταμε. Το ιδιο ισχυει και σε πολλα αλλα πεδια. Νομιζω ειναι εμφανες οτι θα ηθελα αλλαγη του τροπου διδασκαλιας ωστε να ερθουμε εγγυτερα σε αυτο το πρωτυπο.

Ωραια τα λες και γενικα συμφωνω. Η δικη σου σκεψη ομως παει πολυ παραπερα απο το αρθρο.
avatar
Ανώνυμος/η 25.2.2019 | 15:54
Καταλάβαμε θες εκτός υλης το θεμα Μακεδονία γιατι δεν σε νοιαζει τι έγινε τοσο πισω στην ιστορια και εντός το ολοκαύτωμα. Τι ακριβώς θες μαλιστα απ αυτο να γραφτει τη στιγμή που η ιδια η Γερμανία εχει κανει απο την πρωτη στιγμή τα αδυνατα δυνατα για να αποσιωπηθει ως ιστορικό γεγονός? Οταν υπάρχει ενα μεγάλο μέρος της ιστορίας απο τον εμφυλιο και μετα που αποσιωπαται επισης θα ανοίξουν οι ιστορικοί το θεμα 2ος παγκοσμιος η το τι εγινε με τους Έλληνες εβραίους? Οταν ακομη δεν μας εχουν δωσει σαφη εικονα της λεγομενης χουντας,της βασιλειας, της μεταπολίτευσης έστω ως το 1990? Τουλαχ οπως ανέφερες για το ολοκαύτωμα οι ταινιες ειναι πολλές με λεπτομέριες βασισμενες σε μαρτυριες. Η ιστορική αλήθεια για το μεγα αλεξανδρο εχει αλλοιωθει προφανως μέσα στους αιωνες. Αρα αν εσυ βρίσκεσαι εδώ και γράφεις ελληνικα καποιος ανεμος θα σε εφερε... Αλλιώς θα μιλαγες καμια βουλγαρικη διαλεκτο ητοι μακεδονικα ταχα δηθεν. Ιστορια δεν ξερουμε γιατι το μαθημα ειναι βαρετο,τα βιβλια κακογραμμενα και οι δασκαλοι βαριεστημενα διδασκουν χωρίς ορεξη για να μεταδωσουν ουσιαστικη γνωση. Παπαγαλακια βγαζει το σχολειο οχι μορφωμενα άτομα κακα τα ψεμματα.
Riemann 25.2.2019 | 17:29
μια φορα στις εξετασεις φεβρουαριου στο γυμνασιο ειχα γραψει εξι (6) στην ιστορια ενω ειχα παρει 19 στην Ευκλειδια Γεωμετρια. Ολοι με εβριζαν εγω ουτε με πειραζε μιας και ειχα αριστευσει στο αγαπημενο μου μαθημα. Τωρα που διαβαζω τα εξωσχολικα βιβλια βλεπω τι μλκς μας μαθαινουν. Οχι δεν ειμαι αριστερος αλλα εμαθα να ψαχνομαι σε οτι μου σερβιρουν. Ελεγχετε τι σας μαθαινουν. Μην θεοποιειτε τον Αλεξανδρο μην θεοπιειτε τον Σωκρατη. Διαβαστε τους Ιωνες φιλοσοφους.
avatar
Tsiritro 25.2.2019 | 18:31
Μεγάλη ανάλυση του τι και πως διδάσκεται το οτιδήποτε στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα. Οι παράγοντες είναι πάρα πολλοι. Ειδικότερα για ένα αντικείμενο όπως η ιστορία που σε ελάχιστες περιπτώσεις υπάρχει μια και αντικειμενική αλήθεια. Εγώ προσωπικά στην ιστορία του σχολείου διάβαζα τόσο όσο για να τα πηγαίνω αξιοπρεπώς καλά. Μεγαλώνοντας φυσικά και κυκλωμένη από άπειρες πληροφορίες αμφιβόλου ευστάθειας μου μπήκε το μικρόβιο της προσωπικής έρευνας. Έχω κάψει άπειρα βραδιά να ψάχνω για τα πολιτικά συστήματα στην Ελλάδα, για πολέμους, για επαναστάσεις, για την Αρχαία Ελλάδα, για την Ρωμαϊκή Ελλάδα, για την Βυζαντινή Ελλάδα για για για για. Αρχικά από το αγαπημένο μας βικιπαίδεια (που να πούμε την αλήθεια για βασικές εγκύκλοπεδικές γνώσεις μια χαρά κανει) κι έπειτα για εμβάθυνση από διάφορα βιβλία ιστορίας. Θέλω να καταλήξω πως όποιος ενδιαφέρεται ψάχνει και μαθαίνει. Ειδικότερα στις μέρες μας η γνώση είναι άφθονη και προσβάσιμη. Όποιος δεν το κάνει ως ενήλικας δεν θα το έκανα ούτε και ως μαθητής όσο και να προσπαθούσε το σύστημα να τον βάλει στη λογική. Δεν διανοουμαι άνθρωπο που προκύπτει ένα ζήτημα και δεν το ψάχνει παραπάνω να ενημερωθεί εμπεριστατωμένα. Απαίδευτος άνθρωπος είναι ο αδιάφορος άνθρωπος και στον αδιάφορο άνθρωπο δεν μπορείς να του βάλεις την πληροφορία με το ζόρι στο μυαλο οπότε θα γίνει έρμαιο των λαϊκιστών. Ε καλά να πάθει λοιπόν.
avatar
Ανώνυμος/η 25.2.2019 | 21:14
Ένας από τους καλύτερους τρόπους να μισήσει ένας άνθρωπος την ιστορία, είναι να είναι καλός μαθητής στο σχολείο των σημερινών δεδομένων, έχω καταλάβει.