Η απέχθεια και η βδελυγμία προς τους «αλλοδαπούς» (ο όρος μπορεί να είναι «τεχνικός», αλλά σχεδόν ποτέ δεν αφορά Σουηδούς ή Ολλανδούς) βρίσκεται στο βλέμμα ή στην άκρη των χειλιών πολύ κόσμου και κοσμάκη.
Δ. Πολιτάκης

Ναι, είμαστε ρατσιστές – τέλος στα προσχήματα

Τελευταία, το ερώτημα «Είναι οι Έλληνες ρατσιστές;» μοιάζει όχι απλώς ρητορικό αλλά ανεκδοτολογικής υφής, τύπου «Είναι ο Πάπας καθολικός;» ή «Χέζει η αρκούδα στο δάσος;».

Αν επιχειρήσει να γκουγκλάρει κανείς το ζήτημα του ρατσισμού στην Ελλάδα –τόσο πριν όσο και κατά τη διάρκεια της Κρίσης και της κορύφωσης, στη συνέχεια, του προσφυγικού/μεταναστευτικού αδιεξόδου–, θα το δει να διατυπώνεται κυρίως ως ερώτημα: είναι οι Έλληνες ρατσιστές;


Τελευταία, το ερώτημα μοιάζει όχι απλώς ρητορικό αλλά ανεκδοτολογικής υφής, τύπου «Είναι ο Πάπας καθολικός;» ή «Χέζει η αρκούδα στο δάσος;». Κάποιες κουβέντες, όμως, δεν εκφράζονται σαν ανέκδοτα ή σαν αυτοσαρκασμός, παρ' ότι μοιάζουν να προέρχονται από ρεπερτόριο stand up κωμωδίας. Αυτός που λέει με καρτούν αγανάκτηση «Εγώ είμαι ρατσιστής; Αυτοί είναι Αλβανοί!», το εννοεί. Όπως κι αυτός που μονολογεί με ένα μονότονο, παραπονιάρικο γρύλισμα στο λεωφορείο: «Αν ήμασταν ρατσιστές, δεν θα μαζεύαμε εδώ πέρα τη σάρα και τη μάρα τόσα χρόνια...».


Και δεν είναι μόνο οι σχετικές έρευνες που έρχονται να επιβεβαιώσουν πανηγυρικά το μέγεθος της ρατσιστικής αντίληψης και συμπεριφοράς που παρατηρείται στη χώρα, με πιο πρόσφατη –αλλά και πιο κραυγαλέα– αυτή του Pew Research Center που μας βγάζει πρωταθλητές στην ξενοφοβία, πάνω και από χώρες με πιο έντονο, υποτίθεται, ρατσιστικό προφίλ, όπως η Ουγγαρία ή η Πολωνία (κοντά μας σ' αυτόν τον κατήφορο μίσους και προκατάληψης φαίνεται να βαδίζει η Ιταλία, επιβεβαιώνοντας το παλιό κλισέ «ούνα φάτσα ούνα ράτσα»).

 

Κοντεύουν να απενοχοποιηθούν πλήρως η προκατάληψη και η εχθρική συμπεριφορά (πέρα από τις οργανωμένες επιθέσεις), ειδικά απέναντι στους πιο «εμφανώς» διαφορετικούς (στο χρώμα αλλά και στο θρήσκευμα, τρομάρα μας) μετανάστες που έχουμε «υποδεχτεί».


Το πιο ανησυχητικό συμπέρασμα της συγκεκριμένης έρευνας είναι ότι κατά την τελευταία τετραετία έχει οξυνθεί, πέρα από κάθε δικαιολογία, και εξαπλωθεί σε ακραίο βαθμό η αντίληψη ότι «οι μετανάστες σήμερα επιβαρύνουν τη χώρα μας επειδή παίρνουν τις δουλειές μας και τις κοινωνικές παροχές» (μετάφραση: «οι αλλοδαποί λεχρίτες μάς κλέβουν και μας σφάζουν, αλλά και τίποτα να μην κάνουν, δεν θέλουμε να τους βλέπουμε μπροστά μας, διότι ενσωματώνουν την κακομοιριά μας και την πτώση μας από τις ψευδαισθήσεις χλιδής και μεγαλείου πριν από τη ραγδαία φτωχοποίηση»).

 

Ακόμα κι αν δεχτούμε ότι σε τέτοιες έρευνες οι «πολιτισμένες» χώρες –με παράδοση τόσο στον ρατσισμό όσο και στη διαχείριση τέτοιων συμπεριφορών– τη σκαπουλάρουν επειδή ένας μέσος «κοινός παρονομαστής» ντρέπεται να χρησιμοποιήσει «ρητορική μίσους», είναι φανερό ότι στην Ελλάδα τα προσχήματα έχουν στερέψει. Το διαπιστώνει κανείς όποτε βγαίνει από το σπίτι του. Η απέχθεια και η βδελυγμία προς τους «αλλοδαπούς» (ο όρος μπορεί να είναι «τεχνικός», αλλά σχεδόν ποτέ δεν αφορά Σουηδούς ή Ολλανδούς) βρίσκεται στο βλέμμα ή στην άκρη των χειλιών πολύ κόσμου και κοσμάκη.

 

Και δεν πρόκειται, βεβαίως, μόνο για ηλικιωμένους ανθρώπους που έχουν κάποιες δικαιολογίες (όπως λένε, ορθώς νομίζω, και στην Αμερική, «έλα, εντάξει δεν είναι ρατσιστής-ρατσίστρια, είναι 80 χρονών, προέρχεται από άλλο σύστημα»), με πιο σημαντική ίσως τον βομβαρδισμό ύπουλης και χυδαίας ξενοφοβικής προπαγάνδας που δέχονται από τα ξεφτιλισμένα κανάλια της τηλεόρασης, τα οποία είναι αναγκασμένοι να βλέπουν, μη έχοντας άλλη επιλογή ψυχαγωγίας και ενημέρωσης.


Το βλέπεις, το διαισθάνεσαι τριγύρω. Κοντεύουν να απενοχοποιηθούν πλήρως η προκατάληψη και η εχθρική συμπεριφορά (πέρα από τις οργανωμένες επιθέσεις), ειδικά απέναντι στους πιο «εμφανώς» διαφορετικούς (στο χρώμα αλλά και στο θρήσκευμα, τρομάρα μας) μετανάστες που έχουμε «υποδεχτεί».


Τεράστιο ζήτημα με άπειρες παραμέτρους (έλλειψη παιδείας, οικονομική πίεση, ψυχοκοινωνικά συμπλέγματα, placebo εθνικισμός, επίκτητες κακομοιριές και παθογένεια κ.λπ., κ.λπ.), τελικά όμως νομίζω πιο ορθά –αν και αφαιρετικά– το είχε διατυπώσει σε μια πρόσφατη συνέντευξή του ο Κώστας Χατζής (ο γνωστός τραγουδιστής και συνθέτης): «Ο Έλληνας είναι ρατσιστής, αλλά χωρίς επίγνωση». Ό,τι κι αν εννοούσε ακριβώς, σωστό ακούγεται.

 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

 

Απόψεις
39 Σχόλια
12
avatar
Γράφων 20.5.2019 | 11:49
Μεταξύ του ανηλεούς αυτομαστιγώματος και της ΧΑίτικης αλαζονείας υπάρχει η μέση οδός του αυτονόητου.

Η νομιμότητα. Όλοι (και οι μεν και οι δε) την προσπερνούν προς άγραν ιδεολογικών πελατών.

Στην Ελλάδα η πλειονότητα, αν όχι το σύνολο, των μεταναστών έχει φτάσει εδώ π α ρ ά ν ο μ α. Και έχει βγάλει κάποιας μορφής "χαρτιά" μετά από χρόνια παράνομη διαμονή, εκμεταλλευόμενη τα παραθυράκια, την κακή νομοθεσία και την διαφθορά (ναι, λαδώνεται κόσμος για "χαρτιά"). Τα ΜΜΕ πλέον ντρέπονται και να το πουν για να μην ταυτιστούν με τη ΧΑ. Μιλάνε για βάρκες ή πλοία με μετανάστες. Αλλά συγγνώμη δεν είναι ματανάστες. Είναι είτε παράτυποι είτε παράνομοι μετανάστες είτε λαθρομετανάστες. Κανείς δεν έχει πρόσκληση από εργοδότη ή visa εργάτη σε αλιευτικό σκάφος. Διότι αυτοί είναι οι νόμιμοι. Τέλος.

Και δεν μιλάμε για 500 ή 1000. Μιλάμε για εκατοντάδες χιλιάδες, αν όχι για εκατομμύρια από το 1990 και μετά.

Ο Έλληνας μάλλον είναι ρατσιστής (βασικά είναι φίλερις). Αλλά η επίσημη πολιτεία έχει κάνει ό,τι μπορεί για να του το τροφοδοτήσει. Από την πλήρη απουσία μεταναστευτικής πολιτικής για δεκαετίες και τη δήλωση του νυν πρωθυπουργού ότι "οι θάλασσες δεν έχουν σύνορα" μέχρι την γκετοποίηση του συνόλου του κέντρου της Αθήνας (Κυψέλη, Κάτω Πατήσια, Κολωνός, Ακαδημία Πλάτωνος, Ομόνοια, πλ. Βικτωρίας, Αγ. Κωνσταντίνος, Κολοκυνθού, Σεπόλια, Τρεις Γέφυρες, Αττική, πλ. Βάθη, Αγ. Παύλος, Βοτανικός).

Δυστυχώς όπου απουσιάζει η κεντρική εξουσία εμφανίζονται εναλλακτικές μορφές εξουσίας. Και η ΧΑ αυτό εκμεταλλεύτηκε. Και προσπαθεί να εξισορροπήσει μία παρανομία με σωρεία άλλων παρανομιών, σκληρά ποινικών.

Πρώτα εμπεδώνεις το κράτος δικαίου και μετά μιλάς για -ισμούς. Αλλιώς ποντάρεις σε κουτσά άλογα. Ή έχεις άλλες σκοπιμότητες.

Δεν ξέρω αν είμαστε ρατσιστές, δεν το αποκλείω καθόλου. Σίγουρα όμως τον Νόμο τον έχουμε χεσμένο πατόκορφα. Αριστεροί και δεξιοί.
Bazouka 20.5.2019 | 12:07
Δίκιο έχει σε όλα, δυστυχώς, ο κος Πολιτάκης. Ρατσιστής ήταν πάντα ο Έλληνας απλά μέσα στην οικονομική κρίση αποκτηνώθηκε και η ντροπή του να εκφράσεις ξεκάθαρα ξενοφοβικά σχόλια ξεπεράστηκε.
Η ελληνική κοινωνία είναι ένας φαύλος κύκλος και δεν υπάρχει σωτηρία όσο υπάρχει η ''αγία'' ελληνική οικογένεια.
Lumidy 20.5.2019 | 12:25
Ας σταματήσουμε να κοροϊδευόμαστε: ΟΛΟΙ είμαστε ρατσιστές βαθιά μέσα μας. Και οποίος το αρνείται είναι απλά υποκριτής ή ζει σε άγνοια.

Η διαφορά σε σχέση με άλλες χώρες είναι ότι η Ελλάδα ζει σε εχθρική γειτονιά, με βαριά ιστορία όπως γενοκτονίες, σκλαβιες, πολέμους που δεν είναι τόσο παλιά. Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα οικονομίας και παιδείας. Είναι πάντα το παιδί της Ευρώπης που αρπάζει τα χειρότερα και είμαστε επιρρεπείς σε διχόνοια.

Όλα αυτά σε συνδυασμό είναι λογικό να βγάζουν μια αρνητικοτητα. Ναι οι Έλληνες είναι ρατσιστές. Αλλά άλλο τόσο είναι και οι Σουηδοί, οι Γερμανοί, οι Αυστριακοί, οι Άγγλοι. Απλά η ποιότητα ζωής τους ΔΕΝ τους δίνει περιθώρια παραπόνων.

Ζω σε μια απ τις παραπάνω χώρες. Όταν μιλάω με ντόπιους, τους βγαίνει μια τεράστια απέχθεια για τους Τούρκους και αραβικής καταγωγής μετανάστες. Αλλά ξέρουν ότι δεν θα τους αδικήσει το κράτος και ότι υπάρχει αξιοκρατία. Στην Ελλάδα δε, η κοινωνική και οικονομική αστάθεια βγάζει όλα τα κακά στην επιφάνεια. Και εξιλαστήριο θύμα είναι οι άλλοι. Οι ξένοι. Μην ξεχνάμε πως και οι Γερμανοί το 33 σε αυτή την φάση ήταν. "Φταίνε οι Εβραίοι, μας κατέστρεψαν."

Εν κατακλείδι: όλοι οι άνθρωποι είναι ρατσιστές. Οι κοινωνικές συνθήκες και ποιότητα ζωής είναι αυτές που φέρνουν τέτοιες συμπεριφορές στην επιφάνεια.
avatar
Γράφων 20.5.2019 | 12:58
Για να μην λέμε κοτσάνες ας πούμε αυτονόητα.

Οι αρχαίοι λέγαν όμοιος ομοίω αεί πελάζει.
Γι΄αυτό έχουμε τα εθνικά κράτη. Γι'αυτό ανακαλύφθηκαν και φτιάχτηκαν in the first place. Διότι γουστάρουμε η κοινωνία μας να έχει τα Χι ή Ψι εθνικά (έθνος < έθος = συνήθεια) χαρακτηριστικά. Μας αρέσει να έχουμε κοινές συνήθειες με τους δικούς μας ανθρώπους. Γι'αυτό παντρευόμαστε ανθρώπους με τους οποίους ταιριάζουμε. Εκεί δεν λέμε σεβάσου την διαφορετικότητα. Δεν βάζουμε έναν ομοφυλόφιλο να παντρευτεί ένα στρέητ.

Το δεν θέλω το κακό κανενός έθνους είναι διαφορετικό από το θέλω αλλοεθνείς να κατοικούν άκριτα (σ.σ. άκριτα = άνευ νομιμότητας) εντός των ορίων του δικού μου εθνικού κράτους.

Τα εθνικά κράτη, όσο και αν ενοχλούν τους openborderάδες, είναι ένα ανάχωμα ασφαλείας. Ένα άλλο είναι η νομιμότητα.
Manos Vezirakis 22.5.2019 | 20:28
Έκανα login για να σου κάνω like!
Bazouka 20.5.2019 | 13:21
Δεν ξέρω αν έχεις δίκιο,Lumidy, αλλά θα μου επιτρέψεις να μου κάθεται λίγο βαρύ το ύφος σου - εκείνου που μιλά σαν να εκφράζει αυτός και μόνο την αλήθεια σαν θέσφατο. Έχεις για παράδειγμα αποδείξεις γι'αυτό που λες γιατί βλέπω πολύ μεγάλη αυτοπεποίθηση και σιγουριά στο σχόλιό σου.
Physio 20.5.2019 | 14:32
Οι Έλληνες είναι ρατσιστές με τους φτωχούς και τους αδύναμους. Δεν τους νοιάζει ιδαίτερα η καταγωγή η πολιτισμός σου αλλά άμα είσαι αδύναμος θα σε πατήσουν κάτω και το περίεργο είναι ότι φοβούνται όταν ένας φτωχός ποδευσει η σπουδάσει η γίνεις οικονομικά καλά.

Ευτυχώς δεν είναι
avatar
pane 20.5.2019 | 15:19
συμφωνώ, δεν έιχαν κανένα πρόβλημα οι περισσότεροι όταν ακουγόταν ότι θα πάρουν το Ελληνικό Σαουδάραβες. Όπως και κανένας εθνικόφρων δεν παραπονέθηκε για τις χρυσές βίζες και τους ξένους που αγοράζουν ακίνητοι περιουσία
avatar
Γράφων 20.5.2019 | 21:02
Πρώτον, οι Σαουδαραβες δεν θα "παιρναν" τίποτα. Επενδυση θα κάναν. Θα ακουμπούσαν τα ωραία τους πετροδολλαρα εδώ. Άνεργοι Έλληνες και νομιμοι μεταναστες θα έβρισκαν δουλειά και οι Σαουδαραβες θα είχαν κέρδη.

Εικάζω ότι τώρα που 10 χρόνια μετά ξαναβγαζουμε τις ίδιες μακέτες από το συρτάρι είναι καλύτερα.

Επίσης, ναι. Καλυτερα golden visa παρά άφραγκους λαθρομετανάστες.

Στη ζωή δίνεις και παίρνεις. Πάντα. Τι δίνεις και τι παίρνεις είναι το ερώτημα.
avatar
pane 21.5.2019 | 11:13
Δεν διαφωνούμε επί της ουσίας. Η αγορά του Ελληνικού βαφτίζεται επένδυση και η αγορά ακίνητης περιουσίας 250.000 σε μετατρέπει σε έλληνα και κατ' επέκταση σε ευρωπαίο πολίτη. Να μη μιλήσουμε για λιμάνια και αεροδρόμια που είναι και εθνικού συμφέροντος.
Όποιες πολιτισμικές διαφορές με τούρκους, άραβες, κινέζους, ισραηλινούς, γερμανούς, ρώσους κλπ παραμερίζονται για τα φράγκα.
avatar
Γράφων 21.5.2019 | 12:14
Ναι καλέ μου άνθρωπε. Διότι ο επενδυτής που θα ακουμπήσει εδώ 100.000.000 ευρώ θα δώσει δουλειές.

Θα κάνει ένα καλό στο εδώ έθνος (= ομάδα ανθρώπων με κοινές συνήθειες). Και γι' αυτό του λέμε "ευχαριστώ" απονέμοντάς του την ιδιότητα του επίσημου μέλους της ομάδας μας.

Παρακάμπτουμε τις όποιες υπαρκτές διαφορές λόγω της ευεργεσίας του.

Τι παράλογο έχει αυτό; Ή τι δεν κατανοούμε;
avatar
pane 20.5.2019 | 15:13
καταντά και τραγελαφικό, αν κανείς σκεφτεί ότι είμαστε χώρα που βασίστηκε αρκετά στα χρήματα των ελλήνων μεταναστών σε ΗΠΑ, Γερμανία, Αυστραλία κ.α. Με εξαίρεση τη Γερμανία, στις άλλες χώρες εννοείται ότι ήταν παράνομοι σε μεγάλο βαθμό. Γεννήθηκα στις ΗΠΑ από παράνομους έλληνες μετανάστες, αλλά αμέσως πήρα την αμερικανική υπηκοότητα. Κάποια στιγμή νομιμοποιήθηκαν και οι γονείς
avatar
atman 21.5.2019 | 01:01
Εννοείς οτι ειχε ληξει η βιζα τους εκτος αν το στορι λεει οτι διακτινιστικαν εκεί σωστα; γενικα η συζητηση θυμιζει πρωιμο χριστιανισμο γινεται απόπειρα η οποιαδήποτε συζητηση για την μεταναστευση να παρει ενα ψευτοανθρωπιστικο προσωπειο. Για το οτι το 15 πν8γηκαν εκατονταδες ανθρωποι στο Αιγαιο για τις αθλιες συνθηκες στη Μορια δεν μιλαει κανεις αφου ο ιδεολογικος στοχος εξαιρειται. Οι αυτοκρατορίες κ οι ολιγαρχιες θελουν δουλοπάροικους νομαδες η δημοκρατια πολιτες
avatar
pane 21.5.2019 | 11:21
στα τέλη της δεκαετίας του 40, ο πατέρας μου πήγε με πλοίο, όπως πολλοί άλλοι, λαθραία στις ΗΠΑ. Πολλοί μιλάνε και κράζουν την αριστερή μας κυβέρνηση για την αθλιότητα στη Μόρια και αλλού. Ο καλύτερος τρόπος για να έχεις κολίγους είναι να βαφτίζεις ανθρώπους λαθραίους. Οι ΗΠΑ μέχρι πρόσφατα έκανε πολίτη της όποιον γεννιόταν στο έδαφός της. Βέβαια είναι μια χώρα που από τη γέννησή της είναι πολιπολιτισμική
Citellus citellus 21.5.2019 | 14:26
Ασχέτως της δικιάς σου οικογενειακής ιστορίας, ιστορικά οι παράνομοι ελληνες μετανάστες δεν είναι πολλοί. Εκ των συνθηκών βέβαια και όχι εκ πεποιθήσεως, αλλά σε κάθε περίπτωση το επιχείρημα δεν στέκει. ΗΠΑ, Γερμανία Αυστραλία είχαν και έχουν πολύ αυστηρούς νόμους για την μετανάστευση και τους επιβάλλουν με πυγμή, αν όχι με σκληρότητα. Π.χ. η Αυστραλία κάνει στην ψύχρα pushbacks, τα οποία σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο είναι παράνομα.
avatar
Ramon Ramone 20.5.2019 | 15:55
Για το αν είμαστε ή όχι ρατσιστές, αρκεί νομίζω να αναρωτηθούμε ποιο είναι το ποσοστό εκείνων που ΔΕΝ θα ένιωθαν "κάπως" αν οι διπλανοί τους γείτονες ήταν Έλληνες μεν, Ρομά δε. Ή αν το παιδί τους καθόταν στο σχολικό θρανίο μαζί με ένα παιδί Ελλήνων Ρομά. Τι λέτε;
Αλιόσα 20.5.2019 | 23:28
Θεωρείς πως ο αντίστοιχος πιθανός φόβος/προκατάληψη είναι παντελώς ανυπόστατος και άσχετος μίας κάποιας πραγματικότητας;
avatar
Ramon Ramone 21.5.2019 | 05:24
Εγώ κάνω απλώς μια διαπίστωση, την οποία επιβεβαιώνεις. Σημασία δεν έχει το κατά πόσο είναι δικαιολογημένη ή όχι η προκατάληψη και ο φόβος (…) προς μια ομάδα ανθρώπων ή ένα παιδί λόγω φυλής, αλλά το ότι υπάρχει. Ρατσισμός είναι ακριβώς αυτό που με ρώτησες. I rest my case…
Αλιόσα 21.5.2019 | 21:19
Σαφώς και έχει σημασία. Είναι το μείζον στην κουβέντα: πάρα πολλοί άνθρωποι έχουν μια συγκεκριμένη εμπειρία από τους Ρομά που γεννά μια ακραία (κακώς) ή ήπια προκατάληψη. Προσωπικά, σχεδόν όλοι όσοι γνωρίζω. Το παράδειγμα είναι ατυχές. Παραλογισμός και άρνηση είναι ακριβώς αυτό που απάντησες. I rest my case too. Τα συνθήματα, κατά τα άλλα, αρμόζουν σε τοίχους.
avatar
Ramon Ramone 22.5.2019 | 00:17
Απ' ότι φαίνεται, η Νέα Ομιλία δεν παράγεται μόνο από την Νέα Αριστερά. Όχι λοιπόν. Καμία σημασία δεν έχει, όποια κι αν είναι η κυρίαρχη αντίληψη για τους Ρομά. Το παράδειγμα είναι μια χαρά. Ακριβέστατο. Και σκέψου ότι δεν χρειάστηκε καν να αναφερθώ σε αλλοεθνείς. Επειδή λοιπόν δεν έχουμε ξεχάσει τις έννοιες και δεν κατεβήκαμε με ελικόπτερο, το να είσαι προκατειλημμένος, να κρίνεις ή να φοβάσαι τους ανθρώπους με βάση την φυλή τους λέγεται ρατσισμός. Τέλος. Δεν υπάρχει άλλη ερμηνεία. Παραλογισμός και άρνηση είναι η δική σου ατυχής (τουλάχιστον) απάντηση και η επιμονή σου.

http://foundation.parliament.gr/VoulhFoundation/VoulhFoundationPortal/images/site_content/voulhFoundation/file/Ekpaideytika%20New/racism/0_3racism.pdf

avatar
Γράφων 24.5.2019 | 07:35
Ω αγαπητέ Αλιόσα,
Βλέπεις τινι τρόπω η Νέα Ομιλία αλλοιώνει τα πάντα.

Η λέξη "εμπειρία" παραβλέπεται για την "αντίληψη". Όλα καθίστανται ένας υποκειμενικός πολτός δίχως να υπάρχει μετρήσιμη αντικειμενικότητα.

Και μάντεψε ποιοι είναι κριτές γι'αυτόν τον υποκειμενικό πολτό... Δημητράδες.

Η Νέα Ομιλία είναι εδώ και μόνο όπλο μας η Μνήμη.
avatar
Ramon Ramone 24.5.2019 | 12:04
Βλέπεις, αγαπητέ Αλιόσα, τινί τρόπω η Νέα Ομιλία αλλοιώνει τα πάντα.

Η λέξη "ρατσισμός" παραβλέπεται για την "εμπειρία". Όλα καθίστανται ένας υποκειμενικός πολτός δίχως να υπάρχει μετρήσιμη αντικειμενικότητα.

Βλέπεις πόσο απροκάλυπτη είναι η διαστρέβλωση της πραγματικότητας και η απαξίωση του αντίλογου που επιχειρείται με την εκτόξευση χαρακτηρισμών (Δημητράδες) για να δικαιολογηθούν τα αδικαιολόγητα. Πες, πες, κάτι θα μείνει, που έλεγε και μια ψυχή...

Η Νέα Ομιλία είναι εδώ και μόνο όπλο μας η Μνήμη.
Αλιόσα 20.5.2019 | 23:24
Καλό το αυτομαστίγωμα αλλά πείτε μας και μία πρότυπη χώρα με αντίστοιχες μεταναστευτικές ροές, να ξέρουμε να ελπίζουμε… ΌΛΗ η Ευρώπη διολισθαίνει στα άκρα. Περιμένω ένα (1) άρθρο, σε οποιοδήποτε σοβαρό έντυπο που να θίγει στα σοβαρά όσα είπε ο γράφων παραπάνω. Κάποιο πρόβλημα υπάρχει εκεί έξω και τα λογιών καταγγελτικά «παρατηρητήρια» δεν φαίνεται να το λύνουν. Στο κάτω-κάτω «ρατσιστής» είναι μία έννοια που εσχάτως έχει ξεχειλώσει φαιδρά.
avatar
Γράφων 21.5.2019 | 07:07
Ό ρατσιστής είναι ό νέος φασίστας. Κούρασε η μια λέξη ήρθε η άλλη.

Η Νέα Αριστερά παράγει τη Νέα Ομιλία. Και νομίζει ότι έχουμε ξεχάσει τις έννοιες όπως είχαν μέχρι πρότινος.

Ή νομίζει ότι δεν βλέπουμε. Ή ότι ήρθαμε εδώ με ελικόπτερο πριν από λίγο.

Μ' αρέσει που οι ίδιοι που είναι κατά της παράδοσης του σαϊτοπόλεμου είναι υπέρ της παράδοσης της παράνομης μετανάστευσης. Γιατί λέει "το έκανε και ο παππούς μου". Ε άμα το έκανε ο παππούς σου ας έρθει εδώ -παρανομα- η μισή Ασία κι η μισή Αφρική. Λογικοτατον...

Κι όποιος διαφωνεί τον περιμένει ο Δημητράς... ή θα κάνεις ότι δεν καταλαβαίνεις ή θα σε βγάλουμε ρατσιστή και φασιστα.

Αν η Νέα Αριστερά συνεχίσει έτσι βλέπω τη ΧΑ κυβέρνηση. Κάπως έτσι βγήκε ο Τραμπ στις ΗΠΑ... ας συνεχίσουμε με τις φαιδρολογίες της AOC. Ειναι γυναίκα και Λατίνα. Δεν μπορεί να έχει άδικο.
Αλιόσα 21.5.2019 | 19:02
Παράγει και την Νέα Ηθική. Υπάρχουν τα πάντα αναλογικά: Ιερατείο, Θείος Νόμος, φόβος, φωτιά και μάγισσες. Απομένει να ξαναδιαβάσουμε τον μέγα ιεροεξεταστή να στοχαστουμε στο αιώνιο μυστήριο του μεγάλου Φιοντόρ: γιατί ο (προοδευτικός) άνθρωπος δεν θέλει την ελευθερία του;
avatar
Γράφων 22.5.2019 | 07:25
Το απαντά ο Μιχαελ Άντε στο η Φυλακή της Ελευθεριας:
Τι να την κάνεις την ελευθερία αν δεν υπηρετεί κάτι ή κάποιον; Αν δεν υπάρχει σκοπος;
ομόκεντρα 20.5.2019 | 23:49
Κάποιες σκέψεις για την ερμηνεία αυτού του ρατσισμού.
Τους τελευταίους αιώνες, αντίθετα με τους περισσότερους Ευρωπαίους, οι Έλληνες όχι μόνον δεν είχαν αποικίες, για να εξοικειωθούν με Ασιάτες ή Αφρικανούς από τη θέση του κατακτητή, αλλά τουναντίον υπήρξαν υπόδουλοι μιας μουσουλμανικής υπερδύναμης, με όση εχθρότητα μπορεί να έχει εγγραφεί στο κύτταρο των κατακτημένων, που υπήρξαν.
Ως εκ τούτου τους «αλλόφυλους» και τους «αλλόθρησκους» δεν τους βλέπουν όπως οι άλλοι:
-ούτε με την επιείκεια και κάποιες τύψεις του αλλοτινού δυνάστη,
-ούτε με την «προστατευτική» υπεροψία του μέντορα που τους έχει «εκπολιτίσει».

Όταν στα μέσα του προηγούμενου αιώνα στο Λονδίνο, στο Παρίσι, στο Άμστερνταμ ή στις Βρυξέλλες ζούσαν πλήθη Ασιατών ή Αφρικανών, που μιλούσαν άπταιστα τις γλώσσες των χωρών που τους είχαν κατακτήσει, στην Αθήνα δεν έβλεπες ούτε έναν εκπρόσωπο άλλης φυλής. Μα ούτε έναν στην κυριολεξία.

Μήπως κάτι σημαίνουν αυτά...
avatar
Γράφων 21.5.2019 | 10:21
Αυτό το "οι Έλληνες είναι ρατσιστές" δεν είναι τόσο ρατσιστικό (sic) όσο το "οι Πολωνοί είναι βλάκες" ή "οι Σκωτσέζοι είναι τσιγκούνηδες" ή "οι Εβραίοι είναι φιλοχρήματοι και παραδόπιστοι";

Ήρεμα ρωτάω...
avatar
atman 21.5.2019 | 14:43
οχου καημενε και εσυ μας προβληματιζεις. Μια ρακη στο τραπεζι και εχει ο θεος...
Randy Marsh 21.5.2019 | 19:13
Όπως και το "Εμείς οι Έλληνες είμαστε" 'φιλόξενοι' την μία, 'λαμόγια' την άλλη έτσι και το 'Είμασυε ρατσιστές' είναι ξεκάθαρα ρατσιστικό.

Το άρθρο είναι "καθρεφτάκι" :)

Βασικά όταν διαβάζεις πρόταση που ξεκινάει με Εμείς, Εσείς, Αυτοί να ετοιμάζεσαι για ρατσιστική κορώνα
Citellus citellus 21.5.2019 | 14:31
Μερικές πάντως από τις πιο ρατσιστικές και ξενοφοβικές χώρες στον κόσμο βρίσκονται στην Ανατολική Ασία: Κίνα, Ιαπωνία... Καλή η κριτική στα δικά μας τα στραβά, αλλά καλό είναι να βγάζουμε πότε-πότε τα γυαλιά του δυτικοκεντρισμού για να βλέπουμε τι γίνεται στον κόσμο -ΌΛΟΝ τον κόσμο.
avatar
Μαύρος Γάτος 22.5.2019 | 17:31
Την κριτική την αρχίζεις πάντα από την πραγματικότητα που συμβαίνει γύρω σου, και στη συνέχεια την επεκτείνεις παραπέρα.
Ειδάλλως γίνεται πολύ "ευκολάκι" : να καταγγέλλεις την ρατσιστική αντιμετώπιση των Ροχίνγκια στη Βιρμανία, πολλές χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά, και να μην βλέπεις τον ρατσισμό μερικά μέτρα έξω από την πόρτα σου (πράγμα το οποίο σημαίνει ότι θα χαλάσεις τις σχέσεις σου με κάποιους γείτονες).
Για παράδειγμα, μου άρεσε ιδιαίτερα το κλείσιμο μιας αναρχικής προκήρυξης για το Μακεδονικό (με το περιεχόμενο της οποίας κατά τα άλλα διαφωνούσα σε αρκετά σημεία). Ήταν περίπου ως εξής:
Στην γειτονική χώρα υπάρχουν επίσης πολλοί εθνικιστές και υπέρμαχοι του αλυτρωτισμού. Καθήκον των συντρόφων της Βόρειας Μακεδονίας είναι να ασχοληθούν κατά προτεραιότητα με αυτούς. Εμείς, εμείς ασχολούμαστε κυρίως με τους δικούς μας.
Citellus citellus 22.5.2019 | 20:11
Πολύ ωραία το έθεσες: ξεκινάς από το μέρος και επεκτείνεσαι στο όλον. Οι αναρχικοί που γραψαν το μανιφέστο που είδες μπορεί να μην είναι ούτε ιδιαίτερα καλλιεργημένοι ούτε ιδιαίτερα έξυποι και γι αυτό η σκέψη τους να μην έχει επεκταθεί ακόμα πέρα από τα στενά σύνορα του έθνους-κράτους τους.

Αν και βέβαια λίγοι είναι τόσο ανόητοι, άρα οι άνθρωποι που την γράψαν μάλλον είναι ανακόλουθοι και υποκριτές. Διότι οι ίδιοι άνθρωποι μάλλον «αγωνίζονται» ενάντια στον «φασισμό» σε άλλες χώρες, καλούν συντρόφους τους να κάνουν το ίδιο για την, και στην, Ελλάδα και «εκδηλώνουν την αλληλεγύη τους» αφειδώς για σκοπούς οι οποίοι στη χώρα μας δεν είναι καλά-καλά γνωστοί. Δεν γίνεται π.χ. να καταγγέλεις το Ισραήλ και τις ΗΠΑ για την πολιτική τους στη Μέση Ανατολή αλλά για τον επεκτατισμό των γειτόνων σου απλά να ψελλίζεις «ας ασχοληθούν οι σύντροφοι εκεί». Προς τι οι πορείες και οι μπογιές σε ξένες πρεσβίες στην Αθήνα τότε;΄

Εγώ καταδικάζω τον ρατσισμό απ'όπου και αν προέρχεται. Κάποιοι άλλοι δεν νιώθουν την ίδια ανάγκη. Ο καθένας κρίνεται.
12