ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ: DREYK THE PIRATE/ LIFO
Απόψεις

Τουρισμός στην Ελλάδα: Αρκούν ο ήλιος, οι παραλίες και μια καλή δόση τεχνολογίας;

Τα smartphones και οι εφαρμογές φέρνουν ανατροπές στον τουρισμό, αλλά ο άνθρωπος παραμένει πρωταγωνιστής.

Πόσους παραπάνω τουρίστες μπορεί να προσελκύσει η Ελλάδα, επιπλέον των 33 εκατομμυρίων που φαίνεται να «σκοράρει» το 2019; Τι πιο ηχηρό από την τοποθέτηση του προέδρου του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), Γιάννη Ρέτσου, ότι είμαστε πια σε φάση που πρέπει να ρίξουμε βάρος κυρίως στην ωρίμανση, όχι τόσο στις επιδόσεις των αφίξεων!


H ωρίμανση χρειάζεται για να δημιουργηθούν εμπειρίες για τους επισκέπτες αλλά και για να αξιοποιηθούν οι πιο προωθημένες τεχνολογίες, αυτές που (κυρίως) οδήγησαν το μοντέλο της Thomas Cook στην καταστροφή. Για δεύτερη χρονιά ο ΣΕΤΕ πήρε το ρίσκο, όπως λένε οι άνθρωποί του, να κάνει συνέδριο αποκλειστικά με ξένους ομιλητές, οι περισσότεροι εκ των οποίων μίλησαν για τις τεχνολογίες που αλλάζουν τον χάρτη της φιλοξενίας.


Στο ίδιο συνέδριο, πάντως, ο Στηβ Βρανάκης, υψηλόβαθμο στέλεχος μέχρι πριν από λίγες μέρες της Google Ευρώπης και σύμβουλος του πρωθυπουργού τώρα, υπογράμμισε ότι οι τεχνικές, οι τεχνολογίες και ο επανασχεδιασμός (rebranding) αφορούν, πάνω απ' όλα, τα προϊόντα. «Δεν επανασχεδιάζουμε τους ανθρώπους αλλά τους βοηθάμε να πουν τις ιστορίες τους».

 

Τα νεαρά άτομα, οι λεγόμενοι millennials, ταξιδεύουν για να βρουν απαντήσεις. Ψάχνουν για αυθεντικές στιγμές. Χρησιμοποιούν την τεχνολογία όταν ταξιδεύουν για να κάνουν κινήσεις που θα τους δώσουν τις πιο ωραίες εμπειρίες.


Ένα από τα καλά του ελληνικού τουρισμού εντοπίζεται σε έρευνες που έχουν γίνει, στις οποίες οι επισκέπτες δείχνουν ικανοποιημένοι από τον ανθρώπινο παράγοντα στην Ελλάδα, περισσότερο απ' ό,τι σε ανταγωνιστικές χώρες (Ιταλία, Ισπανία). Δεν είναι πασπαρτού η τεχνολογία αλλά παίζει ολοένα και μεγαλύτερο ρόλο στο πώς οι ταξιδιώτες βρίσκουν πού θα μείνουν και τι θα απολαύσουν στον τόπο των διακοπών τους.

 

«Μικρές» πόλεις, όπως το Ελσίνκι (Φινλανδία) ή η Λιουμπλιάνα (Σλοβενία), παρουσίασαν στο συνέδριο τον τρόπο που αξιοποιούν τις τεχνολογίες, πώς έχουν αναπτύξει applications (εφαρμογές) και πώς όλο αυτό είναι στη διάθεση των πολλών και όχι μόνο των λίγων πρωτοπόρων ή πλούσιων.

 

Ο αρχαιολόγος Ted Papakostas έδωσε μια άλλη διάσταση στην αναγκαιότητα παρουσίασης πολιτιστικών πόρων με δημιουργικό τρόπο (story telling), προκειμένου ο σύγχρονος ταξιδιώτης να συνδιαλέγεται με τον αρχαιολογικό χώρο και την ιστορία του μέσα από «μεταμορφωτικές» εμπειρίες. Τα 2-3 τελευταία χρόνια η Αθήνα έκανε πρόοδο σε αυτόν τον τομέα, μάλλον ενστικτωδώς ή χάρη στη συμβολή μικρών ομάδων και νεοσύστατων εταιρειών. Αυτό είναι καλό, αλλά δεν αρκεί. Το συγκεκριμένο αφήγημα πρέπει να αφομοιωθεί και να γίνει συνείδηση παντού στην πόλη (και στη χώρα), καθώς είναι ο πιο προνομιούχος τομέας της ελληνικής φιλοξενίας, μαζί με τα τρία «s» (sun, sand, sky).


Η ανάπτυξη του τουρισμού στην Ελλάδα έχει ευνοήσει τη δημιουργία νέων εταιρειών τεχνολογικών εφαρμογών (start-ups) που αφορούν τον κλάδο της φιλοξενίας. Η τουριστική αγορά της χώρας τούς επιτρέπει και να ξεκινήσουν και να πάρουν φόρα για διεθνοποίηση, καθώς μόνο η Ελλάδα δεν αρκεί για την ανάπτυξή τους σε έναν ανταγωνιστικό χώρο όπου παίζουν μεγάλες ταχύτητες και πολλά λεφτά (για χρηματοδότηση).

 

Η ανάπτυξη του τουρισμού στην Ελλάδα έχει ευνοήσει τη δημιουργία νέων εταιρειών τεχνολογικών εφαρμογών (start-ups) που αφορούν τον κλάδο της φιλοξενίας.

 

Ψάχνοντας στελέχη

«Να ξεφύγουμε από την αμυντική προσέγγιση, επενδύοντας "επιθετικά" στην ελληνική τουριστική εμπειρία» ακούστηκε εμφατικά στο συνέδριο. Ανάμεσα στα άλλα, έγινε και ένα ειδικό σεμινάριο για την πολύ μοντέρνα έννοια του «employer branding», του πλάνου των εργοδοτών να κάνουν ελκυστικές τις εταιρείες τους σε εργαζόμενους με ταλέντο. Είναι πολύ ενδιαφέρον να δούμε πόσες ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις θα έχουν καταστρώσει ένα τέτοιο πλάνο μέχρι το επόμενο συνέδριο του ΣΕΤΕ, καθώς η ανάπτυξη του τουρισμού τα τελευταία χρόνια έχει αυξήσει πολύ τη ζήτηση για ικανά και σπουδασμένα στελέχη.


Όπως είπε ο ειδικός (David Bizer) που έκανε το σχετικό σεμινάριο, «τα ταλέντα διαλέγουν πού θέλουν να δουλέψουν, να κάνουν καριέρα και να έχουν επιρροή. Οι τουριστικές επιχειρήσεις που επιθυμούν να κερδίσουν τέτοιους ταλαντούχους εργαζόμενους πρέπει να τους δείξουν ότι προσφέρουν αυτές τις συνθήκες. Όλα αυτά απαιτούν σημαντική επένδυση». Δεν γίνονται μόνο με ωραία λόγια και καλογραμμένα μηνύματα.

 

Ο ελληνικός τουρισμός ζει μια εποχή με προκλήσεις που αλλάζουν αισθητά τον χάρτη. Ξενοδοχεία περνούν από ελληνική ιδιοκτησία σε διεθνή, πλησιάζει η ώρα για ρύθμιση των «κόκκινων» δανείων, οι βραχυχρόνιες μισθώσεις είναι μια νέα πραγματικότητα, η ιστορία της Thomas Cook ήταν ένα σοκ. Εκτός από αυτά, υπάρχουν και οι ευκαιρίες.

 

Νεότερες τουριστικές μονάδες έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να πάνε καλά απ' ό,τι παλιότερα, γιατί η τεχνολογία τούς δίνει εργαλεία που θυμίζουν την ιστορία του Δαβίδ και του Γολιάθ.


Όπως είπε ένας ομιλητής στο συνέδριο (A. Barrera): «Τα νεαρά άτομα, οι λεγόμενοι millennials, ταξιδεύουν για να βρουν απαντήσεις. Ψάχνουν για αυθεντικές στιγμές. Χρησιμοποιούν την τεχνολογία όταν ταξιδεύουν για να κάνουν κινήσεις που θα τους δώσουν τις πιο ωραίες εμπειρίες. Θέλουν να υποστηρίξουν τις τοπικές οικονομίες που επισκέπτονται και ολοένα και πιο συχνά διαλέγουν προορισμούς που δεν τους ξέρουν πολλοί άλλοι». Έχοντας ένα smartphone στο χέρι μπορούν να σερφάρουν για να βρουν κάτι το ξεχωριστό, όπου δεν συνωστίζονται τουρίστες, αυθεντικό και λουσμένο στο τοπικό χρώμα.

 

Απόψεις
2 Σχόλια
SMURFakos 20.10.2019 | 14:29
Εχμ πριν τον ανθρωπινο παραγοντα να κοιταξουμε λιγο και τις υποδομες. Διοτι ωραια το ινστα με θεα στα Φηρα, αλλα μπροστα σου περναει λες και επι τουτου το καλωδιο της ΔΕΗ σε ξυλινο πασσαλο του 50, απο πισω ο κατσικοδρομος που εννονει για Οια που το ΚΤΕΛ με τον ελεγκτη με τα κερματα στην μεση (επισης οπως το 50) να μην μπορει να περασει λογω παρανομα παρκαρισμενων αμαξιων
avatar
Harlan 20.10.2019 | 22:38
Τουρισμός στην Ελλάδα == Αρπαχτή + Φοροδιαφυγή + Καταστροφή περιβάλλοντος + Παρασιτισμός ( * )

Τα υπόλοιπα περί μιλλένιαλς που θα μας ινφλουενσάρουν για να κάνουμε ρημπράντιγκ είναι μαρκετινίτιστικα μπλαμπλα για να βγάλουν φράγκα οι εγκζεκιουτιβς στα συνέδρια.

Το (δήθεν) success story του τουρισμού βολεύει τις κυβερνήσεις γιατί πέρα από τον συρφετό των ξεσαλωμένων ούννων που αυξάνεται κάθε χρόνο, δεν υπάρχει ΤΙΠΟΤΑ στην ελληνική οικονομία που να δικαιολογεί πανηγυρισμούς.
Βολεύει επίσης τον τυπικό νεοέλληνα με το αιώνιο όνειρο της εύκολης αρπαχτής στο dna του.

Οπότε φάτε ρημπράντιγκ και μιλλένιαλς και βαριά βιομηχανία στην μάπα, για να μην καταλάβετε ότι στην πραγματικότητα είσαστε τα κορόϊδα που πληρώνουν για να τρώνε οι επιτήδειοι.

( * ) Παρασιτισμός είναι να απομυζάς πόρους χωρίς να είσαι ωφέλιμος.
Ο τουρισμός απομυζά ένα τεράστιο κομμάτι από υποδομές (που τις πληρώνουμε όλοι μας) και δεν προσφέρει ΤΙΠΟΤΑ στο κοινωνικό σύνολο.

Το 2004 (ολυμπιάδα) είχαμε 13εκ τουρίστες και 10 δις έσοδα.
Το 2018 είχαμε 30 εκ και 16 δις.

Που σημαίνει ότι οι μεθυσμένοι βάνδαλοι αυξήθηκαν κατά 150%.
Καταναλώνοντας 150% παραπάνω τις υποδομές που εμείς πληρώνουμε και γεμίζοντας την χώρα μας με 150% παραπάνω σκατά, σκουπίδια και τσιμέντο.
Τα έσοδα (για την κοινωνία) αυξήθηκαν 60% - και αυτά με το ζόρι.

Τα παραπάνω νουμεράκια προέρχονται από τις επίσημες εκθέσεις της ΤτΕ. Οχι από τα δελτία τύπου των ξενοδόχων, που μας αραδιάζουν απιθανοτρισεκατομμύρια βγαλμένα από το πουθενά.

Υ.Γ. Το κερασάκι: Μας πουλάνε φούμαρα για δεκάδες δισεκατομμύρια που δήθεν φέρνει ο τουρισμός. Και μόλις χρεωκόπησε η Τομας Κουκ (που τους κόστισε ΜΑΧ μισό δις, όπως λένε οι ίδιοι) γεμίσαμε κραυγές αγωνίας, απειλές χρεωκοπίας, βιβλικές καταστροφές και λοιπά σπαραξικάρδια.

Δηλαδή οι ίδιοι μας λένε ότι εδώ και 10 χρόνια έχουν βγάλει 250 δις (η ΤτΕ λέει 150 δις) και μόλις χάσουν 0,5 δις από μια τυχαία αναποδιά σαν την Τόμας Κουκ τρέχουν στο κράτος - δηλαδή εμάς - να τους σώσει.
Μαντέψτε ποιός θα τους πληρώσει (πάλι).

Αναρωτηθήτε τώρα ποιός ακριβώς είναι ο ηλίθιος της ιστορίας.
Και προ παντός μην ξεχνάτε το ρημπράντιγκ κι τους μιλλένιαλς, από αυτά θα σωθούμε.