Δεν είναι κάποιο κακό που μας βρήκε. Το κακό βρήκε όλους αυτούς που αγκάλιασαν τα παιδιά τους και πέρασαν νύχτα τη θάλασσα, κινδυνεύοντας να σκοτωθούν για να έρθουν στην Ευρώπη και να βρουν λίγη ζωή. Φωτο: Getty Images/Ideal Image
Απόψεις

Η καθόλου αθώα παράλειψη της λέξης «πρόσφυγες»

Η σταδιακή μετάβαση από το «πρόσφυγες» στο «μετανάστες» δεν είναι τυχαία.

Οι λέξεις είναι πολύ δυνατές. Στα νομικά κείμενα (κείμενα που, ας θυμηθούμε, τα γράφει η Βουλή) συνεπάγονται δικαιώματα ή υποχρεώσεις. Το ίδιο και σε μια συζήτηση για το τι είναι ηθικό. Το πώς θα χαρακτηριστεί κάποιος ή κάτι μεταβάλλει τις υποχρεώσεις μας απέναντί του. Το ίδιο συμβαίνει και όταν τοποθετούνται θεσμικοί παράγοντες. Είναι άνθρωποι που ασκούν εξουσία. Η επιλογή μιας λέξης και η απόρριψη μιας άλλης είναι κρίσιμη. Αν, για παράδειγμα, πεις, από μια θέση εξουσίας, ότι οι πρόσφυγες είναι απειλή για τη χώρα μας, έχεις και την αντίστοιχη ευθύνη μιας δήλωσης με άμεσο συναισθηματικό αντίκτυπο σε πολλούς, με πιθανά πολλαπλά και αστάθμητα αποτελέσματα.


Ενδεχομένως πολλοί άνθρωποι να ένιωθαν και από μόνοι τους έτσι. Οι ξένοι είναι κακοί εισβολείς. Στο κάτω κάτω, γιατί να βλέπω προσφυγόπουλα στους δρόμους; Η εκφορά όμως του απορριπτικού προς τους πρόσφυγες λόγου από θεσμικά χείλη λειτουργεί νομιμοποιητικά για την ανήθικη στάση αρκετών συμπολιτών μας απέναντι στους πρόσφυγες. Όταν άνθρωποι με εξουσία λένε αυτό που λέμε κι εμείς, κάπως νιώθουμε δικαίωση. Αντί να αναζητούμε αν αυτά που λέμε έχουν βάση, αν στηρίζονται σε αξίες που μπορούμε να υποστηρίξουμε, νιώθουμε δικαιωμένοι επειδή το είπε και ο τάδε, που είναι κάτι, ή η τηλεόραση ή τα σάιτ. Ίσως αισθανόμαστε ακόμα και νομιμοποίηση να υπερθεματίσουμε, να πούμε κι άλλα, να ψήσουμε και κανένα σουβλάκι πλάι στους πεινασμένους, να πιούμε και καμιά μπιρίτσα πλάι στον κατατρεγμένο, να κάνουμε ένα ασπρουλιάρικο post «με καλή παρέα», όπου η αυτάρεσκη φάτσα μας είναι γεμάτη κέφι. Θέλω να πω, δεν είναι αθώο όταν κάποιος με εξουσία επιλέγει πώς θα χαρακτηρίσει τους ανθρώπους που έρχονται στη χώρα μας. Δεν είναι αθώο να μη λες τη λέξη «πρόσφυγες». Ούτε είναι αθώο όταν παριστάνει κανείς πως το θέμα μας δεν είναι αυτό, οι πρόσφυγες και οι μετανάστες, αλλά κάτι άλλο, δήθεν κάπως πιο νομικό, ένα ζήτημα άσκησης και περιορισμού δικαιωμάτων, οριακά ακαδημαϊκό, το θέμα του εάν ο νόμος μπορεί να σου επιβάλει να μην είσαι κακός. Δεν μπορεί.

 

Χώρα ξενιτεμένων, ξεριζωμένων και μεταναστών, η Ελλάδα θα μπορούσε να έχει καλύτερη άποψη για το τι σημαίνει ν' αλλάζεις τόπο και να μη σε θέλουν εκεί όπου πας. Να σου λείπει η πατρίδα σου. Να νοσταλγείς. Να θες να γυρίσεις και να μη γίνεται.


Το κυβερνητικό λεκτικό δεν είναι τυχαίο. Η σταδιακή μετάβαση από το «πρόσφυγες» στο «μετανάστες» δεν είναι τυχαία. Η λέξη «πρόσφυγες» μας ανάγει σε άλλες αφετηρίες: οι άνθρωποι έχουν κάποια στοιχειώδη δικαιώματα εκ μόνης της ιδιότητάς τους ως ανθρώπων, έχουμε ηθικά καθήκοντα απέναντι σε όσους θαλασσοπνίγονται, για να μη σκάσει βόμβα πάνω τους, περιθάλπουμε όσους βρέθηκαν σε πόλεμο και τέτοια. Η λέξη «μετανάστης» υποδηλώνει με κάποιον τρόπο μια επιλογή, όχι μια αναγκαιότητα, και συνδυάζεται αρμονικά με τη λέξη «παράνομος». «Παράνομος μετανάστης»: φέρνει στον νου τον «χωρίς χαρτιά», λες και τα χαρτιά πέφτουν απ' τον Θεό, λες και η περιπλοκότητα γραφειοκρατικών διαδικασιών, η ανικανότητα ένταξης και η επιλογή «άνθρωποι να θεωρούνται ανεπιθύμητοι» είναι θέσφατο όχι αποτέλεσμα συγκεκριμένης, στενόμυαλης πολιτικής.

 

Ακόμα ωραιότερη είναι η λέξη «λαθρομετανάστης». Φέρνει στον νου κάτι κακόβουλο που γίνεται «λαθραία». Αυτή δεν χρησιμοποιείται ακόμα απ' την κυβέρνηση, αλλά αφήνεται να χρησιμοποιηθεί απ' τους γύρω της και μετά δικαιώνεται με ποσταρίσματα όπου συμβαίνουν πράγματα πάρα πολύ οικεία, χαλαρά και ανθρώπινα: ένας άντρας τρώει χοιρινό, ανοίγει μια μπιρίτσα. Βέβαια, η κυβέρνηση εμφανίζει συχνά, αντί των λέξεων «μετανάστες» ή «πρόσφυγες», τη νομικίστικη έκφραση: «αιτούντες άσυλο».Οι πρώτες δύο λέξεις παραπέμπουν σε ανθρώπους, η φράση «αιτούντες άσυλο» σε μια διαδικασία, έχει μέσα της την ασφάλεια και τη σιγουριά της γραφειοκρατικής προσέγγισης στα πράγματα και δίνει ένα όμορφο καταφύγιο σε όσους δεν γουστάρουν ν' ασχοληθούν με τους ξένους ‒ ζητάνε άσυλο και κάποιος θα εξετάσει το αίτημά τους, θα τους δεχτεί ή θα τους απορρίψει, όλα καλά, κοιτάζω τη δουλειά μου. Ούτε τα ασπρουλιάρικα ποσταρίσματα στο Facebook ούτε τα events που στόχο έχουν την ανήθικη πρόκληση κατατρεγμένων ανθρώπων πρόκειται να βρουν, για να περιγράψουν την πραγματικότητά μας, τις λέξεις που παραπέμπουν σε ανάγκη, πόλεμο, διωγμό, κακουχίες και προσφυγιά. Είναι κάπως καλύτερο να σκέφτεσαι ότι αντιδράς σ' έναν παράνομο εισβολέα παρά να παραδεχτείς πόσο λίγη είναι η ανθρωπιά σου.


Χώρα ξενιτεμένων, ξεριζωμένων και μεταναστών, η Ελλάδα θα μπορούσε να έχει καλύτερη άποψη για το τι σημαίνει ν' αλλάζεις τόπο και να μη σε θέλουν εκεί όπου πας. Να σου λείπει η πατρίδα σου. Να νοσταλγείς (λέξη δική μας, που πέρασε και σε άλλες γλώσσες). Να θες να γυρίσεις και να μη γίνεται. Όταν το μεταναστευτικό παρουσιάζεται ως ένα πρόβλημα «προς διαχείριση», πάλι τίποτε αθώο δεν συμβαίνει. Ενεργοποιείται η ανάγκη ασφάλειας, ζωντανεύει το αίτημα για ένα «σχέδιο» που «θα λύσει το πρόβλημα». Στο βιβλίο «Αυτοί δεν είναι σαν εμάς - Το παρελθόν και το μέλλον της μετανάστευσης» (Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης) παρουσιάζονται πλούσια στοιχεία για το πώς η μετανάστευση προσφέρει ευκαιρίες για όλους. Γι' αυτούς που μετακινούνται. Γι' αυτούς που υποδέχονται. Παράλληλα, οι συγγραφείς εξηγούν γιατί η ανθρώπινη ιστορία είναι μια ιστορία μετακινήσεων. Δεν είναι κάποιο κακό που μας βρήκε. Το κακό βρήκε όλους αυτούς που αγκάλιασαν τα παιδιά τους και πέρασαν νύχτα τη θάλασσα, κινδυνεύοντας να σκοτωθούν για να έρθουν στην Ευρώπη και να βρουν λίγη ζωή. Τους επιφυλάξαμε τα χειρότερα.

 

 

 

Απόψεις
49 Σχόλια
12
avatar
pane 10.11.2019 | 11:42
πολύ καλό κείμενο. Ο λαϊκισμός έχει πολλές μορφές, από το να σου χαϊδέυουν τα αυτιά ότι δεν φταις για τίποτα, ότι είσαι ένας ξεχωριστός λαός, μέχρι να επιβεβαιώνουν τα χειρότερα ένστικτά σου απέναντι σε πιο αδύναμους από σένα, ως φυσιολογικά και δίκαια. Μπύρα και σουβλάκι ο πολιτισμός της κρίσης μετά τα prada και cayenne της εποχής της αφθονίας.
avatar
Γράφων 10.11.2019 | 12:03
Δεν είναι νομικιστικο να λες οι "αιτούντες άσυλο". Είναι ακριβές και ειλικρινές.

Όσο ακριβές και ειλικρινές είναι να λες οι μη νόμιμοι, οι παράνομοι ή οι παράτυποι μετανάστες. Διότι κανείς δεν εχει έρθει με πρόσκληση εργοδότη ή visa εργασίας.

Όπως δεν ήταν καθόλου αθώα και η τουρλουμπουκιδόν έκφραση της προηγούμενης κυβέρνησης "πρόσφυγες και μετανάστες". Όπως προσθέτουμε μήλα με πορτοκάλια.

Δεν θα απολογείται η ειλικρίνεια και η ακρίβεια για τις ιδεολογικές εμμονές. Αντίστροφα πάει.
avatar
Supertrouper 10.11.2019 | 12:20
Διαφωνω.Οι περισσοτεροι ειναι μεταναστες κ οχι προσφυγες.Εχει σημασια μεγαλη.Και ναι παρανομα ερχονται στη χωρα.Το ξερω δεν ερχονται για διακοπες αλλα για μια καλυτερη ζωη. Υπαρχει ομως διαφορα.Και πρεπει να υπαρχει ελεγχος .Δεν χωρανε ολοι.Ποσα μυρια χωρανε στην ελλαδα?Απλα ξεκαθαρα κ καθολου ρατσιστικα.Ειναι κακο να το παραδεχτουμε?Ιναφ με το αυτομαστιγωμα.Γκωσαμε με την πολιτικοκορεκτιλα κ Στεργιου. Εννοειται οτι ειναι ανθρωποι σαν και μας .Με ονειρα παθη αδυναμιες .Ουτε χειροτεροι ουτε καλυτεροι απο το ελληναριο.Εννοειται οτι η μεταναστευση ειναι πολυπλοκο ζητημα κ δεν την αναχαιτιζεις μονο με στοπ κ απαγορευεται Χρειαζεται συνολικη ολιστικη προσεγγιση κ πολιτικη βουληση σε επιπεδο κρατων κ κυβερνησεων.Τι πιο αριστερο να ενισχυσεις τις χωρες απ τις οποιες ερχονται ολοι αυτοι οι ταλαιπωροι και να χτισουν τη ζωη τους στην πατριδα τους.Δεν υπαρχουν λαθραιοι ανθρωποι υπαρχουν ομως λαθραιες πραξεις κ Στεργιου.Και η εισοδος σε μια ξενη χωρα με το ετσι θελω για να αποκτησω σπιτι- επιδομα και τα καλα της οργανωμενης Ευρωπης ..σορυ αλλα ειναι παρανομη Σταματηστε την καραμελα περι ρατσισμου.Το μονο που καταφερνετε ειναι να εξοργιζετε κοσμο κ να τον στελνετε δεξια Δειτε λιγο την πραγματικοτηα.Ωραια τα ροζ αριστερα συννεφακια αλλα προσγειωθητε Δεν μπορεις να τραγουδας Imagine all the people..με τον Ερντογαν διπλα σου.Το θεμα ειναι πολυ πιο συνθετο για μανιχαιστικη προσεγγιση και πολιτικη εκμεταλλευση δεξια κ αριστερα.Φτασαμε σε σημειο να θεωρεισαι ρατσιστης επειδη εκφραζεις προβληματισμο για την ανεξελεγκτη εισοδο πακιστανων μαροκινων αλγερινων νιγηριανων...Δεν ειναι θεμα ρατσισμου.Αλλα τι λεω...Αριστερη καραμελα που βολευει Δεν συμφωνεις εισαι ρατσιστης..
Chorizo 10.11.2019 | 12:23
Σωστά τα λέτε, όμως αναφέρεστε, όπως τα περισσότερα άρθρα, στους ανόητους. Για τη μεγάλη πλειοψηφία του κόσμου που δεν θεωρεί τον εαυτό του ανώτερο, όμως ανησυχεί για το πως θα καταφέρουν οι πρόσφυγες και οι μετανάστες να εργαστούν και να ενταχθούν στο κουτσό μας σύστημα που ούτε τους ήδη υπάρχοντες καταφέρνει να εντάξει, έχετε να πείτε κάτι; Εσάς δεν σας ανησυχεί καθόλου η γκετοποίηση, η ανάπτυξη του οργανωμένου εγκλήματος σε εθνοτική βάση; Πολύ θα ήθελα να διαβάσω κάτι γύρω από τις προοπτικές της ένταξης, παραδείγματα, κλπ.
avatar
Άρης Κωνσταντινίδης 10.11.2019 | 12:39
Άλλο ένα άρθρο "ανθρωπισμου" που όμως δε λύνει κανένα πρόβλημα. Δεν ξεχωρίζει μετανάστες με πρόσφυγες, σου λέει όλοι "άνθρωποι" είναι. Δεν υπάρχουν λαθρομετανάστες γιατί είναι όλοι άνθρωποι. Ούτε αιτουντες ασυλο είναι σωστό να λέμε, είναι απάνθρωπο κ αυτό. Δυστυχώς απουσιάζει πλήρως η πρόταση. Τι προτείνει η αρθρογράφος για τη λύση του προβλήματος? Πόσοι άνθρωποι χωράνε στη χώρα, πως μπορούμε να τους περιθαλψουμε όλους ενώ είμαστε μια χρεοκοπημενη χώρα που η μόνη της βοήθεια είναι κάποια ψίχουλα που δίνει η Ευρώπη. Που θα στήσουμε δομές φιλοξενίας, πόσες θα είναι αυτές, πόσους χωράνε, πως μπορούμε να προσφέρουμε ευημερία σ'αυτους τους ανθρώπους, με ποιον τρόπο?

Όλα αυτά είναι φιλολογικα ερωτήματα, εκείνο που προέχει είναι να είμαστε καλοί και φιλόξενοι. Ολοα τα άλλα λύνονται-με τη βοήθεια του Θεού ίσως. Στο κάτω κάτω "όλοι οι καλοί χωράνε βρε αδελφέ"!

Έτσι κάνω κ εγώ τον άνθρωπο στη, τζάμπα είναι....
avatar
strange21 10.11.2019 | 15:52
Σορυ για την ενοχλήσει συμφωνώ ότι το άρθρο δεν δίνει λύση (βεβαίως δεν είχε αυτό το σκοπό αλλά άλλον)θα ήθελα όμως πάρα πολύ να μου πείτε εσείς στην παρούσα φάση έτσι όπως ακριβώς είναι τα πράγματα την λύση που θα προτείνεται εσείς!!!!!την έχω κάνει σε πάρα πολλούς με την δικιά σας λογικη αυτήν την ερώτηση και απάντηση σοβαρή δεν έχω πάρει αλλά ελπιζω!!!!
avatar
σαλιγκάρι 11.11.2019 | 11:28
μην ελπίζετε, δεν θα σας απαντήσουν
όπως βλέπετε χρησιμοποιούν το ότι δεν χωράμε
τα χωριά είναι έρημα σχεδόν, οι γεννήσεις μειώνονται συνεχώς, 500 χιλ έχουν φύγει στο εξωτερικό αλλά εμείς δεν χωράμε
καταλαβαίνεται υποθέτω ότι το δεν χωράμε είναι δικαιολογία και πως κανείς δεν θα σας απαντήσει γιατί κανείς δεν αναφέρεται στις λύσεις έστω και νοερά στο μυαλό του, αντίθετα όλοι αναφέρονται στον κίνδυνο που αισθάνονται στην σκέψη του ξένου που δεν έχει οικονομική άνεση.
Αλιόσα 11.11.2019 | 14:23
…συμφωνώ ότι το άρθρο δεν δίνει λύση (βεβαίως δεν είχε αυτό το σκοπό αλλά άλλον) Πηγή: www.lifo.gr

Κι όμως, το άρθρο φαίνεται να έχει (και) αυτόν σκοπό: καταφέρεται σαφέστατα εναντίον μιας Χ πολιτικής την οποία και χαρακτηρίζει ως «στενόμυαλη»
Ας πάμε τώρα στην γενική στενόμυαλη πολιτική της Χ κυβέρνησης: Ισόποσος διαμοιρασμός σε όλη την επικράτεια, και δημιουργία προ-αναχωρητικών δομών για εκείνους που δεν δικαιούνται άσυλο.
(Γνώμη μου είναι πως) ένα τέτοιο άρθρο έχει κάποια υπόσταση εάν προτείνει κάτι άλλο, σε αυτές τις μοναδικές ιστορικά συνθήκες, πέραν της τρισκατάρατης Χ «στενόμυαλης» πολιτικής.
Η μοναδική πρόταση (πέραν του διαβάσουμε κάποιο σχετικό ωραίο βιβλίο που τα λέει γενικά ωραία) είναι να απολειφτεί ο όρος μετανάστης και σίγουρα πάντως ο όρος παράνομος μετανάστης καθώς και η «νομικίστικη» φράση «αιτούντες άσυλο».
Έκτοτε, μαθαίνουμε πως είμαστε χώρα μεταναστών αλλά μισούμε τους πρόσφυγες κάνουμε μπάρμπεκιου και ανεβάζουμε ασπρουλιάρικα πόστ. κλπκλπ.
Συγνώμη, αλλά εάν κάποιος οφείλει πρώτος να έχει σοβαρή πρόταση, αυτός δεν είναι Α ή Β σχολιαστής.

avatar
atman 12.11.2019 | 00:38
εντωμεταξυ με ολα αυτα τα αρθρα χριστιανικου ανθρωπισμου προτεσταντικης μορφης (Σαν να βλεπω Τριερ) εχουν καταργησει τελειως στην αναλυση τους τα συλλογικα υποκειμενα - Γιεζιντι και Σαλαφιστες Ιρακινοι και Συριοι που τους βασανισαν ειναι ολοι μια χαρουμενοι παρεα - σαν μια φτηνη αναπαραγωγη του Σαλο. Ντροπη.
λukum (το) 10.11.2019 | 12:59
Χώρα ξενιτεμένων, ξεριζωμένων και μεταναστών, η Ελλάδα θα μπορούσε να έχει καλύτερη άποψη για το τι σημαίνει ν' αλλάζεις τόπο και να μη σε θέλουν εκεί όπου πας. Να σου λείπει η πατρίδα σου. Να νοσταλγείς (λέξη δική μας, που πέρασε και σε άλλες γλώσσες).

Επίκληση στο συναίσθημα λέγεται αυτό, και συγκρίνει πολύ ανόμοια πράγματα μεταξύ τους. Εξισώνει τον τόπο προορισμού, τον τρόπο και τον χρόνο της Ελληνικής μετανάστευσης με την παρούσα κατάσταση της χώρας. Τα πράγματα λυπάμαι, αλλά δεν είναι καθόλου έτσι.

Ας δούμε λίγο ανάλογες περιοχές του πλανήτη που αντιμετώπισαν παρόμοιες καταστάσεις, ας ρίξουμε μία ματιά στην Κύπρο και στην Παλαιστίνη...
avatar
jay-r 10.11.2019 | 14:14
Η επίκληση στο συναίσθημα είναι το κυρίαρχο στοιχείο της προπαγάνδας.
avatar
σαλιγκάρι 11.11.2019 | 11:33
και ο εθνικισμός επικαλείται τον φόβο της ανάμιξης της 'καθαρής' φυλής με άλλους έξω από την φυλή, τον φόβο ότι θα αλλοιωθούμε και θα χάσουμε την ταυτότητά μας
η επίκληση στο συναίσθημα γίνεται και από τις δύο πλευρές, δεν είναι μόνο από την μία όπως αφήνετε να εννοηθεί
avatar
atman 12.11.2019 | 00:39
Σαλιγκαρι ας ρωτησουμε τους Γιεζιντι να μας πουνε. Αρκετα πια με τον ψευτοανθρωπισμο που εχει καταργησει και θελει να καταργησει οποιοδηποτε συλλογικο υποκειμενο ως δρωντα στην κοινωνια και την ιστορια.
Ερωτευμένος Σεξπηρ 10.11.2019 | 13:26
Πανευρωπαϊκώς και παγκοσμίως , από τα ΜΜΕ , την ακαδημαική κοινότητα μέχρι και την Βικιπίδια χρησιμοποιούνται οι όροι "european migrant crisis" και "asylum applicants". Oρθότατα αποδίδονται στα ελληνικά με τους όρους "μεταναστευτική κρίση" και "αιτούντες άσυλο". Η αντικατασταση της λεξης "μεταναστευση" απο την λεξη "προσφυγικα ρευματα" ήταν ιδεολογική αγκύλωση της προηγούμενης κυβέρνησης , μοναδική στην Ευρώπη και στον Πλανήτη Γη.
Πέραν τούτου , για να μην παίζουμε με τις λέξεις , ισχυει το ακριβως αντιθετο απο αυτο που λέτε στο άρθρο. Η έννοια της λέξης πρόσφυγας περιγράφει ένα νομικό καθεστώς και όχι μια ιδιότητα σε αντίθεση με την λέξη μετανάστης. Εν ολίγοις όλοι είναι μετανάστες (παράτυποι ή μη) , κάποιοι απο αυτούς θα λάβουν την ιδιότητα του πρόσφυγα σύμφωνα με την συνθηκη της Γενευης. Η αναφορά στα μεταναστευτικα ρευματα ως προσφυγικά , αποδίδει σε όλους ανεξαιρέτως τους μετανάστες την ιδιότητα/καθεστώς του πρόσφυγα κάτι που εκτός απο ανακριβές είναι και απαράδεκτο νομικά.
avatar
MisspentYouth 10.11.2019 | 15:58
Η συντριπτικη πλειοψηφία είναι μετανάστες και όχι πρόσφυγες. Έρχονται από φτωχές μεν, αλλά όχι σε εμπόλεμη κατάσταση χώρες. Και έρχονται παράνομα στην Ελλάδα. Παράνομα, το αντιλαμβάνεστε αυτό Κα Στεργίου? Εκτός πια κι αν, μαζί με τις ουσιαστικές έννοιες των λέξεων, καταλύσαμε κάθε κάθε έννοια συνόρων σε αυτή τη χώρα. Αντιλαμβάνομαι το όνειρό τους να έχουν μία καλύτερη ζωή και συμπάσχω,κι εμένα η γιαγιά μου πρόσφυγας από την Σμύρνη ήταν, αλλά η χώρα, η κάθε χώρα, δεν μπορεί και δεν πρέπει να είναι ξέφραγο αμπέλι για κανέναν.Ακόμη και για τους πραγματικά πρόσφυγες, πρέπει να υπάρχει φιλτράρισμα για το πόσοι τελικά θα πάρουν άδεια παραμονής. Πόσους μπορεί να αντέξει μία Ελλάδα χρεοκοπημένη στο κάτω κάτω? Η συντάκτης του άρθρου αναλώνεται στους τύπους, ποντάροντας στο συναίσθημα, αλλά δεν θέλει να αντικρύσει την πραγματικότητα, ούτε να προτείνει κάτι καλύτερο. Κάτι μου θυμίζει αυτό....
avatar
Blah blah 11.11.2019 | 09:44
....Έρχονται από φτωχές μεν, αλλά όχι σε εμπόλεμη κατάσταση χώρες. Τα στοιχεία σας από που ακριβώς τα έχετε πάρει? Ή απλά λέμε κάτι γιατί έτσι βολεύει?
avatar
MisspentYouth 11.11.2019 | 11:10
Δηλαδή θέλετε να μου πείτε ότι οι μετανάστες από Πακιστάν, Μπαγκλαντές, Νιγηρία, Αφγανιστάν και Ιράκ, Γκάμπια, Σενεγάλη και Μάλι (επίσημα στοιχεία ΕΕ για το μεταναστευτικό 2015-2017- διαθέσιμα στο Internet για όποιον ενδιαφέρεται), είναι από χώρες σε εμπόλεμη κατάσταση? Εξήγησα και σε άλλο post:Το να θες να φύγεις από τη πάμφτωχη χώρα σου για να ανεβάσεις το βιοτικό σου επίπεδο χωρίς να υπάρχει πόλεμος, δεν σε κάνει πρόσφυγα σε κάνει μετανάστη.Απλά πράγματα, τα οποία κάποιοι τα διαστρεβλώνουν εξυπηρετόντας άλλους σκοπούς....
avatar
Σχόλια από τη βροχή 11.11.2019 | 14:27
Έγραψα και πιο κάτω ότι η σύνδεση της ιδιότητας του πρόσφυγα με την προέλευση από εμπόλεμες χώρες είναι λάθος.
Η συνθήκη της Γενεύης και ψηφίσματα του ΟΗΕ άλλα λένε.
Το ίδιο λέμε και στην Ε.Ε. όταν οι φτωχοί και κατατρεγμένοι δεν χτυπάνε τη δική μας πόρτα.
Όσοι συρρέουν στη Βραζιλία και τις γύρω χώρες, μια χαρά πρόσφυγες χαρακτηρίζονται:
https://eeas.europa.eu/headquarters/headquarters-homepage/68374/international-solidarity-conference-venezuelan-refugee-and-migrant-crisis_en
Ας μη γίνεται πόλεμος και εκεί.
avatar
boxer 11.11.2019 | 15:52
MisspentYouth από τις χώρες που αναφέρεις, το Πακιστάν, η Νιγηρία, το Αφγανιστάν, το Ιράκ και το Μάλι είναι σε καθεστώς εμφύλιου πόλεμου.
avatar
Μαύρος Γάτος 11.11.2019 | 16:50
Η συντριπτικη πλειοψηφία είναι μετανάστες και όχι πρόσφυγες. Έρχονται από φτωχές μεν, αλλά όχι σε εμπόλεμη κατάσταση χώρες. Πηγή: www.lifo.gr

α) Μπορείτε να παραθέσετε στοιχεία γι' αυτόν τον ισχυρισμό σας;
β) Πρόσφυγας δεν είναι μόνο όποιος προέρχεται από εμπόλεμη χώρα (σε εξωτερικό πόλεμο ή εμφύλιο). Τον καιρό της δικτατορίας είχαμε πλήθος Ελλήνων πολιτικών προσφύγων χωρίς η χώρα μας να είναι εμπόλεμη. Καμουφλαρισμένοι γκασταρμπάιτερ ήταν;
avatar
atman 12.11.2019 | 00:40
ΤΟ Μαροκο η Αλγερια το Πακισταν εχουν ... στρατιωτικο νομο;;; Και εχουν κατι εκατομυρια πολιτικους κρατουμενους ε;
avatar
Μαύρος Γάτος 12.11.2019 | 17:09
Ατμαν,
Δεν νομίζω ότι έχουμε πλημμυρίσει από Μαροκινούς και Αλγερινούς στην Ελλάδα, αν συνέβαινε κάτι τέτοιο θα άκουγες γύρω σου όλο γαλλικά, γιατί αυτή είναι η γλώσσα της διεθνούς επικοινωνίας τους.

Παρεμπιπτόντως, αν και δεν είναι εμπόλεμες περιοχές και δεν πρόκειται για τα χειρότερα καθεστώτα συγκριτικά με πολλά άλλα, και από εκεί μπορείς να έχεις κάποιους πολιτικούς πρόσφυγες δεδομένου ότι εκεί είναι ποινικοποιημένες οι εκτός γάμου ερωτικές σχέσεις, η ομοφυλοφιλία, κλπ, ενώ δεν φημίζονται για την καλή αντιμετώπιση των ενοχλητικών φωνών της δημοσιογραφίας ή της κοινωνίας των πολιτών. Πρόσφατα μάλιστα υπήρξε στο Μαρόκο ένας ενδιαφέρων συνδυασμός τους που προξένησε διεθνή κατακραυγή, όταν μια ενοχλητική δημοσιογράφος οδηγήθηκε στη φυλακή κατηγορούμενη ότι η αποβολή της ήταν στην πραγματικότητα έκτρωση...

Οσο για το Πακιστάν, από το οποίο όντως προέρχεται σημαντικός αριθμός οικονομικών μεταναστών, μπορεί ακόμα και από εκεί να μας έρθουν πολιτικοί πρόσφυγες εάν σκεφτείς την ιδιαίτερα ταραγμένη κατάσταση που συνεχίζει να επικρατεί στις συνοριακές με το Αφγανιστάν περιοχές της επαρχίας του Βαλουχιστάν και της "φυλετικής ζώνης", της άγριας καταστολής εναντίον οποιουδήποτε διαμαρτύρεται για τη διαφθορά και τις παραβιάσεις των ανθρώπινων δικαιωμάτων, αλλά και των θυμάτων της θρησκευτικής υστερίας όταν απειλείται η ζωή τους επειδή "βλασφήμησαν".
Θυμήσου λίγο την πολύκροτη υπόθεση της Χριστιανής Αζια Μπίμπι που απειλούνταν με εκτέλεση για "βλασφημία" και τώρα απειλούνται με θάνατο από τρελαμένους Μουσουλμάνους ακόμα και οι δικαστές που τελικά την αθώωσαν... Στην ίδια θέση βρίσκονται κάθε χρόνο και εκατοντάδες ή και χιλιάδες "νορμάλ" μετριοπαθείς μουσουλμάνοι που πέφτουν θύματα των φανατικών εξτρεμιστών.
Cogito ergo sum 10.11.2019 | 16:48
Συμφωνώ με την κ. Στεργίου, πολύ καλή ανάλυση. Δυστυχώς όμως οι ανθρώπινες αξίες στις οποίες στηρίζονται τέτοιες απόψεις δεν είναι στη μόδα. Δεν θέλουμε τον «άλλο», φοβόμαστε οτιδήποτε διαφορετικό, βασικά ήμαστε καλωδιωμένοι να φρικάρουμε με το διαφορετικό. Μόλις αντιληφθούμε ότι ο γείτονας έχει πιο σκούρο δέρμα από εμάς τρέχουμε να ψηφίσουμε ακραίους, νεοναζί, ότι να ναι. Άλλος εκβιασμός κι αυτός. Αν δεν βυθίσετε τις βάρκες θα ψηφίσουμε ακροδεξιά. Ήμαστε όμως ΧΟ, μην ξεχνιόμαστε, αυτές είναι οι αξίες μας (not).

«Όταν άνθρωποι με εξουσία λένε αυτό που λέμε κι εμείς, κάπως νιώθουμε δικαίωση.»
Εξαιρετική διατύπωση, αναδεικνύει το πρόβλημα φαινομένων τύπου Τράμπ, Ορμπάν, Σαλβίνι, κτλ. Όταν η εξουσία φέρει ανοικτά ρατσιστικό, ξενοφοβικό, ομοφοβικό, σεξιστικό λόγο, τότε δίνει νομιμοποίηση και ενισχύει σε τέτοιες συμπεριφορές. Αφού ο Προέδρος/Πρωθυπουργός είναι κάφρος, γιατί όχι κι εγώ;
avatar
Σχόλια από τη βροχή 10.11.2019 | 19:38
Αναπαράγεται συχνά ο ισχυρισμός ότι ο όρος πρόσφυγας αποδίδεται μόνο σε όσους προέρχονται από χώρες που βρίσκονται σε εμπόλεμη κατάσταση:

[Πρόσφυγας ονομάζεται, σύμφωνα με τη Σύμβαση της Γενεύης για τους πρόσφυγες, κάθε άνθρωπος που φεύγει χωρίς την θέληση του και έξω από το κράτος του οποίου είναι πολίτης εξαιτίας δικαιολογημένου φόβου ότι εκεί θα υποστεί διωγμούς λόγω της θρησκείας ή του πολέμου , ή ακόμα εξαιτίας της ιδιότητας του μέλους μιας ιδιαίτερης κοινωνικής ομάδας ή των πολιτικών του απόψεων (πολιτικός πρόσφυγας), και επιπλέον τού είναι αδύνατο να εξασφαλίσει προστασία από τη χώρα του, ή, εξαιτίας του φόβου αυτού, δεν επιθυμεί να τεθεί υπό αυτή την προστασία. Μέχρι να του αναγνωρισθεί νομικά η ιδιότητα του πρόσφυγα από μία χώρα, ένας άνθρωπος μπορεί να βρίσκεται υπό το καθεστώς του «αιτούντος άσυλο»]
avatar
MisspentYouth 10.11.2019 | 22:40
Αν δεν προέρχεσαι από χώρα σε εμπόλεμη κατάσταση, και απλά θέλεις να βελτιώσεις το βιοτικό σου επίπεδο πηγαίνοντας σε άλλη χώρα, υπάρχει και η νόμιμη οδός. Με άδειες, βίζες και άλλα επίσημα έγγραφα. Τότε λέγεσαι μετανάστης όχι πρόσφυγας. Και μη μου πείτε ότι όοολοι αυτοί που έρχονται στην Ευρώπη παράνομα, δεν έχουν χρήματα για να ακολουθήσουν την νόμιμη οδό, γιατί ως γνωστόν στους διακινητές τα σκάνε μια χαρά και χοντρά.Και το παραμύθι ότι όλοι οι μετανάστες έρχονται παρά την θέλησή τους, διότι φοβούνται διώξεις στην χώρα τους για τον Χ,Ψ λόγο, πρέπει κάποια στιγμή να σταματήσει. Μπορεί να ισχύει σε κάποιες πολύ-πολύ μεμονωμένες περιπτώσεις, αλλά δεν είναι ο κανόνας.Θα βοηθήσω τον πρόσφυγα που είναι μεταξύ Σκύλλας και Χάρυβδης και δεν είχε άλλη επιλογή. Τον μετανάστη που μπαίνει με το έτσι θέλω στην χώρα μου, επικαλούμενος διωγμούς, διώξεις και ό,τι γουστάρει τέλος πάντων, απαιτώντας φιλοξενία, σίτιση κλπ, λυπάμαι αλλά όχι.
avatar
σαλιγκάρι 11.11.2019 | 11:44
και αν δίνουν όλα τα λεφτά τους στους διακινητές;
πώς ξέρετε ότι έχουν λεφτά επειδή βρίσκουν τα λεφτά για τους διακινητές;
είστε πολύ σίγουρος
και μιλάτε εξ'ονόματος άλλων..
12