Η Νεσλιχάν συνυπάρχει με τα μέλη της κοινότητάς της, απολαμβάνει την εμπιστοσύνη και τον θαυμασμό τους.
Απόψεις

Νεσλιχάν Κιοσέ: Μια μουσουλμάνα οδηγός ΚΤΕΛ στην Κομοτηνή

Η νεαρή οδηγός ΚΤΕΛ της Κομοτηνής σπάει ένα σύνολο στερεοτύπων για τις γυναίκες της μουσουλμανικής μειονότητας.

ΤΟΥ ΘΕΟΔΟΣΗ ΓΚΕΛΤΗ



ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΚΑΤΙ που δεν έχεις δει; Η νεαρή μουσουλμάνα της Θράκης σπάει ένα σύνολο αναπαραστάσεων για τις γυναίκες της μουσουλμανικής μειονότητας και δημιουργεί με τα υλικά του περιβάλλοντός της μια νέα συνταγή. Νέα, σε ένα στερεοτυπικά αντρικό επάγγελμα, αγαπητή και σεβαστή στο περιβάλλον της. Κρατάει το τιμόνι του ΚΤΕΛ και οδηγεί τη σκέψη και το βλέμμα μας σε άλλους δρόμους.


Η Νεσλιχάν συνυπάρχει με τα μέλη της κοινότητάς της, απολαμβάνει την εμπιστοσύνη και τον θαυμασμό τους. Στις πολλές λακκούβες που γεννούν τα στερεότυπα και ο φόβος της αλλαγής στρίβει το τιμόνι με επιδεξιότητα. Ξέρει από πριν τις έμφυλες, ηλικιακές και μειονοτικές κακοτοπιές και τις αποφεύγει. Οδηγεί εαυτήν και άλλους στον προορισμό της συνύπαρξης και της αρμονικής συμβίωσης με πλήρη ασφάλεια.

 

Θεωρώ ότι στα σχεδιαζόμενα σχολικά εγχειρίδια η εικόνα της νεαρής μουσουλμάνας πρέπει να βρει μια θέση. Να εκτοπίσει την εικόνα του άντρα γιατρού και της γυναίκας νοσοκόμας. Να εκθέσει τα παιδιά στη θέαση του διαφορετικού.


Από το χωριό της στη Ροδόπη, στην Κομοτηνή, διανύει αρκετά χιλιόμετρα. Κυρίως όμως διανοίγει τη φαντασία μας, κάνει πολιτισμικά διαθέσιμους άλλους τρόπους του ζην. Η σημασία των αναπαραστάσεων είναι συγκλονιστικά μεγάλη. Η οδηγός είναι μια ζώσα αναπαράσταση που ροκανίζει πολλές βεβαιότητές μας. Δείχνει με τον πιο ανάγλυφο τρόπο την πολλαπλότητα της ανθρώπινης υπόστασης. Διασαλεύει καλά εδραιωμένα στερεότυπα για τα «γυναικεία» και «αντρικά» επαγγέλματα, για την ηλικία, αλλά και τον ρόλο της μειονότητας της Θράκης στο κοινωνικό γίγνεσθαι. Η τελευταία παραδοσιακά είναι ξεχασμένη από την εκπαίδευση, τις κρατικές πολιτικές και τα μίντια.


Χθες ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για την «αναβάθμιση» της εκπαίδευσης. Θεωρώ ότι στα σχεδιαζόμενα σχολικά εγχειρίδια η εικόνα της νεαρής μουσουλμάνας πρέπει να βρει μια θέση. Να εκτοπίσει την εικόνα του άντρα γιατρού και της γυναίκας νοσοκόμας. Να εκθέσει τα παιδιά στη θέαση του διαφορετικού. Να ασκήσει τη φαντασία τους στη πολλαπλότητα του συνυπάρχειν.

 

Οι αναπαραστάσεις έχουν πολιτικές συνέπειες. Κάποιος μεγάλος έγραφε πως «σημασία δεν έχει ποιοι είμαστε, αλλά πώς μας έχουν αναπαραστήσει». Η Νεσλιχάν με την καθημερινή επαγγελματική ρουτίνα της εμπλουτίζει τη σκέψη, το συναίσθημα και τη φαντασία και τις ταυτότητές μας.

Απόψεις
Πρέπει να είστε μέλος για να αναρτήσετε σχόλια