Απόψεις

Μια άποψη για το δημοψήφισμα που θα γίνει την Κυριακή στη Σαλαμίνα

Οι κάτοικοι της Σαλαμίνας καλούνται να αποφασίσουν για κάτι που δεν έχουν πλήρη ενημέρωση

Πάνω σε ποια πρόταση καλούνται λοιπόν να ψηφίσουν την Κυριακή οι Σαλαμίνιοι και με ποια κριτήρια, αφού ακόμα δεν είναι γνωστές οι προδιαγραφές και οι επιπτώσεις του έργου;

 

Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου, κάθε δραστηριότητα εκτός Σαλαμίνας συνοδευόταν από μια σειρά υπολογισμών: ποιο ferry boat θα πάρουμε, με ποιο θα γυρίσουμε, τι ώρα θα ζητήσουμε λογαριασμό από τον σερβιτόρο, ώστε να είμαστε εγκαίρως στο Πέραμα και να μη δούμε την πόρτα να σηκώνεται την ώρα που βγάζουμε εισιτήρια. Σημασία είχε και ο άνεμος –αν σκοπεύαμε να πάμε κατευθείαν στον Πειραιά ο νοτιάς ήταν πρόβλημα, όσο για τον βοριά, κάποιες φορές κατάφερνε να αποκλείσει το νησί για μερικές ώρες. Μετά από τόσα χρόνια πήγαινε-έλα, οριακά χαμένων ferry, αγχωμένων αγώνων δρόμου και πολλών «καταθέσεων» στα ταμεία της κοινοπραξίας, η είδηση της υποθαλάσσιας ζεύξης της Σαλαμίνας με το Πέραμα μοιάζει λυτρωτική –είναι όμως;


Οι κάτοικοι της Σαλαμίνας την Κυριακή 20 Μαρτίου καλούμαστε να ψηφίσουμε σε ένα δημοψήφισμα που αφορά το μέλλον του τόπου μας: Ναι ή Όχι στη ζεύξη; Κάθε λογικός άνθρωπος για να απαντήσει σε κάτι τόσο κρίσιμο το πρώτο που κάνει είναι να μελετήσει τα δεδομένα και στη συνέχεια να αποφασίσει. Το αστείο στην περίπτωσή μας είναι ότι δεν υπάρχουν δεδομένα! Καταρχήν δεν υπάρχει το σχέδιο του έργου. Κανείς δε γνωρίζει από πού θα περάσουν οι δρόμοι, πόσες λωρίδες θα έχει η υποθαλάσσια ζεύξη, από πού θα είναι οι προσβάσεις. Εδώ υπάρχει μία ακόμη λεπτομέρεια: Το έργο αναφέρεται ως τμήμα συνολικού έργου 17.5 χιλιομέτρων, ενώ «περιλαμβάνεται στην Οριστική Μελέτη του υποτμήματος Φανερωμένη-Παλούκια της αρτηρίας Μέγαρα-Πάχη-Σαλαμίνα». Τα Μέγαρα, αλήθεια, πώς προκύπτουν; Συνδέονται άραγε με το γεγονός ότι κάποιοι από τους χάρτες που κυκλοφορούν δείχνουν την διπλή ζεύξη του νησιού, καθιστώντας το, έτσι, τμήμα της Εθνικής Οδού Αθηνών - Κορίνθου;

 

Τι νόημα έχει λοιπόν το Δημοψήφισμα της Κυριακής; Τι να ψηφίσει όποιος αγαπά το νησί και θέλει να το δει να αναπτύσσεται αλλά όχι να καταστρέφεται;


Η διπλή ζεύξη είναι παλιά και πονεμένη ιστορία. Η ιδέα να συντομευθεί ο χρόνος που χρειάζονται τα εμπορεύματα για να φτάσουν από το λιμάνι του Πειραιά στην Πελοπόννησο, εδώ και χρόνια έχει ανοίξει την όρεξη σε πολλούς. Αυτήν τη στιγμή το Ρυθμιστικό της Αθήνας μιλά για μονή ζεύξη και ισχύει για άλλα 5 χρόνια. Μετά; Τι θα συμβεί στο νησί αν ενωθεί με δεύτερη ζεύξη και η Εθνική Οδός το διασχίσει, με αποτέλεσμα την τεράστια -περαιτέρω- περιβαλλοντική του επιβάρυνση; Μπορεί κανείς να διασφαλίσει ότι κάτι τέτοιο δε θα συμβεί; Οι «λεπτομέρειες» της προκήρυξης δεν είναι καθόλου καθησυχαστικές. Γενικότερα, η «Προκήρυξη Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος», για την οποία την Τρίτη 15 Μαρτίου, μετά από 4 χρόνια, η ΜΕΤΚΑ, η ΤΕΡΝΑ και ο ΆΚΤΩΡ κατέθεσαν προσφορές, δε δεσμεύει σε τίποτα τους ενδιαφερόμενους και χαρακτηρίζεται από δημιουργική ασάφεια. Όχι μόνο δεν περιλαμβάνει μελέτη κατασκευής και σκοπιμότητας αλλά ούτε και μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, την οποία μάλιστα θα αναλάβει να συντάξει ο ανάδοχος του έργου! Καθώς η Ζεύξη έχει δημοπρατηθεί με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου, θα χρειαστούν δυο-τρία χρόνια μέχρι να ξεκαθαριστεί το φυσικό αντικείμενο του έργου και να αναδειχθούν ανάδοχοι που θα δεσμευθούν σε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.


Πάνω σε ποια πρόταση καλούνται λοιπόν να ψηφίσουν την Κυριακή οι Σαλαμίνιοι και με ποια κριτήρια, αφού ακόμα δεν είναι γνωστές οι προδιαγραφές και οι επιπτώσεις του έργου; Τις τελευταίες ημέρες στο νησί επικρατεί αναβρασμός και οι κάτοικοι αλληλοκατηγορούνται. Οι μεν θέλουν να μη γίνει η γέφυρα φοβούμενοι την περιβαλλοντική καταστροφή του νησιού, οι δε περιμένουν να ανασάνουν από την ταλαιπωρία και το μεγάλο κόστος των μετακινήσεων με ferry boat. Θα είναι όμως η σήραγγα οικονομικότερη; Καμία αναφορά και καμία δέσμευση για το κόστος διέλευσής της δεν υπάρχει στην προκήρυξη. Η εμπειρία της γέφυρας του Ρίου-Αντιρρίου, ωστόσο, δεν αφήνει πολλές ελπίδες, μια και το έργο πρόκειται να πραγματοποιηθεί με Σύμβαση Παραχώρησης τουλάχιστον για 25 χρόνια, δηλαδή από ιδιώτες που προσβλέπουν σε κέρδη. Το πορθμείο Περάματος-Σαλαμίνας δεν είναι καθόλου «ταπεινό». Το 2008 ήταν το δεύτερο σε κίνηση πανευρωπαϊκά μετά από το Ντόβερ-Καλαί μεταξύ Αγγλίας και Γαλλίας και η ζεύξη του θεωρείται ως ένα από τα πιο εμπορικά έργα. Τι είναι αυτό που εγγυάται ότι η διέλευσή του δε θα είναι τσουχτερή, αφού οι ανάδοχοι δε δεσμεύονται ως προς αυτό;


Σε όλα αυτά τα ερωτήματα δεν έχουν δοθεί απαντήσεις. Οι κάτοικοι καλούμαστε να αποφασίσουμε «εδώ και τώρα» για το μέλλον του νησιού, χωρίς να έχει προηγηθεί κανένας διάλογος με τους φορείς, χωρίς να έχουμε ενημερωθεί από κανέναν υπεύθυνο, χωρίς να έχει μπει κανένας στον κόπο να ακούσει τις ανησυχίες και τις ανάγκες μας. Το λεκανοπέδιο ασφυκτιά και εξαπλώνεται συνεχώς, καλύπτοντας με τσιμέντο κάθε ελεύθερη επιφάνεια και η Σαλαμίνα μοιάζει να είναι πια πολύ κοντά για να γλυτώσει ό,τι δεν έχει ήδη καταστραφεί από την άναρχη δόμηση των τελευταίων δεκαετιών. Για άλλη μια φορά αντιμετωπίζουμε στην Ελλάδα σοβαρά ζητήματα με όρους ποδοσφαίρου –Ολυμπιακός ή Παναθηναϊκός, Σύριζα ή Νέα Δημοκρατία, Ναι ή Όχι. Η Δημοτική Αρχή δε βοηθά την κατάσταση με την απόφαση για Δημοψήφισμα -για το οποίο μάλιστα δεν παίρνει θέση- ενώ το μόνο που φαίνεται ότι θα πετύχουμε είναι να διχαστούμε για άλλη μια φορά, χωρίς μάλιστα το αποτέλεσμα να είναι δεσμευτικό.

 

Ένας φίλος αρχιτέκτονας πριν λίγες μέρες μου έλεγε ότι ένα νησί που είναι τόσο κοντά στην στεριά νομοτελειακά θα έρθει η στιγμή που θα συνδεθεί με αυτήν. Μοιάζει λογικό. Αυτό που δεν είναι λογικό είναι να συνδεθεί χωρίς καμία απολύτως ασφαλιστική δικλείδα ένα νησί με τον πρώτο χρεοκοπημένο Δήμο στην Ελλάδα, κατεστραμμένους δρόμους, προβληματική εξυπηρέτηση όλων των αναγκών των δημοτών του, με τη συντριπτική πλειοψηφία των οικισμών να βρίσκονται εκτός Σχεδίου Πόλεως, με ανύπαρκτο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο και με άλυτο το περίφημο δασικό πρόβλημα, για το οποίο ακόμα ερίζουν οι πάσης φύσεως εμπλεκόμενοι. Όταν όπου κοιτάξει κανείς γύρω του βλέπει βιομηχανικές ζώνες -Ελευσίνα, Ασπρόπυργος, Ρεβυθούσα, Cosco, Ψυτάλλεια, Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη- πρέπει να είμαστε αφελείς για να πιστεύουμε ότι η Ζεύξη δε λειτουργήσει ως «γέφυρα» και γι΄αυτές. Μέχρι σήμερα κανείς δεν έχει προνοήσει να διαφυλάξει το νησί από ενδεχόμενη άλωση, δημιουργώντας τις συνθήκες που δε θα την επιτρέψουν.


Τι νόημα έχει λοιπόν το Δημοψήφισμα της Κυριακής; Τι να ψηφίσει όποιος αγαπά το νησί και θέλει να το δει να αναπτύσσεται αλλά όχι να καταστρέφεται; Αυτός που απηύδισε με τα ferry boat αλλά δε θέλει να δει τη Σαλαμίνα να χάνει κάθε φυσική ομορφιά που μετά βίας καταφέρνει να διατηρεί; Χωράνε οι αγωνίες, οι ελπίδες και οι ανάγκες χιλιάδων ανθρώπων σε ένα Ναι ή Όχι στο άγνωστο; Γιατί ακριβώς αυτό μας ζητάνε να πούμε.

15 Σχόλια
12
avatar
ΔημήτρηςΑ 16.3.2016 | 13:22
Κάποτε είχαμε το Συμβούλιο της Επικρατείας που καθυστερούσε τα αναπτυξιακά δημόσια έργα, τώρα προέκυψαν και τα δημοψηφίσματα. Είμαστε Ελβετία και δεν το ξέρουμε, που σε κάθε καντόνι ψηφίζουν για πολλά θέματα? Και ποιοι ενδιαφέρονται για το περιβάλλον? Αυτοί που το έχουν βιάσει χτίζοντας αυθαίρετα ΠΑΝΤΟΥ? Αυτοί θα ψηφίσουν? Το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος μπορεί να ληφθεί υπ'όψην από κανέναν?
Δον Ιδιώτης 16.3.2016 | 17:57
Σαν γνήσιοι νεοέλληνες το περιβάλλον μας ενδιαφέρει μόνο αφού χτίσουμε το αυθαιρετάκι μας σε αυτό.

Όσο για το αδιασαφήνιστο του δημοψηφίσματος σιγά τα ωά. Εδώ ψηφίσαμε σε απείρως σημαντικότερο δημοψήφισμα το καλοκαίρι με ερώτημα που δεν καταλάβαινε κανείς. Μην ανησυχείτε έτσι κι αλλιώς τα δημοψηφίσματα στην Ελλάδα δεν είναι παρά αφορμή για το εθνικό μας σπορ - τον διχασμό.
Οι κυβερνώντες θα κάνουν αυτό που θέλουν εκείνοι στο τέλος...
avatar
ajaxpm 16.3.2016 | 18:06
Η απουσία πρότασης/θέσης από όλες τις παρατάξεις που αποτελούν σήμερα το Δημοτικό συμβούλιο είναι εμφανής αλλά συνάμα και απαράδεκτη. Ο λόγος βέβαια είναι ο φόβος της ανάληψης ευθύνης και δείχνει στρουθοκαμηλισμό.
Poet_of_Silence 17.3.2016 | 13:49
Εδώ κολλάει η παροιμία κάποιου του χάριζαν έναν γάιδαρο και τον κοίταζε στα δόντια.
avatar
boxer 17.3.2016 | 14:40
Έχω να πάω στην Σαλαμίνα πάνω από 20 χρόνια και δεν πρόκειται να ξαναπάω ποτέ, είτε γίνει η υποθαλάσσια είτε όχι.
avatar
Neverlander 18.3.2016 | 10:47
Συγχαρητήρια, σου απονέμεται το βραβείο του πιο άχρηστου ποστ. Αντιπροσωπεύεις επάξια ό,τι πάει στραβά στην Ελλάδα.
avatar
boxer 18.3.2016 | 20:17
Αν σκεφτόσουν λιγάκι δεν θα είχες αυτή την αντίδραση.
Η Σαλαμίνα είναι τόσο χάλια και τόσο υποβαθμισμένη, που είτε γίνει η υποθαλάσσια ζεύξη είτε όχι, το ίδιο χάλι θα έχει.
εξωγήινη 17.3.2016 | 22:15
Πολύ καλή η ανάλυση.

Προσωπικά είμαι κατά της ζεύξης.
Επειδή:
1. η Cosco έχει αγοράσει τον ΟΛΠ, συμπεριλαμβανομένου του λιμανιού των Αμπελακίων. Είναι πολύ εύκολο με μια πράξη νομοθετικού περιεχομένου να προστεθούν και τα Σελήνια. Ως αποτέλεσμα, θα έχουν τις προβλήτες τους και θα φορτώνουν με άνεση εμπορευματοκιβώτια στα φορτηγά αφού πλέον θα υπάρχει απευθείας σύνδεση με τη στεριά. Φοβερή μόλυνση και καταστροφή του χαρακτήρα του νησιού σε αυτό το τμήμα του.
2. Άμα είναι τόσο εύκολη η πρόσβαση, ίσως πολλοί Σαλαμίνιοι να χάσουν τις δουλειές τους. Γιατί πλέον θα μπορούν να έρθουν να δουλέψουν εδώ όλοι όσοι μένουν ''μέσα''. Θα είναι γι'αυτούς σαν να μένουν Αμπελόκηπους και να δουλεύουν Αιγάλεω.
3. Ζουν πάρα πολλές οικογένειες από τις δουλειές στα φέρυ μποτ. Είναι κυρίως νέοι άντρες, οικογενειάρχες. Τι θα κάνουν όλοι αυτοί;
4. Πολύ έυκολη διακίνηση όσον αφορά διάφορους κακοποιούς. Αύξηση εγκληματικότητας λοιπόν αφού πλέον θα μπορούν οι επιτήδειοι να διαφύγουν εύκολα και γρήγορα.
5. Δεν θα αργήσει η αλλαγή του συντελεστή δόμησης και θα γίνουμε κι εμείς ένα ακόμη υποβαθμισμένο Δυτικό προάστιο.

Το μοναδικό υπέρ δηλαδή είναι το ότι δεν θα χρειάζεται να προγραμματίζουμε τις αναχωρήσεις μας από το νησί. Λες και δεν προγραμματίζουμε τη ζωή μας με βάση το τι ώρα ξεκινάμε δουλειά, τι ώρα ξεκινάει το αγαπημένο μας πρόγραμμα στην τηλεόραση, τι ώρα ξεκινάει η ταινία στο σινεμά, τι ώρα έχουμε ραντεβού με το έτερον ήμισυ και πάει λέγοντας. Αυτό μας πειράζει όμως, το καραβάκι, λες και δεν έχει κάθε τέταρτο, λες και είναι έκπληξη κάθε φορά το ωράριο του. Για μένα δεν είναι καν υπέρ μπροστά στα πολύ σοβαρά κατά.
Auslaender 18.3.2016 | 19:04
Η αρθρογράφος έχει θέσει σωστά το πρόβλημα του δημοψηφίσματος. Δεν έχει αντικείμενο. Εσείς πάλι...

1. Καταρχάς η ιδέα μιας ΠΝ που θα δώσει επιπλέον προβλήτες στην COSCO είναι εκτός τόπου και χρόνου από χίλιες μεριές. Βάσει νομοθεσίας ΕΕ για να γίνουν παραχωρήσεις πρέπει να γίνονται διαγωνισμοί. Επιπλέον, μια ΠΝΠ μπορεί να καταρριφθεί από το ΣτΕ. Ο κίνδυνος να γίνει τέτοια παραχώρηση χωρίς μακροχρόνια διαδικασία είναι ανύπαρκτος.

2. Οι Σαλαμίνιοι γιατί να χάσουν τις δουλειές τους; Είναι τόσο υψηλότεροι οι μισθοί στη Σαλαμίνα από την υπόλοιπη Αττική; Επίσης, γιατί δεν σκέφτεστε τους Σαλαμίνιους που θα μπορούν πλέον να βρουν δουλειές εκτός Σαλαμίνας;

3. Οι δουλειές στα φέρυ μποτ πράγματι θα μειωθούν. Από την άλλη οι δουλειές σε ταβέρνες, οι τιμές των κατοικιών και των δωματίων κλπ θα αυξηθούν. Έχετε κάποια μελέτη πως ο συνολικός οικονομικός αντίκτυπος θα είναι αρνητικός;

4. Το περί εύκολης διακίνησης των κακοποιών είναι ρατσισμός αμερικάνικου τύπου. Έχει πράγματι η Σαλαμίνα χαμηλότερη εγκληματικότητα από την υπόλοιπη Αττική; Και αν ναι, γιατί θα είναι εύκολο να διαφύηουν οι κακοποιοί όταν και πάλι θα υπάρχει μόνο μια διέξοδος για την ηπειρωτική Ελλάδα η οποία θα έχει κάμερες και διόδια;

5. Το να ανησυχεί μια αυθαιρετούπολη σαν τη Σαλάμίνα για τον συντελεστή δόμησης έχει πλάκα. Σε κάθε περίπτωση τους συντελεστές δόμησης τους αποφασίζει ο δήμος. Αν δεν θέλουν οι κάτοικοι να αυξηθούν ας ψηφίσουν κάποιον που συμφωνεί μαζί τους.

Τέλος, κάτι που ξεχνούν πολλοί στη Σαλαμίνα είναι πως η υποθαλάσσια δεν αφορά μόνο τους μόνιμους κατοίκους του νησιού. Αφορά και τους κατοίκους του Περάματος, οι οποίοι τρώνε μεγάλη περιβαλλοντική ειβάρυνση από τα καλοκαιρινά μποτιλιαρίσματα όσων περιμένουν τα φέρι.
avatar
boxer 19.3.2016 | 00:01
Έλα τώρα και συ που μπήκες στον κόπο να της εξηγήσεις!
xouftalo 18.3.2016 | 11:23
Σιγά μη στάξει η ουρά του γαϊδάρου. Δεν κοιτάτε πρώτα τα χάλια σας που οι κάτοικοι της Σαλαμίνας, για τα μικροσυμφέροντα τους, χτίσανε ότι θέλανε, όπου θέλανε και όπως θέλανε; Που δεν υπάρχει σοβαρή αποχέτευση και βρωμάει όλο το λιμάνι και η πόλη σκατά; Αναγκάστηκα να κάτσω τρεις μέρες και όταν έφυγα, είπα "ποτέ ξανά" Αυτά να σας νοιάζουν. Εάν νοιάζεστε στ αλήθεια για το νησί σας.
avatar
Κώστας Κεφάλας 18.3.2016 | 19:36
Εννοείται πως δεν χρειάζεται σύνδεση της Σαλαμίνας με την ηπειρωτική χώρα.Σίγουρα είναι ύποπτο(το κέρδος παίζει τον σημαντικότερο ρόλο)αλλά όχι μόνο αυτό.Υπάρχουν τρόποι για να αναπτυχθεί το νησί δίχως να χάσει την φύση του.Ενας από αυτούς είναι ο τουρισμός.Τουριστικά είναι αναξιοποίητη.
Τυχαίο;Eκτός αυτού το (κάθε) δημοψήφισμα έχει τους περιορισμούς του.Ενας από αυτούς είναι και ο τρόπος που θέτονται τα ερωτήματα.Ναί ή Οχι και αυτό είναι όλο.
Χρειάζεται μια ευρύτερη ενημέρωση πριν οι κάτοικοι της οποιασδήποτε περιοχής οδηγηθούν στις κάλπες για ένα δημοψήφισμα.
avatar
ajaxpm 19.3.2016 | 14:26
Λοιπόν ας ψηφίσουμε!
avatar
ajaxpm 19.3.2016 | 14:34
Θα πάω να ψηφίσω;
12
Πρέπει να είστε μέλος για να αναρτήσετε σχόλια