Retronaut

Ένα ταξίδι στην Αθήνα της δεκαετίας του 1980

Δείτε πώς ήταν η πρωτεύουσα πριν από 30 χρόνια, μέσα από 30 φωτογραφίες

Ένα ταξίδι στον χρόνο μέσα από 30 φωτογραφίες που δείχνουν τους δρόμους της πρωτεύουσας καθώς και μερικά από τα πιο κεντρικά σημεία της, όπως ήταν 30 χρόνια πριν.

 

Σύνταγμα, Μοναστηράκι, Πλάκα, Ομόνοια και άλλα μέρη της Αθήνας όπως πολλοί από εμάς τα θυμούνται και ίσως τα νοσταλγούν.

 

Έξω από τον Εθνικό Κήπο, επί της Λεωφόρου Βασ. Αμαλίας, τον Ιούλιο του 1980. Φωτο: Gary O'Neill

 

Αθήνα, κέντρο, Πρωτομαγιά 1984.

 

Η Αθήνα το 1984. Φωτο: Jack Swinden

 

Πρωτομαγιά κάτω από την Ακρόπολη, 1984.

 

Στην πύλη του Αδριανού, 1989

 

Πλανόδιος πωλητής με μπαλόνια στο Ζάππειο τον Ιούλιο του 1980. Φωτο: Gary O’Neill

 

Κίνηση στην οδό Αθηνάς, το καλοκαίρι του 1987. Φωτο: Marc Noordink

 

Εικόνα από το κέντρο της Αθήνας τον Αύγουστο του 1983. Φωτο: Barbro Bjornemalm

 

Ξενοδοχείο InterContinental, 1984

 

Η πλατεία Ομόνοιας το καλοκαίρι του 1986. Φωτο: Fintano

 

Αθήνα, κέντρο, Σεπτέμβριος 1987. Φωτο: Jean-Pierre Menicucci

 

Οδός Αιόλου 1989
Η Αθήνα από ψηλά το 1989. Φωτο: Eric S.

 

 

Καλλιμάρμαρο, 1981.

 

Oι δρόμοι της Αθήνας το 1987.

 

Για καφέ στο Σύνταγμα 1986. Εκεί βρισκόταν το ζαχαροπλαστείο Παπασπύρου ενώ, το 1991, εγκαινιάστηκε το πρώτο κατάστημα McDonalds στη χώρα μας.

 

Αύγουστος 1983, Όθωνος & Φιλελλήνων – Σύνταγμα. Φωτο: Barbro Bjornemalm

 

Πλατεία Συντάγματος, αρχές δεκαετίας ’80. Φωτο: Alessandro Albe

 

Το Σύνταγμα τον Ιούλιο του 1981. Φωτο: Snaebyllej2

 

Πλατεία Συντάγματος, Σεπτέμβριος 1987. Φωτο: Marc Noordink

 

Ο σταθμός του «Ηλεκτρικού» στο Μοναστηράκι το 1987.

 

To τρόλεϊ Κυψέλη-Παγκράτι στο Σύνταγμα, το 1982.

 

Oι τσολιάδες στο Σύνταγμα, τον Ιούλιο του 1980. Φωτο: Gary O'Neill

 

Τρόλεϊ στην Αθήνα το 1981. Φωτο: Alessandro Albe

 

Πλατεία Ομονοίας 1987. Φωτο: Marc Noordink

 

H είσοδος και τα ακυρωτικά μηχανήματα στον σταθμό του ηλεκτρικού στο Μοναστηράκι, το 1989. Φωτο: Michael Horsley

 

Μοναστηράκι, καλοκαίρι 1985. Φωτο: Alexandre Berger

 

Η οδός Νικ. Θεοτόκη στο Μετς, το 1980. Φωτο: Jan Willemsen

 

Κολωνάκι, Ιούλιος 1981. Φωτο: Snaebyllej2

 

To Μοναστηράκι περίπου το 1986.

 

Retronaut

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φωτογραφίες ντοκουμέντο από την παράδοση του στρατού Ηπείρου στους Γερμανούς το Πάσχα του '41

Retronaut Φωτογραφίες ντοκουμέντο από την παράδοση του στρατού Ηπείρου στους Γερμανούς το Πάσχα του '41

14.11.2019
Η άγνωστη ιστορία του Έλληνα πιλότου της βρετανικής αεροπορίας που κατέρριψε 19 γερμανικά αεροπλάνα στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο

Retronaut Η άγνωστη ιστορία του Έλληνα πιλότου της βρετανικής αεροπορίας που κατέρριψε 19 γερμανικά αεροπλάνα στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο

13.11.2019
Ο Τζoν Λένον και η Γιόκο Όνο στην Αθήνα, τέτοιες μέρες πριν από 50 χρόνια

Retronaut Ο Τζoν Λένον και η Γιόκο Όνο στην Αθήνα, τέτοιες μέρες πριν από 50 χρόνια

12.11.2019
Βερολίνο. Νοέμβρης 1989 (λίγο μετά την πτώση του Τείχους)

Retronaut Βερολίνο. Νοέμβρης 1989 (λίγο μετά την πτώση του Τείχους)

9.11.2019
Μαρία Κάλλας: «Με έπιασε μια βραχνάδα...»

Retronaut Μαρία Κάλλας: «Με έπιασε μια βραχνάδα...»

3.11.2019
Η μέρα που οι Καρυάτιδες κατέβηκαν από το Ερέχθειο - 10 ιστορικές φωτογραφίες του 1979

Retronaut Η μέρα που οι Καρυάτιδες κατέβηκαν από το Ερέχθειο - 10 ιστορικές φωτογραφίες του 1979

27.10.2019
Η μακραίωνη ιστορία του παζαριού της Λάρισας

Retronaut Η μακραίωνη ιστορία του παζαριού της Λάρισας

23.10.2019
Όμηρος Ευστρατιάδης: Ρόδα, τσόντα και χρυσά κουφέτα

Retronaut Όμηρος Ευστρατιάδης: Ρόδα, τσόντα και χρυσά κουφέτα

23.10.2019
Πέρασα τα παιδικά μου χρόνια ταξιδεύοντας σε όλο τον κόσμο με το «Πλοίο της Αγάπης». Κυριολεκτικά.

Retronaut Πέρασα τα παιδικά μου χρόνια ταξιδεύοντας σε όλο τον κόσμο με το «Πλοίο της Αγάπης». Κυριολεκτικά.

22.10.2019
Σπάνιες φωτογραφίες από τη μεταφορά των οστών του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη

Retronaut Σπάνιες φωτογραφίες από τη μεταφορά των οστών του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη

17.10.2019
13 Σχόλια
ImmortalWind 25.1.2018 | 13:05
Αθήνα, μία διαχρονική ασχήμια τσιμέντου και κυκλοφοριακής κίνησης.
Ο Νοών... νοείτω 30.1.2018 | 01:42
Συμφωνώ με το σχόλιο σου.

Και για όσους ψήφισαν αρνητικά, να τους πω και να τονίσω πως η Αθήνα και κάθε πόλη δεν κρίνεται από τα ελάχιστα όμορφα σημεία της ή τα αναβαθμισμένα δρομάκια των μπαρ τα οποία επισκεπτόμαστε, αλλά από το σύνολό της. Και η Αθήνα ΔΕΝ είναι όμορφη πόλη. Τέλος.

σ.σ.: Είμαι γέννημα-θρέμμα Αθηναίος και άνθρωπος της πόλης. Από τα εφηβικά μου χρόνια έχω φάει με το κουτάλι (του γλυκού), ολόκληρη την Αθήνα και συνεχίζω...

σ.σ.2: Τρελαίνομαι για την φύση και τις κωμοπόλεις ή παραδοσιακά χωριά μέσα σε αυτή, αλλά δεν μπορώ την νοοτροπία τους. (Φταρνίζεσαι και την επόμενη ημέρα ή και ώρα το έχουν μάθει όλοι, προσπαθώντας από στόμα σε στόμα να μάθουν εάν ήσουν συναχωμένος ή κάποια εποχιακή αλλεργία σε ταλαιπωρεί... ..ή φταίει το... «μάτι»...).
ImmortalWind 30.1.2018 | 10:13
Συμφωνώ. Έχω ζήσει 18 χρόνια σε επαρχιακές πόλεις και 18 χρόνια στην Αθήνα. Όπου και να ζεις μαθαίνεις να αγαπάς και να ανακαλύπτεις τα όμορφα σημεία, αλλά όπως είπες αντικειμενικά η Αθήνα είναι άσχημη.

Μου κάνει εντύπωση που οι μισοί "ψηφοφόροι" μου την βρίσκουν όμορφη, αλλά χαίρομαι γι΄αυτούς.
Ο Νοών... νοείτω 28.1.2018 | 10:10
Στην φωτογραφία «Κίνηση στην οδό Αθηνάς, το καλοκαίρι του 1987», που στα αριστερά της φωτογραφίας διακρίνεται ένα στρατιωτικό φορτηγό (REO), πρέπει να ήταν εκείνη η περίοδος όπου οι οδηγοί των αστικών λεωφορείων κάνανε μία μεγάλη απεργία και πολλά από τα δρομολόγια πραγματοποιούνταν με φορτηγά του στρατού. Θυμάμαι ηλικιωμένους ανθρώπους να προσπαθούν να ανεβούν μια υποτυπώδη σκαλίτσα στο πίσω μέρος και τους φαντάρους να βοηθάνε.

Δεν έχει αλλάξει και πολύ η μορφή και οι συνθήκες του κέντρου της πόλης. Σταθμοί του μετρό προστέθηκαν, η πλατεία Μοναστηρακίου να αλλάζει πολύ θετικά (παράλληλα η πλατεία Ομονοίας εντελώς αρνητικά...), λιγάκι περισσότερο χρώμα σε κάποιες προσόψεις ή ξενοδοχεία, πεζοδρομήθηκαν αρκετοί δρόμοι, κυρίως οι Οδοί, Διονυσίου Αρεοπαγίτου, Αποστόλου Παύλου, Αδριανού, βιομηχανικά σημεία αναβαθμίστηκαν, όπως το Ψυρρή, ο Κεραμεικός και πέριξ του Μουσείου Ακροπόλεως. Η μόδα του art graffiti πρόσθετε λίγο περισσότερο χρώμα, καθώς όμως και η μόδα του «εύκολου color spray και του χοντρού μαρκαδόρου πρόσθεσαν στους γκρίζους τοίχους τα απέσεια tags σε όλες τις προσόψεις του κέντρου και όχι μόνο... ..κάποια ημέρα θα επιστρέψω στο σπίτι και κοιτάζοντας τον καθρέπτη θα δω στο πρόσωπο μου να έχω tags...!

..και ναι μεν τα σημερινά τρόλεϊ (και όλα τα υπόλοιπα ΜΜΜ), είναι "Χωρίς Εισπράκτορα" μέχρι να πετύχεις τον ελεγκτή...!

..ειλικρινά, βλέπω και ξαναβλέπω στις φωτογραφίες διάφορους τοίχους και γνωστά σημεία χωρίς tags και ελεεινά, της στιγμής, graffiti και μου φαίνεται παράξενο (και ωραίο)...!
Lumidy 30.1.2018 | 07:58
Αυτό με το ΡΕΟ και την απεργία έχει ενδιαφέρον. Όντως γίνονταν οι μετακινήσεις με στρατιωτικά φορτηγά;
Ο Νοών... νοείτω 31.1.2018 | 01:30
Όντως! ..αν μπορείς ρώτα τους γονείς σου ή κάποιους συγγενείς σου που το έζησαν.
Τραγελαφικές καταστάσεις!...
avatar
Μαύρος Γάτος 6.1.2019 | 18:28
Μάλιστα, ήταν η χαρά του επιταγμένου στρατιώτη.
Ξέφευγε από τη μαυρίλα του στρατώνα και την πίεση των καραβανάδων, ήταν στους δρόμους της πόλης, συναναστρεφόταν με κόσμο, βοηθούσε και τις όμορφες να σκαρφαλώσουν στο ΡΕΟ!
Lumidy 30.1.2018 | 08:05
Όταν οι περισσότερες πόλεις της Ευρώπης ομορφαίνουν και πρασινίζουν, η Αθήνα ασχημαίνει και μαυρίζει περισσότερο.

Αυτές τις εποχές δεν τις έζησα αλλά φαντάζουν πιο ήρεμες και πιο όμορφες απ' το τώρα. Ίσως σφάλλω.
avatar
Μαύρος Γάτος 6.1.2019 | 18:33
Πιο ήρεμες σίγουρα.
Πιο όμορφες σίγουρα όχι. Υπήρχε πολλή μουντάδα και, κατά τη γνώμη μου, η Αθήνα είναι λιγότερο άσχημη τώρα...
Οπότε, καταλαβαίνεις...
Το μόνο πράγμα που κάνει, αναδρομικά, την ζωή σε αυτή την πόλη να φαίνεται πολύ καλύτερη τότε, είναι η αισιοδοξία (ενδεχομένως και αφέλεια) που μας διακατείχε...
Και όχι μόνο εμάς τους νέους τότε, όλο τον πληθυσμό.
Ugg-α-μπ-Uggas 30.1.2018 | 19:08
Οι περισσότεροι μάλλον φορούν ειδικούς φακούς ωραιοποίησης στα μάτια τους. Αλλά έτσι είναι όταν κάτι πρέπει να το κοιτάζεις κατάματα καθημερινά και δεν έχεις την διάθεση και τα μέσα να το αλλάξεις!
Chorizo 30.12.2018 | 19:15
Ίδια είναι σχεδόν. Μόνο τα αυτοκίνητα αλλάξανε.
avatar
Μαύρος Γάτος 6.1.2019 | 18:36
Πάντως, παρόλη την αδιαμφισβήτητη ασχήμια της και την μεγάλη υποβάθμισή της τα χρόνια της κρίσης, η Αθήνα εξακολουθεί να παραμένει μια εξαιρετικά ζωντανή και ενδιαφέρουσα πόλη!
avatar
Arick 2.2.2019 | 10:39
Εγω αυτό που θέλω να σχολιάσω είναι τα δυο πανέμορφα αγόρια στην φωτο της πλατείας Ομόνοιας, ιδίως αν σκεφτώ τι αντικρίζω εκεί σήμερα!