Η τοιχογραφία μιας επταετίας, τραγικής και γελοίας

Η τοιχογραφία μιας επταετίας, τραγικής και γελοίας

Ένα συναρπαστικό οπτικό δοκίμιο του Σπύρου Στάβερη.

 

ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΠΥΡΟ ΣΤΑΒΕΡΗ

 

Επίσκεψη ηθοποιών στο γραφείο του δικτάτορα. Διακρίνονται από αριστερά οι Δ. Παπαμιχαήλ, Κ. Μουσούρης, Ελ Χατζηαργΰρη, Αλ. Λειβαδίτης, Μ. Αρώνη, Λ. Κωνσταντάρα, Π. Ζερβός, Μ. Κοντού, Γ. Οικονομίδης. (από Vaios M.).

 

 

 

 

Αναμνηστική φωτογραφία μετά από δοξολογία (από Vaios M.)

 

 

 

Η ταράτσα της Μπουμπουλίνας.

 

 

ΑΣΚΙ.

 

Τα δώρα του τροχονόμου.

 

 

ΑΣΚΙ.

 

 

 

Από την τελετή των αποκαλυπτηρίων του αδριάντα του Ελευθερίου Βενιζέλου. Ο Γ. Παπαδόπουλος υποδέχεται την Κάθλην Σοφ. Βενιζέλου (από Vaios M.).

 

1970. Η Αγωνιστική ομάδα του Ν.Ο.Κ στο Ολυμπιακό Κολυμβητήριο στην Αθήνα.

 

 

Γιορτές πολεμικής αρετής" στο Καλλιμάρμαρο.

 

 

 

 

 

 

 

Spyro Agnew και Tom Pappas, οι Ελληνοαμερικανοί στυλοβάτες του καθεστώτος.

 

 

 

Τον Ιούλιο του 1967, σε μία χουντική φιέστα στα "Δειλινά", ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης και η Βίκυ Μοσχολιού τραγουδούν σε πρώτη εκτέλεση τον ύμνο της Χούντας. Λίγες μέρες πριν, ο Μπιθικώτσης είχε λάβει την εξής επιστολή από τoν Μίκη Θεοδωράκη:

«Γρηγόρη. Διάβασα με κατάπληξη ότι πρόκειται να τραγουδήσεις στα “Δειλινά” τον “Υμνο της Επαναστάσεως”. Νομίζω ότι είσαι αρκετά μεγάλος για να καταλαβαίνεις τι πρόκειται να κάνεις. Πόσες ευθύνες επωμίζεσαι και σε τι σοβαρούς κινδύνους μπαίνεις.

Κάθισε σπίτι σου με αξιοπρέπεια. Μην γκρεμίζεις με μια κλωτσιά αυτό που χτίσαμε μαζί τόσα χρόνια. Μην ακούς τους κερδοσκόπους και τους προσκυνημένους. Μη ρίχνεις στον βούρκο το όνομά σου και το όνομα των παιδιών σου, που σε λίγο θα ντρέπονται για σένα.

Κάνε τον άρρωστο. Φύγε για το εξωτερικό. Εκεί μπορείς ν’ αρχίσεις μια καινούργια καριέρα. Η Μελίνα σε περιμένει. Γιατί αν εσύ ο Μπιθικώτσης, το πρωτοπαλίκαρο του Θεοδωράκη, γίνεις επίσημος τραγουδιστής της Δικτατορίας τραγουδώντας αυτό το άθλιο κατασκεύασμα, θα πρέπει να ξέρεις ότι θα γίνεις ο πιο αχάριστος και τιποτένιος προδότης που γέννησε ο Λαός μας.

Στο όνομα της φιλίας μας και για χάρη της γυναίκας σου, των παιδιών σου και όλων των αμέτρητων φίλων μας, σε ικετεύω να μ’ ακούσεις για τελευταία φορά. Μετά την Πέμπτη θα είναι αργά. Πάρα πολύ αργά».

 

Διονύσης Σαββόπουλος και Μάνος Λοίζος.

 

Η "Αναπαράσταση" του Θεόδωρου Αγγελόπουλου, ταινία βασισμένη στο έγκλημα της Θεσπρωτίας.

 

Ο Μίκης Θεοδωράκης στα εγκαίνια της πλατείας Γρ. Λαμπράκη στη Μπολόνια το 1973 (ΑΣΚΙ).

 

Η κηδεία του 'Ελληνα φοιτητή Κώστα Γεωργάκη που αυτοπυρπολήθηκε στη Γένοβα το 1970 (ΑΣΚΙ).

 

Διαμαρτυρία Ιταλίδων για την απελευθέρωση των γυναικών πολιτικών κρατούμενων (Δεξ.).

 

Γιορτή του ΠΑΜ στη Μελβούρνη το 1973.(ΑΣΚΙ).

 

Διαμαρτυρία το 1973. (ΑΣΚΙ).

 

Αντιδικτατορική διαδήλωση στο Δυτ. Βερολίνο το 1973 (ΑΣΚΙ).

 

Διαδήλωση στις ΗΠΑ το 1974 (ΑΣΚΙ).

 

'Εκρηξη στην Αμερικάνικη Πρεσβεία το 1970.

 

Διαδήλωση στο Παρίσι.

 

Μεταξοτυπίες από αντιστασιακούς καλλιτέχνες (Χρύσα Ρωμανού, Νίκο Κεσσανλή..) στη συλλογή της Μάγδας Κοτζιά που παρουσιάζεται αυτές τις μέρες.

 

Θάνατος του Γιώργου Τσαρουχά, βουλευτή της ΕΔΑ, κατά τη διάρκεια βασανιστηρίων στην ΚΥΠ της Θεσσαλονίκης (1968).

 

Δίκη αγωνιστών της Αριστεράς. (ΑΣΚΙ).

 

Δίκη του Αλ. Παναγούλη (1968). (ΑΣΚΙ).

 

Κηδεία του Γ. Παπανδρέου (1968) (ΑΣΚΙ).

 

Οδοφράγματα στο μνημόσυνο του Γ. Παπανδρέου το 1973. (ΑΣΚΙ).

 

Φυλακές Αβέρωφ. Λειτουργούσαν μέχρι το 1971.

 

Παράνομη φωτογραφία της Μαρίας Καλλέργη από τη φυλακή. 1970. (ΑΣΚΙ).

 

 

16 ετών μαθητής της Ε' Γυμνασίου. Σκοτώθηκε από σφαίρα στις 17 Νοέμβρη του 1974 στην Πατησίων.

 

Μέρες Πολυτεχνείου.

 

ΑΣΚΙ.

 

Πολυτεχνείο.

 

"Τα Κορίτσια της Βροχής", μία ταινία (2012) της Αλίντας Δημητρίου. Μαρτυρίες από 50 γυναίκες που βίωσαν τα βασανιστήρια της Χούντας.

 

Ο Αντώνης Λιοναράκης καταθέτει στη δίκη των βασανιστών. 'Ηταν κρατούμενος στο κελί 7 του ΕΑΤ-ΕΣΑ. Δίπλα, φωτογραφία του χώρου από τον ίδιο, τη μοναδική μέρα που ο Αβέρωφ επέτρεψε σε δημοσιογράφους την επίσκεψή του.

 

Η δίκη των βασανιστών του ΕΑΤ-ΕΣΑ.

 

Οι βασανιστές Πέτρου και Θεοφιλογιαννάκος.

 

Με ψιλόβροχο στο δρόμο της (βασιλικής) εξορίας.

 

Παπαδόπουλος και Ωνάσης.

 

Αρχείο Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας (ΑΣΚΙ).

 

Φωτ. Nicholas Econopouly.

 

Ομόνοια. Φωτ. Nicholas Econopouly.

 

Ζάππειο. Φωτ. Nicholas Econopouly.

 

Μοναστηράκι. Φωτ. Nicholas Econopouly.

 

Μοναστηράκι. Αποκλειστική ανδρική παρουσία...

 

Αμπελοκηποι. Φωτ. Nicholas Econopouly.

 

Αμερικανική Πρεσβεία. Φωτ. Nicholas Econopouly.

 

Οδ. Μιχαλακοπούλου.Φωτ. Nicholas Econopouly.

 

Οδ. Μητροπόλεως. Φωτ. Nicholas Econopouly.

 

 

Η Ρένα Βλαχοπούλου στο Γουέμπλει.

 

Δήλωση του Γιώργου Σεφέρη κατά της δικτατορίας στο BBC στις 28 Μαρτίου του 1969.

 

Ο Παττακός, το 2009, με τον διοικητή και αρχιβασανιστή του ΕΑΤ-ΕΣΑ Θεοφιλογιαννάκο στην Ανάβυσσο, στο ξενοδοχείο Καλυψώ. Φωτ. Πάνος Πετρόπουλος, ρεπορτάζ της 'Εφης Μαρίνου για την Ελευθεροτυπία.

 

 

Η παρούσα δημοσίευση στηρίχθηκε στα Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας, καθώς και στις ιστοσελίδες "Ιστορικές φωτογραφίες", "'Ελλη να ένα μήλο", "Μενεξεδιά", "Παραπολιτική", κ.α.

ΑΦΙΕΡΩΜΑ
85 Σχόλια
12345
avatar
Ανώνυμος/η 21.4.2012 | 07:57
Μπράβο σας,
Συγκλονιστικές φωτογραφίες που μου θύμησαν εξιστορήσεις των γονιών μου, οι οποίοι αντιστάθηκαν ένεργά στη δικτατορία.
avatar
Ανώνυμος/η 21.4.2012 | 08:12
Βέβαια ο τύπος που χαιρετά ναζιστικά δίπλα στον σωσία του Κώστα Ευρυπιώτη δεν είναι ο Πλεύρης, αλλά εδώ δεν κολλήσατε στον ταγματασφαλίτη που σκότωνε εβραιόπουλα στα Γιάννενα εδώ θα κολλήσετε.
avatar
Ανώνυμος/η 21.4.2012 | 17:52
Ηταν πολυ ευπροσδεκτη η διευκρινιση σας στο παλαιοτερο ποστ. Γιατι το χαλατε με την υπεροψια σας ; Ξερω πολυ καλα τους κινδυνους απο μια προχειρη χρηση του φωτογραφικου υλικου που βρισκει κανεις στο ιντερνετ. Δεν ισχυριστηκα πως ηταν ο Πλευρης στη φωτογραφια που αναφερετε. Εμφανιζεται, ομως, στις δυο διπλανες φωτογραφιες. ΣΣ.
avatar
Ανώνυμος/η 22.4.2012 | 12:34
Ποιος είναι????
avatar
Ανώνυμος/η 21.4.2012 | 11:33
Συγκλονιστικό αφιέρωμα. Μια φωτογραφία όσα χίλιες λέξεις...
avatar
Ανώνυμος/η 21.4.2012 | 11:49
Πάρα πολύ καλό !!Το προώθησα στους μαθητές μου (γιατί άλλο η αφήγηση της Ιστορίας κι άλλο η εικονοποιημένη παρουσίασή της !!!
avatar
Ανώνυμος/η 21.4.2012 | 12:30
πολυ καλο,μπραβο!2012, η φατσες αλλαζουν,η χουντα ειναι ιδια!
avatar
Ανώνυμος/η 22.4.2012 | 00:20
Ε, ναι, και τώρα χούντα έχουμε, χωρίς τανκς αλλά με άλλα όπλα..!!!!
Parisios 21.4.2013 | 12:31
Και μόνο που είπες ότι έχουμε χούντα τώρα και δεν έχει έρθει κάποιος σπίτι σου να σε μπουζουριάσει, δείχνει ότι δεν έχουμε χούντα. Μην τα ισοπεδώνουμε όλα.
avatar
Berlin 17.11.2014 | 10:26
@Parisios:Χούντα δεν είναι μόνο να σε ''μπουζουριάζουν'' για κάτι που είπες ή έγραψες. Χούντα είναι να δουλεύεις για 4 Ευρώ την ώρα!
avatar
Ανώνυμος/η 21.4.2012 | 12:39
φοβερό ποστ!
avatar
Ανώνυμος/η 21.4.2012 | 12:56
6 Μαΐου. Μπορεί να μην αλλάξει κάτι σε τόσο μεγάλο βαθμό. Είναι, όμως, η ευκαιρία μας να μειώσουμε τα ποσοστά της ΔΙΚΗΣ ΜΑΣ χούντας στο 20-25%. Όχι πια 40άρια στους δύο μεγάλους κλέφτες. Μικρά κόμματα, αντιμνημονιακά, που δεν θα συνεργαστούν με τους κλέφτες, τους εγκληματίες ολόκληρων γενιών. Κόμματα που θα μπουν στη βουλή - είναι θέμα μαθηματικών (εδρών) πια. Χρειαζόμαστε παραπάνω όχι.

ΓΑΜΩ ΤΟ "ΝΑΙ ΣΕ ΟΛΑ" ΣΑΣ! Κότες...
avatar
Ανώνυμος/η 21.4.2012 | 13:03
Mε τόσες φωτογραφίες χάνεται η ουσία. Ουκ εν τω πολλώ το ευ. Η πρώτη και πιο ουσιαστική (με τους προσκυνημένους ηθοποιούς) δυστυχώς ακυρώνεται από την πληθώρα.
avatar
Ανώνυμος/η 21.4.2012 | 15:20
Οι μεταγενέστεροι απο εμάς βλέποντας φωτο των ηθοποιοτραγουδιστές αγκαλιά με τους εκάστοτε κυβερνώντες τα ίδια θα λένε.Τίποτα δεν άλλαξε προς το καλύτερο στην Ελλάδα τουλάχιστον,τότε με ξύλο και βια τώρα με ξύλο και τρομοκρατία.Και μην πει κανεις οτι τώρα εκλέγουμε γιατι θα γελάω μέχρι τις 6 Μαίου.
avatar
Ανώνυμος/η 21.4.2012 | 19:28
αντιθετως, βρισκω οτι με τοσες διαφωτιζονται, ειδικα οι νεοτεροι...
avatar
spinoza 17.11.2012 | 16:19
Προσκυνημένοι. Πράγματι. Κρίμα.
Mizuno 17.11.2013 | 15:06
Βέβαια, όσο ο Παπαμιχαήλ και ο Κωσταντάρας πίνανε καφέ με τον δικτάτορα και χασκογελούσανε, πολλοί άλλοι ηθοποιοί (Κατράκης, Καρέζη, κλπ κλπ τεράστιος ο κατάλογος) ήτανε σε εξορίες, σε φυλακές και σε βασανιστήρια λόγω της ιδιότητάς τους ως μέλη του ΚΚΕ. Δεν ήταν όλοι οι καλλιτέχνες προσκηνυμένοι, ίσα ίσα που ο συγκεκριμένος χώρος έδωσε πραγματικά πρωτοπόρους αγωνιστές τότε.
avatar
Ανώνυμος/η 21.4.2012 | 13:09
Τεκμήρια ιστορίας.
Ευχαριστούμε!
Και τα ζώα πάντα στα κλουβιά!
avatar
Ανώνυμος/η 21.4.2012 | 13:31
Εγώ έχω πάθει σοκ γιατί δεν ήξερα ότι η στολή που είχα στον στρατό σαν στρατονόμος πριν ένα χρόνο είναι ίδια με την στολή που φόραγαν οι ΕΣΑτζίδες.
avatar
Ανώνυμος/η 21.4.2012 | 14:58
Να μην έβαζες βύσμα για στρατονόμος να μην φόραγες την ίδια στολή. Θα είχες γλιτώσει και το σοκ.
avatar
Ανώνυμος/η 21.4.2012 | 23:47
Είσαι τόσο άσχετος...πλέον ελάχιστοι καυλωμένοι βάζουν βύσμα για να πάνε στρατονομία (γιατί δεν δίνει μόρια και για να βγεις στρατονόμος σου βγάζουν και 2 μήνες την πίστη).

(ένας άλλος πρώην στρατονόμος)
avatar
Ανώνυμος/η 25.4.2012 | 00:49
Εσύ γιατι πήγες;
avatar
Ανώνυμος/η 25.4.2012 | 14:06
Για να πάω μετά 3 μήνες στο σπίτι μου σαν θητεία (από το να ξοδεύουμε λεφτά στο στρατό σε άλλη πόλη) μιας και δεν είχα βύσμα.
Poet_of_Silence 17.11.2013 | 17:37
Ρε φίλε ηρέμησε. Η ΕΣΑ ήταν απλά το τότε όνομα της Στρατονομίας. Δεν ήταν καμιά ειδική ομάδα που έφτιαξε η χούντα ειδικά για να κάνει βασαντιστήρια. Απλά η χούντα ως στρατιωτικό καθεστώς χρησιμοποίησε την τότε στρατονομία για τους δικούς της σκοπούς. Με την ίδια λογική θα έπρεπε να παθαίνουν σοκ και οι αστυνομικοί αλλά και οι απλοί στρατιώτες κάθε φορά που βλέπουν τη στολή τους. Γιατί όργανο της χούντας δεν ήταν μόνο η ΕΣΑ.
12345
Πρέπει να είστε μέλος για να αναρτήσετε σχόλια