Οι χαρακτήρες της Eroica ξεχύνονται στο πεδίο της μάχης και παίζουν το παιχνίδι με τους δικούς τους κανόνες, διεκδικούν τη διαφορετικότητά τους, όπως και οι νέοι σήμερα. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Θέατρο

H Γιολάντα Μαρκοπούλου ανεβάζει για πρώτη φορά στο θέατρο την «Eroica» του Κοσμά Πολίτη

Η σκηνοθέτις εξηγεί γιατί το εφηβικό best-seller του 1937 τράβηξε τώρα την προσοχή της.

— Θυμάσαι τη πρώτη φορά που διάβασες την Eroica; Τι εντύπωση σου είχε κάνει τότε;

Όταν το διάβασα πρώτη φορά, ήμουν 16 χρονών, είχα την ηλικία των ηρώων του βιβλίου. Ήταν η εποχή που ο έρωτας έκανε την εμφάνισή του στη ζωή μας, η εποχή κατά την οποία σκοπός ήταν «να κάνεις κάτι από εαυτού σου, δίχως επιταγή, δίχως σκοπό και όφελος, έτσι, να πας ενάντια στη ζωή με μια δική σου τάξη πραγμάτων, παιχνιδίζοντας για να διασκεδάζουν και οι άλλοι», όπως λέει και ο Κοσμάς Πολίτης.


— Γιατί αποφάσισες να μεταφέρεις στη σκηνή αυτήν τη χρονική στιγμή;

Βλέποντας την αγωνία των νέων σήμερα για το πώς θα είναι η ζωή τους, την ορμή τους να πιστέψουν σε κάτι που να έχει ουσία και βάθος, ένιωσα την ανάγκη να ανασύρω ένα έργο που θέτει αυτά τα ερωτήματα. Πώς ερμηνεύουν οι έφηβοι τον ηρωισμό σήμερα; Ποια είναι τα δικά τους ιδανικά; «Η ζωή μας πρέπει να έχει μια δικαίωση και η δικαίωσή της είναι να πιστεύουμε στα όνειρα...»

 

Το ειρωνικό στοιχείο, που αναδεικνύεται με πολύ γοητευτικό τρόπο στη γραφή του Πολίτη, είναι σίγουρα βασικό συστατικό της παράστασης. Είναι πολλές οι στιγμές που οι πρωταγωνιστές μας, μετά από μια «ηρωική πράξη», μένουν «μ' αδειανά τα χέρια», όπως άλλωστε συμβαίνει και στη ζωή.


— Διακρίνεις ομοιότητες μεταξύ της εποχής που κυκλοφόρησε το μυθιστόρημα και της τωρινής;

Οι αναζητήσεις των ηρώων μας δεν έχουν εποχή. Ερωτεύονται με πάθος, βιώνουν την απώλεια, επιδιώκουν την επικοινωνία και συχνά φλερτάρουν με τη μοναξιά. Οι χαρακτήρες της Eroica ξεχύνονται στο πεδίο της μάχης και παίζουν το παιχνίδι με τους δικούς τους κανόνες, διεκδικούν τη διαφορετικότητά τους, όπως και οι νέοι σήμερα.


— Πιστεύεις ότι οι σημερινοί έφηβοι θα ανταποκριθούν σε ένα τέτοιο έργο;

Η σύγχρονη διασκευή που έχουμε τολμήσει αλλά και ο ροκ ρυθμός της παράστασης θα θέλαμε να αγγίξουν το σύγχρονο κοινό, το εφηβικό και όχι μόνο.


— Στο βιβλίο είναι διάχυτη η ειρωνική διάθεση του συγγραφέα, που έρχεται σε αντίθεση με τον ιδεαλισμό της ιστορίας. Είναι σημαντικό στοιχείο αυτό για σένα;

Προσπάθησες να το μεταφέρεις στην παράσταση; Το ειρωνικό στοιχείο, που αναδεικνύεται με πολύ γοητευτικό τρόπο στη γραφή του Πολίτη, είναι σίγουρα βασικό συστατικό της παράστασης. Είναι πολλές οι στιγμές που οι πρωταγωνιστές μας, μετά από μια «ηρωική πράξη», μένουν «μ' αδειανά τα χέρια», όπως άλλωστε συμβαίνει και στη ζωή.


— Τα παιδιά ενηλικιώνονται πιο γρήγορα σήμερα;

Ίσως με διαφορετικό τρόπο, αλλά η ιδιοσυγκρασία και οι επιθυμίες τους παραμένουν ίδιες διαχρονικά.

 

Φωτο: Μυρτώ Αποστολίδου, Καλλιτεχνική επιμέλεια: Πάρις Μέξης


Info:

Eroica, του Κοσμά Πολίτη

Σκηνοθεσία: Γιολάντα Μαρκοπούλου

Δραματουργία: Έλενα Τριανταφυλλοπούλου

Σκηνικά-Κοστούμια: Πάρις Μέξης

Μουσική: Βασίλης Τζαβάρας με τη δημιουργική συμβολή του θιάσου

Φωτισμοί: Ολυμπία Μυτιληναίου

Επιμέλεια κίνησης: Σοφία Μαυραγάνη

Βοηθός σκηνοθέτη: Εύα Οικονόμου-Βαμβακά

Εκτέλεση παραγωγής: Βίκυ Στρατάκη

Παίζουν (αλφαβητικά): Θέμης Θεοχάρογλου, Ιφιγένεια Καραμήτρου, Ελεάνα Καυκαλά, Νικόλας Μίχας, Ευθαλία Παπακώστα, Πάρης Σκαρτσολιάς, Αλέξανδρος Σκουρλέτης, Θάνος Τσακαλίδης

Τη μουσική της παράστασης ερμηνεύουν ζωντανά οι ηθοποιοί

 

Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν - Υπόγειο (Πεσμαζόγλου 5, 210 3228706)

Πρεμιέρα: Δευτέρα 29 Οκτωβρίου

Παραστάσεις έως Τρίτη 1η Ιανουαρίου (εκτός Τρίτης 27 Νοεμβρίου)

Δευτέρα-Τρίτη: 21:15

Τιμές: 15 ευρώ γενική είσοδος / 10 ευρώ μειωμένο – φοιτητικό / 8 ευρώ ανέργων

 

Θέατρο

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης: Δεν τελειώνει ούτε το θέατρο ούτε η ζωή του ανθρώπου τόσο εύκολα

Θέατρο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης: Δεν τελειώνει ούτε το θέατρο ούτε η ζωή του ανθρώπου τόσο εύκολα

9.4.2020
Ρούλα Πατεράκη: Προς μία «δραματουργία της δυστοπίας»

Θέατρο Ρούλα Πατεράκη: Προς μία «δραματουργία της δυστοπίας»

8.4.2020
Θόδωρος Τερζόπουλος: Να ξανασκεφτούμε την ασημαντότητα και τις ελλείψεις μας

Θέατρο Θόδωρος Τερζόπουλος: Να ξανασκεφτούμε την ασημαντότητα και τις ελλείψεις μας

7.4.2020
Μαρία Μαγκανάρη: «Είμαι πολύ περίεργη να δω πόσο διαφορετικοί θα είμαστε μετά»

Θέατρο Μαρία Μαγκανάρη: «Είμαι πολύ περίεργη να δω πόσο διαφορετικοί θα είμαστε μετά»

6.4.2020
Μάρθα Γκράχαμ: Η γυναίκα που άλλαξε για πάντα τον χορό

Θέατρο Μάρθα Γκράχαμ: Η γυναίκα που άλλαξε για πάντα τον χορό

1.4.2020
Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου 2020: Αυτό είναι το αναλυτικό πρόγραμμα

Θέατρο Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου 2020: Αυτό είναι το αναλυτικό πρόγραμμα

30.3.2020
Ακούστε την Κατίνα Παξινού να διαβάζει ολόκληρη τη «Φόνισσα» του Παπαδιαμάντη (266 λεπτά)

Θέατρο Ακούστε την Κατίνα Παξινού να διαβάζει ολόκληρη τη «Φόνισσα» του Παπαδιαμάντη (266 λεπτά)

20.3.2020
Το θέατρο στο ίντερνετ: Η Μαντάμ Σουσού του Δημήτρη Ψαθά

Θέατρο Το θέατρο στο ίντερνετ: Η Μαντάμ Σουσού του Δημήτρη Ψαθά

18.3.2020
Ο Ανέστης Αζάς και η Λένα Κιτσοπούλου κάνουν φύλλο και φτερό το ελληνικό καλοκαίρι

Θέατρο Ο Ανέστης Αζάς και η Λένα Κιτσοπούλου κάνουν φύλλο και φτερό το ελληνικό καλοκαίρι

12.3.2020
Οι Αθώοι, Εγώ και η άγνωστη στην άκρη του επαρχιακού δρόμου

Θέατρο Οι Αθώοι, Εγώ και η άγνωστη στην άκρη του επαρχιακού δρόμου

11.3.2020