Απόψε αυτοσχεδιάζουμε, Φωτο: Πάτροκλος Σκαφίδας
Θέατρο

15 παραστάσεις που ξεχώρισαν και επιστρέφουν το φθινόπωρο

Οι παραστάσεις που συζητήθηκαν και ξεχώρισαν περισσότερο την περασμένη καλλιτεχνική περίοδο επιστρέφουν στις αθηναϊκές σκηνές για όσους δεν τις πρόλαβαν.

Απόψε αυτοσχεδιάζουμε

Ο πολυδιάστατος σκηνοθέτης Δημήτρης Μαυρίκιος, γνώστης σε βάθος της περίπτωσης Πιραντέλλο, έφερε πέρσι τον Σικελό δραματουργό στο Εθνικό Θέατρο με μια παράσταση ύμνο στο θέατρο και στους ανθρώπους του. Η μουσική του Μάνου Χατζιδάκι και οι ερμηνείες της Ράνιας Οικονομίδη, της Λυδίας Φωτοπούλου και του Γιάννη Βογιατζή ισχυροποίησαν ακόμα περισσότερο το έργο που επιστρέφει στη σκηνή στα μέσα Σεπτεμβρίου.

Από 18 Σεπτεμβρίου στο Εθνικό Θέατρο.

 

Ξύπνα Βασίλη

Φωτο: Πάτροκλος Σκαφίδας


Πιστός στην ιδιόχειρη θεατρική του φόρμα, ο Άρης Μπινιάρης φέρνει στη σκηνή την ατμόσφαιρα των σίξτις με διάθεση ευρηματική. Εμβαθύνει, βλέπει πέραν της εξιδανικευμένης εγγραφής μιας εποχής στο συλλογικό ασυνείδητο. Με ματιά σύγχρονη αποκρυπτογραφεί το ιδιότυπο ύφος του Δημήτρη Ψαθά που μιλά για τα «σοβαρά» μπλέκοντας το γέλιο με το σφίξιμο στο στομάχι.

Από 2 Οκτωβρίου στο Εθνικό θέατρο.

 

Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα

Φωτο: Δομνίκη Μητροπούλου


Είναι 7 λεπτά μετά τα μεσάνυχτα. Ο 15χρονος Κρίστοφερ στέκεται δίπλα στον σκοτωμένο σκύλο της γειτόνισσάς του, της κ. Σίαρς, που τον έχουν καρφώσει με ένα δικράνι. Η κ. Σίαρς θα καλέσει την αστυνομία, και ο Κρίστοφερ για πρώτη φορά στη ζωή του θα οδηγηθεί στο αστυνομικό τμήμα, όπου θα του γίνει σύσταση. Παρά την απαγόρευση του πατέρα του, ο Κρίστοφερ αποφασίζει να λύσει το μυστήριο του σκοτωμένου σκύλου, γιατί πιστεύει πως ο δολοφόνος πρέπει να βρεθεί και να τιμωρηθεί. Το ξεχωριστό μυθιστόρημα του Mark Haddon σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος με τον Γιάννη Νιάρρο στον ρόλο του 15χρονου εφήβου με αυτισμό.

Από 2 Οκτωβρίου στο θέατρο Τζένη Καρέζη.

 

Η αρχή του Αρχιμήδη

Φωτο: Πάτροκλος Σκαφίδας


Με επίκαιρο θέμα και εξαιρετική ερμηνεία από τον Μιχάλη Συριόπουλο «Η αρχή του Αρχιμήδη» έκανε αίσθηση την περασμένη σεζόν. Το έργο του καταξιωμένου Ισπανού Ζουσέπ Μαρία Μιρό ξεκινά με την υποψία σεξουαλικής παρενόχλησης ενός παιδιού από έναν δάσκαλο κολύμβησης και συνεχίζει με μια σειρά εκρηκτικών συζητήσεων για να έρθουν στην επιφάνεια καχυποψίες, προκαταλήψεις και φόβοι.

Από 3 Οκτωβρίου στο Skrow.

 

Ο Θείος Βάνιας

Φωτο: Δομνίκη Μητροπούλου


Ο θείος Βάνιας σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη, που συζητήθηκε πολύ την περασμένη σεζόν, εντάσσεται στο ρεπερτόριο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και παρουσιάζεται στο Bios. Στο κλασικό έργο του Τσέχωφ τους κεντρικούς ρόλους ενσαρκώνουν ο Κώστας Κουτσολέλος, η Ανθή Ευστρατιάδου, η Σύρμω Κεκέ και ο Γιωργής Τσαμουρακάκης.

Από 2 Οκτωβρίου στο Bios.Main.

 

Το Ξύπνημα της Άνοιξης

Φωτο: Δομνίκη Μητροπούλου


Το ρέκβιεμ του Βέντεκιντ για το στραγγαλισμό της αθωότητας που καταγγέλλει τη συντηρητική κοινωνία σκηνοθετεί ο Δημήτρης Καραντζάς. Μέσα από σύντομες, αποσπασματικές εικόνες, παρακολουθούμε μια γενιά εφήβων να έρχονται αντιμέτωποι με τη διερεύνηση της σεξουαλικότητας, τη φιλία, το ρομαντισμό, τη βία, την αυτοκτονία, τον έρωτα και να ωθούνται εντέλει στον αφανισμό, μέσα από την πάλη τους να αναπνεύσουν σε μια ασφυκτική κοινωνία που προτείνει τη στέρηση της ανθρώπινης ιδιότητας.

Από 7 Οκτωβρίου στο Θέατρο Νέου Κόσμου.

 

Γίδα ή Ποια είναι η Σύλβια;

Φωτο: Αγγελική Κοκκοβέ


Έργο με έντονο χιούμορ, εκρηκτικούς χαρακτήρες, πανέξυπνους διαλόγους, σκληρότητα, αλλά ταυτόχρονα μεγάλη τρυφερότητα, η «Γίδα» του Εντουαρντ Άλμπι καταπιάνεται με όλα τα κρίσιμα ερωτήματα που βασανίζουν τον σύγχρονο άνθρωπο. Το τελευταίο έργο (2000) του βραβευμένου με τέσσερα Πούλιτζερ Αμερικάνου συγγραφέα σκηνοθετεί ο Νικορέστης Χανιωτάκης.

Από 7 Οκτωβρίου στο Θησείον.

 

Γιούγκερμαν

Φωτο: Βάσια Αναγνωστοπούλου


Ο Γιάννης Στάνκογλου και ένα cast 20 πρωταγωνιστών, με μερικές πολύ ενδιαφέρουσες αντικαταστάσεις, θα ξαναζωντανέψουν την συναρπαστική ιστορία του Φιλανδού «αλήτη αριστοκράτη». Το εμβληματικό μυθιστόρημα του Μ. Καραγάτση, ανεβαίνει ξανά από τον Οκτώβριο στο θέατρο Πορεία, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου και διασκευή του βραβευμένου ποιητή Στρατή Πασχάλη.

Από 9 Οκτωβρίου στο Πορεία.

 

Masterclass

Στο ρόλο της Μαρίας Κάλλας, σε ένα ρεσιτάλ ερμηνείας, η Μαρία Ναυπλιώτου.


Το θεατρικό έργο του Αμερικανού συγγραφέα Terrence McNally, βασισμένο στο περίφημο σεμινάριο όπου δίδαξε η Μαρία Κάλλας στη Μουσική Σχολή Τζούλιαρντ της Νέας Υόρκης στις αρχές της δεκαετίας του '70 επιστρέφει, αυτή τη φορά στην μεγάλη σκηνή του Χορν. Στο ρόλο της Μαρίας Κάλλας, σε ένα ρεσιτάλ ερμηνείας, η Μαρία Ναυπλιώτου. Σκηνοθετεί ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος.

Από 9 Οκτωβρίου στο Θέατρο Δημήτρης Χορν.

 

Το δείπνο

Το Δείπνο.


Το μπεστ σέλερ του Ολλανδού Χέρμαν Κοχ, ένα συγκλονιστικό ψυχολογικό θρίλερ, γραμμένο το 2009 ανέβασε, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, η Λιλλύ Μελεμέ την προηγούμενη θεατρική σεζόν. Η επιτυχία επαναλαμβάνεται με τους: Στέλιο Μαϊνα, Λάζαρο Γεωργακόπουλο, Αννα – Μαρία Παπαχαραλάμπους, Ευαγγελία Συριοπούλου και Γιώργο Κοτανίδη στη σκηνή. Δύο παντρεμένα ζευγάρια συναντιούνται για δείπνο σε ένα υπερπολυτελές εστιατόριο. Οι δύο άντρες είναι αδέρφια. Ο ένας, επιτυχημένος πολιτικός, φαβορί για την πρωθυπουργία της χώρας, και ο άλλος, καθηγητής Ιστορίας. Καθώς η ιεροτελεστία του δείπνου προχωρά, η ένταση κορυφώνεται επικίνδυνα, εν αναμονή του «κυρίως πιάτου», που δεν είναι άλλο, από το σκοτεινό μυστικό που συνδέει τα δύο ζευγάρια, και αφορά σε ένα αποτρόπαιο έγκλημα που έχουν διαπράξει τα παιδιά τους.

Από 9 Οκτωβρίου στο Σύγχρονο Θέατρο.

 

Μύρτος

Φωτο: Δομνίκη Μητροπούλου


Ο Παύλος Μάτεσις και η ομάδα 4frontal μας πηγαίνουν στο 1939, σε μια ελληνική κωμόπολη. Εκεί βρίσκουμε μια οικογένεια με μια κόρη φυλακισμένη λόγω αναπηρίας, μια μάνα που θεωρεί την ασχήμια αμάρτημα, έναν πατέρα επιρρεπή στη μοιχεία, μια υπηρέτρια που της σκοτώνουν το νόθο παιδί της και έναν ευνούχο, θρησκόληπτο υποτακτικό που παλεύει να καλύψει τις «βρομιές» τους, πριν γίνουν εφιάλτης.

Από 21 Οκτωβρίου στο Θέατρο Νέου Κόσμου.

 

Άνθρωποι και ποντίκια

Φωτο: Γιώργος Καπλανίδης


Το έργο του Στάινμπεκ μεταφέρθηκε στη σημερινή Αθήνα από την Σοφία Αδαμίδου και τον Βασίλη Μπισμπίκη που έστησαν μια από τις πιο δυνατές και ωμές παραστάσεις της περασμένης καλλιτεχνικής περιόδου. Μια μάντρα ανακύκλωσης, στην περιοχή του Βοτανικού δίπλα από τα hot spot των μεταναστών και προσφύγων, γίνεται ο χώρος μέσα στον οποίο οι ήρωες δουλεύουν σκληρά, συγκρούονται, παλεύουν, απογοητεύονται αλλά ταυτόχρονα ονειρεύονται και ελπίζουν.

Από 17 Οκτωβρίου στο Cartel.

 

Προσωπική συμφωνία

Φωτο: Πάτροκλος Σκαφίδας


Στη Ναζιστική Γερμανία, ο Βίλχελμ Φουρτβένγλερ θεωρείται ο σημαντικότερος Διευθυντής Ορχήστρας γι' αυτό και χαίρει της εύνοιας του Αδόλφου Χίτλερ. Μετά το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, στο κατεχόμενο Βερολίνο, ο Φουρτβένγκλερ θα κατηγορηθεί για τη σχέση του με το Ναζιστικό καθεστώς και θα υποβληθεί σε ανάκριση από τους Αμερικανούς. Ο Δημήτρης Μυλωνάς παρουσιάζει ξανά ένα έργο με ένταση και συγκινήσεις το οποίο βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα.

Από 30 Οκτωβρίου στο Από Μηχανής Θέατρο.

 

Οι μίμοι

Φωτο: Μάρω Θωμά


Απολαυστικοί και απροσδόκητοι «Οι μίμοι» της Άννας Κοκκίνου βασίζονται στο σπουδαίο σατιρικό έργο του Ηρώνδα. Οι μίμοι ήταν σύντομοι θεατρικοί διάλογοι, που ζωντάνευαν μυθολογικά επεισόδια ή στιγμιότυπα του καθημερινού βίου. Το σύμπαν τους, πιο κοντά στις περιοχές της Νέας Κωμωδίας, έρχεται πληθωρικό και υποκριτικά ακραίο, ν' αποκαλύψει τις πρώτες ακόμα πηγές της έκφρασης, με επτά (όχι και τόσο καθημερινές) σκηνές καθημερινότητας. Μαστροποί, μεσίτρες, δάσκαλοι και βιοτέχνες, ζωντανεύουν την ατμόσφαιρα μιας πολιτείας που μοιάζει με τη δική μας.

Από 1 Νοεμβρίου στη Σφενδόνη.

 

Ύψωμα 731

Φωτο: Πάτροκλος Σκαφίδας


Μια νίκη του ελληνικού στρατού ενάντια στον Μουσολίνι ενέπνευσε την παράσταση του Αρη Μπινιάρη «Ύψωμα 731». Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης δημιούργησε ξανά ένα εντελώς δικό του είδος μουσικοθεατρικής παράστασης, βασισμένης αυτή τη φορά σε απομνημονεύματα και μαρτυρίες από το 1941. Στο κέντρο της ιδιότυπης ροκ συναυλίας ο Κωνσταντίνος Σεβδαλής.

Από 4 Νοεμβρίου στο Πορεία.

Θέατρο

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μηνάς Χατζησάββας: «Να μπορώ να είμαι ευτυχισμένος μέχρι τέλους»

Θέατρο Μηνάς Χατζησάββας: «Να μπορώ να είμαι ευτυχισμένος μέχρι τέλους»

30.11.2019
 «Ωραία μου κυρία» σε σκηνοθεσία Γιάννου Περλέγκα: Απότομη προσγείωση σε ένα μεταμοντέρνο σύμπαν

Θέατρο «Ωραία μου κυρία» σε σκηνοθεσία Γιάννου Περλέγκα: Απότομη προσγείωση σε ένα μεταμοντέρνο σύμπαν

29.11.2019
Queer ήρωες στα αθηναϊκά θέατρα: Όσα σήμερα θεωρούνται δεδομένα ήταν κάποτε απαγορευμένα

Θέατρο Queer ήρωες στα αθηναϊκά θέατρα: Όσα σήμερα θεωρούνται δεδομένα ήταν κάποτε απαγορευμένα

28.11.2019
Passinho Carioca: Από τις φαβέλες του Ρίο στους «Όρνιθες» του Καραθάνου στη Στέγη

Θέατρο Passinho Carioca: Από τις φαβέλες του Ρίο στους «Όρνιθες» του Καραθάνου στη Στέγη

27.11.2019
Κριτική για το «Πριν την αποχώρηση» του Μπέρνχαρντ: Μπορούμε να γελάσουμε με τον ναζισμό;

Θέατρο Κριτική για το «Πριν την αποχώρηση» του Μπέρνχαρντ: Μπορούμε να γελάσουμε με τον ναζισμό;

23.11.2019
«Ωραία μου κυρία»: Η ιστορία του θρυλικού μιούζικαλ που ανεβαίνει στη Λυρική από τον Γιάννο Περλέγκα

Θέατρο «Ωραία μου κυρία»: Η ιστορία του θρυλικού μιούζικαλ που ανεβαίνει στη Λυρική από τον Γιάννο Περλέγκα

22.11.2019
Tom in Greece: Η ομοφοβική και μίζερη ελληνική επαρχία στη σκηνή της Στέγης

Θέατρο Tom in Greece: Η ομοφοβική και μίζερη ελληνική επαρχία στη σκηνή της Στέγης

21.11.2019
Ευριπίδη Λασκαρίδη, γιατί ονόμασες τη νέα σου παράσταση «Elenit»;

Θέατρο Ευριπίδη Λασκαρίδη, γιατί ονόμασες τη νέα σου παράσταση «Elenit»;

19.11.2019
«Το καινούργιο σπίτι» σε σκηνοθεσία Γ. Σκουρλέτη: Ένα απίθανο μπαρόκ νεκροταφείο στη σκηνή του Rex

Θέατρο «Το καινούργιο σπίτι» σε σκηνοθεσία Γ. Σκουρλέτη: Ένα απίθανο μπαρόκ νεκροταφείο στη σκηνή του Rex

18.11.2019
Τι συνέβαινε στην Ελλάδα, στις τέχνες και τα γράμματα, τον ταραγμένο Νοέμβρη του 1973;

Θέατρο Τι συνέβαινε στην Ελλάδα, στις τέχνες και τα γράμματα, τον ταραγμένο Νοέμβρη του 1973;

17.11.2019