Οι σκληρές αναπαραστάσεις δαιμόνων, φαντασμάτων, σκοτεινών θεοτήτων στο κορμί ενός πελάτη εξισορροπούνται από τον Horiyoshi με λουλούδια και φαινομενικά αταίριαστα χρώματα, με απεικονίσεις της φύσης σε όλο τους το μεγαλείο, για να υπάρχει, όπως εξηγεί, ισορροπία.

Στη Γιοκοχάμα τα tattoos είναι ακόμη ταμπού

Ένας Ιάπωνας tattoo artist που κάποτε έχασε το δάχτυλό του από τιμωρία της Yakuza εξηγεί γιατί η τέχνη του πρέπει να αποσυνδεθεί από τη φιλοσοφία της μαφίας.

 Στον σύγχρονο ιαπωνικό πολιτισμό δεν υπάρχει χώρος για τατουάζ. Στη χώρα με την προσήλωση στην τελετουργία και στον σκοπό πίσω από καθετί η δερματοστιξία εδώ και αιώνες είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την εγκληματική δραστηριότητα της Yakuza, με σκοτεινές πρακτικές και συναλλαγές, με νόμους του οργανωμένου εγκλήματος.

 

Παρά τη μακραίωνη παράδοση της χώρας στο τατουάζ, που απαντάται ήδη από το 10000 π.Χ., παρά τις πολλές κατηγορίες και τεχνικές –Irezumi, Horimono, Ηorishi, Bokukei, Tebori, Hanebori, Tsuki-bor–, εδώ και χρόνια τα τατουάζ είναι συνυφασμένα με τη Yakuza και τους νόμους της.

 

Σε παραλίες, πισίνες, spa υπάρχουν πάντα αυστηρές προειδοποιήσεις για όσους έχουν τατουάζ και πολύ συχνά μπορεί να ζητηθεί από κάποιον επισκέπτη να καλύψει το σημείο του σώματός του που φέρει ένα σχέδιο, πόσο μάλλον ένα «μανίκι» ή μια μεγάλη καλλιτεχνική σύνθεση. Η προκατάληψη εξακολουθεί να είναι ισχυρή: ακόμη και στη θέα ενός τουρίστα με τατουάζ η πρώτη ανακλαστική σκέψη είναι πως πρόκειται για μέλος της γιαπωνέζικης μαφίας.

 

Είναι σαν να φοράς ένα παλτό που το εσωτερικό του το διατρέχει ένα περίτεχνο σχέδιο και όταν το βγάζεις το σχέδιο αποκαλύπτεται σε όλη του την ομορφιά.

 

Η τέχνη του τατουάζ μακριά από τους κοινούς γκάνγκστερ

Ακόμη και υπό αυτές τις συνθήκες, στη Γιοκοχάμα ζει και εργάζεται κάποιος με μακρά εμπειρία στην τέχνη του τατουάζ, κάποιος που πιστεύει ότι εδώ και καιρό γίνονται βήματα για την απενοχοποίηση και την αποσύνδεσή του από τη Yakuza.
Ο λόγος για τον Horiyoshi τον 3ο, που εδώ και πέντε δεκαετίες τελειοποιεί την τεχνική του στο Irezumi –αυτή είναι η ονομασία για τα μεγάλα τατουάζ που καλύπτουν όλο το σώμα– σε ένα μικρό εργαστήριο στη Γιοκοχάμα. Ο Horiyoshi γνωρίζει τη μακραίωνη ιστορία του τατουάζ στη χώρα του, τη σύνδεσή της με πολεμιστές και φατρίες, το πέρασμά της από την πρώιμη φεουδαλική κοινωνία των πολεμιστών αγροτών και κατανοεί εις βάθος γιατί αυτή η τέχνη είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ιαπωνικής κουλτούρας.

 

«Οφείλουμε σεβασμό στο Irezumi ως μέρος της πολιτισμικής παράδοσης, της ιστορίας και των ηθών μας. Οφείλουμε να διασφαλίσουμε τη συνέχισή του», εξηγεί ο Horiyoshi ως γνώστης μιας τέχνης που εξαφανίζεται λόγω της σύνδεσής της με αιματηρές πρακτικές και συνήθειες κοινών γκάνγκστερ.

 

Σε παραλίες, πισίνες, spa υπάρχουν πάντα αυστηρές προειδοποιήσεις για όσους έχουν τατουάζ και πολύ συχνά μπορεί να ζητηθεί από κάποιον επισκέπτη να καλύψει το σημείο του σώματός του...


Από τα μικρά τατουάζ στο πρόσωπο των γηγενών Ainu μέχρι τα περίπλοκα λεπτομερή τατουάζ του 19ου αιώνα που ξύπνησαν στους Δυτικούς την περιέργεια για την υπέροχη αυτή τέχνη, ο Horiyoshi γνωρίζει και συγκεντρώνει τα πάντα στο μικρό μουσείο που διατηρεί κοντά στο εργαστήριό του.


«Υπάρχει μια άλλη περίεργη ομορφιά όταν έχεις να επιδείξεις κάτι τέτοιο, αλλά δεν το κάνεις. Είναι σαν να φοράς ένα παλτό που το εσωτερικό του το διατρέχει ένα περίτεχνο σχέδιο και όταν το βγάζεις το σχέδιο αποκαλύπτεται σε όλη του την ομορφιά», εξηγεί ο Horiyoshi.

 

Οι σκληρές αναπαραστάσεις δαιμόνων, φαντασμάτων, σκοτεινών θεοτήτων στο κορμί ενός πελάτη εξισορροπούνται από τον Horiyoshi με λουλούδια και φαινομενικά αταίριαστα χρώματα, με απεικονίσεις της φύσης σε όλο τους το μεγαλείο, για να υπάρχει, όπως εξηγεί, ισορροπία: το καλό μαζί με το κακό, το άσχημο δίπλα στην απόλυτη ομορφιά, το χάος δίπλα στην ηρεμία.

 

Η τέχνη του Horiyoshi δέχθηκε το μεγαλύτερο πλήγμα κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του '50, όταν οι αρχές συνέδεσαν ανοιχτά το τατουάζ με την εγκληματική δραστηριότητα της Yakuza. Ο ίδιος δεν ντρέπεται να ομολογήσει ότι οι πλουσιότεροι και συχνότεροι πελάτες του ήταν μέλη της ιαπωνικής μαφίας. Παρ' όλα αυτά, διστάζει να αποκαλύψει ότι κάποτε έχασε ένα δάχτυλο, πιθανότατα όταν υπέστη ο ίδιος τους τιμωρητικούς νόμους της Yakuza. Προτιμά να λέει ότι του επιτέθηκε ρακούν και να κλείνει γρήγορα την ιστορία.


Όμως, όπως εξηγεί, αυτή η πελατειακή αναλογία εδώ και αρκετό καιρό έχει αλλάξει. Χρόνο με τον χρόνο τα μέλη της μαφίας αραίωσαν τις εμφανίσεις τους στο εργαστήριό του και αντικαταστάθηκαν από νομοταγείς πολίτες, νέους με σύγχρονες αντιλήψεις που αγαπούν την τέχνη και πλέον δεν διστάζουν να διακινδυνεύσουν τον αποκλεισμό τους από ένα spa. Έτσι κι αλλιώς, αξίζει τον κόπο.

Με στοιχεία από το Al Jazeera

 

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστος Χρήστου: Ο νέος διεθνής πρόεδρος των Γιατρών Χωρίς Σύνορα αντιμέτωπος με τις προκλήσεις της εποχής μας

Κόσμος Χρήστος Χρήστου: Ο νέος διεθνής πρόεδρος των Γιατρών Χωρίς Σύνορα αντιμέτωπος με τις προκλήσεις της εποχής μας

22.9.2019
Έντουαρντ Σνόουντεν: «Οι νέες κάμερες Τεχνητής Νοημοσύνης δεν είναι απλά συσκευές παρακολούθησης, αλλά πλήρως εξοπλισμένα αστυνομικά όργανα»

Κόσμος Έντουαρντ Σνόουντεν: «Οι νέες κάμερες Τεχνητής Νοημοσύνης δεν είναι απλά συσκευές παρακολούθησης, αλλά πλήρως εξοπλισμένα αστυνομικά όργανα»

16.9.2019
Οι αγνοούμενοι πρόσφυγες μέσα από τα μάτια αυτών που ελπίζουν στην επιστροφή τους

Κόσμος Οι αγνοούμενοι πρόσφυγες μέσα από τα μάτια αυτών που ελπίζουν στην επιστροφή τους

9.9.2019
Οι βαρόνοι των ναρκωτικών στο Αφγανιστάν επεκτείνονται στην παρασκευή μεθαμφεταμίνης

Κόσμος Οι βαρόνοι των ναρκωτικών στο Αφγανιστάν επεκτείνονται στην παρασκευή μεθαμφεταμίνης

9.9.2019
Ο Νετανιάχου χαρακτηρίζει «αντισημιτική» τη νέα σειρά του HBO και καλεί σε μποϊκοτάζ

Κόσμος Ο Νετανιάχου χαρακτηρίζει «αντισημιτική» τη νέα σειρά του HBO και καλεί σε μποϊκοτάζ

7.9.2019
Μουγκάμπε: η ιστορία του μακροβιότερου δικτάτορα της υφηλίου

Κόσμος Μουγκάμπε: η ιστορία του μακροβιότερου δικτάτορα της υφηλίου

6.9.2019
Στην Κίνα δεν ασχολούνται μόνο με το Μουντομπάσκετ

Κόσμος Στην Κίνα δεν ασχολούνται μόνο με το Μουντομπάσκετ

5.9.2019
Τζιμ Λόντος, The Greek Adonis

Κόσμος Τζιμ Λόντος, The Greek Adonis

2.9.2019
Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή και ο απροσδόκητος θάνατος της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

Κόσμος Νταϊάνα: Η μυθιστορηματική ζωή και ο απροσδόκητος θάνατος της διασημότερης γυναίκας του πλανήτη

31.8.2019
Οι δύο μοναδικές επισκέψεις της πριγκίπισσας Νταϊάνα στην Ελλάδα

Κόσμος Οι δύο μοναδικές επισκέψεις της πριγκίπισσας Νταϊάνα στην Ελλάδα

31.8.2019
2 Σχόλια
ΠαύλοςΠ 16.9.2016 | 14:46
Δεν μπορώ να καταλάβω την λογική των Ιαπώνων.
"ακόμη και στη θέα ενός τουρίστα με τατουάζ η πρώτη ανακλαστική σκέψη είναι πως πρόκειται για μέλος της γιαπωνέζικης μαφίας"
Άρα με αυτή τη λογική, στα μάτια ενός τουρίστα, όλοι οι Ιάπωνες μπορεί να είναι μέλη της γιαπωνέζικης μαφίας. Τουλάχιστον μέχρι να βγάλουν τα ρούχα τους και να αποδειχθεί ότι δεν έχουν κανένα τατουάζ.
avatar
aivreston 2.10.2016 | 01:29
δεν είναι χαζοί... Εννοείται γνωρίζουν πολύ καλά οτι οι Δυτικοί (κυρίσως οι τουρίστες) δεν είναι μέλη της Γιακούζα αφού μέλος της μπορεί να γίνει σαφέστατα μόνο Ιάπωνας.

Απλά η διατύπωση του Αλ Τζαζίρα προφανώς ήταν "τραβηγμένη" για να δηλώσει την γενική αποστροφή της κοινωνίας στη θέα ενός τατουάζ.
Το μέγεθος της (αποστροφής) εξαρτάται από το ποιός το έχει (ξανθός τουρίστας=αμερικανός), σε ποιό σημείο του σώματος, τι είδος τατουάζ έχει, και που βρίσκεται εκείνη τη στιγμή.