Αναφορά σχολίου
Νομίζω πως οι Έλληνες έβλεπαν με πολύ καλό μάτι τους Σλαβομακεδόνες μέχρι περίπου την εποχή του μεσοπολέμου όταν διάφοροι κύκλοι στην Γιουγκοσλαβία άρχισαν να εμφανίζουν χάρτες που περιελάμβαναν και τμήματα της Ελλάδας μέχρι την Θεσσαλονίκη.

Μπορεί κανείς να το διαπιστώσει πχ στην «Ζωή εν Τάφω» του μετέπειτα σκληρού αντικομμουνιστή Μυριβήλη (ο οποίος αντιπαθούσε βέβαια τον κομμουνισμό ανέκαθεν), γραμμένη γύρω στο 1921-1923, όπου οι Σλαβομακεδόνες παρέχουν προσωρινά άσυλο στον τραυματισμένο και καταπονημένο πρωταγωνιστή. Παρουσιάζονται αν θυμάμαι καλά ως ευγενικοί και πράοι άνθρωποθ (ίσως και ως «ευγενείς άγριοι», με την έννοια του Ρουσώ) που ζουν σε ένα είδος «επίγειου παραδείσου» που έχει καταφέρνει να παραμείνει ανέγγιχτος από την φρίκη του πολέμου. (Το όλο επεισόδιο μου θύμισε μια αντίστοιχη σκηνή στο Papillon όπου ο καταδιωκόμενος πρωταγωνιστής βρίσκει προσωρινά άσυλο σε μια φυλή Ινδιάνων—αναμφίβολα αποτελεί αρκετά κοινό λογοτεχνικό μοτίβο)

Μια άλλη παρατήρηση είναι ότι ελάχιστοι Έλληνες, ακόμα και σήμερα, πιστεύω πως θίγονται όταν κάποιος αναφέρεται σε «μακεδονίτικα» στην μουσική. Νομίζω πως η ύπαρξη κοινών στοιχείων στις μουσικές παραδόσεις των δυο λαών (Ελλήνων Μακεδόνων και Σλαβομακεδόνων) είναι γενικά αποδεκτή, καθώς και το ότι τα μακεδονίτικα διαφέρουν από άλλες μουσικές της Νοτίου Βαλκανικής.

Το πρόβλημα λοιπόν ξεκίνησε αρχικά στον μεσοπόλεμο όταν προέκυψαν αλυτρωτικές διαθέσεις με στόχο την Ελλάδα, που υποδαυλίζονταν από την Γιουγκοσλαβική ηγεσία για πολλούς λόγους (με στόχο και την Βουλγαρία—η Γιουγκοσλαβία «έσπρωξε» το θέμα της »Μακεδονικής» ταυτότητας, αν δεν κάνω λάθος, αρχικά με σκοπό να πλήξει κυρίως τους Εξαρχικούς, οι οποίοι διεκδικούσαν αυτήν την μειονότητα ως δικούς τους). Μετά ακολούθησε ο Εμφύλιος με την στρατολόγηση τους από τον ΕΛΑΣ και με την εμπλοκή Γιουγκοσλαβίας και Βουλγαρίας.

Από ένα σημείο και ύστερα (αν δεν κάνω λάθος γύρω στην δεκαετία του ´70) δημιουργήθηκε και προβλήθηκε η όλη μυθολογία περί προέλευσης από τους αρχαίους Μακεδόνες.

Όλα αυτά έπρεπε να ληφθούν υπόψιν όταν κάποιος υπογράφει περί Μακεδονικής ιθαγένειας και γλώσσας, και περί μη προέλευσης των Σλαβομακεδόνων από την αρχαία Ελλάδα (που άραγε να περιλαμβάνει όμως και τους αρχαίους Μακεδόνες;).

(Βέβαια υπάρχει και η άποψη ότι ο Τσίπρας τα έλαβε όλα αυτά υπόψιν του, αλλά από την σκοπιά των Σκοπιανών).

Επίσης, έπρεπε να ληφθεί υπόψιν ότι η Σλαβομακεδονική διασπορά είναι πολύ πιό φανατική εν γένει από τους αυτόχθονες. Μπορεί πχ και η δική τους Ομογένεια στο μέλλον να αποκτήσει δικαίωμα ψήφου εξ αποστάσεως.

Για όλους αυτούς τους λόγους πιστεύω πως διακινδυνεύουμε πολλά με την συμφωνία των Πρεσπών. Για ένα θέμα που είχε βαλτώσει και για το οποίο είχε βρεθεί ένα modus vivendi που δεν μας ενοχλούσε ιδιαίτερα (παρά μόνον όταν συζητούσαμε με ξένους και νιώθαμε αμηχανία σχετικά με το πως να αποκαλέσουμε τους γείτονες—εγώ τους έλεγα Slav-Macedonians).

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

CITY GUIDE ΔΗΜΟΦΙΛΗ