Φωτο: Γεράσιμος Δομένικος
I Was There

Είδα την όπερα «Λεπορέλλα» του Γιώργου Κουρουπού στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ

Εντυπώσεις από τη νέα όπερα που μοιάζει να συγκεντρώνει όλη την εμπειρία και το λαμπερό ταλέντο του εβδομηντάχρονου συνθέτη.

Βασισμένη σε ένα ιδιοφυές για την εποχή του διήγημα του Στέφαν Τσβάιχ, γραμμένο το 1929 και με σαφείς τις επιρροές των ψυχαναλυτικών προσεγγίσεων στη γυναικεία σεξουαλικότητα από τον Σίγκμουντ Φρόιντ, η όπερα του Γιώργου Κουρουπού Λεπορέλλα μοιάζει να συγκεντρώνει όλη την εμπειρία και το λαμπερό ταλέντο του εβδομηντάχρονου συνθέτη.

 

Στην ευημερούσα Βιέννη των αρχών του 20ού αιώνα, μια άσχημη γεροντοκόρη είναι καμαριέρα στην υπηρεσία ενός βαρόνου, ο οποίος συχνά απατάει τη σύζυγό του με νεαρές αρτίστες της βιεννέζικης café society, και όταν αυτός της δίνει λίγη περισσότερη σημασία, εκείνη, πεινασμένη ερωτικά και αποζητώντας την προσοχή που έχει στερηθεί τόσα χρόνια, σιωπηρά τον ερωτεύεται. Γίνεται η σκιά του, ένας θηλυκός Λεπορέλλο, σαν τον πιστό υπηρέτη στην όπερα Ντον Τζιοβάνι, όπως παρατηρεί μια ερωμένη του βαρόνου και τραγουδίστρια της όπερας – έτσι της «κολλάει» το παρατσούκλι «Λεπορέλλα».

 

Η όπερα του Γιώργου Κουρουπού Λεπορέλλα μοιάζει να συγκεντρώνει όλη την εμπειρία και το λαμπερό ταλέντο του εβδομηντάχρονου συνθέτη.

 

Γίνεται, λοιπόν, πειθήνια ακόλουθος του εργοδότη της και φτάνει στο σημείο να τον «απαλλάξει» από τη γυναίκα του. Η παράσταση της Εναλλακτικής Σκηνής της Λυρικής, σε σκηνοθεσία του Πάρι Μέξη, χωρίς να είναι απαραίτητα μια «εναλλακτική» παράσταση, τη βραδιά της πρεμιέρας μάς αποκάλυψε μια ελληνική όπερα μεγάλης ευαισθησίας, αντάξια της παράδοσης της ευρωπαϊκής παραγωγής. Το γεγονός, δε, ότι δεν παρουσιάζεται στην Κεντρική Σκηνή μάλλον λειτουργεί υπέρ της, καθώς το δράμα εξελισσόταν σε απόσταση αναπνοής από το κοινό κι έτσι γινόμασταν απόλυτοι κοινωνοί των εντάσεων και των ψυχολογικών μεταπτώσεων των χαρακτήρων.

 

Το λιμπρέτο της Ιουλίτας Ηλιοπούλου, όπως λέει η ίδια στο πρόγραμμα, δεν υιοθέτησε τα λόγια του αφηγήματος αλλά την αφηγηματική γραμμή, πετυχαίνοντας μια συνοπτική και με ιδανική οικονομία δραματουργία. Η σταδιακή ανάπτυξη της πλοκής έφτασε αβίαστα σε κορύφωση και ένα φινάλε θεαματικό. Προφανώς, σε αυτό συνέδραμαν η ευφάνταστη σκηνοθεσία, η υπέροχη η σκηνή της ερωτικής φαντασίωσης της Λεπορέλλας, όπου ολόκληρο το σκηνικό αιωρείται, όπως και οι εξαιρετικές ερμηνείες του βαρόνου/Τάσου Αποστόλου και της Λεπορέλλας/Ειρήνης Καραγιάννη. Η τελευταία ήταν συγκλονιστική στη σκηνή όπου, διωγμένη από το σπίτι, μόνη και απαξιωμένη, δίνει τη λύση με το τραγικό της τέλος.

 

Λεπορέλλα

Γιώργος Κουρουπός

Βασισμένη στην ομώνυμη νουβέλα του Στέφαν Τσβάιχ

Πρώτη παρουσίαση / Παραγγελία της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ

Στα ελληνικά με αγγλικούς υπέρτιτλους

Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

11, 12, 17, 18, 25, 26 Ιανουαρίου 2020

Ώρα έναρξης: 20.30 (Κυριακή: 19.00)

I Was There

ΣΗΜΕΡΑ 6.4.2020

CULTURE ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ