Νεφέλες

ΚΩΜΩΔΙΑ
Συγγραφέας: Αριστοφάνης
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Καραντζάς
Πρωταγωνιστούν: Γιώργος Γάλλος, Νίκος Καραθάνος, Αινείας Τσαμάτης, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Θεοδώρα Τζήμου, Χρήστος Λούλης κ.α.
Άλλοι Συντελεστές: Σκηνικά: Κλειώ Μπομπότη, Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη, Κίνηση: Τάσος Καραχάλιος
από 02/08 έως 10/09
ΠΕΡΙΟΔΕΥΕΙ
Εισιτήριο: από 13 ευρώ

Η αριστοτεχνική κωμωδία του Αριστοφάνη παρουσιάστηκε στα Μεγάλα Διονύσια το 423 π.Χ. και διακωμωδεί τη διδασκαλία του Σωκράτη και τις ιδέες των σοφιστών της εποχής. Ο ηλικιωμένος, απαίδευτος Αθηναίος Στρεψιάδης, καταχρεωμένος από τις σπατάλες και τις ασωτίες του καλοαναθρεμμένου γιου του, Φειδιππίδη, προσπαθεί να τον πείσει να φοιτήσει στο φροντιστήριο του Σωκράτη, όπου θα μάθει τη διαφορά μεταξύ δίκαιου και άδικου λόγου και θα μπορεί να υπερασπίζεται καλύτερα τον εαυτό του στο δικαστήριο απέναντι στους δανειστές του.

 

Όταν ο Φειδιππίδης αρνείται, ο Στρεψιάδης αποφασίζει να σπουδάσει ο ίδιος, παρά την ηλικία του. Στο φροντιστήριο, έρχεται σε επαφή με τον κόσμο των ιδεών και πολύ γρήγορα εντυπωσιάζεται και ζητά να γνωρίσει τον δάσκαλο. Ο Σωκράτης παρουσιάζεται αυτοπροσώπως και ξεκινά η τελετή μύησης του γηραιού σπουδαστή.

 

Ωστόσο, ο Στρεψιάδης αποδεικνύεται ανεπίδεκτος μαθήσεως. Εντέλει, ο Φειδιππίδης υποκύπτει στις απειλές του πατέρα του και έρχεται με το ζόρι στο διδασκαλείο για να σπουδάσει. Πατέρας και γιος παρακολουθούν τη σύγκρουση μεταξύ Δίκαιου και Άδικου Λόγου, με τον καθένα να υποστηρίζει ότι μπορεί να προσφέρει την καλύτερη εκπαίδευση στον Φειδιππίδη.

 

Ο Άδικος Λόγος αναδεικνύεται νικητής. Ο Στρεψιάδης επιστρέφει αργότερα για να παραλάβει τον γιο του, ο οποίος έχει πλέον μεταμορφωθεί σε έναν υποδειγματικό διανοούμενο. Ο Στρεψιάδης διοργανώνει μια γιορτή στο σπίτι του για να πανηγυρίσει τη μεταμόρφωση του γιου του, ενώ διώχνει δύο δανειστές που παρουσιάζονται στη γιορτή ζητώντας από τον Φειδιππίδη να παρουσιαστεί στο δικαστήριο. Όταν ο Φειδιππίδης απειλεί να ξυλοφορτώσει τον πατέρα του στο πλαίσιο μιας αντιδικίας, καταφεύγοντας μάλιστα στα επιχειρήματα που έχει διδαχθεί, ο Στρεψιάδης, όλος θυμό, αποφασίζει να καταστρέψει το φροντιστήριο.

 

Πρόγραμμα Περιοδείας

Ιούλιος
ΤΡ. 09/07 ΒΟΛΟΣ ΘΕΡΙΝΟ. ΔΗΜ. ΘΕΑΤΡΟ ΒΟΛΟΥ ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ
ΤΕΤ. 10/07 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (Δ) ΘΕΑΤΡΟ ΔΑΣΟΥΣ
ΠΕΜ. 11/07 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (Δ) ΘΕΑΤΡΟ ΔΑΣΟΥΣ
ΠΑΡ.12/07 ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΦΙΛΙΠΠΩΝ
ΣΑΒ. 13/07 ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΦΙΛΙΠΠΩΝ
ΚΥΡ. 14/07 ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΔΙΟΝ
ΤΡ. 16/07 ΧΑΝΙΑ ΘΕΑΤΡΟ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΤΑΦΡΟΥ
ΤΕΤ. 17/07 ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ Ν. ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ
ΠΕΜ. 18/07 ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ Ν. ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ
ΠΑΡ. 19/07 ΡΕΘΥΜΝΟ ΘΕΑΤΡΟ ΕΡΩΦΙΛΗ ΦΟΡΤΕΤΖΑ
ΔΕΥ. 22/07 ΠΑΤΡΑ ΡΩΜΑΙΚΟ ΩΔΕΙΟ
ΤΡ. 23/07 ΠΑΤΡΑ ΡΩΜΑΙΚΟ ΩΔΕΙΟ
ΤΕΤ. 24/07 ΑΝΟΙΧΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΦΛΟΚΑ

 

Αύγουστος
ΠΑΡ. 02/08 ΕΠΙΔΑΥΡΟΣ
ΣΑΒ. 03/08 ΕΠΙΔΑΥΡΟΣ
ΤΕΤ. 28/08 ΠΕΙΡΑΙΑΣ ΒΕΑΚΕΙΟ ΘΕΑΤΡΟ

 

Σεπτέμβριος
ΤΕΤ. 04/09 ΒΡΙΛΗΣΣΙΑ ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΙΚΗ ΒΟΥΓΙΟΥΚΛΑΚΗ
ΠΕΜ. 05/09 ΠΑΠΑΓΟΥ ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ
ΠΑΡ. 06/09 ΗΡΩΔΕΙΟ
ΣΑΒ. 07/09 ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΤΡΑΣ
ΚΥΡ. 08/09 ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ ΔΗΜ. ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΣΟΥΣ Δ. ΚΙΝΤΗΣ
ΤΡ. 10/09 ΒΥΡΩΝΑΣ ΘΕΑΤΡΟ ΒΡΑΧΩΝ

2 Σχόλια
 (1 Ψήφοι)
Λινα Ζαμπετακη 7.9.2019 | 16:43
Επιβλητικό το Ηρώδειο και κατάμεστο . Πάντα δημιουργεί καλές προθέσεις και προκαλεί δέος αυτός ο χώρος. Μπαίνοντας αντικρύζεις στη σκηνή μια ευμεγέθη γεωμετρική κατασκευή αταίριαστη και ξένη με το περιβάλλον. Παραμένεις ατάραχος και αισιόδοξος .Σκέφτεσαι το δίκαιο του άδικου λόγου για κάθε νεωτερισμό που μπορεί να οδηγήσει στην πρόοδο και στο καλύτερο. Ο χορός ξεκινάει με το μέτρημα και πραγματικά είναι αξιόλογη σύλληψη. Παρεμβαίνει ο ενδυματολόγος .Πρώτη φορά συνειδητοποίησα σε ποιο βαθμό το ντύσιμο και ειδικά του χορού μπορεί να καταστρέψει μια παράσταση. Με εξαίρεση τα ρούχα στην αντιπαράθεση δίκαιου άδικου λόγου όπου υπήρχε νόημα τα υπόλοιπα που ευφημίζονται ως "ποπ" κατά την ταπεινή μου γνώμη ήταν εντυπωσιακά μεν αλλά τουλάχιστον ακαλαίσθητα .Το σχόλιο -καπέλο -Επίδαυρος καθώς και το σχόλιο για την Επίδαυρο που πιστεύω ότι ήταν εύρημα του σκηνοθέτη (αν ήταν εύρημα του Αριστοφάνη χίλια συγγνώμη ) ήταν ανούσιο . Λυπάμαι αλλά κανένα εύρημα και καμιά παρέμβαση στο κείμενο δεν με συγκίνησε. Δέχομαι ότι οι Νεφέλες είναι ένα δύσκολο έργο που προβλημάτισε και τον ίδιο τον Αριστοφάνη. Βασική δυσκολία είναι ότι ακροβατεί ανάμεσα στο τραγικό και το κωμικό .Γι αυτό παζαρεύει το μεγαλοφυές. Και αυτό αξίζει να το σέβεται κάθε δημιουργός και να μην κάνει την πρώτη του απόπειρα σε αυτό. Τελευταία κουβέντα. Παρακολούθησα την παράσταση με την κόρη μου. Κάποια στιγμή είχε ζητήσει να διαβάσει το "Θα φτύσω στους τάφους σας" . Της είχα πει "θα αηδιάσεις και δεν θα θέλεις να συνεχίσεις το διάβασμα ". Μετά την παράσταση μου είπε "Αισθάνθηκα ακριβώς το ίδιο. Δεν ήθελα να συνεχίσω να "είμαι" στην παράσταση ".Πάραυτα το κοινό καταχειροκρότησε, οι συντελεστές βγήκαν στη σκηνή και "ο χορός καλά κρατεί".
Αγνοώ αν είναι αριστοφανικός ή η πραγμάτωση της πρόβλεψης του Αριστοφάνη ...
Λινα Ζαμπετακη 7.9.2019 | 16:43

CITY GUIDE ΔΗΜΟΦΙΛΗ

CULTURE ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ