Διαφωτισμός. Από τον Νίκο Δήμου

Ονειρεύομαι μια χώρα ελεύθερη – χωρίς δογματισμούς και καταναγκασμούς.
ΑΠΟ ΤΟΝ ΝΙΚΟ ΔΗΜΟΥ
18.9.2013

 

  • Ονειρεύομαι μια χώρα ελεύθερη – χωρίς δογματισμούς και καταναγκασμούς. (Όχι –δεν αναφέρομαι στην Τρόικα– για τους εσωτερικούς μας καταναγκασμούς μιλώ).

 

  • Μία χώρα όπου τα σχολεία και η Βουλή δεν θα αρχίζουν υποχρεωτικά με αγιασμό. Μία χώρα όπου οι υπουργοί δεν θα ορκίζονται υποχρεωτικά στο Ευαγγέλιο. Όπου τα θρησκευτικά δεν θα είναι το ΜΟΝΟ μάθημα που διδάσκεται όλα τα σχολικά χρόνια.

 

  • Μία χώρα όπου το Σύνταγμα θα αρχίζει με τη φράση: «Στο όνομα του Λαού» και όχι όπως τώρα: «Στο όνομα της Αγίας, Ομοούσιας και Αδιαιρέτου Τριάδος».

 

  • Ζήλεψα τους Γάλλους. Η κυβέρνησή τους κυκλοφόρησε μία «Χάρτα Κοσμικότητας» που τοιχοκολλήθηκε σε όλα τα σχολεία και αποτελεί οδηγό για τη σκέψη και τη συμπεριφορά μαθητών και καθηγητών.

 

  • Εμείς ούτε τη λέξη δεν ξέρουμε. Έτσι και πεις «κοσμικότητα» θα νομίζουν πως μιλάς για κοσμικούς, για τα celebrities της «Espresso».

 

  • Κοσμικό είναι το μη θρησκευτικό (laïc – λαϊκό το λένε οι Γάλλοι). Κοσμικότητα είναι η ελευθερία από κάθε θρησκευτική και δογματική προσκόλληση. Γράφει η Χάρτα: «Ο κοσμικός χαρακτήρας του κράτους εγγυάται για όλους την ελευθερία της συνείδησης. [...] Επιτρέπει την ελεύθερη έκφραση των πεποιθήσεών του με προϋπόθεση τον σεβασμό των πεποιθήσεων του άλλου».

 

  • Οι καθηγητές όχι μόνο δεν επιτρέπεται να επηρεάζουν και να προσηλυτίζουν, αλλά αντίθετα πρέπει να τηρούν αυστηρή ουδετερότητα και έχουν την υποχρέωση «να μεταφέρουν στους μαθητές την έννοια και την αξία της κοσμικότητας και να διαφωτίζουν τους γονείς για τη Χάρτα».

 

  • Φυσικά, μάθημα θρησκευτικής κατήχησης, σαν το δικό μας, δεν υπάρχει στη Γαλλία. Ούτε διαβεβαιώνει ο πρωθυπουργός τον μητροπολίτη –από το επίσημο βήμα της ΔΕΘ– ότι θα τηρήσουμε κατά γράμμα τη θρησκευτική μας παράδοση.

 

  • Και να πεις ότι οι Γάλλοι δεν έχουν θρησκευτικό δόγμα; Το πιο αυστηρό και πιο πλούσιο σε τελετές, διαδικασίες, εορτές και αγίους. Μπροστά στον Καθολικισμό η Ορθοδοξία μοιάζει ασκητική.

 

  • Όμως κανένας επίσκοπος ή καρδινάλιος δεν διαμαρτυρήθηκε για τη «Χάρτα της Κοσμικότητας». Σκέπτεστε τι θα γινόταν εδώ; Κάτι ψέλλισε η συνήθης ύποπτη Μαρία Ρεπούση για τα θρησκευτικά στο Λύκειο και πέσανε να τη φάνε. (Έχει μείνει μόνη να υπερασπίζεται τις αξίες του Διαφωτισμού στην Ελλάδα.)

 

  • Ονειρεύομαι μία χώρα στην οποία θα ήταν πραγματικότητα η φράση του 4ου άρθρου της Χάρτας: «Η κοσμικότητα συμφιλιώνει την ελευθερία του καθενός με την ισότητα και την αδελφοσύνη όλων, με έγνοια για το γενικό συμφέρον».

 

66 Σχόλια
1234
Άρτεμις Λόγγου 18.9.2013 | 14:57
Το δικαίωμα στο όνειρο και στην πραγματοποίησή του. Θέλω και γω.
avatar
Agapoulas 18.9.2013 | 16:24
Ειναι η πρώτη φορά στη ζωή μου που συμφωνώ μαζί σας κύριε Δήμου γιατι κάνατε αυτο πού ξερετε πολύ καλά και γιατι δεν αναλωθήκατε σε μεροκαματιάρικα αρθράκια. Μπραβο σας.. Δυστυχώς όμως, ΔΕΝ γίνονται αυτά τα πράγματα...
avatar
atman 18.9.2013 | 16:27
πραγματικά το κρίσιμο πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα (18/9/2013) η ελληνική κοινωνία ειναι το προοιμιο του συνταγματος και η διδασκαλία των θρησκευτικών.
bullseye.
Άρης Δημοκίδης 18.9.2013 | 16:49
Κι όμως, αν στην Ελλάδα κυριαρχούσε ο Διαφωτισμός πολλά πράγματα θα γινόταν αλλιώς.

Δεν θα βλέπαμε άμεσα χειροπιαστά αποτελέσματα, κι ούτε θα είχαμε ξαφνικά λεφτά!

Η λογική του "Καλά, αυτό είναι το σημαντικότερο πρόβλημά μας τώρα;" μπορεί μερικές φορές να μπλοκάρει την πρόοδο και σωστά πράγματα.

anon1935 18.9.2013 | 17:29
Σωστά! η κρίση μπορεί να αποδοθεί σε έλλειψη διαφωτισμού και ορθολογισμού. Αυτή μας εμπόδισε να οργανώσουμε σωστά την κοινωνία και την οικονομία μας. Και για να προσθέσω στο άρθρο: γιατί οι παπάδες εξαιρούνται από την κινητικότητα και την διαθεσιμότητα; Γιατί τα χιλιάδες ακίνητα της εκκλησίας εξαιρούνται από το χαράτσι;
avatar
atman 18.9.2013 | 17:33
Αν τα πραγματα θα ήταν αλλοιως σίγουρα θα ήταν διαφορετικά.
Όμως, ο διαφωτισμός, ιδιως ο εργαλειακος δεν είναι πανάκεια. Ακομα και όταν κυριάρχησε δεν εγιναν όλα καλά, πχ η Τρομοκρατία στην Γαλλική επανάσταση, http://en.wikipedia.org/wiki/Reign_of_Terror, ενώ για τους ολοκληρωτισμούς του 20αι καποιοι υποστηρίζουν οτι ειναι νόθα (ή γνήσια παιδιά) του εργαλείακου διαφωτισμού.
Επίσης σε κάθε περίπτωση (timing) is of essence, άλλο η αμεση αναγκαιοτητα ανατροπής του καθολικοκρατούμενου ancien regime το 18αι τότε άλλες οι ανάγκες του σήμερα.
Σε κάθε περίπτωση δεν ξερω αν μιλάμε για διαφωτισμό ή για αντικληρικαλισμό που υποδύεται τον διαφωτισμό.
Σε αυτό το ερώτημα δεν ξέρω αν περισσότερο διαφωτιστής και ανθρωπιστής είναι ο Ταλεμπ ή ό Dawkins.
avatar
atman 18.9.2013 | 17:54
Σε κάθε περίπτωση ο κόσμος εχει προχωρήσει, ας διαβάσουμε όχι τα επιτευγματα του διαφωτισμου του 19αι και 18αι, αλλά ας προσπαθήσουμε να ενημερωθούμε για την μεταμοντέρνα εποχη στην οποια ζούμε.
Τοτε θα δούμε ότι μεγαλύτερος κίνδυνος σήμερα δεν είναι μια αστεία αρχή στο σύνταγμα, αλλά η διαφήμιση (γκουχ γκουχ), η κυριαρχία του 'θεαματος', ο καταναλωτισμός, η συστηματική προσπάθεια αποδόμησης κάθε συλλογικότητας και κάθε τι που μας συνδέει και μας κάνει μέλης κοινοτήτων.
Και η ανθρώπινη σκέψη αντίστοιχα έχει προχωρήσει πολύ μετα τον Βολταίρο ή τον Καντ ή τον Μαρξ, είμαστε πλεον στην μεταμοντέρνα κατάσταση.
avatar
atman 18.9.2013 | 21:08
τοσο αρνητικά σχόλια γιατι γραφω να ... διαβάσουμε!!! που να ελεγα να σκεφτει κανενας και αυτόβουλα...
avatar
Ανώνυμος/η 18.9.2013 | 18:02
Δυστυχώς ο διαφωτισμός είναι ένα κεφάλαιο που η Ελλάδα έχασε για ιστορικούς λόγους.
Και τρέχουμε τώρα μέσα στην κρίση να τον προλάβουμε κι αυτόν.
kostaps 18.9.2013 | 19:52
Ελληνες ιερεις που εξορκιζουν τον... "Φερμπι", ενα Αμερικανικο παιχνιδακι που οι Αμερικανοι εχουν βαλει μεσα 15 μικροτσιπ(!) και οταν το παρουν τα παιδια σας θα μπει μεσα τους ο Σατανας!!!
https://www.youtube.com/watch?v=0f53yTzp9Vg

Τους παραπανω, τους πληρωνει η κυβερνηση, και ο κοσμος τους εμπιστευται την ψυχη τους!

Γιατροι Κολωνακιου που βγαζουν λιγοτερα απο 10.000 ευρω το χρονο(!) δηλαδη λιγοτερα και απο ενα απλο συνταξιουχο!!!

Αυτους, ο κοσμος τους εμπιστευται την υγεια τους και την ζωη τους!!!

Πολιτικοι που σπρωχνουν πολιτες να λυντσαρουν συμπολιτες τους!

Αυτους.. ο κοσμος τους εμπιστευεται για να οδηγησουν την χωρα... μπροστα!!!

Και για ολα αυτα -και αλλα πολλα- φταινε, για αλλη μια φορα, η Μερκελ, οι Αμερικανοι, οι πολυεθνικες εταιρειες, και οι Εβραιοι που θελουν να καταστρεψουν την Ορθοδοξια!!!
Αληθεια... οι λεξεις "λογικη" και "πραγματικοτητα" υπαρχουν ακομα στο Ελληνικο λεξιλογιο; ...ή μηπως τις "φαγανε" κι αυτες η Μερκελ και οι Εβραιοι;;;
Δυστυχως, την ποιοτητα της ζωης μας την λυντσαραμε εμεις οι ιδιοι με τα ιδια μας τα χερια!
avatar
LAMPROS 19.9.2013 | 17:32
Συμφωνώ απόλυτα με οσα γράφεις, αλλα διαφωνώ κάθετα με την τελευταία παράγραφο, που ουσιαστικά, επιδοκιμάζει την συνευθύνη που μας πλασάρουν τα φερέφωνα (Πάγκαλος κλπ) της πραγματικής εξουσίας, που είναι οι μεγαλομέτοχοι των τραπεζών. Ενα σύστημα, βασισμένο σε επιστημονικό μάνατζμεντ, μας πλάσαρε φθηνό πλαστικό (άυλο ουσιαστικά) χρήμα, με απίστευτα επιθετικό τρόπο, κι ενώ έβγαλε δισεκατομύρια τζογάροντας αέρα, τώρα μας λέει οτι ζούσαμε πάνω απο τις δυνατότητές μας, και είμαστε τεμπέληδες. Ο διαφθορέας δηλαδή, μένει στο απυρόβλητο, (όπως η Γερμανία με την ΖΗΜΕΝΣ πχ)δηλαδή ο έμπορος ναρκωτικών δεν ευθύνεται, αλλα μόνο ο μικρός έφηβος ναρκομανής. Φυσικά έτσι λειτουργεί το σύστημα, στην φυλακή βρίσκονται τα πρεζόνια, οχι οι έμποροι, αλλα δεν σημαίνει οτι πρέπει να το αποδεχόμαστε. Σίγουρα έχουμε ευθύνη, αλλα οχι αυτή που μας φορτώνουν, άλλωστε την εκπαίδευση, αυτοί την ελέγχουν, οχι οι γονείς, ούτε οι μαθητές.
kostaps 19.9.2013 | 23:19
"μας πλάσαρε φθηνό πλαστικό"

Δεν θα επρεπε καποια στιγμη να αποφασισουμε αν ειμαστε παιδια ή ενηλικες;
Δεν μας αναγκασε κανεις, κανεις δεν μας εστριψε το χερι, να παρουμε πλαστικες καρτες, ουτε να αρχισουμε να σπαταλαμε χιλιαρικα, που γνωριζαμε πολυ καλα οτι δεν θα εχουμε την δυνατοτητα να ξεπληρωσουμε. Οσοι εχουν καρτες αλλα τις χρησιμοποιουν μονο σε ωρα αναγκης ειναι ηλιθιοι; Επισης τα ατομα που ναι μεν εχουν καρτες αλλα τις χρησιμοποιουν και τις ξεπληρωνουν οπως θα επρεπε, πηρανε ειδικα μαθηματα για να μαθουν να κανουν το σωστο;
Υπαρχουν ατομα που σκεφτονται, και ατομα που το ριχνουν στο "κι αυριο μερα ειναι" και το "εχει ο Θεος", και αυτο ακριβως ειναι που πρεπει να σταματησουμε τα "εχει ο Θεος". Θα πρεπει να μαθουμε να σκεφτομαστε λογικα και να σκεφτομαστε οχι μονο το παρον αλλα και το μελλον.
Το "εγω θα παω διακοπες κι ας μην εχω χρηματα, ας ειναι καλα η πιστωτικη καρτα" και μετα τραβαμε τα μαλια μας επειδη δεν εχουμε να πληρωσουμε, ειναι κατι για το οποιο δεν φταινε οι τραπεζες που μας εδωσαν τις καρτες, αλλα εμεις που τις κακομεταχειριστηκαμε. Το "φταινε οι τραπεζες που μου εδωσαν τις καρτες" συγνωμη αλλα ακουγεται σχεδον σαν να λεει ο Τζακ ο Αντεροβγαλτης... "δεν φταιω εγω που μαχαιρωσα καποιον, φταιει η μανα μου που με εμαθε να χρησιμοποιω τα μαχαιρια!"
avatar
atman 19.9.2013 | 23:33
@kostasp αν εσύ όντως ""δεν φταιω εγω που μαχαιρωσα καποιον, φταιει η μανα μου που με εμαθε να χρησιμοποιω τα μαχαιρια!" τα ΜΜΕ που 24/7 σου προέβαλαν 24/7 'μαχαίρωσε μαχαίρωσε' φτάινε ή όχι;
υποπέφτείς στο λάθος ότι αφήνεις απέξω τον παράγοντα της ΜΑΖΙΚΗΣ σε όγκο και δύναμε ισχύος των ΜΜΕ.
kostaps 20.9.2013 | 00:49
@ atman
Σαφως και τα ΜΜΕ εχουν αρκετη δυναμη αλλα... εαν ειμαι τοσο ηλιθιος ωστε να ζω την ζωη μου αναλογα με αυτα που λενε τα ΜΜΕ τοτε καλα να παθω!
Καποτε θα πρεπει να μεγαλωσουμε επιτελους, και οταν λεω μεγαλωσουμε, εννοω σε μυαλο, σε σκεψη, οχι στην κοιλια απ τις πολλες μπυρες και τα πολλα σουβλακια!
Την μια φταινε οι τραπεζες, την αλλη φταινε τα ΜΜΕ, την αλλη φταιει αυτο, και την αλλη εκεινο, αλλα εμεις ποτε!
Ολοι οι Αγιοι και οι αναμαρτητοι του κοσμου μαζευτηκαν στην Ελλαδα και οσοι ειναι απ εξω ειναι οι σαταναδες που ερχονται να την καταστρεψουν! Το τραργουδακι ειναι παλιο, χιλιοπαιγμενο, ευχαριστω δεν θα παρω!
avatar
LAMPROS 20.9.2013 | 11:49
Σίγουρα κάποια στιγμή πρέπει να αποφασίσει κάποιος να ενηλικιωθεί, αλλα πότε γίνεται αυτό, σε ποιά ηλικία; Η πολιτεία ορίζει το 18ο έτος, υποτίθεται οτι σε αυτή την ηλικία είσαι ώριμος πολίτης, είσαι; Γι αυτό ανέφερα την εκπαίδευση, που είναι ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ, που σημαίνει οτι η πολιτεία έχει την κύρια ευθύνη (μια και σε παίρνει απο τα 6 χρόνια) για την ωριμότητά σου ως πολίτη. Το περιβάλλον που μεγαλώνουμε, είναι τεχνητό, και κυρίως οικονομικό, παρ΄ολα αυτά, δεν διδασκόμαστε οικονομική διαχείρηση στο σχολείο, τυχαίο; "Δεν μας ανάγκασε κανείς, κανείς δεν μας έστριψε το χέρι...." με τα ΜΜΕ να μας βομβαρδίζουν με συνεχείς διαφημίσεις για εύκολα δάνεια (όλων των ειδών) με επιθετικά τηλεφωνήματα ολη την ημέρα για δωρεάν κάρτες, κλπ, σίγουρα δεν μας έστριψαν το χέρι, αλλα το μυαλό μας το έκαναν γιαούρτι. Όλα αυτά έγιναν με την ανοχή, (αν οχι προτροπή) της πολιτείας, η οποία ωφείλει να προστατεύει τους πολίτες, ψηφίζοντας και εφαρμόζοντας ανάλογους νόμους. Με ποιά λογική οι τράπεζες δάνειζαν τα ίδια κεφάλαια 50 και 100 φορές, και μάλιστα χωρίς εξασφάλιση; Γιατί το επέτρεψε η πολιτεία αυτό, ενω γνώριζε οτι είναι ουσιαστικά παράνομο; Και εν τέλει, όσοι αφελείς (όπως λές) χρεώθηκαν, καλούνται να πληρώσουν, οι τράπεζες που κερδοσκόπησαν εν αγνοία και σε βάρος των αδαών πολιτών, γιατι δεν πληρώνουν; Με ποιά λογική δίνονται 50 δις για να σωθούν οιτράπεζες που τζογάρισαν και έβγαλαν δισεκατομύρια οι μεγαλομέτοχοί τους, χρεώνοντας όλους τους πολίτες (ναι, κι αυτούς που δεν πήραν δάνειο, και φέρθηκαν συνετά και έξυπνα) με αβάσταχτους φόρους; Να πληρώσουν τα λάθη τους, όσοι χρεώθηκαν ασυνείδητα, οι τραπεζίτες γιατί δεν πληρώνουν, αλλα αντιθέτως κερδίζουν, και μας βρίζουν κι απο πάνω; Κάνε μια απλή πρόσθεση των δανείων που πήραν οι πολίτες, βάλε και τους δημοσίους υπαλλήλους, και θα δείς οτι δεν βγαίνει με τίποτα ο αριθμός 360 δις, ούτε καν 100, τα υπόλοιπα που πήγαν, ποιοί τα πήραν; Γιατί δεν δημοσιεύουν μια λίστα του χρέους, τόσα πήραμε, τόσα χαλάσαμε, γι αυτόν και για κείνον τον λόγο, μιας και λένε οτι μαζί τα φάγαμε, να ξέρουμε ακριβώς πόσα έφαγε ο καθένας, και να πληρώσει το ανάλογο τίμημα;
Όσο κι αν σου φαίνεται παράξενο, ο Τζάκ ο αντεροβγάλτης, δεν γεννήθηκε δολοφόνος, έγινε, αναρωτήθηκες γιατί; Αν θέλεις να πιστεύεις στην συνευθύνη δικαίωμά σου, αλλα θα έπρεπε να πιστεύεις και στην ισονομία, δηλαδή να ζυγιστούμε με τον Πάγκαλο, και ανάλογα τα παραπάνω κιλά που πήρε ο καθένας, να πληρώσει, οχι τα δικά μου δικά μου, και τα δικά σου δικά μου, και να βρίζω κι απο πάνω;

Υ.Γ- Μήπως γνωρίζεις, ποιοί ελέγχουν τα ΜΜΕ, τις τράπεζες, και τις κυβερνήσεις; Οι απλοί άνθρωποι έτσι; συμφωνούμε.!!!
Μηχανολόγος 24.9.2013 | 01:17
Αγαπητε Λαμπρε ωραια ολα αυτα αλλα αν τα ποσοτικοποιησουμε μονον το 50% των πολιτων ειναι αθωο. Δηλαδη ο γιατρος και ο δικηγορος που φοροδιαφευγουν, ο μηχανικος που χτυπαει απο πισω τους διαγωνισμους και ο χ, ψ, ζ, δημοσιος υπαλληλος που λαδωνεται δεν εχει ευθυνες? Ο αστυνομικος, ο στρατιωτικος ακομα και ο καθηγητης με τα μαυρα ιδιαιτερα? Αυτοι σιγουρα αβουλοι δεν ειναι. Και γιγουρα ειναι και αυτοι πολιτες σαν ολους τους αλλους.
avatar
LAMPROS 27.9.2013 | 13:29
Μηχανολόγε, σε ενα διεφθαρμένο σύστημα αθώοι δεν υπάρχουν, αθώα είναι μόνο τα μικρά παιδιά. Όλοι έχουμε ευθύνη, όμως, άλλη ευθύνη έχει αυτός που κλέβει ενα κουλούρι, κι άλλη αυτός που σκοτώνει για να κλέψει δεν συμφωνείς; Εδώ έχουμε το οξύμωρο, ο δολοφόνος να εξισώνει τα εγκλήματα, (μαζί τα φάγαμε) να ζητάει να πληρώσουν οι μικροκλέφτες, και να τους βρίζει κι απο πάνω. Το χειρότερο απ΄όλα, είναι η αποδοχή της συνευθύνης απο το μεγαλύτερο μέρος του λαού, (όπως και απο τον αγαπητό kostaps)χωρίς την απαίτηση να πληρώσει ο καθένας οτι έφαγε.
Για να τελειώνουμε με το παραμύθι της συνευθύνης, η κρίση είναι παγκόσμια, δημιουργήθηκε στις ΗΠΑ, που ουσιαστικά έχουν χρεωκοπήσει, και διαχέουν το χρέος στους σε ολο τον κόσμο. Δεν νοείται χρεωκοπημένη χώρα (Ελλάδα) να κόβει μισθούς και συντάξεις, με ανεργία πάνω απο 30% να αγοράζει υποβρύχια που γέρνουν απο την Γερμανία, φρεγάτες απο την Γαλλία, και αεροπλάνα απο τις ΗΠΑ, (συν ολα τα άλλα πολεμικά υλικά). Η τρόϊκα ενω ζητάει να κοπούν οι δημόσιες δαπάνες, δεν ζήτησε να σταματήσουν οι εντελώς αχρείαστοι εξοπλισμοί. Ποιός μπορεί να μας επιτεθεί; είμαστε τα σύνορα της Ε.Ε ή όχι; Ποιά άλλη χώρα της Ε.Ε έχει τις δικές μας, στρατιωτικές δαπάνες; ΚΑΜΙΑ, αναρωτήθηκες ποτέ το γιατί; Ενα f16 μαζι με τον εξοπλισμό του, στοιχίζει 100,000,000 ευρώ, ενα υποβρύχιο πάνω απο 250,000,000, μια φρεγάτα τυπου FREMM (οι Γαλλικές) 1,000,000,000, ενα τάνκς, 70,000,000. Κάνε μια σούμα πόσα έχουμε απο το κάθε όπλο, βάλε και τα πυρομαχικά, βάλε την συντήρησή τους, βάλε την λειτουργία τους, βάλε την εκαπίδευση του προσωπικού, βάλε το κόστος του προσωπικού, και θα δείς ενα πολύ όμορφο νούμερο. Γιατί η τρόϊκα που κλείνει σχολεία και νοσοκομεία, κάνει γαργάρα τις στρατιωτικές δαπάνες; μήπως γιατι τα παίρνουν οι δανειστές μας, δίνοντας δουλειά στους εργάτες των βιομηχανιών τους; ΛΕΩ ΤΩΡΑ ΕΓΩ ΜΕ ΤΟ ΚΟΥΤΟ ΜΟΥ ΤΟ ΜΥΑΛΟ. Αν εξακολουθείς να πιστεύεις στην συνευθύνη, με γειά σου με χαρά σου, αλλα εγώ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ δεν θαπάρω.!!!
Takis 18.9.2013 | 20:01
Από πρόσφατο άρθρο μου στα Χανιώτικα Νέα (βλ. http://alevantis.blogspot.gr/2013/09/blog-post.html)

Ας θυμηθούμε ότι τη λέξη «ανεξιθρησκία» επινόησε τον 18ο αιώνα ένας διακεκριμένος έλληνας κληρικός, παιδαγωγός και στοχαστής του νεοελληνικού διαφωτισμού, ο Ευγένιος Βούλγαρης για να αποδώσει τη γαλλική λέξη «tolérance (religieuse)» δηλ. θρησκευτική ανοχή. Είναι χαρακτηριστικό ότι η επιγραφή έξω από το μουσουλμανικό κέντρο του Λέμιγκτον Σπα λέει «Αγάπη για όλους. Μίσος για κανέναν», ενώ στην επιγραφή του ναού των Σίχ αναφέρεται «Αναγνωρίζουμε ότι το ανθρώπινο γένος είναι ΕΝΑ». Αιώνια διδάγματα όλων των θρησκειών για όλους τους ανθρώπους, που μετατρέπονται σε επικίνδυνους φανατικούς μόνο από την καταπίεση, την ανέχεια και την προπαγάνδα των επιτήδειων …
avatar
LAMPROS 18.9.2013 | 21:03
Δυστυχώς θα μείνει όνειρο θερινής νυκτός.
avatar
jimi hendrix 18.9.2013 | 21:40
Σε ό,τι αφορά τη διδασκαλία ή μη των αρχαίων και των θρησκευτικών ,δεν έχει τόση σημασία το ΑΝ διδάδκονται αλλά το ΠΩΣ. Κανένα θρησκευτικό βιβλίο δεν αναφέρει τα αιματοκυλίσματα και τις καταστροφές που έχουν προκαλέσει οι θρησκείες ανά τους αιώνες. Αλλά επίσης δεν αναφέρεται πουθενά
το έργο και η προσφορά αξιόλογων ιεραρχών λ.χ. πάπας Ιωάννης Παύλος β΄ , Αναστάσιος κτλ...Όσο για τα αρχαία εντύπωση προκαλεί που ακόμα και απόφοιτοι της φιλοσοφικής δε γνωρίζουν ποια ήταν η J. de Romilly.
VASILY ZAITSEV 19.9.2013 | 02:08
"Κανένα θρησκευτικό βιβλίο δεν αναφέρει τα αιματοκυλίσματα και τις καταστροφές που έχουν προκαλέσει οι θρησκείες ανά τους αιώνες"

Δεν υπήρξε πόλεμος που να έγινε με αιτία τη θρησκεία. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΙ ήταν οι λόγοι παντού και πάντα.
alpha2zeta 19.9.2013 | 15:11
"Δεν υπήρξε πόλεμος που να έγινε με αιτία τη θρησκεία. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΙ ήταν οι λόγοι παντού και πάντα." Πηγή: www.lifo.gr
Αιτία μπορεί να μην είναι η θρησκεία, αλλά πολύ χρήσιμο μέσο κινητοποίησης των στρατευμένων για να θεωρούν τον θάνατο εχθρών ως θεάρεστο έργο και χαραμίζουν τις ζωές τους με την υπόσχεση της μετέπειτα ζωής. Η θρησκεία στον πόλεμο κάνει τις ζωές αναλώσιμες.
VASILY ZAITSEV 18.9.2013 | 22:20
Δεν ξέρω γιατί, αλλά, διαβάζοντας το άρθρο, ήρθε στο νου μου το IMAGINE του J. LENON.
VASILY ZAITSEV 18.9.2013 | 22:31
O ΔΑΙΜΩΝ ΤΟΥ ΠΛΗΚΤΡΟΛΟΓΙΟΥ : J. LENNON KAI OXI J. LENON
1234
Πρέπει να είστε μέλος για να αναρτήσετε σχόλια