Kαημένη Λιλιπούπολη! Του Νίκου Δήμου

Ξαφνικά, κάποιοι αποφάσισαν να «αξιοποιήσουν» τη Λιλιπούπολη. Έβαλαν μπροστά την Άλκηστη Πρωτοψάλτη (της οποίας η «τσαούσικη» φωνή δεν ταιριάζει καθόλου στη γλύκα και την τρυφερότητα των τραγουδιών) και παρά τις αντιρρήσεις των σημαντικότερων δημιουργών, έφτιαξαν ένα «υπερθέαμα».
ΑΠΟ ΤΟΝ ΝΙΚΟ ΔΗΜΟΥ
23.10.2013

 

  • Μπορεί να ξεκίνησε σαν παιδική εκπομπή, αλλά βαθμιαία η Λιλιπούπολη έγινε κάτι άλλο: το πιο αξιόλογο συλλογικό καλλιτεχνικό έργο που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα τα τελευταία πενήντα χρόνια.

 

  • Πρώτη φορά σε αυτήν τη χώρα του Εγώ, τόσο σημαντικοί δημιουργοί συνεργάστηκαν αρμονικά, σαν ένας άνθρωπος, και έχτισαν ένα έργο που ξεχειλίζει από ταλέντο, ποίηση, ευρηματικότητα και φαντασία. Ένα έργο «κτήμα ες αεί» που θα ακούγεται για πάντα.

 

  • Τέσσερις συνθέτες: Λένα Πλάτωνος, Νίκος Κυπουργός, Δημήτρης Μαραγκόπουλος, Νίκος Χριστοδούλου, μελοποιούσαν τα υπέροχα τραγούδια της Μαριανίνας Κριεζή (όλοι οι στίχοι δικοί της) που τα τραγουδούσαν οι Σπύρος Σακκάς, Σαβίνα Γιαννάτου, Αντώνης Κοντογεωργίου, Νένα Βενετσάνου, Μαριέλλη Σφακιανάκη και άλλοι, με διευθυντή ορχήστρας τον Βύρωνα Φιδετζή. Τα κείμενα ήταν συνεργασία πολλών, αλλά ξεχώριζαν το χιούμορ της Άννας Παναγιωτοπούλου και η μαγεία της Μαριανίνας. Ηθοποιοί: Βασίλης Μπουγιουκλάκης (αθάνατος Χαρχούδας!), Άννα Παναγιωτοπούλου, Σταμάτης Φασουλής, Λευτέρης Βογιατζής, Σαπφώ Νοταρά, Λυδία Κονιόρδου, Αλέκα Παΐζη, Μίρκα Παπακωνσταντίνου, Ράνια Οικονομίδου, Πέπη Οικονομοπούλου, Μίνα Αδαμάκη, Θόδωρος Μπογιατζής, Νίκος Τσιλούνης, Σταύρος Μερμήγκης, Λάμπρος Τσάγκας και Μίμης Χρυσομάλλης.

 

  • Τόσο ταλέντο. Τόσο ταλέντο χώρεσε σε μία εκπομπή!

 

  • Η Λιλιπούπολη είναι ο Παρθενώνας μας. Ξέρω, δεν συγκρίνεται. Αλλά στα μέτρα των δυνατοτήτων μας είναι το αριστούργημα της εποχής μας.

 

  • Ήμουν μάλλον ο πρώτος που την πήρε στα σοβαρά, ο πρώτος που έγραψε γι' αυτήν το 1979: «Οι στίχοι των λυρικο-ονειρικών τραγουδιών της Λιλιπούπολης αποτελούν μέγιστο γεγονός για τη νεότερη ποίησή μας. Ελληνικότατη –σε δεύτερη χατζιδακική γενιά– και η γοητευτική μουσική τους, που προεκτείνει την παράδοση του νέου ελληνικού Lied. [...] Και πέρα από την ποιητική φαντασία, ένα διαβολεμένο σατιρικό πνεύμα παρωδεί και διασύρει τα πάντα».

 

  • Ίσως τώρα να είμαι ο πρώτος που θα την αποχαιρετίσει. Ξαφνικά, κάποιοι αποφάσισαν να «αξιοποιήσουν» τη Λιλιπούπολη. Έβαλαν μπροστά την Άλκηστη Πρωτοψάλτη (της οποίας η «τσαούσικη» φωνή δεν ταιριάζει καθόλου στη γλύκα και την τρυφερότητα των τραγουδιών) και παρά τις αντιρρήσεις των σημαντικότερων δημιουργών, έφτιαξαν ένα «υπερθέαμα». Το είδα τον Σεπτέμβριο στο Ηρώδειο και έφριξα. Πρόσθεσαν και νέα τραγούδια! Μπορείτε και εσείς να αναζητήσετε τον «Χορό των Μπιζελιών» στο YouTube και να διαπιστώσετε πώς ένα κέντημα έγινε ντάπα-ντούπα.

 

  • Βέβαια, πληρώνουν στην ΑΕΠΙ τα δικαιώματα στιχουργών και συνθετών – και είναι τυπικά εντάξει. Αλλά υπάρχει και το ηθικό δικαίωμα του δημιουργού που απαγορεύει να διαστρεβλώνουν και να διασύρουν το έργο του. Και γι' αυτά τα δικαιώματα μαθαίνω ότι οι δημιουργοί προσφεύγουν τώρα στα δικαστήρια...

 

14 Σχόλια
avatar
para logo 23.10.2013 | 11:47
ο Δ. Μαραγκόπουλος πάντως (εις εκ των συνθετών) είναι αυτός που έχει οργανώσει την επανεκτέλεση και αν δεν κάνω λάθος και ο Α. Κοντογεωργίου συμμετείχε. Συμφωνώ ότι ήταν εντελώς φρίκη στο Ηρώδειο. Ειδικά αυτή η σχολική χορωδία που δε σταμάτησε στιγμή να τραγουδάει (ίσως η μεγαλομανία της υπεύθυνης;)
avatar
Α. Κοντογεωργίου 12.11.2013 | 11:24
Είδα στο You tube κάτι από την συναυλία στο Ηρώδειο και σκέφτηκα πως το μόνο που κατόρθωσαν οι οργανωτές ήταν να μετατρέψουν τον χώρο της ορχήστρας του θεάτρου σε πίτσα ποικιλία. Όχι αγαπητέ φίλε, ούτε συρόμενος υπό την απειλή καλάζνικοφ θεν θα συμμετείχα σ' αυτήν την ξεφτίλα.
ο Γκανταλφ ο γουαιτ 23.10.2013 | 12:34
καλυτερα παντως να ακουν τα παιδια λιλιπουπολη ,εστω και ατυχως εκτελεσμένη παρα να ακουν το μαικ το φασολακι και τα ζουζουνια
Ο Νοών... νοείτω 25.11.2013 | 02:17
Ω ναι!!!
Astronaut 23.10.2013 | 12:42
Μα πώς τα καταφέρνει η Πρωτοψάλτη και είναι λες να τραγουδάει το ίδιο κομμάτι εδώ και δεκαετίες;
ein Steppenwolf 23.10.2013 | 13:48
> Μπορείτε και εσείς να αναζητήσετε τον «Χορό των Μπιζελιών» στο YouTube και να διαπιστώσετε πώς ένα κέντημα έγινε ντάπα-ντούπα.

  http://youtu.be/SuyBEkwZURQ
  http://youtu.be/GrZa0J10kM8

Ατμόσφαιρα κατασκήνωσης…
avatar
Μανόλης 23.10.2013 | 14:40
Το σκεφτόμουν να πάω με τον γιο μου, μιας και η Λιλιπούπολη είναι το αγαπημένο του cd και το ακούμε διαρκώς, αλλά ο συνδυασμός Πρωτοψάλτη και Λιλιπούπολη δεν μου καθόταν καθόλου καλά. Τελικά δεν πήγαμε λόγω άλλων υποχρεώσεων. Και αναφέρω το "λόγω άλλων υποχρεώσεων", γιατί ενώ εμένα μπορεί να μην μου άρεσε, πιστεύω πως ο γιος μου θα περνούσε πολύ καλά. Όπως και το να βρισκόταν σε μια μικρή παράσταση, όπου ερασιτέχνες τραγουδιστές θα διασκεύαζαν (εξίσου μέτρια ίσως) τα τραγούδια της Λιλιπούπολης. Στο κάτω-κάτω για τα πιδιά δεν γίνεται όλη αυτή η ιστορία;

Πάντως δεν καταλαβαίνω καθόλου αυτό το "ηθικό δικαίωμα του δημιουργού που απαγορεύει να διαστρεβλώνουν και να διασύρουν το έργο του". Και δεν συμφωνώ κιόλας. Πολύ αόριστο ακούγεται. Αν είναι κάθε φορά που σε κάποιον μουσικό δεν αρέσει μια διασκευή σε κομμάτι του να πηγαίνει στα δικαστήρια, τότε παγκοσμίως οι μισοί μουσικοί θα έπρεπε να είναι συνεχώς στα δικαστήρια εναντίον των άλλων μισών. Τι θα έπρεπε να κάνουν ο Ντύλαν και οι Στόουνς δηλαδή; Θα είχε "ηθικό δικαίωμα" ο Μπαχ να πηγαίνει στα δικαστηρια τις ορχήστρες, οι οποίες κατά τη γνώμη του δεν κάνουν καλές εκτελέσεις των συνθέσεών του; Μήπως θα μπορούσε να σύρει στα δικαστήρια και τον Γκλεν Γκουλντ;
anon1935 23.10.2013 | 16:14
Όπως γράφει και ο Δήμου η Λιλιπούπολη μπορεί να ξεκίνησε σαν παιδικό πρόγραμμα αλλά πήρε άλλες διαστάσεις. Είναι ένα σημαντικό έργο τέχνης. Κι επειδή είναι ομαδικό, για να διασκευαστεί ή να αλλάξει χρειάζεται η συναίνεση όλων των δημιουργών. Από αυτούς συμμετέχει μόνον ο Μαραγκόπουλος. Όσο για το ηθικό δικαίωμα του δημιουργού ζητήστε τη γνώμη ενός ειδικού σε θέματα πνευματικής ιδιοκτησιας.
Ο Νοών... νοείτω 25.11.2013 | 02:16
Όσο αφορά το δεύτερο σκέλος του σχολίου σας, αυτό που έχω καταλάβει πολύ καλά είναι η μεγάλη δυσκολία του ευρύ κοινού να καταλάβει τι σημαίνει πνευματική κατοχύρωση - πνευματική ιδιοκτησία. Φανταστείτε έναν οποιονδήποτε πίνακα ζωγραφικής, πως θα κατέληγε εάν ο καθένας, κατά τα άλλα σεβαστός καλλιτέχνης και γνώστης του αντικειμένου, αποφάσιζε να προσθέσει ή να αφαιρέσει επάνω στο εκάστοτε έργο βάζοντας τις δικές του πινελιές διασκευάζοντας το...
VASILY ZAITSEV 23.10.2013 | 16:44
Δυστυχώς, έχετε απόλυτο δίκιο!
anon1935 24.10.2013 | 13:48
Γιατί η στήλη του Νίκου Δήμου ανεβαίνει σε δύο μέρη. 7 σχόλια εδώ, 5 εκεί - έτσι δεν γίνεται διάλογος!
ein Steppenwolf 24.10.2013 | 17:21
@anon1935 24.10.2013 | 13:48

Η απάντηση που είχα λάβει στην ίδια απορία ήταν:

> «Η αναδημοσίευση εδώ γίνεται ώστε να προβάλλονται τα άρθρα ακόμη περισσότερο στην πρώτη σελίδα».

http://www.lifo.gr/team/apopseis/42529?comment=794818#794818

Πράγματι, έτσι δε γίνεται διάλογος. Την ίδια μεταχείριση έχουν οι στήλες του Γιάνη Βαρουφάκη και του Στέλιου Κούλογλου.
kostaps 28.10.2013 | 21:03
Παραδοσεις στο "ζόμπι" πανεπιστημιο ή εκπομπη της Λιλιπουπολης;
Μερικοι ειμασταν ονειροπολοι και προτιμουσαμε Λιλιπουπολη!
Μπορουσαμε ανετα να φανταστουμε καποιον που να...
"Έχει στην προβοσκίδα
ένα χρυσό καβούρι
και κόκκινα κοράλια
πλεγμένα στην ουρά"
...αλλα αυτη τη Δημοκρατια της στρουγκας, που εδω και χρονια εχει τρελλανει τον κοσμο, δεν την φανταστηκαμε ποτε μας!
Ο Νοών... νοείτω 25.11.2013 | 02:33
Συγνώμη κιόλας γι' αυτό που θα γράψω αλλά έχω την εντύπωση πως οι περισσότεροι που πήγαν τα παιδιά τους στη Λιλιπούπολη αλά Πρωτοψάλτη, είναι οι ίδιοι που πήγαν να δουν την τραγωδία "ΒΑΚΧΕΣ" του Ευριπίδη με τον Σάκη Ρουβά... Πράγματι, καημένη Λιλιπούπολη...!

Σ.Σ.: Η αιχμή είναι προς το συγκεκριμένο κοινό και όχι προς την κυρία Πρωτοψάλτη την οποία εκτιμώ πολύ.

Σ.Σ.2: Κάποια καλλιτεχνικά θεάματα όσο καλές προθέσεις και να υπάρχουν, δυστυχώς για τους μεταγενέστερους, δεν επαναλαμβάνονται. Η απόλυτη έκφραση τους περιορίζεται (ευτυχώς) στο πρωτότυπο.
Πρέπει να είστε μέλος για να αναρτήσετε σχόλια