Σταδίου v/s Πανεπιστημίου

(ο νέος αθηναϊκός εμφύλιος)
ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΗΜΗΤΡΗ ΡΗΓΟΠΟΥΛΟ
5.3.2014

 

Η Σταδίου τη δεκαετία του ’50.

 

Πάντα στην Ελλάδα θα έχουμε ένα plan B’ /

 

είτε πρόκειται για το εθνικό νόμισμα, είτε για ένα σχέδιο αστικής ανάπλασης όπως το Re-think Athens με σημείο αναφοράς την οδό Πανεπιστημίου

 

/ το Σάββατο που μας πέρασε πραγματοποιήθηκε στον Ιανό ημερίδα για το θέμα, με προσκεκλημένους αρχιτέκτονες, πολεοδόμους, συγκοινωνιολόγους κ.λπ. /

 

αν δεν έχετε ακούσει κάτι για το θέμα, να πούμε συνοπτικά ότι υπάρχει μια ομάδα αρχιτεκτόνων που προτείνουν την οδό Σταδίου αντί για την Πανεπιστημίου σε ένα ανάλογο πρόγραμμα ανασυγκρότησης του κέντρου της Αθήνας /

 

τα επιχειρήματά τους δεν είναι στον αέρα: συνοπτικά, υποστηρίζουν ότι η «νέα» Πανεπιστημίου θα βρεθεί ανάμεσα σε δύο επιβαρυμένους οδικούς άξονες, τη Σταδίου (άνοδος) και την Ακαδημίας (κάθοδος), με αποτέλεσμα οι όποιες θετικές συνέπειες του σχεδίου να περιοριστούν σε μια «αναβαθμισμένη» νησίδα που θα στέκει απομονωμένη στη μέση του αθηναϊκού χάους /

 

αντίθετα, λένε, η πεζοδρόμηση της Σταδίου έχει τρία βασικά πλεονεκτήματα /

 

βρίσκεται σε άμεση επαφή με το εμπορικό τρίγωνο και την Πλάκα, επομένως «κουμπώνει» καλύτερα στον εμπορικό και τουριστικό πυρήνα της πόλης /

 

δεν προϋποθέτει σημαντικές κυκλοφοριακές αλλαγές, καθώς Πανεπιστημίου και Ακαδημίας θα παραμείνουν (κυκλοφοριακά) ως έχουν και είναι ένα «πείραμα» που μπορεί να δοκιμαστεί άμεσα, εύκολα και χωρίς σημαντική οικονομική δαπάνη /

 

ομολογώ ότι μόλις το άκουσα για πρώτη φορά, κάτι κλονίστηκε μέσα μου /

 

έξι μήνες μετά, πιστεύω ότι κάνουμε πολύ καλά που διαλέξαμε την Πανεπιστημίου και θα προχωρήσουμε μαζί της /

 

εξηγούμαι: ανάμεσα στους τρεις βασικούς δρόμους που συνδέουν Σύνταγμα και Ομόνοια, αυτός με τη μεγαλύτερη αίγλη είναι χωρίς αμφιβολία η μνημειακή Πανεπιστημίου, κυρίως λόγω των κτιρίων της Αθηναϊκής Τριλογίας αλλά και της παρουσίας μιας σειράς δημόσιων και ιδιωτικών μεγάρων /

 

επεμβαίνοντας στη μία από τις δύο βασικές αστικές ραχοκοκαλιές της Αθήνας (η άλλη είναι η Βασιλίσσης Σοφίας), έχεις τη δυνατότητα να καλλιεργήσεις τις συνθήκες που θα οδηγήσουν στην αναγέννησή της /

 

αντίθετα, η Σταδίου είναι ένας μικρότερος, ισχνότερης δυναμικής δρόμος, με λιγότερο συμβολικό και ψυχολογικό βάρος /

 

αυτό που προσπαθώ να πω είναι ότι μια λαμπρή, ανασχεδιασμένη Πανεπιστημίου έχει το ειδικό βάρος να παρασύρει πιο εύκολα ολόκληρο το κέντρο της πόλης /

 

μια νέα Πανεπιστημίου θα παρασύρει τη Σταδίου /

 

έχοντας πει όλα αυτά, αμφιβάλλω για το αντίθετο /

 

οι θιασώτες της ιδέας της Σταδίου επιμένουν στον έντονο εμπορικό χαρακτήρα του δρόμου, αλλά ξεχνούν πως όταν η οικονομία αρχίσει να παίρνει τα πάνω της, θα είναι θέμα χρόνου να επιστρέψει η εμπορική δραστηριότητα όπως την ξέραμε /

 

στον αντίποδα, η Πανεπιστημίου με το περιορισμένο εμπορικό εκτόπισμα χρειάζεται απελπισμένα ισχυρές χειρονομίες σαν αυτή που ετοιμάζεται /

 

επιπλέον, πεζοδρομώντας τη Σταδίου, δεν αλλάζεις τον συγκοινωνιακό χάρτη, με την έννοια ότι αφήνεις τα πράγματα περίπου όπως είναι, δίνοντας παράταση στο γνωστό κυκλοφοριακό μπάχαλο /

 

σίγουρα υπάρχουν επιχειρήματα και από τις δύο πλευρές /

 

όμως, η πρόταση της Σταδίου έρχεται κάπως αργά: διατυπώθηκε, για πρώτη φορά, μετά τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό, ενώ η ημερίδα του Σαββάτου έγινε παραμονές δημοπράτησης του έργου.

 

 

 

 

 

 

6 Σχόλια
Harakiri 7.3.2014 | 02:06
Συνεχώς αναρτά ο κάθε άσχετος...Ως αρχιτέκτων που ζει κι εργάζεται στο κέντρο της Αθήνας θα σε ρωτήσω ένα πράγμα..η κίνηση από τις 6 λωρίδες της Πανεπιστημιού που θα διοχετεύται;Θα υποφέρουν τα γύρω στενά κι οι δρόμοι προκειμένου απλώς να πεζοδρομηθεί η Πανεπιστημιού;
Για την επερχόμενη αναπτύξη μάλλον θα έχεις εσωτερικές πηγές που θα σου αποκαλύψουν πότε έρχεται...εγώ δεν το γνωρίζω ακόμη.
Τέλος να έλεγχεις τι γράφεις...η πεζοδρόμηση της Σταδίου είχε κατατεθεί ως έργο πριν την ανακοίνωση του διαγωνισμού όχι μετά άρα δεν λειτουργεί ως Plan B αλλά ώς αντιπρόταση και μάλιστα ορθότερα δομημένη...
avatar
Alex Gyro 13.3.2014 | 18:56
Τα αυτοκίνητα θα εξαφανιστούν γιατί όλοι οι Αθηναίοι θα πηγαίνουν με ποδήλατο. Πρόβλημα λύθηκε (αλλά μόνο αν όλοι οι Αθηναιοι πηγαίνουν με ποδήλατο. Άντε και οι Μαλακασιώτες).
avatar
Alex Gyro 8.3.2014 | 14:20
Πάρα πολύ καλές οι παρατηρήσεις! ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΟ! Έτσι πρέπει να είναι η Αθήνα.
Μασημενο Γαριδάκι 9.3.2014 | 10:34
Ακριβως έτσι, το πρόβλημα της εμπορικότητας και της αναπτυξης πηγάζει απο την πεζοδρόμηση της Σταδίου-Πανεπιστημίου βεβαίως.

Ρε είστε σοβαροί? Το γεγονός οτι ήδη δεν μπορεί να ανταπεξέλθει μικρομεσαία επιχείρηση στα ενοίκια και τα κόστη λειτουργίας δεν είναι θέμα, οι χαρουπιές του Rethink Athens όμως θα λύσουν δια μαγείας όλα τα προβλήματα αυτής της πόλης.

Όχι το γεγονός οτι δεν υπάρχουν αξιόπιστες συγκοινωνίες
Ούτε το γεγονός οτι στην πρώτη πορεία δε θα μείνει τσιμεντόλιθος όρθιος.

Μη τυχόν και δωθούν αυτά τα λεφτά στους ανασφάλιστους, στα νοσοκομεία, σε φάρμακα, σε ανάπλαση εγκαταλελειμενων κτιρίων να στεγάσουν αστέγους ή να ξαναγίνουν ασφαλείς περιοχές που έχουν ερημώσει.

Εαν είναι έτσι μήπως να πεζοδρομηθεί και η Πατησίων γτ τώρα πρόσφατα που πέρασα έχει γεμίσει στο ενοικιαστήριο. 2 καταστήματα ανα τετράγωνο.

Δώσε πεζόδρομο στο λαό.
Και μετά θα είμαστε η απόλυτα Ευρωπαική Πρωτεύουσα.
AlexandrosS 9.3.2014 | 14:34
Δεν καταλαβαίνω το δίλημα. Να πεζοδρομηθούν και οι δύο! Ας ξεκινήσουμε τώρα με την Πανεπιστημίου και αργότερα προχωράμε και στη Σταδίου. Και μετά να ακολουθήσει κι η Ακαδημίας! Να αποκτήσουμε ένα υπέροχο κέντρο απαλλαγμένο από αυτοκίνητα!
Ugg-α-μπ-Uggas 9.3.2014 | 23:22
Αν είναι να γίνει οτιδήποτε, ας γίνει επιτέλους!!!
Πρέπει να είστε μέλος για να αναρτήσετε σχόλια