Τι είναι το Love Your Local Market;

Ο Ιωάννης Τριανταφύλλης, διευθυντής του Οργανισμού Κεντρικών Αγορών και Αλιείας εξηγεί γιατί είναι σημαντικό να ψωνίζουμε από τις τοπικές αγορές μας.
3.6.2015

To Love Your Local Market είναι μια πανευρωπαϊκή γιορτή αφιερωμένη στη σημασία που έχουν οι τοπικές αγορές για τις πόλεις και τις κοινότητες στις οποίες δραστηριοποιούνται...


—Τι είναι το Love Your Local Market ;

Είναι μια πανευρωπαϊκή γιορτή αφιερωμένη στη σημασία που έχουν οι τοπικές αγορές για τις πόλεις και τις κοινότητες στις οποίες δραστηριοποιούνται. Φέτος συμμετείχαν 19 χώρες και περισσότερες από 2.000 τοπικές αγορές, οι οποίες ένωσαν τις δυνάμεις τους σε έναν κοινό εορτασμό από τις 15 μέχρι τις 31 Μαΐου 2015. Συμμετείχαν χώρες όπως η Μεγάλη Βρετανία, η Αγγλία, η Γερμανία, η Ισπανία, η Ολλανδία, η Πολωνία, η Ιταλία, η Ιρλανδία, το Βέλγιο, η Ελλάδα, η Δανία, η Σουηδία, η Ουγγαρία, η Σερβία, και επικουρικά το Χονγκ Κονγκ και οι ΗΠΑ, οι οποίες δεν ανήκουν βέβαια στην Ευρώπη, αλλά αναγνωρίζουν το δυναμικό των τοπικών αγορών και ότι αξίζει να τις στηρίξουμε. Το διεθνές μήνυμα για το 2015 είναι το εξής: «Markets Save, Markets Create!». Ωστόσο, κάθε χώρα, στο πλαίσιο του LYLM, προβάλλει το δικό της εθνικό μήνυμα. Το σύνθημα της ελληνικής καμπάνιας είναι: «Τρώμε Σωστά, Ψωνίζουμε στην Αγορά!». Η διεθνής καμπάνια LYLM 2015 υπογραμμίζει τον ρόλο που διαδραματίζουν οι αγορές στην προστασία του περιβάλλοντος, στη διαφύλαξη της παράδοσης και του πολιτισμού, στην αναβάθμιση της ποιότητας της διατροφής και στην οικονομική ανάπτυξη, καθώς και τα οφέλη που προσφέρουν οι αγορές μέσω της δημιουργίας θέσεων εργασίας, της ενίσχυσης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και της δυνατότητας που παρέχουν στον καταναλωτή να αγοράζει ποιοτικά προϊόντα σε προσιτές τιμές.

 

—Ποιοι το διοργανώνουν στην Ελλάδα;

Ο Οργανισμός Κεντρικών Αγορών και Αλιείας που είναι μέλος της Παγκόσμιας Ένωσης Αγορών (World Union of Wholesale Markets), η οποία έχει και την παγκόσμια επίβλεψη αυτού του γεγονότος. Ο οργανισμός είναι μία από τις ελάχιστες κερδοφόρες δημόσιες επιχειρήσεις και διαχειρίζεται τις 2 Κεντρικές Αγορές (Αθήνας /Ρέντη και Πάτρας) καθώς και τις 11 ιχθυόσκαλες του Δημοσίου σε όλη την Ελλάδα. Για τη μεγαλύτερη επιτυχία των εκδηλώσεων, ο οργανισμός ήρθε σε επαφή και με τοπικούς φορείς, όπως οι Δήμοι Καλλιθέας, Χανίων και Πειραιά, οι οποίοι αγκάλιασαν το γεγονός, του πρόσθεσαν τοπική αύρα και συντέλεσαν στην επιτυχία του.

 

 

Οι τοπικές αγορές είναι ένας από τους σοβαρότερους οικονομικούς αλλά και κοινωνικούς πόλους σε μια πόλη και γι' αυτό οι καταναλωτές-πελάτες θα πρέπει να ευαισθητοποιηθούν προς αυτή την κατεύθυνση.


—Τι εκδηλώσεις έχουν γίνει ως τώρα, πού, και τι συμπεριλάμβαναν;

Οι εκδηλώσεις ξεκίνησαν στην Αγορά του Καταναλωτή, στην Κεντρική Αγορά Αθηνών στο Ρέντη. Το Σάββατο 16 Μαΐου, ο γνωστός σεφ Βασίλης Καλλίδης μύησε τους επισκέπτες στο street food, ενώ και ο σεφ Γιώργος Γλυνός ετοίμασε στο Food Truck του ποντιακούς μεζέδες. Το επόμενο Σάββατο, πάλι στην Αγορά του Καταναλωτή, οι γνωστές food bloggers Funky Cook, Gourmelita και Madame Ginger δρόσισαν τον κόσμο με φρουτένιες συνταγές και στη συνέχεια τα «ηνία» ανέλαβε η ομάδα του Hotntroulis με νόστιμα, καλοψημένα κρεατικά. Την Πέμπτη 28 Μαΐου, σε δύο από τα πιο κεντρικά σημεία της Καλλιθέας –στην Κλειστή Αγορά το πρωί και στην πλατεία Δαβάκη το απόγευμα– στήθηκε μια ολοήμερη γιορτή με μουσική, κεράσματα από τους εμπόρους της αγοράς και γευστικές δοκιμές του κοινού, προσφορά των εστιατορίων της περιοχής. Για δύο μέρες, στις 29 και 30 Μαΐου, το Love Your Local Market γιόρτασε με «άρωμα Κρήτης». Παραδοσιακοί χοροί, κρητικές συνταγές και θεατρικά δρώμενα γέμισαν τη Δημοτική Αγορά των Χανίων! Στις 24 και 31 Μαΐου, στην Ιχθυόσκαλα Πειραιά, στήθηκε μια μεγάλη γιορτή με χορούς και τραγούδια από παραδοσιακά συγκροτήματα, εκθέσεις αλιευμάτων, ξεναγήσεις σε αλιευτικά σκάφη, ζωγραφική και, φυσικά, πολλές ψαρολιχουδιές. Μάλιστα, η γιορτή της 31ης Μαΐου είχε ενταχθεί από τον Δήμο Πειραιά και στους εορτασμούς για τις Ημέρες Θάλασσας, που συνέπιπταν χρονικά. Υπήρχαν και εναλλακτικά events, όπως η δημιουργία ενός τεράστιου γκράφιτι 300 μέτρων με φρούτα και λαχανικά στον περίβολο της Κεντρικής Αγοράς στο Ρέντη ή η φιλοξενία στο Μουσείο Ελληνικής Γαστρονομίας. Πολύ σημαντικό γεγονός θεωρούμε επίσης ότι σε όλους τους χώρους όπου γίνονταν οι εορτασμοί υπήρχαν παιδιά που έπαιξαν, ξεναγήθηκαν και διασκέδασαν. Είχαμε ένα διαδραστικό παιχνίδι, τον «δρόμο του φαγητού», μέσα από το οποίο τα παιδιά έμαθαν για τη διατροφική αλυσίδα. Είναι πολύ μεγάλη χαρά για εμάς να φιλοξενούμε παιδιά, και μάλιστα σε χώρους που μέχρι πριν από λίγα χρόνια θεωρούνταν «άβατο» για τους περισσότερους καταναλωτές.

 

Ιωάννης Τριανταφύλλης


—Πώς μπορούμε να ορίσουμε την «αγορά»;

Στην Ελλάδα ο όρος «αγορά» είναι συνυφασμένος με πολλές και βαθιές έννοιες. Όσο και αν στις ημέρες μας οι αγορές δεν είναι αυτό που ήταν στην αρχαιότητα, δεν παύουν να είναι πόλοι οικονομικής δραστηριότητας και ένα μέρος όπου συναθροίζονται πάρα πολλοί άνθρωποι. Η οικονομική δραστηριότητα στις ανοιχτές αγορές είναι ο κινητήριος μοχλός για πολλές τοπικές κοινωνίες.

 

—Γιατί πρέπει να ψωνίζω από την τοπική αγορά μου;

Οι τοπικές αγορές είναι ένας από τους σοβαρότερους οικονομικούς αλλά και κοινωνικούς πόλους σε μια πόλη και γι' αυτό οι καταναλωτές-πελάτες θα πρέπει να ευαισθητοποιηθούν προς αυτή την κατεύθυνση. Μπορεί να υπάρχουν πολυκαταστήματα στα οποία κάποια προϊόντα είναι φθηνότερα, αλλά η διαπροσωπική επαφή και η φροντίδα δεν αντικαθίστανται με τίποτα. Προσθέστε σε αυτό ότι τα προϊόντα στις αγορές είναι φρέσκα και ποιοτικά ελεγμένα, δεδομένου του γεγονότος ότι όλοι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί μπορεί να έρθουν κάθε στιγμή, ξέροντας ότι οι έμποροι και τα προϊόντα τους είναι εκεί.

Το σύνθημα της ελληνικής καμπάνιας είναι: «Τρώμε Σωστά, Ψωνίζουμε στην Αγορά!»...

 

—Ποιος είναι ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής αυτών των αγορών στη σημερινή Ελλάδα;

Η εύκολη απάντηση θα ήταν πως οι μεγαλύτεροι ανταγωνιστές είναι τα μεγάλα εμπορικά κέντρα και οι αλυσίδες των σουπερ μάρκετ. Όμως μια τέτοια απάντηση θα ήταν εξαιρετικά επιφανειακή. Στην πραγματικότητα, ο μεγαλύτερος εχθρός των αγορών είναι η έλλειψη διαθέσιμου εισοδήματος και η κακή ψυχολογία του καταναλωτή. Πολλές φορές, μια βόλτα στην αγορά και τα ψώνια που συνεπάγεται η βόλτα αυτή μας ανεβάζουν το ηθικό και μας φτιάχνουν τη διάθεση. Παρά το γεγονός ότι ως καταναλωτές μπορεί να γκρινιάζουμε για την ακρίβεια, η πραγματικότητα είναι ότι υπάρχουν έρευνες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που δείχνουν ότι οι Έλληνες είναι από τους πιο ικανοποιημένους καταναλωτές όσον αφορά την ποικιλία επιλογών στην τιμή και την ποιότητα των νωπών τροφίμων που αγοράζουν.

 

Στην Ελλάδα ο όρος «αγορά» είναι συνυφασμένος με πολλές και βαθιές έννοιες...

 

 

Στην πραγματικότητα, ο μεγαλύτερος εχθρός των αγορών είναι η έλλειψη διαθέσιμου εισοδήματος και η κακή ψυχολογία του καταναλωτή...

 

 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
Πρέπει να είστε μέλος για να αναρτήσετε σχόλια