Η Αθήνα κεντάει το σώμα της

Προσπαθώντας να κατανοήσουμε την μαζική μανία των Αθηναίων με τα τατουάζ.
ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΥΡΙΑΖΗ
22.5.2013

 

Οι εντυπώσεις που προκαλεί η εικόνα ενός ατόμου που κυκλοφορεί στην Αθήνα κι έχει στο σώμα του (σε εμφανή σημεία) τατουάζ μπορούμε με ασφάλεια να πούμε πως δεν είναι πλέον ίδιες με αυτές που προκαλούνταν μια δεκαετία πριν. Μπορεί να υπάρχουν και σήμερα άνθρωποι που κοιτάνε με δυσπιστία όλους αυτούς που αποφασίζουν να διακοσμήσουν το σώμα τους με παράξενα σχέδια, όμως η μεγάλη πλειονότητα έχει γοητευτεί από αυτήν τη μόδα και θεωρεί πλέον τα τατουάζ ένα απολύτως φυσιολογικό πράγμα. Απόδειξη η ραγδαία ανάπτυξη της βιομηχανίας του τατουάζ στην Αθήνα κι ένα συνέδριο που προσελκύει χιλιάδες Αθηναίους που θέλουν να δουν ή να δοκιμάσουν.

 

Τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους: πάνω από 20.000 άνθρωποι πέρασαν από το 7o Athens Tattoo Convention το Σαββατοκύριακο 10-12 Μαΐου, περισσότερα από 120 tattoo studios έχουν την έδρα τους στον Νομό Αττικής (και πολύ περισσότερα «ερασιτεχνικά» σε γκαράζ και υπόγεια), ενώ εδώ και δύο χρόνια εκδίδεται (με αξιοσημείωτη επιτυχία, μάλιστα, για τα δεδομένα του Τύπου στην εποχή μας!) μονοθεματικό περιοδικό για τατουάζ (το «Inked») και τώρα τελευταία δημιουργήθηκε και το πρώτο online περιοδικό αποκλειστικά για την τέχνη του τατουάζ στην Ελλάδα (το heartbeatink.gr). Τα επίσημα στοιχεία σταματούν κάπου εδώ για τη χώρα μας, όμως μπορούμε να πάρουμε μια ιδέα –αν όχι για το τι ισχύει τώρα στη χώρα μας, ίσως για το μέλλον– από μια έρευνα που έγινε στην Αμερική, η οποία βρήκε ότι το 36% των ατόμων από 18 έως 25 χρόνων και το 40% των ανθρώπων από 26 ως 40 έχει τουλάχιστον από ένα τατουάζ.

 

Μπορεί σχεδόν όλοι πια να χτυπάνε τατουάζ, δεν ξεκινούν όμως όλοι από την ίδια αφετηρία. Υπάρχουν διάφορες φυλές ανάμεσα στους φίλους των τατουάζ, όπως μας επισημαίνει ο Γιώργος Πούλος από το «Inked»: «Τυπάκια που κάνουν τη δική τους επανάσταση με γερές δόσεις από μελάνι, νεαρές με καλλίγραμμα σώματα που θέλουν μια... πεταλουδίτσα να κοσμεί το κορμί τους, ακομπλεξάριστα αγόρια που κατεβάζουν με υπερηφάνεια ένα "μανίκι", ακόμα και ώριμες κυρίες, οι οποίες ό,τι δεν κατάφεραν στη νεαρή τους ηλικία, το κάνουν τώρα. Συνειδητοποιημένοι και μη, "πωρωμένοι" που σκέφτονται αμέσως το επόμενο, τυπάκια που ακολουθούν τα tattoo βήματα του David Beckham και σέξι κορίτσια που θέλουν να μεταλλαχθούν σε Kat Von D».

 

Αντίστοιχη... ποικιλία ανακαλύπτουμε και στους λόγους που οδηγούν τον καθένα στην απόφαση να χαράξει κάτι μόνιμο στο σώμα. «Έμφαση, ενδυνάμωση, τέχνη, σύνδεση, μνήμη» είναι το τατουάζ για τη Νίκη, συγκεκριμένες αφορμές –όπως π.χ. το σημαντικότερο πρωινό της ζωής του στο Chelsea Hotel– δίνουν το έναυσμα για τον Θεοδόση, σημαδιακά γεγονότα και για την Ινώ (heartbeatink), που έκανε το πρώτο από τα 11 τατουάζ της όταν ολοκλήρωσε την πτυχιακή της στο πανεπιστήμιο.

 

Αν και όλοι θα συμφωνούσαν ότι το τατουάζ έχει μεταπηδήσει από την εναλλακτική κουλτούρα στο mainstream, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν ακόμα στεγανά. Για τους «παλιούς» του είδους, τα τατουάζ σε παλάμες και λαιμούς, χωρίς προηγουμένως να έχει εξαντληθεί ολόκληρο το υπόλοιπο σώμα, κατατάσσει αυτομάτως τον κάτοχο στην κατηγορία του "ποζεριού". Όμως, ακόμα και αν μπορούμε να παρακάμψουμε συγκεκριμένους οργανισμούς που δεν καλοδέχονται το τατουάζ (π.χ. παλαιότερα ειδικά, τα περισσότερα στελέχη του Ελληνικού Στρατού εμφάνιζαν ένα είδος αλλεργίας στα σχέδια επί σώματος) και να βρούμε έναν τρόπο να κερδίζουμε τα προς το ζην χωρίς η εμφάνισή μας να παίζει σημαντικό ρόλο (μακριά από τράπεζες π.χ.), αυτό δεν σημαίνει ότι η γνωστή ελληνική υπερβολή είναι ο καλύτερός μας σύμμαχος, όταν πρόκειται να κάνουμε κάτι που είναι 20 φορές πιο επώδυνο να το βγάλουμε από πάνω μας απ' ότι να το βάλουμε. Κανείς δεν θα σε σταματήσει πια από το να «βαρέσεις» στα βλέφαρα, τα γεννητικά όργανα, το εσωτερικό των χειλιών ή τις θηλές σου (η νέα μόδα στην Αμερική). Μια δεύτερη σκέψη, όμως, δεν έβλαψε ποτέ κανέναν.

 

ΑΦΙΕΡΩΜΑ
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ
20 Σχόλια
12
Δον Ιδιώτης 22.5.2013 | 12:19
Κάποτε ήταν μόδα οι βάτες, πιο παλιά τα καπέλα ή οι κορσέδες. Με μια διαφορά: Αυτά όταν τα βαριόταν κάποιος απλά δεν τα ξαναφόραγε.

Κατά τα άλλα δεν θεωρώ ότι με ένα τατουάζ κάνεις επανάσταση ούτε ότι είσαι "ακομπλεξάριστος" αν γεμίσεις τα μπράτσα σου κινέζικους δράκους. Πιο πολύ μου έρχονται στο νου αυτοί που έκαναν ουρές για να προμηθευτούν πρώτοι το i-phone...
avatar
Αρης 22.5.2013 | 12:45
ΜΟΔΑ.Και έχει για όλους.Και για τον κάγκουρα που θα χτυπήσει το τραίμπαλ στο χτισμένο με πρωτείνη και συνδρομή στο τζο γουαιντερ μπρατσο του, βγαίνει και σε θηλυκό το συγεκριμένο,πάνω από τους γλουτούς.Και για τον οπαδό,και για τον μεταλά,και για το φασίστα,και για τον χιπστερ,και για τον γκεί. Απέλπιδες προσπάθειες εγκαθίδρύσης ταυτότητας,μιας γενιάς που έχει χάσει τη ταυτότητα της(ή μάλλον δεν τη βρήκε ποτέ).Θλίψη.Είκοσι χιλίαδες άνθρωποι σένα συνεδριο για τατουάζ.Αν βέβαια ήταν ένα συνέδριο,μια συνέλευση,κάτι, όχι για τις νεές τάσεις στο τατούαζ, αλλά για το πως διάολο θα ζήσουμε με αξιοπρέπεια και στο πως θα φρενάρουμε αύτο το τρένο της εξαθλίωσης,μάλλον θα μάζευε υποπολλαπλάσιους.Δε πείραζει,αυτά μας αξίζουν μάλλον...
Marta 23.5.2013 | 12:06
εδω καθε σαββατο μαζευονται πολλοι περισσοτεροι στα σκυλαδικα , το συνεδριο τατουαζ σε πειραξε;
avatar
Ανώνυμος/η 22.5.2013 | 12:48
Περιεκτικό και ολοκληρωμένο το άρθρο, συγχαρητήρια
Rozoli 22.5.2013 | 15:07
Hapster, πως βρίσκεις περιεκτικό ή ολοκληρωμένο ένα άρθρο που έχει καταχωρηθεί με σκοπό να διαβαστεί απ'το ευρύ κοινό και εκτός των ορθογραφικών λαθών (βλέπε "πωρωμένοι"), χρησιμοποιεί λέξεις όπως 'ποζεριού'; Στην πραγματικότητα υπάρχει η εντύπωση πως το tattoo είναι 'to pose'; Και εαν είναι έτσι, γιατί δεν γράφουμε τα άρθρα στ'αγγλικά, αν είναι να υιοθετούμε ξενόγλωσσες λέξεις καθημερινά, να τους βάζουμε ελληνική κατάληξη και να τις εισάγουμε στον γραπτό λόγο;

Η προσωπική μου άποψη βέβαια είναι πως η τέχνη της δερματοστοιξίας δεν είναι ούτε μόδα, ούτε 'mainstream' (όπως επικαλείται ο αρθρογράφος), είναι έκφραση μέσα από την τέχνη και ο κάθε άνθρωπος έχει δικαίωμα να εκφραστεί. Οσοι θλίβονται δεν είναι υποχρεωμένοι να συμμετέχουν φυσικά.
avatar
Ανώνυμος/η 22.5.2013 | 16:47
Rozoli, συμφωνώ ότι η χρήση του όρου "ποζεράς" είναι ατυχής αλλά δεν στέκομαι εκεί. Ούτε στο ότι το άρθρο δεν είναι γραμμένο για το ειδικό κοινό της δερματοστοιξίας, μου φαίνεται αστείο το κριτήριο εώς και ελιτίστικο.

Η σκέψη σου συμφωνεί κατά το ήμισι με τη δική μου: η δερματοστοιξία είναι σίγουρα τέχνη, είναι έκφραση, είναι μια πολυ σοβαρή δήλωση και απόφαση αυτού που τη κάνει. Αλλά ναι, έχει γίνει μόδα και δεν βρίσκω τίποτα κακό σε αυτό. Μια ματιά γύρω σου σε μια παραλία τώρα που έρχεται το καλοκαίρι είναι η απόδειξη. Κατά συνέπεια καλό είναι να υπενθυμίζεται η σοβαρότητα μιας τέτοιας μόνιμης αλλαγής στο σώμα σου. Aπό την άλλη όμως ο λόγος που κάποιος κάνει ένα τατουάζ είναι τόσο προσωπικός που δεν μπορεί να κατακριθεί. Σίγουρα θα υπάρχουν και μερικοί που το κάνουν για να επιδειχθούν όπως για τον ίδιο λόγο άλλοι πάνε σε γυμναστήρια, οδηγούν γρήγορα αυτοκίνητα, κάνουν "extreme" sports κτλ κτλ. Κοινώς, σε οποιαδήποτε δραστηριότητα υπάρχουν άνθρωποι που δεν ακολουθούν από πραγματική αγάπη αλλά για λόγους επίδειξης και για να νιώσουν ότι "ανήκουν". Αυτό δεν σημαίνει ότι φταίει η ίδια η δραστηριότητα έτσι?

Όταν έκανα τατουάζ πριν 15 χρόνια με ρωτούσαν αρκετοί πως σου ήρθε και που κολάει με εσένα, παιδί των βορείων προαστίων κτλ (το τι αηδίες είχα ακούσει δεν λέγεται, μέχρι και αν είμαι gay και έχω "σχεδιάσει" και τίποτα στα γεννητικά μου όργανα!). Νομίζω πλέον η δερματοστοιξία έχει απενεχοποιηθεί από το...ευρύ κοινό και αυτό μόνο καλό είναι.
avatar
DFthenakis 22.5.2013 | 13:23
Πολύ εύκολα ταυτίζετε το tattoo με τη μόδα και την ποζεριά και κάνετε λάθος γιατί σκέφτεστε πολύ μονοδιάστατα. Γι άλλους είναι μορφή δέσμευσης, για άλλους μορφή έκφρασης και για άλλους τέχνη (δείτε τι tattoo «χτυπάνε» σε Sake, Tatooligans και One Love και θα καταλάβετε τι εννοώ). Όσο δε μπορούμε να το συνειδητοποιήσουμε αυτό, παραμένουμε οπισθοδρομικοί.
avatar
scotto 22.5.2013 | 15:19
Εκεινο που θα ηταν καλο να σκεφτουν οσοι εσπευσαν να διακοσμησουν το σωμα τους, ειναι οτι καποια στιγμη στο μελλον θα χρειαστει(και παλι χαρη της μοδας)να το ξε-διακοσμησουν. Ειναι μεγαλο το κοστος και η ταλαιπωρια και για το τατου και για το ξε-τατου! Το επισημεναινω γιατι δυστυχως νομιζω οτι το χομπυ "σκεφτομαι" δεν το εχει και πολυς κοσμος...
Soul_II_Soul 22.5.2013 | 17:11
Τι εννοείς χάρη της μόδας;Κι αν υπάρχει βαθύτερο νόημα πίσω απο ένα τατουάζ; Αποκλείεται;
avatar
scotto 22.5.2013 | 20:34
Μη μου πειτε οτι ξαφνικα το 2013 ολοι οι ελληνες ανακαλυψαν ξαφνικα το νοημα "πισω απο το ταουαζ". Εμενα τουλαχιστον μου φαινεται απιθανο. Η για να το πω αλλιως, μου φαινεται πολυ πιθανοτερο να συμβαινει σ'αυτη τη συχνοτητα Για τη μοδα. Οχι για ολους ασφαλως, αλλα για τους περισσοτερους
avatar
Stravos 22.5.2013 | 16:56
το τατουαζ ηταν καποτε αποψη,τροπος ζωης, στιγμα ... και τωρα εχει γινει τοσο μπαναλ που και η καθε κυρακατινα εχει ενα τουλαχιστον ...και να φενεται οταν παει για ψωνια στη λαϊκη
Soul_II_Soul 22.5.2013 | 17:21
Κάθε εποχή χαρακτιρίζεται απο τάσεις.Για μένα το άρθρο θα ήταν όντως ενδιαφέρον αν μπορούσε να εξηγήσει το ΓΙΑΤΙ,τι υποδηλώνει δηλαδή αυτή η μόδα σε σχέση με την κοινωνική κατάσταση ας πούμε κι όχι απλά να διατυπώσει την τετριμένη άποψη :το κάνουν γιατι είναι κουλ. χαίρω πολύ.
Κάθε μόδα υποδηλώνει και κάτι..

Κάποτε (60's) οι γυναίκες κάνανε μόνιμο τατουάζ στα μάτια τους και τα φρύδια τους.Στο μεσαίωνα οι άνθρωποι κάνανε αφαίμαξη για να δείχνουν χλωμότεροι..κ.ο.κ.
avatar
crt_ 22.5.2013 | 18:47
Υπάρχει ένα βασικό πρόβλημα με τα τατουάζ, ότι είναι μόδα ή και άποψη του ατόμου που το κάνει όμως η μόδα όπως ξέρουμε αλλάζει συνεχώς, αρκετοί αλλάζουν και απόψεις, ενώ το τατουάζ μένει για πάντα.. Και ενώ παλιά ήταν κάτι πιο προσωπικό σε κρυφά σημεία, σήμερα το κάνεις για να το βλέπεις συνέχεια και εσύ και οι άλλοι..
Θεμος 22.5.2013 | 19:25
Λοιπον, εχω πολυ αρνητικη αποψη για αυτο και δεν ξερω γιατι.

Απο τη μια μου φαινεται περιεργο να διαφημιζει κανεις ποσο λιγο αυτο-ελεγχο εχει, και να θελει να μοιασει με ανθρωπους του υποκοσμου (οπως συνεβαινε παλια). Απο την αλλη οσο περισσοτεροι το κανουν, τοσο λιγοτερο σημαινει, οποτε πρεπει να το παραβλεπω.

Να δουμε ποτε θα το φορανε επιδεικτικα οι πιλοτοι και οι γιατροι.

Θεμος 23.5.2013 | 12:28
Θελω να ευχαριστησω τα παιδια που επιμενουν με το ρεπορταζ περι τατουαζ. Βλεπω οτι σταδιακα μου φευγει η προκαταληψη και η φοβια (βασισμενη και σε στατιστικες, ομως) απεναντι σ'αυτο το φαινομενο.
Ugg-α-μπ-Uggas 22.5.2013 | 22:25
Έχω δει ορισμένα τατού και σκέφτομαι: ''Μα καλά από ταινία τρόμου το φαντασιώθηκες ή απλά μας τρολλάρεις και πρόκειται για τατού από τα τυρογαριδάκια;''
12