Φωτογραφία: Σπύρος Στάβερης/ LIFO
Πολιτισμός

Πέθανε ο ακαδημαϊκός Άγγελος Δεληβορριάς

Ο Έλληνας καθηγητής Πανεπιστημίου υπήρξε επί 41 χρόνια διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη, και μέλος της Ακαδημίας Αθηνών.

Πέθανε σε ηλικία 81 ετών ο ακαδημαϊκός Άγγελος Δεληβορριάς.

 

Ο Έλληνας καθηγητής Πανεπιστημίου υπήρξε επί 41 χρόνια διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη και το 2016 έγινε μέλος της Ακαδημίας Αθηνών. 

 

Την δυσάρεστη είδηση επιβεβαίωσε στο LIFO.gr το Μουσείο Μπενάκη, που αργότερα εξέδωσε ανακοίνωση για τον θάνατο του Άγγελου Δεληβορριά, κάνοντας λόγο για «δυσβάσταχτη απώλεια». 

 

Η πλήρης ανακοίνωση του Μουσείου Μπενάκη είναι η ακόλουθη: «Η Διοικητική Επιτροπή του Μουσείου Μπενάκη και το προσωπικό του Ιδρύματος εκφράζουν τη βαθύτατή τους θλίψη για την απώλεια του ακαδημαϊκού και καθηγητή Άγγελου Δεληβορριά, ο οποίος επί 45 χρόνια ηγήθηκε του Ιδρύματος από τις θέσεις του διευθυντή και του μέλους της Διοικητικής του Επιτροπής. Η ευρύτητα του πνεύματος, η εμπιστοσύνη στον άνθρωπο, η ακατάπαυστη εργατικότητα και η αστείρευτη δημιουργικότητα αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για όσους είχαν την τύχη να τον γνωρίσουν, είτε προσωπικά είτε μέσα από το τόσο σημαντικό έργο του. Η απώλεια είναι δυσβάστακτη».

 

Ο Άγγελος Δεληβορριάς είχε γεννηθεί το 1937. Σπούδασε αρχαιολογία-ιστορία στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο Freiburg. Το 1965 διορίστηκε, έπειτα από διαγωνισμό, στην Αρχαιολογική Υπηρεσία, από την οποία παραιτήθηκε το 1969. Από το 1969 έως το 1972 συνέχισε τις σπουδές αρχαιολογίας στο Tübingen με υποτροφία Alexander von Humboldt, το 1972 έλαβε το δίπλωμα του διδάκτορος με βαθμό Magna cum laude και το διάστημα 1972-1973 έκανε μεταδιδακτορικές σπουδές στο Παρίσι, τη Σορβόνη και την École Pratique des Hautes Études.

 

Ως μέλος της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας υπηρέτησε στην Κεντρική Υπηρεσία, στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Αττικής, στην Πάτρα και τη Σπάρτη. Το 1973 έγινε διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη, από το οποίο αποχώρησε το 2014. Το 1992 εξελέγη καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και από το 1998 έως το 2003 διετέλεσε διευθυντής προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών στο ίδιο Τμήμα. Το 2005 αποχώρησε από το Πανεπιστήμιο ως ομότιμος.

 

 

Μεταξύ άλλων, ανέλαβε την έρευνα του Ιερού του Αμυκλαίου Απόλλωνος κοντά στη Σπάρτη, που μελετά συστηματικά εδώ και χρόνια, ενώ τα αποτελέσματα της έρευνας δημοσιεύει σε επιστημονικά περιοδικά. Το ιερό, που βρίσκεται στην αριστερή όχθη του Ευρώτα, κοντά στη Σπάρτη, πρώτος έσκαψε, το 1890, ο Χρήστος Τσούντας, διαπρεπές μέλος της Ακαδημίας και ακολούθησαν άλλοι. Η νέα έρευνα έφερε στο φως μέλη του περίφημου θρόνου του Απόλλωνος, που επέτρεψαν μία ακριβέστερη αναπαράσταση του μνημείου. Ακόμη, μελετήθηκαν το μυθολογικό, το επιγραφικό μέρος της παλαιάς και νέας ανασκαφής, η κεραμική, τα νομίσματα και διαφωτίστηκε η ιστορία του ιερού από τα αρχαιότατα χρόνια έως την περίοδο της ρωμαιοκρατίας.

 

Εντρύφησε, επίσης, στην τέχνη του Σκόπα, με την εξέταση των γλυπτών της Τεγέας και τη δημοσίευση, μεταξύ άλλων, της μελέτης στα γαλλικά, «Σκοπαδικά ΙΙ, Το άγαλμα της Υγιείας στον ναό της Αλέας στην Τεγέα», όπου κορμό γυναικείου αγάλματος άγνωστης ακριβούς προέλευσης ταυτίζει με το σώμα της φημισμένης κεφαλής της Υγίειας και το έργο σε γνήσιο του μεγάλου Σκόπα.

 

Βασικό για τη μελέτη των τύπων της Αφροδίτης είναι και το 150 σελίδων κείμενό του, Aphrodite στο Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae, το οποίο αποτελεί τη βάση κάθε μελέτης και σπουδής για τα έργα που εικονίζουν τη θεά, ενώ εξέχουσα θέση στα έργα του που αφορούν τη μεγάλη αρχαία γλυπτική, έχει το εξαιρετικά μεθοδικό και διαφωτιστικό βιβλίο «Η ζωφόρος του Παρθενώνος».

 

Το μουσειολογικό έργο του Άγγελου Δεληβορριά δεν περιορίζεται στο Μουσείο Μπενάκη, το οποίο έχει οργανώσει ή έχει συμμετάσχει, από το 1974 έως το 2014, σε 130 εκθέσεις στην Ελλάδα και σε 39 εκθέσεις σε μεγάλες πόλεις του εξωτερικού, που αποτέλεσαν καλλιτεχνικά γεγονότα.

 

Τέλος, δημιούργημά του είναι το Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης, όπως και το έξοχο ως σύλληψη και πραγματοποίηση Μουσείο Νίκου Χατζηκυριάκου Γκίκα, που δεν αφορούν την αρχαία τέχνη, αλλά δείχνουν την οικειότητα του νέου ακαδημαϊκού με την πνευματική δημιουργία άλλων εποχών της ιστορίας μας.

 

Ακολουθήστε το LiFO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

 

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο LiFO.gr

Πολιτισμός

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Βλάσφημη» για τη χώρα της η ταινία που στέλνει το Πακιστάν στα φετινά Όσκαρ

Πολιτισμός «Βλάσφημη» για τη χώρα της η ταινία που στέλνει το Πακιστάν στα φετινά Όσκαρ

26.1.2021
Παρίσι: Το Κέντρο Πομπιντού θα κλείσει από το 2023 και για τέσσερα χρόνια

Πολιτισμός Παρίσι: Το Κέντρο Πομπιντού θα κλείσει από το 2023 και για τέσσερα χρόνια

26.1.2021
Περιηγηθείτε με «κλικ» στο Βαλκανικό Βοτανικό Κήπο Κρουσσίων

Πολιτισμός Περιηγηθείτε με «κλικ» στο Βαλκανικό Βοτανικό Κήπο Κρουσσίων

26.1.2021
«Η Αγκαλιά»: Ένα μνημείο με χέρια χωρίς σώματα για τον Μάρτιν Λούθερ Κινγκ και τη σύζυγό του

Πολιτισμός «Η Αγκαλιά»: Ένα μνημείο με χέρια χωρίς σώματα για τον Μάρτιν Λούθερ Κινγκ και τη σύζυγό του

25.1.2021
«Συνταγές φωτός» σε ένα χωράφι 20.000 τμ: Το "Grow" μιλά με χρώματα για την ομορφιά της γεωργίας

Πολιτισμός «Συνταγές φωτός» σε ένα χωράφι 20.000 τμ: Το "Grow" μιλά με χρώματα για την ομορφιά της γεωργίας

25.1.2021
O Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων ζητά να ανοίξουν τα μουσεία & οι αρχαιολογικοί χώροι

Πολιτισμός O Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων ζητά να ανοίξουν τα μουσεία & οι αρχαιολογικοί χώροι

25.1.2021
Δράμα: Αποκαταστάθηκε το Σαντιρβάν τζαμί στο κέντρο της πόλης (Φωτογραφίες)

Πολιτισμός Δράμα: Αποκαταστάθηκε το Σαντιρβάν τζαμί στο κέντρο της πόλης (Φωτογραφίες)

25.1.2021
Μάχη τιτάνων στο πρώτο τρέιλερ του Godzilla vs. Kong

Πολιτισμός Μάχη τιτάνων στο πρώτο τρέιλερ του Godzilla vs. Kong

25.1.2021
Η Πινακοθήκη Ουφίτσι προτείνει συνταγές μαγειρικής με υλικά από διάσημους πίνακες (ΒΙΝΤΕΟ)

Πολιτισμός Η Πινακοθήκη Ουφίτσι προτείνει συνταγές μαγειρικής με υλικά από διάσημους πίνακες (ΒΙΝΤΕΟ)

24.1.2021
Μουσείο σύγχρονης τέχνης γίνεται κέντρο εμβολιασμού: «Arte cura – η τέχνη βοηθά»

Πολιτισμός Μουσείο σύγχρονης τέχνης γίνεται κέντρο εμβολιασμού: «Arte cura – η τέχνη βοηθά»

23.1.2021
3 Σχόλια
ομόκεντρα 24.4.2018 | 16:16
Μέγας! Και τόσο σημαντικός... Καλό του ταξίδι!
avatar
ΕΛΠΟ 24.4.2018 | 16:30
Από τους ανθρώπους που εργάστηκε πολύ και προήγαγε την Τέχνη και τα Γράμματα εν γένει - στο μέτρο των δυνάμεών του στην σημερινή Ελλάδα.

Νομίζω είχε κερδίσει επάξια την αναγνώριση.

Τέτοιοι άνθρωποι της ουσίας και όχι των εντυπώσεων πρέπει να προβάλλονται σαν φάροι - πρότυπα.

Τους έχουμε πολύ ανάγκη στην εποχή της Κωστοπουλέϊκης ελαφράδας, μήπως και ξεστραβωθούμε λίγο αντί να ξεβλαχιαστούμε.



annibas 24.4.2018 | 18:23
Όπως είχε πει και ο ίδιος σε συνέντευξη "ήμουν σκληρός διευθυντής με τους συνεργάτες μου".
Όμως έτσι κατάφερε να αφήσει πίσω του τόσα μουσεία και τόσες άρτιες εκθέσεις που δείχνουν την ατελείωτη δουλειά του και αγάπη του γι' αυτό που έκανε.
Πρέπει να είστε μέλος για να αναρτήσετε σχόλια