Ο Sotheby's αποκαλύπτει μέσω Τimes πως επιστρέφει κλεμμένη αρχαιότητα στην Ελλάδα ως «κίνηση καλής θέλησης»
Πολιτισμός

Ο Sotheby's αποκαλύπτει μέσω Τimes πως επιστρέφει κλεμμένη αρχαιότητα στην Ελλάδα ως «κίνηση καλής θέλησης»

Η μαρμάρινη ταφική στήλη είχε αποσυρθεί από δημοπρασία χάρη στον ερευνητή δρ. Τσιρογιάννη

Μία κλεμμένη μαρμάρινη ταφική στήλη από την Αττική, που είχε προγραμματιστεί να βγει σε δημοπρασία το 2017 από τον οίκο Sotheby's στο Λονδίνο, φαίνεται πως επιστρέφει τελικά στην Ελλάδα.

 

Ωστόσο, η ανακοίνωση περί επιστροφής της γίνεται με ανορθόδοξο τρόπο, καθώς τη σχετική αποκάλυψη έκανε ο ίδιος ο οίκος δημοπρασιών, στην εφημερίδα Τimes του Λονδίνου, στο πλαίσιο ενός άρθρου με τίτλο «Στα ίχνη των τυμβωρύχων».

 

Μάλιστα, ο Sotheby's αναφέρει στους Τimes πως μόλις πρόσφατα έμαθε πως το ιστορικό προέλευσης της αρχαιότητας που του είχαν παρέχει το 2008 ήταν αναληθές. Προσθέτει επίσης ότι, σε συνεργασία με τη Μονάδα Έργων Τέχνης και Αρχαιοτήτων της Μητροπολιτικής Αστυνομίας του Λονδίνου, «όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη συμφώνησαν να διαβιβάσουν τη στήλη ως εθελοντική κίνηση καλής θέλησης στις ελληνικές αρχές». 

 

Δεν είναι σαφές πάντως σε ποιο στάδιο βρίσκεται η διαδικασία επαναπατρισμού. 

 

Η παρουσίαση της στήλης από τον Sotheby's.

 

Σημειώνεται πως η μαρμάρινη ταφική στήλη αποσύρθηκε από την περυσινή δημοπρασία του Sotheby's αφότου ο αρχαιολόγος και ερευνητής διεθνών αρχαιοκαπηλικών κυκλωμάτων στο Πανεπιστήμιο της Γλασκώβης, δρ. Χρήστος Τσιρογιάννης, την ταύτισε στο αρχείο του διαβόητου ιταλού αρχαιοκάπηλου Τζιανφράνκο Μπεκίνα, το οποίο είχε κατασχεθεί από τις ιταλικές αρχές το 2001 και στο οποίο έχει πρόσβαση ο ίδιος.

 

«Είναι τραγικό να το μαθαίνουμε από τους Sotheby's, μέσω των Times», τονίζει ο δρ. Τσιρογιάννης, μιλώντας στο LIFO.gr. «Είναι κρίμα οι Έλληνες να ενημερώνονται για την επιστροφή της κλεμμένης τους κληρονομιάς από τους διακινητές της και από τον ξένο Τύπο, και όχι από το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού», επισημαίνει.

 

«Το μαρμάρινο τμήμα της σαρκοφάγου που ταύτισα τον Ιανουάριο του 2017 στη Νέα Υόρκη και παραδόθηκε τον Φεβρουάριο του ίδιου έτους από τις αμερικανικές αρχές στον Έλληνα πρόξενο, ακόμη επιστρέφει, ή έχει επιστρέψει και δεν ανακοινώνεται; Ή θα το μάθουμε και αυτό από τον διακινητή του, την γκαλερί "Royal-Athena Galleries" όπου το εντόπισα; Αιδώς. Τίποτε άλλο», προσθέτει. 

 

Φωτογραφία από το αρχείο Μπεκίνα.
 

 

Η μαρμάρινη ταφική στήλη στο αρχείο του Μπεκίνα
 

Όπως είχε κάνει γνωστό ο δρ. Τσιρογιάννης, από τα έγγραφα του κατασχεμένου αρχείου του Μπεκίνα, προκύπτει ότι η στήλη φέρεται να βρισκόταν στην κατοχή του ιταλού αρχαιοκάπηλου από το 1977 έως το 1990, όταν φαίνεται να πωλήθηκε στον συλλέκτη Τζορτζ Ορτίζ.

 

Ούτε ο Μπεκίνα, ούτε ο Ορτίζ δεν αναφέρονταν στο ιστορικό προέλευσης που είχε παρουσιάσει ο Sotheby's, πριν από τη δημοπρασία.

 

Φωτογραφία από το αρχείο Μπεκίνα.

 

Ο Sotheby's είχε χρονολογήσει τη στήλη το 350-340 π.Χ. και είχε ορίσει τιμή εκκίνησης της δημοπρασίας τις 60.000 λίρες.

 

Επίσης, ο οίκος δημοπρασιών ανέφερε ότι «η σύνθεση του ανθέμιου είναι παρόμοια με τη στήλη του Πύθαρχου από τον Ραμνούντα (σ.σ. στην Αττική)». Στη στήλη υπάρχει μέρος της επιγραφής «ΕΣΤΙ(ΑΙΟΣ)», όπως σημειώνει ο Sotheby's, προσθέτοντας ότι «υπάρχουν στοιχεία για τη χρήση του ονόματος Εστιαίος στην Αττική».

 

Φωτογραφία από το αρχείο Μπεκίνα.

 

Σύμφωνα με τον δρ. Τσιρογιάννη, ο διακινητής, ο οποίος έδωσε στον Μπεκίνα τη συγκεκριμένη αρχαιότητα, είναι γνωστό ότι είχε εμπλακεί στην απόκτηση πολυάριθμων παράνομων αρχαιοτήτων από την Ελλάδα στο παρελθόν.

 

«Στα ίχνη των τυμβωρύχων»

  

Το άρθρο των Times παρουσιάζει τη δουλειά του δρ. Τσιρογιάννη και σημειώνει, μεταξύ άλλων, πως ο ίδιος έχει χαρακτηριστεί ως «αγκάθι» για τους οίκους δημοπρασιών, «οι οποίοι απελπίζονται από την πρόσβαση που έχει -και εκείνοι δεν έχουν- στα αρχεία καταδικασθέντων εμπόρων αρχαιοτήτων και στα οποία καταγράφονται τα αντικείμενα που έχουν περάσει από τα χέρια τους».

 

Σύμφωνα με τους Times, «οι οίκοι δημοπρασιών εξέφρασαν την αγανάκτησή τους αυτή την εβδομάδα για το γεγονός ότι παρά τις προσπάθειές τους να ελέγξουν το ιστορικό προέλευσης των αντικειμένων που θέτουν προς πώληση, δεν τους δίνουν πρόσβαση στα αρχεία στα οποία ανατρέχει ο κ. Τσιρογιάννης.

 

»»Ο ίδιος υποστηρίζει, ωστόσο, πως με το να επιτραπεί σε εκείνους που βρίσκονται στην αγορά να ανατρέχουν ελεύθερα στις εικόνες των αρχαιοτήτων που περιλαμβάνονται στα αρχεία, θα ενισχυθεί περαιτέρω το παράνομο εμπόριο των εκατομμυρίων λιρών».

  

Φωτογραφία από το αρχείο Μπεκίνα.

 

Το LIFO.gr δοκίμασε να επικοινωνήσει με το Υπουργείο Πολιτισμού για διευκρινήσεις, αλλά δεν υπήρξε ανταπόκριση. Θα επανέλθουμε...

 

*Οι φωτογραφίες από το αρχείο Μπεκίνα έχουν παραχωρηθεί από τον Χρήστο Τσιρογιάννη.

 

Πολιτισμός

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Tα βραβεία του online 22ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Πολιτισμός Tα βραβεία του online 22ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

27.5.2020
Το 1o Ελληνικό Οnline Φεστιβάλ Drag έρχεται στις οθόνες μας

Πολιτισμός Το 1o Ελληνικό Οnline Φεστιβάλ Drag έρχεται στις οθόνες μας

27.5.2020
Το Rijksmuseum σου μαθαίνει να ζωγραφίζεις σαν τον Βαν Γκογκ και τον Ρέμπραντ

Πολιτισμός Το Rijksmuseum σου μαθαίνει να ζωγραφίζεις σαν τον Βαν Γκογκ και τον Ρέμπραντ

27.5.2020
Lighthouse: Όταν το περιβάλλον προβάλλεται στις προσόψεις ενός κτιρίου - Η εντυπωσιακή εγκατάσταση

Πολιτισμός Lighthouse: Όταν το περιβάλλον προβάλλεται στις προσόψεις ενός κτιρίου - Η εντυπωσιακή εγκατάσταση

26.5.2020
10ο Athens Open Air Film Festival: Θερινοί κινηματογράφοι, υπαίθρια σινεμά και drive-in προβολές

Πολιτισμός 10ο Athens Open Air Film Festival: Θερινοί κινηματογράφοι, υπαίθρια σινεμά και drive-in προβολές

26.5.2020
Ο Νίκος Κουρής διαβάζει το πεζογράφημα «Ιογενής πνευμονία» του Ζήσιμου Λορεντζάτου

Πολιτισμός Ο Νίκος Κουρής διαβάζει το πεζογράφημα «Ιογενής πνευμονία» του Ζήσιμου Λορεντζάτου

26.5.2020
Δείτε τα νέα βίντεο του «Enter» που επιμελήθηκε το Chocolate Factory Theater της Νέας Υόρκης

Πολιτισμός Δείτε τα νέα βίντεο του «Enter» που επιμελήθηκε το Chocolate Factory Theater της Νέας Υόρκης

26.5.2020
Ο Γιώργος Αγγελόπουλος στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου

Πολιτισμός Ο Γιώργος Αγγελόπουλος στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου

26.5.2020
Ο Παύλος Παυλίδης και η Σαβίνα Γιαννάτου live στο ΚΠΙΣΝ αυτή την εβδομάδα

Πολιτισμός Ο Παύλος Παυλίδης και η Σαβίνα Γιαννάτου live στο ΚΠΙΣΝ αυτή την εβδομάδα

26.5.2020
Μενδώνη: «Δεν θέλουμε ένα απολιτιστικό καλοκαίρι» - Ανακοινώθηκαν 251 παραστάσεις

Πολιτισμός Μενδώνη: «Δεν θέλουμε ένα απολιτιστικό καλοκαίρι» - Ανακοινώθηκαν 251 παραστάσεις

25.5.2020
2 Σχόλια
Φάε το φαγητό σου 8.5.2018 | 20:57
Το τραγικό είναι ότι σου επιστρέφουν κάτι κλεμμένο που το γνωρίζουν εξ αρχής φυσικά ότι είναι κλεμμένο και θεωρούν μάλιστα ότι είναι και κίνηση καλής θέλησης από μέρους τους. Σιγά μην τους πούμε και ευχαριστώ. Έλεος!
Lucretius 9.5.2018 | 00:55
Είναι ψυχρός υπολογισμός. Η τιμή εκτίμησης είναι σχετικά χαμηλή και οι δικηγόροι τους υπολόγισαν προφανώς οτι θα τους βγει φτηνότερα να της επιστρέψουν παρά να μπουν σε δικαστικές μάχες. Έκαναν δηλαδή την ανάγκη φιλοτιμία.

Επίσης είναι "καμμένη" αρχαιότητα και κανείς σοβαρός συλλέκτης ή μουσείο δεν επρόκειτο να την χτυπήσει με τον κίνδυνο να εμπλακει σε δικαστήρια με την Ελλάδα.
Πρέπει να είστε μέλος για να αναρτήσετε σχόλια